Realisme en romantiek in Galerie-bibliotheek TRIJFEE KIJKEN NAAR KUNST Generaal: De overval Pepermunt DONDERDAG 15 APRIL 1976 PAGINA 27 Ik vrees dat ik slecht nieuws voor u het): uw Rembrandt is geen Rembrandt. En waarom zou mijn Rembrandt geen Rembrandt zijn (roept u nu verontwaardigd, en ovdr uw toeren uit), en die van die Utrechtse mevrouw wel? Tja, hoe zal ik u dat uitleggen? Rembrandt schilderde maar een beperkt aantal echte Rem- brandts, de rest was vals. In zijn film ,tF for fake", die over de schilderijenvervalser Elmyr de Hory gaat en tegelijkertijd over de filmvervalser Orson Welles (ik moet tot in de 17e eeuw teruggaan om me zo'n pretentieuze film te kunnen herinneren)vertelt Orson Welles dat Picasso een keer een schilderij dat van zijn hand zou zijn als een verval- sing afwees. Een vriend van hem zei toen dat hij zich moest vergissen, want dat hij hem dit schilderij zelf had zien maken. Picasso antwoordde toen: „Ik kan ook valse Picasso's ma ken". Rembramdlt-tocht Waarom is uw Rembrandt geen Rembrandt? Stel u ge rust, ik weet het niet zeker, maar ik hoorde van een inge wijde in de kunstwereld dat een expert dezer dagen een Rembrandt-tocht heeft ge maakt langs huizen van men sen die meenden of hoopten een echte Rembrandt in huis te hebben. Blijkbaar hadden ze, na die ontdekking van die vroege Rembrandt in Utrecht (trouwens, een klein jaar gele den kwam er in Engeland ook opeens een prima Rembrandt te voorschijn: Hendrickje Stoffels", die meer dan veertig jaar niet gefotografeerd was en ook nooit aan het publiek was getoond) opeens de smaak te pakken gekregen. „Laten we het Rijksmuseum eens opbel len", zei vader, „tenslotte is dat ding al minstens vanaf grootvader in de familie" „Ach maak je toch niet be lachelijk", zei moeder, „een paar jaar geleden wou je dat kreng nog op zolder zetten" ,JIet moet misschien schoon gemaakt worden", hield vader vol, „bovendien zal Rembrandt ook wel eens met kiespijn heb ben geschilderd, jouw eten brandt ook wel eens aan. Ik vind het niet erg om een le lijke Rembrandt te hebben, als 'ie maar echt is" „Als je verstandig bent, blijf je ge woon denken dat het er mis schien eentjë is. Dan blijft 'ie tenminste hangen als jij een expert optrommelt die zegt dat het een slechte vervalsing is uit 1923, gaat 'ie toch weer naar de zolder, en hoe wou je die lichte plek dan vullen op het behang?" Maar moeder kon praten als Brugman, vader belde het Rijksmuseum en werd opgeno men in de Rembrandt-tocht van de Rembrandt-expert. Deze moest de ronde doen langs vijf huizen met een Rembrandt, maar geen er van bleek ook maar t en vermoeden van een Rembrandt te verto nen. Zijn laatste hoop was toen nog gevestigd op een Rem brandt die door de eigenaars veiligheidshalve in een kluis was opgeborgen. Dat bleek he laas de slechtste imitatie van allemaal. „Was het dan mis schien een Philips Koninck?" vroeg een collega die blijkbaar de moed niet gauw opgeeft. Philips Koninck was een leer ling van Rembrandt, aan wiens schilderijen altijd twee dingen opvallen: dat hij een leerling ivas van Rembrandt en dat hij Rembrandt zelf niet was. „Nee, het was zelfs niet in de verste verte een Philips Koninck". Daarom waarschuw ik u maar even: uw Rembrandt is geen Rembrandt, uw Rembrandt is zelfs geen Koninck, uw Rem brandt is alleen maar aardig om naar te kijken en u laat hem het beste in zijn waarde als u hem (net als die