Gymnastiek houd! je in conditie Met Marielle Bolier: Verre Oosten-trip (ome-back van het badpak Strippende mannen Werkloosheid Agfa-Gevaerl wi! niet dat vrouwelijk personeel naakt ziet PAGINA 18 MAANDAG 16 FEBRUARI 1978 Hélemaal in Chinese stijl. De regenoveralls van Marielle. Samenstelling Henriëtte v. d. Hoeven De Britse vrouwen schijnen de «naak te pakken te hebben van striptease-spektakels die door man nen woifden opgevoerd, 't Begon met een reeks (veel deining verwekkende) voorstellingen in een fabriekskantine ergens in Engeland. Volgens week blad Woman organiseren groepen van huisvrouwen in heel Engeland op het ogenblik drukbezochte strip te ase-bijeenkomsten waar mannen zich op zo overtuigend mogelijke wij ze van hun Weren ontdoen. Een van de populairste strippers is Peter de Viking die loodgieter was toen hij voor het eerst ao'n feest meemaakte. "Ik werkte zes keer zo hard voor de helft van het geld en ik dacht: dit kan ik ook. en beter", aldus Peter die de meest be sproken jongeman van dit ogenlik in Engeland wordt genoemd. Zijn collega Alvin Star, een 23-jarige va der van twee kindertjes, die er als zeventien uitziet, zegt: „Aan mijn Btripnummer is niets dat sexy is. Hoe kun je nou se*y zijn voor een zaal pet driehonderd vrouwen? Ik doe het om ze te laten ladhen en daar komen ze voor". Toeschouwsters «van alle leeftijden, vaak feestelijk uitgedost in avondjurk met bontstola) zeggen he zelfde: „Sexy? Welnee, het is één grote lachbui". Volgens de strippers ligt het grote succes van hun voor stellingen in het feit dat vrouwen in deze avonden eindelijk een kans zien om gezellig uit te zijn, zonder door mannen te worden lastig gevallen. „Hen party" of „Ladies 'night" noe men de Engelsen het nieuwe ver schijnsel. "Een heleboel van onze vrienden laten zich niet meer zien. Met een werkloze echtgenoot ben je niet meer interessant. De mensen zeggen tegen elkaar: „Wat doen we als ze ons om hulp gaan vragen?" We ontdekken nu wat de mensen waard zijn". Jea- nine T., negenendertig, getrouwd met een al bijna anderhalf jaar werkloze man, moeder van vier opgroeiende kinderen, in een interview met het Franse weekblad Elle. Volgens het blad heeft het aantal werWozen in Frankrijk eind vorig jaar voor het eerst het miljoen overschreden. ARNHEM De ontwikkelcentrale van AGFA-Gevaert in Arnhem oe fent op geen enkele manier censuur uit op naaktfoto's. Harde porno „beschaafd,naakt", alles wat men ter ontwikkeling opzendt wordt ook weer no tjes teruggestuurd. Dat zegt Agfa-Gevaert naar aan leiding van een artikel in het blad Koopkracht, waarin wordt geklaagd dat naaktfoto's door de centrale wor den achtergehouden. Van een film gemaakt op *t naaktstrand zouden gewaagde standjes ontbreken terwijl andere opnamen van dezelfde film wel werden opgezonden. Agfa erkent dat de films worden bekeken. Bij de eindcontrole name lijk wordt het naakt door wat men noemt een vertrouwd persoon ver- zendklaar gemaakt om te voorkomen dat de voornamelijk vrouwelijke per soneelsleden blote mensen zien. AGFA noemt het uitgesloten dat er ook maar iets wordt achtergehou den. „Wij verkopen een film inklusief het ontwikkelen, dus we zijn wel verplicht alles AGFA-woordvoerder niets bij het personeel aan de strijdstok blijven hangn. AMSTERDAM Een „retour tje Verre Oosten" dat is de nieu we voorjaars en zomercollectie va de Amsterdamse ontwerpster Ma- •ielle Bolier. Een confectiecollec- tie die in Leiden o,m. te koop is bij Ricky's boetiek aan de Nieu we Rijn. waren duidelijk Chinees en Ja pans. Haar jurkjes waren meestal in kimonostijl, wijd meit ook wijde kimonomouwen en een ceintuur van dezelfde stof als de Jurk, of overslag-jurkjes met vrij strakke rokken en dezelfde wijde mouwen. Natuurlijk bracht ze ook in overalls, rokken en hotpants een variant op de tropenkleding, wan t ook de Europeanen hebben hun inbreng