'Sprekershoek: te
laat en te kort...
...en gisteren
mm)! programma
toegelicht
Erkenning
voor Leen
ZATERDAG 21 FEBRUARI 1976
Het is de laatste Jaren meermalen
gebeurd, dat een Belgische artiest
eerst waardering in Nederland in
Nederland moest oogsten om ook in
eigen land geapprecieerd te worden.
Een recent voorbeeld is Leen
Persijn, een actrice, cabaretière, die
nu ook zingt en het bewijs daarvan
heeft geleverd via een opvallende
langspeelplaat. Een plaat die in
Belgie geproduceerd en geperst is.
een plaat waarin Leen zelf geld
heeft moeten steken omdat men
commercieel miniem toekomst zag.
Eohter. Leen Persijn kwam bij tal
van Nederlandse disc jockeys op de
draaitafel en ineens liep ook in het
Vlaanderland die wekker af.
Leen Persijn (32). slank op het
magere af, grote ogen in een klein
gezichtje onder korte haren, zegt
thuis, in Gent dat ze hoopt ..een
vaste waarde" te worden. „Bij Jullie
krijg ik opeens veel publiciteit. Dat
heeft me ibltij verrast. In ieder geval
een stimulans om door te gaan,
hier. in Belgie".
Haar 1 elpee is in elk geval
bijzonder door de grote tegenstelling
in karakter en sfeer tussen de
teksten op kant A en kant B. Zeven
liedjes die gaan over de vrouw en de
man en het houden-van (onder de
noemer „Of zal ik over de liefde
zingen!") staan tegenover de "la-
tijns-Amerikaanse suite", een veedal
smartelijk probest tegen misstanden
in Zuid-Amerika (om precies te
zijn: Paraguayl. op basis van
teksten van de Pin Matti Rossi.
Leen komt uit een gezin met zes kin
deren, een christelijke beslotenheid
waar theater nauwelijks boegang had.
Vandaar waarschijnlijk dat ze al jong
veel belangstelling had voor speelse
zaken. Aan het Koninklijk Conser
vatorium in Gent studeerde ze eerst
„plastische kunsten" en vervolgens
ging ze naar de toneelschool, leen
wilde actrice worden.
Dat ze later een jaar
verbonden was aan het Koninklijk
Jeugdtheater in Antwerpen vind ze
nu niet belangrijk meer. Want
ongeveer in dezelfde periode ont
moette ze de man die nu haar
echtgenoot is: Leen: „Hij vroeg me
of ik wilde meedoen aan een
poëzieprogramma. Daar had ik wel
oren naar. Later werd het een
cabaretprogramma, dat we zo'n
vierhonderd keer gespeeld hebben,
in zowat alle grote en kleine zalen
van Vlaanderen."
De cabaretgroep loste op in
factoren. Leen besliste te willen
blijven zingen. „Om me te kunnen
uiten. Om ook harde teksben te
kunnen brengen. Leen is alleen
maar poëtisch, werd er vaak gezegd.
Dat stak me. Oh jawel, ik ben van
huis uit wel een zonniig kind, maar
pas toen ik midden-twintig was kon
ik loskomen van de invloeden van
vroeger. Van de kerk, die goed was,
die me werd opgedrongen en meer
van dat soort dingen. Het was een
milieu waarin ik nooit helemaal
mezelf kon zijn".
Leen: „Jammer genoeg kom ik zelf
nog steeds niet aan tekstschrijven
toe. Ik ben nog steeds van andere
mensen afhankelijk. Niettemin geeft
het zingen me de kans mijn eigen
persoontje te presenteren. Ik weet
het, het is de moeilijkste weg.
Toneel, dat is fijn, ook nu zeg ik
dat. soms. Geen zorgen, anderen
dragen het risico. Je krijgt keurig Je
tekst, een brochure die helemaal is
volgetikt, maar even later bevalt me
dat al niet meer, omdat het een weg
van weinig weerstand is. En toch
speel ik eenmaal per Jaar in een
toneelproduktie. Waarom? Ik doe
een boel dingen te rond om te
kunnen blijven doen wat ik wil".
