Glenys Marshall wil graag
in Nederlandse film spelen
'Ik heb alle reden een
gelukkig mens te zijn'
...en gisteren
toegelicht
Engelse actrice woont in Nieuw Vennep
ACTEUR LEO DE HARTOGH:
"j°rharte^' br
(^j^vandaag...
RADIOPROGRAMMA
VRIJDAG 23 JANUARI 1976
LEIDEN/NIEUW-VENNEP In Nieuw-Vennep woont sinds
enige maanden een zeer aantrekkelijke Engelse actrice, die
haar sporen heeft verdiend in de televisiestudio's van de En
gelse BBC en daarnaast een aantal films op haar naam heeft
staan. Wanneer men het rustige Nieuw-Vennep binnenrijdt,
waar de oude dorpskern een hopeloze strijd levert tegen de
opdringende nieuwbouw, verwacht men niet op zeer aangena
me wijze geconfronteerd te worden met een Engelse actrice,
die o.a. Vanessa Redgrave tot haar vriendinnen rekent en die
samen met in Engeland zeer bekende komieken, zoals Stanley
Baxter, in een televisieshow heeft gestaan. Die Engelse actrice,
getrouwd met een directeur van een Arabische vliegtuigmaat
schappij, is Glenys Marshall. Ze woonde tot juli van het vorig
jaar in Londen, waar ze geregeld in de Engelse societywereld
vertoefde. Omdat haar man in Amsterdam werd gestationeerd,
vergezelde zij hem naar Nederland. Zowel Glenys Marshall als
haar echtgenoot zijn verrukt over hun verblijf in Nederland en
over hun tot op heden opgedane Nederlandse kennissen.
Glenys Marshall heeft een vrouwe
lijke charme, die doet denken aan
de verhalen, die over sterren in Hol-
lywood de ronde doen. Zij behoort
tot de vrouwen, die op de Juiste ma
nier gaan zitten, die veel waarde
hechten aan verfijnde manieren en
die niet lopen, maar zich van het
ene punt naar het andere voortbewe
gen. Ze heeft klasse en is zich dat
bewust. Ze schept een uitstekende
ambiance door de aanvankelijk in
geschonken 'applejuice' te verrij
ken met een evenredige hoeveelheid
•brandy'. Ze schept een sfeer, waar-
In het vrijgeven van autobiografi
sche bijzonderheden mogelijk wordt.
Glenys Marshall vertelt: "Eerst be
zocht ik de 'Royal College of Dra
matic Art" in Schotland. Ik was
daar van mijn twaalfde tot mijn ze
ventiende jaar. Daarna ging ik naar
de 'Guildhall Sohool of Speech and
Drama' in Londen. Dat gebeurde,
omdat ik inmiddels in het 'Citizens
Theatre of Glasgow' een rol had ge
speeld in The Enchanted'. Ik kseeg
voor die professionele voorstelling
vrij van school om te repeteren.
Mijn ouders waren trots op me en
zagen toen in, dat ik waarschijnlijk
ook wel talent zou hebben om een
carrière als actrice te beginnen. Ik
ging toen naar de 'Guildhall School
and Drama'. Daar leerde ik enorm
veel.
Hadat flt vier Jaar op de "Guild
hall School" had vertoefd Kreeg ik
bij de "Close
Theatere Club" in Glasgow,diedeel
Theatre Club'' in Glasgow, die deel
uitmaakt van het "Citizens Theatre
of Glasgow". Ik speelde daar in een
stuk, dat "Little Sister, Little Bro
ther" heette. Het was een experi
menteel theaterstuk, dat de gedra
gingen van drie mensen behandel
de, die na een atoomaanval een le
ven ondergronds leiden. Toen "Lit
tle Sister, Little Brother" ongeveer
drie maanden had gedraaid in het
zelfde theater, kreeg ik een rol aan
geboden bij de entertainer Stanley
Baxter als een soort "glamour girl".
Het is zoals ook bevestigd wordt
door de meeste van mijn collega's,
moeilijk om met die man samen te
werken. Men kan hem eigenlijk in
Engeland niet uitstaan, maar ieder
een spreekt met waardering over
zijn artistieke capaciteiten. Ik was
in zijn shows, die hij de "Stanley
Baxter Series" noemde, een meisje,
dat werd gebruikt om zijn grappen
tot een succes te maken. Ik deed in
die series veel televisie-ervaring op
en werd helaas gezien als het "gla-
mour-achtige type". Het was daar
om niet verwonderlijk, dat een
vrouwelijke entertainer, Unna
Stubs me in haar show uitnodigde
om ongeveer hetzelfde te doen.
