leiden door
smaak van
het publiek
Museumdirecties kunnen zich
niet laten
vandaag...
...en gisteren
toegelicht
/RflOIQl programma
Le Bistro
'Geld steken
in 'n Appel
is een gok'
De Margriet
modeshow
komt
ook in üw woonplaats
FILMGALA
A. W. A. BOSCHLOO (37): LEIDS HOOGLERAAR KUNSTGESCHIEDENIS
VRIJDAG 13 FEBRUARI 1976
PAGIS* 3
LEIDEN „Of ik Karei Appel als een groot kunstenaar be
schouw? Ik vind hem in elk geval een belangrijk kunstenaar.
Karei Appel heeft heel duidelijk een eigen visie. De uitroep
'Ik rotzooi maar wat aan' is gewoon een kreet geweest om de
mensen uit hun tent te lokken. Hoe het werk van Appel later
ook beoordeeld zal worden, als verschijnsel zal hij altijd be
langrijk blijven. Datzelfde geldt voor een schilder als Picasso
ook. Picasso zal door zijn oorspronkelijkheid nooit in het ver
geetboek raken. Zijn belangrijkheid ligt in de reactie op wat
vóór hem aan de gang was.
Overigens is de waardering voor
een kunstenaar sterk aan tijd ge
bonden. Wanneer u nu uw geld
in het werk van Appel wilt be
leggen is dat zonder meer een
gok. Elk kunstwerk heeft welis
waar een eigen waarde, die zeer
moeilijk is te taxeren, maar
daarnaast ook een marktwaarde.
En deze waarde hangt uiteraard
sterk af van de smaak van het
publiek. De enige mogelijkheid
om een bepaald kunstwerk op zijn
eigen waarde te schatten is de
vergelijking met ander werk uit
dezelfde periodeAls u bijvoor
beeld een Rembrandt zou kunnen
krijgen dan zit u gegarandeerd
goed".
Door
Pieter C. Rosier
Aan het woord is de pasbenoemde
Leicse hoogleraar kunstgeschiedenis
dr. A. W. A. Boschloo, die zijn kale
kamer in het tegenover de Pieters
kerk gelegen Prentenkabinet nog
maar enkele dagen geleden heeft
betrokken. Prof. Boschloo lang,
slank en vlot maar zakelijk formu
lerend lijkt nog jonger dan zijn
geboortedatum «22 december 1938)
aangeeft. De gloed van de Toscaan-
se zon accentueert zijn sportieve
uiterlijk. De nieuwe hoogleraar, die
in het Friese Heerenveen werd ge
boren en aan de Groninger Univer
siteit afstudeerde, is namelijk bijna
tien jaar lang verbonden geweest
aan het Interuniversitair Kunsthis
torisch Instituut in Florence, eerst
als wetenschappelijk medewerker
en sinds vorig jaar als directeur.
Waarom eigenlijk de verhuizing
van het zonnige cultuurcentrum in
de Toscaanse heuvels naar het cul-
tuurarme en met veel minder mooi
weer gezegende Leiden?
Prof. Boschloo zonder aarzeling:
Financiële motieven hebben niet
de doorslag gegeven. Ik heb in Flo
rence met veel plezier gewerkt,
maar ik dreigde er een beetje vast
te roesten. Ik had het gevoel wei
nig nieuwe mogelijkheden meer te
kunnen scheppen op het instituut.
Aan de andere kant werd de be
hoefte om me op een andere ma
nier actief te betonen op kunsthis
torisch gebied steeds sterker. Bo
vendien heb ik behalve een vrouw
drie dochtertjes, van wie de oudste
de leerplichtige leeftijd inmiddels
heeft bereikt. Dat speelde bij de be
slissing om naar Nederland terug te
keren ook een rol.
Ik had overigens al naar de func
tie van hoogleraar in Leiden gesol
liciteerd nog vóór ik in Florence di
recteur werd". Welke taak vervult
het Interuniversitair Kunsthistorisch
in Florence eigenlijk?
Prof. Boschloo: "Het instituut is
zijdelings bij het historisch onder
wijs betrokken. Het biedt onderdak
aan Nederlandse studenten, die zich
toeleggen op Italiaanse kunst en cul
tuur. Het zorgt voor de begeleiding
van studenten, die aan scripties
werken, en het probeert door middel
van lezingen en tentoonstellingen be
kendheid te geven aan Nederlandse
kunst in Italië".
