Anal fa betisme
in Nederland
doorgelicht
(^fysandaag
Buitenlandse
televisie:
niet altijd
superieur
...en gisteren
toegelicht
/f|fl[)|}]| programma
ZATERDAG 3 APRIL 1976
Door
Nico Scheepmaker
Enkele weken geleden heb ik
mij het hoofd gebroken over de
vraag, waarom wij Nederlanders,
ook als wij heel behoorlijk Duits
verstaan, toch de in het Duits na
gesynchroniseerde films en tv-se-
ries op de Duitse televisie niet
kunnen harden. Ik noemde enke
le mogelijke redenen voor on
ze weerzin tegen die lipsynchrone
nasynchronisatie, waarbij we Co-
lumbo zien praten, maar onder
tussen een onbekende Duitse
stem op het ritme van zijn lippen
de dingen horen zeggen die Co-
lumbo (staande in de deurope
ning) te berde brengt. Maar een
brief van de heer W. H. Kuipers
uit Leeuwarden bewijst, dat ik
toen nog enkele dingen over het
hoofd heb gezien.
Hij wijst er in de eerste plaats
op, dat die Duitsers de Ameri
kaanse films niet voor ons. Ne
derlanders nasynchroniseren,
maar voor de Duitsers zelf. De
eventuele gebrekkigheid van de
nasynchronisatie wordt voor hen
ruimschoots gecompenseerd door
het feit dat zij verlost zijn van
die 'even gebrekkige» ondertitels,
die ten eerste vrijwel altijd kor
ter dienen te zijn dan de gespro
ken tekst (of die nu oorspronke
lijk Engels is öf nagemaakt
Duits), en die bovendien een deel
van het uitzicht wegnemen. Niet
alleen omdat zij het onderste ge
deelte van het beeld afdekken (dat
is nog tot daar aan toe», maar
ook omdat zij de aandacht van
de rest van het beeld wegtrekken.
Je bent zo bezig met het lezen
van de ondertitels, dat Je niet
meer toekomt aan wat zich boven
die ondertitels afspeelt.
De heer Kuipers wijst er terecht
op, dat de mensen die redelijk
Duits verstaan, op school ook een
redelijk stukje Engels hebben
meegekregen. Wij vullen onze
Engelse kennis van de spreektaal
aan met de ondertitels. Bij een
nasynchronisatie valt die hulp
bron weg: we verstaan net zoveel
Duits al we altijd Engels ver
staan, alleen ontbreekt nu dë hulp
van de (Nederlandse) ondertite
ling. Laten we ook niet vergeten
lat we door die ondertitels gauw
iet gevoel krijgen dat we alles
direct verstaan. Ontbreekt zo'n
ondertiteling echter, dan blijkt
dat je »n werkelijkheid toch min
der verstaat dan Je altijd veron
dersteld hebt.
Het interessantste eeceelte van
de brief van de heer Kuipers ci
teer ik nu even letterlijk:
"De kern van de zaak lijkt mij,
dat men bij de film (en dus de te
levisie) het geluid ondergeschikt
acht aan het beeld. Het geluid is
een bijvoegsel waar tamelijk
straffeloos mee geknoeid kan wor
den. Daartegen .verzetten zich bij
mij twee overwegingen
De eerste is, dat het giluid na
genoeg levensecht overkomt. De
stem blijft een stem, met bijbe
horende klankkleur. Het beeld
evenwel is heel iets anders dan
het origineeleen ruimtelijke toe
stand wordt overgebracht op
een plat vlak, en alleen door mid
del van een speciliek menselijk
hersenproces verbeelden we ons
die werkelijkheid te zien. Dat het
beeld met die werkelijkheid op
gespannen voet verkeert, bewijst
het onnozele dier. Onze kat wordt
warm noch koud van een
kat op het (kleuren)scherm,
maar springt op bij het horen
van kattegeluid via de luidspre
ker.
De tweede is, dat het geluid
van hogere orde is dan het beeld,
wanneer het gaat om informa
tieoverdracht (dus ook de loop
van een verhaal), en de sfeerbe
paling. Wie het geluid wegdraait,
houdt een onbegrijpelijke war
boel van (vaak fraaie) beelden
over. Maar je kunt best een te
levisieprogramma volgen met
weggedraaid beeld, al vermindert
dit in de meeste gevallen (maar
lang niet alle) natuurlijk wel de
aardigheid.
