T it el v er dediger v. Bracht start met nederlagen Kerk en wereld een eenheid in de bevrijdingstheologie 1 Vrij-katholieken nu gelijk Kick Langeweg ziet kansen in rook opgaan MOEIZAME ZEGE VAN LUVS laaaaiaaijyamMi Geen verwachting van het Rijk zonder gerechtigheid op aarde NATIONAAL KAMPIOENSCHAP DRIEBANDEN Het interieur van de Vrij- kathdLieke kerk aan de Vree- wijkstraat in Leiden. Diaken hoeft niet meer in militaire dienst 5en diaken van de Vrij-katholieke terk heeft vrijstelling van de nilitaire dienstplicht gekregen. Uit iet daartoe strekkende Koninklijk Besluit blijkt, dat thans de 0 Wijdingen tot subdiaken, diaken en priester van deze kerk voor de 01 lienstplichtwet gelijk gesteld worden met overeenkomstige functies in de looms- en de Oud-Katholieke Kerk. I De centrale pastorale werkgroep Homofilie' merkt in haar reactie op ie Vaticaanse verklaring over sek- iualiteit op, dat deze verklaring wei- - lig ruimte laat aan pastores om in ;ie geest van verlossing en bevrijding verkzaam te zyn. De werkgroep zegt M ach tot deze verklaring genoodzaakt e voelen gezien de reacties die haar ïebben bereikt. Zij maakt zich ern- tig zorg over de geringe ruimte die l ïomofielen gelaten wordt om in de ;eest van het evangelie te zoeken laar het waardevolle dat in hen kan [roeien als zij aan hun eigen ge- ichtheid ook in lichamelijke zin ge- italte trachten te geven. x# Ds. J. J. Timmer te Woerden hqj- n denkt vandaag dat hij 60 jaar ge- e leden predikant werd. Zijn eerste [i hervormde) gemeente was Waarder. Vervolgens stond hij in Montfoort, Srmelo, Harderwijk en Nieuwerkerk lan de IJssel. Bijna 40 jaar maakte ds. Timmer deel uit van het hoofd- bestuur van de Geref. Bond in de Hervormde Kerk. ■jf Beroepen te Katwijk aan den Rijn (Herv.) J. Gebraad, Bleiswijk; be- dankt voor Veenendaal en voor IJs- lelstein (Herv.) J. Maasland, Mid- 3 delharnis. De Vrij-Katholieke Kerk in Lei den gevestigd aan de Veerwijkstraat is een zee kleine gemeenschap ge baseerd op enerzijds een tamelijk al- gemeen-ereligeus levensgevoel en an derzijds een nauwe anasluiting bij het oude Romeinse ritueel. Doordat bij de stichting van de kerk (in de angelsaksische wereld) bisschoppen betrokken waren, staat de kerk in de zgn. apostolische Dat betekent dat de huidige bisschoppen hun wijding in een ononderbroken lijn van bisschop tot bisschop zouden kunnen afleiden van de handoplegging, waarmee in de begintijd van de kerk de apostelen de eerste ambtsdragers in het ambt moeten hebben gesteld. Deze successie (opvolging) is essen tieel in de katholieke kerken, de orthodoxe kerken, de anglicaanse gemeenschap en een aantal lutherse kerken (zoals dc Zweedse). Vrij-katholieke geestelijken hebben naast hun kerkelijk werk een gewone werkkring. Vrijstelling van dienstplicht wordt verleend aan ambtsdragers en geestelijken van een aantal kerken, die voorkomen in een tabel die bij de dienstplichtwet is gevoegd. Ook mensen die zich voorbereiden op zo n „aodsdienstig-menslievend of geeste lijk ambt" krijgen vrijstelling. In die tabel komt de Vrij-katholieke Kerk niet voor en om die reden werd tot nu toe elke aanvraag afgewezen. Na beroep op de Kroon heeft de Raad van State adviezen ingewon nen bij de geestelijke verzorging van de krijgsmacht en bij de Raad van Kerken. Alleen de hoofdlegerpredikant