Perspectief voor het CJV-werk
mum
VIER VERHALEN VAN REMCO
CAMPERT WORDEN VERFILMD
Kerk en kater
"VANDAAG OF
MORGEN" IN
PREMIERE
Jaws": prooi voor
verzekeringsfirma
Een wegwijzer voor de plaatselijke groepen
VRIJDAG 30 JANUARI 1976
PAGINA IS
Twee maal Peter Faber in Alle dagen feest".
DEN HAAG (ANP) De eerste
speelfilm die in directe opdracht van
een ministerïe in ons land is ge
maakt, de rolprent „vandaag of
morgen" van Roeland Kerbosch,
gaat 19 februari in acht steden in
Nederland in première. De film gaat
over actuele onderwerpen als ont
wikkelingshulp, manipulatie van de
democratie, mïlieuhygiëne, politieke
dictatuur en de onmacht van het
individu.
De film is tot stand gekomen op ini
tiatief en met financiële steun van
de voorlichtingsdienst ontwikke
lingssamenwerking van het ministe
rie van Buitenlandse Zaken. Hoofd
rollen worden gespeeld door Ton van
Duinhoven, Wim de Haas. Cees Lin-
nebank en Huib Broos. Andere ac
teurs en actrices zijn: Barbara Mas-
beck, Coby Stunnenberg, Georgette
Reyevski, Ansje van Brandenburg.
Piet Hendriks, Frans Vorstman en
Bernard Martens van Vliet. De film
duurt 88 minuten.
„Vandaag of morgen" is vooralsnog
een fictie, die evenwel vandaag of
morgen werkelijkheid kan worden.
Dor de opeenvolging van economische
crises is een snelle besluitvorming
van vitaal belang geworden. De de
mocratische, omslachtige weg tot be
sluitvorming is vervangen door ren
efficiënte.
MADISON (AFP) Op het idee
fekomen door de film "Jaws", die
ral onder de badgasten in de
'erenigde Staten een 'golf van angst
leeft veroorzaakt, is de verzekerings-
aatschappij "Hallmark Insurance"
Madison in de staat Wisconsin
een nieuwe polis gekomen die
lekking biedt tegen steken en beten
de fauna van het Amerikaanse
(continent.
j De verzekering omvat 21 diersoor
ten als tijgerhaaien, grijze beren,
slangen, kaaimannen, piranha's,
schorpioenen en zelfs de das.
Als u door een dier wordt gedood
of als u een arm of been wordt af
gebeten, betaalt de maatschappij u
of uw nabestaanden tot 10.000 dollar
De jaarpremie bedraagt 25 dollar per-
persoon of 40 dollar per gezin.
Hallmark Insurance vindt de ver
zekering vooral van belang voor
kampeerders, jagers en duikers.
De maatschappij heeft tot nog toe
één schadeclaim uitgekeerd en wel
600 dollar "om van de schrik te be
komen" aan iefriand die in een na
tionaal park door een beer was aan
gevallen.
Na zijn „Zwaarmoedige verhalen
voor bij de centrale verwarming",
waarmee vorig jaar zelfs het
filmfestival in Berlijn werd geopend,
begint producent. Matthijs van
Heyningen deze week aan een nieuw
project, dat eveneens door vier
Jonge regisseurs zal worden gereali
seerd. De film, die rond Pasen met
tien kopieën ip onze biscjpen komt,
is gebaseerd op vier verhalen van
Remco Campert, „Alle dagen feest",
„Een ellendige nietsnut", „Hoe ik
mijn verjaardag vierde" en „Op reis".
Er is één hoofdpersoon in de film,
die „Alle dagen feest" gaat heten,
Wessel Franken, gespeeld door Peter
Faber, op het ogenblik nog bezig als
Max Ha velaar bij Pons Rademakers.
Het wordt geen vierluik zoals de
vorige maal, maar een episodenfilm,
waarin een zekere continuïteit zit,
omdat het fragmenten uit het leven
van één persoon betreft. Maar
iedere regisseur is volkomen auto
noom in de opzet en uitwrking van
zijn aandeel; elk van de vier
projecteert een eigen visie op
Camperts werk, dat doortrokken is
van humor en melancholie, poëzie
en romantiek.
