"Kerk wordt kleiner, maar ook bewuster" Carnaval in opmars KERKDIENSTEN mssmsm Kropholleriaansgebouw 40 jaar oud 'NOODALARM' Boven: Krophollers bouwwerk werd het middel- en hoogtepunt van een nieuwe zuidelijke stads uitleg in Leiden. Voor deze 66 me ter hoge toren (drie miljoen kilo zwaarwaren 100 betonnen palen van elk 16 meter lengte nodig. Onder: de pastores Jansen (links) en Hoogervorst: „het kon slech ter". LEIDEN Op 10 maart is het veertig jaar geleden, dat de toen pas geïnstalleerde „Zijne Doorluchtige Hoogwaardigheid" mon seigneur J. P. Huibers, bisschop van Haarlem, de op een rots van driehonderd betonnen palen gegrondveste Sint Petruskerk aan de Lammenschans weg inwijdde. In de nacht van 25 juli 1933 was haar neo-classicistische voor ganger aan de Langebrug, die van 1836 dateerde, grotendeels uitgebrand, nadat loodgieters een dag tevoren bezig waren ge weest met het herstel van de bescheiden koepeltoren. met een uitgesproken architecto nisch karakter, dat zelfs tot in net elektriciteisthuisje herkenbaar is De kerk, haar inrichting en d» pastorie kostten bij elkaar f301.000. een bedrag waarover men zich m die tijd nog kon opwinden, want het was maar liefst f 40.000 méér dan was begroot. Een boos bisdom was pas na een lawine van correspon dentie tot bedaren te brengen. Door S. J. de Groot Al het gemopper van kerkbestuur en parochianen ten spijt, besliste de toenmalige bisschop, mgr. J. D. «T. Aengenent, dat de nieuwe kerk niet. op dezelfde plaats gebouwd zou wor den. Hij heeft iets van de blik van een profeet gehad. Het zou nooit tot een rehabilitatie van de Lodewijks- kerk zijn gekomen als men de Pe trus uit haar as had doen herrljzer». Het centrum van de parochie werd nu verplaatst naar de zuidelijke stadsuitleg. En op de plek van he* verbrande godshuis verrees de brand weerkazerne. Geschiedenis is soms erg ironisch Boos bisdom De architecten A. J. Kropholler en ir. Hugo van Oerle ontwierpen, in samenwerking met de bouwonder nemer H. P. Jansen» de nieuwe Sint Petrus. De kerk werd het middel en hoogtepunt van een wijkgedeelte De beide parochie-pastores, E .C. Hoogervorst (48) en J. H. Jansen (39), hebben zich serieus af gevraagd, of deze verjaardag van de Kropholleriaanse kerk een reden moest zijn voor een uitbundige vie ring. Ofschoon ze heel goed beseffen dat de plaats van de kerk in het le ven der mensen een stuk bescheide ner is geworden, hebben ze daar toch ja op gezegd. "Velen hebben de kerk nog zien bouwen, hebben pastoor Beukers (van 1922 tot 1954) gekend, hebben met het hele parochiële gebeuren sterk meegeleefd en doen dat nóg. Daardoor kreeg de Sint Petrus in hun leven een grote plaats. De kerk heeft in deze wijk hechte bindingen gegeven. Van haar uit inspireerde Je elkaar voor je taak in gezin en organisatie, op school en op het. werk. Er is door de jaren heen nogal wat veranderd, maar In onze geloofsge meenschap is er nog altijd volop werk aan de winkel, in verkondiging, liturgie en dienst aan elkaar en aan de wereld. Wat in deze tijd kerk-zijn is, zul len we met z'n allen toch verder moeteai dragen". Aanwijzen Op deze manier hebben de