Toen hef Westen nog wild was WINNETOU BLIJFT WINNETOU ZATERDAG 3 APRIL 1976 PAGINA 13 In generaties Europeanen, 'voorgelicht' door Karl May en een eindeloze serie ruige schietfilms, gaat er iets tintelen zodra de term het Wilde Westen valt. Het zal wél te maken hebben met het tame lijk beschutte, soms monotone leven dat de maat schappij van nu biedt en de drang naar avon tuur die in ieder mens aanwezig blijft. We weten het zo zoetjes aan allemaal: het beeld dat schrijvers en filmers schilderen van het Wes ten toen dat nog echt wild was, kwam niet over een met de werkelijkheid. De realiteit was overi gens minstens zo fantastisch als de produkten van een aantal schrijvers, maar anders. Harder, rauwerwreder, chaotischer. Het onverklaarbare is alleen dat ook al weet je dat Karl May fictie creëerdehet beeld dat hij schiep toch nooit helemaal kan worden uitge gumd. Winnetou blijft Winnetou. Ter gelegenheid van de 200ste viering van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring (1776) heeft het Museum of Fine Arts in Boston een tentoonstelling samengesteld, getiteld Far West", die nu (tot 16 mei) te zien is in het Haags Gemeentemuseum (dag. van 1017.00 uur, zon dag van 1317 uur). De tentoonstelling kreeg in Den Haag de onder titel „de geboorte van een natie" mee en bestrijkt vermoedelijk wél de meest dramatische periode uit de Amerikaanse geschiedenis: het frontier- leven van 1830—1880, de periode waarin de blan ken het land ontnamen aan de oorspronkelijke bewoners, de Indianen. Ofschoon de Far West is aangevuld met tientallen attributen uit Nederlandse musea (o.a. Leidenis en blijft het toch duidelijk voelbaar een Ameri kaanse tentoonstellingin opzet bedoeld voor Amerikanen. Nederlanders zouden een dergelijke tentoonstelling anders opzetten, er zouden andere accenten worden gelegd, de tragedie van de In dianen zou scherper zijn uitgebeeld. (Al moet wel worden gezegd dat een aantal citaten op de teil- toonstelling zeer suggestief werkt, suggestiever dan menige aquarel, tekening of foto zou kunnen doen) De niet al te fraaie kanten van het frontier-le- ven, de manier waarop recht werd gedaan, de out-laws het ivordt nu nogal vaagjes behan deld en zou door niet-Amerikanen ongetwijfeld uitvoeriger zijn belicht. Wat niet wegneemt dat „Far West" aardig kijkwerk biedt, al was het al leen maar om bepaalde nostalgische gevoelens, hoe ver van de werkelijkheid ook, nog eens te koesteren Die mooie getaande India- nenkoppen met hun ondoorgron delijke ogen DOOR RUUD PAAUW Indianen bij Fort Laramie (1858) geschilderd door Albert Bierstadt. LEIDEN Op 2 juli 1776 doopte Thomas Jefferson zijn pen in de inkt en schreef, namens een commissie van vijf, de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring. Het vijftal maakte van de gelegenheid gebruik om de verhouding tussen regeerders en het volk vast te leggen. Jefferson schreef: "Wij vaststaand aan dat alle lijkwaardig worden geschapen, dat de Schepper hun bepaalde, onver vreemdbare rechten heeft ge schonken, zoals het recht op leven, j het recht op vrijheid en het recht te streven naar geluk. Om die rechten te verzekeren, heeft de mensheid regeerders heeft gegeven. Zodra Zij behoren hun macht te ontlenen aan het mandaat dat het volk de regeerder heeft gegeven: Zodra velke vorm van regeren ook bo- verschilden onderling Stammen om op te leven, schiep de buffel 1 ander vee om dn ons onderhoud te voorzien; hun vlees is ons enig voedsel; met him huiden kleden wij ons en bouwen we onze hutten. Zij zijn ons enige middel van bestaan: 'oedsel, brandstof, kleding" (De stra- lang op één plek bleven. Ze verkoch ten de grond als de tijd daarvoor rijp was, trokken verder en verlegden zo steeds de "frontier". In hun plaats kwamen de boeren die wel wilden blijven en zo op den duur een ge- het leven die meenschap vormden, met de saloon ditland gaf de bank, de sheriff, de judge (rech- tegie van de blanken was dan ook die jaren kwamen figuren 1 De namen van veel stammen zijn in de herinnering blijven voortleven: Apachen (zwervende jagers), Sioux (de oorlogszuchtige bewoners van de prairie, ruitervolk bij uitnemendheid, ze konden alles op een