De film is een low-budget-produktie,
die onder het half miljoen blijft.
CRM draagt 70% van de kosten bij,
omdat het project is ingediend als
vier aiparte korte films en niet als
lange speelfilm, waardoor het steun
aan het minder kapitaalkrachtige
Produktiefonds van de Bioscoopbond
zou moeten vragen.
In volgorde van de episoden wordt
de regie gevoerd door Ate de Jong
(22, scrient in "Skrien" en "Skoop"
en regie-assistent van Frans Weisz,
Paul Verhoeven en Jos Stelling),
Orlow Seunke (23; maker onder
meer van het op TV vertoonde
fi'lmpje „Jaakko Morttola"), Otto
Jongerius (die voor „joyriding" de
Van der Rijnprijs ontving) en Paul
ae Lussanet (35, schilder en cineast,
bekend door „La douceur du
village"). De drie eerstgenoemden
zijn op de Filmakademie geweest.
Behalve Peter Faber treden in „Alle
dagen feest" op Maxim Hamel, Wim
van de Brink, Helmert Woudenberg,
Mar ja Kok, Mar jon Brandsma,
Marcelle Meuleman, Elsa Leoni, Els
Bouwman en Elisabeth Andersen.
j.a. frenkel
LEZERS SCHRIJVEN:
Niets anders dan lof over het in
gezonden stuk van de heer X.
over de horeca-sluiting.
Maar hoe denkt men over de
bioscopen in ons „dorp" Lei
den? Als men een keer naar een
film gaat, dan zal men weer een
tijdje moeten wachten, want het
is hier niets anders dan her
halingen en blijvers. We zijn
met twaalf man naar Den Haag
gegaan. Eerst naar de Uithof,
heerlijk geschaatst. Toen even
wat drinken (geen alcohol). En
als slot naar de vrije film-keu
ze. Uitgave f 148,—
Dit bedrag had ook in Leiden
uitgegeven kunnen worden,
maar helaas, heren directeuren
is het hier niet mogelijk om
naar de vrije keuzefilms tc gaan.
Of wordt dat hier in Leiden niet
Dus heren, doe er wat aan.
Houdt het publiek hier. Ver
schuilt u niet achter het me
dium televisie, zogenaamd als
concurrentie.
F. Zwart,
Oranjestraat 7.
Leiden.
Blijv
LUXOR "Jaws", het zat er
dik in, dat deze film een bestseller
zou zjjn. Alleen was het alleen
al om te zien hoe kunstig ze die
haai hebben nagemaakt.
STUDIO "Lenny Bruce", het
fenomeen uit Amerika, gespeeld
door Dustin Hoffman.
TRIANON "Histoire d'O", de
geschiedenis van die mooie juf
frouw, die zich graag geselen
laat.
Terug in Leiden
CAMERA "Sweet movie", een
kritiek, die vaak gruwelijk is door
zijn realiteit.
LIDO "Battle of Britain",
een vry authentieke weergave
van de slag om Engeland.
Kindermatinee
CAMERA "Sjors en Sjim-
mie in het land der reuzen".
REX "Pinocchio"
CAMERA "Morgan suitable
case for treatment".
REX "Alicia">
Rex
"Blote stoten die van het spel
genoten", een vrij triviale titel
voor een film, die onder het motto
"standjes van bijdehandjes" ver
schijnt.
Goede films
in andere steden
"Dog day afternoon" (Al Pa-
cino), Thalia, Rotterdam, Tu-
schinski 2 en Alhambra, Amster
dam, Passage Den Haag.
"The candidate" (Robert Red-
ford), 't Venster, Rotterdam.
"Toute une vie", (Claude Le-
louch), Kriterion, Amsterdam.
Haagse bioscopen
APOLLO I "Storm over Ma
rokko", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur,
zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur. 14
jaar.
APOLLO 2 "De klokkeluider
van de Notre Dame", dag. 2.00
7.30 en 10 00 uur, zo 2.30, 5.00,
7.30 en 10.00 uur. 14 jaar
ASTA "Jaws", dag. 2.30, 7.00
en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.00 en
9.30 uur. 14 jaar.
BIJOU "Sérieux comme
plaisir, dag. 2.00, 7.30 en 9.45 i
zo. 1.30, 4.15, 7.30 en 9.45 uur.
jaar.