Omdat ik teveel in een hoekje werd
gestopt, waar ik voor iedereen her
kenbaar was, besloot ik tenslotte om
weer bij het toneel te gaan werken.
In 1973 kreeg ik een rol bij het
„Perth Theatre" in Schot
land. Daar speelde ik een rol in 't
toneelstuk "Pride and Prejuidice".
Het was een stuk van Jane Austin
en het behoort zonder enige twij
fel tot het conservatieve eenre. Ik
speelde in "Pride and Prejuidice"
een zekere Ms. Bingley.
Vanessa
Je hebt toch een film gemaakt
met de toch wel veelbesproken
filmster Vanessa Redgrave?
Glenys Marshall: "Ja, dat klopt.
Eerst heb ik met een Franse film
groep de film „The Fantom Party"
gemaakt. Later maakte ik met Va
nessa Redgrave de film "Farewell
to Arms". Vanessa speelde de
hoofdrol als hoofdzuster en ik had
als verpleegster de tweede hoofdrol.
Ik heb toen erg veel met Vanessa
Redgrave opgetrokken, die een
goeie vriendin van me is geworden.
Ik heb ook in Egypte in een film
gespeeld. Dat was in de film "Bur
ning Youth", en ik heb toen mijn
naam veranderd in "Gina", omdat
men daar moeite had met het uit
spreken van mijn naam. Ik heb
ook nog een rol gespeeld in de tele
visieserie "Dr. Finley's Casebook",
die naar ik meen ook in Nederland
op het scherm is geweest. Ik zou het
erg fijn vinden ook in Nederland
een rol in een film te kunnen spe
len. Maar ik stel het wel op prijs
dat ik eerst het script zie. Wat
het Nederlandse theater betreft ligt
dat wat moeilijker. Ik beheers de
Nederlandse taal niet en kan bij
voorbeeld alleen in het kader van
het „Mickery-circuit" iets doen.
Dat zijn eigenlijk niet meer dan va
ge plannen. Want hoewel ik ver
schrikkelijk gelukkig ben met mijn
man en dochtertje Mid hier in Ne
derland, zou ik toch graag weer iets
bij het toneel of bij de film willen
doen".
Weemoed
Glenys Marshall zegt het met
een tikje weemoed in haar stem.
Ze haalt een levensgroot fotoboek
tevoorschijn, met daarin enige fo
to's van haar film- en toneel rol
len. Het zijn stuk voor stuk erg
mooie en artistiek zeer verantwoor
de foto's, die haar blijvend binden
aan haar artistieke carrière. Een car
rière die zich al min of meer inter
nationaal heeft ontwikkeld. Ze woont
nu in Nederland en zal beslist nog
van zich laten horen. Indoen film
regisseurs haar niet benaderen zal
zij ongetwijfeld zelf initiatieven in
die richting ondernemen. Glenys
Marshall is zonder enige twijfel een
getalenteerd actrice. Haar talent zal
zeker in staat blijken de minieme
afstand Nieuw-VennepAmsterdam
te overbruggen.
Jplie Ege heeft tenslotte ook in
een Nederlandse film gespeeld. In
hoeverre dat als maatstaf kan gel
den? Glenys Marshall weet het niet.
De filmindustrie is een grillig be
drijf en de regisseurs, die haar loop
bepalen zijn wellicht nog grilliger.
A. C. KOEKEBAKKER Jr.
Glenys Marshall: „Ik werd
Als Leo de Hartogh zo in jacket uit de repetitie stapt van Fey-
deau's „Geen haar op t' hoofd" ziet men hem het draafwerk van
de kwieke machinerie nog aan, die de Franse kluchtschrijver
als een meester in zijn vak altijd beoogt op gang te brengen.
Toch heeft men bepaald niet de indruk dat deze in Rotterdam
geboren rijzige acteur dit jaar zestig gaat worden.
