'De Geest kent geen mnren' Absurditeit instituut in film Brooks Een detective is ook maar een doodgewoon mens „Blazing Saddles" Een record aan banaliteiten Pinksterbeweging in Nederland morgen 70 jaar VRIJDAG 19 MAART 1976 PAGINA 19 Film: "Blazing Saddles". Regis- zeggen: "Ik hoop dat het een happy - seur: Mel Brooks. In de hoofdrollen end wordt". Cleavon Little, Sam Wilder, Slim "Blazing Saddles" is zeker de Pickens. David Huddleston. Claude moeite van het bekijken waard. Ennis Starret jr. Toegang: acht- Geen film die een uitgebreide analy- tien jaar. Theater: Camera. se achteraf behoeft. De film geeft hefc genre van de slapstick-humor. De Ongecompliceerde humor, absurdi- kijker vindt dat leuk of niet. Ver- teiten. slapstick-effecten en volstrekte wacht geen diepzinnig verhaal, even- onlogica. Dat zijn ongeveer de ingre- min creatieve filmeffecten. "Bla- diênten in Mel Brooks' "Blazing zing Saddles" is een typische weg- Saddles". Brooks, creator van o.a. werk-film: 't minst belangrijke daar- "Young Frankenstein", heeft het van is de inhoud van het verhaal. Die in deze film duidelijk gezocht in vi- stel' niets voor: de film is alleen suele, eenvoudige humor. "Blazing maar grappig door zijn directe ef- Saddles" mag een parodie op een fecten. Er wordt met taarten gesme- v.estern worden genoemd, maar ont- ten, er komt in de film een hele se- nian'elt evenzeer de filmproduktie r e halve of hele gekken voor. Mocht i treedt als zodanig buiten de Brooks dan al een boodschap heb- eigen proporties. Zo kan het gebeuren ben willen overbrengen dan zal dat da', de hoofdrolspelers gefilmd hooguit kunnen blijken uit de wijze werden in een bioscoopzaal waar ze waarop hij geprobeerd heeft rassen- naar hun eigen film gaan kijken en onderscheid belachelijk te maken. „Farewell, my lovely' of: Scène uit Blazing Saddles", een film van Mel Brooks, die nu weer in de belangstelling staat. Een neger wordt in de film tot sher- riff benoemd: de blanke bevolking is daar allerminst gelukkig mee. maar natuurlijk maakt de neger zich waar en krijgt erkenning. En, zoals Lucky Luke in z'<n beste dagen, vertrekt de held aan het einde van het verhaal naar een onbestemd el ders. Brooks laat de logica in de film ten slotte volledig op de loop gaan. Het decor van 't Wilde Westen wordt ver laten; in hun dolle vechtpartijen breekt de 'cast" van "Bla zing Saddles" zelfs door de filmstu dio's van Warner heen. Omdat de ab surditeit in de film geïnstitutionali seerd is. wekt dat eigenlijk geen verbazing. Maar het ls wel leuk JOHN KROON Titel: „Farewell, my lovely"; re gie: Dick Richards; hoofdrollen: Ro bert Mitchum en Charlotte Ramp- ling; theater: Lido: 18 jaar. Dat een detective ook maar een mens is. die fout op fout kan ma ken. bewijst "Farewell, my lovely", naar het boek van Raymond Chand ler. In deze film is detective Mar lowe degene, die om de tuin wordt geleid, van de ene onoplosbare moorc) in de andere duikt en op het laatst van vermoeidheid loopt te tollen op zijn benen, zonder dat hij ook Titel: "Sensuele belevenissen in Zweden" in de hoofdrollen: een ontzettende hoop kreunende, blote particulieren van beiderlei kun ne Theater: TRIANON. De Zweedse "Sensuele belevenis sen' maken een voortreffelijke kans om tot de banaalste filmproduktie van het jaar te worden uitgeroepen. Het aantal platvloersheden dat hier me' de geslachtsdaad wordt uitge haald, komt werkelijk in de buurt van een wereldrecord. Het verhaal is geconcentreerd rond de meisjes Karlsson zeker niet de beste Karlssons ter wereld, om met een bekend tv-programma te spreken), die hun ouders hebben ver loren en de wereld zijn ingetrokken. Het Slechte meisje Karlsson be landt linea recta in een formidabel bordeel en verdient daar een aardi ge boterham door tegenover de clientèle voortdurend de belaagde maagd te spelen. Haar zuster, de Goede Karlsson. houdt