Als enkele dagen 0e09 omdat
hiJ haar liefhad
Kerkdiensten
CTH)
Eert kerk als huis
Roofvogels
PAGINA 4
ZATERDAG 24 JANUARI 19
Van de veertig jaar werkte ds. De Vos er twintig in Katwijk
KATWIJK AAN ZEE 'Een
vrouw in Rotterdam Vreewijk
zei eens tegen me: "Dominee, als
ik naar de kerk ga, kan ik me
soms eenzaam voelen: ik ben de
enige uit de hele straat: als ik
niet zou gaan, zou niemand er
wat van zeggen".
In Katwijk beleef je het te
genovergestelde. Hier is nog een
sterk familieleven waarin het een
gewoonte is dat kinderen zon
dags bij de ouders koffiedrinken.
Dan wordt allicht gevraagd,
waar ze 's morgens geweest zijn.
Zonder dat men het weet, wordt
op die manier toch een stukje
tucht uitgeoefend. Er zijn er
tientallen die dat duwtje nou nét
nodig hebben om erbij te blijven
en dan ook nog tot persoonlijk
geloof komen".
Dominee Jac. de Vos, die zijn
geëmeriteerde collega Kool op
het Jubileumpad op de hielen zit,
zij het dat hij nog geen emeri
tus is en nog "maar" op veertig
ambtsjaren kan terugzien, waar
deert die onderlinge band in de
Katwijkse samenleving heel po
sitief.
"Je bent dan niet eenzaam
meer. Het is een goeie trek in
het karakter van de jonge Kat-
wijker dat hij de oudere mens
niet vergeet".
Ze staan altijd klaar
Buitenstaanders willen vooral
op de typische kerkelijkheid van
Katwijk nog weieens afgeven. Er
zijn in de Katwijkse traditie ele
menten die mensen buiten deze
hecht verankerde gemeenschap
moeilijk kunnen meevoelen,
maar niet ezlden wordt hier
over lichtvaardig en zonder ken
nis van zaken gesproken en ge
oordeeld.
Ds. De Vos weet ook wel, dat
de geest van de tijd Katwijk niet
voorbijgaat en dat zich ook hier
in de toekomst ingrijpende wij
zigingen kunnen voordoen, maar
hij weigert mee te zingen in het
luide koor der negatievelingen
die de plaats van de kerk aan de
kust slechts als schone schijn
kunnen interpreteren.
"De plaats van de kerk hier is
nog heel groot. De kerkbode
heeft 4600 abonnees. Op mijn
doordeweekse wijkavonden ko
men nog 80 k 100 mensen. De
Jonge-Kerk-groep heeft 40 a 50
deelnemers. Ik heb 150 a 200 ca
techisanten en 25 belijdeniscate
chisanten. En elke zondag zitten
er in 9 diensten zo'n 6500 her
vormden. Ik weet wtd dat je Je
op cijfers niet moet verkijken,
maar ik geloof ook en na 20
Jaren Katwijk heb ik toch wel 'n
beetje recht van spreken dat
er veel echte liefde voor de kerk
bij is. Ze staan altijd klaar om
wat te geven".
Twintig jaar in Katwijk. De
helft van zijn ambtstijd.
Ds. De Vos glimlachte toen ik
hem vroeg, hoe hij die tijd had
doorstaan. Zijn humor "je
kunt die als dominee moeilijk
missen" deed hem denken
aan het oud-testamentische ver
haal van Jacob bij Laban in
Genesis 29. Om de beeldschone
Rachel, de jongste van de twee,
als vrouw te krijgen, moest Ja
cob Laban zeven jaar dienen.
"En die", zo staat er in de Bijbel
heöl fijntjes bij, "waren in zijn
ogen als enkele dagen, omdat hij
haar liefhad.
Zo ervaart de man, die veertig
jaar geleden in het Friese Tjerk-
gaast de toga voor 't eerst mocht
aantrekken, zijn Katwijkse perio
de. waarvoor hij niet het minst
zijn kerkeraad dankbaar is. 'Als
die een team voor je is, werkt
het vrij gemakkelijk".
