Dolerenden voelen zich vreemdelingen cssznnsma Kerkdiensten Ik ken je niet Leiden derde plaats in ons land met een Noodgemeente LEIDEN - Op de kop af negentig jaar na de afscheiding die de Hervormde Kerk in 1886 be leefde en die de geschiedenis is ingegaan onder de naam „Do leantie" - het Latijnse „dol ere" betekent: smart hebben - sit protestants Nederland opnieuw met het fenomeen van een „dole rende" groep. ZATERDAG 3 APRIL 1976 Betekende de Doleantie van '86, waarin Abraham Kayper de hoofdrol speelde, een defini tieve break met de Hervormde Kerk en leidde dese ses jaar later tot de stichting van de Gerefor meerde Kerken in Nederland, het merkwaardige van de do leantie anno 1976 is, dat die geeh wonden toebrengt aan het her vormde maar aan het gerefor meerde kerklichaam self. Het is een explosieve confrontatie tus sen broeders en xosters van het zelfde huis. Dat huis is op het ogenblik, vooral door elkaar bestrijdende theologieèn, so met sichself in verwarring, dat her en der „do lerende noodgemeenten" ont staan, eerst in Urk en Ede, nu ook in Leiden en binnenkort in Den Haag, Utrecht en nog wel meer plaatsen. De Vereniging van verontrusten in de Geref. Kerken, die sich tooit met de onverdachte naam „Schrift en Getuigenis", heeft, waar het de vorming van zulke noodgemeenten betreft, een dikke vinger in de pap. Zij was ook de promotor van een hand tekeningenactie binnen het ge reformeerde kerkverband, die als een haast wanhopige poging gezien moet worden om de ker kleiding alsnog te bewegen tot ef n daadkrachtige veroordeling - met alle tuchtrechtelijke ge volgen van dien - van al die ie raars die „de fandamentele waarheden van het christelijk belijden loochenen (woorden van ds. H. J. Hegger). Dese ds. Hegger heeft zondag in het gebouw van de Geref. Kerk Vrijgemaakt, aan de Heren gracht de noodgemeente Groot Leiden, met de bevestiging van een viertal ambtsdragers, offi cieel gemaakt. Met een van de ambtsdragers, de heer L. van Ravens (68 jaar, wo nende in Leiderdorp, waar hij enige jaren ouderling is ge weest), en de heer J. Kol (21 jaar, Leiden, laboratorium-assistent en secretaris van „Schrift en Ge tuigenis") had ik over de motie ven van bun doleantie een middag-vullend gesprek. De beer Kol ziet de crisis in het gereformeerde kerkverband ont staan, als onder invloed van de modeme theologie de weg van de Schrift verlaten wordL* "De bijbel wordt dan de neerslag van menselijke Godservaringen. Het gezag van de bijbel als Gods Woord wordt uitgehold. Het is be gonnen met een ontkenning van de leer van de antithese, de twee wegen-leer naar God toe en van God af. Het loslaten van deze stel ling is een oorzaak geworden van wereldgelijkvormigheid in denken, op religieus, wetenschappelijk, ethisch en nog meer gebieden. De Schrift is bruikbaar voorzover wij er nog iets mee kunnen beginnen. In de moderne theologie is de mens norm en doel. Met onze doleantie bedoelen wij uit te drukken dat wij Gods Woord willen aanvaarden zoals het met zijn eigen gezag tot ons komt". Van Ravens beaamt dat krachtig: "De leer zoals die onder woorden is gebracht in de gereformeerde be lijdenis, heeft bij ons niet afgedaan. De antithese is gewoon niet weg te weiken, evenmin als de uitverkie zing". Wat hebben deze twee dolerenden nu met hun bezwaren gedaan? Hebben ze in alle talen gezwegen en komt die noodgemeente voor het kerkelijke nest waarin ze zijn opge groeid, als een volslagen sing? Van Ravens, die in zijn dorp al een paar jaar niet meer naar de gere formeerde kerk ging en in de