Hoe een vent in een jurk
bij Fellini terecht kwam
Een tv-recensie van Met 2;oed fatsoen
...en gisteren
toegelicht
CmmBSZB
Daisy Dynamite is cloocl, leve Hans v.cl. Hoek!
ZATERDAG 17 JANUARI lf)76
PAGINA
Door
Nico Scheepmaker
Van de nieuwe, luchtige tot kluch
tige Nederlandse series, te weten
Pleisterkade 17", "Ieder zijn deel",
''Hof van Holland" en "Met goed
fatsoen van Johnny Speight en de
KRO) is „Met goed fatsoen" op het
eerste gedicht de beste serie. Ik heb
tot nog toe alleen over de principiële
kanten van deze serie geschreven,
en er ook een uitvoerige correspon
dentie over gevoerd met een van de
lezers (waarbij wij wel meer tot el
kaar gekomen zijn, maar hij toch
zijn mening handhaafde dat er spra
ke zou zijn van een „antisemische
serie", wat natuurlijk iets totaal
anders is dan een serie waarin een
semi-antisemiet voorkomt die ten
tonele wordt gevoerd als het proto
type van de burgerlijke discrimina
tor), maar over de serie zelf heb
ik het nog niet gehad, omdat het
wat zinloos leek een bespreking te
wijden aan iets dat niemand nog ge
zien had. Maar in verband met de
overige series moet het er nu toch
maar eens een keer van komen, ten
slotte is de kans dat u "Met goed
fatsoen" nooit te zien krijgt bepaald
niet uigesloten.
Laat ik om te beginnen zeggen, dat
lk de zes afleveringen niet in groeps-
of clubverband heb gezien, maai- via
de video gewoon thuis op mijn tv-
toestel, samen met mijn vrouw en
de poes, af en toe geïnterrumpeerd
door de telefoontjes en andere nor
male storingen. Ik heb eerst de "on
gekuiste" eerste aflevering bekeken,
daarna de afleveringen, twee drie,
vier vijf en zes, en daarna nog eens
de .gekuste' eerste aflevering, waaruit
oe onaangenaamste antisemitische
opmerkingen van "Jan van Dijk"
(Hitier heeft de Joden populair ge
maakt, en nog zo het een en ander)
verwijderd waren.
De eerste aflevering in zijn oor
spronkelijke versie "kon" niet., vond
ik, niet alleen, omdat er enkele al
te grove, pijnlijke, dwars door een
historisch tijdperk heen denderende
opmerkingen in voorkwamen die wel
iswaar in intellectualistische kringen
op hun juiste waarde en tegenwaar
de getaxeerd kunnen worden, maar
daarbuiten zoveel uitleg over de ma
chinerie in de taal van het tegen-
effect, de omkering van waarden
en de werking van het cynisme be
hoeven, dat je dat wel bij voorbaat
kunt vergeten.
In de volgende afleveringen ver
dwijnen die bedenkingen, ten eerste
omdat het daarin door Jan van Dijk
(gespeeld door Rijk de Gooyer) ge
spuide antisemitisme meer en meer
overgaat in opmerkingen over Jo
den en het Joodse gelcof (hij hoopt
namelijk dat zijn dochter een schat
rijke Joodse vriend aan de haak zal
slaan en wil daarom zelf Jood wor
den), en ten tweede omdat zij ook
minder veelvuldig worden. In deel
vij is er van Joden, Israël en der
gelijke vrijwel geen sprake meer, om
pas weer in het zesde deel op te dui
ken, waarna Johnny Speight een
slot. aan de verwikkelingen draait dat
ae bedoeling heeft aan te tonen dat
liet Joodse vriendje van de dochter
ook maar een gewone jongen is, die
zijn liefde opgeeft om een voordelig
oliehuwelijk te sluiten met de doch
ter van een Arabische sjeik, maar
dat er in de praktijk op neerkomt
dat De Gooyer weer even „ouder
wets" kan uitvallen naar "de Jcden"
die niet te vertrouwen zijn, etc. een
zwak en nogal "gezocht" slot, even
gezocht als bijvoorbeeld de ontkno
ping in "Pleisterkade 17", waarbij
ae klagende Allard van der Scheer
tegelijk de aangeklaagde "aanran
der" van de dochter bleek te zijn. De
verleiding om op die manier iets "af
te ronden, de cirkel te sluiten", doet
meestal grote afbreuk aan de ge
loofwaardigheid van zulke series.