Van de hand van prof. Boschloo. die
nauw betrokken was bij de opbouw
van ae bibliotheek in Florence, zijn
verscheidenen publikaties versche
nen, waarin hij zich in het bijzon
der bezighoudt met de Italiaanse
kunst en met de waardering van
Noordeurapese kunst in Italië. Waar
komt die voorkeur vandaan?
Prof. Boschloo: "Ik heb in Gron-
gen kunsthistorisch onderwijs geno
ten van professor Schulte Nordholt,
die nu directeur is van het Neder
lands Instituut in Rome. Dank zij
hem ben ik mij gaan interesseren
voor de Italiaanse kunst. Die inte
resse werd nog versterkt door de
jaarlijkse kunsthistorische reizen die
in mijn studententijd naar Italië
werden gemaakt en door een lang
durig studieverblijf in Rome. Nadat
ik in Groningen was afgestudeerd
en daar twee jaar assistent was ge
weest heeft professor Schulte Nord
holt mij aan de baan in Florence
geholpen".
Wie of wat heeft de jonge Boschloo
ertoe gebracht om kunstgeschiedenis
te gaan studeren?
"Dat is heel prozaisch gegaan. Na
mijn gymnasiumtijd liep ik met het
plan rond om naar de Tekenacade
mie in Den Haag te gaan. Op aan
raden van een oom, die in Leiden
woonde, ben ik toen met een serie
tekeningen onder mijn arm naar
wijlen professor Van de Waal ge
stapt om hem zijn advies te vragen.
Dat advies was niet van dien aard
dat ik het aandurfde om in Den
Haag te laten inschrijven. En toen
kwam al gauw de mogelijkheid van
een studie kunstgeschiedenis ter spra
ke".
ADVERTENTIE
Oudt Leyden
Prof. A. W. A. Boschloo: belangstelling
Italiaanse kunst.
heden biedt deze studie?
Prof. Boschloo: "De belangstelling
voor kunstgeschiedenis neemt inder
daad toe en dat levert wat de begelei
ding van de studenten betreft nogal
wat problemen op. Hoeveel er op het
ogenblik in Leiden kunstgescheidenls
studeren weet ik nog niet zo precies.
In Groningen waren we twintig
Jaai geleden in ons jaar met z'n
vieren, nu komen er jaarlijks meer
dan veertig studenten aan. En de
banen liggen voor een kunsthistori
cus niet voor opscheppen.
Er zijn mogelijkheden om in een
museum of in een prentenkabinet
te gaan werken, er is ook de moge-
lijkhied om wetenschappelijk werk
te doen of leraar kunstgeschiedenis
te worden. In het laatste geval moet
je meestal, om aan een voldoende
aantal uren te komen, op verschil
lende scholen les geven. Verder zijn
er in de grote gemeenten wel cultu
rele raden be vinden, die een kunst
historicus als adviseur aan willen
trekken".
Mus
ukunde
De gemeente Den Haag zoekt al
geruime tijd een nieuw hoofd voor
haar Dienst voor Schone Kunsten,
een functie, die vooral de leiding
over het Gemeentemuseum omvat.
Het lijkt moeilijk te zijn om men
sen met kwaliteiten daarvoor aan
te trekken. De directeur van een
museum elders merkte hierover on
der meer op: "In Nederland zijn zes
instituten die kunsthistorici op
leiden, maar voor de musea levert
dat weinig op. Het eigenlijke mu
seumvak wordt niet meer onderwe
zen, zoals vroeger wel door prof. W.
Vogelsang in Utrecht. Het moet in
de praktijk worden geleerd. En de
meeste kunstgeschiedenisstudenten
geven, nadat ze hun doctoraal heb
ben gehaald, de voorkeur aan een
functie binnen de veilige universi
teit. Het gevolg is dat de kunsthis
torische instituten uitdijen, zonder
dat de wetenschappelijke resultaten
naar evenredigheid toenemen. Het
is niet in die kring en die sfeer, dat
men een leider voor het grote mu-
seumbedrijf moet zoeken".