Mening van doe-het-zelf-televisie team
Minister Van Doorn van CRM heeft het in de Kamer al eens
openlijk bekend: hij is zeer ingenomen met een programma als
"Sprekershoek", een NOS-uitzending waarin mensen of groe
peringen op eigen wijze hun ideeën aan de man kunnen bren
gen. Dit tv-programma stelt de minister makkelijker in staat
om de zoveelste aanvraag voor een zendmachtiging van wat
voor instelling dan ook af te wijzen en om de bedroefde klant
vervolgens op deze tv-rubriek af te sturen.
drempels. Dit ondervond een dame
uit Amsterdam, die een keurige brief
schreef naar Postbus 1500 in Hilver
sum (Sprekershoek), waarin ze ver
belde iets te willen zeggen over een
vrouw due op latere leeftijd haar man
(door echtscheiding) kwijtraakt en
dan met de handen in het haar zit
omdat ze nooit heeft geleerd een gi-
rtobiljet in te vullen. Hij deed dat
"Dat leek ons een prima onderwerp.
Een waarschuwing die een hoop toe
komstige ellende voor plotseling al
leenstaande vrouwen zou kunnen
voorkomen." Vergeet het maar, toen
we in Amsterdam aankwamen om
te filmen en zij haar waarschuwing
zou voorlezen, kwam ze op de prop
pen met een scheldkanonade tegen
de man die haar in de steek had ge
laten en er vandoor was gegaan met
die slet, naam en toenaam incluis.
Bleek de buurvrouw die „mooie"
brief te hebben geschreven om er in
elk geval zeker van te zijn dat we
kwamen. Kijk, zoiets kan natuurlijk
niet."
Het team kreeg meer van die "edele"
onderwerpen een voorbeeld van ver
kapte reclame was de man die zijn
zegje wilde zeggen over huwelijks-
bureau's, hij bleek zelf een zeer "be
trouwbare" te hebben. Een ander wil
de de beunhazerij van ca lig irl-orga
nisaties aan de kaak stellen. Prach
tig. De goeie man bleek zelf zijn ei
gen callgirls als de besten aan te
willen prijzen.
Wat wel kon was het anti-abortus
pleidooi van het Nederlands Artsen
verbond. Gesuggereerd werd in dit
korte item onder meer de ruiten van
abortusklinieken in te gooien.
"Dat onderwerp zat tegen de grens
aan." zegt het team nu. Een vervolg
op deze oproep was afgelopen woens
dagavond te zien. Het comité "Wy
Vrouwen Eisen" protesteerde
Op die manier kun je "Sprekershoek"
aardig vergelijken met een ingezon
den brievenrubriek in de kranten?
"Ja, maar deze polemiek was een
uitzondering. We kunnen het ons
nog niet permitteren om te veel over
een bepaald item te gaan uitwijden.
Er is een korte zenditijd, daar moeben
we erg zuinig op zijn."
Begrijpen
En het moet ivel heel gek lo-pen,
toil Sprekershoekniet, toehap
pen. Tenslotte is de rubriek in het
leven geroepen om te functione
ren als doorgeefluik. Zinnig of
onzinnig dat laatste wel binnen
de perken). "Sprekershoek" komt
met de technische bagage langs
om de persoon of instelling zijn
eigen korte item te laten maken.
Achter de schermen van "Sprekers
hoek." een programma dat geheel
aan die "ideale" ontmoetihgstaak van
de NOS beantwoordt, is een team
onafgebroken bezig. Dit team be
staat uit Kees Sorgdrager (redac
teur), Felix Huizinga (redactie).
Freddy Huizinga (produktie), Klam
Adema (produktie-assistente), Ruud
Willemstein (techniek) en Annelies
Smit (algehele produktie). Op een
doordeweekse middag wordt in Stu
dio Idee in Loenen door deze "Spre
kershoek'-familie het wel en wee van
het in oktober begonnen programma
uit de doeken gedaan.
Aan het woord zijn voornamelijk Fe
lix Huizinga en Kees Sorg drager, res
pectievelijk afkomstig van KRO's
"Van 12 tot 2." "Brandpunt/Buiten
spel" en "Brandpunt" en van de
NOS-rubriek "Den Haag Vandaag".
Door de uitzendingen van de Olym
pische Winterspelen verdween de
tweewekelijkse rubriek een tijdje van
het scherm. Afgelopen woensdag
kwam men terug. De komende veer
tien dagen heeft "Sprekershoek" nog
een wekelijkse frequentie, daarna
weer tweewekelijks. Telkens op de
woensdagavond omstreeks elf uur.
