John Korporaal: documentaires in Mexico GEESTRIJK KUBISME BIJ GERRIT VAN DIJK HasSanatoriumprachtig moment der filmkunst In Poolse filmweek in Rotterdam Oudt Leyden HONG KONG- JAMES BOND EIGENLIJK BEST LEUK Op weg naar de drie miljoen PIJDAG 23 JANUARI 1976 FILM PAGINA 17 Ook in Leiden Ook Leiden krijgt een vleugje Poolse films te zien. LAK-cine- ma heeft op 2, 3 en 4 februari voorstellingen in het Academie gebouw aan het Rapenburg georganiseerd. Vertoond zullen worden: "Het spel" ("Gra" uit 1968) van Jerzy Kawalerowicz op 2 februari, "Het elfde uur" (Godzina Szcytu uit 1974) van Jerzy Stawinski op 3 februari en "Sanatorium der herinne ringen" ("Sanatorium pod klep- svdra uit 1973) van Wojchiech Has op 4 februari. De voorstellingen beginnen 's avonds om acht uur en zijn voor iedereen toegankelijk. Zij, die geen abonnementhouders van het LAK zijn, kunnen er voor twee gulden vijftig naar toe. Met het toenemen van het bios-Leiden) een staartje krijgt. Want coopbezoek doet zich toch de teleur stellende ontwikkeling voor dat de smaak van het publiek zich niet ver breedt, voornamelijk de Amerikaan se amusementsprodukties profiteren ervan, in de andere grotere filmpro- ducerende landen heerst een malai se. Zo kwam er in het jaar 1975 bij voorbeeld niet meer dan één puur Engelse speelfilm tot stand! Het aantal Franse en Italiaanse films, dat hier langs komt om de veel geprezen diversiteit in stand te houden is bepaald niet bemoedigend. De kosten gaan in deze voor ce baat uit. Is er voldoende aanbod uit een bepaald filmklimaat dan zal de in teresse vanzelf stijgen. Eén Japan se of één Russische film per jaar be reikt dat niet. Gelukkig dan ook maar dat in Rotterdam in het kader van de uitwisseling via een cultu reel verdrag een Poolse filmweek is ingeluid, die in diverse plaatsen (ook ook de niet te verwaarlozen Poolse film heeft in het verleden wel eens meer aandacht gehad en er zal nu in de eerste plaats aan gewerkt moeten worden om die weer te ver overen. Het dieptepunt is trouwens gepasseerd. In het vrije circuit onder meer zijn alweer wat Wajda's en Za- nussi's naar Nederland gehaald, maar een bredere oriëntatie blijft achterwege. Deze filmweek kan dat gemis vergoeden met een blik op de produktie uit recente jaren, op de hand bekeken misschien niet de al lerbeste selectie, die te maken was geweest, maar niettemin informatief genoeg om er een Pools levenskli maat uit te kunnen proéven. Voor wie de nu vijftigjarige Woj- ciech Has nog niet tot de top mees ters van de filmkunst rekende, hij kan er na het zien van zijn "Sana torium pod klepsydra" uit 1973 toe besluiten, want een apocalyptische fantasie als hij op basis van verha len van Bruno Schulz toont heeft het filmscherm nog niet bereikt. Nu te zien in het Rotterdams Filmhuis on der de titels "Sanatorium der her innering" of "De zandloper" treft men een rijp meesterschap in ver beelding en registratie, dat zijn weerga nauwelijks vindt. De naam Kaf ka komt al gauw in de gedach ten bij het zien hoe Jozef zijn oude vader, een arme Joodse stoffenkoop- man gaat opzoeken in een sanato rium. Het is het forniele hart van 'n reeks hallicinaties, herinneringen, fantasieën, een gevoelswereld zoals die Bunuel inspireerde tot het beste deel van diens filmwerk. Het sanatorium is namelijk geen geijkte verpleeginrichting, maar een fascinerend droomdecor, waarin de muren van tijd en plaats zijn weg gevallen. Has kan zijn gang gaan in het