CALYPSO "Sneeuwwitje",
2.00
8.00 1
zat.,
1.30, 3.30 en 8.00 uur. AL.
CAMERA "The Sting", dag.
2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30,
7.00 en 9.30 uur. 14 jaar.
CORSO "Histoire d'O," dag.
2.15 en 8.15 uur, zat. 2.15, 7.15 en
9.45 uur, zo. 2.15, 4.30, 7.15 en 9.45
CINEAC "Veel liefs uit Mos
kou," dag. 7.30 en 9.30 uur. 14
jaar.
DU MIDI "Butch Cassidy and
the sundance kid", dag. 8.15 uur,
vrij. zat. zo. 7.00 en 9.30 uur. 14
jaar.
EURO "Lawrence of Arabië",
dag. 1.30
3.45
7.45
AL.
FLORA "Mannen die de kan
sen grijpen", dag. 2.30, 7.00 en
9.30 uur. 18 jaar.
KRITERION "Macbeth", dag.
8.00 uur, zat. zo. 3.00 en 8.00 uur.
18 jaar.
METROPOLE "Lenny", dag.
2.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar.
ODEON I "Dodenrit met de
duivel", dag. 2.00, 6.45 en 9.15
uur, zo. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15
uur. 18 jaar.
ODEON II "The bridge over
the river Kwai", dag. 2.00 en 8.00
uur. 14 jaar.
OLYMPIA "Samen uit, samen
thuis, dag. 2.00 en 8.00 uur. AL.
PASSAGE "Dog day after
noon," dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur,
zat. en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30
uur. 14 Jaar.
REX "De zeeduivels van Kai-
Lun", dag. 11.30, 1.30, 3.30, 5.30,
7.30 en 9.30 uur, zo. v a. 11.30 uur.
ROYAL'70 "De zeven bas
taards", dag. 2.00, 7.00 en 9.30
uur, ma. en di. 2.15 en 8.00 uur,
woe. 2.15 uur. 18 jaar.
ROYAL "Gordon's war", dag.
2.00, 7.00 en 9.30, zo. 2.00, 4.30,
7.00 en 9.30 uur, ma. t/m woe.,
2.15 en 8.00 uur. 18 jaar.
STUDIO "Sensuele belevenis
sen in Zweden", dag. 2.15, 7.15
en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en
9.30 uür. 18 jaar.
STUDIO 2000 "Violence and
passion", dag. 7.00 en 9.30 uur,
zo. 1.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 Jaar.
DE UITKIJK "l'Invitation",
dag 2.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 Jaar
selijke groepen heeft, diep nagedacht
en gepraat over de toekomst van het
werk. Een groep jonge vrijwilligers
uit het hele land heeft dat "verhaal"
omgezet in een stuk materiaal voor
plaatselijke vrijwilligers. Na hen heb
ben ook de staf en de besturen van
land en provincies zich intensief met
de zaak beziggehouden. AI het denk
werk vond tenslotte zijn neerslag
in het werkboek "Perspektief voor
C.J.V.-wcrk" dat deze week is uit
gekomen. Het is bedoeld als "een
wegwyzer voor plaatselijke groepen".
De voorzitter van het landelijke
C.J.V., de heer C. van Eijsinga, zegt
van dit boek, dat het geen strand-
lectuur is geworden, maar een ver
haal dat uitdaagt tot nadenken over
de betekenis van het werk en aan
spoort tot zoeken naar nieuwe moge
lijkheden.
„Wie er op korte termijn wonderen
van verwacht, komt bedrogen uit.
Maar zorgvuldige aandacht belooft
zeker groei en verdieping".
Ter ondersteuning van de bezin
ning hierop biedt het C.J V. op 6 en
7 maart een weekeinde aan. Het wil
ran plaatselijke vrijwilligers de eer
ste reacties op het werkboek en kri
tische vragen horen. De centrale lei
ding wil ook weten welke hulp men
bij de realisering van Perspektief
verder nodig heeft. Het weekeinde
wordt gehouden op de Ernst Silllem
Roeve in Lage Vuursche.