beide pastores hun intentie bij dit kerkju- bileum onder woorden gebracht. Zij vertrouwen dat de komende vierin gen een wezenlijke bijdrage worden tot verdieping van het besef dat voor de instandhouding van een gezond parochieleven het gemeenschappe lijk dragen van verantwoordelijkheid een eerste opgave is. "Willen wij in de toekomst bij woorden als "kerk" en "samen ge loven" ons nog iets kunnen voorstel len. dan zal dat met de vinger aan te wijzen moeten zijn". De Petrus-parochie geniet de eer, bisschop mgr. dr. A.J. Simonis straks twee keer in haar midden te hebben: op zaterdagavond 6 maart om 7 uur tijdens een door het jon gerenkoor te verzorgen feestelijke eucharistieviering, waarin hij de pre dikatie houdt, en de volgende mor gen om 11 uur tijdens een plechtige hoogmis waarin de eigen pastores en alle aanwezige priesters hem zul len assisteren. Op zondag 14 maart om 3 uur geven de parochiefcoren, met instru mentale medewerking, een concert. Op die dag zal in de pastorie aan de Lorentzkade een tentoonstelling worden gehouden van bezittingen van de kerk, zoals misgewaden, kel ken, ampullen, tekeningen en foto's. Ten slctte vraagt de jongerensccië- teit "Kephas" (meer dan 200 le den) op zondag 21 maart om 2 uur aandacht voor een jubileuminstuif. ren gaat de teruggang door. Het is moeilijk, daarvan de oorzaken op te sporen. Er zijn er misschien meer dan wij vermoeden. In het alge meen moet Je al zeggen, dat de bin ding met de kerk en me1, wat die van haar leden verwacht losser wordt. Maar het heeft ook te maken roe' een zoeken naar waarachtigheid en een behoefte om het gevoels- en geloofsleven in eigen taal en vor men uit te drukken. Moet het afstand nemen van de jon geren van de kerk ook niet worden verklaard als een reactie op de ge loofsbeleving van de ouderen? Ze zouden nog wel willen als ze maar aan iets geheel nieuws kon den meedoen. Ook de jongerendien- sten eens in de vier weken op za terdagavond bevatten toch nog al tijd elementen die zijn ontleend aan het traditionele patroon waarin het kerk-zijn door de tijden heen is be leefd". Spanningsveld Teruggang In een gesprek met de pastores Hoogervorst en Jansen hebben wij hun gevraagd, hoe de nu in jubel stemming verkerende parochie er in nerlijk voorstaat. Pastor Hoogervorst: "Als Je niet vergeet dat je het over een stads- parochie hebt, kun je wel zeggen dat het goed loopt. We blijven ongeveer bij het gemiddelde van vele andere parochies. Van de 5500 parochianen - van heel Jong tot heel oud zijn er 1500 kerkgangers. Ik wee*, wel, dat er in 1972 nog 2000 waren, en heb ook niet de illusie dat wij op die 1500 blijven staan, maar de religi euze malaise in aanmerking geno men, die uiteraard ook deze paro chie niet voorbijgaat, zou ik zeggen dat het slechter kon". En pastor Jansen: "Bij de Jonge- Pastor Hoogervorst: "Deze paro chie vertoont een duidelijk span ningsveld. Je kunt niet zeggen dat ze conservatief is. maar je moet wel degelijk in de gaten houden wat hier in dt loop der jaren aan ge loofspraktijk is gegroeid. De vraag waar je steecs weer voor staat, is of je in je rekening houden met de ene groep