her vormde gereformeerde- bondssfeer in Leiden een voorlopig geestelijk onderdak vond, heeft, naar zijn zeggen, als hij bezoek kreeg zyn mond wel degelijk opengedaan. Toen hij in Leiderdorp met een paar anderen de handtekeninge nactie had gevoerd, zijn er wel en kele gesprekken speciaal hierover geweest, en er is ook wel over ge correspondeerd, "maar", zegt hij, "het had geen vat op mij. Ik kreeg geen gedegen antwoorden. Op de bezwaren ging men naar mijn ge voel niet wezenlijk in. We moeten elkaar vasthouden, werd er steeds maar gezegd. Akkoord zeg ik, als het dan maar een eenheid in geloof is, op basis van de waarheid". Geschrokken En Kol, die ook al enige jaren uit zijn kerk is weggebleven en in her vormd Katwijk een deugdelijk al ternatief zag, verwijst naar de strijd die de verontrusten al tien jaar voe- "Stapels bezwaarschriften zijn er weggegaan, ook naar kerkeraden. Zij zijn steeds op de hoogte gehou r Kol (links) en Van Ravens: „Ze den van onze acties. Maar men wil niet ingaan op de kern. Ze zien ons als stoffige mensen uit de nacht schuit We hebben ook als indivi duele leden strijd gevoerd. Van twee dingen zijn we erg ge schrokken: dat het modeme theo logisch denken zich in brede lagen al zo heeft vastgezet en dat er an derzijds zoveel mensen in geeste lijke nood bleken te verkeren; zij hebben de strijd gestaakt en zich geruisloos teruggetrokken. Er is Door S.J. de Groot uit de nachtschuit genoeg verzet geweest, maar de lei ding leest niet wat ze niet wil lezen en luistert niet naar wat ze niet wil horen. Daarom zien wij de nood- gemeente als een volgende stap op de legale weg die de gehoorzaam- .heid aan Schrift en belijdenis ons verplicht te gaan. Zij is niet een af sluiting, maar, zoals Hegger ook ze, een signaal. Wij willen de dialoog- kerk niet. Ons kerkverband moet weer een belijdeniskerk worden. Als die belijdenis wegvalt, verliest de kerk haar gezicht". Waarom hebben zij als veron truste groep geen aansluiting ge zocht bij een andere kerk binnen de toch veelvormige gerefor meerde gezindte? De Hervormde Kerk mag dan een "hotelkerk he ten, met voor elke richting eigen kamers, de gereformeerden van allerlei snit zitten lekker apart in een complex vrijstaande huizen, met nogal stevige afrasteringen terwille van de privacy. Komt er op dit langzamerhand wel volge bouwde terrein dan nog een huis bij? Kol kan het als lid van de Geref. kerken moeilijk zetten, dat de ver ontrusten maar overal heenfladde- ren. De één naar de Geref. Bond in de Hervormde Kerk, de ander naar de christelijk-gereformeerden, een derde naar de vrijgemaakten, weer een ander naar de Buitenverban- ders (een afscheiding van de vrij gemaakten - dG) en tenslotte ook nog een enkeling naar de Gerf Gemeenten. Verdeeldheid "Het was het bevorderen van een stuk verdeeldheid. We raakten on derling het contact kwijt. De nood- gemeente wil in eerste instantie de directe nood binnen de Geref. Ker ken zelf opvangen. En wij willen voor de andere kerken binnen de gereformeerde gezindte ook weer een betrouwbaar gereformeerd ad res worden. Een vriend en metgezel van allen die God ootmoedig vre- Van Ravens, die geen vriend is van de Raad van Kerken in Nederland en van de Wereldraad van Kerken ("valse oecumene", zegt Hegger, en hij kan hem dat nazeggen), leeft bij het visioen van "de ene reformato rische kerk"."Het is niet onze be doeling, een apart kerkje te stich ten. We willen gewoon gerefor- aarook En Kol, die zijn menselijke twijfels heeft over de bereidheid van de ware gereformeerde kerkverban