Mijn conclusie is, dat we
knoeierij met het beeld (decors
in plaats van de werkelijkheid)
veel gemakkelijker accepteren
dan knoeierij met het geluid, zo
als nasynchronisatie', aldus de
heer Kuipers.
Een van de ideeën die we eens
van ons af moeten schudden, is
dat de buitenlandse televisie al
tijd en eeuwig superieur is aan
de Nederlandse behalve dan
de Belgische televisie. Ik heb
van de week in Stoke-in-Trent
een avond naar ATV Today ge
keken, een nieuws journaal van
de Engelse commerciële televisie.
Engelsen zijn nogal "op hun ei
gen". Als je een week op hun
kranten bent aangewezen, ga Je
onherroepelijk twijfelen aan het
bestaan van Nederland, dus ook
aan je eigen herkomst en het
zelfde navelstaren kun Je bij de
Engelse televisie waarnemen (ik
las dat zelfs enige Engelsen er
nogal de pest over in hadden dat
de halve wereld naar Real Ma
dridBorussia Mönchengladbach
had kunnen kijken, met uitzon
dering van de Engelsen).
Maar zo bont als ATV Today
het maakte, leek me zelfs binnen
de Engelse insulaire verhoudin
gen weer een uitzondering. Er
leken alleen moorden, diefstallen,
veroordelingen en ongelukken in
Engeland te zijn gebeurd, het
buitenland kwam nauwelijks ter
sprake. Het had iets weg van 'n
dorpskroniek voor een geweldig
groot dorp. Wel weer tamelijk
nuttig leek me Police 5, een kort
en zakelijk gehouden program-
ma'tje waarin *en behoeve van
het politieonderzoek getuigen
werden opgeroepen van een be
paalde botsing, en enkele kle-
dingdiefstallen werden gesigna
leerd, waarbij de labels van ge
stolen jassen werden getoond, zo
dat iedereen thuis meteen in zijn
nieuwe jas kon kijken of hij he
ler was geworden of niet. Een
voorgelezen tevredenheidsbetui
ging van een rechercheur, die bij
de arrestatie van een tweetal
moordenaars veel hulp via dit
tv-programma had gehad, dien
de
te
dat
programma zijn nut kan heb
ben.
En misschien kan hetzelfde
ook wel gezegd worden van de
voorgelèzen en ook getoonde
brieven (die echter in grote lees
bare leters waren herschreven),
waarin kijkers, maar toch blijk
baar vooral kijksters, hun hart
even luchtten over een bepaald
onderwerp: de schattige lamme
tjes, die weer overal in het land
schap opdoken inclusief beelden
van die lammetjes, die in Enge
land een zwart kopje hebben en
vaak zwarte pootjes: zo schijnen
ze in Engeland ook links te rij
den en hebben giraffen er naar
men zegt een zeer korte nek)de
goede gewoonte om naar elkaar
te glimlachen, op straat en in de
winkel, waardoor even een vrien
delijk contact ontstaat: en enkele
boze reacties van vrouwelijke
vissers (hengelaarsters dus),
die wel degelijk evenveel geduld
kunnen opbrengen als hun man
nelijke collega's.
Het is wel eens een keer leuk
om zo'n programma te zien (de
presentatie was bovendien van
hezelfde niveau als de ontwer
pen), maar ik hóóp niet dat dit
het journaal respectievelijk ac
tualiteitenrubriek van de
toekomst is.
Ook de Duitse televisie is lang
niet altijd zo goed als onze land
genoten in de oostelijke provincies
ons wel eens willen doen geloven.
Enkele weken geleden zag ik een
Duitse registratie van een ballet
van Balanchine: een daad van
culturële betekenis, dat wel, Ba
lanchine loopt ook op zijn laatste
benen, het is daarom goed dat
zijn belangrijkste werken voor het
nageslacht worden vastgelegd.
Maar hoe concipieert zo'n oude
meester zo'n ballet? Hij gaat er
van uit dat er mensen in de zaal
zitten, en dat de dansers op het
podium hun kunsten vertonen.
