Soms denk ik dat God van Poolse afkomst moet zijn Bernard Haitink gaat Glyndebourne' leiden ...en gisteren ...toegelicht SETH: DOORDACHTER /fjflQ IQ programma INPAKSTERS Nagenoeg uitverkocht huis voor de Earring Loretta Switde Hot Lips uit M.A.S.H. Overheid onderschat creatieve vakken Carrell blijft populair bij Duitse tv-kijkers )ONDERDAG 29 JANUARI 1976 RADIO - TV - KUNST PAGINA 9 De popgroep Golden Earring geeft zaterdagavond in het Rot- I terdamse Sportpaleis Ahoy een avondvullend concert. Voor dit j optreden van de Earring bestaat zoveel belangstelling van het pu- I bliek dat organisator Wim Bos- man nu al verzekerd is van een volle bak, te weten achtduizend popliefhebbers. Het Rotterdams concert bete kent voor de Haagse popformatie de start van een tournee door Europa, de V.S. en Canada. Volgende week komt van de Earring tevens een nieuwe elpee, getiteld "To the hilt" (tot het heft), uit. GLYNDEBOURNE Dirigent Bernard Haitink wordt met in gang van 1979 muzikaal leider van het operafestival in het Engelse Glyndebourne. Hfj blijft eerste dirigent van het Concertgebouw orkest en van het Londens Phil- harmonisch Orkest. De 45-Jarige Haitink die sinds 1972 meewerkt aan het festival van Glyndebourne, volgt de Brit se dirigent John Pritchard op die onlangs heeft laten weten dat hij er na 1978 mee ophoudt. Dit Jaar gaat Haitink een nieuwe produktie leiden van 'Pel- leas et Melisande' van Strawinsky op het program, onder regie van Peter Hall. Het festival van Glyndebourne wordt in de open lucht gehouden. kSoms denk ik dat god van Poolse afkomst moet zijn". De ac- [rice Loretta Swit, in ons land bekend door haar optreden als Inajoor „Hot Lips" Houlihan in de Amerikaanse serie 'M.A.S.H.' romt, haar bloeiende carrière in ogenschouw nemend, tot een lergelijke uitspraak. Drie jaar geleden werd de in Pas- kic (New Jersey) uit Poolse ouders (eboren actrice opeens bekend door laar rol in de humoristische serie M.A.S.H.", zich afspelend tijdens de Coreaanse oorlog. Met James Caan h Alan Arkin trad Loretta op in de doscoopfilm "Freeble and the bean" n met Richard Widmark speelde zij (1 de tv-film "Shirts-Skin". Op dit ogenblik is zij bezig met, laar ze zelf zegt, haar grootste uit- laging tot nu toe: het vervangen jan de actrice Ellen Bursteyn in het |rote Broadway-succes „Same Time, lext, Year". Gedurende het stuk (loet zij niet alleen voortdureffd op iet toneel staan, ze moet tevens 25 aar ouder lijken. Zes maanden lang. )it betekende enkele wijzigingen in |e "M.A.S.H."-casting. Zij„Ik heb een paar afleveringen ivcr moeten slaan. Later zijn er op- lamen gemaakt, die in de serie wor- jen ingelast". I Ondanks een naam die ln een froeger Hollywood-tijdperk onmid- lellijk zou zijn veranderd, is het Lo- etta gelukt om zonder dergelijke tunstgrepen bekendheid te krijgen. Al jaren vragen mensen mij die ra- je naam te veranderen. Sommigen (oen dat beleefd; anderen onbe- jchoft. Ik heb het nooit echt over- rogen. Bedachte namen zijn flauwe- [ul". ha de Amerikaanse toneelacademie je Hudson belandde ze op Broadway, pit als vervangster voor ene Barbara Cook in het stuk "Any Wednesday". De juffrouw in kwestie werd echter niet ziek; het Broadway-debuut van Loretta Swit werd zodoende uitge steld tot vorige maand. Samen met Célèste Holm en Susan Hayward ging zij daarna op tournee met het toneelstuk "Mame" waarin ze de rol van een zwangere vrouw vertolkte. Voordat Loretta Swit zes Jaar geleden in Hollywood belandde, trad ze op bij diverse rondtrekkende gezelschappen. Een vreemde ervaring betekende het medium tv. "Op toneel heb ik alleen in blijspelen gefigureerd. Zo dra ik bij tv besrokken raakte, moest ik mensen vermoorden, me laten aanranden en van gebouwen afsprin gen". "M.A.S.H." geen