wel even cor rect stand, maar valt dan in de han den van een geschifte zonderling die steeds vrienden mee naar huis neemt om het met haar aan te leg gen Af en toe kruisen de Karlssons eikaars levenspad. De Slechte opent met andere meiden de jacht op een miljonair die een zwak hart heeft en zyn hele fortuin testamentair heeft toebedeeld aan 't meisje in wiens armen hij zal sterven. Hij is zo ongeveer ingekwartierd in 't bordeel en het spreekt vanzelf dat alle meis jes hevig hun best doen hem al co pulerend het leven te benemen. Maar de miljonair kan tegen een stootje. Je gaat al twijfelen aan dat zwakke hart totdat. Er valt soms om deze film te la chen. al schaam Je je daarvoor wel als je buiten staat. RUUD PAAUW maar één stap verder is gekomen. Maar de filmmakers hebben de toe schouwer niet helemaal in de war willen brengen, want op het aller laatst wordt toch nog een ontkno ping voorgeschoteld- Dan zijn er al 7 doden gevallen en Robert Mitchum is steeds zieliger gaan kijken, heeft minstens honderd pakjes sigaretten verrookt en zeven tien flessen bourbon door het keel gat gegoten. In die tussentijd is hij door een akelige .madam" vol drugs gespoten en heeft hij ge vreeën met Charlotte Rampling on der het toeziend oog van haar zo wat seniele heer gemaal. Een film die duidelijk op het talent van Mitchum mikt. Sober van op zet - als we de riante decors even vergeten -, zonder spectaculaire en daardoor ongeloofwaardige gevecht scènes, zopder al te fantastische ge vechten. Boeiend van opzet en fas cinerend door het roeren in een beerput, wat het werk van een de tective nu eenmaal is. Sommige gegevens hadden best wat uitgebreider uit de doeken mogen worden gedaan, hoewel het gebode- ne dan misschien aan spanning had verloren. Kortom, een meer dan middelmati ge detective, die boeit om zijn men selijke kanten. En dat is iets, wat in dit genre nogal eens ontbreekt. ANNEMIEK RUYGROK Blijvers LUXOR "Emmanuelle". de antimaagd. Dat bewijst ze dan ook de hele film door: de ene copulatie volgt de ander op, in verschillende variëteiten. STUDIO "Scènes uit een hu welijk", een absoluut meester werk vanjngmar Bergman. LAK-Cinema/ Leid® Filmhuis LAK-theater (Levendaal) 19 maart 19.00 uur: "Nel Nome del Padre" van Marco Bellloohio, 21.15 uur: "Salomé" van Carme- lo Bene en "Salomé" van John Bryant; 24.00 uur Bluesfilms en andere muziekfilms (deze nacht- voorstelling is gratis, de overige films niet). Kindermatinee CAMÉRA "De schat in het zilvermeer". REX "Pinocchio". Nachtfilms CAMERA "Let the good ti mes roll". REX "Mannen die de kan- sen grijpen". Rex "Het Deense sleutelgat" Na tuurlijk valt er weer heel wat te zien door de sleutelgaten van Deense slaapkamers. Goede films in andere steden 'La femme aux bottes rouges" r (van Juan Luis Bunuel met Ca- thérine Deneuve), Kriterion, Rot terdam. "Lucky Lady" (met Liza Minel- li. Gene Hackman en Burt Rey nolds), Cinerama, Rotterdam. "Love and Death" (Woody Al len en Diane Keaton), Thalia, Rotterdam. "La grande bouffe" (van Marco Ferreri, met Marcello Mastroian- ni, Michel Piccoli en Andrea Fer- reol), Ceintuur, Amsterdam. "Stavisky" (van Alain Res- nais), The Movies, Amsterdam. „Decomerone" (van Pier Paolo Pasolini), Tuschjnski 4, Amsterdam. "La dolce vita" (van Federico Felijni met Marcello Mastroian- ni, Anita Ekberg en Anouk Ai- mée). De Uitkijk, Den Haag. "Mozart's die Zauberflöte" (Ingmar Bergman), Calypso. Den Haag. Haagse bioscopen Apollo 1: "Smokkelschip Luc ky Lady", dag. 2.30. 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 u. 14 jaar. Apollo 2: "Jaws", dag. 2.00 en 7.30 en 10.00 uur, zo. ook 4.30 u. 14 jaar. Asta: "Sherlock Holmes' slim mere broer", dag. 2.30, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. A.L. Bijou: "La femme au bottes rouges", dag. 7.5 en 9.30 uur. 18 jara Calypso: „Die Zauberflöte" dag. 8.00 uur. AL. "Sneeuwwitje en de 7 dwergen", dag. 1.30 en 3.30 uur, za. en zo. 12.00. 