Dominee De Vos, is evenals
zijn vrouw, in Sneek geboren,
waar de ouders van beiden een
zaak hadden. Hij houdt er erop
dat hij zijn liefde voor de theolo
gie heeft geërfd van zijn groot
vader van moederskant, die een
zo geestdriftig amateur-theoloog
was, dat hij eerst meeging met
de Doleantie (naar de gerefor
meerde kerken) en later in de ar
men van de "vaderlandse kerk"
waaronder de hervormde werd
verstaan, terugviel.
De jonge De Vos ging naar
Utrecht om te studeren. Daar
woonde hij in een studentenhuis
van de Doetinchemse inrichting
Ruimzicht, waarover Juist vorige
week, naar aanleiding van de
voorgenomen sluiting van het in
ternaat "Nieuw-Ruimzicht" in
Doorn, werd bericht, dat zij in to
taal 900 predikanten aan de her
vormde kerk heeft afgeleverd.
Student De Vos woonde er met
28 anderen, voornamelijk theolo
giestudenten. Ze waren er vol
ledig vrij, maar de huisregels ver
boden wel kaartspel en alcohol
houdende drank.
In 1935 zwaaide student De
Vos af. Het eerste beroep liet niet
lang op zich wachten. Na vier
jaar Tjerkgaast (in het Heitelan)
ging het gezin naar het Betuwse
Beesd, waar de oude pastorie van
de befaamde Abraham Kuyper
hun woning werd. Sporen van
'Abraham de Geweldige' heeft hij
in dit dorp nauwelijks meer aan
getroffen. Wel viel 't hem als le
zend in vergeelde kerkeraadsno-
tulen, op dat de Jonge Kuyper er
nog geen veertien dagen was,
toen hij al op een kerkeraadsver-
gadering het analfabetisme in het
Beedse en Culemborgse gebied
ter sprake bracht.
Geen isalement
De hele oorlog heeft ds. De
Vos in de Betuwe doorgebracht.
"Er kwamen toen veel mensen
in de kerk. De streek trok nogal
wat geëvacueerden aan. We heb
ben ook inkwartiering van Duit
sers meegemaakt. Aan langs-trek
kende mensen hebben we veel
mogen uitdelen. Wie aankwam
kreeg eten. Maar we konden ze
natuurlijk niets meegeven voor
onderweg en thuis. Daarvoor moes
ten ze bij de boeren zijn. Die wa
ren in het algemeen niet onwil
lig".
In Rotterdam - Vreewijk, waar
hij in 1946 kwam, heeft ds. De
Vos moeten pioneren in een nieu
we wijk, waar hij de eerse predi
kant was. Hij ging er al in 1948
weg omdat zijn woning veel te
klein was en het gezin geen uit
zicht had op een nieuwe.
Huizum (bij Leeuwarden) leer
de hem, hoe het gesprek tussen
de richtingen in de kerk tot sa
menwerking en organisatorische
eenwording kan leiden.
"Vrijzinnigen willen wel praten"
is de ervaring van ds. De Vos.
Door haar tweezijdigheid (vrij
zinnig en orthodox) en haar
fifty-fifty-verhouding had deze
gemeente een ideale bezetting:
vier predikanten op 1200 pasto
rale eenheden.
In 1956 volgde ds. De Vos in
Katwijk a. Zee ds. Van der Krift
op in de wijkgemeente Zuid-Oost.
Nu is hij pastor van de wijkge
meente Overduin, met de Ich-
thuskerk als centrum.
Hij heeft ervoor gewaakt, zich
niet in het wijkwerk te isoleren.
Zijn voorzitterschap van de her
vormde scholen en van de ring
van hervormde gemeenten en
zijn aandeel in het moderamen
(bestuur) van de hervormde clas
sis (een wijder regionaal verband
dan de ring) bevestigen dat. Nu zit
hij nog in de commissie van ad
vies voor het studiefonds van de
burgerlijke gemeente.
