mens nal en hartelijk /RflDiÖ\Pr°9> Robert Long is voor mij lot uit de loterij' ...en gisteren toegelicht ramma dus zet de kaas uit het vuistje maar klaar! ii Philips Hoogtezon is o.a. goed voor u en uw kinderen /ffiisn PAGINA 5 - - r Burtons weer uit elkaar NELLEKE BURG: NEW YORK Richard Burton en Elizabeth Taylor zijn weer uit el kaar. Dit heeft een goede vriend van Elizabeth gisteren meegedeeld. Filmproducent Alexander Cohen, zei gisterochtend van de scheiding te hebben gehoord toen de actrice hem opbelde om een verjaardags partij af te zeggen die Cohen vrij dag voor haar zou geven. "Zij deel de mee dat zij niet aanwezig zou zijn en vertelde toen dat zij en Burton hadden besloten uit elkaar te gaan". Kranteberichten maakten melding van een romance van de actrice in het Zwitserse Gstaad. De thans 43-jarige Elizabeth Tay lor en de 50-jarige acteur Richard Burton scheidden 16 maanden gele den na een stormachtig huwelijk dat 10 jaar geduurd had. In okto ber vorig jaar hertrouwden zij in een afgelegen dorpje in het noorden van Botswana in Afrika. gekromd het prototype van dat pro totype: de del met een hard van goud. Ze zingt 't liedje uit die film en de tekst is van een onthutste ba naliteit maar MacLaine sta&t er en de gok lukt: ze wordt er terecht om toegejuicht. Ze heeft een zo grote aanwezigheid dat ze het zich kan veroorloven de donkere Irma-pruik van het hoofd te rukken en met verwarde, rossige sprietharen verder te praten en te zingen. Af en toe strijkt ze met een verstrooide hand door de pieken, maar er staat tussen de coulissen geen kapster te wachten om haar snel op te tuigen want ze heeft het niet nodig; ze hoeft alleen maar op dat toneel te zijn en de warmte die ze verspreidt geeft een ongehoorde ateun aan zelfs de zwakste teksten. Want die zijn, op enkele uitzonde ringen na, niet sterk. Haar grapjes zijn klein, ze zal ze al wel vaak ver teld hebben, de lach is vaak niet ver diend als ze op inhoud geijkt wor den, maar ze heeft een groot vermo gen om ze toch leuk te laten klin ken Ze zingt, met een soms nét niet toereikende stem, goedkope songs van een treurige sentimentaliteit, maar probeer er maar eens aan te ontkomen. Het lukt je niet 'of nau welijks). alleen maar omdat dat mal le, hartelijke mens je de kans niet geeft adem voor terechte kritiek te vinden. Begeleid door het zeer gewiekste orkest van Don Trenner is ze an derhalf uur bezig ster te zijn zonder nadrukkelijk de allure en vaak hin derlijke bijverschijnselen van zo'n wezen aan te nemen. Je weet dat ze allerlei accenten speelt ze is ten slotte actrice maar het valt ner gens op. Ze heeft er plezier in, dat is duidelijk. Wat na haar geharnaste Hollywoodbestaan ook wel begrij pelijk is. Dan toch maar "La Mac Laine??1 "La Shirley"? Nou. eh. néé. Shirley MacLaine het is meer dan voldoende. Liz Taylor en Richard Burton: nieuwe afscheidskus? LEIDEN Robert Long, vooral bekend geworden door de lp 1 'Vroeger of later', heeft in het vorige seizoen veel succes ge- boekt met zijn eigen theatershow. Hij kwam met deze one- I man-show ook naar het LAK-theater, waar een jeugdig publiek hem luid bejubelde. De voormalige zanger van 'Unit Gloria' treedt nu weer in het Leidse op: morgenavond in het aula- I theater van het Rijnlands Lyceum in Oegstgeest. Het gaat in dit geval om een geheel nieuwe show, waarin Robert Long ter zijde wordt gestaan door de 24-jarige Nelleke Burg. Over haar gaat onderstaand artikel. Door Frans Happel Be