2.00 en 4.00 uur. AL. Camera: "Dog day afternoon" dag. 2.15, 7.00 en 9.30 uur. zo. ook 4.30 uur. 14 jaar. Cineac: "Mensen blijven bees ten", dag. 5.30, 7.30 en 9.30 uur. 18 jaar. Corso: "Irma la Douce", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. Du Midi: "Cabaret", dag. 8.15 uur, vr. za. en zo. 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. Euro: "De Peetvader, deel I". dag. 1.30 en 7.45 uur. za., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. 14 jaar. Flora: "Een potente jongen op de porno-toer", dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur. 18 jaar Kriterion: "Lily aime-moi", dag. 7 00 en 9.30 uur. za. en zo. oo 3.00 uur. 14 jaar. Metropole: "Eenmaal is niet genoeg", dag 2.00, 7.00 en 9.30 u. 18 Jaar. Odeon 1: "Flatfoot in Hong Kongdag. 2.00, 6.45 en 9.15 u. zo. 1.45, 4.15, 6.15 en 9.15 uur. 14 Jaar Odeon 2: „La bonne année" dag. 2.00, 6.45„en 9.15 uur, zo. 1.45 4,15 6.45 en 9.15 uur. 14 Jaar. Olympia: "Thunderball", dag. 2.00 en 8 00 uur. 14 jaar. Passage: "Emmanuelle 2, de antimaagd", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, 'za en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9-30 uur. 18 Jaar Rex: "Death race 2000", dag 11.30 1.30, 3.30, 5.30, 7.30 en 9.30 uur. 18 Jaar. Royal "70: "Vlammen over New York". do. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, za. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur, vr. 2.00 en 7.00 uur ma. 2.00 en 8 00 uur, di. en woe 2.00 uur. 14 Jaar. Royal: "Vrouwelijke killers van de Oriënt", ma. t/m woe. 2.15 en 8.00 uur, do. t/m za 2.00. 7 00 en 9.30 uur, zo. 2.30 en 9.30 uur. 18 jaar. Studio: "Blue movie", dag 2.15 7-15 en 9.30 uiur, zo 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. 18 jaar. Studio 2000: "Onschuldigen met vuile handen", dag. 7.00 en 9.30 uur. 18 Jaar De Uitkijk: "La Dolce Vita", dag. 2 00 en 8.00 uur. 18 Jaar. De r.-k. gemeenschappen in de Bollenstreek willen in deze vasten tijd proberen, of in het doip Sega- ra in Tanzania' de watervoorziening geregeld kan worden. Niet alleen de parochies geven aandacht aan dit project, maar ook de scholen en de dcrde-wereldwerkgroep van Lisse. Volgens kardinaal Wille- hrands. die in het Utrechtse Jaar beursgebouw een bijeenkomst met 200 religieuzen van zijn aartsbisdom toesprak, kunnen religieuzen een noodzakelijke correctie aanbrengen op eenzijdigheden in de samenle ving. zoals geld en financieël voor- dtel. macht en prestige, die vaak de toon aangeven. Naast vele anderen htbben juist religieuzen, ongeacht leeftijd of maatschappelijke taak. de opdracht, voor een gezond even wicht te zorgen, aldus de kardinaal. "Steeds weer duiken afgoden op en deze moeten ontmaskerd wor den omwille van het geluk en het welzijn vai Visum Het Israël-comité Nederland heeft de geestelijke leiders in ons land (bestuurders, synodes en broe derraden) dringend gevraagd, erop toe te zien dat er in kerken en ge nieenten geen doopbewijzen worden afgegeven met als doel een visum voor een Arabisch land te krijgen. Ook wordt gevraagd, de afkeuring daarover kenbaar te maken, niet alleen om Israël te bemoedigen maar ook om de kerken en gemeen ten te vrijwaren van elke mogelijke smet van discriminatie. Op zondag 21 maart van 10 tot 12 uur houdt de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laat ste Dagen in het Congresgebouw in Den Haag een speciale conferentie over de zin van het leven en de maatstaf voor een zinnig leven. Wij kregen deze mededeling van de heer A. P. Uytterlinde, Jan Evertsenlaan 335 Voorschoten, die over deze kerk alle gewenste inlichtingen kan en wil geven. De stichting Oecumenische IIulp aan Kerken en Vluchtelingen In Utrecht heeft meegedeeld, dat in het door aardbevingen geteisterde Guatemala allereerst voor 1 miljoen mensen gezocht moet worden naar •nderdak. Meer dan 250.000 wonin gen moeten worden gebouwd voor dat het regenseizoen (in mei) begint. Dit programma past in het geheel vap de toekomst van dit land dat, zo zegt de stichting OH, de afgelo pen jaren heeft geleefd in een voortdurende situatie van onrecht vaardigheid op sociaal, politiek en economisch terrein. "Vanuit Europa of de Ver. Staten zullen wij geen lijnen uitstippelen voor de toekomst en het herstel van de geti-offen ge- bicden; wel kunnen wij meewerken met al die groepen die in het land zelf bezig zijn". De permanente raad van de Franse bisschoppen meent, dat de kerk beieid moet zijn tot gesprek met hen die voor het socialisme hebben gekozen. Anderzijds wordt in de des betreffende verklaring opgemerkt, dat het christelijk geloof en de mar xistische ideologie niet met elkaar te verzoenen zijn. De raad zegt, dat men het mar xisme op twee manieren kan benade len. Voor de één betekent het een belofte. De ander legt de nadruk op ds tegenstelling tussen het geloof en deze ideologie. Kerkelijke kringen in Frankrijk hebben de verklaring uitgelegd als een poging om duide lijk te maken dat de kerk bereid moet zijn tot dialoog. De rk bisschoppen van Rhode- sié beschuldigen de regering van Ian Smith ervan, de rechtsonde in het land te schenden. Zij doen dat in een brief aan de minister van Justi-1 tie. Hun verwijt heeft met name be trekking op het feit dat een groot aantal mensen zonder enig proces in hun vrijheid wordt beperkt of ge vangen gehouden. Het r.-k. Rhodesische tijdschrift Keerkring verwijt in een open brief de regering dat in de gevange nissen in alle stilte processen wor den gevoerd waarbij negers ter dood worden veroordeeld, en dat ook deze straf in alle stilte wordt voltiokken, zodat zelfs de familieleden van de terechtgestelden er niets van te we ten komen. AMSTERDAM Toen in het begin van deze eeuw een groep christenen in Amsterdam ervan getuigde de „doop in de Hei lige Geest" te hebben ontvangen en in vreemde talen uiting gaf aan ongekend-wonderlijke religieuze ervaringen, keken broe ders en zusters in andere kerkelijke milieus slechts verbijsterd toe. De „Pinksterbeweging" was naar ons land overgewaaid. Kerkelijke en nietkerkelUke buiten- rière geweest lussen pinkstermen- staanders in verlegenheid gebracht sen en andere christenen. Is die door haar ongebruikelijke sympto- scheidsmuur al een stukje geslecht' men, wisten er geen raad mee en Johan Bos: "De laatste jaren plaatsten haar gemakshalve in de komt daarin een kentering Men rij der sekten. En daarmee wilde de komt nu in de meest uiteenlopende institutionele religie liever niet van kerkelijke kringen mensen tegen die do„e" hebben. in tongen (vreemde klanken) spre- Maar de stroom van geestes- ken. Velen van hen hebben ook te kracht is doorgegaan en morgen kennen gegeven, gedoopt te willen herdenkt de Nederlandse pinksterbe- worden door onderdompeling, weging in de Jaap Edenihai in Am- Anderen blijven bil de kindei'- sterdam (aanvang 10 uur) haar 70- doop, maar zijn ook gedoopt in de jarig bestaan. Gemt Roelof Polman, Geest en bezitten evident geestelij- eerst officier bij het Leger des Heils, ke gaven", stichtte in 1906 aan de Kloven iers- burgwal de eerste gemeente. "ee" ïe P'nksterbewegmg de ge- In de loop der jaren is de terml- kerken aI m"ktoar •*'- nologie waarmee de pinkstermensen worden aangeduid, wel wat genuan- "Het werd voor de kerk steeds ceerder geworden. Ze worden door moeilijker, aan deze nieuwe groene- buitenstaanders ook wel „tongenspre- ring van christenen voorbij te gaan, kers of gebedsgenezers genoemd. Er rezen daar vragen over het Johan Bos (35 jaar), lid van de werk van de Geest. In 1960 signa- Amsterdamse pinkstergemeente, ex- berden de gereformeerde en her- Journalist en nu voorBohtingsman vorm<le synodes ör(,k van verschillende godsdienstige groe- geesteskracht in de kerken