Engelse „Hendrickje Stoffels") geheel voor u zelf houdt en er ande ren niet van laat meegenie ten Wedgwood Naar aanleiding van mijn ver halen over de aardewerk- en porseleinfabriek Wedgwood schrijft de heer J. J. Raaff uit Oegstgeest mij het volgende: „Kort na de Tweede Wereld oorlog moesten rijksbureaus er op toezien dat de schaarse de viezen slechts voor de import van het allernoodzakelijkste ter bfischikking werden ge steld. In die tijd ontving het rijksbureau voor keramische produkten een aanvraag om toewijzing van deviezen voor de import van Wedgwood. Een ijverig ambtenaardie zich van school herinnerde dat „wood" hout betekende, stuur de deze aanvraag prompt door naar 't rijksbureau voor hout, dat de zaak in behandeling nam, maar tenslotte de aan vrager moest berichten „dat voor de import van zulk een kostbare houtsoort geen devie zen beschikbaar konden wor den gesteld". NICO SCHEEPMAKER WASSENAAR De Wassenaar- Se Galerie-bibliotheek laat tot 29 april werk zien van twee kunste naars Frits Stapel en Piet Hein Zijl. Frits Stapel, beeldhouwer, kreeg zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij ontving in 1974 de Hartogh-prijs voor beeldhouw kunst. De werkstukken die hij hier ten toon stelt bestaan uit een aan tal bronzen beeldgroepen van kin derfiguurtjes, een aantal honden en een drietal portretten. Het is realistisch werk met weinig detail lering. In relatief grove vormen schetst hij situaties en geeft hij uit drukking aan zijn portretten. Het is vrij conservatief werk dat steunt op de gedegenheid aan anatomi sche en technische kennis. Het mist de zeggingskracht van een eigen visie op de realiteit waardoor het erg behoudend en saai wordt. Piet Hein Zijl werd opgeleid aan de Rietveld Academie in Amster dam. Hij kreeg etsles bij Gerrit de Jong, illustreerde boeken, o.a. een standaardwerk van de Nederlandse Kastelenstichting. Hij exposeert in de Galerie- bibliotheek een aantal pentekenin gen en etsen. Zijn werk omvat een aantal landschap- en straatgezichten en een enkel portret. Er zijn ook wat fantasietekeningen Mexicaanse sfeer gegeven is zowel in voorstelling als titel. Piet Hein Zijl werkt uiterst romantisch met veel krulletjes en haaltjes wat een levendig karakter geeft aan het werk maar de fantasietekeningen zeer vaag en onduidelijk maakt. Vooral in de sfeertekening van het platteland, zoals het bijna niet meer bestaat met kastelen en ver vallen boerderijen werkt hij trefze ker en het meest beheerst met een goede compositie. Helaas valt er over dit werk weinig meer te zeg-» gen dan dat het nauwelijks origi neel en vernieuwend is. De tijd dat we met de trekschuit naar Wasse naar moesten is gelukkig voorbij. kunt deze tentoonstelling be zichtigen tót 29 april in de Galerie bibliotheek (Luifelibaan 1). Aardig om te vermelden is wel dat bij aankoop alleen 15 pet. subsidie ge geven wordt aan ingezetenen van Wassenaar. T entoonstellingen Drukkerij Nachtvoorstelling: "The professionals", vr. en za. 11.30 uur. 18 jaar. STUDIO: "Sherlock Holmes' slimme re broer", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. Rooseveltstraat 3: i Bertus de Kor- dag. 2.30, 7.00 t eind april dag. geopend Expositie Bonies, d. Vlist, Botermarkt 3. De Lakenhal, Oude Singel 28-32, Ex. positie Henrlette van Traa schilde rijen en Theodorus Drlessen - schil derijen^ Van 18jnaart t.ejn. 2 mei. Dag. Ars Aemula Natura. Pieterskerk- gracht 9. Expositie schilderijen, teke- dwergen". dag. 2.30. 