Nadat ik de zes afleveringen ge
zien had <en mij er uitstekend mee
geamuseerd had, op de enkele aan
gegeven punten), bekeek ik zoals
gezegd nog eens de gekuiste eerste
aflevering. En mijn conclusie was
toen, dat Johnny Speight (de schrij
ver) en Berend Boudewijn (de regis
seur en vertaler) de serie niet
handig hadden opgebouwd. Al
les is tenslotte een kwestie van do
sering en gewenning, en Juist bij een
zo penibel onderwerp, waarbij het
er erg op aankomt dat de kijkers
van stond af aan in de gaten heb
ben waar het om gaat (immers: het
aan de kaak stellen van het nog al
tijd latente anti-semi tisme in Neder
land, zoals dat op allerlei manieren
verpakt wordt) was het niet wijs om
meteen met de deur in huis te val
len en Jan van Dijk aan de kijkers
voor te houden met een gebaar van:
voila, hier hebben jullie er dan zo
eentje die met zijn grote bek de
meest stupide en anti-Semitische
opmerkingen maakt en denkt het
grootste gelijk van de wereld te heb
ben, Want hij geneert er zich niet in
het minst voor. integendeel, hij gaat
er van uit dat hij de "algemene ge
voelens" vertolkt ecce homo.zie
de mens.
Dat was dus daarom niet wijs, om
dat je Jan van Dijk nu eenmaal niet
kent, maar wel Rijk de Gooyer. dus
dat Je nog geen tijd hebt gehad al
die opmerkingen in t Juiste perspec
tief te plaatsen. Het was veel ver
standiger geweest om de kijkers
eerst kennis te laten maken met
"de hele mens Van Dijk", dus
iemand die zijn vrouw en zijn bu
ren koeionneert, en sjaggerijnig van
zijn werk komt, en
van professie is, om
extra aspect zijn ant
het geding te brengen.
Daar komt nog bij dat die eerste
aflevering door Speight te „ideolo
gisch" is opgezet. De introductie van
de figuren in een serie is natuurlijk
altijd het moeilijkste onderdeel
(„alle begin is moeilijk"), maar in
dit geval laat hij Jan van Dijk op
ongeloofwaardige veelzijdige wijze
op „de Joden" schelden. Ze krijgen
van hem voor alles de schuld, met
de bedoeling dat de absurditeit daar
van ons extra in het oog springt,
maar met het resultaat dat de ab
surditeit, van een anti-semiet die
nog alleen maar over Joden praat,
je eigenlijk meer frappeert. Het wer
kelijkheidsgehalte wordt daardoor
aangetast, terwijl het juist de be
doeling is dat we ons ervan bewust
worden dat er nog veel Nederlanders
zijn die zo denken.
Verderop is die dosering er wel.
bovendien merk je dat Rijk de Gooy
er dan beter in zijn rol is gegroeid,
dus van een cabaretier is uitgegroeid
tot de blijspel-acteur die hij moet
zijn. Johnny Speight benadrukt in
dat eerste deel dat ideologische as
pect ook te veel door de vrouw en
dochter van Jan v. Dijk. als de den
kende delen van de natie, hun man
en vader steeds te laten tegenspre
ken en tegenargumenten te laten
bedenken, wat de geloofwaardigheid
ook weer enigszins aantast, want in
het dagelijkse leven zouden zulke
vrouwen inmiddels schouderopha
lend aan de onzin van pa voorbij
gaan. „want zo is hij nu eenmaal".