En wat deed de Duitse regis
seur? Hij was niet spaarzaam met
beelden van bovenaf, via een in
de nok van de schouwburg aange
brachte camera (heeft Balanchi
ne er bij het maken van zijn cho
reografie ooit aan gedacht dat
iemand het wel eens van boven
af zou kunnen willen bekijken?),
en verder werkte hij graag met
de close-up. voortdurend inzoo
mend en uitzoomend (alsof de
toeschouwer op de zevende rij tot
iets dergelijks in staat zou zijn,
met ogen op steeltjes), waarbij
hij een danser of danseres dan
rücksichtslos isoleerde van de
rest van de groep (terwijl Balan
chine natuurlijk steeds 't hele to
neel in gedachten heeft ge
had, omdat je als man of vrouw
in de zaal ook geen uitsneden
kan maken van het hele toneel).
Ik zwijg nu verder over het
treurige feit, dat de regisseur bij
belangwekkend voetenwerk het
hoofd van de danser in close-up
nam, of dat hij midden in een
sprong van stand verwisselde, zo
als de camera van de nemer van
de hoekschop meteen wegzwenkt
naar het doel omdat de bal daar
wel terecht zal komen. Het is een
plausibele methode bij voetbal,
maar niet bij ballet. Bovendien
moet Je bij voetbal ook nog erg
uitkijken.
Even onnadenkend als die
Duitsers dat ballet van Balanchi
ne 'vastlegden, even onnadenkend
doet de TROS verslag van
het spelprogramma "De bal is
rond". U moet maar'eens oplet
ten, bij een van de aardigste on
derdelen, als de spelers in hoog
tempo de hen toegeworpen bal
langs de taëeper moeten koppen.
Wat doet dan de regisseur? Hij
laat ons geregeld de vertwijfeld
heen en weer springende keeper
in close-up zien. terwijl zo'n on
derwerp alleen maar leuk is als
je goed kan zien (net zo goed als
bij een gewone voetbalwedstrijd
reportage) hoe de spelers de bal
in het doel koppen, en hoe de kee
per zioh daartegen te weer
stelt. Je moet daarvoor dus de ver
re camera nemen, die het hele
strafschopgebied bestrijkt en ons
niet opzadelen met een vitus-
dansende doelverdediger zonder
dat Je ziet waar de bal is en waar
het doel.
In de internationale statistieken betreffende analfabetisme
komt Nederland niet meer voor. Toch zijn er in ons land nog
heel wat mensen, voor wie de krant, de ondertitels op de tv
of het naambordje in de straat abacadabra zijn.
Aan deze mensen besteedt de NOS-radio zondag van 21.15 tot
21.50 uur via Hilversum II aandacht middels een door Bob
Uschi samengestelde documentaire over analfabetisme in Ne
derland.
Onderlinge jaloezie is het enige wat overbleef tussen twee oude dametjes. Eens waren ze knappe
meiden; de twee levens raakten in de knoei en de knel. Zelfs de grote liefde is dik geworden. Ook
zijn manier van eten is niet meer om aan te zien.
Dit is het hoofdgegeven van het tv-spel „Verge elde Glorie" van Willy van Hemert naar een toneel
stuk van de Hongaarse schrijver Istvan Orkeny. De NCRV zendt dit spel morgenavond om 20,30 uur
via Nederland I uit. In de hoofdrollen zijn Caro van Eyck, Liane Saalborn, Tilly Perin-Bouwmees-
ter, Teddy Schaank, Paul Meyer en Karin Meer man te zien
Op de foto: Caro van Eyck en Karin Meerman in Vergeelde Glorie".
Uit het programma blijkt dat men
sen in Nederland, die niet kunnen
lezen en schrijven, rondlopen met een
verschrikkelijk minderwaardigheids
complex. Zij schamen zich er voor en
ze passen tal van trucs toe om him
gebrek te verbergen. Klassiek is het
excuus: „Ik heb mijn bril vergeten",
wanneer een analfabeet wordt ge
vraagd iets te lezen.
Schrijnend, zo meldt Uschi, is het
verhaal van een Nederlandse vrouw
die, herstellende van een ziekte in
een Engels ziekenhuis, zich steeds
beroerder begon te voelen, omdat ze
de brieven en kaarten van haar fa
milie uit Nederland niet kon lezen
en beantwoorden en er met haar
artsen niet over durfde praten.