was begin vorig jaar van mening, dat geen vrijstelling moest worden verleend. Hij vond dat de opleiding van de vrij-katholieke geestelijken ver beneden de maat is 'wat in die kring ook wel wordt toegegeven) Opmerkelijk is, dat de Raad van Kerken blijkbaar heeft geadviseerd tot vrijstelling. Niet lang geleden heeft deze raad nl. de aansluiting van de Vrij-katholieke Kerk bij deze verzameling van Nederlandse ker ken afgewezen. De Nederlandse delegatie naar de assemblee van de Wereldraad van Kerken in Nairobi heeft een brief geschreven naar de Russisch-ortho- doxe priester Yakoenen als antwoord op een brief van hem aan de as semblee waarin h\j aandacht vroeg voor de christenvervolgingen in Rus land. In de brief van de delegatie staat, dat zij bezorgd is over het lot van de christenen in de Sowjet-Unie. Anderzijds heeft zij er begrip voor, dat de Sowjet-regering de christenen zijn gaan zien als vijanden van de staat. In de "koude oorlog" is het lot van de christenen vaak mis bruikt voor eigen politieke doelein den, waarbij verzonnen of verdraaide verhalen het lijden alleen maar be vorderden. Om allerlei redenen is 't, volgens de brief, moeilijk goede ini tiatieven te nemen. Er is nauwelijks een land waar de rechten van de mens ten volle worden verwerkelijkt. Wie ook maar een beetje interes se heeft voor wat er in de kerke lijke wereld te koop is, zal regel matig het begrip „theologie van de bevrijding" tegenkomen. Onder de wetenschappen die zich inlaten met wat ex in de menselijke samenleving aan de hand is. neemt de theologie, de leer over God, niet de laatste plaats in. Men kan zelfs zeggen, dalt zij steeds parater en mi litanter wordt waar het gaat om een visie vanuit de Bijbel op wat de volkerenwereld bezighoudt. Zo is rond de anti-racismebewe- ping het begrip "zwarte theologie" ontstaan en heeft de strijd voor emancipatie van de vrouw een „fe ministische theologie" voortgebracht. S:eeds weer blijkt, dat de theologie er BIJ wil zijn als de geschiedenis een stroomversnelling of kentering doormaakt. Ze loopt in sommige gevallen niet alleen mee, maar zelfs voorop, wat gevestigde orden haar in de regel niet in dank afnemen. De ontdekking dat de Bijbel zeer indringende din gen zegt over het actuele gebeuren, kan vérgaande gevolgen hebben. Men denke aan de invloed die van de wereldraad van Kei-ken uitgaat. Waar deze op onderdrukking - so ciaal, economisch, politiek, religieus - stuit, laat hij, zo mogelijk zijn stem horen, volgens de één ite luid en vooringenomen, volgens de ander nog veel te zwak en te traag. Eenheid Over de "theologie van de bevrij ding' venden wij een heel helder ver haal van Rob Smit Duyzentkunst in het Lutherse blad ELK. Hij zegt daarin dat een van de belangrijkste uitgangspunten van dezt theologie de eenheid van geest en lichaam, van kerk en wereld ds. In het verleden werden deze be handeld als twee gescheiden groot heden. Er zijn wel meer van zulke zaken, die vroeger nogal los van el kaar stonden: toekomstig (hemels) leven en het leven op aarde: Gods koninkrijk en de aardse werkelijk heid; de individuele gelovige en het volk van God. Meestal komt het er op neer, dat de tweede dient ter vervulling van de eerste. In de bevrijdingstheologie gaat men ervan uit dat ze een eenheid vormen; je kunt niet het ko ninkrijk van God