Twaalijarigen kunnen sief 10 gevaarlijk zijn als volwassenen 'Onder Professoren': voortreffelijk boek van W. F. Hermans Van valse heroiek naar lijnrechte werkelijkheid Studie over kinderen in Hoord-lerland Peter Lauster: "Zelfvertrouwen kun je leren Een angstige droom met weinig humor ZATERDAG 28 FEBRUARI 1976 EXTRA PAGINA 2\ Op de voorkant van het boek „Kinderen en oorlog" staat een foto van drie zeer jonge kinderen die gezamenlijk proberen een Britse soldaat een stengun te ontrukken. Dit beeld is tekenend voor de eerste groep kinderen die Morris Fraser in de Noord-Ierse samenleving onderscheidt, namelijk de kinderen die geweld met geweld bea ntwoörden. Op de lezer die niet zo goed thuis is in de gebeurtenissen die dagelijks in Noord-lerland plaatsvinden, zal het gedeelte waarin Fraser beschrijft tot welke gruweldaden deze kinderen in staat zijn, waarschijnlijk een onge loofwaardige indruk maken. Het is niet makkelijk voor te stellen hoe groepen kinderen van tien tot twaalf jaar met barricades, stenen en benzinebommen soldaten op de vlucht doen slaan. En nog moeilijker is het voor te stellen hoe door de para-militaire organisaties in Ulster kinderen met machinegeweren de straat op worden gestuurd en hoe kinderen er af en toe zelfs in slagen soldaten te doden. Dergelijke incidenten behoren tot het leven in Belfast en Derry en doen natuurlijk enorme schade aan de psychische gesteldheid van zowel kinderen als vol wassenen. Tegenover degenen die geweld met den dan ook de meeste kalmerende schoten te horen, waarna het huls geweld beantwoorden staan zij die middelen voorgeschreven. Ook blijkt schokte door een explosie. Una krijs- door anistcomplexen bevangen ra- dat de ouders een bijzonder belangrij- te „Pappie!" Toen werden haar lede ken en op geen enkele manier meer ke invloed hebben op de gesteldheid maten stijf en viel ze op de grond", normaal in de samenleving kunnen van het kind. Kinderen met rustige In het boek van Fraser komt ook functioneren. Kinderen die voortdu- evenwichtige ouders hebben veel min- de indoctrinatie op scholen en in renö kalmerende middelen moeten der last van stoornissen, dan kinde- jeugdorganisaties aan de orde. Kin- gebruiken, af en toe flauwvallen, ren waarvan de ouders zelf hun ze- deren die verplicht lid moeten wor- last hebben van slapeloosheid, nuwen niet meer de baas kunnen of den van een protestantse of katho- schreeuwen, huilbuien en die soms lid zijn van een illegale organisatie: lieke organisatie. De rol die de pers zelfs van de spanning scheel gaan „Una woont in een katholieke ar- speelt wordt tevens uitgebreid be zien. Opvallend is dat dergelijke kin- beidersbuurt, haar vader is de laat- handeld, en hier blijkt dat van ob- deren het meest voorkomen in de ge- ste twee jaar actief geweest in een jectieve berichtgeving nauwelijks eni- matigd rustige wijken. In de wijken illegale organisatie. Kort na het uit- ge sprake is. Met name ultra-rechtse waar de kans op ongeregeldheden breken van de onlusten werd de va- protestantse bladen als de Loyalist •heeft door de constante terreur, of der van één van haar schoolvrien- News en de Protestant Telegraph waar de kans op ongeregeldheden ze dinnen doodgeschoten. Van toen af blijken zo ver te gaan, dat ze de zeer gering is, leven minder kinde- begonnen de krijs- en huil- katholieken niet eens meer als men- ren die psychisch ontwricht zijn aanvallen wanneer ze geweerschoten, sen wensen te beschouwen. Een kwa- can de wijken waar constant explosies of later een willekeurig lificatie uit de Loyalist News voor de dreiging heerst dat men alles hard geluid hoorde. De avond dat ze katholieken: „rebellenuitvaagsel". vroeg of laat door branden en jchiet- opgenomen werd, was haar vader Fraser stelt verder in