Doorzichtige grapjes van Gerrit en Truus MM'jrjew WATiKëfm, Elly Ameling zuiver in Mozarts Idomedeo FRIJFFL Madam Pepermnnt MAANDAG 16 FEBRUARI 1976 De schrijfster Mischa de Vree- de belde vie gisteren op om te vragen of ik mijn handteke ning wilde zetten onder een red Emüe Meijer"-actie ten behoeve van de geschorste di recteur van het Van Gogh mu seum, die zijn budget zover heeft overschreden, dat het ministerie van CRM zijn ge duld verloor en hem voorlopig op non-actief zette. Je eerste reactie is in zo'n geval: ik te ken, hier dreigt immers een in dividu verpletterd te worden ioor deb ulldozer van de auto riteit, en dan heeft het indivi du gelijk en de bulldozer onge lijk. Althans, zo voel je dat in stinctief, als je zelf een indivi du en geen bulldozer bent. Toch aarzelde ik in dit geval. Ik ken Emïle Meijer alleen van zien voorbijkomen, maar ik heb hem in het verleden wel eens in de krant te kakken gezet na dat Harry Mulisch met stentor stem tegen hem gezegd had: „Mijnheer wilt u deze ruimte onmiddellijk verlaten". Mulisch wist niet dat hij dit tegen de directeur van het Van Gogh museum zei, in het Van Gogh museum zelf. Wat was het ge val? Mikis Theodorakis, de Griekse componist-politicus, hield in een van de zalen van het Van Gogh museum zijn boek ten doop met een inlei ding waarin hij ook wat poli tieke inzichten ontvouwde, en terwijl hij sprak was Emile Meijer hinderlijk druk bezig te praten, en ook zei hij, als ik mij goed herinner, zoiets als: „Stel je voor dat Toon Her mans in het buitenland over zijn politieke inzichten ging staan babbelen". Dat verveelde Mulisch wie is die vent, dacht hij, en hij „beval" hem het museum te verlaten, als voorloper dus van het minis terie van CRM Zonnebloemen Harry Mulisch heeft ook gete kend, zei Mischa de Vreede, die zich dit voorval nog herin nerde. En Carmiggelt ook Carmiggelt beschouw ik in zo'n geval als een vrijbrief, een be ter alibi kun je moeilijk aan voeren. Maar toch ...ik weet dat Meijer voor de nevenactivi teiten van het Van Gogh mu seum het belachelijk lage be drag van 60.000 gulden per jaar toegewezen heeft gekregen, zei ik, en ik teken van harte als hij dit budget met niet meer dan het drie- of viervoudige heeft overschreden. Maar stel dat hij ter opsiering van zijn museum, en Weliswaar niet ten eigen bate maar om zichzelf de naam te bezorgen van de ac tieve, vindingrijke, bruisende, neo-Sandbergiaanse museum directeur, zijn krappe budget met het tienvoudige heeft overschreden, dan vind ik dat CRM gelijk heeft en dat hij „zijn hand overspeeld heeft", zoals dat in kaartkringen waarschijnlijk heet. Exacte cijfers kon Mischa de Vreede ook niet geven, maar ze nam aan dat Emile Meijer de prijzenswaardige activiteiten ongeveer als volgt gefinancierd had: eerst de extra tentoon stelling in huis halen, en dan, als het al te laat was om de zaak terug te draaien, de reke ning naar het ministerie stu ren, dit alles onder het motto dat hij de goede zaak diende. En dat laatste is waar, want als het Van Gogh mu seum het alleen van Vincent van Gogh moest hebben, zou het een museum uitsluitend voor buitenlanders worden. Die zonnebloemen zijn natuurlijk prachtig-mooi, maar als je ze een keer gezien hebt, hoef je de eerste vijf jaar niet meer Kom,kom Ik heb toch maar getekend, want ik herinnerde me twee dingen. Ten eerste een verhaal van AR-fractieleider Aantjes in Machiavellidoordat een kamerlid op de wc zat, hoorde hij het belletje voor een stem ming niet, met het gevolg dat iets met een stem verschil werd aangenomen. ,J)at scheelde 20 miljoen gulden", zei 'yitjes