Koor- en blokfluitmuziek
Virtuoos spel van duo De Reede-Bles
miJFEL
Boeiend middagconcert kamerkoor
De
Generaal:
De
granaat
werper
Madam
Pepermunt
MAANDAG 22 MAART 1976
De vericachting was. dat de
overleden Tsjoe Enrlai zou
u-orden o-pgevolgd door Teng
Hsiao-ping, die behalve vice-
premier ook vice-par tijvoor
zitter en stafchef van het le
ger is. Niet de eerste de beste
dus, want je moet van goeden
huize zijn om bij een zo groot
aanbod van Chinezen drie
baantjes bezet te houden. Maar
jvat gebeurde? Een ander dan
Teng volgde Tsjoe En-lai als
premier op en de muurkranten
in Peking begonnen aanvallen
op Teng te lancerenzonder
hem overigens te noemen.
Ik ken die methode. In 1951
„lag" ik in de Oranje Nassau
kazerne in Harderwijk. Met
een paar andere dienstplich
tigen richtte ik de zogenaamde
wandkrant op. Als we kritiek
wilde spuien op officieren of
de gang van zaken in de ka
zerne. dan goten we dat in de
vorm van een (liefst oosters
sprookje. Een van de kapiteins
heeft daar nog een keer op
geantwoord ook, eveneens in
de vorm van een sprookje. Zijn
tekst had hij 's nacht, als een
dief in de nacht, tussen onze
teksten opgehangen. Namen
noemde hij niet. Dat deden wij
ook niet. En dat doen de Chi
nezen in hun muurkranten dus
ook nog steeds niet
Maar ondertussen weet wel ie
dereen dat Teng bedoeld
ivordt en ook weet iedereen te
vertellen dat de aanval op
Teng geopend werd door
Tsjiang Tsjing, de welluidende
naam van Mao's derde vrouw,
die al jaren aan cultuur doet.
Ze is dan ook ex-actrice, en
voerde de revolutionaire ope
ra's in, zonder daarbij te ver
zuimen alle oude te verbieden,
of te renoveren. Het ballet 'De
stervende zwaan" bijvoorbeeld,
kreeg een optimistischer ein
de: de stervende zivaan her
rijst in een extra slotscène uit
de dood als een moderne phoe
nix.
Zwart of wit
Wat ik zo te hooi en te gras
van hem gehoord en gelezen
heb, nam mij wel voor Teng
in. Zijn pragmatische uit
spraak: ,.Het kan me niet
schelen of een kat wit is of
zwartals hij maar muizen
vangt", stempelt hem tot een
typische D'66-er. Wat me ook
in Teng beviel was, dat hij in
1964 al weigerde een van
Tsjiang Tsjings revolutionaire
opera's bij te wonen, en ook
heeft hij zich verstout te zeg
gen dat zij de ontwfikeling
van kunst en literatuur belem
merde.
Zou u zoiets over de vrouw
van Mao durven zeggen, als
Chinees zijnde? En nu denkt u
misschien dat Teng zijn biezen
kan pakken, maar onlangs
werd bericht dat de muur
kranten in Kanton een voor
zichtige aanval op Tsjiang
waren begonnen. Kanton ligt
even ver van Peking als Am
sterdam van Tunis. Een com
missie gaat nu Tengs zienswij
zen beoordelen, dus hij „leeft"
nog steeds. We zullen deze in
terne Chinese strijd met onze
westerse hersens wel nooit
kunnen begrijpen, vrees ik.
Het wezen van een strijd van
deze aard waarbij ieder die
iets meer is dan een planten-
mens partij moet kiezen, is
nooit gemakkelijk te vatten.
Het is niet ergens", het is
overal. Het ligt in woorden,
maar ook weer niet in woor
den. Het uit zich in daden,
maar ook weer niet in daden.
Het dringt tot in kleding, ma
nieren, gebaren, ja stembui
ging door. En ook wanneer
men alles gelezen zou hebben,
wat er van weerszijden aan
argumenten en invectieven te
berde gebracht en gescholden
is, alles wat er gevloekt en ge
zongen is, dan is dat nog geen
waarborg voor volledig begrip.
Men moet al een dergelijke
strijd in het groot of klein heb
ben meegemaakt om te besef
fen, hoe hij tegeijk wel en niet
om de beginselen gaat die ook,
maar niet uitsluitend in het
geding zijn.
Groen of blauw
Alles wat tussen ,,het wezen
van de strijd" en „in het ge
ding zijnstaat, heb ik over
geschreven uit Erflaters van
onze beschaving", eerste druk
1938-1940, van Jan en Annie
Romein. Het gaat over de Ar-
minianen en de Gomaristen,
de remonstranten en de con
tra-remonstranten, Oldenbar-
nevelt en prins Maurits, van
wie de laatste indertijd gezegd
heeft dat hij bij God niet wist
of de predestinatie groen of
blauw was. l'Histoire se repete.
