Evergreens uit de operette Nieuwe elpee van reizend Teach Ie: "Kom aan Boord" OM LEKKER HARD TE DRAAIEN... Whittaker: enorme verkoop Knappe plaat: om van aan de drank te raken "Herrie van Wakeman Frida: ruime voldoende ZWAK OUD WERK EXTRA "Het grote operette-album" - Ariola 89.407 XCT Tussen "Ein Lied geht urn die Welt" en "Reich mir zum Abschied noch einmal die Hande" ligt "het grote operette-album" oftewel meer dan een uur operetteplezier. Een uurtje vooral met Robert Stolz, Rudolf Schock en Margit Schramm. De laatste Weense operetteko ning is op zeer rijpe leeftijd vorig jaar overleden, maar hij heeft een rijke muzikale erfenis achtergela ten, waar de platenpersers natuur lijk nog altijd dankbaar gebruik van maken. Want zeker zolang zijn naam nog leeft is het zeker de moeite waard zijn muziek ook le vend te houden. En dan komen als vanzelfspre kend Rudolf Schock en Margit Schramm op de proppen, die de laatste jaren van Stolz' lange leven bijna voortdurend met hem op tournee zijn geweest. Diverse ma len zijn zij ook in Nederland ver schenen. Honderden malen trok ken zij zo gezamenlijk door operet- teland, om het nog eens op die ma nier te zeggen. Hoe dat ging, kan men op deze dubbele langspeler opnieuw horen. Rudolf Schock mag dan niet meer helemaal zijn, wat hij eens is geweest zijn tenor is wat minder vast en zijn vlucht in de falset wat drukker dan weleer en de stem van Margit Schramm mag wat har der zijn geworden, hun mateloze routine leidt hen gemakkelijk langs alle vocale klippen, die "moeilijke" operettecomponisten als Strauss en Léhar, in hun partituren hebben gestopt. Toch is het jammer, dat de andere aan deze plaat meewerkende voca listen als de tenoren Fritz Wunder- lich en Michael Theodore en de voortreffelijke sopranen Renate Holm en Erzebeth Hazy niet meer dan één keer ieder aan bod mogen komen. Het zou niet alleen de varia tie van het aanbod hebben ver groot, maar ook de kwaliteit heb ben verhoogd en daardoor de in tensiteit van het luistergenoegen hebben verdiept. Maar met Stolz als de leider van befaamde Weense en Berlijnse or kesten en met het duo Schock- Schramm achter de microfoons blijft het bijzonder prettig een uurtje te luisteren naar de parade van talrijke "evergreens" uit de operette. Want ook de samenstel lers van deze platen hebben weer volledig geput uit het beperkte ar senaal van overbekende aria's en duetten. Om het in een sportterm te vangen: ze hebben geheel op veilig K.P. Margrit Schramm: hardere stem Get on board, Teach In - CNR 657.522 De titel van de nieuwe langspeler "Kom aan boord" zal ongetwijfeld toepasselijk zijn voor de bezigheden van de Enschedese groep "Teach In" in de maanden nadat ze tijdens het Eurovisiesongfestival in Stockholm de hoogste eer voor zich opeisten. Ze reisden van de ene studio naar de andere en van het ene zaaloptreden naar de andere bühneshow. Zo werden achtereenvolgens door de charmante Getty en haar groep Scandinavië, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Oosten rijk, Zwitserland en Turkije met een bezoek vereerd. Op oudejaars dag nog traden ze op in het popu laire programma van de ZDS' in Duitsland en voor eind maart staat een optreden in het Unicef-gala in Basel op het programma. Al die tournees hebben ervoor gezorgd dat de fans in Nederland een beetje werden verwaarloosd. Ze werden zoet gehouden met de single "Goodbye love"die dan ook prompt een hit werd. Enkele weken geleden werd het gemaakt met de nieuwe elpee "Get on board". Het is een typische Teach In-plaat geworden: lekker in het gehoor liggende melodietjes op een pretentieloze manier gezongen door Getty. Tot het dozijn behoren een paar uitschieters zoals het al eerder genoemde "Goodbye love", "Wonderful" en "La la love song", maar zijn er ook een paar bij die voor de internationale markt wer kelijk te weinig inhoud hebben. Dat geldt bijvoorbeeld voor "Sai- lorman", een compositie van Mc. Ronald/Waltheim in een arrange ment van Hans Hollestelle. Daar staat gelukkig weer een nummer als "Fair" tegenover dat instrumen taal en vocaal erg aardig in elkaar zit. Positief punt is zeker ook dat verschillende leden van de groep "Teach In" zelf compositorische bijdragen leverden. Bijvoorbeeld Koos Versteeg met de titelsong "Get on board", dezelfde die ook tekende voor "Goodbye love". De John Cale, Helen of Troy, Island ILPS 9350 Niemand zal voor zijn plezier naar John Cale luisteren. Op de hoes van "Helen of Troy kijkt John Cale je vragend, onschuldig aan, gevangen in een dwangbuis. John Cale gaat tot de uiterste grenzen van vernietigende i de Die oude rammende Velvet ging veel verder dan John Cale nu doet, maar die oude muziek was vaak ook knulliger. Wat John Cale nu, met hulp van onder anderen Brian Eno en Chris Sped- ding, doet, is volkomen gecontroleerd en uitgebalanceerd, soms zelfs "gewoon" melodieus. Elf nummers van hoog niveau schotelt John Cale ons voor Muziek om moedeloos van te worden, om aan de drank te raken, meedo genloos. De krampachtige muziek drukt voortdurend machteloosheid uit. De Velvet bereikte dit "effect" door een harde monotonie, die tenslotte doodliep in alleen maar herrie. John Cale kan die herrie vermijden door zich te beperken in zijn instru mentale begeleiding, en in de lengte van zijn nummers. Ook de sobere productie (van hemzelf) draagt bij tot grote duidelijkheid en voortdurende spanning. Een zeer knappe plaat, maar geen muziek voor je plezier T.M. r Roger Whittaker Ride a country road - Roger Whit taker - Philips 6376 701 Roger Whittaker hoort er weer he lemaal bij sinds zijn vertolking van "The last farewel" zo'n groot succes werd. Een opmerkelijke zaak trou wens. Want het nummer was al vele jaren oud en had nooit bijzonder veel aandacht gekregen. Tot het ogenblik dat iemana hem uit de stoffige kast tevoorschijn haalde en nieuw leven inblies. Plotseling sloeg het nummer wel aan en werd met de oude elpee een enorme verkoop bereikt. Wie de carrière van Roger Whitta ker kent, weet dat het allemaal een beetje anders dan anders bij de be baarde Engelsman gaat. Zo be hoorde hij in Engeland al vele jaren tot de niet meer dan locaal bekende artiesten. Daar kwam pas verander ing in toen hij werd uitgeroepen tot de "ontdekking" van het gerucht makende songfestival in Knokke. Met zijn donkerbruine stemgeluid en het opmerkelijke fluitje (hij heeft eens een elpee gemaakt, waarop die prestatie breed wordt uitgemeten) werd hij eerst erg po pulair op het continent en vervol gens - verlaat - in eigen land. Onlangs verscheen van hem een nieuwe elpee met de titel "Ride a country road". Op de schijf staan vrijwel allemaal rustige ballads waarin Rogers stem het best tot uitdrukking komt. Vooral in de la gere registers komt Whittaker tot goede prestaties. En een bewijs voor de kwaliteit is dat Roger Whit taker steeds "live" optreedt en het niet hoeft te hebben van wat "play backen" tegen een stukje fonogra fisch werk op de achtergrond. B.v.L. Op deze pagina bijdragen van: Koos Post Bram van Leeuwen Tom Maas Bart Jungman Ad van Kaam Eindredactie: Sailor: typisch Engelse muziek Sailor, Trouble, Epic EPC 69192 De snel aan populariteit win nende Engelse groep Sailor heeft een lekker in het gehoor liggend produkt afgeleverd; de vlotte nummers van "Trouble" zijn prima "op maat" geprodu ceerd, wat een helder en luxe geluid oplevert, en klinken door het extravagante instrumenta rium licht exotisch. De heldere eenvoud van de muziek is erg