de andere niet tekort doet. Wat dat betreft zal een heel nieuwe parochie het gemakkelijker hebben. Ik meen, dat de groep die meer tra ditioneel georiënteerd is. hier volle dig aan haar trekken komt". Pastor Jansen: '"Dat ontslaat Je niet van de verantwoordelijkheid, ook op experimentele wijze bezig te zijn. Niet alleen omdat de jongeren de toekomst van de kerk zijn, maar ook omdat in het experiment waar den schuilen die waard zijn ontdekt en gebruikt te worden. De kerk be staat toch niet daarin dat zij pas op de plaats maakt. Ze is een dyna misch gebeuren. Omvat mensen die dat ook zijn. Hoe geef je nu daar aan uitdrukking en leiding? Het is een wisselwerking. Krijgt zij de ge neraties nog mee in die beweging en kunnen de mensen haar beweeglijk houden." Aanvullen De pastores Hoogervorst en Jan sen zijn verschillend in achter grond. leeftijd en aanpak als zij over deze dingen met anderen vrij uit praten, blijft dat niet verbor gen maar beiden ervaren, in een parochie te werken die "enorme mogelijkheden" in zich bergt. Zij zien er geen heil in, elkaar voor de voeten te lopen. Te hinderen op weg naar de toekomst. Ze hebben als het erop aankomt en dat kómt het maar één wens: elkaar zo goed mogelijk aan te vullen. Het belang van de parochie maakt de onderlin- De oude Petruskerk aan de Langebrug. De huidige Hartebrug- kerk aan de Haarlemmerstraat lijkt een getrouwe kopie van dit in- 1933 uitgebrande kerkgebouw. ge verschillen in visie en methodiek wel zeer betrekkelijk. Trouwens, elk onderscheid op het pastorale vlak vindt men in de parochie zelf terug. En daarom is de Sint Petrus met deze beide mannen» die in toewij ding, vertrouwen en blijmoedigheid elkaar evenaren, gelukkig te prijzen. q de Pastor Jansen: "Uit de zekerhe den van vroeger groeit de parochie hoe zij zich qua getal ook ontwik kelen zal naar een situatie waar in ieder een stukje verantwoorde lijkheid voor die gemeenschap mee draagt. Vroeger lag die verantwoor delijkheid exclusief in de pastorie. Deze tijd vraagt om een verbreding naar allerlei groepen mensen toe. Zij moeten leren, zelf verantwoor delijk te zijn. Dat is een geleidelijke ontwikkeling". Pastor Hoogervorst, die zijn pa rochie graag eens prijst om haar ac tieve belangstelling voor missie en ontwikkelingswerk, ziet de gezins- catechese als een stap in die rich ting. "Ze beoogt, ouders van kinderen die dit Jaar hun eerste communie doen bewust te maken van de be tekenis van geloofsopvoeding. Dat stuk van de opvoeding moet niet uit sluitend worden afgewenteld op de school en de pastorie. De pastorie moet wel behulpzaam zijn bij het zoeken naar antwoorden op de in de ze tijd wel zeer relevante vraag hoe ouders het geloof naar hun kinde ren toe verder kunnen dragen. Zij willen van de kerk weieens horen, waar hun mogelijkheden liggen" Pastor Hoogervorst heeft de in druk. dat deze pogingen in de paro chie steeds meer weerklank vin den. "De periode van stugheid, af wachting en zelfs afwijzing zijn we nu wel voorbij". Ook de volwassenencatechese is een middel tot een meer bewuste geloofshouding. Dat zijn gespreks- avonden met onderwerpen die raken