„Lulu": een wankele stap in de terugkeer van Jeanne Mor eau „Emmanuelle 2": woelig Vroegere politieman zit met verleden op rozen Film tot de nok toe gevuld met sex omgang poogt VRIJDAG 5 MAART 197« boul PARIJS (SP) Een kwart eeuw geleden kwam er eens een Italiaans regisseur naar Parijs om daar een Jong meisje uit te kiezen voor een hoofdrol in zijn film.Bardot en Moreau behoorden bij' de drie overblijvers, zo wil het verhaal, hij koos tenslotte duidelijke toetsen. En die vraagt Lulu, aie ten slotte door Jack the Ripper wordt vermoord, net zozeer. Licht Een eerste wankele stap dus in de tereoht vergeten wichtje. Hoeveel nieuwe carrière. Maar ei blijven nog haren de man later uit zijn hoofd belangrijke troeven. In de States heeft getrokken is niet bekend. Een RPeelde zij bij Elia Kazan in „The talentenontdekker was hij stellig bist tycoon" naar Scott Fitzgerald; niet. n06 was zij bij Losey te vinden, Voor Jeanne Moreau behoeft hét die een f*lrn met Delon maakte als jok niet] foto's va popperig, niet erg persoonlijke verschijning. Sommige vrouwen den pas later echt mooi. Toch kunsthandelaar in „Mr. Klein", een de speurtocht in oorlogstijd naar joodse dubbelganger. Jeanne Moreau vertolkte andermaal een 5 maitresse. Kortom rollen, die haar PARIJS (SP) Het gaat goed met ex-hoofdinspecteur Roger Borniche. Sinds hij ruim twee jaar geleden Izijn eerste boek vol herinneringen aan zijn Parijse politieverleden in „Flic Story" publiceerde veranderde zijn leven aanzienlijk. Ver over het miljoen exemplaren gingen er alleen iin zijn land al over in handen van gretige lezers en de vertalingen tot in Japan toe lopen in de tientallen. 1 Ook Nederland heeft zich daar nu bijgevoegd, want onlangs kwam i zijn eersteling bij Elsevier uit als I „Knock-out in zes ronden." Borniche schreef er al twee meer en 1 hij dreigt nu nochtans door de verfilmers van zijn werk te worden ingehaald. Ze staan min of meer bij hem in de rij. Jacques Deray verfilmde zeer authentiek met Alain Delon in de rol van Borniche en [Jean-Louis Trintignant als zijn tegenvoeter, de gangster Buisson in [„Flic story", een film die onder deze tv r» i titel in de VS rouleert en hier riet Ruivenkamp binnenkort te zien is als „Crime story". Dit voorjaar komen de twee andere policiers 'ie gang" en "René la Canne" voor de camera. Wie aanbelt bij zijn appartement in de buur4-- van de Place de L'Odéon veronderstelt de hand te gaan schudden van een vriendelijke oude opa, een Jean Gabin in zijn humane ogenblikken, die met zoekende vingers de schrijfmachine is gaan bespelen ze nog maar juist negentien toen ze weer volop in de belangstelling enkele jaren na de oorlog Claudel zullen brengen. Maar met nog meer speelde in het festival van Avignon, nieuwsgierigheid mag men uitkijken Binnen een jaar werd zij pension- naar .Lumière' haar eerste filmregie naire bij de Comédie Francaise. naar een zelf geschreven script Op Vier jaar later voegde zij zich bij het ogenblik speelt zij elke avond in het TNP van Jean Vilar, dat zij het Jouvet-theater en buigt zij zich verwisselde voor de vrije sector. In overdag over het opgenomen mate- „Het uur der verrukking" stond zij riaal. Vier vrouwen, vier actrices, naast Pierre Blanchard. Toen haar worden een week lang in haar doen collega Suzanne Flon ernstig ziek en laten gevolgd, wil haar verhaal, werd haalde zij het huzarenstukje Jeanne Moreau. Zo is het ook in de rol, die aantal malen ook die rol (-)rson Welles moedigde haar lang erbij te spelen. Haar eerste geleden al aan. Jarenlang maakte artistieke jeugd was aan het toneel Z!J overal op kleine papiertjes aante- voorbehouden. keningen. Zij ging raad vragen bij De intrigerende filmverschijning Alain Resnais. Het ene scenario van Jeanne Moreau werd pas in yolgde het andere tot in oktober naam Bergman noemen en haar haar regiekwaliteiten waarschijnlijk zei ze onlangs. Jeanne Moreau zal 1957 door Louis Malle ontdekt voor jongstleden de kogel door de kerk bewondering voor de Zweedse voor het eerst kunnen toetsen. er geen tijd voor hebben. Een zijn „Lift naar het schavot" en met ein&- ZiJ die inmiddels „Lumière" in regisseur kennend, lijkt dat niet zo „Als ik maar niet oud behoef te sceptisch oog zal ze wel altijd hem draaide ze ook de geruchtma kende film „Les amants". Een tweede periode brak aan. Die van internationale filmroem. Karakter volle rollen in „Jules et Jim" van Door ruwe versie zagen hoort men de vreemd. Het Cannes-festival zal worden als anderen", houden. Truffaut, notte" va cantabile" boek "Eva" van Losey. 