aansprekend, maar misschien ook een tikkeltje oppervlakkig. Het is typisch Engelse mu ziek in de beste tradities van de beatmuziek zoals die in de jaren zestig vorm kreeg door de Beat les. Daaroverheen zit een nos talgische, vooroorlogse vernis. Een oppervlakkige, flauwe ver nis soms, maar gelukkig altijd lichtvoetig gebruikt. Sprekend voorbeeld hiervan is het nu veelvuldig over de radio te ho- ren "Girls, girls, girls", het ope ningsnummer van de plaat. Het eerste nummer van de andere kant, "Glass of Champagne", is minder modieus en laat een prima staaltje beatmuziek ho ren. Probleemloze feestmuziek. 1 T.M. ADVERTENTIE Speciaalzaak grammofoonplaten J nic. de tombe Lange Pieterskerkchoorsteeg Leiden, Telefoon 071-22184 RICK WAKEMAN/ROGER DALTREY - LISZTOMANIA Eind februari gaat de Film Lisztomania in Nederland in première. De soundtrack van deze door Ken Russel hij regisseerde o.a.de verfilming van de popopera Tommy) is al een tijdje in het land. Voor de muziek is ex-Y es organist Rick Wakeman verantwoordelijk. Hij kreeg daarvoor de medewerking van Who-zanger Roger Daltrey die ook de hoofdrol vertolkt in de film over het leven van componist Franz Liszt. Die samenwerking is niet erg geslaagd. De nummers die Daltrey voor zijn rekening neemt passen geheel niet in de muziek van WakemanDaardoor is het een nogal wisselvallige plaat geworden. De liefhebber van de muziek van Wakeman moet naar de pick-up rennen om de nummers van Daltrey te kunnen vermijden De Daltrey-fan die de plaat kocht, omdat hij zijn idool op de hoes zag staan, zal ontzet opkijken als hij de "herrie" van Wakeman uit zijn luidsprekers hoort schallen. Het beste voor beide groepen lijkt dan ook om de plaat maar te laten liggen, temeer omdat het bepaald niet het beste is wat de heren in hun carrière hebben gemaakt. BJ. Oriundi - Frida Boccara - Philips 9299 851 "Oriundi" wil zoveel zeggen als "Zij die gekomen zijn van". Het is de titel van Frida Boccara's nieuwe langspeelplaat, die ditmaal hele maal gewijd is aan een onderwerp, namelijk het leven van mensen in een omgeving waar ze niet geboren zijn. Frida zingt met haar aparte vrij lage stem teksten en composities over emigranten, verjaagden, ont heemden, verstotenen. Ze bezingt op de haar eigen wijze de redenen van deze gedwongen verhuizingen: sentimentele, economische of poli tieke. Op de plaat is bijvoorbeeld de al weer enige tijd geleden uitge brachte single 'Tous les hommes' te vinden. Alle composities op de plaat zijn het werk van het duo Eddy Marnay samen met J. M. Bra- que. Zowel instrumentaal als vocaal is het een plaat die een ruime vol doende waard is, maar die toch de oude successen van Frida Boccara niet helemaal kan doen vergeten. Daarvoor waren nummers als Cent mille chansons, Un jour, un enfant, Berceuse pour Luciana, Venise va mourir en Un soleil d'amour t^ sterk. Frida Boccaro Commerciële bocht, dat is het. In de jaren vijftig zong Freddy Fender in nachtclubs in Louisiana. Zijn nog onbetekenende carrière werd afgebroken doordat hij tot vijf jaar cel veroordeeld werd. Met veel zwoegen wist hij zich daarna toch weer een plaatsje te veroveren als countryzanger. Kortgeleden had hij, ook in Nederland, onverwacht succes met "Before the next teard rop falls". Nu hebben zijn vroegere bazen een elpee van hem uit de jaren vijf tig tevoorschijn gehaald, en achter zijn stem een nieuwe begeleiding geplakt. Zwak oud werk, met een niet passende begeleiding, moet op deze manier toch nog geld opbren gen. T.M. Robert Palmer - Pressure Drop. Is land Records 89671 XOT (ILPS 9372) Er is de laatste tijd nogal wat te doen rond de Amerikaanse groep Little Feat. Een formatie die mu ziek produceert welke onderge bracht kan worden in de categorie 