aan de eigen concrete situatie. Leer stelligheid wordt daarbij consequent vermeden. Pastor Hoogervorst: "Als u mij vraagt, hoe het nu verder gaat. dan ben ik geneigd te zeggen dat een van onze eerste opgaven is. het kader te versterken. Het draagvlak moet gewoon breder worden. Gespreks- avonden, wijkavonden. huisbezoek, ziekenbezoek, werkgroepen, jonge renwerk, overal liggen er kansen voor dat concrete samen-geloven. De kerk zal steeds minder haar aanzien ontlenen aan de massaliteit. Daar redden we het niet meer mee". En pastor Jansen ten slotte: "We moeten de ogen niet sluiten voor de werkelijkheid. De kerk zoals ze on der ons reilt en zeilt, wordt kleiner. Maar als ze zich in dat proces dui delijker bewust wordt van haar er- zijn-voor-elkaar temidden van de sa menleving, is er dan ook niet veel gewonnen? De mens is zo vaak zijn eigen belemmering. Aan de uitscha keling daarvan mee te werken, is ook de zin van ons pastoraat". ds Hak- 8. 10 11.30 Magog, Gods oordeel Simpelaar. Geref. k. vrijg. Flink. Ger. Kruiskerk 10 ds. Brink, V.foort, 5 ds. Dijkstra Boskoop; Jong Driebergen. Oud-Geref. Gall Den Haag; Ontm. kerk 10 Niel Rijnsburg. 6.30 ds. Teygeler. f. 9 ds. De Vries, 5 ds. v. Halse- zond. 10; S. Bavo 9.30. OEGSTGEEST Herv. Groene 10.30 dienst: Pauluskerk 10 d£ Linden: gem. centrum 10.30 ds genvoorde. 7 jeugddienst. Geref. Zoutendijk; Maranatha- 10 en 6.30 Koolstra: Konlngskerk 10 ds. Pannekoek: Bevr. ke i Boogert- Vredeskerk 10 ds. Waalse kerk 10.30 ds. Ribs; Acad. Zlekenh. 10 ds. Brederveld; Diac. huis 10.30 ds. De Vries Katwijk: jeugdkapel Vredesk. 10 gespreksdienst; jeugdka- Vlijm; Bethl. kerk 10 i Vlijm, 5 hr. Lugtpart. Leger en o.au. Volle-Evang. Gem. (g dervreugd) 10 dienst. Mol. Pi RIJ 1'WITTE RING Zat. 7. zond. 7.30 8ASSENHEIM Herv. 9 ds. Rebel (chr. Geref. dienst). 10.30 ds. Westra, 6.30 ds. Oostlnga Lisse. Geref. 10 c 5 Jeesdienst. ir. Afgescheiden Gemeente 9... 5 da. Verloop Volle Ev. Gem. 9.30 v.d. Heyden. Rk Ontm. kerk zat. 7 t. Kerk ES- Vroeglndewey: Kool Vroeglndewey. 6 Bron zat. 6.30, zond. 9 en 11. BENTHUIZEN Herv. 9 30 en 6 ds. Den Dikken. Geref. Gem. 9.30 leesdienst 3 stud. v. Eckeveld Scherpenzeel. BODEGRAVEN Ichthusk. 10 c ds. Boer; Gr. v. Pr. school leman O. Wetering; Overduin 2 ds. Baas Geref. Vredesk. 10 ds Schaafs- Berg HA. Volle Evangelle-Gem. 4 hr vei. Brugge (gem. centr) Rk kerkWll- librordk. zat. 7. zond. 10 en 12; Bona- venturakapel zat. 6.30. zond. 9 en 11. DUD-ADE Rk zat. 7. zond. 8.30 en 7, zond. 8.30, 9.30 WARMOND Herv. 10 ds. Den Ton- Schevenlngen. Geref. Geref. K. Vrljg. 8.30 en 3 ds Hoff. i 12.15. VALKENBUI 3 Boogert Lei- tenberg r?°^?-ker$ Leeuwen'. Chr. Geref. 10 en 5 ds H0*8" P® Y5eug* Ent. Geref. Gem Herv. 9.30 ds. Go- s Mirt 10 hr. hr. Boelee. Gerei. k.. vrijf nd v.d. Kamp. Chr. Gerei 9 30 ds Verduin Brakeï, 6.30 ds. v.Emb- lo. den- Geref. 10 en 6.30 ds. Buitenhuis. Mierennest BOSKOOP Geref. 9.30 ds. Bos Rk Petrus 10 ds. Bovenberg Berkel. 5 ds. Dijk ds. Dijkstra. Chr. Ge; stud Kok Bennekom. ds. Hassefras Geref. Gem. in en 5 30 leesd. Luth. Gem. Koopmans Lelden 5.30 LEIDERDORP Dorpskerk Doopsgez. Gem. 10.15 Beekhuis Evang. Chr. Gemeenschap 10 Dlkkes. Zendingswerk Midder- singel 21) 6 nam. EvangeUecentrum LEIMUIDEN Pinkstergem. 