Bij de NOS liggen koningin voor het paus en grijpen Sublieme slechte Monoloog ...en gisteren toegelicht programma Omroepmedewerkers tegen verdwijnen van 'Rooie Oortjes' haar zesde Wat helpt al jaren hi) hoest man af r 'n Philips Hoogtezon zoi'gt o.a. voor weerstand BELANGRIJKE BIOGRAEIEN Zsa Zsa Gabor wil van (gji^tóasr.. DONDERDAG 22 JANUARI 1976 HILVERSUM Éénenzestig me dewerkers uit de informatieve sec tor van de omroepen VARA, KRO, NCRV. VPRO en de NOS hebben gisteren in 'n open brief aan de NOS en alle omroepen geprotesteerd te gen het verdwijnen van het VARA- radioprogramma "Rooie Oortjes". Het college van programma-leiders, waarin de NOS en andere omroepen zitting hebben, heeft vorige week de VARA geadviseerd het programma te stoppen. In eerste instantie heeft de VARA-leiding daaraan gehoor ge geven. In 'Rooie Oortjes" werden pro gramma's van alle omroeporganisa ties kritisch besproken en dikwijls geridiculiseerd. Het college is van mening, dat de klacht van de TROS- vertegenwoordiger, die zich beriep op het auteursrecht dat ook pro grammafragmenten dekt, gerecht vaardigd is. De 61 programmamedewerkers zijn van mening dat "het effect van de interpretatie van het auteurs- LOS ANGELES iCalifornië Filmactrice Zsa Zsa Gabor heeft een echtscheidingsprocedure op gang gebracht tegen haar zesde echtgenoot, uitvinder Jack Ryan. Hij heeft haar Rolls Royce uit el kaar gehaald en niet weer in me kaar gezet, zegt ze. De nu 55-jarige miss Gabor ver- recht waaraan het college vasthoudt vergelijkbaar is met preventieve cen suur". Zij zijn van mening, dat cite ren van programma's niet onder auteursrechten valt. Voor de VARA ondertekenden onder meer Hans Ja cobs en Johan van Minnen, voor de KRO Ben Wamelink en Frans Stul- tiens, voor de NCRV Noortje van Oostveen, en Chris van Leeuwen, wijt haar vijf jaar jongere man en uitvinder van de barbiepop ook, dat hij haar als huwelijksgeschenk een nachtclub in haar dure huis in Bel- air had beloofd, maar de belofte nooit tenvolle is nagekomen. Zsa Zsa Gabor heeft de recht bank verzocht haar man op te voor de VPRO Netty Rosenveld en Leu Kool en voor de NOS Henk Lichtenveld. Voordat de brief uitging had de VARA-leiding reeds besloten, de problematiek die heeft geleid tot het verdwijnen van "Rooie Oortjes", nog eens op juridische en morele gronden te bestuderen. Zsa Zsa Gabor dragen de rommel die is gemaakt bij de bouw van de halfafgemaakte nachtclub, op te ruimen. Dat gaat 'm volgens haar 50.000 dollar kos ten. Verder eist miss Gabor dat Jack Ryan wordt opgedragen haar Rolls Royce weer te monteren en haar "redelijke alimentatie" uit te ke- Onder de vorige echtgenoten van miss Gabor waren hotelmiljonair Conrad Hilton en wijlen filmacteur George Sanders. Stuff tot nadenken was de naam van een programma over verdoven de middelen dat de Evange lische Omroep gisteren vertoonde. Om mear te beginnen met de po sitieve kanten van de reportage: dat waren in grote lijnen de verhalen die enkele ex-druggebruikers vertelden. Zij waren verslaafd geweest aan hard-drugs en dat is geen lolletje. Wat zij daarover te melden hadden, klonk tamelijk authentiek. Maar. daar bleef het natuurlijk niet bij. Want de vragen "hoe komt dat nou?" en "hoe moet het nu ver der?" lopen bij de EO natuurlijk uit op antwoorden in de trant van: al uw problemen worden opgelost als u zich tot de Here Jezus wendt. De Amsterdamse rechercheur Stam ging wat dat betreft zeer ver. Van al les haalde hij erbij, Chili, Portugal, Spanje, en de inflatie in eigen land, maar het kwam er toch op neer dat wij nu met die narcotica-problemen zitten omdat we "geen christelijke natie" meer vormen. "Op de knietjes" was zijn advies, dan is er nog hoop voor ons. "De He- re Jezus, dat is eigenlijk de enige oplossing", zei een ex-verslaafde. Met alle respect voor andermans overtuiging, moet het me toch van het hart dat Je het groeiende legioen van junky's (dat zijn zieke mensen. I>0\1>LKI).VG 22 JANAURI Hilversum I NCRV: 18.00 (S) Tijd vrij voor mu ziek in vrije tijd. 18.30 Nieuws. 