Cools stelde niet teleur TRIJFEL Madam Pepermunt MAANDAG 5 APRIL 1976 PAGINA 19 .4Is je het station van Stoke- on-Trent uitkomt zie je recht tegenover je het bronzen standbeeld van Josiah Wedg wood. Hij heeft een pruik op. een geklede jas aan en een vaas in zijn linkerhand. De vaas is ook van brons. Dat is een beetje jammer, hij had van Jasper moeten zijn, of van black basaltof van cream colour queen's ware, want dat zijn de materialen die Josiah Wedgwood aan het wereldser vies toevoegde. Wedgwood kennen we nu als een beroemde, exclusievedure porselein- en aardewerkfa briek, maar voordat Wedgioood een fabriek en een begrip werd. was hij de jongste van dertien kinderen. Hij werd in 1730 ge boren en stierf in 1795, als de vader van het pottenbakken en de grootvader van Charles Darwin (zijn oudste dochter Susannah werd later de moe der van Darwin). Een welbe steed leven dus, te meer om dat hij niet alleen een fabriek oprichtte, maar de dingen die hij maakte ook eerst uitvond. Anton Frederik Philipshet zij met alle respect gezegd, heeft natuurlijk de verdienste dat hij uit niets een wereldconcern opbouwde, maar hij heeft noch de gloeilampnoch de radio, noch PSV uitgevonden. Josiah Wedgioood daarentegen ont wikkelde eerst het cream co lour queen's ware, dat konin- ginne-aardewerk werd ge noemd omdat queen Charlotte in 1765 een theeservies bij hem bestelde. Charlotte liet het niet bv dit theeservies, maar werd toch in 1773 makkelijk overvleugeld door keizerin Catharina de Grote van Rusland, die bij Wedgwood een servies bestelde van 952 stuks, beschilderd met 1244 verschillende landschap jes. Catharina betaalde er 16.406 roebels en 43 kopeken voor, dat was toen iets meer dan 2700 pond, wat toch nog altijd bijna 3 pond per onder deel was. Wedgwood schijnt er desalniettemin weinig aan verdiend te hebben, maar zijn vrestige werd er uiteraard enorm door vergroot, vooral in die kringen die dikwijls aan het Russische hof aten. Jasper De experts zijn het er niet over eens of de ontwikkeling van het queens ware zijn grootste verdienste was, of de uitvin ding van het jasper. Als u (net als ik een week geleden) geen kenner bent, zegt de naam jasper u waarschijnlijk niets, maar u kent het wel: het is de naam van die meestal licht blauwe schaaltjesvaasjes, kopjes, vazen, potten en me daillons met die witte, meestal klassieke figuurtjes die daarop in reliëf zijn aangebracht. Je moet e\ van houden. Ik heb er altijd iets tegen gehad, het voelt niet lekker aan, vind ik, en ik heb het ook altijd het prototype van kitsch-as- kitsch-can gevonden, maar je wordt wel milder als je leest dat Josiah Wedgwood meer dan 10.000 zorgvuldig genotu leerde experimenten moest uitvoeren voordat hij het idea le procédé voor jasper had ge vonden. Dat was in 1774, iets langer dan twee eeuwen gele den, waardoor Wedgwood's jasper twee jaar ouder is dan zowel de Verenigde Staten als het Bolsjoi-theater. Portland Vase ik een heilig respect voor. Te meer als hij bij het eerste ex periment al weet waar hij naar zoekt en het pas na het tien duizendste heeft gevonden. Daar komt nog bij dat Wedg wood behalve uitvinder en grootindustrieel ook nog ijver de voor de bevrijding van de slaven en zich solidair ver klaarde met de Franse revo lutie en de Amerikaanse onaf- kelijkheidsoorlogEr gaan in de mij toegestopte folders en boekjes over Wedgwood zelfs geruchten dat hij zijn arbei ders op een menselijke wijze behandelde. Maar dat zijn din gen waar je niet beroemd door wordt. Beroemd werd hij wel door de kopie die hij na vier jaar experimenteren van de portland vase maakte, een ga ve urn uit de Romeinse tijd die gemaakt moet zijn tussen 27 voor Christus en 37 na Chris tus. Gevonden omstreeks 1630, uitgevoerd in cameetechniek en gemaakt van glas iets wat overigens pas door Wedg wood zelf ontdekt werd. In 1793 maakte Wedgwood 45 kopieën in zwart en wit jasper waarvan er eentje voor onge veer 30 pond verkocht werd aan Thomas Hope in Amster dam. Dat exemplaar staat nu in het Wedgwood Museum. Een van de andere eerste