Facade van glitter en goud beheerst beeld in Den Haag Agenten zullen zielsblij zijn als festival is afge lopen WIE WINT VANAVOND? Rapsat en trio Israël aardigste deelnemers aan het songfestival w ZATERDAG 3 APRIL 1976 PAGINA 17 Door Bart Jungman Een vraag, die elk weldenkend mens zich stelt bij het zien van al de pracht en praal die rond het festival hangt: Moet dat songfestival nou nog wel? Is het in een tijd waarin iedereen het heeft over "een stapje terug doen" nog wel verant woord om 10.000 gulden uit te trek ken voor een welkomstparty en 25.000 gulden uit te geven voor een afscheidsbijeenkomst? Is het wel ïo'n normale zaak dat platenmaatschap pijen je allerlei kostbare rotzooi, van eenvoudig informatiemateriaal tot speeldoosjes, in je handen stoppen? Het antwoord ligt voor de hand, maar zal voorlopig nog wel uitblij ven. Het Eurovisie songfestival is vastgeroest in zijn aanwezigheid. Bo vendien is het belang van de platen- maatschappüen bij een dergelijk fes tival zo groot geworden dat beëindi ging voorlopig niet in zicht is, het winnen van dit festival betekent im mers een onverbiddelijke bestseller. De winnende artiest wordt ineens vele malen meer waard. De wereld van glitter en goud wordt zelfs niet verstoord door de aanwezig heid van talloze politiemannen. Po litie die ervoor moet zorgen dat de festiviteiten op geen enkele wijze worden verstoord. In Den Haag kun nen lieden met snode plannen in die richting het wel vergeten. De 60.000 gulden die voor de beveiliging zijn uitgetrokken, lijken oneffenheid uit te sluiten. De politie verveelt zich. Buiten slen tert men doelloos rond en binnen in het gebouw hangt de sterke arm achter in de zaal verveeld naar de optredende artiesten te kijken of loopt in de gang rond. Er is dan namen, maar geen sterren ook niets te doen. Alleen woensdag- terationale faam. middag werd men ineens opgeschrikt door schoten. Het bleek te gaan om, zoals het later fraai werd omschre ven, een "klapperpistoolincident". Festival Het festival zelf wordt door de (ui teraard) aanwezige insiders voorna melijk omschreven als het festival van de anonymi. Geen enkel land heeft een echte vedette gestuurd. Jürgen Marcus (een door Luxem burg gezonden Duitser)de Les Hum phries singers (een voor Duitsland Twee vreemde eende in de bijt zijn de deelnemers van België en Israël. Pierre Rapsat zingt voor België het op de Nederlandse radio vaak te ho ren 'Judy et Cie'. Een merkwaardige verschijning die Rapsat. Wie hem in het Congrescentrum zag rondlo pen, zou hem voor de prullenbakken- leger verslijten. Haren die ongekamd in plukken langs zijn hoofd vallen. Ogen die doen vermoeden dat hij de nacht tevoren flink is doorge zakt. een vaal shirt dat half uit zijn broek hangt en voeten in afgedragen uitkomende groep met leden uit al- gymschoenen gestoken. En wat timide voor zich uitkijkt en elke uit spraak door een verlegen, bijna ver ontschuldigend lachje laat volgen. Een verademing. Bovendien een kans hebber. Met een bescheiden aan kleding van zijn show en een mooi poëtisch liedje is 'hij de meest opval lende deelnemer. En dat is belang rijk. Rapsat: 'Tk kom gewoon mijn liedje zingen en verder niks. Geen mooie pakken of andere effecten. Op 't festival zal ik eenvoudige jeans dragen". Pierre Rapsat is ook in eigen land geen grote vedette. In 'n klein kringetje van folklïefhebbers geniet hij enige bekendheid. "Judy et Cie' (door Rapsat zelf gecompo neerd) is ook eigenlijk commerciëler dan wat hij normaal speelt. In Bel gië was men ook wat sceptisch ge stemd of deze Pierre Rapsat nu wel zo'n gelukkige keuze was. Maar Bel gië dat nog nooit erg succesvol was, zou nu wel eens verrassend uit de bus kunnen komen. Hij is het festival klaarblijkelijk een beetje moe. Op de party, die zijn platenmaatschappij ter ere van hem organiseerde, zette hij vlug zijn „Judy en Cie", dat het hele feest had doorgejengeld, af toen hij zag dat zo ongeveer iedereen vertrokken De andere opvallende aanwezigen zijn de deelnemers uit Israël. Niet zo zeer vanwege hun verschijning (al hebben ze de mooiste zangeres van heel het festival), maar vooral om hun liedje zelf en hun instelling. Na dat een gesprek met de leden van Chocolate Menta Mastik ontaardt in wederzijds niet begrijpende blikken (de meisjes spreken nauwelijks En gels en ik geen Hebreeuws) neemt de manager het woord. Hij zegt (en lijkt het te menen ook!): „We zijn hier niet gekomen om te winnen. We willen in de eerste plaats dat onze boodschap (vrede) door het publiek wordt begrepen. Het liedje wordt ook in het Hebreeuws gezongen. Mede omdat het woord Shalom (betekent vrede en is een groet) eenvoudigweg niet kan worden vertaald. Mocht het een succes worden dan kunnen we altijd nog een poging