18.41 Wereldpanorama. 18.53 De Kerk van daag. 19.10 (S) Leger des Heilskwar- tier. 19 25 (S) De wereld zingt Gods lof. 20.05 (Sj Scliuttersweg 8. 22.25 (S) Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Hier en nu, aansl. politiek weekoverzicht. 23.00<S) Stairway to the stars. 23 55-24 00 Nieuws Hilversum II AVRO: 1800 Nieuws. 18.11 Radio- Journaal P P 18 20 Uitz. van de CPN." IKON: 18.30 Kleur. AVRO: 19.00 (S) Hoogtepunten van operettes uit de 20er en 30er jaren 20 00 Nieuws 20.05 Ra- oiojournaal. 20 10 Programmaoverzicht. 20 15 (S) Orkest met koor en piano. 21.38 (S) Omroeporkest. 22.00 (Si De baron in de hel. hoorspel. NOS: 23 00 Met het oog op morgen. 23.55-24 00 Hilversum III NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. TROS: 19.02. (S) Pos ter. 20.02 Ferry Maat. 21.02 Luister uit 22.02 (S) Als dat zou kunnen. 23.02 (S) Sesjun 0.02 (S) Hugo van Gelderen 1.02-7.02 (S) Nachtwacht. VRIJDAG 28 JANUARI KRO: 7 00 Nieuws. 7.02 Het. levende woord. 7.06 (S) Muziek en informatie, met om 7.30 Nieuws. 8.30 Nieuws. 8 36 Gym. v. d huisvrouw NOS: 8 45 Spie gel van Belgie. KRO: 9.15 (S) Lichte muziek en informatie met om 10 30 Nieuws 12.00 (S) Gevarieerd program ma. (12 26 Med. 12.30 Nieuws). 14 00 (S) Gev progr. met om 15.30 Nws. 16 00 (S) Spreekuur 17.00 (S) Voor de kinderen. 17 30 Nieuws. 17.33 (S) Echo mag. Hilversum II NCRV: 7 00 Nieuws 7.11 Gym. 7 20 Te deum l«ana.mu>a 7.J4 VmgerwiJ- patiénten dus) niet het bos kunt in sturen met uitsluitend deze blijde boodschap. En dan nog dit: de stel ling dat het gebruik van enft-drugs. zoals hasjiesj, vrijwel onveranderlijk leidt tot gebruik van hard-drues. werd ook nu weer diverse malen ge poneerd. Dat is een onbewezen be wering, dat is uit talloze onderzoeken gebleken. Op deze manier wordt al leen maar paniek gezaaid op een terrein waar zakelijke, nuchte re voorlichting keihard nodig is. Je zou wensen dat ze daar ook bij de Evangelische Omroep eens over wil len nadenken. Er is nog maar weinig ruimte over om wat prijzende woorden te wijden aan de uitmuntende film die Lode wijk de Boer in opdracht van de NOS schreef en regisseerde. "De watergeus" was een ogenschijnlijk vrolijk verhaal over twee randfigu ren, met racisme en vooroordelen als thema. Niet zo'n guitig onderwerp, maar door de knappe manier waar op De Boer wat hij wilde zeggen had verwerkt, was het toch ren uiterst amusant geheel. Prima ac teurs, uitstekende locaties, zeer veel vaart, lachen, maar toch een "boodschap". Wat willen we nog meer? GERARD PAQUES zing. 8.00 Nieuws. 8.11 Hier en Nu. 8.25 Van rozegeur en prikkeldraad. NOS: 9.00 Close-Up. 9.35 Waterstan- den.9.4o Schoolradio. 10.00 Pedagogi sche rubriek 10.15 De taal in Je hand. 10 30 Eurolight. 11.00 Nieuws. 11.03 Meer over minder. 12.30 Toerismo Overheidsvoorlichting: 12.49 uitzen ding voor de landbouw NOS: 13 00 Nieuws. NCRV: 13.11 Hier en Nu. NOS: Vonken onder de as. 12.45 Onder de Groene Linde 14.00 Orkest en fluit. 15.00 Zoeklicht op Nederland (16 00 Nieuws). 16.30 Kijk op buitenland. VPRO: 17.00 VPRO-VnJdag. 17 45 Symbiose VPRO: 17.55 Med. EO: 7.02 (S) GospeLaound8.03 iS) Tijdsein 9 03 (S) De muzikale fruit mand 10.03 (S) Te elfder ure. TROS: 11.03 (S) Drie draait op verzoek. 12 03 (S) De Nederlandstalige top-10 en kwiswijs NCRV: 13 30 (S) Pop-kon- takt. NOS: (S) Nationale hitparade Hilversum IV NOS: 7.00 Nieuws. 7 02 (S) Vroeg- klasstek. 9 00 Nieuws. 9.02 (S) Stof dei- eeuwen 10 30 (S) Vocalise 12.00 <S) Uit eigen produktle: kamermuz. EO: 13.00 (S) KlankspiegelEcho concert- gebeuren uit heden en verleden. 