De goddelijke voorbeschikking
van Maurits die groen of
blauw kon zijn, de kat van
Teng die zivart of ivit mocht
zijn. het komt allemaal weer
een keertje terug.
NICO SCHEEPMAKER
LEIDERDORP K. en O., afde
ling Leiderdorp, organiseert vrijdag
avond een kaarslichtconcert in de
Dorpskerk, waaraan meewerken het
gemengd koor „Vox Laeta" uit Roe-
lofarendsveen o.l.v. Jan v. d. Meer
en het blokfluitensemble van de
Leidse muziekschool o.l.v. Piet Kunst.
De gemengde zangvereniging „Vox
Laeta" de Blijde Stem is opge
richt in 1946 te Roelofarendsveen. 't
Repertoire van het koor is zeer uit
gebreid. Altijd heeft echter de meeste
nadruk gelegen op de a capella mu
ziekliteratuur. veelal van Nederland
se componisten.
Op het concert in Leiderdorp wor
den werken uitgevoerd van Cornelis
Schuyt, Cornelis Boskoop, Palestrina,
Mozart, Fauré en een aantal negro
spirituals.
Twaalf Jaar geleden vormde Piet
Kunst een dubbel-blokfluitkwartet
om met een aantal gevorderde leer
lingen samen te kunnen musiceren.
Langzamerhand breidde dit dubbel-
kwartet zich uit tot een ensemble,
dat nu negentien blokfluitisten telt.
Op het concert worden uitgevoerd
een reeks oude dansen uit de 16e
eeuw. een aantal toccata's en can
zones van Frescobaldi. het concert
voor blokfluitkoor, contrabas en slag
werk van de Nederlandse componist
Arie Verhaar en de Libenauer T&nze
van Viktor Fortin. Samen met „Vox
Laeta" wordt een dubbelkorig werk
van Jaob Handl „Haec est Dies" ten
gehore gebracht.
LEIDEN Ongemeen boeiend sa
mengesteld was het middagconcert
in de Lutherse Kerk, gegeven door
het Kamerkoor van Collegium Mu-
sioum (leiding André Kaart) in sa
menwerking met het Blokfluit En
semble (o.l.v. Piet Kunst) van de
Streekmuziekschool Leiden. Het me
rendeel gewijd aan de Musi-
ca Sacra. Het rake inzetten
van een Sanctus van Clemens non
Papa gaf reeds alle vertrouwen:
verwonderlijke zuiver hied, transpa
rantie, plastiek, de grote factor in
telligentie. Een Missa Brevis van
Palestrine vervulde het primaire
doel van een mis: de onversluierde
openheid van de tekst. Voor de so
pranen was, mede door de zeer
kleine koarbezetting, de opgave
een hachelijke, wat niet minder gold
voor "drie delen" (twee koraalva
riaties rondom een van de vijf bijbel-
versetten) van Bach's motet "Jesu
meine Freude". Alle respect voor
ieders prestatie. Maar omdat we
een goed uur tevoren nog een viool-
recital in Alphen bijwoonden kwam
de kanttekening te voorschijn:
sopranen als één snaar! Dat was
het wel bijna. Orgel en een strijker
zorgden bescheiden voor de instru
mentale sremverdubbeling.
De vijf Frescobaldi's van de Blok
fluiten 3 Toccata's en 2
ingevoegde Canzone's menen we
thuis te moeten vinden in een van
de Orgelmissen in de Fiori Musica-
li. Alle sprekende orgelstemmen
zijn dan overgebracht naar een ver
wante stem in het "familiekoor" van
de onderscheidene blokfluiten. Pre
cies zo is dan gehandeld met de Cro-
matische Fantasia van Sweelinck.
Dit procédé hadden we nog niet ont
moet. Het klinkend resultaat was
onvermoed fraai. Technisch mees
terschap tot in de kleinste noten-
woorden. Een programmavondst
vormden Liebenauer Tanze van de
modernere onbekendere V. Fortin.
Het koor ten slotte zong nog een
handvol ook onbekende Nocturnes
van Mozart met begeleiding van een
fagot en twee klarinetten. Mooi uit
gevoerd. Daar was zowaar iets in
terug te vinden van Bach's motet.
KEES VERHOEF
PANDA EN DE VREEMDE SLAAP
Joris begaf zich naar het toegangshek van het buitengoed en leunde daar
achteloos tegenaan, zodat hij het gesprek tussen de eigenaar en veldwach
ter Snukkelbeier beter kon volgen.