reacties naar aanleiding van Be -première van de in feite eerste echte theatershow van Robert Long, waren in zoverre onverdeeld gunstig, dat men vond dat Long een prima partner ge- I vonden had. Zowat uit het niets I gekomen, 24 jaar oud: Nelleke 1 bp het toneel toont ze als een kietstalen meisje, dat zich bewust is Van haar eigen talent, dat het idee geeft al een paar jaar gedegen praktijk achter de rug te hebben. *Wat die praktijk betreft: Nelleke staat nog steeds genoteerd als studente aan de Akademie voor Kleinkunst in Amsterdam. Bij Robert Long is ze bezig aan het fetage-jaar dat de akademie ver- Plicht stelt. lot uit de loterü heb getrokken." Nelleke Burg deed vier jaar geleden - tegelijkertijd - pogingen om te worden toegelaten tot de Toneel school in Maastricht en tot de Akademie voor Kleinkunst. Na audities en oriëntatie-cursussen, werd 'haar zowel uit Maastricht als uit Amsterdam gemeld dat ze van harte welkom was. Nelleke: "Toen heb ik toch maar voor de Akademie voor Kleinkunst gekozen, omdat die opleiding naar mijn mening veelzijd. .iger is en je er dus meer kanten mee uit kunt". Na een jaartje in het theater te hebben voortgeborduurd op het succes van zijn langspeelplaat "Vroeger of later", wilde Robert Long zich nu completer presenteren. En zag dat alleen niet zo zitten. Hoe kwam hij aan Nelleke Burg? een fractie over. (Haar eerste interview. Een beetje eng, al zegt ze dat niet. Ze zit nog helemaal in de sfeer van "wat er nu Allemaal met me gebeurt, dat kan ik Vanaf het moment dat nauwelijks gelovenNelleke: "Ik delijk kon nadenken heb nog steeds het idee dat ik belde de akademie op, met het verzoek met mij een gesprek te hebben. Ons eerste contact was meteen al positief." verstan- ze zeker 'iets" wilde gaan doen Nelleke Burg: méér dan alleen een hulpje wereld van de show, het theater. Met als pril begin optredentjes tussen de befaamde schuifdeuren, thuis in 's Hertogenbosch. En om streeks achttien jaar werd ze zangeres bij een band, in datzelfde Den Bosch. Nelleke: "Gewoon uit hobby. Je weet nog niet precies wat Je wilt en lekker muziek maken vond ik een plezierige ontspanning. We brachten zo'n beetje het genre van Fairport Convention, een soort folkmusic. Niet dat dat nu de richting was waarvan ik alle heil verwachtte. Ik heb vroeger tenslotte van alles gedaan. Je kunt zeggen dat ik mijn hele jonge leventje bezig ben geweest in amateurvereni gingen. vooral toneelgroepen en zo." In de show van Robert Long (die overigens heel treffend "En dat is twee" is getiteld) is Nelleke veel meer dan alleen een hulpje, als een 6tukje vulling die ook eens een liedje mag zingen op het moment dat de hoofdfiguur van het programma bijvoorbeeld tijd nodig heeft voor verkleden. De inbreng Ivan Robert en Nelleke verhoudt zich globaal zestig/veertig. Met andere woorden Nelleke krijgt alle kans. Zij: "Als ik het over een lotje uit de loterij heb, dan bedoel ik juist de mogelijkheden die ik heb gekregen. Robert en ik zijn samen aan het programma bezxg geweest, er zitten ook ideeën van mij in. hij luistert naar mij en ik naar hem." Als Robert Long niet bij haar had aangeklopt, wat waren dan andere stage-mogelijkheden geweest? Nelleke Burg: "Dan was het waarschijnlijk het Vrouwencabaret van Natascha Emanuels geworden. Tsja... ook dat had ik graag willen doen, maar waarschijnlijk toch niet met zoveel overgave. Ik had die stage dan ook werkelijk als stage beschouwd. Ik ben namelijk niet zo in