Ds. De Vos. die naar hij hoopt,
volgend jaar in de rijen der eme
riti wordt opgenomen, deelt de
opvatting dat het tegenwoordig
moeilijker is predikant te worden
dan vroeger.
"Het is niet meer vanzelfspre
kend om kerkelijk te zijn. Er ligt
nu veel meer een beslissing aan
ten grondslag".
Toch behoort hij niet tot het
slag predikanten die zich in alle
mogelijke bochten wringen om de
mensen maar aan te spreken.
"Als je de Bijbel uitlegt kon je
ook bij de actualiteit uit. Er wordt
vandaag misschien te veel van
uit de situatie en de mens ge
preekt en te weinig vanuit de Bij
bel Je moet vanuit de Bijbel de
mens benaderen. Ik heb nu al
dertien jaar een bijbelkring met
vijftien deelnemers. Vijfmaal in
een winterseizoen. Er is nog aan
dacht als 't om de wezenlijke din
gen gaat. Ik hoef niet te probe
ren de Bijbel actueel te maken.
Dat doet hij zelf wel".
In zijn eigen preken heeft ds.
De Vos door de jaren heen ook
wel veranderingen ontdekt, maar
die betreffen vooral de vorm.
"De taal is gewoner geworden.
Vroeger was ze veel meer roman
tisch. Nu probeer ik bijbelse be
grippen als zonde, rechtvaardig
heid en genade te omschrijven,
maar altijd in nauwe relatie met
de grondtekst. Ik ontken niet,
dat ook wij dominees er een jar
gon op nahouden, maar aan de
andere kant kan men toch niet
verwachten dat alles in de kerk
je zomaar komt aanwaaien. Voor
alles en nog wat zijn er cusus-
sen. maar in de kerk zou alles
met één slag maar duidelijk moe
ten zijn. Vandaar dat de catechi
satie zo belangrük is. En dat je
niet maar zo af en toe naar de
kerk moet gaan".
Op twee manieren kun je naar
de toekomst van de kerk kijken.
"Menselijk gesproken", zegt ds.
De Vos. "loopt het op niets uit.
Maar de Bijbel verwijst naar de
7000 die de knie voor Baal niet
gebogen hebben. In Katwijk ken
nen we nog het massale. Hoe lang
nog? Vijftien - twintig jaar? Ik
kan niet voorzien welke verande
ringen de kerk nog zal doorma
ken.
Maar we moeten wel dóór heb
ben, dat het geloof het meest per
soonlijke en tegelijk het meest
gemeenschappelijke is dat er is.
Ik belijd zelf, maar ik belijd ook
altijd in gemeenschap'.
(Op vrijdag 6 februari van
7 tot 10 uur 's avonds wordt
ds. De Vos een receptie aange
boden in het Kerkelijk Centrum
aan de Voorstraat. Zondagmor
gen 8 februari om 10 uur is er
in d? Nieuwe Kerk 'n dienst van
dankbaarheid). S.J. DE GROOT
De jonge componist-hoboïst
Rolf Knap, die, om allerlei bu
reaucratisch geharrewar te ont
lopen, Amsterdam de rug toe
keerde, heeft in het tussen
Hoorn en Enkhuizen idyllisch
gelegen IJsseOmeerdorp Oos-
terleek geen huis maar een uit
1875 daterend kerkje gekocht om
zijn ideaal te verweztnlijken. Hij
betaalde er geen ton voor
wat je in dit land al gauw aan
een simpel boerderijtje met erf
kwijt bent maar zegge en
schrijve f8000. Het kerkje stond
al een poos leeg. Dat gaat zo, als
de bevolking wegtrekt en ouder
wordt en het kerkbezoek onder
het minimum daalt.
Voorlopig woont Rolf Knap op
de vliering van de kerk. Die
ruimte wil hij later als compo
nistenatelier inrichten. Een deel
van de toren krijgt de bestem
ming van keuken en woonkamer,
maar Rolf is aan de verbouwing
daarvan nog lang niet toe. In
korte tijd heeft hij al voor
f50.000 aan de nogal gammele
kerk vertimmerd.