De kijker, de klant van "Sprekers
hoek," lijkt steeds beter te begrypen
wat een dergelijke rubriek eist. Hy
krijgt, zodra het team toehapt om
dat het onderwerp niet "te gek is om
los te lopen," vrij spel. "Wij stellen
ons absoluut niet bedilzuchtig op.
Het gaat er niet om of wy het ermee
eens zijn wat men te zeggen heeft.
Onderwerpen, waarmee men tever
geefs aangeklopt heeft by de media
die ze niet zagen zitten omdat er
geen nieuwswaarde was, komen voor-
i bod."
Het levert ook mooi kykwerk op in
enkele gevallen?
"De rubriek is al vergeleken met het
Gat van Nederland. Dat klopt ook
wel een beetje. De officiële tv is
vastgelopen, er heerst een algehele
matheid over omroepland, tja, en dan
krygt zo'n Sprekershoek toch een
dubbele bodem-effect."
"Hoe luier we ons als programma
maker op kunnen stellen, hoe beter
het is". Een ongehoorde kreet by de
Meer zendtijd
"Te laat en te kort." vindt het team
dat de onderwerpen voorkomend in
"Sprekershoek" het liefst zo'n drie
keer per tv-avond in de lucht wil
zien. Meer zendtijd betekent de
kraan niet druppelsgewys, zoals nu
het geval is, maar wyduit openzetten
voor de man, vrouw of groepering die
een stuk "doe-het-zelf-tv" weggeeft,
omdat men denkt iets be vertellen te
hebben.
Afgaande op de "Sprekershoek"-do-
cumentatie zyn er heel wat onbeken
de Nederlanders die het.volk iets
mee willen delen. Allemaal bomen ze
echter niet aan bod- Er is een aantal
"Het liefst hebben we dat de
zelf hun draaiboek maken, zich eta
leren zoals ze het zelf het liefst heb
ben. Het is al enkele keren voorge
komen. Het item over een scheids
rechter met betrekking tot de spel-
verruwing. De man had een volledig
draaiboek gemaakt. Hy werd dan ook
prompt door ons omgedoopt tot Ce
cil B
Jeuken Jullie handen nooit by het
zien van sommige verrichtingen?
"Er zijn natuurlijk mensen die van
uit hun redenering in één klap de
inflatie, het tandbederf, de werkloos
heid en passant ook nog even de
overbevolking op kunnen lossen. De
consequentie van de rubriek is na
tuurlijk dat Je Je er niet mee mag
bemoeien, al heeft men gelyk of
niet
Er is natuurlyk betrokkenheid in
sommige items. Wordt er dan gehol
pen om het onderwerp zo gelukkig
mogelyk te etaleren?
„Soms kom je daar niet onderuit. Zo
hebben we in één van de volgende
uitzendingen een ongehuwde moeder
uit Vlissingen met twee kinderen die
een lans breekt voor het ongehuwde
moederschap in de zin van: mensen
accepteer ons. Eerg goed. Kyk zo'n
onderwerp probeer je toch zo goed
mogelyk te begeleiden. Het is be-
langryk zo'n vrouwtje kan nergens
anders terecht, nog steeds een spe
ciaal probleem, ook voor anderen".
Wat heeft "Sprekershoek" nog meer
op het lystje staan?
"Een man die pleit voor meer aan
dacht voor de oorlogsbegraafplaatsen,
een erg principiële dienstweigeraar
die zelfs gewetensbezwaren heeft te
gen de Wet Gewetensbezwaren, de
Horecaschool omdat de mensen daar
nog steeds geen goed begrip van heb
ben. de ziekenhuispatiënt en de mon
digheid. de Vereniging Spierdystrofie
voor wie publiciteit van erg veel be
lang is, omdat het onheil van spier
ziekten kan worden voorkomen, een
ex-gedetineerde en een voormalig
stuurman die uit wil leggen dat
stuurlui geen zuiplappen en hoeren
lopers zyn."
"Ja. en dan nog de Jehova-getuigenT
Zijn die dan niet genoeg in de pu
bliciteit geweest?