bizarre landschap van de ver beelding, dat hij met sublieme ca merabewegingen aftast in wisselen de tonen. Ontroerend soms in het kon- takt tussen vader en zoon, op an dere momenten met een ironische af- standelijheid. Jan Nowicki heeft pre cies de jongensachtige openheid om de verwondering te spiegele, die het voorbijtrekkende leven aan hem ont lokt. In dit korte bestek kan alle rijkdom van deze Has-film bezwaar- iljK worden aangeduid. Het is te ho pen dat deze film zal worden aan gekocht. want hij is waard gezien en herzien te worden, liefst in de oorspronkelijke kleuren, die er bij deze gelegenheid aan ontbreken. Middengroep De Poolse film heeft een zekere voorkeur voor historische films en houdt zich verder nogal nadrukke lijk bezig met het moderne leefkli maat van de jonge intellectuele mid dengroep, die de begaafde Zanussi bijvoorbeeld diepgaand karakteresi- seerde. Men proeft dat ook weer in een vacuümhuwelijk door Jerzy Ka- walerowic beschreven in zijn "Het spel". De maker van "Moeder Jo hanna van de Engelen" beschrijft de schijn, die een verhouding in stand houdt, maar zijn film uit 1968 beroept zich op te verouderde, vaak herhaalde stijlmiddelen die hem gevaarlijk dicht in de buurt van Lelouche brengen. "Kardiogram" van Zaluski is sym- pathiekr, want minder modieus in he* volgen van een dokter uit een kleine stad. Die komt voor een ge wetensconflict te staan en wordt onder meer door een partijfunctio naris in de tang genomen. In zwart- witfotografie komt het verhaal vrij authentiek over. De film over een jongeman, die vergeefs probeert tot een acteursop- lciding te worden toegelaten proeft men in "De vinger van gc Antoni Krauze als een tegenstelling tussen individu en conventies de maatschappij. In de veelvormige symboliek treedt een helder thema niet helemaal helder naar buiten, maar de wijze waarop fictie en rea liteit over elkaar heengroeien boeit toch wel. PIET RUIVENKAMP ADVERTENTIE Ruimte vrij wanneer u ongestoord mei relaties J of klein gezelschap wilt lunchen of dineren. Denk dan eens aan de bovenzaal van Oudt Leyden! (max. 26 personen) De van huis uit Haagse cineast John Korporaal, die nu al een vijftien jaar met succes in Mexico opereert en daar als een gedegen vakman te boek staat, is voor het eerst sinds zes jaar weer eens even j ln Nederland. De vorige maal gold zijn bezoek eigenlijk meer Italië, waar hij producenten warm wilde maken voor een oorspronkelijke variatie op de gebruikelijke spahgetti-western. Men had daar waardering voor, maar in het genre begon toen al de J klad te komen. Weer ruim zes jaar Titel: „De man van Hong Kong"; regie: Brian Trenchard - Smith; hoofdrol: Jimmy Wang Yu; theater: Lido; leeftijd: 18 jaar. Kung Fu voert wel een beetje de boventoon. Het is allemaal watbloe- i derig, zelfs een beetje cru. Toch is de "Oosterse James Bond de man uit Hong Kong, best leuk. Na al het supergeweld van de wes terse James Bond, die door respec- I tievelijk de ruige Sean Connery. de gladde Roger Moore en voor eventjes door George Lazenby werd vertolkt, j doet Jimmy Wang Yu het best aar- j dig. Wat houterig af en toe. maar hij komt toch over als een aardige jongen, die wat slimmer is dan de boeven. De "mooie" gladjanussen, die 007 personifiëren, halen het daar niet bij. Een achtervolgingsscne, uitge- j kauwd onderwerp tot en met. krijgt zelfs iets grappigs, als een domme automobilist, die er ook niets van snapt, aan te pas komt. Ook de Oosterse