3 hr. Eiker- 10 OM Herv. voorm. ds. n. nam. ds. Boonstra. Popma Hoofddorp. 7. zond. 7.30, O. Rijn 3) Nieuw-Apost. Kerk kamp. Chr. Geref. 10 en 5 ds. v.d. Kam] (H. Rijnd. 24) 9.30 Christian Science (Steensch. 6) 10.30. Soefi-bew., Gerecht 10, 11 hr. Schönau (onderw.: "Het ruime hart"). Kerk van J. C. v.d. Heiligen der L. Dagen. Steensch. 6. 10.15 Oud-Kath. 10 h. mis Vrij-Kath. Kerk (Vreewijkstr.. 19 Herv. gr. k. 10 en 7 ds. v. (HA); ds. Oostlnga. Geref. 10 e r ds. Griffioen Woerden. Rk Eijk Keuning rk 9, Bergh-stichting 11 ds Warnink. Rk 8 vrljg. 10 NOORD WIJKERHOUT Herv. ds Streef land; De Zllk 10 hr. G hart Nieuwkoop. Rk Jozef zat. 7, s 12.15; M. Presentatie' Schevenlngen. RIJNSBURG Herv. vergaauw Valkenbur( gerd. Bethelkerk i ris. v. Doorn te Le ).30 ds. Damsma. 5 Leiderdorp. Geref. s. Hoff. VOORHOUT Herv. 10 hr. Hoffe- naar Rk zat 7, zond. 9. 10.30, 11.45 en 5.30. VOORSCHOTEN Herv. dorpskerk 10 ds. v.d. Schoot, 7 ds. Steenstra. Lel den Jeugddienst; Hulp en Heil 10 ds. Verheule; aula NH 9.30 ds. Meljering; Kapel Rijndijk 10 vicaris Bijl; P. Jo- hannesschool 10 jongerendienst. Ge ref. K. 10 en 5 ds Reedijk; aula NH 9.30 - as. niaaiug j_»ch Kamp. Warnsveld. Rk Laurentius Immanuel 9.80 ds. Hulsman; Visser A.dam (onderwerp: manuel 10 dr. Rk kerken: Haagwe Rijndijk 281. zat, 30: Boshuizerl. zat. 12.15: Herensingel Scherpenzeel. RK zt. 7. i 10.30; Dorpshuis Ter Aar 9.30 kand. Dee. AAN Adventkerk kerk 10 ds De Leeuw Maarn. 5 ds. Irik Utrecht; Opst. kerk 10 ds. Bogers. 6.30 ds. Haltsma Woerden: Nabij 10 jeugdkapel; G. Herd 6.30 dr. v. Santen; v. Santen: Oudsh. we 6.30 Hoek Zuillchem; kerk 6.30 Modderaar; ds. De Ruiter. Geref. K. Vrljg. 1 6 00 ds. Boxman. Geref. K. Vrljg BV (zaal Vreugde-oord) 9.30 Carnaval in opmars. Lol bij de vleet en het deinen van de mee zingers vanaf het scherm in bijna alle huiskamers. Ook boven de ri vieren, waar vroeger een rustiger en strakker levenspatroon weinig plaats liet voor wilde taferelen. Maar dat is voorbij. Carnaval groeit. U constateert dat zelf houdt de hoefte u heen. Geen rivier nelijk, en daar willen tegen. Wat hebben kwaad woord van zeggen, kennelijk een be- Wat wél gezegd moet Zo groot is de behoefte ken- gen voor Pasen de weg te volgen geen die Hij via de donkerste duisternis de druk los", "alles woensdag begint de veertig-da- gen. even vergeten" en "goed gek gen-tijd. Dan zal het doen". Per slot is de wereld zc rare benauwende heksenketel leven wij zo voortdurend onder Christus zich op de weg Tegen die achtergrond leun den n- gen, als herinnering aan de moel- druk dat Je wel wat carnaval kunt gebruiken. Waar het feest hangt: de vastentijd, die op As woensdag begint, wordt nauwe lijks meer beseft. De veertig- daagse lUdenstijd (zoals *t bij re formatorische christenen heet), hij de woestijn inging van onitbe- wordt haast vergeten, maar het ring en verzoeking, veertig dagen lij- dagen beginnen. He«t naar de overwinning en het licht? (Ik besef dat deze woorden ontoe- veikend zijn om iets dat zo veel omvat aan te