KOUDE THEE SCHENKEN IN COGNACGLAS Polanski verlegen huurder in een machtig filmdecor In de bioscoop is de situatie meer herkenbaar' Regisseur Starret redt film 'Amen': western met slapstick VRIJDAG 27 FEBRUARI 1976 "India Song" van Duras op Film International PAGINA 21 3e kleine Margerite Duras was niet ussen de hondtrden, die in deze lagen van Rotterdams filmglorie gezwinde pas van de Calypso- iheaters naar de Gouvernestraat ichrijcen vice-versa, toen haar nieuwste „India Song" in eerste vertoning ging. Sen sensatie van het anti-effect. Volkomen uitgedwarrelde beelden een diplomatengeschiedenis uit India van 1937 (in Deauville >pgenomen!) lijkt alleen maar toe e werken naai' ce wanhoopskreten 'an vice-consul Michel Lonsdale, de mige die door het behang gaat in ien wereld waar veel „not done" is. Jij film veronderstelt men iets mders, hoewel in dit medium alles geoorloofd is. Het deed dar/ ook lenken aan koude thee schenken in en cognacglas, je kunt dat een aardige geste vinden of niet. Film International heeft het overi gens nog erg moeilijk om de fnachinerie voor het opvallend: grote aantal bezoekers op tijd te laten lopen. Gisteren was er de kans, drie recente Nederlandse films in te halen, maar ook Shohei - Imamura kon laten zien hoe Japan in eerste instantie zijn welvaart baseerde op de export van vrouwen in „The making of a prostitute", een zeer menselijk dokument om een oude Japanse, die in de buurt van Singapore terechtgekomen was. De Duitsers. zijn altijd goed vertegenwoordigd in Film Interna tional en zo is het ook ditmaal weer met bijvoorbeeld drie films van de maker van „Alle Turken heten Ali". Fassbinder Soms maakt Rainer Fassbinder een film. die meer voor hem doet innemen dan het gros van zijn werk. dat het niet vrij is van imponeerlust. Duitse poeha en een zekere minachting voor de eenvoudi- die- hij laat zien. In „Film International" toonde hij met een kern van vaste acteurs ditmaal „Mutter Kusters fahrt zum Himmel", een werkstuk, dat binnen en buiten Duitsland al groot misbaar heeft gewekt, omdat in deze satire linkse manipulaties van communisten en revolutionairen worden verbeeld. Bij zijn vaste (linkse) aanhang heeft dat wrevel gewekt. Men heeft van „Mutter Kusters" kennelijk niets begrepen. Men blijkt niet verder te kunnen kijken dan naar het eenvoudige verhaaltje. Treft men een twijfelachtige communist dan is de film dus rechts. Zo onnozel zijn sommige mensen wel. De diepere achtergrond ontgaat ze blijkbaar totaal en ze zijn op die manier in hun vooringenomenheid op een even levensgevaarlijke manier mani puleerbaar als de slachtoffers in de film. De schampere reakties op de machinaties van Karl-Heinz Bohm zowel als zijn opvolger waren niet bemoedigend. Alleen al de wijze waarop de sensatiepers als een rechts element in deze film achter een zelfmoord aangaat had sommige kijkers kunnen wakker schudden, maar dat lukte kennelijk niet., Brigitte Mira speelt erg goed een Duits sloofje, dat hoort hoe haar rustige echtgenoot in zijn zielige fabrieksbaan plotseling de hand slaat aan de personeelschef als hij verneemt van afvloeiing. Daarna beneemt hij zichzelf van' het leven. De sensatiepers maakt zich meester van de achterblijvers. daarna verschijnen de verschillende politie ke