voor emancipatie-bijeenkomsten." bereid zich te laten veroveren. Want Shirley MacLaine na al die films moe geworden van de eento nigheid en daarom in 1974 in Las Vegas aan haar eerste "levende" show begonnen is een cultusfiguur Lain haar benen schijnt geen eind te willen komen, hoewel e niet groot is; haar stem loopt van innig gefluister tot wat e gerust een grote mond mag noemen; haar ogen kunnen en ingetogenheid spelen die een seconde later wordt inge- iii-i j 1gewordep, zoals ook Garland dat uild voor een brutaalheid waar de vlammen uitslaan Dat ze een Ujterst tnlin, Shirley MacLaine trad één keer (Carré, Amsterdam) meleerd publiek trekt dat zowel uit n ons land op en had precies anderhalf uur nodig om zich ,p het toneel in één gelid naast Josephine Baker en Judy garland te dansen en te zingen. gisteravond, nog lang vóór ze het po dium opwervelde. Er heerste die sfeer van afwachting van mensen die wéten dat het feest gaat worden om dat ze in de eerste plaats al met zich- hidringënde vaktaal zelf hebben afgesproken en in de tweede plaats van plan zijn de at tractie op te vreten; misschien wel omdat ze dat in Londen en Parijs ook al hadden gedaan. Het gehele volkje dat in Amsterdam de culturele en licht-culturele dienst uitmaakt w ster Carol iedereen aa: de derde voorstel- ca sparende kussen had verstrekt die bij zo'n gala-avond horen als boter bij de vis, kon je reeds op alle daar voor in aanmerking komende vingers, tellen dat het niet mis meer kon gatn: de jet self was bij voorbaat |Het zijn in de eerste plaats die be- pn die het hem doen: ze dragen nar al 42 jaar, maar averij is nog let te ontdekken, ze zijn lang, slank Innelijk onthutsend sterk breekt er een indringende iee. Ze is tenslotte ook als danse- »s begonnen en de 37 films die ze {middels heeft gemaakt zijn uitge- jban van de mazzel die van de show- lfsiness soms toch nog een sprook- t maakt: ze danste in het koor van e musical "Pyama Game' laatsvervangster Eaney. moest na ng de hoofdrol overnemen toen faney een enkel kwetste en werd tzien door een Hollywocdse fJImpro- Het klinkt eigenlijk té banaal om passen op een mens als Maclai- k. maar het zal wel waar zijn, want oen Alfred Hitchcock haar de eer- te filmrol gaf in de ongewone ko- (ïedie "The trouble with Harry" was e volslagen onbekend, maar dat ioeilijk te benoemen talent was al Beteen in grote trekken aanwezig. Moeilijk te benoemen, omdat het op Echzelf nogal begrensd is, maar bin ten de limieten van haar uitdruk kingsvermogen een enorme schake ling aan toetsen en tinten heeft. En iolang ze zich aan die beperking van i kaar mogelijkheden houdt is ze j (weergaloos. Een ster er helpt geen moe- i lertjelief aan. i En iedereen in Carré wist het ook. haar vakgenoten als uit verzaligd juichende jongens bestaat als je ze eenmaal mee hebt (beide cate- gorien dan) is het het beste publiek waar je op hopen kunt. En als je op de eerste rij ook nog het porseleinen koninginnetje Mathilde <de destjjd- se mevrouw Willink) hebt zitten ben je helemaal uit de brand. Van al die omtrent vijftienhonderd mensen moest ze een ster wezen en ster zou ze dan ook zijn. Dat ze daar bij nog een onaangetast talent mee bracht was aan alle kanten meege- Shirley staat, anders dan Garland toen, nog helemaal overeind en hoeft dan ook en toen geen enkel beroep te doen op aan het iedereen de cosmeti- verleden ontleende vertedering. "Ik heb zevenendertig films ge maakt" zegt ze, "en in veertien daarvan