Tweeënveertig jaar geleden begon ook de Filmstad van Loet C. Barn-
hij als een welogende jeune pre- sttfn om zich voor de camera's te
niier zijn artistieke loopbaan, van bewegen, was maar luttele kilome-
het begin af had hij enige tegenzin ters verwijderd. Voor de opnamen
in het gladde aspect van dab soort van 'n Zomerzotheid" naar het
helden, zijn voorkeur ging uit naar boek van Cissy van Marxveld ging
karakterroden. Daar heelt hij later hij naar Parijs, in de tijd van die
ook zijn deel in gekregen, maar een toenmalige Nederlandse filmrenajs-
imposante verschijning is hij daar- sance geen ongebruikelijke figuur,
bij gebleven. De regisseurs waren vaak beroemd-
Zoais zovelen begon zijn carrière als heden, die voor Hitier waren ge-
volontair. Met zyn scnoolgenoot vlucht.
Max Nord, die letterkundige is ge
worden, verlangde hij naar een to-
neelloopoaan. Daar was toen een
flinke dosis idealisme voor nodig,
een nobby om dat te doen voor viji-
entwintig gulden per maand.
Ondertussen stapte hij voor de
oorlog al over naar "Het Masker"
van Ko Arnoldi en hij stond er on
der meer naast Else Mauhs in Mau-
"Asmodée". De Hartogh had
der Lugt Melserc de smaak voor film te pakken
terecht, nadat hij in 1934 eerst al Gerard Rutten vroeg hem naar
met Fien Berghegge bij Louis Da
Brussel te komen om daar
met de zwemberoemdheid Wil
ly den Ouden in haar filmdebuut te
staan. De opnamen waren in volle
gang toen de Duitsers Nederland.
België en Frankrijk binnenvielen in
mei 1940.
De film werd niet afgemaakt en
J (virlnocfl rvp r-irwHo Ho Twoctnno
gevraagd
NEDERLAND I
18.45 Kortweg: kunst op komst (NOS)
13.55 Journaal (NOS)
19.05 Dè man van zes miljoen (TROS)
19.55 Alles of niets (TROS)
30.40 l'epper (TROS)
21.35 Journaal (NOS)
21.50 Interview met de Minister-President (TROS)
22.00 Music-all-in (TROS)
23.00 Late visite (IKON)
23.25 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Paulus de Boskabouter (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Toppop Hitparade (AVRO)
20.00 Journaal (NOS)
20.25 De gebroeders Hammond (AVRO)
21 15 Voor de vuist weg (AVRO)
22.35 Televizier magazine (AVRO)
23.20 Journaal (NOS)
Of er nog wat te lachen viel, gis
teravond? Nou. reken maar. De he
ren van het Simplisties Verbond zijn
aan een werkelijk fenomenale serie
bezig. Een avond met Koot en Bie
op het programma kan niet misluk
ken. zou ik bijna zeggen. Gisteren
trokken ze er op uit, richting Belgi
sche grens, want "Nederland is te
klein voor ons zoals Bie uitlegde.
En hoe klein is ons landje dan
wel? Zo klein, dat het plafond hier
en daar de bodem raakt. Zo klein,
dat prins Bernhard maar één echte
vriend heeft. En zo klein, dat de
grensrechter zijn hoofd stoot. Helaas
kreeg Koot kramp bij Abcoude, zo
dat het duo weer op tijd in de stu
dio
de verbondspropagan-
Tot slot nog iets over VPRO's Net
ty Rosenfeld. Ze heeft nu een
hele goeie manier gevonden om te
interviewen en landgenoten uit te kie
zen. Eerst blind prikken op de kaart
van Nederland, en daarna in het te
lefoonboek. Zo werd het reisdoel de
fruitkweker Stam in het dorp Ochten
in de Betuwe. Maar de heer Stam
bleek al twee Jaar dood. "Hij was
bijzonder aardig en bijzonder intel
ligent". zeiden zijn nabestaanden.
En vervolgens werd het toch nog
erg gezellig.
GERARD PAQUES
De TROS-tv zendt vanavond weer een aflevering van 'Music-
all-in' uit. Tot de gasten behoren ditmaal Chris Barber en
zijn nieuwe dixieland-formatiede violist Theo Olof en de
Franse jazzviolist Stéphane Grapelly. Voorts werkt aan dit
programma mee de Amerikaanse zanger Mei Tormé.
Televizier-magazine schenkt vanavond aandacht aan de dijk-
problemen op Texel. Verder een portret van de republikeinse
kandidaat voor het Amerikaanse presidentschap, Donald Rea
gan. Er wordt ook een reportage over de stakingen in Spanje
verwacht.
een miljoen gulden aan prijzen
4 Conti TS staalradiaalbanden
ter waarde van ƒ610,-, be
schikbaar gesteld door Conti
nental Rubber B.V., Amersfoort
Ta wlnnan In da
National* Puzxalaktla tb.Y.