groeperingen, die zi.ide hopen te spinnen bij het geval. Met de recente persconflicten en een geval van gijzeling haakt Fassbinder bij de actualiteit aan en hij heeft door zijn vertelwijze met een soms opmerkeliik luchtige ironie vooral in Duitsland verwarring gezaaid. Maar zijn bedoeling is onmisken baar. Hij zet de onnozele, manipu leerbare slachtoffers van links en rechts - dat is om het even - centraal. De houding van de regisseur is nogal ambivalent, het kleinburgerlijke milieu 'heeft in zijn droevige apathie, zijn te geringe bewustzijn, bepaald niet zijn liefde. Zijn ongenuanceerde voorkeur voor melodramatiek is in het geval van „Mutter Kuster" echter veel minder storend. Zuid-Amerika De 46-jange Duitse regisseur Peter Lilienthal heeft twintig jaar van zijn jeugd in Uruguay doorgebracht en dat heeft hem kennelijk geïnspireerd tot „Er herrscht Ruhe in Lande", opgenomen in Portugal om te demonstreren hoe fascistische terreur in Zuid-Amerika functio neert. De film is enigszins te .vergelijken met het werk van Costa-Gavras Zijn prestatie past uitstekend in het kader van het Rotterdamse festival, dat uitnodigt ■tot een grotere internationale bewustwording in politiek opzicht. In een fictieve kleine stad, Las Piedras, worden degenen, die naar het idee van het totalitaire regime .maar even uit de pas lopen, in de gevangenis gestopt. Folteringen on der meer bewerken een opstand in de gevangenis. De machthebbers weten dan niet anders te doen dan zo ongeveer de hele bevolking op te sluiten en de opstandigen zonder vorm van proces neer te schieten. Helaas naar het leven gegrepen. De potentaten hebben in hun stuurse machtswellust nog het idee dat zij zegenrijk het volk dienen. Dat dat achter de tralies zit is een bijkomstigheid. Hoewel Lilienthal hier en daar in zijn verteltechniek wel steken laat vallen is zijn film er een om aandacht voor te hebben. Want Zuid-Amerika is niet zo ver weg als men zou kunnen menen. PIET RUIVENKAMP. Door Piet Ruivenkamp Shelly Winters: concierge, spion door Napoleon uitgevonden. PARIJS - De kleine magiër Roman Polanski regeert een groot poppen huis. Helemaal uitneembaar, in zijn eerste wanden. Met vijf verdiepin gen past het nog juist in de enorme studio F op de Seine-oever van Epinay. Voor ongeveer een miljoen gulden kwam in bijna drie maanden een van de meest ingewikkelde filmsets tot stand, oodt in Frankrijk gebouwd. Het gaat om de reconstructie van zo'n typisch flatgebouw als de Franse hoofdstad ze bij honderden kent. Achter zware ijzeren deuren een corridor met het hok van de conciërge, dan een open binnen plaats, waar aïle appartementen op uitkijken, smoezelig als in werkelijk heid. Er kleeft bloed aan de keien, er ligt glas rondomHet koet even moeite om de kleine regisseur met zijn spitse muizenkoppie uit de menigte te halen. Zyn geërgerde stem maakt hem herkenbaar, Polanski heeft moeite de toegestroomde figuratie te laten bewegen als hij wil. Komt dat misschien door zijn uitmonstering? Een Jurk, die wat vormloos om zijn tengere lichaam valt, een krullerige rode pruik? Hij staat letterlijk op een zeer hoge hak in de hoofdrol en met de andere voet in de pantoffel van een regisseur. Men neemt hein ernstig, de menigte om hem heen houdt zich stil als hij sdherp is