anekdotisch. Het ontbreken van een belletje op de wc kost te derhalve Emile Meijer (bij wijze van spreken) zijn budget voor 333 jaar. Het tweede ding dat ik mij her innerde, teas dat de Tsje chische, internationaal ver maarde hartspecialist dr. Pe- leska vanwege zijn Dubcek- sympathieën uit zijn door hem zelf opgerichte instituut werd gezet en vervolgens directeur van een ander bureau werd ge maakt, met als bijkomstige bij- zonderheid dat hem verboden werd dit bureau ooit te betre den. Emile Meijer werd niet al leen geschorst door het minis terie, maar hem werd ook ver boden zijn „eigen" Van Gogh museum te betreden. Zelfs al zou hij een toegangs biljet willen kopen, dan nog mag hij er niet in. Ik denk dan: kom, kom en ik heb mijn handtekening gezet. NICO SCHEEPMAKEk LEIDEN Elke keer Lex Goudsmit een zouteloos aftrek sel biedt van de uiterst geestige teksten van Ton van Duinhoven voor "Meneer Jamin" in de STER- reclame, realiseer ik me mei pijn lijke zekerheid, dat een gevestigd acteur zoiets in Nederland ongestraft kan doen. Datzelfde gold enige tijd geleden ook voor Coen Flink en Ju les Croiset met „Grote Bek en Grote Buik". Ook dat was smakeloze hu mor, beneden alle niveau en slechts geschreven om vergeten te worden. Maar Gerrit (Wouter Stipe) en Truus (Cecile Op de Macks), die zaterdagavond in het LAK-theater het naïef-nadrukkelijk Nederlands cabaret "Jumping Gerrit '76" brach ten hebben die artistieke marge niet. Hun naam en faam is niet vol doende gevestigd om nu al een bla mage te kunnen doorstaan. Zij moe ten zich nog bewijzen. En dat onom stotelijke bewijs werd zaterdagavond beslist niet geleverd. Wanneer men zich dan tegelijkertijd realiseert dat Je met een cabaret, dat Je "Caba ret Gerrit en Truus" noemt noodge dwongen binnen onze eigen lands grenzen moet blijven, lijkt een dui delijk signalement geschetst. Men zou in België een vertwijfel de poging kunnen ondernemen maar Duitsland bijvoorbeeld zal voor een dergelijke oer-hollandse ca- baretnaam weinig begrip kunnen opbrengen. Hetgeen onvermijdelijk tot de conclusie moet leiden, dat Ce cile en Wouter uitsluitend en nadruk kelijk in kleine, schaars ver-lichte zaaltjes willen optreden. Maar zelfs dan lijkt het programma niet aan minimale voorwaarden te voldoen. Een goed bezet LAK-theater heeft gedurende de gehele voorstelling slechts éénmaal voluit gelachen. Dat was gedurende het optreden \an "Shocking Mary", het enige lichtpuntje in een voortdurende duis ternis. Geen onverwachte, leuke vondsten, geen op de tekst afgestemde mimiek, veel uiterst doorzichtige grapjes en een voort durend niet-lachend publiek. Sommi ge toeschouwers lieten zich verleiden tot het bewegen van de neusvleugels zoals iedereen weet het eerste sta dium, waarin de lach zich gaat ma nifesteren. Maar daarbij bleef het bij. Alleen de zeer music ale pianist/ gitarist Gerard Vogel viel in posi tieve zin op. Het zou me niets ver bazen, als Vogel een klassieke pia- rnoopleiding aohter de rug heeft. Maar een combinatie van "Shoc king Mary" en een goede pianist rechtvaardigt beslist geen komst, naar het LAK-theater. "Jumping Gerrit" heeft zaterdagavond in het LAK-theater voortdurend geaarzeld en tenslotte de hindernis niet geno- A. C. KOEKEBAKKER Jr. LUXOR: "Jaws dag. 2.30. 7.3 Tentoonstellingen DruKkery De Bink. Rooseveltstraat. Expositie van werk van Ben Aalbers. Tot eind rebruari Openingstijden dag Prlnsenweg 94, Ronnie Meerts - grafiek Geopend: woe. iur.JL8J; ïl! jaar TRIANON: "De nachtportier dag. 2.30. 