Een complete restaura We, met
inrichting en al, schat hij op
f500.000. Hij heeft het rijk om
een uitkering gevraagd uit de
werkloosheidspot. Knap wil in
zijn project niet méér stoppen
dan hij aan een gewoon huis
zou hebben besteed. Een cultu
rele stichting in het nabijgele-
legen Grootebroek kwam inmid
dels met een halve ton over de
brug om hem in staat te stellen
zijn voornemens een begin van
uitvoering te geven.
Dat ideaal is: van het kerkje
een trefcentrum voor muziek
liefhebbers te maken. Met een
repetitielokaal en een concert-,
studio- en componistenruimte.
Om de plannen een degelijke
grondslag te geven, is er een
stichting gevormd, "Muziekcen
trum" geheten, die de bevorde
ring van de toonkunst in het al
gemeen nastreeft en speciaal bij
dragen gaat leveren aan het
Westfriese culturele leven. De
gulle schenking uit Grootebroek
weliswaar onder bepaalde
voorwaarden gedaan is haar
beginkapitaal.
Knap wil zijn plannen in fa
sen uitvoeren. Hij heeft er tien
jaar voor uitgetrokken. Met
geestdrift alleen kun je namelijk
niet alles tegelijk doen. Zijn pro
ject staat of valt met de finan
ciële steun die hij van buiten
krijgt. Blijkt die onverhoopt niet
voldoende te zijn, dan zal de
kerk gewoon zijn eigen huis
worden. Maar hij zal zich niet
gauw gewonnen geven.
10.30: Haz. dorp zat. 7,
LEIDEN Herv. Gemeente Hoog
landse kerk 10 hr. Christ Gouda. 11.45
Steenstra. 5 ds. De Jong: Marana-
thakerk 10 ds. v. Achterberg, Ko-
nlngskerk 10 ds. v.d. Broeck te Bo
degraven; Bethlehemkerk 10 ds. Pan-
"evnjdingskerk 9 ds. Wé
ds. Bovenberg; Vredet
ju as. camping: Waalse kerk iu.su
ds. Rlbs; acad. ziekenhuis 10 ds. Bak
ker. Diac. huis 10.30 ds. Happee;
jeugdkapel Vredeskerk 10 hr Balken
ende; jeugdkapel G. Herder 10.30 hr.
geld. Baptistengemeente 10 ds. Koek
koek, 6.30 evang. Kits; Noord (Sport-
laan) 10 hr. Bouhof. Moluks Evang.
Well. Geref. Kerk Zulderkerk 10
- IJssel. RK Kerken: Bonifaclus
7. zond. 8.30. 10 en 11.30; Plus zat.
7. zond. 9. 10.30 en 11.45 De Bron
zat. 6.30. zond. 9 en 11.
BENTHUIZEN Herv. Gem. 9.30
en 6 ds. Den Dikken. Geref. Gem.
9.30 en 6 stud. Vogelaar Mijdrecht.
BODEGRAVEN Herv. Gem.
Dorpskerk 10 ds. Droogers
7, zond. 9
DE KAAG Herv. Gem. 10
Carstens. Rk kerk zat. 7, zond. 8.
KATWIJK AAN DEN RUN
Herv. Gem. Open Hof 10.30 ds. v.
Roon Zeist: Dorpshuls 6 ds. Hey-
Kattenberg Krimpen aan de IJssel.
Volle-Evang. Gem. Vborstr. 100, 9.45
Soefie-beweglng 4 nam.
KOUDEKERK AAN DEN RIJN
Herv. Gem. 10. 7 ds. v.d Linden,
avondmaal. Geref. Kerk 8.30, 10.30
en 7 ds. Swierts. avondmaal.
LEIDERDORP Dorpskerk 10 ds.