den om in zo'n reformatorische kerk op te gaan maar die zich wat dat betreft dan ook gelovig op het voornemen des Heren verlaat, wil ook geen "exclusieve groep". Wat wij van onze kerken verlangen is, dat zij temidden van alle bewegin gen en tegenover zoveel ondermij ning opkomen voor Schrift en be lijdenis. Het is de taak van de ambtsdragers, de gemeente daérbij te bewaren. Dat hebben ze niet wil len doen. Dan hebben wij als nood- gemeente de opdracht, andere mensen tot deze dienst te roepen. Onze intentie is geen andere dan een voortzetting te zijn van de Ge ref. Kerk ter plaatse vóórdat de in vloed van de moderne vrijzinnig heid zich deed gelden". paalde theologische opvattingen van de Amsterdamse studenten predikant Wiersinga. Van Ravens wil dat nog-wel zien als een heel voorzichtige stap in een goede rich ting, maar van de Amsterdamse kerkeraad, naar wie de zaak nu is doorgeschoven, verwacht hij, als het op werkelijke tucht aankomt, niet veel. Kol "Ze hadden hem op z'n minst de gelegenheid moeten ontnemen, zijn visie te verkondigen en te leren. Al dat gediscussieer, getheologi- seer en getheoretiseer steekt toch wel heel schamel af bij het wezen van de kerk. Als de kerk dwalingen niet meer kan weren ómdat de ker korde in de weg staat, dan heeft de kerkorde de plaats van de belijde nis ingenomen. Wij voelen ons vreemdelingen in ons eigen kerk verband. De getrouwe kinderen worden veronachtzaamd, maar on schriftuurlijke opvattingen worden getolereerd. Natuurlijk moet de prediking gevolgen hebben in de menselijke samenleving, maar dan is het wel de vraag.welke norm er voor dat handelen wordt aange legd". Preeklezen De échte preek Van Ravens weet nauwkeurig te omschrijven wat er in een echte ge reformeerde preek moet zitten: vermaning en vertroosting, ofwel: ellende, verlossing en dankbaar heid; ellende over onze onbe kwaamheid tot enig goed, troost vanwege een Heiland die volkomen voor onze zonden heeft betaald, en dankbaarheid met een leven tot eer van God en tot heil van de naaste. De synode heeft onlangs het "on toelaatbaar" uitgesproken over be De noodgemeente Groot Leiden houdt elke zondag twee diensten. Morgen gaat ene heer J. Maaskant uit Ens voor, een bekende man in Schnft-en-Getuigenis kringen. Met de preekvoorziening is de ker keraad druk doende. Ds. M. Vreug- denhil (Ede, emeritus), ds. J. B. van Mechelen (Urk, 63 jaar, onlangs af gescheiden en nu voorganger van een eigengestichte gemeente onder de naam "Reformerende Kerk") en ds. Hegger staan in ieder geval op het preeklijstje. Er zijn nog wel meer verontruste predikanten, maar voorgaan in zo'n noodgemeente kan kerkrechtelijk onaangename gevolgen hebben. De Kampense hoogleraar in het kerkrecht J. Plomp schreef in het Geref. Weekblad al, dat zij die een noodgemeente vormen zich daar mee buiten het kerkverband heb ben gezet. De Leidse noodge meente zal dan ook voorlopig niet aan "preeklezen" (door een niet- predikant) kunnen ontkomen. Catechisatie Wat de catechisatie betreft, heeft men contact opgenomen met de Reformatorische Bijbelschool in Zeist en met de Pastorale Leergan gen in Rotterdam en Zwolle (een samenwerkingsverband binnen de gereformeerde gezindte). De be doeling is, met het onderricht in september te beginnen. In een verklaring, getekend door voorzitter ds J. Bovenberg, zegt de kerkeraad algemene zaken van de Geref. Kerk van Leiden met verbazing en droefheid kennis te hebben genomen van acties die geleid hebben tot stichting van een "Noodgemeente" voor Leiderren omstreken. In