"Dat wel, maar men had zulke slech
te ervaringen met de publiciteitsme
dia. Beelden werden verknipt, woor
den verdraaid. We hebben hun aan
vraag bekeken en het' is juist, een
eerlyke mogelijkheid was er zo nooit.
Ze gaan nu ook helemaal op safe.
hebben zelfs een bevriende camera
man in de hand genomen...."
Positief
De minister is bly met "Sprekers
hoek." Hoe staan de omroepen ten
opzichte van het programma?
"Erg positief. Hoe langer hoe meer
sturen omroepen brieven naar ons
door. Ja. gezien de reacties, had zo'n
programma al tien jaar geleden ge
boren moeten worden."
NEDERLAND I
15.30 Journaal (NOS)
15.32 Het geheim van de Nijl (TROS)
16.30 TROS-sport (TROS)
17.10 Ren je rot (TROS)
I. 33 NL-Disco-Show (TROS)
18.15 Sport extra (NOS)
18.45 TV-informatie voor Marokkanen (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 In het spoor van de wolf. natuurprogramma (VARA)
19.55 Rudi Carrell Show (VARA)
21.35 Journaal (NOS)
21.50 Hoe bestaat het (VARA)
22.30 Man over de vloer (VARA)
22.55 Simon Carmiggelt (VARA)
23.05 Journaal (NOS)
23 10 Lied van de week (IKON-NCRV)
NEDERLAND II
17.15 Sport extra (NOS)
18.15 Samenvatting van de vanmorgen uitgezonden reportage
van de overdracht van de troon aan Z.E. Johannes
Kardinaal Willebrandts (KRO)
18.45 Paulus de boskabouter (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 De avonturen van Peppl en Kokki (KRO)
19.20 Q en Q. avonturenfilm (KRO)
19.50 't Zand 33 (KRO-RKK)
20.00 Journaal (NOS)
20.25 De Chinese hond (KRO)
21.15 Bij ons in Gelderland (KRO)
22.05 Brandpunt (KRO)
22.45 Gunsmoke (KRO)
23.35 Journaal (NOS)
ZONDAG 22 FEBRUARI
NEDERLAND I
II.00 Eucharistieviering (KRO-RKK)
14.00 Pech onderweg (7) (TELEAC)
14.30 Les Gammas (26) (TELEAC)
15.00 Wetenschap in beweging (6) (TELEAC)
.15.30 Bedreigde landschappen (3) (TELEAC)
16.00 Journaal (NOS)
16.02 Sesamstraat (NOS)
16.27 Openbaar Kunstbezoek: affiches (NOS)
16.55 Voetbal- en totouitslagen (NOS)
17.00 Vesper (IKON)
17.30 Wilde Ganzen (IKON)
17.32 Sport Extra (NOS)
18.15 De eerste 365 dagen uit het leven van het kind (5)
(TELEAC)
18.55 TV-infoimatie voor Turken (NOS)
19.00 Journaal (NOS)
19.05 Het wonder der natuur (AVRO)
19.30 Jonge mensen op het concertpodium (AVRO)
20.30 Hier is Parijs (AVRO)
20.40 Brainwave, tv-serie (AVRO)
21.35 Sonja 's avonds (AVRO)
22.25 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.25 Woord voor woord (IKON-KRO-RKK)
18.30 Paulus de Boskabouter (NOS)
18.35 Rogues Rock. tv-seiie (NOS)
19.00 Panoramiek (NOS)
19.15 Studio Sport (NOS)
20.30 Dokter ja, dokter nee (NOS)
21.30 Journaal (NOS)
21.35 Zienswijze (NOS)
22.35 Beeldspraak (NOS)
23.00 Journaal (NOS)
ADVERTENTIE
„Voor de vuist weg". Elfde jaargang
nummer 142. Nog acht. Komt er dan
een huldiging of is Willem Duys zo
verstandig afscheid te nemen? Het
wordt tijd. Willem en Mies hebben
zo vaak gezegd: er is geen
Naohwuchs, niemand heeft zoveel
ervaring als wij. Het begint er zo
langzamerhand op te lijken dat
beiden die Naohwuchs in het geheel
niet ambiëren. De wanhopige
pogingen waarmee Duys probeert te
bewijzen dat hij wel degelijk
meegroeit met de moderne vormen
van televisie, maken hem soms tot
een mallotige figuur.