Voor de documentaire sprak Joop
Heintz in de schoolbanken van de
„avondschool voor volwassenen" in
Amsterdam met enkele van deze
„moderne" analfabeten over de ge
volgen die het niet kunnen lezen en
schrijven voor hen heeft. Tenslotte
wordt onder de noemer: hoe vindt
een analfabeet zijn weg in een stad
als Amsterdam?, een wandeling door
de hoofdstad gemaakt door zo'n mo
derne analfabeet.
Rob de Nijs
en Sandra
populairst
Sandra en Rob' de Nijs zijn als
populairste zangeres en zanger van
Nederland uit de bus gekomen. Dit
bleek uit een opinie-onderzoek, ge
houden onder 550 Nederlanders door
het Ogilvie/Marktonderzoek b.v.
15.30
Journaal (NOS)
15.32
NCRV-Sport Ahoy (NCRV)
16.00
Kijkdoos (NCRV)
16.40
De reizen van Kik (NCRV)
17.05
De trom van Pandoera (NCRV)
18.15
Sociale Verzekeringen (Teleac)
18.45
TV-informatie voor Marokkanen (NOS)
18.55
Journaal (NOS)
19.05
De bal is rond (TROS)
19.35
De man van zes miljoen (TROS)
20.25
From the Terracel (TROS)
21.35
Journaal (NOS)
21.50
From the Terrace (TROS)
23.95
TROS-sport (TROS)
23.30
Journaal (NOS)
23.35
Lied van de week (IKON-NCRV)
NEDERLAND II
18.45
Paulus de boskabouter (NOS)
18.55
Journaal (NOS)
19.05
Wickie de Viking (KRO)
19.30
Kareltjes kolderieke kapriolen (KRO)
19.50
't Zand (KRO/RKK)
20.00
Journaal (NOS)
20.25
Brandpunt (KRO)
21.00
Eurovisie Songfestival 1976 (NOS)
23.15
Journaal (NOS)
ZONDAG 4 APRIL
NEDERLAND I
11.00 Euchar.viering (KRO/RKK)
14.00 Pech onderweg (13) (Teleac)
l.."0 Les Gammas (32) (Teleac)
15.00 Wetenschap in beweging (12) (Teleac)
15.30 Bedreigde Landschappen (9) (Teleac)
16.00 Journaal (NOS)
16.02 Sesamstraat (NOS)
16.27 EK Tafeltennis (NOS)
16.55 Voetbal- en toto uitslagen (NOS)
17.00 Vesper (IKON)
17.30 Wilde Ganzen (IKON)
17.32 EK Tafeltennis (NOS)
18.15 De eerste 365 dagen van het kind (11) (Teleac)
18.55 TV-inf. Turken (NOS)
19.00 Journaal (NOS)
19.05 Ruimte (NCRV)
19.35 Lichte klassiek met variaties (NCRV)
20.30 Vergeelde glorie (NCRV)
22.10 Gaven uit Gods linker hand (NCRV)
22.40 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.25 Woord voor woord (IKON-KRO/RKK)
18.30 Paulus de Boskabouter (NOS)
18.35 Rogues Rock (NOS)
19.00 Panoramiek (NOS)
19.15 Studio Sport (NOS)
20.30 Oten hoe zit het nou met Sien (NOS)
21.00 Portret van de befaamde sopraan Elisabeth Schwarz
kopf (NOS)
21.30 Journaal
21.35 Informeel (NOS)
22.35 Episodes, ballet (NOS)
23.05 Journaal (NOS)
Het is nog steeds niet duidelijk
of we de „Haagse kringen" van
de VARA als amusements- of als
informatieprogramma moeten be
schouwen. Duidelijk is wel dat aan
beide normen niet wordt voldaan.
De „leuke shots" die de camera
in de zaal maakt, tonen duidelijk
aan dat men schreeuwt om leuke
vondsten. Zeker de aflevering van
gisteravond was een voorbeeld van
een hbs-avondje, waar men zijn
best deed om ook de leraar die op
bezoek komt, het naar de zin te
maken.