paard), Co- manches, Cheyenes, Delawaren, Mo hawks. Navajo's (veetelers). Ponka's. Cherokezen enz. vtr;genoemde taken verzaakt, heeft jSiü? staande d° door blanken aangerichte sïacht- het volk het recht in te grijpen en JSLÏ! Partijen zegge en schrijve 39 ter) enz. De middelen van vervoer in aan merking genomen, was de opmars van de blanke kolonisien in de Far West opmerkelijk snel. Hard was hun bestaan, schraal vaak hun 'e- De criminaliteit tierde welig. In lange tijd: roei de buffel uit dan i je ook de Indianen uit. In 1800 waren er naar schatting 40 miljoen buffels in Amerika, in 1900 als gevolg grijpen dusdanige wijzigingen aan te bren ger dat de grondregels zullen wor den geëerbiedigd..." Filosofie In enkele regels heeft Jefferson sing hier de filosofie van de democratie rode ontvouwd: alle mensen zijn voor de wet gelijk en hebben dezelfde, onvervreemdbare rechten; de rege ring volgt de volkswil. Maar het afschuwelijke drama was dat in de eeuw, volgend op Jef- fersons grootse verklaring over ge lijkheid en rechtvaardigheid, de oorspronkelijke bewoners van Ame rika, de Indianen, uit grote gebie den werden verjaagd en grotendeels vermoord; het restant roodhuiden mocht als een soort folklore in on betekenende reservaten voort vege teren. Jeffersons woord dat het in dividu recht gaf op leven, vrij heid en het streven naar geluk, ging kennelijk alleen de blanke aan. Voor dat imago van de "vrije mens", dat Amerika propageerde en nog propageert, heeft de roodhuid de rekening met zijn bloed betaalt. V erscheidenheid Naar schatting 25.000 jaar gele den zijn de Indianen uit Azië via Alaska naar Noord Amerika geko men. Ze vestigden zich tamelijk verspreid in de uitgestrekte wouden, op de prairies en sterk geconcen treerd in wat tegenwoordig de sta ten New York, Massachusetts en Rhode Island zijn. De Europese kolonisten kon den dus moeilijk om hen heen, zij kwamen vrijwel direct in contact mei de Indianen. De fout die we. mede door Karl May, nog wel eens maken is de In dianen te zien als een groep men sen met dezelfde levensgewoonten. Daar was geen sprake van. Het beeld dat we van de Indianen heb ben (met fraaie verenhoofd tooi pijprokend voor de tent enz.) sloeg voornamelijk op de prairie- Indianen. Maar er waren niet al leen jagers onder de India nen maar ook landbouwers, veete lers en vissers. Behalve in tenten (het vertrouwde beeld) woonden ze ook in koepelvormige hutten, paal woningen en prachtige houten hui zen. Zeden, levenswijze, kleding en partijen zegge en schrijve In tegenstelling tot bijv. de Inca's en Azteken hebben de Indianen nim mer een hoge vorm van cultuur be- Jreikt. Ze kenden geen schrift. Een Indianenkoppen op (de tentoonstel ling geeft er een aantal fraaie van) De opperhoofden met him ondoor grondelijke ogen, artistieke beschil deringen, mysterieurze redevoeringen nuttig en heeft tot op de dag indaag bekendheid behouden, het bleef een volk dat niet gekomen dan het Landhonger de decimering in volle gang was - hun wreedheid. Boog, speer, tomhawk en knots (veel later aangevuld met het van de blanken gekochte of geroofde ge weer) vormden hun wapenarsenaal. Bij de Apachen werden de Jongens van hun twaalfde jaar af opgeleid tot Jager - en wat voor jagers en spoorzoekers waren het! Opgevoed tot hardheid werden, ze, tot het ver- drager, van kmUtegan. Wantwie "^hwrde"" EnSjdT Sten ^r'aken'kwam als Jesse James (in de historie leeft hij voort als een soort Robin Hood, in werkelijkheid was hij een formi dabele boef), Calamity Jane, de ge broeders Dalton (ze hebben echt be staan maar waren lang niet zo leuk als in de strip van Ducky Luke) en Buffalo Bill (zijn grote faam stoel de op niets) en meer van dat beden kelijke volk. Kloof Kort en goed: het arbeids- en le vensklimaat kweekte zeer harde mensen. De eersten die dat onder vonden, waren de Indianen. Tussen beidt rassen gaapte een giganti- En tegen dit betrekkelijk primitie- sche kloof. De blanke man deed ve volk kwamen de blanke kolonisten mer het algemeen geen poging zich te staan. Ze rukten steeds verder te verdiepen in de levensgewoonten aangrijpende wijze het niet-begrij- westwaarts met hun huifkarren en van de roodhuid. Hij kende maar pen