Kind van het Réveil
Het C.J.V. dateert van 1863. Het
was de eerste jeugdorganisatie in ons
land. Lange tijd bleef dat zo en voor
zagen de activiteiten van het Ver
bond op vele punten in de behoeften.
Het is voortgekomen uit een bewe
ging die werd aangeduid met het
woord "Réveil". Een beweging van
mensen die in verscheidene West-
europese landen en groeperingen
pleitten voor een actiever geestelijk
leven en voor sociale bewogenheid.
De gevestigde kerken waren ingesla
pen en verschraald, zo vond men, en
in de verburgelijkte maatschappij
was de aandacht voor de zwakken
ver te zoeken.
Op papier was het C.J.V. oecume
nisch van opzet, open voor alle jon
geren, ongeacht hun geestelijke ach
tergrond. Maar in de praktijk was
het een organisatie waarin men over
wegend hervormde jongeren tegen
kwam. Vaak werd (en wordt) het
C'.J.V. dan ook "versleten" voor een
hervormde beweging. De laatste ja-
tta ziet men een verbreding en krijgt
het Verbond steeds
spronkelijk bedoelde oecumenische
gezicht. Ook wordt er opnieuw over
nagedacht, op welke manier het een
relatie met de kerken kan ontwikke
len. Het Verbond beoogde, "in op
dracht van Jezus Christus de hoogste
belangen van de jongeren van oas
volk te behartigen door van het
Evangelie uit hen in hun geestelijke,
verstandelijke, maatschappij en li
chamelijke ontwikkeling helpend te
begeleiden in hun vooruitgang naai
de volwassenheid", zo luidt de klas
sieke doelomschrijving.
Andere „vertaling"
Na de beginperiode, zo lazen wij in
het werkboek, kwam er een tijd
waarin andere jeugdorganisaties zich
aandienden, christelijke zowel als
niet-christelijke. Toch lagen de taken
ok toen nog voor het oprapen en
was er een duidelijk inzicht in de
inhoud en de betekenis van de doel
stelling. Dat beeld is nu veranderd.
Het C.J.V. neemt zijn plaats in on
der een groot aantal instellingen op
het gebied van jeugd- en welzijns
werk. De doelstelling vraagt om een
andere "vertaling" en toepassing.
„Als in de wereld om ons heen niet
één steen op de andere blijft, is het
vrijwel uitgesloten dat het C.J.V.-
werk onveranderd dorgaat", zegt de
"Verantwoording" voorin het werk-
Een belangrijk facet van de gees
telijke achtergrond van het Verbond
is de plaats van de Bijbel. De eerste
groepen zagen als belangrijkste doel,
iets te doen aan de geestelijke ar
moede en verwatering. Bijbelstudie
was lange tijd hun voornaamste acti
viteit. Ook toen daar later andere
activiteiten bij kwamen, bleef het
gesprek rond de Bijbel in C.J.V.-
groepen een van de belangrijkste mo
tieven. Wie leiding gaf aan een groep,
moest in de omgang met de Bijbel
getraind zijn.
Maar toen in de jaren zestig meer
open vormen van jeugdwerk opkwa
men en vaste programma's niet
steeds gehandhaafd konden worden,
kwam ook de Bijbel min of meer "op
de tocht" te staan. Men kan een
avond op de soos of instuif moeilijk
met gebed en bijbellezing openen.
Het bedenken van nieuwe vormen
was allesbehalve gemakkelijk. Velen
vonden er deze oplossing voor: het
christelijk element in ons werk zit
vooral in je houding en in de manier
waarop je met elkaar omgaat.
Betekenis van de ,,C"
De laatste tijd echter is er een ken
tering waar te nemen. Een opvallend
groot aantal groepen stelt weer vra
gen naar de betekenis van de "C" in
het werk. In het kader van open
jeugdwerk ontwikkelen zich op vele
plaatsen gesprekken over aangepaste
vormen van geestelijke begeleiding.
Trainingen rond die vragen krijgen
grote belangstelling.
Op andere punten doen zich even
eens verschuivingen voor. De socië
teit met grote dansavonden heeft
haar tijd gehad en is op tal van
plaatsen al verdwenen. Vaak komt
men nu in kleine groepen bijeen rond
een gemeenschappelijke interesse.
Daarbij komen zaken als geloof en
samenlevingsproblemen aan de orde.