staansrecht avond, op et schikt is vo< Diefstal van Picasso's [arijs Uit een kunstgalerij in Parijs zijn 120 gravures en etsen ge- itolen. De eigenaar van het werk Eiat de gezamenlijke waarde op ee en een kwart miljoen (Franse) ink. zeker in het begin De eerie moest een be ieren op de zondag tijdstip dat niet ge- de ruwe humor van iedere aflevering. „Dat is voor ons allemaal een moeilijke tijd geweest. We voelden ons genept omdat wij geen publiek trokken. Het was zoiets als acteren in een lege schouwburg. Bij de herhalingen, op een ander tijdstip, kwam de serie op de 13de plats terecht in de kijkers-poll. Dat luchtte op". Ondanks de late erkenning voor de serie heeft "M.A.S.H." een steeds schommelende kijkerswaardering ge kregen. De oorzaak hiervan ligt vooral in het feit dat de serie ln vier seizoenen naar vier verschillende avonden werd verschoven en daar door ook steeds ander publiek trok. Nadelen De rol van majoor Houlihan (Hot Lips) bezorgde Loretta Swit niet al leen een naam. er waren ook na delen aan verbonden. Zij: „Er is al tijd wel een dronken kerel die wil weten of ik echt 'hete lippen" heb en dat kan verduveld vervelend zijn. Zo heeft myn moeder haar telefoon nummer moeten wijzigen, ze werd gek van de telefoontjes. Een attrac tie als Disneyland kan ik ook niet Loretta Swit als Hot Lips. meer bezoeken. Ik was er laatst met mijn vader. Het werd een ramp, we moesten vluchten". Loretta Swit weet dat het erbij hoort: „Al met al heb ik erg veel geluk gehad". DERTIG 1(2) Willempie; André van Duijn 2(1) Bohemian Rhapsodie. Queen 3(3) Let's twist again; Chubby Checker 4 9> Love Hurts; Nazareth 5 5) Nostalgia; Francis Qoya 6 (15) Als het gras twee kontjes hoog is; Hydra 7 6) Golden years; David Bowie 8 (22) Sleepwalkin; Golden Earring 9 (11) Queen of clubs; KC Sun- shiiine Band 10 4) Girls girls girls; Sailor 11 (13) All around my hat; Steeleye span 12 (17) Du cótéde chez Swann; Dave 13 8) Mississippy; Pussycat 14 (30) Soont als een garnaal; Bie Koot 15 (26) Another lonely night; Som- merset 16 Het leger van werkelozen; Mleke Vader Abraham 17 Volare; A1 Martino 18 7) You set my heart on fire; Tina Charles 19 (27) Rosevalley: Teach In 20 La ballade des gens; Gerard Lenorman 21 (19) Kleine café; Vader Abraham 22 (29) Me soezafoon; Corrle van Gorp 23 (12) Operator operator;Lang Tall Ernie 24 (10) Patrick mon chérie; Kiki Pearly 25 (14) It's raining in my; Lee To- 26 Theme from Mahogany; Dia na Ross 27 Spijker in m'n kop; De Stripkes 28 (24) Sing a song; Earth. Wind and Fire 29 Ik dans de bump met Jou: De Telstars 30 25) I do not wanna play house; Tammy Wynette Nieuws gestoord HILVERSUM - De nieuwsuitzending van half één via Hilversum 1 ls gis teren onderbroken geweest door een stroomstoring in het gebouw van de Radionieuwsdienst in Hilversum. De nieuwslezer kwam in zijn cel plotse ling in het donker te zitten toen de stroom uitviel. Het noodaggrega&t trad als gevolg van de vorst niet on middellijk in werking. Omdat net lunchpauze was duurde het enige tijd voordat technici van de NOS aan wezig konden zijn om het noodaggre- gaat op gang te brengen. De nieuws uitzendingen van 13 uur via Hilver sum 2 en 3 konden toen weer door gang vinden. De afgesproken uitzen ding van het bulletin van 12.30 uur werd opgevuld met muziek. NI HERLAND I 18 45 Toeristische tips (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Laurel en Hardy (VPRO) 19.25 Landgenoten (VPRO) 19.40 Zendtijd van het Simplisties Verbond (VPRO) IS.55 All in the family (VPRO) 20.20 Droomland (VPRO) 21.00 Monty Python (VPRO) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 Recht, onrecht en de Molukken (EO) 22.40 Journaal (NOS) NEDERLAND II t8.45 Paulus de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 