Conclusie: als de KRO er een ech
te goede serie aan wil overhouden,
zou zij Speight en Berend Boude-
wijr ertoe moeten zien over te ha
len de eerste aflevering te her
schrijven en over te laten spelen
dan kan ook in een moeite door het
slot van deel 6 verbeterd worden».
Dat kost wat meer pijn en geld.
maar in elk geval minder dan
wanneer de hele serie op de plank
zou moeten blijven liggen uit vrees
voor de nu eenmaal bestaande syn
dromen van de Joodse landgenoten,
en voor de reacties (terecht of ge
speeld» van de rest van de bevol
king En versta mij wel. Ik zeg niet
dat de serie, in de huidige „gekuiste"
versie, niet zou kunnen of zou mo
gen worden uitgezonden, want van
mij mag en kan in principe alles.
Maar met deze radicale ingreep zal
men niet alleen het effect dat be
doeld is vergroten (de vinger leggen
op de wonde antisemitische plek),
maar men zou ook verdiende eer
in kunnen leggen met een serie die
zich kan meten met angelsaksisch
werk in dat genre
Overigens zal de aflevering van „Een
mens wil" van Mies Bouwman, op
30 januari, opnieuw aan „Een van
de acht" gewijd zijn. Na de vorige on
verwachte inlas van een „Een van
de acht"-aflevering waren de kijk
dichtheid (63) en de waardering
(7,5) zo hoog, en bovendien stroom
den er zoveel honderden brieven
binnen van mensen die wilden dat
„Een van de acht" zou terugkomen,
dat Mies, gedachtig de titel van haar
programma, niet aan de volkswil
heeft willen voorbijgaan en de draad
van haar VARA-programma weer
bij de AVRO heeft opgenomen. Ten
zij de mensen de komende maan
den opeens iets anders willen, zal
het er dus wel op neerkomen dat
.Eten mens wil" de rest van het sei
zoen sprekend op „Een van de Acht"
blijft lijken.
Minister Van Doorn heeft te
recht geen zendtijd toegewezen aan
de Consumentenbond. De bond kan
niet worden beschouwd als een cul
turele instelling.
Dit oordeel heeft de Kroon geveld
in een besluit, dat in de Nederland
se Staatscourant is gepubliceerd. De
Kroon heeft het beroep van de Con
sumentenbond ongegrond verklaard.
De bond was in beroep gegaan van
de besslissing van minister Van
Doorn, waarmee het verzoek om
radio- en televisiezendtijd werd
afgewezen.
RADIOPROGRAMMA'S
ZATERDAG 17 JAM ARI
Hilversum 1
VARA: 18.00 (S) Ekspres: licht pla-
(S) Voor
verzoekplaten. 21.00
t kujken wil: mu-
(22.30 Nws.J. 23.55
Jarenlang is Hans van den Hoek (45) een wulpse meid geweest
die met zwoele stem "Making Whoopee" zong voor het Am
sterdamse wereldje dat in het befaamde etablissement "Ma
dame Arthur" van Bettina kwam kijken hoe met behulp van
travestie mooie mannen in mooie vrouwen veranderden
wensdroom waar menig psychiater een pikant boekje over zou
kunnen open doen.
Daisy Dynamite noemde lange, bekeken met zo n blik
breedgeschouderde Hans zich, en de die lange Hollander
foto's laten iets zien van de
voormalige Zarah Leander, aange
stipt met een vleugje Monroe en een
snuifje Dietrich. Maar Hans hoeft
niet meer, hij wil weer man zijn.
Straks komt er een grammofoon
plaat van henï uit en daar zal ook
.Making Whoopee"
zijn.
op te horen helemaal
a wat komt
hier even
klaarmaken? Donald Sutherland, de
Casanova, was mijn directe tegen
speler en toen we 'echt begonnen
viel die nare sfeer helemaal weg,
toen werd er gewerkt.