AVRO's Televizier kwam met een
reportage over de situatie in Rho-
desië. Daarin zagen we, als ik mij
goed herinner, dezelfde
terug die verklaarde dat ze niet
zo bang was. Mijn geheugen laat
me een beetje in de steek, maar
zeker een week geleden kregen we
dezelfde mevrouw met dezelfde
tekst te zien en te horen. Glastra
van Loon mocht nog even uitleg
gen waarom hij destijds voor niets
is weggestuurd. Duidelijk werd
deze keer hoe redelijk de ex-
staatssecretaris eigenlijk is. Luis
terend naar hem werd het steeds
moeilijker te begrijpen waarom hij
door Van Agt niet meer mee
mocht doen, als we de politiek
tenminste even vergeten.
ROELIE MEIJER
De TROS probeert met een enigszins gebrekkige drama-pro-
duktie te concurreren met het Eurovisiie Songfestival 1976
op Nederland II. In het kader van de ..Paul Newman-serie"
werd „From the terrace" uit 1960 uit de kast gehaald. Van
20.25 tot 23.05 uur (met onderbreking van het journaal)
staat de produktie met in de hoofdpersoon Newman (zoon
uit een gegoede familie, die een dieptepunt in zijn leven be
leeft) genoteerd.
In TROS-sportom 23.05 uur via Nederland I wordt aan
dacht besteed aan de traditionele Grand National-paarden-
rennen, een autocross in Limburg en eredivisie-wedstrijden
NEC-FC Twente en PSV-NAC.
Voor „Panoramiek"morgenavond om 19.00 uur via Neder
land II, heeft Pim Reyntjes naar aanleiding van de zeerecht
conferentie in New York een reportage over visserijconflicten
samengesteld.
In ,,Ot. en hoe zit het nou met Sien?", morgen om 20.30
uur via Nederland II, zal niet de aangekondigde reportage
over het vrouwentribunaal in Brussel worden uitgezonden.
De rubriek geeft informatie over een meer recent onderwerp,
namelijk het tekort aan opvangcentra voor kinderen vafi
werkende vrouwen. Dit naar aanleiding van een onderzoek
in Haarlem.
De NOS besluit morgen om 22.35 uur via Nederland II de uit
zending met „Episodes", een ballet van George Balanchine,
gedanst door het New York City Ballet
ZATERDAG 3 APRIL
IS) Ekspres: licht
18.19 Uitzending
18.41 (S) Ekspres.
verzoekplatenprogramma. 21.00 (S)
Voor wie niet kijken wil: muziek en
VF.R.SLM II
0 Nws 18.11 Aktua 18.30 Toer-
ïa: vakantletips. 19.00 (S) Tross-
rustaag wijden: meditatie
gewijde muziek. 23.00 (S) Reflector:
informatief programma 23.15 (S)
Postludium: klassieke muziek. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 (S) NOS-Maal. NCRV: 19.02
Pers Vers: nieuwe grammofoonplaten.
20.02 (S) Eddy Go Round NOS: 21.02
(S) Internationaal Songfestival 1976.
9.15 Laudate. 10.00 Eucharistieviering.
11.00 Da Capo.
buitenland. 10.30 Programmaover.
Bericht vastenaktle. Kaboutertijd.
i Antillianen. 13.20 Programma
0.30 (S) Jazz Time. 1.02 (S) Midder
nachtblues. 2.02 (S) Bent u daar nog?
6.02 (S> Al wakker? 6.45-7.00 (S) Zon.
9 30 Akt. en muziek. IKON: 10.00 Her
vormde kerkdienst. 10.45 Wilde Gan-
zondagmorgen. AVRO: 12.00 (S) Mu-
(S) Aan de lijn. 16.15 (S)
venirs. 16.45 Hoe gaat het. ikon: iy.oo
Hervormde kerkdienst. 17.58 Wilde
Ganzen. 18.00 (S) Van klok en klepel.
AVRO: 20.30 (Si In de kaart gespeeld.
22.30 Nws. 23.00 Vanavond laat. 23.55-
18.30 Boemerang. 19.00 DeJ
20.30 Gastcollege: gesprek
21.50
Portret van een dissident. 22.25 (S)
Over musici. 22.55 (S> Hobbyscoop.
23.25 (S) NOS-Jazz. 23.55-24.00 Nws.
AVRO: 7.02 (S) Ko, de boswachter
show 8.02 (S) Juist op zondag. 10.20
IS, Muziek Mozaïek VARA 11.30 (Si
De C. FUnkshow 12.02 (S) Klink
klaar 13.02 <S) NAR. NOS: 14.02 <S>
Langs de lijn. 18.02 (S) Jazz uit het
historisch archief. KRO: 18.30 (S)
Springplank. 19.02 (S) Tombola. 23.02
(S) Voer voor vogels. 1.02 (S) De week
in.