verwachten zon der gerechtigheid op aarde; als je het hebt over het ideale hemelse leven, moet dat ideaal ook op deze wereld oriëntatiepunt zijn. Wie het heeft over het Rijk waar geen on derdrukking meer zal zijn, is ver plicht ook hier op aarde te werken aan het beëindigen van onderdruk king. Door over Gods koninkrijk te spreken zegt men tegelijk dat er hier een toestand van onrechtvaar digheid heerst. Wie die toestand handhaaft (o.a. door niets te doen) maakt zichzelf deel van die on rechtvaardigheid, hoe gelovig hij Nu worden die twee soorten grootheden niet telkens als een en hetzelfde beschouwd; dat geest li chaam is, of kerk gelijk aan wereld. Ze bestaan wel degelijk als zodanig, maar zijn niet los van elkaar te zien. Ze kunnen zelfs tegenover el kaar staan. Maar juist doordat ze aan elkaar verbonden zijn vormen ze iets. Zo kan een mens onmoge lijk bestaan uit alleen geest of al leen lichaam. Deze twee kunnen in strijd met elkaar verwikkeld zijn, maar alleen omdat ze verbonden zijn in de mens. Geestelijke bevrij ding kan niet plaatsvinden zonder materiële bevrijding. Je kunt niet verwachten dat mensen geestelijk vrij zijn of worden, terwijl ze ma terieel onderdrukt worden. Voorbeelden In de Bijbel zijn er talloze aan wijzingen en zelfs regelrechte op drachten. ten aanzien van geeste lijke en materiële bevrijding. Abram krijgt de opdracht zijn familie en woonplaats te verlaten, en op weg te gaan naar een onbe kend land. Het is als het ware een bevel tot geestelijke vrijmaking van alles waarmee we zijn opgegroeid. En dat vindt dan zijn materiële weerslag in het vertrek. Het is niet zomaar een vrij -makinger is een belofte aan gekoppeld: 'Ik zal u tot een groot volk maken, en u ze genen. Andersom gaat het met. het wik Israël in (uit) Egypte. Hier begint het met materiële, lijfelijke bevrij ding. Het volk wordt geleid uit de slavernij. DaJt God niet terug schrikt om desnoods geweld te ge bruiken, blijkt uit wat er gebeurt met Egypte en het Egyptische le ger. Maar het is niet genoeg om onder het juk van Egypte uit te zijn. Er moet meer gebeuren, anders dreigt het gevaar, dat het volk weer on der een ander juk komt. Het moet op een of andere manier georgani seerd worden, en zich bewust wor den van wat er om hem heen ge beurt, en vooral waarom. Dat vindt plaats in de woestijn Sinaï, waar het volk Gods wet en "huisregels" ontvangt. Met deze wet. kan de eenheid van het volk gesmeed wor den, en kunnen toekomstige on rechtvaardige toestanden bestreden worden. Het gaat er niet alleen om Israël te vrijwaren van vreemde onderdruk kers. Ook binnen het volk zelf wordt dikwijls opgetreden tegen onderdruk king van de ene bevolkingsgroep De armoede in Brazilië is groot. Deze toto werd gemaakt in krottenwijk van Rio de Janeiro. Zulke omstandigheden hebben de groei van de theologie van de bevrijding" in Zuid-Amerika sterk bevorderd. door de andere. een deren, zijn niet in overeenstemming met de bijbelse gerechtigheid. Het gaat niet alleen om de ver- verhaal van solidariteit met onder- houdingen tussen landen, drukten, zowel geestelijk als mate rieel. Telkens weer neemt Hij het op voor deze mensen tegenover die genen, die rijkelijk beschikken over bezit en kennis. I Alles moet gedeeld worden: bezit, kennis, macht. Jezus laat ook zien dat het Hem ernst is. Hij