agent weet zich door mooie dames te omringen, al gaat hij er niet zo subtiel toe over. j En traditiegetrouw gaat zijn echte geliefde dood... Het slot is hard - een handgranaat in de mond van de "boef" steken is I niet bepaald zachtzinnig te noe- men - maar aardig gevonden. Kortom: best leuk die Hong Kong- man. Goeie opnamen, voor wie er van houdt: goeie Kung Fu en wie eens wil lachen kan er ook terecht. ANNEMIEK RUYGROK films. „Rififi in Amsterdam' en „De vergeten medeminnaar", die beide een ruim publiek trokken, wat daarna voor Nederlandse speelfilms eigenlijk in geen jaren meer gebeurde tot het tij met „Mira", „Blue Movie" en ,,Wat zien ik?" omsloeg. Met zijn Mexicaanse echtgenote en dochter keerde hij vervolgens terug naar Mexico-stad en er werd eigenlijk alleen nog maar gehoord van hem door de medewerking, welke hij aan films van zijn Italiaanse vrienden Poulidoro en Ferreri in de States gaf. Ook met de Mexicaanse film over de Olympische Spelen drong hij nog tot ons land door: hij tekende voor enkele van de beste delen. Nadat Korporaal met een satire ..De sterke arm' in Mexico van zich had doen spreken en daar ook in Europa gunstige reacties op had gekregen, heeft hij in zijn tweede vaderland niet stil gezeten. In de jongste periode maakte hij niet minder dan 25 documentaires. waarvan hij „Festival Cervantino", een onder meer in Spanje bekroonde film, naar Nederland heeft meegebracht. Hij werkte ook nog met de Nederlandsee fotograaf-Journalist Frans Stoppelman aan .Oaxaca' aan .Twistappel' en .Familiariteiten'. Hij geldt in Mexico als een kei in de montage en heeft bijvoorbeeld ..Reed' gesneden, die in het Jongste Film-International-festival in Rot terdam werd vertoond. Hij schreef mee aan verscheidene scenario's, die succesvolle films opleverden. Hij is al enige tijd bezig met een satire De processie", een speelfilm, die hij zelf wil regisseren en waarvoor Cantinflas (bekend uit „In tachtig dagen rond de wereld") een tijd als hoofdrolspeler stond geno teerd. In Mexico, waar film tegenwoordig een staatsbedrijf is. kost het echter veel tijd een speelfilmproject van de grond te krijgen, en daarom is de documen taire in het recente verleden Korporaals stiel geworden. Kijkt men Korporaal diep in de ogen, dan zou hij in Nederland wel weer eens actief willen worden. Hij zou graag een Nederlandse filmweek in Mexico bewerkstelligen naar het voorbeeld van de Belgische filmweek, die daar onlangs goed is gevallen. P.R. John Korporaal, filmregisseur in Mexico. Blijvers LUXOR "Jaws", de reusachtige witte haai, die een zomer lang alle badgasten de stuipen op het lijf jaagt. STUDIO "Lenny Bruce", de legendarische cabaretier, goed vertolkt door Dustin Hoffman. TRIANON "Histoire d'O", de mooie O wordt ook deze week ver nederd door haar minnaar. En dat om haar liefde voor hem te bewijzen. Terug in Leiden CAMERA 'The great Gatsby", het "fenomeen", Robert Redford en de wispelturige Mia Farrow als de lieve, onbenullige Daisy in een film, die het eigenlijk alleen van de kostuums en de entourage moet hebben. dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. 14 jaar. CALYPSO "Sneeuwwitje en de 7 dwergen", dag. 2.00 en 8.00 uur, za. en woe 1.30, 3.30 en 8 00 uur, zo. 12.00. 2.00, 4.00 en 8.00 uur. AL. CAMERA "The Sting", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. 2.15, 4.30, 7.15 en 9.45 uur. 14 Jaar. CINEAC "De grote stilte", 's avonds, 5.30, 7.30 en 9.30 uur. 18 jaar. CORSO "Histoire d'O", dag. 2.00 en 8.15 uur, zat. 2.00, 7.00 en 9.15 uur. zo. 