de ver klaring wordt de kerkleden meegedeeld, dat het eerste officiële stuk van de zijde der initiatiefnemers de kerkeraad bereikte op 24 maart j.L De kerkeraad algemene zaken heeft besloten zich over de situatie en over mogelijke reacties nader te beraden. Morgen is het 25 jaar geleden, dat dr. A. Wind, leraar godsdienstonder wijs aan het Visser 't Hooft-lyceum in Leiden tot predikant werd beves tigd. Na zijn missionaire dienst op Java werd hij geref. predikant in Almelo en vervolgens in Bus sum. In 1968 ging hij weer naar het buitenland, nu als docent aan een theologische school in Beirut (Libanon). In 1971 werd hij docent godsdienstonderwijs in Leiden. De chr. studentenvereniging SSR Leiden (Hogewoerd 108) heeft een theologische cyclus georganiseerd, waarin de vraag centraal staat in hoe verre de huidige theologie behulpzaam kan zijn bh het nadenken over en het oplossen van bepaalde maatschappelijke problemen. Dinsdag 6 april spreekt ds. R. Zuurmond, studentenpredikant in Delft, over "Ethiek van de revolutie". Op de tweede avond zal prof. dr. A. J. Rasker (Oegstgeest) spreken over de relatie christendom-marxisme en op de derde avond dr. H. Wiersinga (Amsterdam) over intermenselijke relaties. De laatste avond zullen in een forum verschillende groeperingen aan het woord komen, die al dan niet vanuit een christelijke achtergrond actie voeren. Alle avonden zijn vrij toegankelijk. Vrijdag 9 april om 8 uur wordt het gerestaureerde historische orgel in de hervormde kerk aan de Oudshoomseweg in Alphen aan den Rijn (Lage Zijde in gebruik genomen. Onder leiding van Johan Admiraal wordt op dinsdag 13 april om 8 uur in de Grote Kerk te Noord wij k-Binnen een uitvoering gegeven van de Lucas-Passion. Koor, solisten en orkest hebben een andere plaats gekre gen, niet meer achter het koorhek maar onder het orgel. De Wereldraad van Kerken wil zich in politieke conflicten niet aanflui ten bij een bepaalde partij, maar wil proberen de strijdende partijen met elkaar te verzoenen. Dat zei dr. A. H. van den Heuvel, secretaris-generaal van de Hervormde Kerk, deze week op een studiedag in Driebergen over het thema "verzoening", georganiseerd door de Hervormde Jeugdraad. Juist het doorbreken van de partij verharding en niet het partij kiezen achtte dr. Van den Heuvel een taak van de oecumene. Met name, zei hij, moeten wij ervoor oppassen theorieën die hier in het Westen zijn gegroeid, aan andere culturen op te leggen. In de negen communistische landen van Oost-Earopa heeft in de afge lopen dertig jaar hoogstens 5 procent van de bevolking de beschikking over een bijbel gekregen. Dit cijfer kwam op tafel bij een gesprek in Züricn tussen vertegenwoordigers van de Wereldbond van Bijbelgenootschap pen, de organisatie "Ostmission" en de organisatie "Geloof in de tweede wereld". Met name in de Sowjet-Unie is het gebrek aan bijbels zeer groot. Voor een getypte bijbel wordt daar op dit ogenblik ruim 1200 gulden betaald. Er worden zelfs met de hand geschreven bijbelgedeelten ver kocht. De "heilige stoel" van de Russisch-orthodoxe kerk heeft bij de leiding van de Wereldraad van Kerken in Genève geprotesteerd vanwege de con tacten met "kerkelijke dissidenten". De Russische kerk waarschuwt er voor, dat de samenwerking met de Wereldraad minder zal worden als deze contacten bUjft onderhouden met dergelijke lieden, buiten het kerkelijke gezag om. LEIDEN - Herv. Gemeente. Hoogl. kerk 10 dr. Lamping, medew. van cantorij, 11.45 oec. stud, dienst; Marekerk 10 ds. De Johg, 5 ds. Post Baam; Mar. kerk 10 ds. Van Achterberg; Koningskerk 10 prof. dr. Heering; Beihl. kerk 10 ds. Pan- nekoek; Bevrijdingskerk 9 ds. Boogert; Vredeskerk 10 ds. Steenstra; Waalse kerk 10 30 ds. Ribs; Acad ziekenh 10ds. Brederveld; Diac. huis 10 30 ds. Hem mes; jeugdkapel Vredeskerk 10 dienst; jeugdkapel G. Herder 10.30 dienst; Me ren wijk 10 ds. Hortensius. Geref. Kerk - Zuiderk. 