zijn boek partijen zal verliezen. uitgegaan. Om ongeveer middernacht zeer terecht dat de strijd in Noord- In deze matige rustige wijken wor- waren er ongewoon dichtbij geweer- Ierland een racistische strijd is. De maatschappij heeft behoefte aan een zondebok en vindt dit in de Noordier- se katholiek, de Kelt. de domme Ier, het uitvaagsel van de maatschappij. De Katholieke Falls Road en Ar- doyne wijken worden door Fraser dan ook met getto's aangeduid en veelvuldig vergeleken met negerget to's in New York en Los Angeles. De oplossing van het Noordierse conflict moet volgens Fraser, die zelf vele jaren als kinderpsychiater in Belfast werkte, komen van de kinde ren. Als belangrijkste mogelijkheid hiertoe ziet hij de school die dan ge mengd protestant-katholiek zou moe ten worden. Kleinere projecten om de kinderen samen te laten werken, zo als gezamenlijke vakanties hebben volgens Fraser het nadeel dat het kind het gevaar loopt dat het bij te rugkeer niet meer in de extreme we reld van Belfast zal passen en zo doende oude vrienden kwijtraakt. Aan de andere kant zijn kinderen die met het andere geloof kennismaakte vaak minder gewelddadig. Het boek „Kinderen en oorlog" is één van de weinige Nederlandstalige werken over Noord-lerland en mag daarom alleen al toegejuicht worden als poging om wat helderheid in de ze duistere materie te verschaffen. Desondanks een drietal opmerkin gen: Het werk is uit het Engels ver taald en in Engeland en Ierland is voldoende documentatiemateriaal over Noord-lerland te verkrijgen. Veel Nederlandse lezers zullen ech ter moeite hebben met bepaalde ter men, afkortingen en jaartallen in 't boek. vandaar dat een summiere be schrijving van de gebeurtenissen in Noord-lerland van eind '68 tot en met 1975 in de Nederlandse uitgave wen selijk zou zijn geweest. Ik zou mij kunnen voorstellen dat velen de naam Bernadette Devlin niet on middellijk associëren met de Ulster Civil Rights Association en dat weer niet met de eerste rellen bij Burn- tollet in Januari 1969. Een kleine geschiedschrijving zou heel verhelderend kunnen werken. Op de tweede plaats lijkt het mij nuttig erop te wijzen dat het origi neel van dit boek uit 1973 stamt en dat de situatie in Uster toen iets an ders was dan nu. Toen waren het in derdaad straatgevechten en rellen tussen burgers die domineerden, maar de laajtste Jaren zijn het meer bom aanslagen en schietpartijen die door de illegale organisaties worden uit gevoerd. Ten derde wil ik graag kwijt dat de vertaalster hier en daar de En gelse taal wat al te nauw heeft aan gehouden, zodat soms vooral bij de geciteerde krantenberichten, onno dig ietwat krom Nederlands ontstaat. Resumerend kan ik „Kinderen en oorlog" een ieder die iets meer over het conflict en de mensen hierin wil len weten van harte aanbevelen, en het boekt lijkt mij vooral geschikt voor die mensen die erover denken nog eens als gastgezin voor Noord ierse kinderen te fungeren. F. B. Kinderen en oorlog, Morris Fraser 1973. Oorspronkelijke titel: Child ren in conflict. Nederlandse vertaling Marian Fleischer, uitgave Kosmos-Amster- dam, in samenwerking en onder re dactie van „Ouders van nu". W. F. Hermans: totale misanthropie. W. F. Hermans: „Onder Profes soren". Uitgave „Bezige Bij: Prijs f 24,50. Natuurlijk is het een prachtboek, uitgevoerd in grafzwart, met zilve ren letters en een montere foto van de geleerde schrijver op een (o zo typisch) Frans balkon. Ik heb het, alvorens u allen mijn mening toe te brengen, dan ook zes of zeven keer overgelezen om te kijken of ik negatieve aspekten kon vinden. Dat kan ik niet. Onder Professoren is een voor treffelijk boek. Ik vind het maar raar dit toe te moeten geven, want als er één schrijver in Nederland is die ik graag eens de