Lang- penngen. neemtdat de met -mgewij- zaam nmar twain er een ge- den ruetkwe lijk Vertekening komt sprek op hervonnde k»rk vaak voort uit onwetendheid. publiceerde een herderlijk schrijven "Pinkstermensen", zegt hij, "zijn over verhouding kerk en p'nk gewoon christenen, die met leden stergroepen. waarop de Broeder- kerke° g» hebben. xhap van Pinkstergemeenten rea- geschrift. De dat zij geloven in Jezus Christus als geer(je met dp erkende, dat de kerk slechts Zweedse gedeeltelijk datgene wat Vrouw De algemene synode van de pres byteriaanse kerk van Oost-Afrika, bijeen in Nairobi, heeft het pries terambt voor de vrouw opengesteld. Een citaat uit de resolutie: "Het is van belang dat wij ons ontdoen van conservatieve opvattingen met be- tiekking tot de rol van de vrouw. Dit geldt in het bijzonder voor de hun Verlosser en Heer Hij vertelde pinksterpionier eens dit heeft gezegd "Ik heb er niets tegen, dat mei my een pinksterbroeder noemt. Maar posi tiefs uit de Osborn-campagne van «uko x ii ,.i vi* 1958 was voort8ekomen had weten daarmee bedoelt, dat de °PD^ geestesdoop mijn stokpaardje Ls, dan p'nR.s ic Hof nninict Tlr HoIHrt Allo nrntu 3,S °e KerK is dat onjuist. Ik belijd èlle grote waarheden van de bybel. Gaat het om de doop, dan ben ik baptist. Om de rechtvaardiging door het geloof, dan ben ik lutheraan. Om de heili ging van het leven, dan ben ik i m De pinksterbeweging is evenmin toonbeeld van een heid. Johan Bos: "Dat is waar. Allerlei bewegingen kwamen in pinkster vaarwater terecht en ontwikkelden ich buiten de traditionele pinkster- thodist. En om de geestesdoop, dan gemeenten om. Zij trokken vele ben ik pinksterman. Dus: ik ben een leden van de kerken naar hun op- christen". wekkingssamenkomsten en daar- De doop In water en de doop in mee werd de noodzaak voor de of- de Heilige Geest zfln dikwijls 'n bar- ficiële theologie om zich op "pink steren" te bezinnen extra onder streept. Bewegingen als Stromen van Kracht, de opwekkingsbyeenkom- sten van F. A. Stroethoff, de cam pagnes van Ben Hoekendijk en het werk van de evangelist Maasbach, zij alle hadden grote invloed op de stroomversnelling waarin de pink sterbeweging werd opgenomen. De Geest waait waarheen hij wil en stoort zich blijkbaar niet aan mu ren De jongste ontwikkeling die van ae door alle kerken en groepen heenbrekende charismatische bewe ging is er opnieuw een bewijs van. Zelfs tussen pinkstermensen zyn duizen-en-één geschilpunten te bedenken, maar het werk van de Geest gaat door". In 1959 werd als kerkgenootschap Broederschap van Pinksterge- Nederland gesticht. On der auspiciën van deze broeder schap functioneren ook de Centrale Pinkster-Bijbelschool in Den Haag en de arbeid van Teen Challenge, 'n organisatie die opvangcentra voor jongeren in crisis-situaties exploi teert. Hoe de heilsofficier Polman pink sterman werd? Bos kent die geschiedenis. "Hij woonde in Engeland (Sunderland) een serie opwekkingsbijeenkomsten bij, waar de Noorse methodistenpre dikant Barratt sprak, die het pink stervuur van Amerika naar Europa heeft gebracht. Op een toernee door de Verenig de Staten om geld voor zijn kerk in te zamelen, werd Barratt in New York gedoopt in de Heilige Geest. Hij werd vervuld van zon licht en kracht, dat hij met luide stem lh een hem vreemde taal begon te roe pen. Te oordelen naar de verschil lende taalvormen en klanken moet liij in zeven of acht talen hebben gesproken". Wat verwacht de Nederland se pinksterbeweging staande voor haar jubileum van de toekomst? Johan Bos: "Naar de kracht van de Geest verlangen mensen in alle delen van de wereld. Zij leven in de meest uiteenlopende kerkelijke struoturen Wat Nederland betreft, van rooms-katholiek tot vrij-evan gelisch. Hoe het allemaal verder gaat, weet alleen de Heer. En dat is maar goed ook S. J. DE OROOT.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 19