De nieuwe Leidse hoogleraar is
het met deze uitspraak niet eens.
"Dat de meeste studenten de voor
keur geven aan het wetenschappe
lijk onderwijs betwijfel ik zeer. Ik
ken tal van studenten, die graag in
een museum willen werken. In het
verleden werden er aan de kunst
historische instituten inderdaad
weinig aan het specialisme werken
in een museum gedaan, maar de
laatste jaren is daar wel verande
ring in gekomen. Dat houdt vooral
ook verband met de tendens die er
bestaat om de musea open te
gocien en naar de mensen toe te
brengen. Ook in Leiden bestaat er
een opleiding museumkunde. die als
bijvak gekozen kan worden".
Moet de directeur van een groot
museum tegenwoordig niet in de
eerste plaats een goed manager
zijn
Prof. Boschloo: "Nee, het lijkt
mij noodzakelijk, dat een museum
directeur in de eerste plaats kunst
historisch geschoold is Er kan
uiteraard altijd een manager naast
hem staan, eventueel in een twee-
directoraat. Maar ik persoonlijk
acht die laatste functie toch onder
geschikt aan die van de kunsthis
toricus".
De Arnhemse museumdirectuer Pier
re Janssen heeft onlangs verklaard
Uitbarstingen
Er lijkt de laatste tijd op het gebied
van de beeldende kunst niets nieuws
meer te gebeuren, wellicht een ge
volg van het fiet dat alles al uit
gedacht en geprobeerd is. Moet men
zich om deze 'creatievitietspauze' on
gerust maken?
Prof. Boschloo "Ik ben niet in de
eerste plaats thuis in de moderne
kunst en wat dat betreft dus niet tot
oordelen bevoegd. Ik weet wel, dat
er soms geweldige uitbarstingen zijn
van creativiteitsdrift en soms veel
minder. Maar ook als deze uitbar
stingen en niet zijn gebeurt er heus
wel wat, zij het dan onder de opper
vlakte Er zullen altijd mensen
blijven bestaan, die nieuwe dingen
aan het uitdenken zijn. En zolang
gebeurt hoeven we ons
geen zorgen te maken".
NEDERLAND I
17.45 Olympische Winterspelen (NOS)
18.45 Kortweg (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 De van Speyk-Show (KRO)
21.35 Journaal (NOS)
21.50 Olympische Winterspelen (NOS)
23.15 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18 45 Paulus de boskabouter (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Toppop Hitparade (AVRO)
20.00 Journaal (NOS)
20.25 De Mountiesshow (AVRO)
21.25 The Brothers, tv-seric (AVRO)
22.15 Televizier Magazine (AVRO)
23.00 Bert Kampfert in concert (AVRO)
23.00 Journaal (NOS)
dat museumdirecteuren eigenlijk
voortdurend 'hinderlijk zouden moe
ten worden gevolgd' door een socio
loog die uitzoekt of zijn aankoopbe
leid wel aanslaat bij de bezoekers. Is
de Leidse hoogleraar het daarmee
eens?
Prof. Boschloo: "Of het aankoopbe
leid van een museumdirecteur bij
de bezoekers van het museum wel of
niet aanslaat kan geen criterium
zijn. In de eerste plaats zijn1 de be
zoekers niet steeds dezelfde en in de
tweede plaats blijft de smaak van
het publiek niet altijd dezelfde. De
bezoekersvoorkeur is een te zwakke
toetssteen voor een museumdirec
teur om er zijn aankoopbeleid naar
te richten. Je krijgt op zo'n manier
een inconstant beleid. Een museum
directeur dient wel terzijde te wor
den gestaan door een staf, of een
bestuur bij het aanvullen van de
collecties. Het zou niet juist zijn,
wanneer een museumdirecteur ge
heel eigengereid zijn gang kan
gaan".
Soms is de journalistiek een prach
tig vak. De bejaarde ex-verslagge
ver Kick Geudeker kreeg gisteren op
nieuw tranen in de ogen en een brok
in de keel toen hij vertelde hoe in
1929 een zaal vol socialisten hem de
internationale had toegezongen. Het
was de beloning voor zijn journalis
tieke speurwerk in "Het Volk", dat
ertoe had geleid, dat twee onschul
dig veroordeelden «arbeiders nog
wel. dus dat telde dubbel voor "Het
Volk") uit de gevangenis kwamen.