1S.05 Het ultieme leven van de koekoek (VARA) 19.30 Oorlogswinter (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.25 Achter het nieuws (VARA) 20.40 Dat ik dit nog mag meemaken (VARA) 21.10 Koning Klant (VARA) 21.35 VARA's internationale (VARA) 22.45 Achter het nieuws (VARA) 23.20 Gedicht (VARA) 23 21 Den Haag vandaag (NOS) 23.36 Journaal (NOS) Een ontzettend leuk kinderpro gramma is de holle bolle boom, een AVRO-programma op tekst van Piet Geelhoed. Gistermiddag was er weer een aflevering van De holle bolle boom. Ik zag het nu voor de derde keer en ik vond het warem pel weer beter dan ik me van de vorige keer herinnerde. De grootste verdienste van De holle bolle boom is, dat het begrijpelijk is voor kin deren. Want hoe schandelijk het ook is, er zijn kinderprogramma's die best kleurig, flitsend en betove rend zijn, van Hameien tot Paulus, maar begrijpelijk, niks hoor. In De holle bolle boom wordt een aantal voortreffelijke elementen op gevoerd. Er is een verhaaltje, maar daat is geen groot denk werk aan te pas gekomen. Gisteren heerste er ziekte in het bolle hotel. Iedereen werd ziek en er was nie mand die eten kon koken. Een ge geven situatie en de gevolgen, meer niet. Tussendoor zit dan Peter Blanker (een soort Lily Petersen, maar dan met een baard) bij een boom. Hij vat samen, hij leidt in en zingt een liedje of doet een dans je. In de boom moet de "billenbij- ter" zitten en dat woord alleen al is pure pret. De bewoners van het ho tel zijn typetjes. Viola heeft een heel hoge stem en Manus loopt in een schreeuwend ruitjespak. Het meisje Roos loopt daar als een verstandig, pittig wijfje tussendoor. Zo is De holle bolle boom met ook wat verstrooide opvoedende mo menten een lesje voor de kinder-tv- makers. Aan de kinderen in mijn omgeving merkte ik dat het al spannend is wanneer een gemene dief de geliefde Manus van een trap af wil duwen, in sommige se ries komen daar scheef pratende schurken in snelle auto's, ontvoe ringen en schietpartijen aan te pas. De NOS zond een Zweeds tv-spel uit, Liv (Een Leven), waarin de fabrieksarbeider ex-voetballer Mats Larsson centraal stond. Een Leven ging over een arbeider, over een echtpaar dat het gevoel krijgt op te drogen, over een systeem waarin mensen niet meer tellen, over het machtsspel in een fabriek, over jongeren die niet meer naar de ou deren willen luisteren. Een weinig opgweekt thema en een weinig sen sationele aanpak, maar zulk puur menselijk drama lieten de Zweden hier zien, dat het tv-spel een warm pleidooi werd voor een enigszins waardig bestaan. Veel hoop bood auteur Basse Andersson niet, slechts de zoon, die zijn vader een beetje gelukkig maakte door aan te bieden samen een pilsje te gaan drinken en die besloot zonder al ternatief weg te lopen uit de fa briek, zorgde voor een zwak licht puntje. Hopelijk wordt Liv ver plicht kijkwerk voor medewerkers van de VARA-drama-afdeling, want dit was nu waarlijk solidari teit met de onderliggende klasse, zoals dat in Waaldrecht en Klaver weide nooit vertoond is en zoals dat in Van Onderen en Vogel Vrijdag nooit bereikt is. NCRV's Open Boek wil tv-kijkers aan het lezen zetten. Tamelijk effi ciënt moet het zijn eens een uit- zendavond over te slaan. Maar nee, in open boek praatten Wim Hazeu en Judith Bosch met schrij vers. In een gesprek met de Vlaam se auteur Jos Vandeloo kwam de presentatrice met vragen als: "Waarom eindig je zo vaak met 'n open einde"? en "Waarom spelen in al je verhalen mannen de hoofd rol O, Judith, Judith, waarom stel je toch zulke vragen? Ik heb maar gauw een mooi leesboek ge pakt. BERT VAN DER VEER Koos Postema presenteert om 21.35 uur via Nederland II voor de tweede maal 'VARA's Internationale"In deze aflevering komen drie vrouwen, uit Roemenië, Zweden