Soms ontstaan vandaaruit acties voor
dienstverlening in de eigen omgeving
of op grotere afstand in de wereld.
Ook in andere C.J.V.-groepen, zo
wel boven als beneden de 15 jaar,
leeft de vraag naar gerichte vor
ming en aandacht voor dienstver
lening weer op. Geleidelijk aan is er
nog iets andere bijgekomen, dat hier
en daar zelfs de belangrijkste plaats
lijkt in te nemen: de creatieve ont
plooiing. Vroeger deed men een spel
letje ter afwisseling, tegenwoordig
heeft het "spelen" in menige groep
een hoofdrol.
„Alleen als wij voor het werk van
vandaag en voor de toekomst een
duidelijk doel kiezen en daaraan gaan
werken, is er perspectief voor het
C.J.V.", zeggen de samenstellers van
het werkboek, dat dan ook aan de
uitgangspunten voor een doelbewuste
gerichtheid niet voorbijgaat.
Zij zetten het evangelie als "kom
pas" voorop. „Het CJV ia dan chris
telijk als het evangelie er een cen
trale plaats inneemt en oecumeni
sche ontmoeting en samenwerking
\an jongeren worden bevorderd".
Bij deze principiële keuze gaat het
om een leefbare samenleving. „In
feite moet dat het uiteindelijke doel
van al ons werk zijn. We worden op
geroepen om vrede te stichten, recht
te doen en naar het heil van onze
medemensen te streven".
Die leefbare samenleving reali
seren kan niemand op zijn eentje.
„Om zowel van ons eigen bestaan
als van de wereld iets te maken, moe
ten wij onze mogelijkheden en be
perkingen ontdekken, en zien hoe wij
elkaar kunnen aanvullen. Moeten
we ook inzicht ontwikkelen in wat
er in die samenleving aan de hand
is". Daarom is de ontwikkeling van
jongeren in groepen zo belangrijk.
De groep moet ook ruimte geven voor
individuele ontplooing.
Het werkboek constateert, dat het
Eruit halen wat erin zit", staat er bij deze tekening van „Saskia" in het CJV-werkboek. Daarmee
ivordt niet bedoeld dat het gewoneiverk als versleten overboord gaat. maar wèl dat bezinning
nodig is om het C.J.V. ook in deze tijd aan zijn doel te laten beantwoorden.
De aartsbisschop van Santiago
(Chili) heeft tevergeefs geprobeerd,
van de militaire junta gedaan te krij
gen dat de Nederlandse priesters
van het Heilig Hart. die kort na de
staatsgreep in 1973 het land werden
uitgezet, hun werk zouden mogen
hervatten.
Tijdens een conferentie over de
sociale gevolgen van een nieuwe eco
nomische orde (Genève) heeft Dom
Helder Camara. Braziliaans aarts
bisschop, gepleit voor afschaffing van
het vetorecht der supermogenheden
(Ver. Staten, Sovjet-Unie, Frankrijk,
Engeland en China) in de Ver. Na
ties, dat hfj absurd en anti-demo
cratisch noemde. „Het maakt de an
dere leden tot onvolwassenen".
De onthulling dat de Ameri
kaanse inlichtingendienst CIA heeft
geprobeerd, via missionarissen en
zendelingen inlichtingen te krijgen
kan ertoe leiden dat voortaan alle
buitenlandse missionarissen in In
dia onderzocht worden op mogelijke
contacten met de CIA, zo heeft de
rk organisatie voor nationale inte
gratie in New Delhi meegedeeld. Vol
gens Colby, de scheidende CIA-direc-
teur, maar op beperkte schaal van
zendingspersoneel gebruik gemaakt.
Het zou gaan om "zuiver vrijwillige
medewerking uit vaderlandslievend
heid".
Jeugdwerk te lang los heeft gestaan
van de samenleving. „Daardoor heb
ben we de kansen niet volledig be
nut om jongeren inderdaad dingen
te laten beleven die voor hun toe
komst van grote waarde kunnen zijn.
Het wordt de laatste tijd steeds dui
delijker dat we op een andere manier
met de wereld moeten omgaan". Het
C.J.V. kan "om die wereld in huis te
helen" veel nut hebben van zijn rela
tie met de wereldwijde Y.M.C.A., de
Y'oung Men Christian Association.