Dat was het voorlopige einde van de
beruchte "Zaak-Giessen-Nieuw-
kerk".
Een andere Journalist, William
Rothuizen, heeft deze affaire weer
eens op- en omgespit en de door hem
geschreven reconstructie van de
rechtzaak werd door de VARA «nog
altijd de omroep van de arbeiders,
zou je bijna zeggen, als je niet be
ter wist) uitgezonden Veel van de
spanning die past bij televisierecht
zaken «denk aan al die buitenlandse
series) ontbrak hier, omdat de uit
spraak bekend was. Wat hier op het
gebied van chantage, omkoperij en
pressie werd gepresteerd, met na
me door een heel sleohte recher
cheur. lijkt anno 1976 toch wel heel
erg ver weg. Maar het is allemaal
echt gebeurd, was de verzekering.
Het geheel maakte een erg authen
tieke indruk. "Ik ben er. eerlijk ge
zegd, nog altijd erg trots op", zei
de oude heer Geudeker, die eraan her
innerde dat de ontvangst die hem
en de twee Qnschuldigen op het Am
sterdamse Leidse Plein destijds werd
bereid, in later jaren slechts
aan het elftal van Ajax ten deel was
gevallen.
De moordenaar in de Zaak-Gies-
sen-Nieuwkerk is overigens nooit ge
vonden. Aan het slot van de uitzen
ding kon Geudeker het niet nalaten
de moordenaar, die wellicht nog In
leven is. nog even toe te spreken.
"En, hebt u van deze uitzending ge
noten"? vroeg hij op een toon. als
of hij zeggen wilde: misschien zit
het er in dat de gewetensnood hem
«of haar?) alsnog te groot wordt.
Een komisch slot. al zal Geudeker
dat niet zo bedoeld hebben.
Maar ook vandaag de dag kan de
journalistiek nog altijd een boeiend
beroep zijn. Watergate en Lockheed
bijvoorbeeld. VARA's Hans Jacobs
trok vergelijkingen met het water
closet, en sprak de hoop uit dat de
hele zaak spoedig zal worden wegge
spoeld.
VARA-correspondent Steven de
Winter bleek in Zwitserland inmid
dels de heer Meuser «een van de
waarschijnlijke steutelfiguren) ge
sproken te hebbeh. Meuser wilde de
eNderlandse onderzoekcommissie alle
mogelijke steun geven, zei hij maar
zowel zijn geheugen als zijn archief
zouden hem flink in de steek laten,
voorspelde hij vast. Steven zag er
dan ook geen gat in. en vergeleek de
affaire met het Zwitserse landschap,
een dikke laag sneeuw, geen pekel,
en dat soort proza. Een andere werk
nemer van "Achter het Nieuws",
sprak over de Starfighter «van Lock
heed' als "een doodkist voor velen,
een geldkist voor anderen", en na
tuurlijk moest zo snel mogelijk het
deksel er af. Ja. ze waren weer erg
op dreef bij "Achter het Nieuws", in
taalkundig opzicht.
Niet onvermeld mag tenslotte blij
ven de vraag, die werd gesteld aan
Bas van de PPR door Jan de Graaf,
verslaggever bij "Achter het
Nieuws'. "Is het niet een algemeen
maatschappelijk verschijnsel. dat
men alleen nog maar aandacht
schenkt aan extremiteiten, en de ge
wone dingen maar zo'n beetje laat
lopen?" Die man wordt natuurlijk
nooit een Geudeker.
GERARD PAQUES
Indrukken van de Amerikaanse vliegtuigindustrie en infor
matie over de verkoopmethoden worden vanavond (22.15,
Ned. II> verstrekt in AVROs Televizier Magazine. Voorts een
repotage over de activiteiten van de heer Homburg in Tilburg,
die al sinds het einde van dc Tweede Wereldoorlog in de Dru-
nense Duinen zoekt naar de stoffelijke overschotten van veer
tien verzetstrijders. In het programma is ook het ivekelijks
interview met minister-president Den Uyl opgenomen.