en Spanje aan het woord. Deze drie vrouwen zijn allen met Nederlanders getrouwd. In vergelijking met de eerste uitzending heeft het programma enkele wijzigingen ondergaan. Zo is de tijdsduur zeventig minuten geworden, terwijl de samenstellers ook de internationale jury niet meer noodzakelijk achtten. De ar tiesten. die de drie landen vertegenwoordigenzijn de Zweed se zanger Harpo. een Roemeens ensemble en de Spaanse zan ger/gitarist Miguel Casteldo Riera. De VAR A-televisierubriek Achter het Nieuws" zal zich van avond bezig houden met de parlementaire ontivikkelingen van de laatste dagen. Het is nog niet bekend welke politici aan de uitzending kunnen meewerken. In Familie Willekeur' LEIDEN/OEGSTGEEST "Grepen uit het leven van Familie Willekeur", gisteravond verricht door Seth Gaaikema, met muzi kale begeleiding van Henk van Dijk, Jan Blok, Dub du Bois en Cor van den Berg. Alle musici hebben een indrukwekkende car rière achter zich. Zowel pianist Henk van Dijk als gitarist Jan Blok speelden beiden bij Sonne- veld, terwijl Du Bois bij de Mil lers en Toon Hermans speelde en Van den Berg in de Vuist van Duys en bij Rudi Carrel. Seth Gaaikema wist zich gisteravond in het Rijnlands Lyceum dus ge steund door een viertal profes sioneel ingestelde musici. Binnen dat kader wist hU zich moeiteloos naar een verbaal en muzikaal hoogtepunt te bewegen. Wanneer men het nieuwe programma van Gaaikema vergelijkt met bijvoor beeld 'Set's Verdwazingen' of met het programma van Seth en Wil- leke in Scheveningen, dan blijkt duidelijk, dat Seth een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt. Het gisteravond gebrachte 'Gul Zijn Van Een Ander' heeft meer kwaliteit en niveau dan bijvoor beeld 'Sex-verdwazing' en 'De Auto-Preek' uit 'Seth's Verdwa zingen' en 'Hoe Leer Ik Mijn Ita liaans' uit 'Seth en Willeke in Scheveningen'. 'Waar Is Ze Nou, Waar Is Ze Nou'. Volgens velen het beste liedje uit de vorige show haalde het bijvoorbeeld niet bij 'Jet En De Jet-Set', dat gister avond veel indruk maakte. Ook de conferences waren gis teravond doorwrochter en door- dachter dan bij voorgaande shows. Dit is vermoedelijk het resultaat van het feit. dat Seth tijdens theater-voorstellingen de tekst telkens weer bijschaaft en zins wendingen en intonaties veran dert. Het 'Wiegellied', dat een duidelijke knipoog in zich bergt naar de politieke perikelen van ons landje heeft veel originele taalvondsten. Het werd gisteren wederom dui delijk, dat de shows van Seth Gaaikema gestoeld zijn op door dachte spelingen met de Neder landse taal. Vle woorden krijgen in zijn shows meer betekenissen, die slechts een ridicule relatie on derhouden met de rest van de zin. Opmerkelijk is overigens wel, dat Gaaikema geregeld suggereert overvallen te worden door het geestige karakter van zijn eigen uitspraken. Hier wordt de cabaretier toneel speler. Een erecode lijkt doorbro ken. Ter meerdere glorie van de glimlach en de schaterlach, die de uitersten vormen van de hu mor waarbinnen caberetier Seth Gaaikema zich beweegt. Vanavond is er een herhaling. A. C. Koekebakker Jr. 1 de c zij s diepgaand gaat bezig de vraag welke plaats het onderwijs moet Innemen". Dit zei Lex van Delden, voorzitter van de BUMA gisteren in ziln toespraak ter gelegenheid van de opening van „muziek '76". De mu- zickbeurs. die ln de Utrechtse Jaar beurs tot en met 1 februari duurt, richt zich in haar aanbod tot ama teur- en professionele musici. De BUMA-voorzitter zei voorts dat „tal van onderzoekingen allang heb ben aangetoond dat kinderen, die op lagere school tot musiceren worden geprikkeld, ook betere resultaten be halen in andere vakken". HU vond het van een schromelijke overschatting getuigen, dat in het onderwijs meer waarde wordt toege