10 ds. Prins Den Haag, 5 ds. Hortensius; Petrakerk 10 ds. Grashoff Rijswijk, 5 ds. Prins; Oude Vest 10 ds. Sweepe Scheveningen, 5 ds. Bovenberg; Mar. kerk 10 ds. v. Achterberg, 5 ds. Sijtsma; Bevr. kerk 9 en 10.30 ds. Boo gert, 5 ds. Sweepe; Groenhoven 10 ds. Sijtsma; De Mirt 10 hr. De Jong; Mieren nest 10 hr. Kroon; Merenw. 10 ds. Hor tensius; Breehuys 10 hr. De Jonge jeugddienst. Dolerende Geref. Nood- gemeente Groot Leiden, Herengr. 70, 8.30 en 3 hr. Maaskant. Ens. Geref. K. Vryg. 10 en 5 leesdienst. Chr. Geref. 10 en 5 ds. Carlier. Geref. Gem. 10 en 4.30 dienst. Geref. Gem. in Ned.: 11.30 en 5.30 dienst. Luth. Gem. 10.15 ds. Happee. Remonstr.-Doopsgez. Gem. 10.15 dr. Meiiering. Evang. Chr. Gemeenschap 10 hr. Dxkkes. Bapt. Gemeente 10 ds. v. Mameren. Zendingswerk Midder- nachtsroep, Zoeterw. singel 21, 6 nam. dienst. Pinkstergem. O. Rijn 3, 3 hr. Kluin. Evangeliecentrum Zijlsingel 2, zond. 10 en dinsd. 8 evang. Zijlstra. Nieuw-Apost. Kerk, H. Rijnd. 24, 9 30 en 4, woensd. 8. Christian Science, Steensch. 6, 10.30, Kerk van J. Chr. v.d. Heil, d. L. Dagen, Steensch. 6,10.15. Le ger des Heils, Hooigr. 10 en 7.30. Vrij- Kath. Kerk, Vreewijkstr. 19.10.30 h. mis. Oud-Kath. Kerk. 10 h. tnis. Rk kerken: Haagweg zat 7, zond, 9 10 45,12 en 6.30; Steenschuur zat 7, zond. 10,11.30,6 en 7; Lam me schans weg zat 7, zond. 9, 10.30, 12 en 6; Haarlemmerstraat zat 7, zond. 8 30,10 45,12 en 6 30; Ryndijk 281; zat. 7. zond. 9.30 en 11.30; Boshuizerlaan zat 7, zond. 9.30,11 en 12.15; Herensingel zat. 7, zond. 8.30. 9 30 en 11. AARLANDERVEEN - fierv. 2 bevesti ging kand. Wolthaus en intrede. Geref. 10 en 6.30 ds Post. Chr. Geref. 9 30 dienst 7 ds. Madern ScherpenzeeL Rk zat 7. zond. 7.30 en 10.30; Aardam, Ter Aar 9 en 12. AbfcENLS - Herv 9 30 en 7 ds. Den Harder. Doopsgez. 10 30 ds. v.d. Zee. ALPHEN AAN DEN RIJN - Herv. Ad- ventskerk 10 ds. Bogers, 6.15 zang 6 30 open-deur-dienst, ds Buitenhuis Utrecht; Kruiskerk 10 ds. Stehouwer; Opst. kerk 10 prof. dr. v.d. Linde Zeist 5 ds. Bogers; Nabij 10 jeugdkapel; zaal Opst k. 10 jeugdkapel; kapel Martha-st. Rijnstroom 8 nam. oec. avondmaalsvie ring; G. Herderk. 9 en 10.30 ds. Hoogen- dijk; De Bron 9 en 10.30 ds. v.d. Ree, 5 ds. Hoogendijk en ds. v.d. Ree, interk. jon- gerendienst; Driehoome 7 ds. De Ruiter; Oudshoomseweg 10 ds. Ooit; Sionskerk 9.30 en 6.30 ds. Verploeg avondmaal. Ge ref. Kerk: Mar. kerk 10 ds. Modderaar Waddinxveen, 6.30 hr. Tenyenhuis; Salv. kerk 10 hr. Tenyenhuis, 6.30 ds. Breder veld Leiden; G Herderk. 9 en 10 30 ds. Hoogendijk, 6.30 ds. De Ruiter; De Bron 9 en 10.30 ds. v.d Ree. 5 ds. v.d. Ree, en ds. Hoogenduk. Geref. K. Vrijg. 10.30 ds. Poelman, 2.45 ds. De Vries. Geref. K. Vrijg. Buiten Verband (Vreugde-oord) 9.30 ds. v.d. Berg, Salvatorikerk 3.30 ds. v.d. Berg. Chr. Geref. 930 en 4 30. Volle-Evangeliegemeente (Kinder vreugd) 10 hr. v. Leeuwen avondmaal. Remonstr. Kring 10 ds. Pool-Bast. Bapt. Gemeente 10 ds. Postma, 6.30 ds. Leu- venink. Noord (Sportlaan) 10 ds. Te Hennepe, 7 ds. Agtereek RK kerken - Bonifacius zat. 7, zond. 8.30,10 en 11.30; Piuskerk zat. 7, zond. 9, 10.30 en 11.45; De Bron zat. 6.30, zond. 9 en 11. BENTHUIZEN - Herv. 9.30 en 6 ds. Den Dikken. Geref. Gtm. 9.30 dienst 2.30 ds. Honkoop R.dam, 7 april 7.30 ds. Kleppe Woerden. BODEGRAVEN - Herv. Dorpskerk 10 ds. Trouwborst Benschop. 