uitgevallen. Paramount kocht al een jaar of zes geleden de rechten van het boek „Le locataire chimérique". Na het succes van „Chinatown" stelde de Ameri kaanse maatschappij hem voor het te verfilmen en zelf de hoofdrol te spelen van Trelkovsky, een verlegen Parijse kantoorbediende. Die neemt het sjofele appartement in gebruik, waarin een meisje zelfmoord pleeg de. Hij gaat lijden onder da paranoia, dat zijn buren hem net als zijn voorgangster tot zelfmoord willen dwingen. Hij vereenzelvigt zich langzaam met haar. De schrijver-illustrator Roland To- por, een in Parijs geboren Pool net als Polanski. schreef deze hallucine rende geschiedenis naar de werke lijkheid. De componist van boze filmdromen als ..Repulsion" en „Rosemary's baby" zag de mogelijk heden van het verhaal en kreeg bij het imponerend dek or een cast. van namen mee als nog niet eerder in zijn loopbaan. Bergmans meesterfo- tograaf, Sven Nyfcvist, heeft bijvoor beeld de supervisie over het licht. Hij kan zijn camera op alle niveaus van dit Parijse flatgebouw laten dwalen in alle denkbare posities. Cast De onzekere Trelkofsky zal naar vermogen moed ingesproken worden door Frankrijks nieuwste vedette, de veelbelovende Isabel le Adjani, die niet meer lijkt op de dochter van Victor Hugo, uitgebeeld in de film van Truffaut. Het is een zeer internationale bezetting. Van Franse kant staan Claude Dauphin, Claude Pieplu en Bernard Fresson onder meer aan haar zijde. Lila Kedrova is van huis uit Russisch. Melvyn Douglas is van de partij. En zouden zelfs New Yorkers ooit op Broadway twee beroemdheden, met Oscars gekroond, naast elkaar zien zitten, zoate hier in de studiocantine Jo van Fleet en Shelley Winters? De eerste bevestigt enigszins het beeld van een fascinerend mistig moedertje, zoals ze dat in Kazan- films onvergetelijk vertolkte. Haar tafelgenoot Shelley Winters is spraakzamer. Zij prikt smakelijk in de patatten. De slanke lijn heeft ze al Jaren geleden opgegeven. Ze begint met overgave te praten over de Anne Frank-film. waarin zij speelde, over haar toevallige ontmoeting met vader Otto Frank. Haar rol in de film van George Stevens werd met een Oscar beloond. Het beeldje heeft ze gul aan het Amsterdamse Anne Frank-huis afgestaan. „Is het daar nu te zien?" wil ze weten en ik moet beloven navraag te doen. Ze was al eens in Brussel enige tijd geleden, maar de reis naar Amsterdam stuitte af op een discussie met een familielid of onze hoofdstad daar wel of niet op handbereik vandaan In het hoge decor is Trelkovsky juist vijfhoog door een glaze, afdak gesprongen. Sven Nykvist (in witte trui) vraagt zich af hoe hij dat sfeervol in beeld kan krijgen. Roeland Kerboscli Concierge „Race with the devil", hoofdrollen 'eter Fonda, Warren Oates, Lorctta iwit, Lara Parker; regie Jack Star- et; theater Trianon. Leeftijd 18 jr. Frank en Roger gaan samen met tun vrouwen in de immense kam peerwagen van Frank op vakantie. Ia een hele dag ryden besluiten ze e nacht door te brengen op een raai gelegen open plek in een bos. ils Frank en Roger vóór het slapen aan nog wat wandelen, zijn ze ge- Uigen van een vreemd, duivels ri- Lieel waarbij een meisje wordt ge- fferd. De in pijen uitgedoste groep Een aardig idee voor een ook best spannende film. Een spanning die niet te danken