kopieën bracht onlangs 20.000 pond op bij Sotheby. De ironie wilde, dat de originele portlandvgas in 1848 werd stukgegooid door een gek, althans iemand die van zijn zinnen was beroofd. De vaas werd met behulp van Wedgwood's perfecte kopie weer gerestaureerd en staat nu in het British Museum. De res tauratie heet goed geslaagd te zijn, maar kenners schijnen inmiddels toch de kopie van Wedgwood te prefereren. NICO SCHEEPMAKER Maarten 't Hart over Maarten Biesheuvel 99 W ij begrijpen niets van eikaars boeken ROTTERDAM Ter afsluiting van een in kader van de Boekenweek gehouden beoekenmarkt werd zater dag in de Rotterdamse Doelen een zeventig bekende Nederlandse en Vlaamse auteurs aanwezig. Een aan tal van deze schrijvers liet zich graag strikken voor een kort ge sprekje, o.m. over de betekenis van de Boekenweek. Simon Vinkenoog: T)e betekenis van de Boekenweek is voor mij, dat het publiek er aan herinnerd wordt, dat ze ook de éénem vijf tig andere weken van het jaar eens een boel^ lezen. Een boek moet gezien worden als een trouwe metgezel. Veel mensen zouden krankzinnig geworden zijn, als ze niet hadden kunnen lezen. Het verruimt de geest. Een boek is een uniek communicatiemiddel. Een krant gooi je weg, maar een boek blijft. Schrijven is voor mij zoiets als ademen". Is Michel van der Plas niet veel meer bekend door zijn, vaak zeer komische, cabaretteksten voor o.a. Wim Sonneveld, dan door zijn boe-' ken? Michel van der Plas: 'Juist niet. De meeste mensen, die een cabaret bezoeken of een cab ar ets plaat beluisteren beseffen niet, dat daar een tekstschrijver achter zit. Men neemt meestal voetstoots aan, dat de teksten zijn gemaakt door de genen, die ze voordraagt. En dat wordt, bijvoorbeeld op de radio, be vorderd, doordat de aankondiger zegt 'U hoort nu 'De Stalmeester' van Wim Sonneveld en nooit: TJ hoort nu De Stalmeester' van Michel van der Plas, door Wim Sonneveld. Ik vind datoverigens geen onrecht want i"k heb al mijn cabaretteksten, en mijn teksten voor liedjes, zoals 'Zon dagmiddag Buiteniveldert' in boekjes gebundeld'. Harriet Freezer: "Deze manifestatie dient duidelijk om de verkoop te stimuleren en dat lijkt aardig te luk ken. Ik vind overigens, dat wij als schrijvers nu niet zulke daverende attracties zijn. 'Zo 'glamourachtig' zijn we niet. Heeft de opkomst van het grote aantal auteurs Harriet Free zer varrast? Harriet Freezer: 'Het is eigenlijk een zakelijke bezigheid. Schrijven is overigens een armzali ge zaak. Ik ben nog vrij gelukkg, want ik schrijf ook fiction. Maar de echte 'literaire' schrijvers en dichters die halen het werkelijk uit hun tenen En wat verdienen ze ermee? Niets. Dat is een groot onrecht. Een schrij ver moet toch ook kunnen leven'. Maarten 't Hart: 'Ja ik moet de vraag, of ik geregeld contact heb met die andere Jonge Leidse auteur Maarten Biesheuvel, bevestigend be antwoorden. We zien elkaar vrij veel, al begrijpen we niets van eikaars boeken. Maar we zingen vaak psal men samen. Maarten zingt dan en ik begeleid hem. Hella S. Haase: In tegenstelling tot de manifestaties van *De Bijenkorf', waarbij je het werk van je collega's verkocht, zit je hier achter jeeigen boeken. Daar moet ik wel even aan wennen. Ik heb dat vroeger altijd een sympathieke for mule gevonden. Ik moet overigens ontkennen, dat middelbare scho lieren alleen 'Oeroeg' zouden lezen. Ook "De Ingewijden' en 'Het Woud der Verwachting' worden tegenwoor dig steeds meer op de boekenlijsten van scholieren aangetroffen. En dat stemt mij tot vcrugdc. Pleegt Jaap ter Haar veèl onderzoek voor het schrijven van zijn historische Jongens boeken? Ik ben geen historicus. Ik moet vanzelfsprekend veel lezen om over de feitenkennis voor mijn boe ken te kunnen beschikken. Die ken nis gebruik ik functioneel in mijn boeken. Dolf de Vries (onlangs niog in Leiden, waar hij samen mét o.