6.30 ds. La- gerwey Den Haag; Salv. kerk 10 ds. De Vreugd, 6.30 ds. Droogers, Bethl. kerk 9.30 hr. Groenendijk Scheveningen, 6.30 ds. De Vreugd. Geref. 10 en 6.30 ds. 't Hart BOSKOOP - Geref 9 30 en 5 ds. Dijk stra; De Stek 11 ds. Heymans. Chr. Ge ref. 9.30 dienst 4.30 ds. Madern Scher- penzeel. Rk ontm. centrum zat. 5.30, zond. 10.30; kerk zat 7, zond. 8 45,10 en 11-30. HAZERSWOUDE - Herv. 9.30 en 6.30 ds. Geertsema. Geref. 10 en 5 ds. Versluys. Rk Michael zat. 7, zond. 9; Bernardus zat. 7, zond. 9; Bernardus zat 7, zond. 10.30; Ridderhof 10.30; Haz. dorp zat. 7, zond. 8, 10 en 11.30. HILLEGOM - Herv. 10 Van Bruggen, 7 ds. Boonstra. Geref. 10 ds Hartkamp, 5 ds. Pouwels. Chr. Geref. 9 ds. Rebel, Sas- senheim, 5 ds. v.d. Kamp. Rk Martinus zat. 7. zond 8.30, 10, 11.30 en 12.45; Jozef zat. 7, zond. 8.30, 10 en 11.30. HOOG MADE - Herv. 10 dr. v. Vliet. Rk zat 7, zond. 9 en 11. DE KAAG - Herv. 10 ds. Snijders Haar lem, jeugddienst. Rkzat 7, zond. 8,10 en KATWIJK AAN DEN RIJN - Herv Open Hof 10.30 ds. Teygeler; Dorpshuis 6.30 ds. Teygeler; Ontm. kerk 10 ds. Vink, 6.30 ds. v. Niel. Geref. 9ds. De Vries, 5 ds. Pijlman. Rk zat 7 zond. 9.30 en 11.15. KATWUK AAN ZEE - Herv N. Kerk 10 ds. De Vos. 6 ds. Hovius; O. Kerk 10 ds. Catsburg. 6 ds. Boer; Ichthuskerk 10 hr. De Vos, Elburg, 5 ds. Koelman; Pniél- kerk 9.30 ds. Boer, 6 ds. Catsburg; Gr. v. Pr. school 10 ds. Vroegindewey; De Hoeksteen 10 dovendienst; Overduin 2 ds. Baas. Geref Vredeskerk 10 ds. v. Halsema, 5 ds. De Vries; Triumfatorkerk 10 ds. Pulman. 5 ds. v. Halsema Chr. Geref. 10 en 5 prof. dr. Velema Apel doorn. Geref. K. Vrijg. 8.30 leesdienst, 3 ds. Hoff. Geref. Gem. in Ned. Louwestr. 8 april 7.30 ds. Wink Veenendaal. Volle- Evang. Gem. 9 45 (Voorstr. 100)'. Soefie- bew. 4 dienst. KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Herv. 10 ds. Koelman Katwijk, 7 ds. Stelwagen Boskoop Geref. 10 en 7 ds. Swierts. LEIDERDORP - Dorpskerk 10 ds. Sierat O.geest; Hoofdstraatk. 10 mr. Reuge- bnnk; Scheppingskerk 9 en 10.30 ds. v. Loenen, 5 mevr. Sysling - Bikker. Dorpskerk 6.30 jongerendienst met lief- demaaltijd. Bapt. Gemeente 10 en 5. Rk zat. 7, zond. 8.30, 10 en 11.30. LEIMUIDEN - Herv 9.30 ds. De Vree. Geref. 9.30 en 7 ds. Gilhuis Den Haag. Rk zat 7, zond. 7.30. 9.30 en 11.15. L1SSB - Herv gr. k. 10 ds. v.d. Velden; Pauhiskerk 10 en 7 ds. Oostinga Geref. 10 en 7 ds. De Wit. Chr. Geref. K. 10 en 4.30 prof. Versteeg Apeldoorn. Geref. Gem. 10 en 4 ds. Hakkenberg. Geref. K. Vrijg. 10 dienst 5 ds. Simpelaar. Geref. K Vrug- Buiten Verband 10.45 en 5 ds. Schuurman avondmaal. Oud-Geref. Gem. 9 30 en 3, 8 april 7.30 ds. v.d. Meer Oo ster land. Aktie Kruistochten maand. 8 ds. Gravendeel. Rk kerken: Agatha zat 7, zond. 8.30,10 en 11.30; Poelhuis zat. 7, zond. 9 en 11.30; Mariakerk zat 7, zond. 8.30, 10. 11.30 en 5.30; Engelbew. zat 7, zond. 7.30, 9.30. 11 en 5.45. NIEUWKOOP - Herv 9.30 ds. Brons- geest, 6.30 ds Mostert Zwammerdam jeugddienst. Geref. 9.30 en 6-30 ds. NIEUWVEEN - Herv. Gem. 9.30 ds. Kaai, 6.30 ds. Bronsgeest jeugddienst Geref. 9.30 dr. Kunst Amstelveen, avondmaal, 7 ds. Fokkema Laren, avondmaal. Rk zat. 7. zond. 8.45 en 11. NIEUW-VENNEP - Herv. 9.30 en 7 ds. Goverts Geref. 9.30 ds. Wijngaarden, 4.30 hr. v.d. Land Wassenaar. Chr. Geref. 9.30 ds. v.d. Kamp Hiljegom, 2.30 ds. Velema Nunspeet Rk dr. 7, zond. 9.30, 11 en 2. DR. Jansen, kapel 5 ds. Boogert Leiden; De Rank 10 ds. Runsburger Amersfoort, 3.30 ds. De Vreugd Bodegraven. Geref. 