is bereid zijn leven ervoor te geven. Zijn (persoonlijke) 'eer' trouwens ook, want het kruis gold als de meest smadelijke dood: tussen aarde en hemel, verlaten door God en mensen. Dat dit laatste al leen maar een vooroordeel is, heeft Hij twee dagen later aangetoond. Rob Smit Duyzentkunst komt dan tot deze conclusies Toestanden, waarbij groepen van mensen onderdrukt worden door an- net zo goed om de verhouding tussen volksgroepen binnen elk land. Het is de christenen niet geoor loofd, aan de kant te gaan staan en zich te onttrekken aan de str^d tussen machtelozen en machtheb bers. Het is zelfs de vraag, of dat wel mogelijk is. Geestelijke bevrijding komt niet tot stand zonder materiële bevrij ding, terwijl materiële bevrijding niet volledig is zonder geestelijke bevrij ding. Gewelddadige middelen worden niet volledig uitgesloten, maar mo gen alleen in geval van nood ge bruikt worden, als andere middelen falen. Maar dan mag ook niet ge aarzeld worden, teneinde onnodig lijden te voorkomen. LEEUWARDEN Het nationaal driebandenkampioenschap ereklas in de jubilerende Friese club (75 jaar) in Leeuwarden heeft een sterk, maar ook sensationeel begin ge kregen. Titelhouder Rinie van Bracht tweede zowel bij het laatste wereldkampioen schap als bij het Europees kampioenschap achter Ceulemans zag zijn kansen op de openingsdag meteen al tot een minimum beperkt door twee nederlagen. Rini van Brachttwee nederlagen op de eerste dag. Eerst, moest de Waalwijker het hoofd buigen voor zijn plaatsgenoot Henny de Ruyter en vervolgens meedoet - nog de leiding gehad, het ook in zijn tweede partij niet maar Popeyus knalde er toen een moeilijk tegen de Rotterdammer negne uit, waarna Van der Piet de Jong, die zonder veel sneuvelde hij met het kleinst Smissen prompt zes poedels produ- zelfvertrouwen speelde. De Ruyter mogelijke verschil tegen de oude vechtjas Herman Popeyus. En dat gebeurde, hoewel Van Bracht toch steeds speelde met een gemiddelde van ruim een. In beide gevallen dreigden aanvankelijk forse nederlagen voor de titelverdediger, lm Ruyter had na 44 beurten zelfs een voorsprong van 20 caramboles (36 - 56) dankzij ondermeer drie »?ries van zes, maar dankzij een I r :eks van tien tegen het einde van de kampioen zegevierde De Ruyter toch 6lechts met zeven caramboles verschil in 52 beurten. Tegen Popeyi ceerde. Ook tegen de altijd snelde dan ook meteen van hem gevaarlijke Tiest Brosens zat het weg en zegevierde met 36—60 in 55 Van der Smissen net, niet mee. Hij beurten, waarmee de Brabander na had diverse malen de leiding, maar de eerste dag ongeslagen de leiding in de spannende eindrace kwam hij heeft genomen. Ook Brosens, vier caramboles tekort. Tegelaar en Popeyus wonnen beide Van der Smissen over de eerste dag: partijen Doggen, die zwak was „Och, ik heb tussen deze specialisten gestart tegen Brosens vocht een nog niets te verliezen. Ik kan dus titanenstrijd uit met nestor Tege- vrijuit spelen en ik weet dat laar. Doggen scheen de nek-aan- sommigen ook wel bang zijn voor nek-race te winnen toen hij vlak zo'n vreemde eend in de bijt". Het Vnnr het pinde een serie van zes wordt overigens wel tijd dat er wat jong bloed in de driebandentop komt, want het gezelschap begint 57», Tegelaar repliceerde prompt met vijf (59 - Popeyus 60 54 11 1.111 57) en won met 