duiden, en dat ze sommigen zullen afstoten). Carnaval leunt vanouds tegen de veertig-dagen, die op Aswoens dag beginnen en eindigen op Gol- de wereld vergeten. Maar gotha. Het staat daarmee in het en de wereld blijven zoals uiterste contrast. Maar het hoort je bij elkaar. Waarom zou Je niet die twee dingen samen kunnen houden: zowel uitbundigheid en en vreugde als serieus de donker de heid van het leven verkennen? Ik geloof dat de groei i Zou het mogelijk zijn dat nens, één mens, de druk v; wereld bewust naar zich toe heeft i uiitha- gehaald, eronder gebukt ging als val niet het antwoord is op wat v kruis-dragen, die haar len" is gebleven en gegroeid, onder een kruis en het niet eigenlijk zoeken. Als we tewmin- Meester is gegaan. Veertig da- Zelfs de scholen hebben vrij, ook zich afschudde? Is het denkbaar ste niet tegelijkertijd opnieuw ont heet dat heel argeloos crocus- dat je die lijke lange tocht die Israël ging vakantie. Maar de samenhang met moeilijke weg door de woestijn naar het beloof- Golgotha en Pasen vervaagt. Het deze waanzinnige de land. Veerti gdagen, door Je- verband met de veertig dagen dragen zus nogmaals onderstreept, toen raakt verloren. Tooh denk ik dat .eer aan hebben als volgt op die dekken dat de donkerste wegen de zwaarte van vla het kruis van Jezus de Mes- •ereld op te sias uitkomen bij Pasen God? Er zijn soms din Leven :arnaval aan de vooravond lang. De christelijke gemeente band blijven voelen. Want Dloeit en groeit over alle grenzen volgt Hem daarin door veertig da- val is i onder de druk uitko- reld gen die maar één mens kan doen. veel Zou Jezus de Messias zo tussen ver- hemel en aarde hebben inge staan, dat Hij dit kon: deze door de dood heen Feest als laatste J. HAPPEE Cobetstraat 51, Leiden Telefoon 131966. zat. 10 11.30. WASSENAAR Herv. Dorpskerk 10 dr. Frederikse. 4.30 ds. Bakker Nieu- werkerk a.d. IJssel. 7 dr. Frederikse; Kievietkerk 10 ds. Wlersma; Messias - k. 10 ds. Veldkamp Den Haag; Dorps centrum 9.30 ds. Droogers Bodegraven. Geref. K. 10 ds. v.d. Meulen. 5 ds. Bech; Zuid 10 ds. Bech. 5 ds. v.d. Meu len. NPB 10.30 ds. v.d. Walle Den Haag. WOUBRUGGE Herv. 9.30 en 6 30 ds Blenk. Geref. 9.30 ds. Czirla, 6.30 ds. Huizebosch. NPB 7 ds. Roos. ZEVENHOVEN Herv. 9.30 ds. Ver- wey Krimpen a.d. IJssel, 7 ds Baaye» Rijnsburg. Geref. herv. kerk. Rk. zal Scboch. ds.J3aayen, IDE Herv 10.45. F,jk Gouda; Bethel):. 5 ds.v.d. Heuvel; Im- Ru Schevenlngen. 5 De verontrusten in de Geref. Ker ken hebben ruim 7300 handte keningen weten te verzamelen voor hun geschrift tegen de theologische ontwikkeling binnen deze kerken. Ds. H. J. Hegger, secretaris van de Vereniging "Schrift en Getuigenis", üe dit resultaat teleurstellend vindt, heeft ze deze week aan het dagelijks bestuur van de synode aan geboden. Daarbij zei hij dat de ac tie niet was bedoeld als pressiemid del maar als noodalarm. Van avond om 7 uur werkt de Jongeren groep The Lord's Folks in de Jozef kerk aan de Herensingel mee aan een mis, die als thema heeft: "Op nieuw genieten van het leven". Voorganger is Dastor J. Se verlas.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 4