7.00 en 0.15 uur. zo. ook 4.30 uur. 18IJDO: "Russian C.N. 2.30 7.00 en 9.15 uur. zo 14STUDIO: ''Royal Flai 7.00 Jaar. 9.15 i ook 4.45 uur dag. 2.30, 4.45 Galerie Biesot grafiek. ook i e Singel. Tentoon, Rijksmuseum voor Volkenkunde: Tentoonstelling „Volkskunst uit La tijns Amerika (tot 26 april 1976) Atelier ..De Scherf* Nassaulaan 41 Oegstgeest, tel 160220 Ans v d. Helde- Kori exposeert eigen werk glasbulgen Rijksmuseum van Oudheden (Rapen burg 28) Werkd 10 uur voorm.5 uur bel", dag. 7.00 en uur. ia jaar. Kindermatinee: "Pinocchio". woe za 2.30 uur AL. Nachtvoorstelling: "Betty bed in uit", vr en za. 11.30 uur. 18 Jaar. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag mlsch Ziekenhuis dag 13.00 (Dlacom van dlns- tot woensdag 13.00 uur 13.00 nessenhuls) en van vrijdag i zaterdag 13.00 uur (Elisal ziekenhuis) Bezoekuren Ziekenhuizen Dlaconessenhuls: Middagbezoekuur: 13.45—14.30 uur Avondbezoekuur: 18.30—19.80 uur Kinderafdeling dage lijks van 14.00—19.00 uur alleen voor ouders zondag 14.00—15.00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden hebben geen toegang op de Tentoonstelling "Archeologen v ken in Zuid-Holland" opgravingen vondsten uit de laatste 15 jaar Tol 1076 bioscopen A: "La combo Lucien". dog. 8.00 uur. 14 jaar. Klndermattnee: "De rose panter para de'' za en woe. 2.30 uur, zo 2.00 en 4.15 uur. AL. Nachtvoorstellimg: "Les Zozos". vr. en derafdellng. jjttf *-«•_ 13.30—14.15 3 uur; 12.00 van 11.15 echtgen.) v 15.00 Sint Ellsabeth-zlekenhuls volwasse- -14.15 uur en van klasse-afdelingen 14—15 uur; eerste klasse: de gehele °aInnakllnlek: Klasse afdeling van 13.00—14.30 uur van 18.30 tot 20.00 uur. Derde klasse bezoekuur van 13.00 14.00 uur en 18.30—19.30 uur. Kinderzaal: van 13.00—14.00 uur. Op woensdagavond (uitsluitend voor de ouders) van 18.3019.30 uur ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15—15.00 uur. 18.30—19.30 uur. Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor Maandag t/m vrijdag: 18.3018.45 uur. Zaterdag en zondag: 14.45—15.00 uur. Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan kan hoofdverpleegkundige hiervoor spe. Alphen aan den Rijn CCU (hartbewaklng) dag. >rt-Mc< St Elisabeth-: i do. 19.30-20.30 i 19—20 u.; Kinderafdeling ia10.30 u alleen voor ouders 18 18.80 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020—175000) (9u r/ ?)lu teuws 16 februari 1976 Honderd jaar geleden stond in de krant: Op den spoorweg van Vero na naar Ala zijn twee perso nen in een coupé gedrongen, waarin prof. Steinhauser uit Karlsruhe en een dienstbode waren gezeten. Met een dolk bedreigd, gaf de hoogleraar zijn portefeuille over, maar dit was den roovers niet genoeg; zij plunderden hem geheel uit en ontnamen hem een waarde van 1850 gulden. Daarop gin gen zij over in de volgende coupé, waarin zich een jong ingenieur bevond, die echter minder verschrikt was dan de professor en een worsteling aanging met de indringers, die hij tenslotte verdreef. Voor de trein aan het eerstvolgende station stilstond en men het gebeurde vernam, waren de ongenoode gasten verdwenen. Er werd terstond een onder zoek ingesteld, men doorzocht den omtrek, doch tevergeefs. De trein bereikte zijn bestem ming daardoor een half uur te laat. Aan de terstond uitgezon den carabinieri is het den vol genden morgen gelukt twee in dividuen gevangen te nemen, die hoogstwaarschijnlijk de schuldigen zijn. Vijftig jaar geleden: Uit Moskou wordt gemeld, dat de sovjet-regering in ver band met de hand over hand toenemende spoorwegoverval len besloten heeft voor de spoorwegen den staat van be leg af te kondigen en de da ders van dergelijke misdrijven zonder vorm van proces op de plaats zelve te laten neerschie ten. Veertien uit Afexico verdre ven priesters zijn in Havanna op Cuba met het stoomschip „Espana" aangekomen. Zij zul len naar Spanje worden over gebracht. De Mexicaansche autoriteiten blijven hun optre den tegen de R.K.