pin op de neus zou zetten is het WF Hermans wel, de man die nog nooit verslagen is in een debat. Hij schijnt het altijd te winnen van zijn opponenten en het is des te ergerlijk dat hij ook nog zo'n geweldig schrijver is. Maar de uitermate trefzekere be schrijving van professor Dingelam die de Nobelprijs wint, maar zijn eigen Instituut uitgepest wordt, van zijn intens gierige vrouw Greet, die nooit kinderen heeft gehad en zich ten langen leste maar aan een haan hecht een haan die dan ook prompt wordt doodgereden en toe bereid door 'n aantal kritische stu denten zoiets is onvergefelijk goed. We zullen hier niet uit gaan plui zen welke Groningse professoren model hebben gestaan voor de hoogleraren uit dit meesterwerk. Dat heeft heel weinig zin en bo vendien waarschuwt niemand min der dan prof. Zomerplaag ons in een nawoord dat „Onder Professo ren" geen sleutelroman is. Wat is het dan? Een uiterst scherp ge schreven column in romanvorm samen te vatten in dc koude con statering dat mensen er echt niet beter op worden als zij zich pro gressief noemen. Daar is de meesterlijke en mee warige beschrijving van de linkse student Lukas Kroondijk de ge slaagde president-curator drs. Kaeks'oeke en de huichelachtige stiekemerd drs. Tamstra. De enige draaglijke per soonlijkheid in het hele verhaal is het meisje Laetitia en zij is 't die in haar onschuld op de helse gedachte komt om de doodgereden haan van professor Dingelam te stoven met boter en witte wijn, en de gesarde geleerde zijn huisdier alsnog aan de deur te bezorgen. Maar dan is Dingelam al naar Frankrijk vertrokken, en deze laat ste episode, waarin een man van middelbare leeftijd vriendelijk en kameraadschappelijk blijft omgaan met zijn door de menopauze geteis terde vrouw is het hoogtepunt van het boek. En een hoogtepunt in de literatuur. Ze kunnen het er mee doen, dacht ik toen ik het uit had en daarna heb ik me een hele tijd afgevraagd wie die „ze" nu eigenlijk zijn. Wie zit Hermans toch zo dwars? Wat hebben „ze" gedaan, dat ze zo diepgaand gepest en vernietigd moeten worden? Want van de in het boek geschreven personen: de weer zinwekkende professoren vrouwen de linkse studenten, de officials van de universiteit, blijft geen spaan heel! Het antwoord op de vraag: wat drijft Hermans voort? staat misschien in Een Wonderkind of een Total Loss: totale misanthro pie". P.M. „Als in een angstige droom", ge schreven door Michael Butterworth. In een vertaling van N. Merle-Hey- boer verschenen bij Elsevier Neder land (f 10,90). De Amsterdamse uitgeversmaat schappij al 3 verhalen van deze auteur uitgegeven voor deze vierde op stapel werd gezet. Michael But terworth schijnt dus ook buiten En geland en Amerika succes te hebben. Het waarom van dat succes is niet zo duidelijk terug te vinden in dit verhaal, dat zich afspeelt op Malta. Het is allemaal nogal onwaarachtig, wat zich daar afspeelt. Een Jonge vrouw, wier verdriet al wat onwe zenlijk aandoet, sluit vriendschap met een door vader en kindermeisje ver laten Jongetje. Het knaapje en het meisje verdwijnen dan plotseling.On- ze heldin is troosteloos en gaat op zoek. Niemand gelooft haar aanvan kelijk, maar ze moeten haar wel ge loven als het meisje dood wordt ge vonden. En later nog één. Ook al vermoord. De ene na de andere on waarschijnlijkheid wordt opgestapeld. Bijzonder serieus opgediend met wei nig humor Alles bij elkaar een te leurstellend boekje na de voorgaan de werkjes. K.P. „Zelfvertrouwen kun Je leren"; zo luidt de uitnodigende titel van een boek, waarvan de schrijver preten deert al die miljoenen mensen die lij den onder onzekerheid de weg naar de zo vurig begeerde „bevrijding van onzekerheid" aan te geven. Dit titel is toch wel al te opti mistisch. De schrijver gaat er