gehad in het Verre Oos ten niet waar. Vooral de hotpant- ïveralls waren erg leuk. Maar het mooiste stuk uit de collectie kwam toch uit China. Het was een tuniekpak bestaande uit pan talon, tuniekjurk en jasje met ngeknipte mouwen in een prach tige Oosterse print in rood en blauw. Wie op de Chinese toer wil kan bij Marielle Bolier zeker terecht. H.VjdJÏ. Marielle Bolier heeft zich hele maal in de sfeer van het Verre Oosten verplaatst toen zij haar collectie ontwierp, zowel wat de modellen als wat kleuren en des sins betreft. Vandaar dat in haar collectie niet t zo populaire rood, wit blauw overheerst, maar rood, zwart en bamboeachtige kleuren de boventoon voeren. Natuurlijk in haar collectie veel overalls. Erg grappig waren de zeer wijde regenoveralls, van glimmende waterafstotende stof. De broeken deden *n beetje aan de harem denken maar de dessins De badpakken Dahlia die worden gemaakt in marine blauw tabaksbruin met een wit degrade-effect. Domino twee bikini's in marine blauw en appelgroen met stip pen en strepen. "Nee, niet zo bonken. Zachtjes neerleggen", zegt de stem van gymnastieklerares Riet Vastenhoud "radiogymnastiek voor de vrouw") in de microfoon. Het gaat om een oefening diie als volgt moet verlopen liggen op de buik. ellebogen onder de schouders, bekken opheffen en afwisselend links en rechts zachtjes neerleggen. Dat laatste gebeurt in eerste instantie nogal onzacht op deze ochtend in studio acht van het AVROgebouw, waar zes uitzendingen achter elkaar worden opgenomen. Op de mat die midden in de studio een stuk van de gladde vloer bedekt nemen de "Mier medewerksters het commentaar ter harte: beheerst aaien nu de in sport/broekjes en maillots gestoken heupen op de vloer neer. Iedere ochtend, behalve zondags, komt even over half negen het NOS-progTamma "gymnastiek voor de vrouw" via de radio de Nederlandse huiskamers binnen. Via de luidsprekers lijkt het alsof op de achtergrond een flinke olub sportie- velingen aan het kndebuigen. hup pen en knielen is. In werkelijkheid gaat het om ongeveer twaalf vrijwilligsters die in groepjes van drie of vier per uitzending meewerken en door Riet Vastenhoud haar "oude getrouwen" worden genoemd. Een aantal van hen werkt al mee sinds het begin van de uitzendingen, bijna acht jaar geleden. door: naar voren en zijwaarts, arm zwaaien en daarbij veren door de knieën, buik- en rugoefeningen, begeleid door (niet altijd gelijk opgaand) geknip met de vingers of handgeklap. Halverwege de ochtend worden de vier vrijwilligsters afgelost door een nieuw groepje van drie. Een verzoek als ,.en nu allemaal in de hurkhouding" blijkt niet alle deelneemsters als muziek in de oren te klinken. Riet Vastenhoud haakt er via de microfoon meteen op in: "in de hurithouding, ondanks protest hier in de studio." Slippertjes Het blijkt dan ook om een oefening te gaan die er niet om liegt: benen een voor een achterwaarts strekken, en terugspringen in de hurkhouding. Als de mat onder de hardwerkende dames begint weg te glijden, glipt ook de concentratie voor korte tijd weg en dient de slappelaoh-stem- ming zich aan. Dat gebeurt ook als pianist Ruud van Houten (vaste begeleider van radio-ochtenagym- nastiekprogramma's, voordien zes jaar lang ballet-repetitor) tijdens een oefening met vuist- en kniegeklop op de vloer onverwacht op een populair sinterklaasliedje begint te parafraseren. De slappe- lach breekt nu volledig door, slippertje dat dankzij de moderne techniek onhoorbaar wordt wegge werkt voordat het programma de huidkamer bereikt. Serieus De stemming voor de uitzending is geanimeerd achter het verkleed- scherm gaat het opgewekt toe. Maar nadat het "dag allemaal, daar zijn we weer, staat u weer rechtop klaar?" heeft geklonken wordt er op de mat zes maal negen minuten lang zeer geconcentreerd en serieus gewerkt. Tweemaal per week speelt dit programma