Hij probeert steeds meer „grappen"
te verkopen in de verkeerde
veronderstelling spits te zijn. Het is
alsof hy zichzelf wil bewyzen nog
best mee te kunnen, de geest van
deze tijd te verstaan.
Het Nationale Songfestival bewees
tot welke enormiteiten zo'n houding
kan leiden. In oe 142ste vuist liet
hij zich op dat punt evenmin
onbetuigd. Tegen de bejaarde
knutselaar met Schotse voorouders:
„Waarom bent u dan niet in een
rokje?" Even later toen de besnorde
knutselaar vertelde dat hij dat werk
tussen neus en lippen doet: „Dan
hebt u niet veel ruimte". Tegen de
Limburgse zangeres van de Weense
Volksopera, nadat zy vertelde spoedig
te gaan trouwen: „O, maar daiv
moet ik als de duivel naar Wenen"..
Aan het slot de Braziliaans^
carnavalsgroep. Willem, zwaaiend
met de spuitbus, „Sweetheart"*
roepend naar een danseresje, dat te
weinig textiel aan had om de vraag
op te werpen: ,Js het niet te heet
in 2
pak?
De AVRO moet nu kappen met het
programma. Ter bescherming van
Willem Duys zelf
PAUL VAN BECKUM
'Teach-In'
uit elkaar
Teach-In is uit elkaar. De groep
die vorig jaar het Eurov.sie
Songfestcval won. is opgeheven
omdat zangeres Getty Kaspers meer
brood ziet in een solo-carriere. Haar
verloofde John Gaasbeek, ook uit
Teach-In. zal haar daarbij steunen:
De overige vier leden van de
formatie uit Twente èaan nu ieder
hun eigen weg. Drie leden zijn
echter van plan weer een groep op
te richten.
3.55-24.00 Nieuws.
AVRO: 7.02 (S)
show. 8 02 (S)
:lek mozaiex
Flink show. 12.20 (S) Klink
Klaar. 13.20 (S) NAR. NOS: 14 02
Langs de UJn. 18:02 (S) Bopthema's
en swlngseseions. KRO: 18.30 S
Springsplank. 19.02 (S) Tombola. 23.02
(S) Voer voor vogels. 1.02-7.00 (S) De
en weerbericht. 20.15 Koningin Luise,
Duitse speelfilm uit 1956. 22.00 Trek
king lottogetallen. Aansl. Journaal en
Sonntag. 22.20 Je spater
8.00 SEkspres.
wil. (22.30 Nieuws). 23.f
Hilversum II
18.00 Nieuws. 18.11 Aktua. 18.30
ektua. 19.00 (S) TROSS-Country.
(S) Souvenirs. 16.45 Progr.
frlllrcn uue ganzen.
J Klepel. 18 15
9.30 Das Haus am Eaton Place.
>ali-Dali. 21.45 Journaal. 21.50
Sport en lottogetallen. 23.05 SOS Pa-
op verzoek. 12.03 clflc. 'Engelse speelfilm
(S) Mualca rellglosa.
zondagmiddag. 16.00-17.00
i de middag. 14.03 1
Duitsland I
Radiojournaal
I 23 FEBRUARI
TROS: 7.00 Nieuws. 7 02 (S) Kom
kwartje. 10.00 (S)
23.15 Poetludlum. 23.55 1
Hilversum III
NOS: 18.03 (S) NOS-Maal. NCRV:
19.02 (S) Pers Vers. 20.02 (S) Eddy
go Round. 22.02 (S) Sportshow. 23.02
(S) Late date. 0.30 (S) Jazz-time. 1.02
(S) Middernachtblues. 2.02 (S) Bent
u daar nog? 6.02 (S) Al wakker? 6.45
Zondagmorgen.
ZONDAG 22 FEBRUARI
KRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Overweging, tua. 8.30 Nieuws 8.36 Gymn.
9.00 Nieuws. 9.10 Wa-
t en lands oommentaar. 12.00 Nieuws.
12.10 Echo. NOS: 12.20 Informatie en
verzoekplaten
programma. VPRO
nent Wave. 15.30 Nws. 15.33 (S) Nova
Zembla. EO: 16.15 De EO deze week.
1620 (S) Licht en uitzicht. 17.00 (S)
">-Metterdaad. 17.05 (S) Eigen Wijs.