'Xa i Antonioni, "Moderato /an Peter Brook, "Dag kamermeisje" van Bunuel, in Frankrijk buiten. Het toneel zag haar minder, maar zij creerde nog wel Marie- Paule in Marceau's "La bonne sou- pe". Zij ging met succes zingen; de tot zijn verrassing chansons van Basssiak. merkte, dat er een verhaal uitrolde. Niets van dat alles: de ondertitel van zijn debuut zegt het al, „een politieman anders dan anderen." Hij kent de waarde van publiciteit vertelt op bijna plechtige communiqué-toon: „Ik kwam bij de rijkspolitie in 1944, op 2 mei, om te ontkomen aan de verplichte tewerkstelling in Duits land. Ik werd ingedeeld bij een brigade in Orleans. Op het moment dat ik aankwam, kreeg ik een mitrailleur in hancen om een communist te bewaken. Hij was door de Duitsers gemarteld. Ik weigerde en deserteerde. Ik dook onder in Parijs, gezocht door mijn ex-collega's." Na de bevrijding trachtte hij zijn oorspronkelijke beroep van chanteur in de Parijse theaters weer op te nemen, maar hij had zoveel geleden in de oorlog, dat hij de kans Onafhankelijk Moreau ontpopte zich als een onafhankelijke persoonlijkheid met een eigen moraal. Zij bond zich niet dan in langere of kortere vriend schappen. In die levenswijze leek ze het beeld van het pruilende kindvrouwtje, dat Brigitte Bardot voor Frankrijk had geschapen met succes te bevechten. Met haar koele ogen en haar mineurmond wekt zij in eerste instantie een kille afstandelijkheid. Maar vooral Fransen raken dan gezien hun voorkeuren nu aan het adres van Deneuve en Kristel wel geïntrigeerd om door zo'n pantser heen iets anders te ontdekken. Over haar relatie met de mode-ontwerper Pierre Gardin zei ze eens: "Het is beter een liefde te redden dan een huwelijk". Ze speelde enkele jaren geleden Handke in zijn Esp ace. terug te keren bij de politie snel Hoe lang blijft zo n mysterie werken daarna aangreep. Op 4 september voor het Publiek? Moreau laatste jaren niet gelukkig met de keuze van haar rollen. Zij was te collaborateurs'te*bëwa" v"nden in de films van debutanten en leek naar de achtergrond te raken. Het lijdt geen twijfel echter of 1976 gaat het Jaar worden van haar grote terugkeer, haar derde Jeugd. De mengeling van sceptische intelli gentie en onpeilbaar vrouwelijke veranderlijkheid heeft haar tot een reeks activiteiten aangezet. Toneel hetzelfde jaar stond hij met een mitrailleur in zijn handen ditmaal c ken. Het was hem teveel en hij werd overgeplaatst. Hij dacht nu achter het groot misdaadwild te worden aangestuurd. Borniche moest zich evenwel met abortuszaken bezig houden, maar weigerde. Toen werd hij in arren moede maar op de drieste gangsters van de jaren na de bevrijding gezet, gangsters die luisterden naar namen als Pierrot le Fou en Lucky Jo en meer van dat Toneel soort heren, oudverzetsstrijders soms of vroegere handlangers van de Smds kort is zij m het Théatre de Gestapo. Broniche vertelt „Le gang". In 1947 kwam hij in aanraking met de affaire Buisson, waarover ver teld wordt in "Crime storyl René la Canne, die men in dat boek ai tegen kom, is een volgend ver- ^'dTLS 7S l'Anthene te vinden, want de gevaarlijke uitdaging om Wedekinds „Lulu" te spelen wilde zij wel aangaan. Een weerbarstige oniderne- ming, die bij de schrijver rond de haal gewijd, „Drie romans, drie films" zegt del onschuldige d2£"d. pr«tit5 eeuwwisseling al een steeds andere kreeg. In Nederland heeft ooit deze monstertragedie gewaagd, de op komst en neergang kokette voldoening alsof hij rekening afsluit. Voor „Le gang" maakt Deray zich andermaal sterk borogeofc-^OTaiT" In het pS Titel: „Emmanuelle 2" (De anti- worden vermeld dat zij aanvankelijk met Delon als de voortvarende inspecteur, die nooit wapens droeg. Borniche verliet in 1956 de «T^essi^'ïïne" programma vermeldde regisseur Claude Regy de aanzetten naar het expressionisme van de auteur. In hoofdinspec- zijn miSe-en-scene kwam hij noch hem het hoogst bij die stijl nooh ergens anders maagd). In de hoofdrollen: Sylvia Kristel, Umberto Ursini, Catherine Rivet, Caroline Laurence. Regie: Francis Giacobetti. Theater: Luxor. Het kon natuurlijk niet uitblijven: Hl het sexuele, pardon, het politiedienst. Hij teur geworden, OUXJ, bereikbare. Hij noemt zich a-politiek terecht. Het"1 overdadige mergelsteen- ^aalf ,Jaar nieuwe dekor met neo-variatie leek al meer onderdrukking aan de geigend voor de klokkenuider van onder meer de de Notre-Dame dan iebs anders. Er nuelle deel 2 oftewel i hij perioden horizon ciële succes van „Emmanuelle" (voor de sfeervolle ambiance van Hong- al in het buitenland) moest er wel kong met grote (geslachts) geestdrift zoiets als een vervolg komen. Emma- verder. Het lijkt wel of Giacobetti kuise dame was. Aan de hand van de grote Jean verschafte zij dieren aantreft." Het groteverschil zich de volstrekte vrijheid in sexuele metdeel I is dat ze niet meer zo lijd- doen en laten. Hijzelf leefde er trou- zaam is, maar juist zeer onderne- wens ook vrolijk op los. mend. In Emmanuelle, deel 2, gaan i geslachtelijke ijver aan de dag, kunnen niet verhinderen dat de door trappen, breiding van al die activiteiten die Algerijnse affaire. Het stond de humane politieman allerminst aan en hij begon een privé-bureau om o WQÊ HMPPmRPBHP^I verzekeringsmaatschappijen en par- het groeide uit tot een slaapverwek- wat regisseur Giacobetti dolgraag nuelle) met haar Daarnaast wordt ook nog de nodige aandacht besteed aan de genoegens waarvan kennissen van Emmanuelle zich voorzien. Daar is bijvoorbeeld dat elk kruimpje humor zorgvuldig is weggewist. Tot slot iets over Sylvia Kristel. Je kunt moeilijk om haar heen, want zij is het die de film moet dragen. Gezien de uitlatingen die ze hier en daar heeft gedaan bezit ze als ac trice nogal wat ambities. Ze preten- Lulu de schaamstreek zijn ontleend, den voorhanden is. Zo omhoog en omlaag stapten, kortom Daarmee is op trivale wijze gezegd, Sylvia Kristel (de fameuze Emma- hobby Jonge piloot deert een zeker peil te kunnen halen, met vage bezigheden. Hij bedrijft zijn Het is de vraag of dat er ooit uit- ticulieren te beschermen tegen kende statische onderneming. De Veel subtieler oplichterijen, nadat hij in politie- Franse toneelvoorkeur dienst niet minder dan 567 toespitsing op de tekst en ..v BBP arrestaties had verricht. Hu werd de Duitse tijdgebonden maatschappij- achtergrondmuziek enige Franse DolitiemAn.*dip een kritiek van de oprichter van bedient Dat merk je aa hij filmt, uitgedrukt, stoel, met een medepassagiere be- nedendeks, met een geblesseerde, he- onbediend blijft. „Simplicissimus" bleken niet tot een koude grond overigens), die hij werkzame synthese te smeden. De ai die krasse, ongeremde geslachte- enige Franse politieman,*die medaille voor moed kreeg uitgereikt bij zijn leven, een eer, die door- gaans is weggelegd voor collega's die Parijse pers reageerde negatief. sneuvelen in de strijd tegen de mis- Moreau had bepaald geen moeite de Het moet toch allemaal iets zuivers, daad. aanbidders tot horigen te maken, nobels houden. „Ik kon hem in leven bekijken" zegt bijna bits en tartend soms, de Voor een goed begrip blanke onschuld „jenseits von Gut die de woelingen van Emmanuelle, und Bose" kreeg bij haar echter geen deel 1, hebben gemist, dient hier te Dat is het dan. Evenals Emmanu- strekte nietszeggendheid die Sylvis opeenhoping van copulaties gezet of misschien juist daardoor. allerlei rangen en standen. vig getatoeëerde polospeler hij zich kleedkamer, met een balletles ver- de filosofie (van de strekkende neger, met een Chinese in de sauna, met een drietal heren in een bordeel, met Jean en het te geven, schuchtere (wat heet?) jonge meisje