-Kerk voort zetten op grond van het grond wetsartikel, dat verlangt, dat alle priesters geboren Mexica nen zijn. In Mexico-stad ziin enige kloosters gesloten. Alle buitenlandsche priesters zullen worden gedeporteerd. PANDA EN HET MEESTERMONSTER Panda klemde de monsterometer stevig vast en sloop op zijn tenen naar de het nu Een bel begon schel te rinkelen en lampjes knipperden aan en uil. kabine van de vrachtwagen Ratso en Barnstorm hadden het te druk met "W-wasdat?.'" mep Ratsoterwijl hij geschrokken de steen liet vallen die hij het vrijmaken uan de weg, om hem te zien - maar daar kwam plotseling net in handen had. Barnstorm kreeg het rotsblok op zijn tenen, en daardoor verandering in. had hij het te druk met zichzelf om te antwoorden. Want het apparaat van professor Kalker was er nu eenmaal op gemaakt "Dat treft," dacht Panda - en maakte haastig van de verwarring gebruik ir- i.i... j_Li.IJ e waarschuwen als het in de buurt t i monster kwam. En dat deed om achter het f t de vrachtauto te klit GOUDöi- SCHNITZELb niet Vraag de slager al te plat geslagen var kensschnitzels Snij het vlees open. bestrijk de binnenkant met wat mosterd en schuif er een dikke met bacon om wikkelde plak Goudse (licht belegen) kaas in. Paneer de schnitzel a l'anglaise (dwz door los geklopt eiwit halen en dan paneren met broodkruim, fijnge maakte beschuiten of paneermeel) en bak ze in ruim roomboter mooi goudbruin. Serveer het eens met macaroni en een tomatensausje Een maaltyd om een glas koele Grignolino uit de Piemonte(It by te ser- HANS BELTERMAN 'IZAAk AU/EAJ KIB2BAJ C,&ZBLS0H/\p UIT DAT HBPAACPe W HOT lOMBLB l/ÊRt/VYdjEAJ De Jommeke DEN HAAG „Idomedeo" kan worden beschouwd als Mozarts eer ste volwaardige opera. Hoewel de componist zelf met dit muziekdra matische werk dweepte, is het ei genlijk ten onrechte vrij onbekend gebleven. Ten onrechte, omdat elke er in voorkomende noot een klank juweel op zich zelf is. £n over sti listische bezwaren valt daarom ook gemakkelijk heen te stappen. Van Mozarts lievelingsopera werd zater dagavond ln het stampvolle Circus theater een reprise gegeven. Men kon er ln muzikaal opzicht redelijk van genieten, ondanks de lange zit van drieëneenhalf uur. Dat was ln de eerste plaats te danken aan buut als operazangeres mee. Met suc- Elly Ameling, die de belangrijke rol ces. zoals ook nu weer overduidelijk van Ilia, de geliefde van Idomeneo's bleek. De dramatische sopraan van zoor Idamante, ragzuiver zong en de Bulgaarse Slavka Taskova die met veel ingetogenheid speelde. De dc rol van haar rivale Elektra voor sympathieke sopraan maakte er een haar rekening nam. stak hierbU of twee seizoenen geleden haar de- wel erg scherp af. De Zwitser Eric Tappy in de titelrol trad nogal ge< routineerd naar voren, de Engelsman Philip Langridge als Idamante daar entegen vrij onzeker. Extra lof ove rigens voor de trefzekere begeleiding van het Radio Kamer orkest ondei leiding van de briljant dirigerend! Hans Vonk, die weldadige nuance ringen wist aan te brengen in Mo zarts transparante muziek. Dat a en toe de verveling tijdens deze uit voering om de hoek kwam kijkei het kwam doe»- de uiterst statisch en bloedeloze regie van Filippo Sar Just, die het geheel bovendien in e vr(J fantasieloze decor plaatste. PIETER C. ROSIEI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 19