kend aan denkvakken dan aan crea tieve vakken als ze al in het les pakket zijn opgenomen zoals mu siceren. „Een overheid, die daar geen oog voor heeft, schiet als hoedster van het culturele klimaat onzer samenle ving tekort", aldus Lex van Delden. DONDERDAG 29 JANUARI Het hoofdbestuur van de VARA heeft op verzoek van J. W. Renge- link. hem per 1 februari as. non-ac tief als dagelijks bestuurder verleend. Op die datum komt een einde aan zijn 26-Jarig lidmaatschap van het dagelijks bestuur van de VARA. De heer Rengelink zal de VARA ech ter niet definitief verlaten. Tot eind 1977. wanneer hij 65 Jaar hoopt te worden, zal hij als adviseur aan de VARA verbonden blijven. In overleg met het bestuur heeft Reneelink be sloten zijn officiële afscheid van de omroep tot dat tijdstip uit te stel len. 18.00 (S) Tijd vrij voor i tijd. 18.30 Nieuws. 18.41 Det wereld zingt 23.00 (S) Stairway Hilversum IT i Je hand: praten over leven 1030 Euro light. 11.00 Nws. "Underde sprekende I ..w. 3 landbouw. NOS: 13 00 Nws" NCRV: 13 11 Hier en Nu. NOS: 13.30 Vonken onder de as. 13.45 Onder de groene orkest. 15.00 Symbioee. VPRO: 17.55 Med. Hilversum III Ieder heel uur nieuws. EO: 70t2 (S) Gospelsound. 8.03 (S) Tijdsein. 9.03 (S) 19.25^ (S)^Hoog- (S) Rtgoletto, opera van Verdi. 22.20 (S) Jazzspectrum. NOS: 23.00 Met het Oog op Morgen, met om Den Haag vandaag. 23.55 Nieuws. Hilversum III NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S) NOS-niaal met Frlts Spits. TROS: 12.03 (S) De Hugo 10.30 (S) Vocalise. 12.00 Uit eigen produktie. EO: 13.0 (S) Woord der waarheid. VPRO: 15 00 MUNCHEN In de gunst van de Westduitse televisiekijkers blijft Pe ter Alexander de grootste met Rudl Carrell met zijn ..Laufendes Band" als zeer goede tweede met een kijk dichtheid van 64 procent. Peter Alexander behaalde op 27 no vember met zijn „Spezialitaten" een kijkdichtheid van 66 procent. De kij kers hadden 13,45 miljoen toestellen op hem afgestemd en op Carrell 13,07 miljoen. Luister dat zou kunnen, verzoekplaten. '23.02 (S) Sesjun, Jazz en blues. 0.02 (S) De Hugo van Gelderenshow met LP- werk. 1.02 De Nachtwacht, nachtwakers en suppoosten. VRIJDAG 30 JANUARI .02 (S) ,s) Muziek op vier: experimentele modern klass. muziek. DUITSE TV Duitsland I 17 55 Journaal (Regionaal program ma NDR: 19.30 Seeamst rasse. 18.00 Das Wort hat die Verteldlgung. 18.30 Akt. 18 45 Zandmannetje. 18.55 Nordschau Magazine. 19.26 Das Wort hat die Verteidigung, vervolg. 19.50 Program- LUBA HEEFT WERK VOOR: voor J week of langer, KOMT SNEL. Uitzendbureau Luba, Leiden, Nieuwe Rijn 35, telefoon 071140341. Alphen aan den Rijn, de Aarhof 67, telefoon 0172094645 •oord. 7.06 (S) Gev net Hans V. Wllgenburg (7.30 Nws) o.30 Nieuws 8 36 Gymnastiek voor de hutevrouw. NOS: 8 45 Spiegel van Bel gië. muz. en nieuws. KRO: 9.15 (S) Gevarieerd progr. met Anne van Eg- mmond. 10.30 Nws.). 12 00 (S) Geva rieerd programma met Han6 van Willi- geinburi;. 12.26 Mededelingen. 12.30 UOO^fS) Gevarieerd progr. - - M kinderen. 17.30 Nieuws, magazine. Hilversum II NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Te deum Laudamus. 7 54 Vingerwijzing. 8.00 Nieuws. 8.11 Hier en Nu. 8 25 Van rozegeur en prikkeldraad. NOS: 9.00 Close-up. 9.35 Waterstanden. VARA: 9.40 Schoolradio. NOS: 10.00 Wat heeft dat kind. 10.15 System. 23.15 Journaal. Nieuws uit Noordrijnland-Westfaien. 18.10 Intermezzo. 18.15 Tlere und Zau- nen. 18.20 Die Abenteuer des Mon- Vldocq. 19.15 Akt. 19 45 Hobby •richt Duitsland II 17.00 Journaal. 17 10 Wickie ae Vi king. 18 20 Spannagl en Sohn. 18 55 Mainzelmannchen. 19 00 Journ 19.30 Vrolijke muzikale show 20.30 Satirisch magazine. 21.00 Journaal. 21.15 Discus sieprogramma. 22.15 Ein todslscheres

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5