speelde ik een hoer". Ze draagt het geringe kleedje van Ir ma la Douce en is met één knip oog, één hand in de zij en één been PHILIPS 18.15 Les Gammas (26) (TELEAC) 18.4"> TV-informatie voor Spanjaaiden (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Mickey Mouse steelt de show (TROS) 1910L 8 Robinson Crusoe op de schaats, ijsshow (TROS) 19.55 Tatort. film (TROS) 21.20 Bezoek aan de Noordpool, fUm (TROS) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 TV-Privé (TROS) 22.30 Het heilig vuur (TROS) 23.00 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Paulus de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Dominic (NCRV) 19.30 Tweekamp (NCRV) 20.00 Journaal (NOS) 20.25 Dam (NCRV) 21.15 Herkent u deze tijd (NCRV) 22.10 Hier en nu (NCRV) 22.50 Tot besluit (NCRV) 22.55 Den Haag vandaag (NOS) 23.10 Journaal (NOS) Bij de eerste aflevering van Brain wave gaf ik deze groots opge zette coproduktie een onvoldoende mee. daarbij de nieuwe serie beoor delend als een vergelijkbaar project in het crime-genre. Ik heb. als con sequentie. de derde aflevering van Brainwave, die de AVRO zondag avond uitzond, nu eens vergeleken met de twaalfde aflevering van Ba- retta, die de TROS gisteravond uit zond. Het was niet bemoedigend. De grootste fouten in Brainwave worden gemaakt op 't scenario-niveau. "On gerijmdheden, onzinnigheden, over bodigheden. onbegrijpelijkheden, toevalligheden", noteerde ik zondag avond over Brainwave in een poëti- sohe bui. Het klopte. De fout in Brainwave begint al bij de hoofdpersoon. Baretta en al zijn collega's uit de Verenigde Staten zijn tv-persoonlijkheden. Baretta heeft een geheel eigen manier van praten, hij komt tot bizarre formu leringen die de ondertiteling niet eens halen. Vermeer uit Brainwave spreekt twee talen, Frans en Neder lands. Hij zou niet opvallen in een discussiegroepje, Baretta wel. In de MCA-serie krijgt elke dialoog een extra injectie. Het gesprekje tussen Vermeer en een Belgische meneer in Brugge verliep volstrekt ongeïn spireerd. Baretta moest ook iets ge daan krijgen, hij bevond zich in New York en zijn negervriend vulde het gesprek op met een swingend: "wap-do-da-óee". Gisteravond had de aflevering van de Amerikaanse serie nog wat aparte glamour door dat Baretta zich in de betere krin gen moest begeven en zich, bij de TROS, als een socialistische jongen in snob-town begon te gedragen. Baretta pretendeert niet meer te zijn dan het is. Een "Braiwave" echter is een briljante ingeving. Maar die Vermeer krijgt helemaal geen briljante ingevingen. Eergiste ren liep hij vast in zijn onderzoek en wat gebeurt er? De partner van Vermeer, zijn dochter, vertolkt door J os ine van Daslum (Baretta heeft een papegaai) stapte binnen met enige kleurenfoto's en warem pel, daar stond per ongeluk een boot op en toen krijste Vermeer: "Een schuit! Dat zou briljant zijn". Hij verliet de luie zetel en de sherry en ging aan de slag. Baretta liep ook vast. maar hij bleef aan de slag. Hij zocht toevalligheden. Hij ging naar het huis van het slachtoffer, zette een bandrecorder aan en Ja, daar kwam het ontbrekende stukje van de legpuzzel. Baretta blijft bezig. Omdat het nu eenmaal een actiefilm is, re kent hiij en passant, als de hoofd handeling in rustige vaarwate ren plaatsvindt, even een aanrander in. Nu merkte ik door dit nauwkeu rig kijken tot mijn verbazing dat ook Baretta niet zonder fouten is. In "Brainwave" is het al een soort gewoonte dat daders niet