Boogert Lelden; Hoofdstraatkerk 10
mr. Reugebrink. 6.30 ds. Van Drie
Delft; Schepp,5"^kergt^gtr"1 Legden
Jongerendienst. Baptls.engeme<
11.30; bijkerk Poelhuys zat. 7. zond.
en 11.30; Mariakerk zat. 7, zond.
0, 10. 11.30 en 5.30: Engelbewaar-
s zat. 7. zond. 7.30. 9.30, 11 en
NIEUWVEEN Herv. Gem. 9.30
Kaal. Avondmaal. Geref
De
«r. 5 ds. De Vries.
Trouwborst Benschop; Salv.
Buitenhuis Bodegra-
Verboom Wad-
Achterberg. 5 ds.
Geref. Kerk
KATWIJK AAN ZEE Herv.
Gem. N. Kerk 10 ds. Vink, 6 ds.
Catsburg: Oude Kerk 10 ds. Vroegin-
dewey. 6 ds. Lagerwey Den Haag:
Ichtuskerk 10 ds. Hovius. 6 ds. Boer;
Pndélkerk 9.30 ds. Kool. viering ambt
jubeleum. 6 ds. Vroeglndewey;
LEIMUIDEN Herv.
ds. Oostinga; Pauluskerk
K. 9.30 kand. Stoker,
Aiphen. Rk kerk zs
NIEUW-VENNEP Herv. Gem.
kand. Den Harder
Voor de monumentencommissie
van het provinciale bestuur in
Noord-Holland was het een schok
kende ervaring, te horen da.t de
restauratie van de grote kerk in
ds. Quist Den Haag. 5 ds. Rebel,
c kerk zat., 7 zond. 8.30. 9.30 en
Ned. Prot. Bond. Jul.laan 17, 10.30
7. zond. 8, 9.30, 11 en 12.15.
VALKENBURG Herv. Gem. 10
Ruiten-
dand. Dee O.geest, 6.3
,r_ Goverts. Geref.
Haa?'
De
ds. Oostinga. Geref.
Gerf.
De bleker Lntten. Rk kerk zat.
zond. 9.30 en 11.
NOORDEN Herv. Gem. 9.30 ds
v.d. Kooy, Avondmaal. 7 hr. Rose
boom Maarssen Ger Kerk 10 ds v.d
Bank Ede. 7 hr. Schoenmaker Oud
Wetering. Rk kerk zat. 7.30, zond.
en 10.30.
Herv. Gem.
9.30 en 6.30 ds. Geertsema. Geref.
Kerk 10 en 5
is. De Vos: wijkgebouw
De Hoeksteen 10 dovendlenst. Geref.
Kerk Vredeskerk 10 ds. De Vries. 5
ds. Pijlman: Triumfatorkerk 10 ds.
Geref. K. Vrijg. 10.30 ds'. Hidding. 4.30
stud. Borgdorff. Geref. K Vrijg.
i 3 ds. Hoff.
Verband 10
Moggree Rijswijk, 7 ds.
Geref. K. Vrijg.
Schuurman. 5 eredienst
Oud-Geref. Gem. 9.30 en 3 leesdienst
29 Jan
Brokerhof, Rk
10.30, 11.45 en 5.30.
VOORSCHOTEN—Herv. Gem dorps
kerk 10 ds. Reedijk; aula NH 9.30
- - vic. Bijl en pastoor Hoogen-
Leiden. Rk
at. 7. zond. 8.30. 10.30 en 12; M.
lodskerk zat. 7. zond. 8. 10 en 11.30
WARMOND Herv. Gem. 10 en
Den Tonkelaar. Avondmaal. Rk
Aktie Krulstoch- NOORDWIJK-BINNEN Herv.
Gem. 10 en 7 dr. Jansen, Avondmaal.
Geref. Kerk 9.30 ds. Elgersma, 5 ds.
v.d. Bergh-sl
I ivantceliért-ni ruin /iil.-.ingel 2 zond.
10 hr. Zijlstra, 27 Jan. 8 nam hr.
komst. Leger des Heils
recht 10. 11
RK Kerken: Haagweg zat.
zond. 9. 10.45. 12 en 6.30; Steen-
schuur zat. 7. zond. 10. 11.30. 6 en
Lammenschansweg zat. 7. zond.