'witte funk'. Gebaseerd op keihard ritmisch werk en beukend basge- weld, vermengd met snerpende 'blues-achtig' aandoende gitaren en gelardeerd met hier en daar een snufje pianogetingel en wat ko perwerk. Een recept waar in Ame rika de honden geen brood van lus ten, maar dat in Europa steeds meer liefhebbers voor zich wint. Maar goed, dit is geen bespreking van Feats' laatste LP "The Last Record Album", maar van Robert Palmers' "Pressure Drop" Een en ander heeft echter nogal wat met elkaar te maken. Palmer immers maakte vroeger deel uit van bovengenoemde groep, maar besloot die te verlaten en voor zichzelf te beginnen. Resultaat: twee solo-albums, vrij kort na el kaar uitgebracht, maar, en nu komt het, volledig gemaakt met de (mu zikale) medewerking van zijn vroe gere Feat-vriendjes. Gevolg is dat we nu feitelijk te maken hebben met twee Little Feats: één echte en één onder de vlag van Palmer. Opeens twee 'voeten' om op te staan. Dat je dan heel wat steviger in je schoenen staat bewijst deze hernieuwde samenwerking. Little Feat mag dan op instrumentaal ge bied heel wat werk kunnen verzet ten, de zang gaat nog wel eens de mist in. En voor Palmer geldt het omgekeerde. Hij beschikt wél over- die uitstekende stem, maar verder kan hij dan ook helemaal niets. De heren vullen elkaar dus heel be hoorlijk aan. Zijn het op het muzi kale vlak klaarblijkelijk ook hele maal eens, want het typische funk-geluid van Little Feat komt op "Pressure Drop" duidelijk naar vo ren, al geeft Palmer met zijn indrin gende zang het heft nergens uit handen, als wil hij laten merken, dat het tenslotte zijn LP is. Maar de combinatie is goed (twee handen op één buik), want "Pressure Drop" is zonder meer een knappe langspe ler geworden. Compacte muziek, in vocaal opzicht bijzonder sterk en met veel afwisseling, (af en toe hoor je zelfs een strijkje - moog synthesi zer - tussen de dreunende drums door). Lekker hard draaien. Vooral ve me an inch', 'Work to make work' en de titelsong Pressure Drop'. Die laatste song is duidelijk op de reggea-reggea-rage ADVERTENTIE HAARLEMMERSTRAAT 279 LEIDEN - TEL. 071 - 24010 Ray Conniff: solo op de trombone Love will keep us together - Ray Conniff - CBS 81021 Ray Conniff is een regelmatig te rugkerende verschijning in de pla- tenwereld. Zo'n vier tot vijfmaal per jaar presenteert hij een meuwe zwarte schijf waarop zijn vocale groep een melodieus stukje achter grondmuziek ten gehore brengt. Ray Conniff heeft daarmee een vaste kern van bewonderaars en verzamelaars om zich heen verza meld. De formule van de Conniff-platen is zeker niet baanbrekend. (De al wat grijzende orkestleider, arrangeur en componist pakt een aantal goed in het gehoor üggende hits bij de kop en maakt daarvoor een fraai ar rangement. Instrumentaal draagt hij zelf ook altijd nog een steentje bij. Op de elpee "Love will keep us together" bijvoorbeeld speelt hij de trombone solo's. Samen met de met minder bekende Jack Gold te kende hij voor de produktie van de plaat. Het beste nummer van de plaat vind ik "Midnight blue" en de combinatie van de hit "Rhinestone cowboy" met "Wildfire". Verder treffen we op de plaat aan het zich als een evergreen ontwikkelende "Feelings". Voor de compositie van M. Albert geldt dat elke zichzelf respecterende musicus het lang zamerhand op zijn repertoire heeft genomen. Datzelfde geldt zij het in mindere mate voor "My little friend", het thema uit de film "Pa- pertiger". Op de B-kant van Conniffs nieuwe schijf staan onder meer John Denvers I'm sorry, Neil Sedaka's Solitaire, At seventeen. Love will keep us together, en How sweet 17 is to be loved by you. B.v.L. Rudolf Schock: wat minder vast.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 19