"Maakt u zich vooral geen zorgen, baron," sprak de politie-man. "Ik zal
morgenmiddag persoonlijk een oogje in het zeil houden. De sieraden van
uw voorname gasten zullen veilig zijn. Geen dief, die bij uw tuinfeest kan
komen
,Een tuinfeestherhaalde Joris, terwijl hij glimlachend verder liep. "Hoe
aardig! En het zou inderdaad jammer zijn, als dat verstoord werd.
Daarom zal ik er voor zorgen dat het in een rustige sfeer verloopt. En daar
kan het spuitmiddeltje van de kleine Panda me bij helpen."
Met die gedachte begaf hij zich naar een telefooncel en draaide het n
van de uitvinder Vermol.
"Is uw verkoper, de heer Panda, daar?" vroeg hij met verdraaide st
"Hier spreekt baron Van Thop tot Theen. Ik heb een aardige bestelling v
hem. Enkele dozijnen van het Allesdoende Spuitmiddel."
FLENSJES
Rooster 1 eetl. ge
schaafde amandelen in
een ingevette koekepan
heel licht goudgeel en
hak ze dan zo fijn moge
lijk. Roer 150 g. gezeefde
1 loem met een snufje
jout, 2 eieren, 1 eetl.
zonnebloemolie gelei
delijk in 4 dl melk tot
een glad beslag zonder
klontjes. Meng er de
amandelen en 1 flinke
eetl. poedersuiker door
er. laat het beslag 60
min. rusten. Druk 4
schijven ananas en 2
bananen met een vork
tot moes en meng er 1
eetl. rum door. Roer het
beslag nog eens door en
bak er ongeveer 12
flensjes van. Schep er
een lepel van de
ananas-banaanvulling
op en sla ze dubbel.
Strooi er wat poeder-
sui er oveJ^INA B0RN
•HIEI2 UW B^DCA^E
Uoce
EW rgpafe-ATIE
/Va
V/AM ^ARjjA
Tentoonstellingen
I e-H.e bioscopen
Expositie schilderijen, aquarellen
Drukkerij De Bink, Roosev
het Zllvermeer".
sn woe. 2.30 uur, zo. 2.00 en 4.15
AL. Nachtvoorstelling: "Let the
ook 4.45 i
STUDIO: "Scènes ufci een huwe
lijk". dag. 2.30 en 8.00 uur. 18 Jaar.
Sport-Medlsch Adviescentrum Spr.
uur: ma en do. 19.30-20.30 uur in het
St Elisabeth-Ziekenhuis
Èndeaeest: dinsdag en vrijdag 13
14.30 uur "8 zondags 1112 uur en
van 18.30 tot 20.00 i
Derde klasse
lovely".dag. ouders)
ACADEMISCH ZIEKENHUIS
5 uur nam., woe van a—10 i
sltle Machteld Wtgersma
den en touwcompi.sltles er
Wlgersma - gewassen penei
t/m 1 april dag geopena
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Acade-
volgende bezoekuren (alleen
Maandag r./m vrUdag:
Wanneer voor ernstige patiënten door
lopend bezoek wordt toegestaan kan
de hoofdverpleegkundige hiervoor spe-
i der Vllst. Botermarkt 3.
Expositie Peter Satijn
Baps van Elsdlngen - ke
3 apfU geopend dl t/m
houtwerk tegels
Rijksmuseum val
burg 28) Werkd I
nam zondag i
Lulfelbaan _1
Hardenbroek -
keramische plastieken t/m 31 maart
Geopend ma van 2-5 uur en 7-9 uur
(Dlacone8senhuLs) en van vrijdag 13.00
uur tot zaterdag 13.00 uur Elisabeth,
ziekenhuis)
Bezoekuren Ziekenhuizen
mhuls: Middagbezoekuur:
overige familieleden Kinderen bei
14 Jaar hebben
kinderafdeling
echtgen v 16 00 tot 16.00
uur en van 18 30 tot 19.30 uur Kinder
afdeling dag van 15.00 tot 18.30 uur
dag. van 14.15 tot
verpleging: dag
15.00—15.45 uur
Bezoektijden kinderafdeling:
like dag:
14.15—15.00 uur.
Alphen aan den Rijn
echtgenoten 1920 u.; Kinderafdeling
1515.30 u alleen voor oudera 18
18.30 uur
Geluidshinder Schiphol
Klachten over geluidshinder
18.30 tot 19.00 i
Schiphol
nacht worden gemeld
bij het informatiecentrum Geluids
hinder Schiphol (020—175000)
(fud Qtietiws
22 MAART 1976
Honderd jaar geleden
De Hollandsche IJzeren-
Spoorwegmaatschappij heeft,
ten einde het verzenden van
verhuisboedels gemakkelijk te
maken, in deti trant der in
België algemeen gebruikelijke
tapissières een paar meubel
wagens aangeschaft. De meu
belwagens zijn eigenlijk eene
zeer groote soort van bestel
wagens, geheel van hout en
volkomen gesloten. Zij worden
door twee paarden getrokken
en kunnen dus aan de woning
van den belanghebbende gela
den en van daar naar het sta
tion gereden worden, waar zij,
in hun geheel en gesloten blij
vende, op een spoorwagen icor-
den geplaatst, om aan het sta
tion van aankomst daar weder
te worden afgerold met paar
den vervoerd te worden naar
de nieuwe woning en er te los
sen. De meubels en liet huis
raad worden dus uitsluitend
door den eigenaar of zijn per
soneel geladen en gelost, en
daar de wagen door den eige
naar wordt gesloten, is ont
vreemding of beschadiging
niet mogelijk.