14,00 Nieuws 14 02 (S) Klankbord. 14.20 (S) Sefer t'hillim. progr rondom de psal men 14 45 (S) Woord der waarheid. VPRO: 15 00-17 00 (S) Muziek op vier: nieuwe stromingen In jazz blues en de experimentele en modern-klassieke mu Hockey Het Nederlands zaal hockeyteam heeft gisteren in Den Bosch met 6-5 gewonnen van Bel gie. Bij rust leidde Nederland met 3-2. Op het moment dat Ford wel of niet herkozen wordt tot president van de Verenigde Staten, dat Brezjnev door zijn partij wordt afgeserveerd, dat paus Paulus het Vatikaan voorgoed ontstijgt, konin gin Juliana afstand doet van de troon of dat Wiegel premier wordt, moet Nahuisen een panklaar filmpje uit het rek kunnen pakken, een filmpje dat in tien, vijftien minuten een zo volledig en zo objectief mo gelijk portret van de figuur in kwes tie oplevert. Nohuisens afdeling behoort tot „de Dienst Televisieprogramma's van de NOS, maar er is in de loop der tijd een soort ongeschreven overeen komst ontstaan dat iedere zendge machtigde <in Hilversum heet dat •zo treffend „de gezamenlijkheid") gebruik kan maken van het beschikbare materiaal. Er is een continu overleg met de werkgroep actualiteiten en tegenwoordig ook met de werkgroep kunst-drama Nahuisen: „Wel moet ik zeggen dat we met belangrijke personen op het gebied van cultuur en amusement Rog in een beginstadium zijn. Als Je me nu vraagt een levensfilm van Toon Hermans te draaien dan kunnen we daar niet aan beant woorden, tenminste nog niet". De programma's die de afdeling vandaag zó ver klaar heeft dat de vanavond of morgen vertoond kunnen worden betreffen vooral nog slechts de grote dames en heren in de top van hét Nederlandse en internationale regeringsgebeuren Daarnaast de hoogsten uit de kerkelijke werelden, natuurlijk het Huis van Oranje en tenslotte een categorie diversen waarin bijvoor beeld Luns, Wajdheim, Mansholt, D— es sr. of Montgomery te vinden zijn. Nahuisen: „Als je niet oppast wordt het een oeverloos karwei. Dan komt iedereen voor een biografie in aanmerking, krijg je een pakket namen zo dik als het telefoonboek". Is de voor de hand liggende vraag: hoe wordt er geselecteerd en op welke gronden? Nahuisen: „Kort gezegd zijn er drie criteria. Ten eerste, hoe belangrijk is iemand naar mijn mening? Neem de Finse president Kekkonen. Hij zal de kijker nauwelijks aanspreken, maar ik vind dat hij van grote betekenis is geweest voor de verhouding tussen Oost en West Ten tweede, hoe belangrijk is iemand naar de mening van de werkgroep actualiteiten en ten derde, hoe belangrijk is iemand in de ogen van het publiek? hoe dat laatste wordt gepeild? Daarvoor heb je dat ongerijmde journalistieke „Fingerspitzengefühl" of Je hebt het £iet". De voorraad programma's die camei-a-klaar ligt is volgens Nahui sen voldoende basis om direct te kunnen inspelen op plotseling brandend nationaal of internatio naal nieuws „We zijn nu zover dat we kunnen gaan uitbouwen. Ander zijds dienen figuren als Ford steeds weer vernieuwd te worden. Ja. ik zeg Ford, want dat is een goed voorbeeld. Het programma dat we nu over hem hebben, eindigt met de twee mislukte aanslagen op zijn leven. Blijft hy persident en wordt er verder geen aanslag meer gepleegd, dan zullen we duidelijke zwaartepunten moeten gaan verleg gen. Een anderGolda Meir, da s ook een goeie. Haar politieke rol lijkt uitgespeeld. Haar programma beschouwen we dan ook als af. Het kan morgen veranderen en dan kunnen we weer opnieuw beginnen. Zekerheden op dit gebied heb je vrijwel nooit. Een makker als Montgomery die op het moment zegt dat hij verder alleen zijn eigen leven wil leiden en zich met niets of niemand meer wil bemoeien, vormt een uitzondering". Werkwijze De schematische werkwijze van Nahuisen, regisseur