is aan het verhaal, wat ondanks de vele mogelijkheden nogal magertjes is. De film is be zaaid met auto-achtervolgingen en die zagen we al eerder en beter. Bo vendien is de plot wel erg verras send maar tegelijk teleurstellend. Nee, de spanning is voor het over grote deel op naam te schrijven van regisseur Jack Starret. Door zijn manier van filmen zit er voortdurend een mystieke dreiging in de film. Vooral de scène met de ratelslangen, natuurlijk ook niets nieuws, is ijzing wekkend. Peter Fonda en Warren Oates spe len de rollen van Frank en Roger, de achtervolgden doen dat goed. Lo- retta Swit (inderdaad Hotlips uit Mash) en Lara Parker zijn hun vrou wen en die twee doen het een stuk minder. Heel hard en heel doordrin gend gillen is het meeste wat de dames doen. Gezien de situatie niet zo vreemd maar op den duur wel irritant. BART JUNGMAN. Titel: „Zij noemden hem Amen", n de hoofdrollen: Luc Merenda, Alf thunder, Syde Rome. Regie: Alfio 'altabiano. Theater: Luxor. „Zij noemden hem Amen" ia een taliaanse western en dan houd je nwillekeurig even je hart vast. Want e Italian engooien meestal hun hele iel en zaligheid in de stryd. hetgeen oor dit genre te breedsprakige hel en en te uitbundige schiet- en sterf- artyen oplevert. Je mist de zo roodnodige soberheid. Met „Amen" eeft Caltabianco een woeste wes tern vol slapstick geproduceerd. Aan het eind van de film wordt er huis gehouden op een manier die naar mijn weten nog niet eerder is ver toond. Echt wild-west werk is het dus niet, men heeft duidelijk ge poogd een parodie te maken. Of Cal- tabiano daarin is geslaagd, meen ik te moeten betwijfelen. Het is weinig zinvol daar verder op door te gaan omdat het gevoel voor humor van de regisseur helaas enkele lichtjaren verwijderd is van het myne. „Amen" is een mooie, wat raadsel achtige gelukzoeker. In een dorpje treft hij een oude maat, een beren- sterke vent, die zowaar de rol van predikant op zich heeft genomen. Een lucratief baantje daar. Amen heeft nog een oud zaakje met hem te vereffenen, maar het tweetal staakt de stryd en sluit een nieuw verbond om de plaatselijke bank te beroven. De complicaties daarbij lei den tot een ontzagwekkend slap stick-gevecht in de saloon, waarbij niemand of niets gespaard wordt. Ook de toeschouwer niet. RUUD PAAUW. In Polanski's „The tenant" doet ze de rol van de ongemakkelijke conciërge. Ze is niet helemaal in haar hum over de regisseur. Halverwege de opnamen vertelde hij haar in het Hilton, waar zij logeert, dat zij die rol wat te vriendelijk interpreteerde. „Dat had ie wel eerder kunnen zeggen". Shelley Winters vindt het Franse instituut van conciërges duidelijk niets. „Napoleon heeft ze uitgevonden om zijn onderdanen te bespionneren. Je komt dat nergens anders tegen. In hun hokje zijn ze vrijwillige gevangenen, niets ontgaat ze. Als je ze vijfhonderd francs zou geven, zouden ze Je aankijken met een blik van waarom-geen-zeshon- derd?" Ze probeert het Franse woord „impossible" te vertolken. „Niets kan. Zo zijn ze. Eigenlijk wel zielig. Sommigen komen dat kamertje alleen maar uit om naar de kerk te gaan". Het wordt van Shelley Winters dus vermoedelijk toch wel een hard wijfie aan het hoofd van een veste in een Parijse afbraak buurt. Haar domein is minutieus gevuld met