10.30. 12
Bogers.
geestel. gehandicapten; Kruiskerk 10
ds Hanemaayer; Opst. Kerk 10 ds.
Lefeber. 4.45 zang, 6 ds. De Ruiter
Jeugddienst; Nabij 10 jeugdkapel; G.
Herderkerk 10.30 dr. v. Santen; De
Bron 9 dr. v. Santen, 5 ds. Verploeg;
Herderkerk 10.30 dr. v. Santn; De
Bron 9 dr. v. Santen. 5 ds. Verploeg;
Driehoorne 7 lnterk. dienst; Oudshoorn
10
ingerendlenst;
Seri 9730 kand. énïjder R.dam',
6.30 ds. Verploeg. Geref. Kerk Mar.
kerk 10 ds. Hasper Halfweg, 6.30 hr.
Tenyenhuls; Salv. kerk 10 hr. Teny-
enhuis. 6.30 ds. Hasper; G. Herder
kerk 9 ds. v.d. Ree. 6.30 ds. De Ruiter;
De Bron 10.30 ds. De Ruiter, 6.30 ds.
v.d Ree. Geref. Kerk Vrijg. 10.30 en
2 ds. Snip Chr. Geref. Kerk 9.30
dienst. 2.30 ds. v.d. Ent. Oud-Geref.
Gem. 9.30 en 4 leesdienst Remonstr.
Gem. 10 ds. Bongartz. Geref. Kerk
Een poosje geleden heb ik het
erover gehad, hoe belangrijk de
der naam wordt een mens ver
laagd tot
puter-gegeven:
mens beroven van zijn naam, ont
nemen we hem zijn waarde als
Deze week werd ik getroffen
door een verhaal in een Espe-
ranto-tijdschrift.
Iemand had het kasteel Gut-
tenberg bezocht, dat uit de
twaalfde eeuw dateert en een
van de weinige is, die niet ver
woest zijn door de vele oorlogen.
In dit kasteel, gelegen in een dal
aan de rivier de Neckar, is nu
een hospitaal gevestigd voor
roofvogels, uilen en reigers. Men
verzorgt daar ongeveer honderd
gewonde vogels.
Iedere vogel heeft een naam
en wordt heel persoonlijk be
handeld. Men voedt de vogels op
voor hun toekomstige vrijheid.
Dagelijks zijn er oefeningen met
adelaars en gieren. Eerst zitten
ze op de hand van hun leider, dr.
Claus Tentzloff, die ze steeds
weer in de lucht gooit. Meestal
komen ze gauw terug, maar som
mige blijven ook wel een paar
weken weg.
Van al deze vogels zijn de
gieren de meest schrandere. Wan
neer ze in een groep samen zijn
en men roept er eentje bij z'n
naam, dan komt deze vogel di
rect. Wij zijn wel gewend dat
onze huisdieren op hun naam
reageren, maar dat ook deze vo
gels gevoelig zijn voor een per
soonlijke naam, is lang niet ie
dereen bekend.
Men vertelde daar, dat ade
laars die in dit kasteel geboren
zijn, na enkele jaren worden
overgebracht naar het eiland Rü
gen in de Baltdsche Zee. Maar
iedere lente keren ze terug naar
hun geboorteplaats, herkennen
duidelijk him vroegere verzor
gers en vertrekken na enkele da
gen weer naar hun tegenwoordi
ge woonplaats. Zij vergeten de
mensen, die ze in hun jeugd ver
zorgden en een eigen naam ga
ven. niet!
Dat onze huisdieren zich aan
hun verzorgers hechten, gene
genheid geven en ontvangen,
daar verbazen we ons niet over.
Maar dat ook roofvogels in staat
zijn genegenheid te tonen aan
hen die ze behandeld hebben
met liefde en begrip, is wel een
merkwaardige ontdekking. Ove
rigens, wie gaf ze de verzamel
naam "roof" vogels? Volgens dr.