Loek Dirkse en cutter Nico de Jonge (een voor dit werk speciaal geformeerd drietal). „Op basis van archieven begin ik met het schrijven van een verhaal zoals ik dat ook voor een krant zou doen", zegt Nahuisen. „Dat verhaal gaat naar Loek Dirkse. Die duikt in het filmarchief, kijkt wat ze bij Polygoon hebben, bij de Rijksvoor lichtingsdienst, bij filmdiensten van ambassades, enzovoort. Hij kent alle sluipwegen, dus geen probleem. De stukken film die we in gezamenlijk overleg kiezen worden gekopieerd, dan wordt er een grof-montage gemaakt, het verkregen geheel is altijd te lang. film inkorten, de in middels geschreven tekst inkorten, tekst en beeld combineren dat de kij ker het programma ook nog volgen kan als hy tussen de bedrijven door even de keukendeur opendoet om de kat binnen te laten, de man of vrouw zoeken die het beste de tekst kan in spreken, passende muziek kiezen, eind-montage en klaar. Tenminste, voor zo lang als het duurt We zien het president Ford-program ma op de monitor. Een kleine twintig minuten, het einde is duidelijk „open". „Zullen we er nog een draaien?", vraagt Nahuisen. Het wordt de bio van paus Paulus, omdat ons voorstel om het programma over koningin Juliana te draaien te veel tyd zou kosten. Nahuisen: „Normaal kunnen we niet verder gaan dan de lengte die we nu aan Ford hebben toegemeten. Dat geldt uiteraard niet voor het Koninklijk Huis. De leden daarvan krijgen veel langer". FRANS HOPPEL Op 3 Januari, toen de klassieke muziekzender Hilversum 4 zes da gen in de lucht was, had circa 21 procent van de Nederlandse bevol king wel eens op deze zender af gestemd. Dit staat in een rapport van de afdeling kijk- en luisteronder zoek van de NOS. die op deze da tum bijna 400 personen van vijftien jaar en ouder ondervroeg. Van hen noemde 56 procent het klassieke programma tamelijk tot zeer goed. 9 procent vond het tame lijk tot zeer slecht, 15 procent vond het goed noch slecht en 20 procent wist het niet. De NOS-radio zendt morgen van 09.00 tot 09.35 uur via Hilver sum 2 de eerste van een serie por tretten uit van bekende Nederland se artiesten. De eerste aflevering is gewijd aan Johnny Kraaykamp. Later volgen uitzendingen over Ge rard Cox en Frans Halsema. De in terviews voor deze reeks werden ge maakt door Alice Oppenheim. ADVERTENTIE ADVERTENTIE Vroeger sprak men bij de Nederlandse Omroepstichting over de af deling necrologieën". Nu is het de „afdeling biografieën". Verklaring „Herhaaldelijk bleek dat mensen ook nog belangrijk kunnen zijn als ze leven", zegt Bob Nahuisen, de eerste en voorlopig enige bio graaf in vaste dienst van de NOS. met veel gevoel voor achteloze logica. „Daarbij heeft het woord necrologie een enge klank. Zo van: als je bij de NOS in de la komt. dan weten die jongens meer van je dan je eigen dokter je heeft willen vertellen". Bob Nahuizen (52), ex-journalist hij ivas precies vijfentwintig jaar werkzaam bij een voorheen landelijk dagblad), heeft nu ruim drie jaar de voorbereiding en eindredaktie iii handen van de door de NOS te verzorgen biografische programma's. Daarbij horen ook de zoge naamde situatiebiogrfieen; hoe ontstond alle ellende in Vietnam, Angola of Noord-Ierland? Op het moment dat Ford wel of niet herkozen wordt tot president van de Verenigde Staten, dat Brezjnev door zijn partij wordt afgeserveerd, dat paus Paulus het Vatikaan voorgoed ontstijgt, konin gin Juliana afstand cLoet van de troon of dat Wiegel premier wordt, moet Nahuisen een panklaar filmpje uit het rek kunnen pakken, een filmpje dat in tien, vijftien minuten een zo volledig en zo objectief mo gelijk portret van de figuur in kwes tie oplevert. Nohuisens afdeling behoort tot „de Dienst Televisieprogramma's van de NOS, maar er is in de loop der tijd een soort ongeschreven overeen