60 - 58. Van Bracht 59 54 5 1.092 Uitslagen De Jong 36 De Ruiter 60 55 5 55 5 0,654 1,090 EERSTE RONDE Teegelaar 60 57 6 1,052 Rini van Bracht 53 52 10 1,013 Doggen 58 57 6 1,010 Henny de Ruiter 60 52 6 1,153 Tiest Brosens 60 67 7 0.895 Stand: (resp. punten, hoogste serie, Jan Doggen 50 67 6 0,746 alg. gemiddelde) Herman Popeyus 60 66 9 0,909 1 De Ruiter 4 6 1,121 Christ v. d .Smissen 55 66 5 0,833 2. Teegelaar 4 11 1.000 Piet de Jong 44 62 5 0.709 3. Popeyus 4 8 1,008 0,925 Bert Teegelaar 60 62 8 0,967 4. Brosens 4 5. Van Bracht 0 6. Van der Smissen 0 10 10 TWEEDE RONDE 6 0,948 Brosens 60 51 10 1,176 7. Doggen 0 6 0,870 Van der Smissen 56 51 6 1.098 8. De Jong 0 5 0,638 verging het Van Bracht met Bert Tegelaar (boven de 60), aanvankelijk niet veel beter. Deze kwam al in de vijfde beurt met een serie van elf op tafel Van Bracht werkte een achterstand van 15 cramboles weg, nam tegen het einde zelfs de leiding met vijf caramboles, maar Popeyus vocht op zijn beurt verbeten terug en finishte in 54 beurten. Van Bracht restte met nog twee caramboles te maken de nabeurt. Hij kwam niet verder dan de acquitstoot. Popeyus had kennelijk kracht geput uit zijn eerste partij tegen het Jonge talent Christ van der Smissen, die hij na 66 beurten op 55 liet staan. Zeven beurten voor het einde had Van der Smissen - die voor de tweede keer bij de driebanders in de topklasse Jan Doggen (er tegenaan). Popeyus en Brosens aardig te vergrijzen. De oudjes deden het echter op de eerste dag nog best. Henny de Ruyter had LEIDEN In de promotie-klasse heren boekten de volleyballers van 'LUSV en Groen Stereo Centrum winst. Voor LUSV duurde het ech ter vijf sets, voordat de armen juichend omhoog konden worden gestoken. Groen Stereo Centrum daarentegen was met hekkesluiter Goudse Verzekeringen 3 in precies 38 minuten klaar. In de eerste set al liet de aanval van de studenten verstek gaan. Dat leverde GVC een 15-12 setwinst op. Daarna was LUSV gewoon de technisch en tactisch be tere ploeg. Alleen in de vierde set was LUSV niet oplettend genoeg: 15-11, 15-11, 13-15 en 15-9. Groen Ste reo Centrum kon het zich tegen een uitermate zwak en zonder enig ge loof in eigen kunnen acterend Goud se Verzekeringen 3 veroorloven te experimenteren. Alleen daardoor kon den de Gouwenaren nog tot een re delijke score komen in de tweede en derde set: 152, 1511 en 158. Bij de dames had Groen Stereo Centrum 3 meer moeite met het Delftse Skania dan verwacht, maar tot setwinst kwam de Delftse for matie toch niet: 15-13, 17-15 en 15-6. Groen Stereo Centrum 2 verloor in een wat onfortuinlijke wedstrijd met 1-3 van Haak NOVO. 6-15, 15-5, 15-17 en 12-15. In de eerste klasse boek ten de heren van LUSV 2 na span nende strijd een 3-1 zege op SKC 1. Bij de dames hield LUSV 1 een he vig tegenspartelend KVC 1 met 3-1 op afstand, setstanden 15-3, 15-8, 13- 15 en 15-12. Het vierde team van Groen Stereo Centrum klopte Val ken I: 7-15, 15-0, 15-1 15-2. WIJK AAN ZEE Goed. we zijn chauvinisten met zijn allen in Wijk aan Zee tijdens het Hoogovenschaak toernooi. Dus wat Kick Langeweg overkwam in de tweede zitting tegen ex-wereldkampioen Michael Tal werd algemeen als een bankroet der recht vaardigheid gekwalificeerd. Want wat gebeurde: de Nederlander was de hele partij aan het roer, met subtiele dreigingen had hij