&. Ina van Faassen en Paul Steen bergen in 'Alles over Liefde' speel de. "Ik heb altijd all willen schrijven. Maar toen ik van de Toneelschool kwam en naar de Haagse Come die ging, moest ik vijf rollen per jaar spelen, zodat er weinig tijd voor schrijven overbleef. Later heb ik op de Nederlandse Antillen, na eerst wat cabaretteksten geschreven te hebben, mijn eerste roman geschre- De bovengenoemde auteurs, alsme de degenen, die door plaatsgebrek niet nader in dit artikel zijn genoemd kunnen met voldoening op deze unie ke manifestatie terugzien. A. C. KOEKEBAKKER JR. ai>T7ÏÏV9ï?pui' 2>p££°& 25?- 18 Jaar. dag. LIDO "Hang ze hoog", dag. 2.30. Ann Tentoonstellingen DrukkerU De Bink, Rooseveltstraat 8: De Lakenhal, Oudi positie Henriette va rijen en Theodorus derijen. Van 18 maar 26 april 1976» IANON „De klokkenluider van otre Dame", da. 2.30, 7.00 en 9.15 zo. ook 4.80 uur, 18 Jaar. REX Avondvoorstelling niet be- NachtvoorstellLng "Aan de deur van 18.30 tot 20.00 u_. Derde klasse bezoekuur 14.00 18.30—19.30 Op Staalwljkproject. Herenstraat 45. Ex positie Hans Arkeveld schilderyen. Van 15 maar t.e.m 14 april. Atelier „De 8cherf' Oegstgeest. tel 160220 Ans v d Helde- Kort exposeert eigen werk glasbulgen houtwerk tegels en mozaïeken Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden )ngevallendlenst elke da* ch Ziekenhuis behalve va_ 13.00 uur tot woensdag 13.00 i l Lnaconessenhuls) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth, ziekenhuls) Bezoekuren Ziekenhuizen Dlaconessenhuls: Middagbezoekuur: 13.4514.30 uur Avondbezoekuur: 18.3019.30 uur Kinderafdeling dage- Ryksmuseum van oudheden (Rapen- kinderafdeling. ouders zondag 14.00—15.00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden i 14 jaar hebben geen toegang op de Leidse bioscopen LUX OR "My nar dag. 2.30, 7.00 en 9.1f 4.45 ir. 14 jaar. 'Kuifje en de Zoh- alle leeftijden. Sint Ellsabeth-zlekenhuls volwasse- htgen.) v 15.00 tot 16.00 CCU hart.bewaking! dag. van 14.15 tot 14 45 uur van 19 00 tot 19 30 uur In- verplegLng: das ----- 19 30-20 30 St Ellsabeth-Zlekenhuls Endegeest: dinsdag en vrijdag 13 ouders) van 18.30—19 ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15—15.00 uur. 18.30—19.30 uur. Voor de prematurenafdellng gelden de volgende bezoekuren (alleen voor Maandag t/m vrijdag: 14.45—15.00 uur. Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten door- Bezoek tjjd ens Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00—15.45 uur 18.30—19.00 urr Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15—15.00 uur. 18.30—19.00 uur. Alphen aan den Rijn Rh noord: le en 2e klas 11-11.30 13.30—14.15 en 18.30—19.30 u.; 3e klas 13.30—14.15 en 18.30—19.30 u. Kraam- afdellng 13.3014.15 uur alleen voor echtgenoten 1920 u.; Kinderafdeling 15—15.30 u alleen voor ouders 18— 18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol worden gemeld hinder Schiphol (020—175000) (9ucf ^JUeuwb 5 APRIL 1976 Honderd jaar geleden stond in de krant: De Vesuvius, die zich sedert versceidene maanden reeds in werking bevond, is thans in volle uitbarsting. Op n groo- ten afstand hoort men sterke ontploffingen en ontzaglijke massas damp ziet men langs 't oosten wegdrijven. Daar het weer slecht is en de berg met wolken omhuld, is het moeilijk zich een juist denkbeeld van den toestand der uitbarsting te vormen. Op 19 maart bestond de uitbarsting alleen in het uitwerpen van lava en zag men geene gloeiende steenen in de hoogte werpen. Het schouwspel was schooner, doch niet zoo schrikaanjagend als de laatste maal: De wolken waren verlicht door den goed boven den brandenden krater. In de hotels wemelde het van nieuwsgierigen. In het Alexandra-paleis te Londen wordt, gelijk ten vori- gen jare, eene wélvoorziene en druk bezochte katten-tentoon- stelling gehouden. Ongeveer 250 katten zijn ingezonden en elk beschikt over eene zeer net te loge en speelplaats. Op een verguld kaartje bij elke loge leest men den naam van de bewoonster en de catalogus deelt mede, welke katten be kroond en voor welken prijs zij te verkrijgen zijn. Van som mige kan, men niet dan voor duizend pond,sterling (12.000 gulden) eigenaar worden. Vijftig jaar geleden: Uit Berlijn wordt vernomen, dat de Derde Internationale in Moskou heeft besloten een in tensieve communistische pro- paganda-actie te beginnen in Nederland, de Scandinavische landen en in het bijzonder in Nederlandsch-Indië. In ver band hiermede zijn 4 leden van de Derde Internationale, te weten de nieuwe secretaris-ge neraal Waldemar Dopot, de lei der van de sectie Holland Eu- gen Ullrich, het verantwoorde lijk lid van de communistische partij David Kagan en de lei der van de sectie Ned.