de kleine dingen, die zo'n kamertje tekenen, een kom met een goudvis, een te oud radiootje, een ansioht uit Straatsburg aan een punaise. De Amerikaanse laat zioh met enige moeite weer naar de set roepen. Ze zou duidelijk liever blijven praten. „Vrouwen als ik hebben jullie in Holland niet", zegt ze. Er is ook maar één Shelley Winters. Voor die koele vrouw, die Polanski begeert, zal zij zichzelf geweld aan moeten doen. Door Jan Ottens Reeds geruime tijd geniet de jonge filmer Roeland Kerbosch enige faam als aandacht-vrager voor de proble men die de verhouding tussen de onderscheidene werelddelen kenmer ken, niet zozeer onderscheiden naar geografie, maar naar sociaal-econo mische omstandigheden. Dus: de Oude Wereld (Europa Azië Afrika), de Nieuwe Wereld «Ameri ka Australië) de Derde Wereld (het arme deel. voornamelijk in het zuiden I. die dwars door voornoemde indeling in Oude en Nieuwe Wereld heenloopt en sinds kort ook de Vierde Wereld (de ontwikkelingslan den die sinds de oliecrisis helemaal geen luis meer hebben om dood te drukken). Kerbosch' faam is hoofdzakelijk die van de televisie. Weliswaar maakte hij tien Jaar geleden, met succes, zijn eerste lange bioscoopfilm '„Rondom het Oude Kerksplein") en kort daarna nog het fiasco „Ibiza, zon en zonde", maar sindsdien is het de „geënga geerde aanpak" via de kortere documentaire, die hem meer bevre digt. Middels VARA. VPRO en KRO bereikten ons berichten uit Biafra, uit Tsjaad, Libië, Kongo-Brazzavil le, uit Angola, Zambia, Tanzania, Kaap-Verdische Eilanden, uit Gui- nee-Bissau. Waarom nu een film ("Vandaag of morgen") voor ce bios coop verwacht Roeland Ker bosch dan dat zijn nieuweling „Vandaag of morgen" met Ton van Duinhoven volle zalen zal trekken? „Dat weet ik natuurlijk niet. Maar ik heb wel de overtuiging dat in de bioscoop de mensen er meer bij worden betrokken. En dan werk ik liever met wat minder mensen, dan bij de televisie het geval is, waar er een programma voor en een na zit dat is geen situatie waarbij de mensen gemotiveerd worden." De vergelijking met de Duitse televisiedocumentaire „Tribunal 1982" dringt zich op, vooral omdat ook daarin Van Duinhoven een belang rijke rol speelde. Kerbosch: „Maar toch was dat geen documentaire waarin de problemen werden teruggebracht tot de propor ties waarmee de mensen zich kunnen identificeren. Alleen de kijkers die Juridisch en economisch geschoold waren. konden het begrijpen." Dat. begrip is nodig, wil men de internationale economische en dus ook politieke verhoudingen wijzigen teneinde armoede en onderontwik keling effectief te bestrijden zo wordt het gezien door Kerbosch en minister Pronk van Ontwikkelings samenwerking. Niet de presentatie van honger en armoe leidt tot een oplossing, hoogstens tot giften, maar wel de analyse van de bestaande verhoudingen en de ontdekking wat daaraan mankeert. Kerbosch: „We hebben de proble men natuurlijk enorm gesimplifi ceerd, maar de feiten zijn Juist, dat vind ik enorm belangrijk. We hebben er politici, economen en Derde Werelddeskundigen voor inge schakeld." Blijvers STUDIO "Scènes uit een huwelijk" van Ingmar Bergman een fascinerende film, louter ge baseerd op dialogen. Terug in Leiden CAMERA "Rebecca", een stokoude van Alfred Hitohcook. De meester van de