doen het te ver talen". De Israëlische inzending is vrijwel de enige met een beetje zin nige tekst. Het gaat over een vrouw die al dertig jaar alleen is en zegt: „Kom, geef me Je hand". De vrouw is het symbool voor IsraëL Sandra En dan Sandra. Onze eigen favo riete, al wordt ze vrijwel nimmer in het rijtje van de kanshebbers ge noemd. Zelf maakt ze zich daar voorlopig niet druk om. Ze zegt: „Ik denk maar helemaal niets en ik verwacht maar niets. Dan kan het alleen maar meevallen. Ik heb ook niet naar de liedjes van de anderen geluisterd omdat je daar dan weer een bepaalde indruk van kan krijgen, wat van invloed kan zijn op je eigen prestatie". In elk geval ging het op de één- na-laatste repetitie voortreffelijk. Noch het achtergrondkoortje (met de als een komeet omhooggeschoten zangeres Anita Meyer), noch San dra. noch 't door alle deelnemers ge roemde orkest maakte een foutje. Vanavond om kwart over elf weet u wie met de zege (en een reeks uiterst plezierige contracten) gaat strijken. De kenners onder de song festivalbezoekers hebben hun keuze al bepaald (daarover kunt u hieron der lezen). Eén zekerheid heeft Nederland in elk geval nu al: door het zenden van een soliste, kan geen splitsing plaats grijpen. Want enkele van onze vo rige inzendingen, zoals Teach In, Mouth and MacNeal en.Sandra en Andres gingen na deelneming aan het Eurovisie Songfestival uit el kaar. Dat kan nu niet. Een hele ge ruststelling. Het Nederlandse cabaretduo Neerlands Hoop zong in het programma Plankenkoorts een paar jaar geleden "Achter de facade van glitter en goud klinkt elke dag dezelfde lach, de zelfde sleur." Nergens lijkt dat zo te gelden als bij de am biance die rond 't Eurovisiesongfestival hangt. Naast 't zenuw achtig gedrag van de deelnemers vallen vooral de handige gebaartjes, de geposeerde glimlach en zelfverzekerde tred op van de aanwezigen bij dit eenentwintigste festival in het Haag se congrescentrum. Want alles en iedereen voelt zich even interessant. Van opper hoofd Carel Enkelaar tot pluggers van de platenmaatschappijen. Bij de ingang wordt de politiemannen met een simpel gebaar de identiteitskaart getoond en handtekeningenjagers (in ruime mate aanwezigworden met jalouzie in de blik achtergelaten. Binnen blijken er méér met zo'n document te zijn en verdwijnt de trotse kaartbezitter weer in de anonimiteit. Paniek bij de repetities voor het Eurovisie Songfestival in het ocngrescentrum in Den Haag. Twee van de drie achtergrond zangeressen van de Noorse deel neemster Anne-Karine Strom (gehee rechts op het podium staande) zijn niet komen opda gen. Ineens daalt er dan uit het plafond een décorbouwer in een stoeltje alsof hij de zaak wel even zal opknappen. Het groepje op het podium slaat geen acht op deze onverwachte bezoeker. A *a£. w t De Franse deelneemster Catherine Ferry Japon Franse deelneemster afgekeurd Wie wint vanavond? Uit de tot nu toe binnengekomen verwach tingen blijken - in willekeurige volgorde - de volgende landen favoriet voor de eerste vijf plaatsen. Belgie, Frankrijk, Engeland, Duits land, Finland, Nederland en Mona co. Met uitzondering van de leden van het Metropole-orkest, van wie Door Paul van Beckum en Yvonne Parre de meesten geloven dat Finland het festival zal winnen, gaat de voorkeur van anderen uit naar Frankrijk, Belgie of Engeland. De publieke smaak is moeilijk te meten. Ware dat wed het geval, de songschrijvers zouden miljoenen kunnen verdienen met liedjes die bij voorbaat een succes zijn. Niettemin kunnen er uit het voorhanden materiaal van dit songfestival toch wel enkele conclusies worden getrokken. Al eerder werd vastge steld dat aan de liedjes van de achttien deelnemende landen weinig artistieke waarden mogen worden toegekend. De commercie prevaleert boven de muzikaliteit. Vermoedelijk wint Frankrijk het festival. Het liedje „Un, deux, trois" gezongen door Catherine Ferry komt door een afwijkend ritme, leuk opklinkend handgeklap en een melodieuze backing blijmoedig en fris over. Het mooiste liedje is afkomstig van Belgie, maar misschien niet populair genoeg voor een groot publiek. Tweede plaats dus. Engeland wordt mogelijk derde 'of Finland?) Nederland vierde (of Monaco?) Gistermiddag beleefde het Franse zangeresje een klein drama toen haar japon voor de camera werd getoond. Dat gebeurt met alle kostuums teneinde de inwerking van het licht te kunnen vaststellen. Regisseur Theo Ordeman riep: „Japon afgekeurd. Als je dit draagt, slaan de vlammen er uit." Eén categorie zal vanavond zielsblij zijn met de afloop van het festival. Dat zijn de agenten die dag en nacht in de bittere kou wachtjes klopten en daarbij hun goede humeur niet verloren. Alle hulde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 17