-Indtë Heinrich Groga met den ex press van Berlijn naar Amster dam vertrokken. Zij reizen on der valschen naam en geven voor leden van de Russische Handelsafdeling te zijn. PANDA EN DE VREEMDE SLAAP Gelukkig had de hooiberg Panda's val uit de vliegmachine goed opgevan gen, en daardoor kon hij ongedeerd naar de begane grond klimmen. „We hebben toch wel erg veel pech met die spuitbussenmompelde hij, terwijl hij terugliep naar het vliegveld om de bestelauto van Vermol te halen. ,JZelfs van die mooie order van Baron Van Thop tot Theen is niets terecht gekomen. De hele lading is op zijn gazon gevallen .En dat vonden zijn gasten vast niet leuk. Oei - wat zullen ze boos zijn Zo te horen, i de telefoonlijnen van de klachten die ze nu doorbellen Dat was waar. En een van de klagers was de veldwachter Snukkelbeierdi het politiebureua aan de lijn had. nukkelbeier rapporteert een verstooro tuinfeest," zei de dienstdoede agent tegen de rechercheur Snappers. ..Door een stuntvlieger"zegt hij. ,JDie liet een lading blik vallen .Spuitbussen. „Laat hij die kwestie zelf maar uitzoeken," sprak Snappers. „Ik heb een andere zaak aan m'n hoofd. Die spuitbus-overval op de bank Eh .Wat zei je daar?! Spuitbussen?! Aha! Een spoor!" Met die woorden draafde hij zijn kantoor uit. Pel 4 gekookte bietjes en snijd ze in dunne plakjes. Roer een sausje van 3 theel. mosterd, 3 eetl. olie, krap 1 eetl. azijn, zout en versgema len peper naar smaak en 1 theel. dille. Giet dit over de plakjes biet en roer door. Snijd een halve geschilde selderij knol in uiterst dunne lu- cifervormige reepjes en roer deze door 2 eetl. mayonaise. Vermeng biet en selderij en zet de schaal 30 min. in de koelkast. WINA BORN LEIDEN/OEGSTGEEST - Een Belgische troubadour, die vlak na het begin van de voorstelling, onder het mompelen van excuses een liedje onderbreekt, om zich vervolgens naar de boxen van de geluidsinstallatie te spoeden, waar hij vervormde klanken heeft geconstateerd, is iets geheel nieuws voor het Leidse culturele le ven. Wanneer men daarbij in over weging neemt, dat de verrassend volle aula van het Rijnlands Lyceum daar voor het aanlokkelijk alternatief van het Eurovisie-Song festival had ge negeerd, lijken alle argumenten voor een minder geslaagde, teleurstellende theateravond aanwezig. Niets bleek echter zaterdagavond minder waar. Miel Cools, de zich op professionele wijze liet bijstaan door Peter Nieuw- erf (gitaar) en Rob Langereis (elek trische contrabas) bracht zeer goed in het gehoor liggende liedpes als 'De Muzikanten', 'Nieuwbouw ville', •En Zo Zou Ik Zijn', 'Blij Liedje', "De Andere Vrouwen' en 'Feesten'. Het liedje Van Dam' dat aanvanke lijk een knipoog in zich leek te ber gen naar de Leidse schouwburgdirec teur met dezelfde naam, groeide uit tot 'n wonderlijk raak typrend liedje. In *En Zo Zou Ik Zyn' heeft Cools het over een valscherm, dat wel de 'valler' maar niet de val breekt. En by de introductie van het liedje 'Feesten' merkte Cools op, dat 'er in Nederland geen heilige scheef mag plassen, of er wordt een groot feest gevierd'. Ook zong Cools het liedje 'Als Ik Oud Ben' met veel gevoel. Sommige van de zaterdagavond ten gehore gebrachte liedjes komen ook voor op de laatst verschenen lang speelplaats van Cools 'Nachten, dat de spin niet epint' geheten. Lief hebber van het Eurovisie-Song festi val. die uiteindelijk in de keuze tus sen de 'Brotherhood of Man* en 'Miel Cools' de Beligsche zanger lieten vallen, kunnen hun verzuim dus eventueel alsnog goed maken. A. C. KOEKEBAKKER JR. FRED BASSET DE WANHOOP TEN PROOI De avonturen van Jommeke

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 19