Nationaal Fonda
Sport Oahandlcaptan.
VRIJDAG 23 JAM
Hilversum I
PP: 18.19 Uitzending
(S) Eerlijk gezegd. 8.03 (Si Popste-
tlon. 10 03 (S) Muziek bij de koffie.
11.03 (S) Hollands kwartiertje 11 15
,o. «n -e 12.03 (s)
4 03 ts) Bij
vx nv««UUO AWIU IIC
IS) Strictly country style
—j middag i4 i,
S) Sportshow.
Drie
Barend.
7.02 (S)
VPRO: 18.11 Embargo. NOS: 20.00
Nieuws. 20.05 (S) NOS-Cultuur. 22.30
Gamma van Alpha en Beta 23,00 Met
het oog op morgen, met Den Haag
vandaag. 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum III
NOS: 18.03 De vakaturebank. 18 10
tSNoe-progr. met Joost den Draayer.
9.00 Nieuws. 9.02 (S)
eens wat. 9.20 (S) 'n Woordje vooraf.
9.40 (S) 't Is historisch. 10.00 Sym
fonisch concert. 1145 (S) De wereld
van de opera. 12.45 (S) Trad. volks-
muzieK vandaag. 13.15 (S) Muziek hob
byisten. 14.00 Nieuws. 14.02 (S) Cou-
ramt(e). weekkrant met en over mu
ziek. 15.20 (S) Van Couperln tot Ra-
religieuze muziek omstr. 1700l
<S) Aspecten, kunstrubriek.
'""0 Radiojournaal.
DUITSE TV
de nacht door.
i Gvmn.
8.45 (S) Z.O. 10.30 Nws. 10.33 Z.I.:
muziek- en informatieshow. 12.26 Med.
17.56-180-
Sportschau. 13.3
nette. 18 55 Kultureel mag. 19.26 Re-
0.59 Frogrammaoverz. WDR:
ter einem Dach. 18.35 Sport. 18.45 EÏn*
ganz gewöhnllche Ge^chichte 19.15 AJct.
19.45 Hit urn Viertel vor acht 20.00
Journaal, weerbericht en informatie
voor de wintersport. 20.15 Die Reife-
prüfung, speelfilm. 22.00 Der sleben-
de Slnn. 22.05 Rep. uit Bonn. 22.30
TlWlimil—
8.00 Nws.
10.00 Tien-om. 10.30 Aktua Sportcafé!
(11.00 Nieuws). 11.30 Hartje Amster-
OverheidsvoorUchting: f2.48 Werk en
de wintersport. 23.1
mische serie. 19.00 Journaal. 19.30 Be
en rauz. 18.20 Vater der Klamotte, ko-
portages van buitenlandse korrespon-
NCRV: 7.02 (S) Happy
vids in Scheveningen had gestaan.
Voor de toen kapitale soni van vijf
enzeventig gulden voor veertien da
gen! De bescheiden inkomsten van
die tijd niet bovendien een acht-
maandskontrakt vonden voor De
Hartogh toen ai meteen compensa-
1 facade tegen de onzeker-
ADVERTENTIE
„Mondacheinsona- ^iogse ffrtode de Prestatie
moest die rol laten lopen
hij met veel plezier aan terugdenkt.
"Een verrukkelijke tijd. Het was een
simpel driehoeksverhaal van Jong
zijn in de natuur. Ik was 't student.
Rini was mijn vriendinnetje. Het
was allemaal in een sfeer van fris
heid gedaan".
Uit Brussel werd het in 1940 een
overhaaste vlucht naar het zuiden.
Hij, Willy den Ouden en Jetty
Pearl bereikten met veel weder
waardigheden Parijs. Men ontmoet
te er door een toeval een man van
Jacqueline Royaard de Rotterdamse Lloyd. De "Indra-
Kleyn en Loesje Bouw- poera" was in Genua aan de greep
te",
door toneelverplichtingen toen
moeilijkheden Kurt Gerron de regie
overnam. Zijn filmdebuut kwam kor
te tijd later toch.
In de zomer van 1935 vertoefde een
groep bekende acteurs en ac
trices geplaagd door het slechte weer
lange tijd op Texel voor een pasto
raal liefdesavontuur "Jonge harten",
het regiedebuut van Charles Hu
guenot van der Linden. Tussen
onder
Kommer
meester speelden Leo de Hartogh der Duitsers ontsnapt en stoomde
en Rini Otte het stralende Jonge
paar.