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur. 18 jaar. DU MIDI "Butch Cassidy and the Sundance Kid", dag. 8.15 uur, vrij., zat, zo. 7.00 en 9.30 uur. 1.30 3.45 "Lawrence van Arabië", 7.45 7.45 AL. Kindermatinee Nachtfilms CAMERA "Morgan suitable case for treatment". REX "I Goede films in andere steden "Dog day afternoon" (Al Pacino), Tuschinski 2 en Alhambra, Am sterdam. "East of Eden" (James Dean), Alhambra 2, Amsterdam. "Het beest" (Walerian Boro- wezyk), 't Venster, Rotterdam. Haagse bioscopen APOLLO 1 Jaws', dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur. zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. APOLLO 2 "De klokkenluider van de Notre Dame", dag. 2.00, 7.30 en 10.00 uur, zo. 2.30, 5.00, 7.30 en 10.00 uur. 14 Jaar. ASTA: "Jaws", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur. zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 urn-. 14 jaar. BIJOU "Les violons du bal", FLORA "Wellustige verleid sters", dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur, 18 jaar. KRITERION "Alice doesn't live here anymore", dag. 7.00 en 9 30 uur, zat. en zo.. 3.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. METROPOLE "Lenny", dag. 2 00. 7.00 en 9.30 uur. 18 Jaar. ODEON I "Dodenrit met de duivel", dag. 2.00. 6.45 en 9.15 uur, zon. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. 18 jaar. ODEON II 'The bridge over the river Kwai", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. OLYMPIA "Samen uit, samen thuis", dag. 2.00 en 8.00 uur. AL. PASSAGE Dog day afternoon', dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zat. en zon. 2.00 en 800 uur. 14 jaar. REX "Veel liefs uit Moskou", dag. 11.30, 1.45, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. zon. v.a. 11.30 uur. 14 jaar. ROYAL'70 'The golden voyage of Sinbad", don. t/m zon. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, ma. en di. 2.15 en 8.00 uur, woe. 2.15 uur. 14 jaar. ROYAL "De negen ontem- baren". do. t m zat. 2.00, 7.00 en 9 30 uur, zon. 2.00, 4.30. 7.00 en 9.30 uur, ma. t m woensd. 2.15 en 8.00 uur. 18 jaar. STUDIO "Waar een wil is, is een bed", dag. 2 15, 7.15 en 9.30 uur, zon. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. 18 jaar. STUDIO 2000 "The front page" dag. 7 00 en 9.30 uur, zon. 1.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 Jaar DE UITKIJK "1'Invitation", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 Jaar. We z(jn op weg naar drie mil joen gulden voor het nationaal Fonds Sport Gehandicapten. Geweldig. Na zestien ronden is het enorme bedrag bereikt van f 2.589.166.04. De extra-prijzenpot kon weer worden aangevuld met f 3.462,28, zodat het totaal is: f 24.362,28. Wanneer notaris J. H. Birkhoff nu het sein zou geven dat die pot mag worden uitgekeerd, dan souden 24 puzzelaars worden verrast met 1000 gulden. Toch zeker een aantrekkelijke ge dachte. Zelfoverwinning is de mooiste zege: dat was de oplos sing van puzzel 16. De namen van de prijswinnaars vindt u hieronder. WEEK-HOOFDPRIJZEN: Een VW Golf extra: mevr. T. M. Wessels-Jimmink, Midden- vliet 2b, Julianadorp (NH). Een Philips kleurentelevisie H. Versantvoort, Kruisbroeder straat 27, Den Bosch. Een complete Summa Ency clopedie: mevr. J. A. Tiemstra- van der Heide, Payensweg 5, Nijmegen. Een Olga springboxkombinatie mevr. L. Post-van Beek, Aria- weg 88, Amersfoort. Een Sperry