tot uitdrukking komt: alles wat tot hun rusteloze levens- één taal: die van zijn geweer. Af- "Wij zullen overwegen waarom na voor zover het de blanke man het land wil kopen. Buffel door een geweldige landhonger gouddorst, anderzijds ook wel dege lijk voortgedreven door een grote ecnomische crisis, mag De voortrekkers waren jagers en honderdduizend India- trappers; manpen die een woest be verbonden met het staan leidden en leefden van wat hun geweer schoot. Achter hen aan kwa de settlers, iets minder wild i hem uitkwam. Wat is het dat de blanke En de Indiaan was eenvoudig niet kopen, zal mijn volk vragen, toegerust met de kennis die hem is zo moeilijk te begrijpen Gevecht tussen twee groepen Indianen bij Fort Mackenzie (1833) st.uk papier tekent en het geeft i de blanke man? Maar wij zullen aanbod overwegen, want we weten: als we niet verkopen, komt de wel en wee van de buffel. Een stam-! hoofd getuigde daar midden vorige eeuw op zeer indringende wijze van: gedurfd, toegang kon verschaffen tot de taliteit, het materialisme va blanke man. Beter: van dit blanke. Op de tentoonstelling treft men een citaat aan van een Indiaans stam- wil blanke man met zijn geweren Het neemt ons land met geweld". De Indianen, hoe moedig en strijd- Hoe kun Je de lucht kopen of verko- lustig ook, waren kansloos tegen de de pen, de warmte van de aarde, de blanken met hun wapentuig. Daax- wt snelheid van de antilope. Hoe kun- bij kwam dat de Indiaanse stam- geen die hoofd, waarin op ontroerende, Ja ken, alleen omdat de rode goeddun- den zich te verenigen. „Settlers" poseren met heel hun hébben en houden in het Verre Westen. Slechts zelden staken zij de kop pen bij elkaar en vormden een wer kelijk grote strijdmacht. Daardoor kon hun strijdwijze nooit meer dan fragmentarische successen opleve ren. En hoewel die charges in de blanke kampen zeer gevreesd wer den legden zij toch te weinig ge wicht in de schaal om de oprukken de karavaan tegen te houden. (Ove rigens is dit deel van de geschied schrijving zeer onvolledig omdat we wel de verhalen van de blanke kolo nisten kennen, maar niet die van de Indianen). Alcohol De strijd in de Far West is wel de overwinning van de burger op de nomade genoemd, van de techniek op het stenen tijdperk. Niet altijd was het gewéld, dat de Indianen stammen decimeerde. In het boek "De moord op Winnetou c.s." wordt opgemerkt dat soms niet de gewe ren, maar de blanke beschaving zelf de grote verdelger van de Indiaan was. Roodhuiden die in voortdurend contact met blanken leefden, wat ook voorkwam, namen vreemd ge noeg—in aantal af. Zo hard en ge staald als hij was in het verdragen van moeilijkheden en ontberingen, zo K. Bodmer. slecht was de Indiaan bestand te gen alcohol en ziekte. Een stamhoofd maakte daar op dramatisch wij ze melding van: "Wij weten dat het schadelijk voor ons is te drinken. Dat weten wij. Maar wanneer uw mensen ons alcohol verkopen, ra ken wij daaraan zo verslaafd dat wij het niet kunnen opbrengen de drank te laten staan. Als wij hem drinken, maakt hij ons wild. Wij we ten niet meer wat wij doen, wij doen elkaar geweld aan, wij gooien el kaar in het vuur. Door het drinken van alcohol zijn zeven stammen van ons volk omgekomen". Wounded knee Naarmate de negentiende eeuw vorderde, werden steeds meer India nen naar de reservaten gedreven. De blanke overmacht werd te groot om van verzet nog veel te kunnen verwachten. In 1876 flikkerde de Indiaanse strijdlust nog één keer op. Bij Little Big. Horn versloegen zij de wrede generaal Custer met zijn troepen vernietigend. Daarna was het gebeurd met de roodhuiden. In 1890 viel het doek de finitief bij Wounded Knee. Zo n 250 in een sneeuwstorm opgejaagde, nog niet geheel ontwapende India nen openden toen het vuur op hun belagers. Door Hotchkiss-kanon- nen werd hun het zwijgen opgelegd. Aan de dood ontkwam er niet één. Wounded Knee, waarvan de echo nu nog hoorbaar is. bezegelde het lot van de Indiaan. De nazaten van Swift Bear. Sitting Bull. Big Foot, Dull Knife. Crazy Horse. Two Moons en hoe al die machtige op perhoofden ook heetten waren ge degradeerd tot derderangs burgers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 13