Zijn activiteiten konden zich eigen
lijk op een klein gebied afspelen,
want hij acteerde in die tijd in de
Koninklijke, de première van "Jon
ge harten" ging schuin aan de over
kant in de Princesseschouwburg en
Marseille. Haastig
werd in de Franse hoofdstad af
scheid genomen. Jetty (later bekend
voor Radio Oranje) en Willy kozen
voor Londen, De Hartogh zette de
reds voort naar de Rivièra. Met 54
passagiers ging de "Indrapoera" op
weg naar Casablanca. Daar kreeg de
kapitein buitengaats van de voorlo
pige regering in Londen opdracht
naar Batavia te varen, een lange
reis via de Kaap, waarbij
Duitse oorlogsschepen ma
ten te ontkomen.
Het eerste wat hij aan de railing
staande in Batavia op de kade zag
was een klein figuurtje, dat riep:
"Leo, maak Je borst al vast maar
net, over twee weken première".
Corry Vonk, die juist met Wim Kan
in Indië aan een tournee bezig was.
En waarachtig, twee weken later
deed hij er cabaret. Vóór Pearl Har
bour ook daar een eind aan maak
te ging hij nog met een eigen toneel
gezelschapje langs verschillende
kunstkringen. Met "Toekomst" van
Bernstein.
Die toekomst zou de volgende Ja
ren bepaald niet erg zonnig worden.
De Hartogh kreeg een spoedoplei- mingskunst zijn". "Een Feydeau is
ding als officier en kwam tijdens de erg moeilijk goed te spelen". De mi-
te verdringen, er snel aan voorbij
te gaan. Laier komen die steeds
sterker terug".
Onmiddellijk na de bevrijding ging
trach- hij met Cor Lemaire aan het werk.
In Nederland zag men hem in Kans
programma "Salto Mortale". Met
een eigen gezelschapje reisde
hij voor het NI WIN nog eens terug
naar Indonesië.
De keuze voor toneel werd daarna
definitief en de rest van zijn carriè
re verdeelde 'hij bussen Den Haag en
Rotterdam in grote en kleine rol
len. In "Le dindon" v£
in "Suiker" van Claus,
teoor" van Dürrenmatt
cent ,.'t Is voorbü" va
"De Jongste dag van Horvath:
"Rollen die iets te zeggen hebben
spreken mij zeer aan, maar het
karakterwerk moet geen
Feydeau,
Albee
een miljoen gulden aan prijzen
j Wekelijks ©en 20-del?ge
Summa encyclopedie, een
geschenk van A. Oosthoek
Uitgeversmij. N.V., Do
Meern.
Te winnen In de Nationale Puzzelaktle Lb.v.
Nationaal Fonds Sport Gehandicapten.
Japanse bezetting in het kamp. De litair. die hij
bevrijding beleefde hij in Singapo-
Een trieste periode, welke als bij ve
le anderen diep in zijn leven heeft
ingegrepen. 'In de eerste tijd daar
na heb je de neiging, die ervaringen
"Geen haar op
't hoofd" vertolkt is "een heel
dige man". "Als hij zijn uniform uit
doet Is hij in zijn manier van uit
drukken een heel andere man. Hij
moet wel een beetje lachwekkend
wezen. Feydeau maakt zijn figuren
nooit belachelijk. Geen kijk-
mij-eens-leuk-zijn, dat zit Je od de
verkeerde lijn".
"Wat ik vroegef dacht: ik zal die
zenuwen nog wel eens kwijt raken,
het is mij helaas niet gelukt. Als Je
niet gespannen bent bij een pre
mière gaat het meestal beter. Je
gaat je steeds meer verantwoorde
lijk voelen voor de voorstellingen".
"De oorlogsjaren als een in elk op
zicht verschrikkelijke belevenis zijn
een oorzaak van die grote spannin
gen. Hoe dichter je bij de dood
komt. hoe meer die herinneringer
mee gaan spelen. Ze worden pas ja
ren er na concreet".
"Maar optimistisch ben Ik ln feiti
toch. Ik heb alle reden om een geluk
kig mens te zijn. Ik ben gezond ei
heb vier kinderen".
"Sommige mensen vinden mij eei
jjdel man. Misschien ben il
wel IJdel. Maar men moet niet ver
geten dat dat een facade, een zelf
bescherming is tegen de onzeker
heid".
PIET RUIVENKAM1