7.00 en 9.15 uur. zo. en ma. ook 4.30 uur. A L. Notre Dame", dag. 7.00 en 9.15 uur, zo. en ma. ook 2.15 en 4.30 uur, 14 jaar. Nachtvoorstelling: Slaapkamerroman - tiek". vr. en za. 11.30 uur, 18 jaar. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevall endlenst t zaterdag 13.00 v dag Acade- ig 13.00 uur vrijdag 13.00 ningen, aquarellen, grafiek ken van led Geopend daj 25 april. La tijns Amerika'' (tot 26 april 1976) Atelier JDe Scherf* Nassaulaan 41 Oegstgeest, cel. 160220 Ans v. d. Helde- Kort exposeert eigen werk glasbuigen. houtwerk tegels en mozaïeken Rijksmuseum van Oudheden Rapen- r voorm.5 uur Leidse bioscopen LUXOR: "Dog^day afternoon", dag. en 4.30 uur. 14 'jaar™" Z°' en m* CAMERA: "De ka Kindèrmatinee"Wié Diaconessenh uis uur tot zat( ziekenhuis). Bezoekuren Ziekenhuizen Diaconessenhuls: MldcLagbezoekui 13.45—14.30 uur. Avondbezoekui 18.30—19.30 uur Kinderafdeling da* lljks van 14.00—19.00 uur alleen Vc ouders zondag 14.0015.00 uur vc overige familieleden. Kinderen beneden 's zondags 11—12 uur ir; eerste klasse: de gehc i 18.30 tot 20.00 i 14.00 uur en 18.30—19.30 uur. Kinderzaal: van 13.00—14.00 uur. Op woensdagavond (uitsluitend voor de ouders) van 18.30—19.30 uur. ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15—15.00 uur. 18.30—19.30 uur. Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor oudiers) Maandag t/m vrijdag: 18.30—18.45 uur. Zaterdag en zondag: Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten door- Bezoek tijd ens Kinderkllnlek: Dagelijks: 15.00—15.45 uur 18.30—19.00 urr Bezoektijden kinderafdeling: Sint Ellsabeth-z: nen dag. van 13.30—14.15 uur en vi 18.30 tot 19.80 uur; klasse-afdellngi 11.16 tot 12.0" - J*. 0. dag van 11.1! leen afdeling dag verpleging: dag. van 14.00 r en van 18.30 tot 19 00 i Medisch Adviescentrum i do. 19.30-20.30 uur in d® Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30 13.30—14.15 en 18.30—19.30 u.; 3e klas echtgenoten 19—20 u.; Kinderafdeling alleen oudiers 18.30 i Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020175000) (9uc/ ^Jlte teutos 15 april 1976 Honderd jaar geleden stond in de krant Het Engelsche blad 'Ports mouth Times' geeft een verslag over de handelingen van de korvet Breton ge- stationneerd op de Oostkust van Afrika om den slavenhan del te keer te gaan. Eenige booten van de korvet zijn her haalde malen van boord ge varen en kruisten soms tachtig dagen zonder naar het schip terug te keeren. Twaalf neger schepen werden door die boo ten genomen en 220 negersla ven werden in vrijheid gesteld. Eén enkele schip bevatte 122 van die ongelukkigen, man nen, vrouwen en kinderen; de laatsten maakten het grootste deel uit. Zij waren geheel ver magerd wegens gebrek aan voedsel. Het waren niet veel meer dan geraamten. Bij de afreis bevonden er zich 200 aan boord, 78 waren van ellende en gebrek bezweken en over boord geworpen. De bemern- ning der boot strafte den ka pitein met 48 geeselslagen, omdat hij een slaaf een slag gaf nadat het slavenschip reeds genomen was. Met de ongelukkige lading keerde de boot naar de korvet terug. Toen de kapitein van het sla venschip de 'Breton in het ge zicht kréég, sprong hij, waarschijnlijk bevr,eesd voor een nieuwe afstraffing, over boord en verdronk. Vijftig jaar geleden: In Nancy heefi een koop man zijn dochter op haar trouwdag vermoord, daar na het