zich af in de studio: zes uitzendingen worden op maan dagochtend opgenomen, op donder dagmorgen worden nog eens zes reservelessen vastgelegd. Het zijn schijnbaar simpele oefenin gen die in de loop van elke negen minuten via diverse combinaties en variaties ongemerkt tot meer spierbelasting worden opgevoerd. De sportende dames «geen van allen piepjong, categorie "vrouwen die uit de kleine kinderen zijn") lijken er weinig moeite mee te hebben. Hot is duidelijk dat het regelmatig trainen vruchten afwerpt, al kost een enkele pittige slotoefening zichtbaar wat meer moeite. Geen kracht werk Riet Vastenhoud (tenger en donker, beweeglijk en goedlachs) omschrijft de sportieve lessen diie zij via de radio geeft als "echte vrouwengym- nastiek. Geen krachtwerk. Alles is gericht op soepelheid en conditie. Alle buikspieren zijn erg belangrijk, vooral voor vrouwen die kinderen hebben gekregen. Verder krijgen schouder- en borstspieren veel aandacht. Ik probeer ds oefeningen zoveel mogelijk zo te ontwerpen dat alle belangrijke spiergroepen regel matig een zijwaarts, armzwaaien beurt krijgen". In rustig maar onverbiddelijk tempo gaan de lessen, onderbroken door korte pauzes, zo'n anderhalf uur Intussen is over de hoofden van de sportende dames een intensief en waterdicht contact via blik en gebaar gaande tussen lerares, musicus en de opnametechnicus in zijn glazen opkamer. Elke aflevering moet in precies negen minuten zendtijd worden verpakt, te begin nen met het "dag allemaal, daar zijn we weer", tot en mei "dit was het weer, tot de volgende keer." Riet Vastenhoud (naast haar radiowerk actief als docente aan de lagere opleiding voor gymnastiekle raren, voorliefde voor de specialitei ten ritmische en Jazzgymnastiek) krijgt regelmatig brieven van luisteraarsters met als steeds terugkerende reactie dat men zich "zo lekker" voelt bij trouw meedoen aan de ochtendgymnastiek. Soortge lijke dingen zeggen de medewerk sters aan 't programma als ze na de opnamen in de kantine napraten over de lichamelijke en geestelijke ontspanning die ze aan hun dagelijkse (en in dit geval ook wekelijkse) dosis oohtendbeweging overhouden. „Die negen minuten gymnastiek per dag houden je in conditie," is de algemene mening. Ze nemen er, gezien het inmiddels gearriveerde middaguur, een paar boterhammetjes met hartige happen bij. Geen zorgen over de calorieën. Die werken ze wel weer weg tijdens hun eerstvolgende ochtendgymnas- tiekseance. AMSTERDAM Het badpak wint weer terrein, zeggen de badkleding- experts, vandaar dat veel badkledingfabrikanten het bad pak weer eens extra a an- dacht hebben gegeven. Bob van Meurs (Warner) „Kijk, een paar jaar geleden zou en moest iedereen zich in een bikini wringen. Of het nu stond of niet. De vrouwen zijn daar wel een beetje van teruggekomen". Het badpak is dan ook in de loop der jaren wat veranderd. Bracht Tweka een paar jaar geleden gla- mour-badpak van zwart glanzend materiaal, Warner heeft voor de ko mende zomer nog verder terug ge grepen, namelijk naar de tijd van de badkoet jes. Ontwerper Daniel Massa lanceert zijn „retro-tour" een ma rineblauw badpak met vierkante hals, v-hals rug en piepkleine pijpjes. Het doet beslist denken aan het badpak van onze grootmoeders. Naast dit retro-tour badpak zijn er natuurlijk veel badpakken en bikini's in de halterlijn, terwijl ook een oogje wordt gewaagd aan strapless, al moe ten deze pakjes wel worden gezien als pure zonne- en flannerpakjes. De kleuren voor deze zomer zijn marine blauw, rood, wit, zwart in und en des sins. Strepen en balletjes met een degradé-effect en de oriëntaalse des sins zijn bij Warner favoriet. H.vxLH. Ook voor de wat molliger vrouwen een leuke bikini in streepjes dessin Het retro-tourbadpak dat deze zomer de topper uit de collectie van Warner moet worden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 18