10 ds. Warnink, 5 ds. Elgersma, avond maal; Sole Mio 9 ds. Bouma. NPB, O. Zeeweg, 10.30 ds. mr. Hoevers Wasse naar. Rk9. 11 en 7 NOORDWUK-BINNEN - Herv. lOkand Da Costa O. geest, 5 dr. Jansen, vesper dienst Geref. 9.30 ds. Elgersma, 5 ds. Warnink, avondmaal; v.d. Bergh-st 11 ds. Elgersma Rk 8, 10 en 11.30. NOORDWIJKERHOUT - Herv 10 ds. Streef!and. Rk Jozef zat 7, zond. 8, 10, 11.30 en 6; Viktor zat 7. zond. 8. 9.30. 11 en6; DeZilk zat 7. zond. 8 30. lOen 11.30; S. Maria zat 7.15, zond. 10; S. Bavo 9.30. OEGSTGEEST - Groene Groenen Kerk 10.30 ds. Ter Linden en ds. Sasse, belij denis; Pauluskerk 10 ds. Hollemans ge- zinsdienst; Gem. centr. 10.30 ds. Wagen voorde, 7 ds. Brokerhof Voorhout; gem. centr. 10.30 ds. Hoekstra, jeugddienst; diac. huis 10.30 ds. Hemmes. Geref 10 ds. Pouwels Hillegom. Geref. K. Vrijg. 9.30 ds. Simpelaar, 3 prof. Doekes. Geref. K. Vrijg. BV 8.45. br Marbus, 3.30 kerk dienst in Alphen a.d. Rijn (Salv. kerk) Volle-Evangeliegem. (gem. centr.) 4 hr. v.d. Brugge Den Haag. Rk Willibrord- kerk zat. 7, zond. 10 en 12; Bonaventura- kapel zat. 6.30, zond. 9 en 11. OUD-ADE - Rk kerk zat. 7, zond. 8.30 en 10.30. Dat mensen je ineens niet meer willen kennen, is een griezelige gewaarwording. Twee familie leden komen elkaar tegen in de bus en kijken straal langs elkaar heen. Op het werk lopen soms mensen elkaar jarenlang met èen verbeten gezicht voorbij, in dodelijk stilzwijgen. Hele volksstammen bewonen onze steden en dorpen, die in constante ruzie en deining ver keren. Wat is dit toch allemaal? Daar is allereerst de BOOS HEID en de GEKRENKTHEID over onvergeeflijke woorden die door de ander gesproken zouden zijn. In andere gevallen is er vooral ook de SCHAAM TE. Men schaamt zich b.v. voor wat nieuwe vrienden wel zullen denken, als ze merken uit wat voor nest je komt. En dan de TROTS. Je kunt niet meer te rug. Na zo lange tijd weer op de stoep staan? Ik hoef de minste toch niet te zijn Mensen die zich zo laten leiden door boosheid, schaamte en trots,* doen zich vaak uitermate onverschillig voor. Maar willen ze werkelijk zo leven? Verlan gen ze niet net als anderen naar genegenheid en harmonie? "O, nee. Het doet me niets!" Maar waar komen dan ineens die hoofdpijnklachten van daan. Of die nervositeitsver- schijnselen, waar dokter ze dan iets voor moet geven? Je ver loochent dat wat bij je hoort niet zonder innerlijke schade. Aan dat alles valt te denken in deze lijdensweken voor Pasen. Dit is een vorm van lijden en narigheid die niet in de krant komt. Net zo min als het in de krant komt, wanneer mensen elkaar de hand weer hebben ge reikt en elkaar opnieuw hebben aangezien. In het Evangelie van Jezus wordt dit wél aangesneden, midden in het lijdensverhaal. Daar is het de naaste vriend van Hem, die glashard zegt "Ik ken die mens niet!" De verloochening van Petrus, in de nacht van gevangenne ming en verhoor van Jezus. Meer dan een leugentje om be stwil. Al vloekend en zwerend heeft hij tot driemaal toe ge loochend iets met Jezus te ma ken te hebben. En toen kraaide de haan. Van het éne woord kwam het andere. Je kunt niet meer terug. Zo ging dat toen en zo gaat dat nog. Nu kannen trots, schaamte en gekrenktheid natuurlijk verder de boventoon voeren. Maar wie Jezus' evangelie begrijpt leert daarin een andere weg. Na het "Ik ken Hem niet" van Petrus is er allereerst de blik van Jezus. "En de Heer keerde zich om en zag Petrus aan" (Lucas 22:61). Er wordt geen hoofd afgewend, maar een