Tentzloff bestaan er geen roof-
vogles. De vogels doden slechts
om zichzelf in leven te houden.
Echte roofdieren zijn volgens
hem alleen demensen.
Ik dacht dat het er heel an
ders in onze wereld zou uit zien,
als deze "roofdieren" elkaar met
liefde en begrip zouden behan
delen. Als we het "roven" eens
zouden nalaten, het roven van
andermans eer, zijn goed, zijn
waarde, zijn vreugde, zijn tijd,
zijn vrijheid, zijn goede naam.
Als de zg. 'vergeten groepe' ook
eens aan bod zouden komen; als
met begrip naar minderheids
groepen geluisterd zou worden
als we buitenlanders met andere
zeden en gewoonten, ook met "n
andere godsdienstige overtuiging,
zouden behandelen met genegen
heid en mildheid. Wanneer we
eens niet alleen maar dachten
aan ons eigen geluk, maar ook
aan dat van anderen. Niet aan
ons eigen voordeel, maar aan
hen die verzorging nodig heb
ben.
Wij moeten evenals die gewon
de "roof"-vogels opgevoed wor
den voor onze toekomstige vrij
heid.
Die vrijheid kunnen we vir.den
bij Jezus Christus, die zelf echt
vrij was en echte vrijheid geeft.
Een vrijheid, waarin we ons ver
antwoordelijk weten voor elkaar,
dichtbij en ver, in een wereld
waar alle "gewonden" verzorgd
zullen wot den en genoemd bij
hun eigen naam.
J. T. KOOPMANS-SCHO-
TANUS,
Vendelstraat 10,
Leiden,
Telefoon 071—141009.
man Rk kerk 8. 10
in kapel kerkhof 4.
NOORD WIJKERHOUT Herv.
Gem. 10 ds. Streefland; De Zilk 10
mevr. Goudt Santpoort. Rk kerken
Jozef zat. 7. zond. 8. 10. 11.30 en
6; De Zilk zat. 7.
11.30; S. Bavo 9.3
7.15 zond. 10.
OEGSTGEEST
prof.
Brugkerk 9.30 ds. v.d Heuvel. D.ou ar
Broekhuls Schoonhoven; De Hoeksteen oPE^af
Geref. Kerk 10 ds. Modderaar
Korteweg Bergambacht; Ontm.
10 ds. Meijnhardt Reeuwwijk. 5
- \fgeschelden Ge-
Gein. Groe-
Hoender daal; zond. 8.30. 11
Pauluskerk 10 ds. Ter Linden; gem. 7. zond. 10.
Rk kerken: Cntm kerk
Vegter, 7 ds. Brokerhof.
vd. Brugge Den Haag.
:ond. lO^en^ 12: Bonaventurakapel zat.
OUD-ADE Rk kerk zat. 7, zond.
1.30 en 10.30.
OUDE EN NIEUWE WETERING
WASSENAAR Herv. Gem. Dorps-
Werner.
WOUBRUGGE —Herv. Gem. 9.30
en 6.30 ds. Blenk. Avondmaal, Geref.
Kerk 9.30 ds. Bezemer, 6.30 ds Huize
bosch.
ZEVENHOVEN Herv. Gem. 9.30
ds. Llndenburg Ter Aar 7 ds. Nicolai,
zat. 7. zond. 8. 9.30 en 11.
RIJXSATERWOUDE Herv. Gem
9.30 ds. Bouman te Katwijk aan Zee,
7 ds. Van der Kooy Noorden. Chr.
grote
i Nlel;
Bethelkerk 9.30 ds. v. Nlel, 6 ds. v.d.
zond. 9 en 10.45.
ZOETERWOUDE Herv. Gem. 10
ds. Schoch Rk kerken Janskerk zat.
7.30, zond. 7.30 9.30 en 11.30; Chr.
Dlenaarkerk zat. 7, zond. 8.30, 10, 11.30
en 6; Rljdljk zat. 7. zond. 10. 12 en
6.