komst ontstaan dat iedere zendge machtigde (in Hilversum heet dat v.o treffend „de gezamenlijkheid") gebruik kan maken van het beschikbare materiaal. Er is een continu overleg met de werkgroep actualiteiten en tegenwoordig ook met de werkgroep kunst-drama Nahuisen: „Wel moet ik zeggen dat we met belangrijke personen op het gebied van cultuur en amusement nog in een beginstadium zijn. Als Je me nu vraagt een levensfilm van Toon Hermans te draaien dan kunnen we daar niet aan beant woorden. tenminste nog niet". De programma's die de afdeling vandaag zó ver klaar heeft dat de vanavond of "morgen vertoond kunnen worden betreffen vooral nog slechts de grote dames en heren in de top van hét Nederlandse en internationale reeerinasgebeuren gepleegd, dan zullen we duidelijke zwaartepunten moeten gaan verleg gen. Een ander... Golda Meir, das ook een goeie. Haar politieke rol lijkt uitgespeeld. Haar programma beschouwen we dan ook als af. Het kan morgen veranderen en dan kunnen we weer opnieuw beginnen. Zekerheden op dit gebied heb je vrijwel nooit. Een makker als Montgomery die op het moment zegt dat hij verder alleen zijn eigen leven wil leiden en zich met niets of niemand meer wil bemoeien, vormt een uitzondering". Werkwijze De schematische werkwijze van Nahuisen, regisseur Loek Dirkse en cutter Nico de Jonge (een voor dit werk speciaal geformeerd drietal). „Op basis van archieven begin ik met het schrijven van een verhaal zoals ik dat ook voor een krant zou doen", zegt Nahuisen. „Dat verhaal gaat naar Loek Dirkse. Die duikt in het filmarchief, kijkt wat ze bij Polygoon hebben, bij de Rijksvoor lichtingsdienst, bij filmdiensten van ambassades, enzovoort. Hij kent alle sluipwegen, dus geen probleem. De stukken film die we in gezamenlijk overleg kiezen worden gekopieerd, dan wordt er een grof-montage gemaakt, het verkregen geheel is altijd te lang. film inkorten, de in middels geschreven tekst inkorten, tekst en beeld combineren dat de kij ker het programma ook nog volgen kan als hy tussen de bedrijven door even de keukendeur opendoet om de "Iiij maakte m"n Rolls Royce kapot NEDERLAND I lg.45 Toeristische tips (NOS) 1S.55 Journaal (NOS) 19.05 Laurel en Hardy (VPRO) 19.25 Landgenoten (VPRO) 19.40 Zendtijd van het Simplistisch Verbond (VPRO) 19.55 All in the Family (VPRO) 20.20 Droomland (VPRO) 2100 Herenleed (VPRO) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 Metropolis, speelfilm uit 1926 (VPRO) £3.15 Journaal (NOS) NFDERLAND II IK 45 Paulus de boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Pipo en de lachplaneet (VARA) 19.30 Horen. zien. zwijgen (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.25 Achter het nieuws (VARA) :.C.40 De Pallisers (VARA) 21.35 De Ombudsman (VARA) 22 00 Ieder zijn deel (VARA) "'£.30 Achter het nieuws (VARA) 23.05 Van meisjes, gedicht (VARA) 23.06 Den Haag vandaag (NOS) 23.21 Journaal (NOS) „Droomland, aflevering twee" is om 20.20 uur via Nederland I gewijd aan „Actualiteit als amusement"VPRO's Pieter Ver hoef f en Cherry Duyns (de samenstellers) brengen een vraag gesprek met de Duitse medium-deskundige Benward Wem- ber, die onlangs, na langdurig onderzoek, een geruchtmakend tv-progravnna maakte over de wijze waarop Duitse actuali teitenrubrieken worden samengesteld en hoe die samenstel ling zijn uitwerking heeft op de kijker. Fritz Lang's „Metropolis", nu precies een halve eeuw oud. geldt al sinds lang als één van de imposantste films uit de jaren twintig. In die. uiteraard „stomme", bloeitijd van de expressionistische film iJi Duitsland, icas deze science-fic- tion-achtige produktie tevens een politiek en maatschappe lijk manifest in de strijd tussen arbeiders en iverkgevers. Thea von Harbou, toen Lang s echtgenoteschreef de roman, waar- naar