geheele huis in brand gestoken en vervolgens zich zelf onder den sneltrein ge worpen. De vulkaan Avatsjinski op Kamtsjatka vertoont den laat sten tijd een krachtige wer king. Er is veel lava uitge worpen en in wijden omtrek ligt asch. De bevolking vreest het ergste. PANDA EN DE VREEMDE SLAAP Panda haastte zich naar het laboratorium va, gevoelens. En die bleken terecht te zijn. Want met Allesdoend Wondermiddel te vinden. "D-dat is een rampmompelde Panda. Hoe kan ik nu de stad be sproeien? Meneer Vermol slaapt en kan niet werken; terwijl ik een grote opdracht voor hem heb. Maar hier is niets anders dan rommel. Zo te zien heeft meneer Vermol weer eens een ongeluk gehad en alles gemorst Maar toen herinnerde hij zich plotseling dat de uitvinder hem had verteld, hoe hij het wondermiddel had gevonden toen hij per ongeluk met vloeistof fen morste. "Als ik dat nu ook eens doemompelde Panda. "Ik gooi alles wat ik kan vinden in deze vaten - dan moet het middel er vanzelf weer uitkomen Er zat wat viezigheid onderin de vaten - maar dat was zó weinig dat Panda zich daar verder niet om bekommerde, en aan het werk ging. KIPPESALADE Kippevlees van 1 gare kip, 1 blik bleekselderij, 1 blik ananas, 200 g ham, 200 g jonge kaas, 3 bak- )ur cream, kruiden, ran 1/2 citroen, sla. Snijd de ingrediënten klein en meng alles dooreen. Roer de sour n erdoor en maak de salade op smaak af met kruiden en citroen sap. Leg op een schaal gewassen en gedroogde slabladeren en schik hierop de salade. Gar- deze met tomaat, hardgekookt ei, peterse ri komkommer. VWJ HET ZELFDE? peiMAl APAIOLP'S f2E-|S8URO ^fs/vris AD Vl££ I KT tfA AlArAC A-FrEf^/M /EE-AJ djpote, E«I EEF/X j KL^/Ain fCOFFË^ EA/ FTOET HSefJEhlSfiTj I "Al f=DMJEE STALBBZmA] CFD tgÜiü Tekenaar: Peter de Smet De Jommeke U uegt notaris net testament /vera naar u toegestuurd we weten dat nee, gneo En ut weet nog oeter aat aaar mets .an naar -j 3 r CQ 1 13 t.h.v. Theus nr Ria die Janeiro, CALCHAS 13 120 wnw Kp. Matapam HfflH-m. x* v Oxelosund, DE GELE TULP pass 13 Lissabon. GROTE VAART ABEL TASMAN 13 325 Verd. eil nr Rastanura, CHEVRON THE HAGUE 13_ terdam nr Canvey Isl.. Marseille. ABOL 13 185 Ti Fremamtle Salvador nr Rotter- CORAL MAEANDRA 14 te Rotterdam, CORAL OBPÏÏ.IA 13 Vil Rotterdam r,r Le Havre, CAPRICORN pass 13 Oostgat nr Ant- CONSTANCE 12 vin Gothenburg, GABRIELLA 1 MARE ALTUM 13 vn Rotterdam nr Immingham, MARGARETHA SMITS 14 lil Ferz. Golf nr Djibouti. MERCURIUS pass 13 Great Yarmouth mr Looiden, ALGORAB 13 p Fogo AMERSFOORT 14 vn Pto Plata, AMSTELLAAN 14 700 vr, mr Australië, AMSTELSTAD 13 te Rotterdam, BANGGAI 13 3" BULDERDIJK 3 CALAMARES CHEVRON ARNHEM 14 te Poimtea- pierre, CHEVRON MADRID 14 te Pascagoula, CHEVRON NAGASAKI 13 100 nw Ca pe Blame nr Rastanura. 1 Colombo i Rotterdam, ES SO SABA Wilhelmshaven. FLEVOLAND 14 te Gent, FULGUR 13 te Catria de la Mar. GAASTERDIJK 14 te Punta HERMES 13 vm Sto Tom as de Castil lo nr Rio Halma, LAARDERKERK 14 vm Abudibabi nr MARNELLOTO 13 Durham OSSENDRECHT 13 te Buenos Aires, RUDOLPH PETERSON 13 340 Wtz St. Helana nr Rastanura, SCHELPWIJK 13 130 z Saigom nr SCeSoïD 13 ISO oz» MMsaWah mr. Perz. Golf. SEROOSKERK 14 te Rotterdam, Syd- SINOUTSKERK 13 75 Port Said. r Lissabon STRAAT HONGKONG 15 te Port Louis, w Reu- CHEVRON ROME 13 480 wnw Kp. NLÏKERK 13 Lome, META 13 Ahmadi, NISO 14 vn Sola nr Lymebay.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 27