De meubelwagens
mogen met 3000 K.G. beladen
worden. (Uit dit bericht van
een eeuw geleden blijkt, dat
het systeem van „laadkisten".
allerminst nieuw is, Red.).
Vijftig jaar geleden:
In het bosch van Fontain-
bleau heeft zich een ongewoon
voorval afgespeeld. Een op
zichter van 't kasteel reed op
zijn motorfiets door het bosch
toen plotseling een groote ko
ningsadelaar met groot woede
op zijn hoofd neerdook. De
man droeg gelukkig een leeren
muts, die zijn hoofd tegen de
geweldige klauwen van den vo
gel beschermde, maar aan zijn
handen werden leelijke ivon-
den toegebracht. Gelukkig
kwam er een auto aan en met
behulp van de inzittenden ge
lukte het den opzichter, zij het
met veel moeite, den vogel te
vellen. De koningsadelaar
bleek (mn vlucht te hebben
van één meter dertig.
LEIDEN Het koffieconcert,
verzorgd door de fluitist Rien de
Reede en de pianist Theo Bles, was
interessant en van hoge kwaliteit.
Het programma voerde grotendeels
langs weinig bekende literatuurwe
gen. De fluitist leidde elke uitvoe
ring met een instructief praatje in
er. maakte zo de vele toehoorders
het luisteren gemakkelijk. Rien de
Reede heeft de mogelijkheden van
zijn instrument in allerlei composi
torische en gevoelsomstandigheden
geëtaleerd. De aandacht was dan
ook merkbaar gespannen; men had,
dank zij de explikatie, ongeveer een
idee van wat er komen ging, maar
de werkelijkheid overtrof meestal de
verwachting. Rien de Reede is een
meester-fluitist, die voor niets
staat: virtuoze toeren, zoals die in
de laatste variatie van een korte
reeks door Chopin, op een Rossini-
thema, en in Messiaens vogel-im
pressie ("Le merle noir") van de
speler worden gevraagd, gaan hem
zo glad af, dat men aan een mini
mum aan inspanning zou gaan ge
loven. In feite is het echter zijn gro
te techniek-beheersing, die zo iets
adembenemends mogelijk maakt.
Toch was hem de inspanning een
paar keer wel lichtelijk aan te zien.
Voor deze Concertgebouw-fluitist is
het muziek maken duidelijk meer
dan noten wegblazen. In het laat
ste deel van de "Undine"-sonate
van de oer-romanticus Carl Reinec-
ke leefde hij met kennelijke over
tuiging de stemming uit, laadde de
zinnen met warm gevoel op. Reinec-
ke. ter afwisseling buiten het pro
gramma om, ingeschoven, was trou
wens de enige niet-Fransman in het
gezelschap. Tenminste, als men
Chopin niet wil uitzonderen. Een
Beethoven-achtig Rondo van Wolf
gang Amadeus Mozart Junior (die
vier maanden Jong was. toen z'n va
der stierf), een op een orgel-sym
fonie andante gelijkende liefelijke,
populair geworden „Romance" van
Widor en vier door Roussel uitge
beelde al of niet mythische fluitis
ten (Pan en Krishna, o.a.) dedei
mede de tijd vergeten. Een wonder
lijk stuk van de Frans-Ameri
kaanse, natuurkundige compo
nóst Varese naar het soortelijk ge
wicht van zijn platina fluit, "Den
sity 21.5" geheten, was, als solo
stuk, curieus door enkele extrem
liggingen.
De pianist was een niet geringer
kunstenaar.. Zijn kristalhelder sp€
vergezelde nauwlettend, toch me
eigen persoonlijkheid de verrichtdn
gen van de fluit. De partners wa
ren. in eigen trant, volkomen ge
lijkwaardig en trokken dan ook i:
gelijke mate de aandacht.
JOHAN VAN WOLFSWINKEI
Jommeke
Ook w2s bang
dat oneerlijke lui
mj zouden bedriegen
en zich van mijn
rijkdom meester
ld at is eigenlijk het fortuin J
dat u van uw vader erft 0
Dat zeg ik niet
Julbe zuilen v/e!
zien. 't/s een