Metropolisgestalte kreeg in een niassale opzet, die herinnert aan de latere gigantische manifestaties van de nazi's. Het verhal over een robot, die in een toekomstige fa brieksstad als een soort rattevanger van Hameien de arbei ders ophitst tot een opstand, die tot hun ondergang leidt, werd niet door iedereen in dank afgenomen. H. G Wells, de Britse Jules Verne van The shape of things to come", vond het zelfs de onzinnigste affaire, die hij ooit omder ogen had gehad. De VPRO-tv zendt dez oude UFA-produktie vanavond om 21.50 uur via Nederland I uit. „Achter het Nieuws" van de VARA zal vanavond aandacht besteden aan de milieuproblematiek. Hiervoor icerden repor tages gemaakt in Sas van Gent waar de bevolking vooral tij dens de bietencampagne veel hinder ondervindt van de sui kerfabriek en rondom het vliegveld Welschap bij Eindhoven, n-aar geluidsoverlast bestaat. Er wordt ook een film over de economische en militaire situatie in Angola uitgezonden. De korte aflevering van „Achter het Nieuws" wordt geheel gewijd aan de toestand in Libanon. LEIDEN Even brak het angst zweet me uit. Teiugdenkend aan een zondagmiddag J.l bijgewoon de filmvoorstelling, waar het pu bliek zijn gedachten voortdurend in éénlettergrepige woorden ven tileerde, realiseerde ik me plot seling. dat dit ook in het LAK- theater zou kunnen gebeuren. Voor een bijna uitverkocht LAK- theater stond Peter Oosthoek, die trachtte Harold Pinter's „Mono loog" in 'n vertaling van Hans Ro- duin aan 't publiek door te geven. Gelukkig beschikte het publiek in het theater aan het Levendaal over genoeg luisterdiscipline en wist het zonder merkbaar gerucht de gevoelens van onvrede te ka naliseren. Dat is het voordeel, wanneer belangstelling voor toneel selectief werkt. Harold Pinter, die een dramatische vorming genoot aan de 'Royal Academy of Dra matic Art' en van wie iedereen "The Birthday Party'. The Night School' en The Caretaker' kent, heeft men het oorspronkelijk als televisiespel bedoelde stuk 'Mono loog' zichzelf gedegradeerd tot een auteur van 'Droomland-lectuur'. het intellectuele en sportieve, dat de hoofdpersoon gemeen zou moe ten hebben met de gesprekspart ner kent nergens in het stuk een dramatische basis, waarop per soonsontwikkeling kan worden ge bouwd. Een ergerlijke artistieke mislukking, die men zo snel mo gelijk uit de gedachten moet ban nen. Oosthoek is in dit kader niet verantwoordelijk voor het verbaal gegeven, maar wel voor de repertoirekeuze. Volstrekt hier mee in tegenstelling was het door Jacques Commandeur gespeelde 'Keefman' van Jan Arends. Su blieme bundeling van intrigerende spelontwikkeling en een feilloze interpretatie. Auteur Arends be zocht 'n rooms-katholieke Jon ge nsinternaat, wilde acteur wor den en bracht het aanvankelijk tot huisknecht. Als criitcus ben Je dan genegd te veronderstellen, dat Je als auteur dan wel verplicht bent een goed stuk proza af t« leveren. Arends. geeft een maca ber trefzekere sfeertekening van het diepste innerlijk van een psy chiatrische inrichting. Waarschijn lijk was hij daartoe in staat, om dat hij zelf jaren in psychiatri sche inrichtingen heeft doorge bracht. Enige autobiografische ge gevens zijn zonder enige twijfel door Arends in "Keefman" ver werkt. Wat Jacques Commandeur vervolgens met de tekst doet grenst aan het absurde. En zo heeft Arends het precies bedoeld. Ik vermoed, dat. slechts Joop Ad miraal hem hier zou kunnen over troeven. Die heeft nog iets meer expressie. Als toeschouwer kun je Je waardering op drie manie ren uiten, het ordinaire 'boe-ge roep' even guiten beschouwing ge laten. Je kunt niet applaudiseren, dat wèl doen en een staande ovatie brengen. Automatisch haast koos ik voor het laatste. A C. KOEKEBAKKER JR.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 5