De AVRO besluit vanavond haar uitzending op Ned. II om
23.00 uur met een concert van het zestig man sterke orkest
van Bert Kampfert in de Royal Albert Hall in Londen. In
de drie kioartier durende uitzending zijn nummers te horen
als ..Bye. bye blues ,.A song for Satch" en Take the A-
train".
Giordano. 13.15
.00 «S) Fedora: opera
18.30 Nws. 18.41 Marktber 18 44 (S)
Zomaarstereo. 19.30 (S) Edwin, pla
ten en zingen. 20.00 (S) In antwoord
op uw schrijven. 21.30 (S) Kleinkunst
grote K. 22.25 Overweging.
3.30 (S) Kinderen
(S) Courant)
-hobbyls-
muzlek.
rant(e)
5.30 (S>
2.30 N«
(S) Goal.
Radiojournaal.
kunstrubriek.
(ADVERTENTIE)
18.00 Nws. 18.11 Embargo. 18.20 Uit
zending van de ARP VPRO: 18.30 Em
bargo vervolg. NOS: 20.00 Nws. 22.06
NOS-cultuur. 22 30 Gamma van Alpha
en Beta. 23.00 Journaal van de Olym
pische Winterspelen 23.20 Met het oog
op morgen. 23.55 Nws.
Hilversum III
leder heel uur nieuwv
fc'akaturebank. 18.10 NOS-
DUITSE TV
i Sportshow. 18 30
Prog
Nws.
Op: 16 februari a.s.
in Stadsgehoorzaal
Breestraat - Leiden.
Aanvangstijden 2.15 u. -19.00 u. - 21.30 u.
Toegangsprijs: f5,-.
Kaarten aan de zaal verkrijgbaar vanaf 's morgens 10.00 u.
De politie van Heerlen heeft bij
een verkeerscontrole een personen
auto staande gehouden, waarin zich
de twee gestolen schilderijen, 'gezicht
op Woudrichem' en 'gezicht op zee',
bevonden, die op 13 december wa
ren gestolen uit het hoofdkantoor
van de PLEM in Maastricht. De
drie inzittenden van de auto, twee
Maastrichtenaren en een inwoner
van Geleen werden gearresteerd
Einder,ijk
getrouwd
AMSTERDAM Op 15 maart houdt
ln het Amsterdamse City-theater
de Nederlandse bioscoopbond het
eerste gala van de Nederlandse speel
film. Tijdens deze avond wordt een
nieuwe filmprijs, de gouden Story-
ster, uitgereikt aan de beste film
man en -vrouw onder de ruim vijf
tig acteurs en actrices, die een rol
speelden in de vijftien vorig jaar
uitgebrachte grote Nederlandse films.
Waar de fans van de Hammonds
al zo lang op zitten te wachten ge
beurt vanavond. Edward Hammond
trouwt met Jennifer Kingsley en
dat nog wel onder de ogen van moe
der Mary Hammond. Op de foto
het gelukkige bruidspaar in gezel
schap van Edwards broer David.
Er valt overigens nog meer nieuws
over deze Engelse familie te ver
tellen. Volgens een bericht van het
ANP zullen de sterren uit 'De ge
broeders Hammond' meelopen in
de carnavalsoptochten in Veghel. Ed
ward, Brian en David Hammond en
Jennifer Kingsley worden op zater
dag 28 februari op Schiphol ver
wacht.
Veghel wil hiermee een tegenwicht gen Uden, waar elk jaar een popu-
vormen tegen de carnavalsviering laire figuur tot ere-knoeris wordt
in het zes kilometer verder op gle- benoemcL
S> Alert, op i
atschaj
ls histirisch: progr.
LEIDEN Van
mooi" de op verhalen van Roald
Dahl gebaseerde Imperium-produktie
voorstellingen worden
gegeven. Zowel de proefvoorstelling
vanavond als'de première z dag
avond gaat dus niet door. De afge
lasting houdt verband met auteurs
rechten. die b(j opv.ering van het
stuk door de schrijver zouden kun
nen worden opgeeist. Imperium is
inmiddels begonnen aan een nieuw
project, dat op andere verhalen,
waarschijnlijk van Tsjechow, zal zijn
gebaseerd. Men hoopt hiervan al over
weken in het eigen Micro
theater de première te kunnen geven.