HILVERSUM IV
8.02 (S) Vero-
nou. 13.00 (S) Zondagmiddagouver
ture. 14.00 Nws 14.05 <S» Concertge
bouworkest. 16.00-17.00 MusicaNova.
1.03 Licht ensemble.
12.00 (S) Tussen
VPRO: 12.00 Piet Ponskaart presen-
bla ÊO: (S) EO-Metterdaad-informa.
tie. 17.05 (S) Eigen wijs. OVERHEIDS-
VOORL.: 17.20 Tekst en uitleg. EO:
17.30 Nws 17.32 Klankbord.
13.00 (S) Maak e
DUITSE TV
(Regionaal programma: NDR:
7.20 Te Deum Laudamus. 7.54 Het le
vende woord. 8.00 Nws. 8.11 Hier en Nu.
8.25 Muziek in uw straatje. 9.00 Plein
Publiek. 10.50 Schoolradio. 11.00 Nws.
Nws. 13.11 Hier
Klassieken. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM UI
KRO: 7.02 (S) Drie op Je boterham.
AVRO: 9.03 (S) De negen-uur-show.
10.03 (S) Arbeidsvitaminen. 11.03 Ra
diojournaal, 11.06 (S) Postbus 700.
12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03
- journaal .14.06 (S) Pop-kontakt
21.45 Lottogetallen. 22.45 Trekking
1503 (S) Pop-kontakt II. 16.30 (S) naai.
Badirxerie. 9.00 Nws. 9.10 Waterstanden. TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Kom t
Hitmeester. (17.30-17.06 Radiojour
naal).
HILVERSUM IV
/ARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot
Sport, reportages.
zicht voor de komende week. 11.00 In
formatief programma. 11.30 Informa
tief programma. 12.00 Journalistenfo
rum. 12.45 Journaal.. Aansluitend:
Weekoverzicht. 13.15 Regionaal week-
magazine. 14.20 Reportage over 20 jaar
ARD-televisieloterij 14.25 Kinderpro
gramma. 14.55 Kinderprogramma. 15.25
Unter Denkmalschutz, film. 16.55 Tas
Force Police. 17.45 Reportages van bui-
correspondenten. 18.30 J
Progr.i mm.iover/.ich
WDR: 18.30 Intermezzo: Ein Madcheri
fallt von Himmel, tv-serie. 19.15 Ak-
tuallteiten 19.50 Kurz vor 8.) 20.00
2.55 Journaal.
ZATERDAG 3 APRIL
BELG IE NEDERLANDS
18.00 Ti-ta-tovenaar. 18.05 Disneyland,
filmserie. 18.50 Morgen wordt het be-
Journaal, kommentaar en weerbericht.
.Veekkronlek,
Kinderprogramma. 14.15 Papérmoon
14.40 Tekenfilm. 14.45 Kultureel pro-
21.00 Eurovisie Songfestival.
BELGIE NEDERLANDS
9.00 Inf. p
Interview.
Weekjournaai voor gehoorgestoorden.
12.30 Culturele actualiteiten. 14.45 De
vallei van de Koningen, tv-serie 15.00
Gev progr. met sportrëport. 17.i5 Se
samstraat. 17 40-18 30 Klassiek concert.
18.45 Voor de kinderen. 18.50 Kwis.
19.40 Mededelingen19.45 Journaal
20.00 Sport 20.30 Brainwave. 21.25
Filmportret. 21.55 Literair progr. 22.35
Journaal en sport.
Konsumententips. 18.00
Kung-Fu, tv-serie. 19.00 Journaal. 19.30
Das Haus am Eaton Place, tv-serie.
Amusementsconcert. 21.45 Jour-
Amerikaanse speelfilm.0.35 Journaal.
klein. 9.00 Nws 9.02 Wonen, verschil 9 30 jóurnaal. 9.35-10.20 Report uit
BRINK Luchtverwarming
Uw installateur:
LUCOTHERM B.V.-ALPHEN a/d RIJN
Kalkovenweg 58, Postbus 337, Telefoon (01720) 2 03 00