vanuit, dat zelfvertrouwen een centraal ge geven is, van Jongsafaan ontwikkeld. Volgens hem wordt de basis gelegd door waarderende opmerkingen en instemmende uitingen. Maar wat blijkt nu uit allerlei psychologische onderzoeken waar in het boek grif op in wordt gegaan bij de opvoeding van kinderen staan tegen over één waarderende opmerking wel tien afkeurende. De schrijver meent, dat gebrek aan zelfvertrouwen en wie lijdt daar af en toe niet onder een soort trauma is. Maar dat het gemis aan zelfvertrouwen als sneeuw voor de zon zou verdwijnen door het lezen en toepassen van dit boek is natuurlijk een lachertje. In het eerste gedeelte wordt gepro beerd, de lezer wakker te schudden, hem zijn eigen situatie duidelijk te maken. Uitgebreid worden oorzaken gevolgen en niet in de laatste plaats kenmerken van gebrek aan zelfvertrouwen behandeld. waar schijnlijk om de lezer zo veel moge lijk herkenningspunten te geven. Telkens volgt do „belofte" dat in volgende hoofdstukken uit de doeken zal worden gedaan wat de „sleutel" is om alle moeilijkheden op te lossen. Na het lezen van de laatste bladzijde was me echter nog niet duidelijk hoe die „sleutel" er dan wel uitzag. Het boek bevat een aantal zelfon derzoeken, waarbij de lezer bijvoor beeld kan ontdekken of men intro vert dan wel extravert is, of hoe men tegenover zijn omgeving staat. Tes ten. waarvan de vragen zo vaag en algemeen waren gesteld dat ik er niet zo goed raad mee wist, evenals met het boek zelf. Zelfvertrouwen valt misschien wel te leren, maar dan niet door het le zen van dit boek. Peter Lauster. zelfvertrouwen kun je leren: persoonlijkheidsvorming door oefening. Uitgeverij L. J. Veen, Wa- geningen. Prijs f 17,50. M d G. Op deze pagina bijdragen van: Frits Beutick Koos Post Paul Marijnis Miep de Graaff Eindredactie: René Vos „De cowboys" (Mannen zonder God of gebod) door H. J. Stammel, ver schenen bij de uitgeverij llollandia in Baarn tf 27.50). Talloze boeken en massa's films hebben een bijna romantische waas gehangen om het keiharde le ven, dat eens de pioniers in het zoge naamde wilde westen moesten lei den. Er werd zo 'n fondantzoet gor dijn neergelaten, waar gelukkig de laatste jaren heel wat cinematogra fische gaten in zijn geslagen. Des ondanks leeft het beeld van Karl May nog altijd griezelig hardnekkig voort. Hoe immens onecht al die avontuur lijke romans van cowboys in zwarte pakken (de paardedieven) en die met witte hoeden (de helden) zijn ge weest realiseert men zich schrijnend bij het zien van het beeld, dat de Duitser Stammel in zijn boek neer zet. Stammel geldt na een studie van enkele decennia als een van de groot ste kenners van het leven uit die tijd. En al die kennis heeft hij sa mengeperst in een verhaal, dat zich afspeelt in één strenge winter in de jaren zestig van öe vorige eeuw. En in de omgeving, die hij schetst is geen plaats voor gepolijste figu ren. De mannen en vrouwen, die Stammel ten tonele voert ont leend aan de werkelijkheid zal men nooit meer kunnen tegenkomen omdat ze alleen in die tijd konden leven. In de tijd, dat een cowboy ondanks zijn chronische armoe wei gerde zich aan iets of iemand te on derwerpen. Zij moesten een voortdu rende strijd met de dood leveren Voor lafbekken was er geen ruimte. Eén moment van zwakte had letter lijk dodelijke gevolgen. Maar die kerels van toen hadden ook een onverblddellijke ethiek van bijvoorbeeld gastvrijheid en trouw. Met zijn enorme kennis, zijn gevoel voor nuances, zijn voorliefde voor be trekkelijkheid en bovenal zijn ver haaltalent heeftStammel een boek gemaakt, dat de geschapen valse he roiek terugbrengt naar een lijn rechte werkelijkheid. En die was ei genlijk al heroisch genoeg.... KP. n

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 21