hoofd toegewend. Dat is punt één: dat je elkaar blijft aanzien, ook al kun je geen woord zeggen. Dan is er punt twee: Jezus blijft Petrus betrekken in Zijn leven. Hij laat het doek niet vallen. Op Pasen is de boodschap van op standing er voor allen, en met name ook voor Petrus. Heel duidelijk wordt voelbaar ge maakt voor Mij heb je niet af gedaan; Ik verloochen jou niet. Maar met dat al is de brug nog niet geslagen. Daarvoor moet er een gesprek komen. Hoe dat ge sprek verloopt kunt u lezen in Johannes 21:15-23. Geen ge sprek over kleinigheden, geen stroom van verwijten. Alleen de vraag die ertoe doet "Simon, zoon van Johannes, hebt ge Mij lief?" En Petrus antwoordt "Heer, gü weet dat ik U lief heb!" Kort en goed: een blik, de ander blijven vasthouden, een ge sprek. In de bijbel staat laat die gezindheid in u zijn, die in Christus Jezus was! Als je Herh volgt schrijf je "boosheid" en "gekrenktheid" en "schaamte" en "trots" niet meer met hoofdletters. Met hoofdletters schrijft je: LIEF DE. J. Happee Cobetstraat 51 Leiden, tel. 131966. 9.30 ds. v.d. Heiden Zwammerdam. 6.30 ds. Cziria Rk zat 7, zond. 8.15, 9.45 en 11.3» ROELOPARENDSVEEN - Rk. kerken: S. Petrus Banden zat 7, zond. 8, 9.30,11 en 12.15; Maria Pr. zat 7. zond. 8. 9.30 en II. RIJNWATERWOUDE - Herv. 9.30 ds. Lalleman, 7 ds. Hanemaaijer. Chr. Geref 9.30 dienst 2.15ds. Bouw Scheveningen. RIJNSBURG - Herv gr kerk 9 30 ds v. Niel, 5 ds. Westra Sassenheim; Bethel- kerk 9.30 ds. Bouman Heerde, 5 ds. v. Niel. Geref. Petrakerk 9.30 dr v Oeve- ren, 5 ds. Baayen; Immanuel 9.30 ds. v. Halsema, 5 ds. Damsma; Mar. kerk 9.30 ds. Damsma, 5 dr. v. Oeveren. Geref. K. Vrijg. 10 en 5.15 prof. Doekes. Chr. Geref. 9.30 en 5 ds. De Graaf Ede. Rk gemeen schap zat 7, zond. 10.30. Evang. Chr. Gemeente 10 ds. Agtereek (aula chr. mavo-school). RUPWETERING - Rk kerk 7, zond. zat. 7.30, 9 en 10.30. SASSENHEIM - Herv. 9 en 10.30 ds. We stra, 7 ds. Hagen Voorburg, open-deur- dienst Geref. 9.30 ds. v. Santen, 5 ds. v.d. Berg. Chr. Geref. 10.30 en 5 ds. Rebel. Rk zat. 7, zond. 8.30, 9.30 en 11. NPB, JuL- laan 17, 10.30 mevr. ds. Siccama Aals- TER AAR - Herv. 9.30 ds. Nicolai, 6.30 ds. Lindenburg, Geref. 9.30 ds. Bezemer, 6.30 ds. v.d. Heiden. Rk Langeraar zat. 7, zond. 8, 9.30, 11 en 12.15. VALKENBURG - Herv. 10 en 6.30 ds. Overgaauw. Geref. 9.30 hr. Brouwer. 6.30 ds. Damsma Rijnsburg. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 5 ds. Hoff. VOORHOUT - Herv. 10 ds. Brokerhof. Rk zat 7. zond. 9. 10.30, 11.45 en 5.30. VOORSCHOTEN - Herv dorpskerk 10 ds. Meijering, 7 dienst, aula Noord- Hofland 9.30 vic. Bul; Hulp en Heil 10 ds. Verheule; kapel Runduk 10 ds. vd. Schoot Geref. Kerk 9.30 ds. De Zeeuw. 7 zangdienst in herv. kerk. Geref. K. Vrijg. 10 en 5 ds. Vreugdenhil Den Bosch. Rk kerken Laurentius zat 7, zond. 8.30, 10.30 en 12; aula NH 11.30; M. Godskerk zat 7, zond. 8. 10 en 11.30. WADDINXVEEN - Herv Brugkerk 9 30 ds.'Verboom, 6.30 ds. Flink; Hoeksteen 9 30 ds. v d. Heuvel. 6.30 ds. Verboom; Bethelkeric 9.30 hr v. Güs. 5 ds. Ver boom; Immanuel 10 ds. Hutink R.dam, 7 ds. Posthumus Meyes Gouda. Geref. Kruiskerk 10 dr. Vlijm Leiden, 5 ds. Koekkoek; Ontm. kerk 10 ds. Koekkoek, 5 dr. Vlijm. Oud-Geref. Gem. 10 en 5 leesdienst. Chr. Afgesch. Gem. 9 30 en 5 ds. Verloop. Remonstr. Gem. 10 ds. Hooykaas. Volle-Evang. Gem. 9.30 hr. v.d. Heijden. Rk Ontm. kerk. zat. 7, zond. &30. 11.45 en 6.30; Viktorkerk zat 7, zond. 10. WARMOND - Herv. 10 dienst. Rk zat 7, zond. 8.30. 10 en 11.30.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 4