worden op gepakt en zelfs moorden niet worden opgelost, in Baretta bleef het mo tief voor een moord duister. Ook Ba retta bevat scènes die voor de ver haallijn niet noodzakelijk zijn, maar er gebeurt toch iets, het is leuk. het is geladen en vooral het is snel voor bij. Er zit vaart in. Het is niet an ders: in Nederland mislukken mis daadseries altijd. De schrijvers en regisseurs grijpen mis. waarschijn lijk omdat ze geen tijd hebben 12 keer naar een aflevering van Baret- te te kijken, want ik zeg maar zo: al les is te leren. BERT V. d. VEER In ,,TV Privé" van vanavond heeft Henk van der Meyden deze keer een gesprek met de Amerikaanse actrice Shirley Mac Laine, die gisteren op de planken van Carré stond. De 41- jarige Shirley MacLaine is een veelzijdige vrouw. Ze is niet alleen actrice en entertainer, ze zet zich ook in voor bedreigde minderheden zoals de Amerikaanse Indianen. NCRV's flier en Nu" hoopt vanavond te kunnen rapporteren over Amerikaanse voorverkiezingen voor het presidentschap. Er wordt gewacht op een filmverslag van een eigen tv-ploeg die in New Hampshire aan de Canadese grens is. Verder wor den de actualiteiten van de dag gevolgd. Een reportage over een .Spaans vermageringsinstituut die verleden week moest vervallen, wordt nu ook vertoond. DINSDAG >1 FEBRUARI Hilversum I 18.19 Uitzending van D'66. AVRO: 18.30 Nws. 18.41 Ons Onderwijs. 19.00 (S) Licht orgelspel. NOS: 10.15 Ac- coord AVRO: 20.00 (S) Vanavond mu ziek. vrolijkheid en verstrooiing. (20.00 Toppers van toen. 20.30 Raad van Ooms en Tantes. 20.55 Met muz. op stap. •21 25 Paul Vlaanderen. 22.05 Koepelcafé 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 23.00 (S) Dichter bij de muz. 23.20 (S) Br floot een vogel ln de wel. 23 55 Nws. 10.00 Radioweekblad. 11.00 Nws. Johan van Minnen Ombudsman. 1115 Even „bij" draalen. 12.00 's Her togenbosch - Centraal. 13.00 Nieuws. 13.11 Dingen van de Dag. 13.25 Een middagje Stoomradio - een programma vol goede Jeugdherinneringen. 16.00 Nieuws. 16.03 Moordbrigade Stockholm, hoorspel (22). 17.00 (S) Metropols Or kest: amusementsmuz RVU: 17.35 We tenschap ln Beweging (6). VARA: 17.55 NOS: Met het oog op morgen (23.05 Akt.overz. 23.20 Den Ha<ag vandaag). 23.55 Nws. Hilversum III NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S) NOS-Maal. VARA: 19.02 (S) Pop- Theo Stokkli meesters: de Hilversum IV NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus: z. 7.30 (S) Preludium: klaas. de Romantiek. de verzorgende beroepen. Rode Dageraad. 5.02 (S) Tr (S) Zangersportret. 13 00 (S) 02 Kaffe: Amusementsmuz. 13.25 (S) Be- in roemde soloconcerten. 14.00 Nws. lü.02 (8) Hier en nu 15.00-17.00 (S) Atu- la. opera va Verd: DUITSE TV TROS: 7 00 Ni 10.33 (S) ToerJa-t goede oude tijd. 12.26 Med. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Aktua. 13.00 (S) Een mondje Fraais: nieuwe Franse platen. 13.30 (S) Sport na sport: Sportprogr. voor Jon gens en meisjes. 14.00 (S) Speclalltel- wensprogr. 17.30 Nws. 17.32 Aktua-magazine. Hilversum II VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. r Manndli. 19.59 Pro- 20.00 Journaal bericht. 20.15 TV-kwls. 21.00 Alle Jahre wieder 22.15 Journaal, kommentaar en weerbericht. Duitsland H 17.00 Journaal. 17.10 Hohlen-Welt ohne Sonne. 17.40 Akt en muz. 18 20 Trlckfllmzelt mit Adelhelt. 19.00 Jour naal. 19.30 Ehen vor Gericht. 21.00 allerlei uit Oost West. 22.00 Apropos Film. 22.45 Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5