Anne-Marie samen. Zelfs erotiek via weg de acapunctuur is in het rijtje op- sexuologe frouw. Dat gemis goed: Emmanuelle stapt inhoud is een ernstig nadeel. Al die helft, gauw een man voorbij en legt uiteenlopende sexuele gerechten alleruitbundigst Jjor- komt. Wat destijds in „Naakt de schutting" al zo opviel, zie je in jhet Emmanuellewerk nog veel scher per: de gigantische leegheid, de vol- In de folder die „Emmanuelle" be- Emmanuelle heeft dan ook veel geleidt, zegt ze kwasterig„Denkt i kruising tussen een mfj te kennen? U kent mij maar gymnastiekjuf- half..." De vraag is maar wie er wezenlijke nog behoefte heeft aan die andere RUUD PAAUW. Blijvers STUDIO "Scènes uit een huwelijk", de moeite van een lange zit (èn vrij hoge entree prijs) waard. Fascinerende film van Ingmar Bergman. LIDO "Veel liefs uit Mos kou" doet het nog steeds goed. James Bond staat zijn manne tje en dat is niet aan verande rende tijden onderhevig. Het witte doek is wat dat betreft ge duldig. TRIANON "Reis naar de duivel", spanning en griezelen bij een "vakantiereisje". Terug in Leiden CAMERA "Lawrence Arabië", spektakelfilm uit vrij oude doos. Kindermatinee CAMERA "Het zwi Zorro". REX "Pinoodhio-. Nachtfilms Rex REX "Het paleis van ple zier". "Mooi en beregoed m bed" Je zou zeggen: er kan niks mis gaan bij deze aanbeveling. Goede films in andere steden "Dog day afternoon" (Al Pa- cino), Tuschinaki 2. Alhambra, Amsterdam. "The groove tube" «Ken Sha piro), Saskia, Amsterdam. "Die Zauberflöte" «Ingmar Bergman), Calypso. Rial to Am sterdam. "Sunset Boulevard" (Billy Wil der. met William Holden, Gloria Swanson en Erich von Stro- heim), Calypso club, Rotterdam. "Dracula" (Andy Warhol met Joe Dallesandro, Udo Kier en Vittorio de Sica), Kriterion Rot terdam. Haagse bioscopen Apollo I: 'Take a hard ride" dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo ook 4.45 uur. 14 Jaar. A poll o 2: "Jaws", dag. 2.00 7 30 en 10.00 uur. zo. ook 4.30 i 14 jaar. Asta: "Sherlook Holmes' slimmere broer", dag. 2.30. 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. AL. Bijou: La Bete", dag. 2.0, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. Jaar. oust", dag. 8.00 uur. 18 Jaar. "Sneeuwwitje en de 7 dwergen" dag. 1.30 en 3.30 uur. za. en zo 12.00. 2.00 en 4.00 uur. AL. Camera: "Dog day afternoon" dag. 2.15, 7 00 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur. 14 Jaar. Cineac: "Veel liefs uit Mos kou", dag. 7.00 en 9.30 uur 14 Jaar. Corso: "Irma la Douce1*, dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 Jaar. Du Midi: "Cabaret", dag. 8.15 uur. vr.. za. en zo. 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. Euro: "De Peetvader dagel. 1.30 en 7.45 uur, za zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. 14 jaar. Flora: "Meisjes die Je om je "vinger" kunt winden", dag 2 00 7.00 en 9.15 uur. 18 jaar. Kriterion: "Belle de joiir", dag. 7.00 en 9.30 uur, za. en ook 3.00 uur. 18 Jaar. Metropole: "Little big ma dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. Odeon 1: "Embassy", dag 2 00 6 45 en 9.15 uur. zo. 1.45. 415. 6.45 en 9.15 uur. 14 Jaar. Odeon "The way of the dra gon". dag. 2.00. 6.45 en 9.15 uur. zo. 11.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. 18 Jaar. Olympia: "ThundePball", dag 2.00 en 8.00 uur. 14 Jaar. Tassage: "Emmanuelle 2. de antimaagd", dag. 2.30,7.00 en 9.30 uur. za. en zo. 1.30. 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 Jaar. Rex: "Killer force", dag. 11 30. 1.30, 3.30. 5.30, 730 en te 930 uur. 18 jaar. Royal 10: "Het mysterie van de 7 gouden vampiers do. t/m zo. 2 00, 7.00 en 9.30 uur, ma dag 2.15 en 8.00 uur, di. en 2.15 uur. 18 jaar. Royal: 'In de 'klauwen var draak do. za. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, vr. 2 00 en 6.45 uur, ma. t/m woe. 2.15 en 8.00 u 18 Jaar. Studio: "De vurige meiden Birkenhof", dag. 2.15, 7.15 en 9 30 uur, zo. 1.30, 4.00. 7.15 en 9.30 uur. 18 jaar. Studio 2000: 'Xa dolce Vita", dag. 8.00 uur. 18 Jaar. De Uitkijk: "l'Invitation". dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 17