thriller in optima forma. LIDO "Veel liefs uit Mos kou", de tweede James Bond die werd gemaakt, maar ongetwij feld de beste. Kindermatinee "De verknipte STUDIO melkboer". CAMERA "Asterix en de helden". REX "Pinocchio". Nachtfilms 'Camera "La nu it am éricai Rex REX "De sexzoekers" "Je kunt mij er midden in de nacht voor wakker maken" Een sexfilm, die niet van humor gespeend is. Goede films in andere steden "Die Zauberflote" (Ingmar Bergman), Lumière 2, Rotter dam. "Dracula" (Andy Warhol met Joe Dallesandro, Udo Kier en Vittorio de Sica), Kriterion, Rot terdam. „Dog day afternoon" (Al Pa- cino), Thalia, Rotterdam Tu- schnski 2, Alhambra, Amster dam. -**" „Sherlock Holmes' slimmere broer" (Gene Wilder, Marty Feldman en Madeline Kahn), Rembrandtplein, Amsterdam, Calypso 1, Rotterdam. "Pallieter" 'Eddy Brugman», Rotterdam. „Little big man" 'Dustin Hoff man), Du Midi, Amsterdam. „Vandaag of morgen" (Roe land Kerbosch en Ton van Duinhoven). Kriterion, Amster dam. Haagse bioscopen Apollo 2: „Jaws" dag. 2.00, 7 00 en 9 15 uur. zo. ook 4.45 uur. 18 Jaar. Apollo 2: "Jaws", dag. 2.00 7.30 en 10.00 u., zo. ook 4.30 u„ 14 jaar. Asta: "Sherlock Holmes slim mere broer", dag. 2.30, 7.00 en 9.30, zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9 30 u.. a.l. Bijou „La béte", dag 2.00, 7.30 en 9 45 uur, zo. ook 4.15 uur. 18 jaar. Calypso: „Nobody is back", dag 7.15 en 9.30 uur. 18 jaar. "Sneeuwwitje en de 7 dwergen", dag. 1.30 en 3.30 uur. zat. en 12.00. 2.00 en 4 00 uur. a.l Camera: "Love and death", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur. ook 4.30 uur. 14 Jaar. Cineac: "Veel liefs uit Mos kou". dag. 7.00 en 9.30 uur. 14 Jr. "Kuifje en de blauwe sinaasap pel". dag 11 30. 1.30 en 3.30 uur. a.l. Corso: "Hang 'em high", dag. 2.00 en 8.15 uur, zat. 2.00. 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur, jaar. Du Midi: "Cabaret", dag. 8.15 uur, vr„ zat. en zo. 7.00 en 9.30 uur, 18 Jaar. Euro: "Lawrence van Ara- bië", dag. 1.30 en 7.45 uur, zat., zo. en woe. 3 45 en 7.45 uur, a Flora: "Harde jongens, zach te poesjes", dag 2.00. 7.00 9 15 uur. 18 Jaar Kriterion: "Belle de jour", dag. 7.00 en 9.30 uur, zat. en ook 3.00 uur, 18 Jaar. Metropole: "Little big ma dag. 2.00 en 8.00 uur, 14 Jaar Odeon 1: "Pallieter de balda dige losbol", dag. 2.00, 6.15 9.15 uur. zo. 1 45, 4 15, 6 45 9.15 uur, a.l. Odeon 2: 'n Leven lang", dag. 2.00. 6 45 en 9 30 uur, zo 1.45. 4 30. 7.00 en 9.30 uur, 14 jr Olympia: "Thunderball". dag. 2 00 en 8 00 uur. 14 Jaar. Passage: "Dog day after noon". dag. 2.30, 7 00 en 9.30 u., zat. en zo. 1.30. 4.00. 7 00 en 9.30 uur, 14 Jaar. Rex: "Killer force", dag. 11.3 1.30. 3.30. 5.30. 7 30 cn 9 30 uu: 18 Jaar Royal '70: "The battle for the bridge", do. t/m zo. 2 00, 7.00 en 9 30 uur. ma. 2.15 en 8 00. di woe. 2.15 uur. 18 jaar Royal: "In de klauwen v de draak", do. t/fri zo. 2.00, 7.00 en 9.30 tuur, ma. t/m woe. 2.15 en 8.00 uur. 18 Jaar. Studio: 't Gaat pas goed als een Tiroler t doet", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur. zo 1.30. 4 00, 7 15 en 9 30 uur. 18 Jaar. Studio 2000: "The papercha- se". dag. 7 00 en 9 30 uur. 1 00. 7 00 en 9 30 uur. 14 Jaar De Uitkijk: "1'Invitation". dag 2 00. 7 00 en 9.30 uur. 18 Jaar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 21