een dui delijk overwioht op de damevleugel en Tal was zichzelf niet meer tij dens de vijf uur dat de partij in eerste instantie duurde. Met zweet op het voorhoofd zag de Rus de witte manoeuvres aan, niet in staat om er een passend weerwoord voor te vinden. Nog net niet verloren bij het afbreken, met lood in de schoenen terug voor de hervatting tegen een superieure Lan geweg, die vanuit de zekerheid van remise verder kon opereren. Toch duurde de partij dn tweede zitting nog maar acht zetten en toen Lan geweg verloren. Nogmaals: bank roet der rechtvaardigheid. Er was nog meer onrecht te beleven, in de ze fantastische zesde ronde. Zo kwam Smejkal, die zich weer eens versla pen had, zo'n 50 minuten te laat te gen Sosonko, een tijddeficiet dat hij niet meer kon goedmaken, zo-' dat hij in de laatste fase op de rand van het verlies kwam te ba lanceren. Maar ook hier gebeurden de vreemdste dingen: in plaats van snel te winnen zocht Sosonko zijn heil in stukwinst, waarna het remi se werd. Het had zo mooi kunnen worden voor de Nederlanders, dit keer. Want neem nou Ree, die het als eenvoudige Hollandse Jongen toch maar opbracht om het remise-aan bod van LJubojevic op de 13e zet af te slaan, gewoon omdat hij be ter stond. Het gelijk van Ree werd vervolgens urenlang betwist in een messcherp duel, dat tenslotte nog net remise werd. Böhm zag glim lachend de geweldige aanval van Olafsson op zich afkomen. Werke lijk, een indrukwekkende aanval, waar een gewone schaker misschien allang zijn koning voor zou hebben omgelegd. Maar zo niet Böhm, die zwart rustig liet kjaaicu eau tuusloUc met een achteloos zetje de hele IJs landse actie lam te leggen en ver volgens zelf op de andere vleugel te gaan vissen. Dat hij in de ver lenging niet won was een kwestie van rechtvaardigheid, een gegeven waar deze verwarrende ronde ver der zo arm aan is geweest. De uitslagen van de zesde ronde in het Hoogovenschaaktoernooi zijn: Grootmees tergroep Böhm (Ned) Olafsson (IJsl) \i bil Browne (VS) Andersson (Zwe) afg.; Ree (Ned) LJubojevic (Joe> biVil Kurajica (Joe) Dvorecki (Sov) 10; Langeweg (Ned) Tal (Sov) 01; Sosonko (Ned)Smejkal <Tsj)%—fc. Stand na zes ronden 1. Ljubojevic 4 en 1 afg.; 2. Kurajica 4; 3. Sosonko 3bi; 4./7. Langeweg, Tal, Smejkal, Olafsson 3; 8. Browne 2li en 2 afg.; 9. Ree 2'i; 10. Anders son 2 en 1 afg.; 11. Dvorecki 2; 12. Böhm VA. Meestergroep Ligterink (Ned) Boersma (Ned) 10; Lehmann (Wdl) Marcus (Ned) 10; Christianssen (VS) Bellin (Eng) 01; Szmetan (Arg) Farago(Hon) %-G; Westerinent Fin) Nikolac (Joe) 01; Kusnir (Isr) Hartocht (Ned) y2bi. Stand 1. Bellin 5; 2./3. Ligterink, Nikolac 4'j; 4. Farago 4; 5./7. Hartoch, Christianssen, Westerinen 3V-; 8./9. Lehmann, Szmetan 2V6; 10. Kusnir 1'2; 11. Boersma 1; 12. Marcus 0. Damesgroep Vreeken (Ned) Belamaric (Joe) afg.; Erenska (Pol5 v. d. Giessen (Ned) afg.; Baumstark (Roe)—Brui nenberg (Ned) afg.; Ivanova (Bul) Lemacko (Bul) 01; Vokralova (Tsj) Teodorescu (Roe) bibi; v. d. Meije (Ned) Belle (Ned) 10. Stand na zes ronden 1. Lemacko 5; 2./3. Vokralova, v d. Mije 4'2; 4. 5. Belamaric, Vreeken 3 en 1 afg.; 6. Teodorescu 3; 7. Eren ska 2>s en 1 afg.; 8. v. d. Giessen 2 en 1 afg.; 9. Ivanova 2; 10. Baum stark IV- en 1 afg.; 11. Belle lbi; 12. Bruinenberg !a en 1 afg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 15