ZWAMMERDAM Herv. Gem. 10
ds. Mostert, 6.30 ds. Cnossen Woer-
geref. kerk
kerk 9.30 dr. Van Oeveren, 5
Jeugddienst.
kand. Simpe
laar. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds.
De Graaf Ede. Evang. Chr. Gemeen-
gemeenschap
zond. 10.30.
rPWETERING
7, zond. 7.30, 9 en 10 Mk
RIJPWETERING Rk kerk
Vanavond om 7 uur wordt in de
Hartebrugkerk aan de Haarlemmer
straat in Leiden een jongerenmis ge
houden, waaraan de jongerengroep
"De Overbrugging" meewerkt. Het
thema van de dienst is: "Zijn w« ge
roepen*"
Edam maar liefst tien miljoen gul
den meer gaat kosten dan was ge
raamd (in totaal nu 15 miljoen).
Hoewel dergelijke zaken gewoonlijk
in de commissie worden afgedaan,
ziet het ernaar uit, dat deze subsi
diëring in de voltallige zitting van
de provinciale staten aan de orde
zal komen. Tooh heeft de commis- j
sie een positief advies uitgebracht.
Ze wil nu de instelling van een mo-
numentenwacht, die groot verval
bij gerestaureerde monumenten
moet voorkomen. De kerk van
Schellinkhout (bij Hoorn) bijvoor
beeld is nog niet zo lang geleden
gerestaureerd en vertoont nu al
weer tekenen van ernstig verval.
Op de obligatielening van het
Nederlands Bijbelgenootschap is
binnen enkele weken voor één mil
joen gulden ingetekend. De lening,
die maar 6 procent rente oplevert,
is noodzakelijk voor de verbouwing
van de kantoor- en opslagruimte I
van het NBG die volgens de ra- J
ming anderhalf miljoen gaat kos- j
ten.
De secretaris-generaal van de
Hervormde Kerk, dr. A. H. van den
Heuvel, heeft in een brief aan pre
sident Duvalier van Haïti gepleit
voor Alex Louis, die na het behalen
van het diploma economie aan het
Katholiek instituut voor hogere
Handelswetenschappen in Brus
sel, in november vorig Jaar, naar
Haïti terugkeerde, waar hij bij
aankomst op het vliegveld zonder
redenen werd gearres
teerd. De redenen van zijn arresta
tie en zijn verblijfplaats zijn nog
steeds niet bekenid. Dr. Van den
Heuvel herinnert Duvalier eraan,
dat Haïti de universele verklaring
van de rechten van de mens heeft
ondertekend.
Zowel aan de protestantse als
aan de rk theologische faculteiten
in West-Duitsland heeft zich voor
het studiejaar 1976 een record aan
tal studenten aangemeld. De theo
logiestudenten aan de rk faculteiten
willen echter merendeels geen pries
ter worden maar wel als leken-
theoloog in de kerk werkzaam zijn.
Bij de protestantse faculteiten ligt
dat anders. Daar wil het merendeel
straks wel als dominee tn de kerk
werken. In Tubingen is bij de theo
logiestudenten meer intermenselijke
dan politieke en sociale betrokken
heid waargenomen.
Jongerenleiders en pastores in
West-Duitsland menen, dat de
jeugd aan een "verschriikkelijke
overaanpassing" begint te lijden,
als gevolg van de competitiedruk op
de scholen, de Jeugdwerkloosheid
en de angst straks geen baan te
kunnen krijgen. De Jongeren be
ginnen zich te isoleren en trekken
zioh terug in de romantiek, werd
tijdens een conferentie in de Ju-
gendburg te Gemen (bij Borken)
gezegd. Veel kinderen, jongeren en
jonge volwassenen maken een over
spannen indruk, zijn consumptief
ingesteld en vertonen weinig kriti
sche zin. Tal van jongeren zoeken
hun toevlucht in alcohol en rustge
vende tabletten. Daartegenover
staat dat anderen zich positiever
cgxstellen tegenover kerk en geloof.