Het perspectief dat het C.J.V. in
dit werkboek ontwikkelt, is niet vrij
van hindernissen. Een daarvan is dat
leden alleen maar voor de gezellig
heid komen. Er kan ook te weinig
leiding zijn of de leiding is zelf niet
gemotiveerd. Andere hindernissen
kunnen zijn dat de leden van de
groep niet naar elkaar luisteren, dat
er geen vaste lijn in het programma
zit, dat het niet lukt een goed con
tact met de ouders op te bouwen, dat
de ruimte niet geschikt is of de ver
huurder van de ruimte beperkingen
in het programma oplegt, dat men
sen van wie men afhankelijk is heel
andere gedachten hebben over de
praktische uitwerking van de doel
stelling of dat de financiën ontoe
reikend zijn om hulp voor andere
mensen te organiseren.
Om een zo concreet mogelijk beeld
van de mogelijkheden te geven, be
schrijft het werkboek de veranderin
gen bij een C.J.V. in het denkbeel
dige "Waaldrecht". De leiding van
de clubs en een aantal leden hebben
"Perspektief!' gelezen en besluiten
daar iets mee te gaan doen. Er wordt
een kerngroep opgericht, bestaande
uit de leiding van de clubs en de
meeste leden van de wat kwijnende
16-plus-groep. Hóé het in dat plaat
selijke werk dan anders gaat, kan
men allemaal tot in bijzonderheden
in het werkboek lezen. Het materiaal
kan worden aangevraagd bfj het
C.J.V., gebouw De Drieburg, Hoofd
straat 248, postbus 115 Driebergen.
Wat bij de werkwijze van de C.J.V.
in "Waaldrecht" opvalt, is dat het
"gewone" werk niet onmiddellijk
overhoop wordt gehaald maar dat
men via de kerngroep van leiding en
leden probeert, het bestaande pakket
geleidelijk aan te vullen en te ver
anderen.
Het is geen vrijblijvende zaak, van
Perspektief kennis te nemen. Hon
derden vrijwilligers steken een groot
aantal uren in het C.J.V.-werk en
duizenden jongeren beleven hier een
deel van hun ontspanning en vor
ming. Zoiets legt de verplichting op,
programma en opzet bij de tijd te
houden.
In de Oegstgeester kolom van de
Leidse Kerkbode gereformeerd
verzucht de heer H. Munnik:
„Waarom toch die avonddiensten
als er geen vraag naar ïs, ook al
worden deze zomaar „om niet"
Ter verklaring van zijn vraag ver
telt hij de lezers een recente er
varing.
„Een hemel-verlichte kerkruimte.
Daarin een gezellig ingericht po
dium waarop mooie planten staan
en een prachtig opgemaakt bloem
stuk. Voorts staat er een met ha
gelwitte kleden gedekte tafel ver
sierd met beeldige bloemstukjes.
Brood en wijn zijn er volop. Een
predikant die stijlvol de liturgie
verzorgt en die een bestudeerde
en goed te begrijpen preek in ons
midden legt. Het aantal aanwe
zigen om dit alles te beleven: 60"
De heer Munnik geeft bij die er
varing dit commentaar:
„De vraag rijst: waarom toch dïe
avonddiensten? Van de enkele ke
ren dat ik een avonddienst bij
woon omdat deze bijeenkom-,
sten door onder meer het geringe
aantal aanwezigen steeds onge
zelliger zijn geworden, ben ik ook
de tweede dienst gaan verzuimen
houd ik altijd een kater over.
Ik word van zo'n bijeenkomst in
de avond droefgeestig: er over
valt mij een verlangen naar voor
heen. een heimwee naar sfeer.
Als we ïn zo'n grote ruimte zo
verleren zitten, ontbreekt er te
enenmale, hoe feestelijk de kerk
ruimte er van binnen ook uitziet,
sfeer. En is ook dit niet van groot
belang om van een geslaagde bij
eenkomst van de gemeente te
kunnen spreken? Trouwens, hoe
komt het bij een voorganger over,
als hij proberen moet over al die
lege banken heen contact te leg
gen met de verspreid zittende
aanwezigen?"