Remington Privé- brandkast: H. v. d. Molen, Hoofdweg 182, Harkstede (Gr.). Een Singer naaimachine: me vrouw L. Langstraat, Wilbert- oord 273, Rotterdam 26. Een hometrainerfiets Bicy- clette: J. van der Spoel, Vuur kruidstraat 29, Langerak (ZH). Een Petri computer II foto camera: M. Dietvorst, Duin doornstraat 105, Breda. Een waardebon van f 500 van Witteveen: mevr. Van den Berg, de Straatweiden 20, Velp (Gld.). Een waardebon van f 500,- van Witteveen: mevr. S. Geux-Bac kers, Parklaan 2, Helden(5619). In het verschyningsgebied van het Leidsch/Alphens Dagblad vielen verder de volgende week- prijzen: Een Zareska handwerkpakket: ir. H. J. E. Heikens, Pr. Bern- hardlaan 10, Oegstgeest, C. v. 't Wout, Hugo de Grootstraat 48, Alphen a. d. Rijn. De volledige trekkingslijst ligt vanaf maandag a.s. ter inzage op onze kantoren te Leiden (Witte Singel 1), Alphen a. d. Rijn (Julianastraat 19) en Kat wijk aan Zee (Badstraat 9). Gerrit van Dijk, schilder in Amsterdam, krijgt van een bevrien de fotograaf lege fotopapierdozen. Misschien niets bijzonders, ware het niet dat in hem de passie is gegroeid die dozen te vullen met honderden tekeningen, „cells", een doorzichtig materiaal, dat voor het opnemen van tekenfilms wordt gebruikt. Zijn gestage werk resul teerde drie jaar geleden in een veel geprezen tekenfilm „Butterfly 1975" en dat heeft hem nog consequenter op het spoor van de film gezet. Na anderhalf jaar werken met hetzelfde team, Wim van Beelen, camera. Peter Brouwer, organisatie en techniek en Nico Crarna, produktie is een tien minuten durende tekenfilm „CubeMENcube" gereed gekomen, (met monniken werk als vrije film zonder subsidie gemaakt Gerrit van Dijk doet ook al de tussen tekeningen en het inkleuren zelf -) en voor het publiek in dertien Nederlandse bioscopen te zien (geweest) in het voorprogramma van "Elckerlijc". Het Tusoliinski-concern mag zeker geprezen worden, dat het in een bioscoopprogramma plaats biedt aan een Nederlands tekenfilmpje, dat zeker niet de pretentie wil hebben te voorzien in kwakerig achtervol gingsamusement. „CubeMENcube" is een bijzonder geraffineerde spielerei, een van de knapste tekenfilms, die de groeiende Nederlandse animatiewereld heeft opgeleverd. In zijn uitwerking van een typisch eenmansproject herkent men nog sterk de schilder. Bij het zien van de achtergronden ervaart men een soort totaaltheater van stijlen, van Jugendstil tot surrealisme, magisch realisme en neo-romantiek toe. Die statische achtergronden, overigens knap in een stijl geordend, vormen de ene doorlopende shot waaruit Van Dijks prestatie bestaat. Daarvoor worden twee kubussen geboren uit zo'n kitscherig schudde- aoosje met kunstsneeuw. Met een niet aflatende vindingrijkheid maakt de Amsterdamse schilder zeg maar die twee speelgoedblokken tot de hoofdfiguren van zijn film. Met volgehouden esprit en alle moeite, die daarbij hoort, laat hij zijn kubussen wisselende vormen en functies aannemen. In zoveel grappige detailleringen en variaties, dat zijn spel zoals dat in dit genre nogal eens gebeurt ook maar een moment verveelt. In zijn persoonlijke uitdrukking die alles vanuit het gegeven van zijn filmschilderij wil laten gebeu ren en niets buiten de „lijst" past een volledig selfmadeproces in de animatie. „CubeMENCubc" is inmiddels uitver koren mee te dingen in de Franse filmprijzen. CubeMEcube" tekenfilm van Gerrit van Dijk,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 17