Groot en
15 Kinde-
mitld.^
landen.
4.30 Drie komponlsten en een gedicht
Bartok. 15.02-17.00 Muziek
opera.
I Nieuws. 14.02 Keuren
Bela
Journ.
Weekspiegel. 13.15 Reglo-
"Cinderprogram-
korrespondenten. 20.00 Journ.
DUITSE TV
VARA: 8 00 Nieuws. 8.10 Weer of geen 18.30 Boemerang. 19.00 De
presenteert Overheidsvoorlichting: 17.20
Hum. Verbond: 9.30 Astrologie, 1960.
IBOICHWi
deren. 10.45 Wilde ganzen. 10.50 (S)
De andere wereld van zondagmorgen.
19.30 Cultureel
Music. 21.45 Ondernemingsraad en
Personeelsraad. 22.25 (S) Over musici
gesproken. 22.55 (S) Mobbyscoop. 23.25
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgyn
19.58 Progr.overe. WDR: 18.30 K&rlno
die Geschichte elnes Pferdes. 19.15
Akt. 19.50 Kurz vor 8). 20.00 Journ.
10.00 Progr-overz. 10.30 Die White-
Saga. magazine. 12.00 Zondagskonsert
12.50 Wetenschappelijk magazine. 13 00
Journ. 13.02 Weekkroniek. 13.45 Kln-
derprogr. 14.15 Papermoon, schelmen
verhalen uit het Amerika van de Jaaren
In de eerste aflevering van het nieuwe TROS-programma
NL-DISCOSHOW presenteert Ferry Maat, bekend als TROS-
discjockey op Hilversum 3, tippers en toppers van Nederlandse
bodem.
Daarnaast een optreden van de gastartiest van de maand en
vaderlands popnieuws. De volgende artiesten en groepen zijn
in het programma te verwachten: Sommerset. Groupies De
light, The Sandwich Band. Dream Express. Piet Veerman,
Anita Meyer. Big Mouth and Little Eve en Pussycat. Speciale
aandacht zal worden gegeven aan Golden Earring, dat in een
film-item te zien is, terwijl met George Kooymans en Barry
Hay van deze groep een interview gemaakt wordt. Vanmiddag
om 17.35 uur op Nederland
Begeleid door het Omroeporkest o.l v. Leo Drichuijs. treden
zondagavond (19.30 uur. Nederland l> weer drie jonge musici
op. Het zijn Cornelia Vasile. viool (Roemenië). Hans Meijer,
hobo (Nederland) en Jaap Sytsma, cello (Nederland)Ze spe
len werken van Berioz, Lao, Haydn en De Sarasate.
„Synchroniciteit", zo noemde de bekende Zwitserse psycho
loog Jung de raadselachtige samenhangen in het dageVjkse
leven. Gelijktijdig, maar geheel onafhankelijk van elkaar op
tredende gebeurtenissen met een overeenkomst die ons vol
strekt onverklaarbaar voorkomt, maar meer dan toeval is.
Over dit onderwerp handelt het programma ..Zienswijze", dat
de NOS-televisie morgenavond van 21.35 tot 22.35 uur via Ne
derland 2 uitzendt. Aan het gesprek in het programma wordt
deelgenomen door de filosoof A. J. D. van Vessem. de pasto-
raal-psycholoog drs. C. Aalders en door Karin Kraaykamp als
belangstellende leek".
De dichter-journalist Bertus Aafjes, d« zangeres en studente
in de rechten Corrie Brokken en de ex-voetbalscheidsrevht. r
Leo Hom z\jn de gasten van Sonja Barend zondagavond van
21.35 tot 22.25 uur in haar programma JSonja 's Avonds". Be
langrijkste thema in de gesprekken is afscheid nemen tijdens
het populair zijn. Bertus Aafjes zegt daarotwr dat het succes
na zijn „Voetreis naar Rome' hem zo benauwde dat hij als
perschef met een lunapark meereisde naar Egypte. Ook de
anderen hebben daar zo hun opvattingen over.
Omdat alle drie een katholieke achtergrond hebben komt ook
de laatste brief van de Paus ter sprake. Mening van Bertus
Aafjes: „misdadig".
Het „Sprekershoek"-team met v.ln.r. Ruud, Felix, Kees, Freddy, Klara en Anneli