„Dat komt dan ook wel door Fellini
zelf. die man deed het zo relaxed, zo
3.20 Uitz.
Toeraktua
24.00 Nieuws
Hilversum II
TROS: 18.00 Nieuws 18.11 Aktua PP:
in de CHU. TROS: 18.30
9.00 (S) TROS-Country
^s) Concert
;progr. 21.3*
S) Woorden
i. ZJ uu (S) Re-
t het oog op de
•stludiumklass.
r(S) Eddy go lulUiu.
22.02 <S) Sportshow 23 02 (Sj Late
Date. 0.30 (S) Jazztime. 1.02 (S) Mld-
ditmaal met vol.
allicht
mannelijk timbre. En asl Federico reputatie. Ja, ik heb hem wel horen
Fellini eindelijk klaar is met zijn
„Casanova" kan men Hans zien als
een zeer potente graaf del Brundo
Daisy is bijgezet in de
garderobekast.
„Fellini had voor zijn film grote
vrouwen nodig. Hij vroeg aan mijn
manager. Margarete van Dam, of ze
eens wilde rondkijken, want in
Nederland had je zo veel grote
vrouwen. Ze liet hem een foto van
Daisy Dynamite zien en Fellini zei:
Laat haar onmiddellijk komen.
Margarete zei: Ja, maar er is 'een
probleempje, zij is een hij. Geeft
niet, riep Fellini, stuur hem naar
die fijm
toe.
„Nou dacht ik
wil ik nog wel effe als vrouw op,
maar toen ik op auditie kwam zei
Fellini, een heerlijke man, dat hij in
mij helemaal de prins del Brando
zag die hij ook nog nodig had
voor een scène waarin Casanova
op een groot feest de wouw van die
prins neemt. Begrijp je wel, ik
hoefde die jurk niet eens aan, de
grote Fellini nam me om mezelf.
„Nou waren de eerste twee dagen
eigenlijk niet zo leuk. ik kwam nog
niet aan de bak en liep maar
gekleed en geschminkt te wachten,
terwijl de andere acteurs me
schelden, maar gelukkig
mij. Dat moeten ze ook niet doen
want dan sta ik meteen met
schroeven in mijn benen aan de
grond vast. Maar het is zeker erg
goed gegaan, want Fellini was zo
enthousiast dat Carlo Ponti, en dat
is dan wel even de man van Sophia
Loren. nu ook een film met me wil
maken. Nou. ik zeg niet nee."
„Want ik wil niet meer schnabbelen,
geen lol meer maken in een
feestneuzentent. Je zit in dit land zo
gauw in een hokje. Ik wil een
theaterproduktie maken, maar dan
zeggen ze: jij bent geen theaterman,
jij bent geen cabaretier, jij bent
Daisy Dynamite. Nou. ik maak zelf
wel uit wie en wat ik ben. En Daisy
Dynamite, dat ben ik niet, dat is
een ander mens.
„Kijk. ik ben geen travestiet, ik had
een travestie-act' en dat is heel wat
anders. Daarom wil ik laten zien
dat ik nog wel iets meer kan dan in
een jurk en schoenen m'et hoge
hakken op de bühne staan. Die
plaat die ik net gemaakt heb. dt/
heb ik gewoon als Huns van den
Hoek gedaan, want ik gooi niks
meer op de markt als Daisy
Dynamite.
r Federico Fellini (links) regisseert op de set in Rome Hans
van den Hoek die de rol van de vileine graaf del Brando
speelt in het gigantische werk "Casanova".
VARA: 8.00
9.00 Sportmed. 9.30 Hum.
t Toen Hans van den Hoek zich nog Daisy Dynamite noemde:
mélange van Leander, Monroe en Dietrich.
En dan. dat nachclubleven is een
hel. 's Zomers ga je met daglicht het
cabaret in en je komt er met
daglicht weer uit dat hoef ik niet
„Ik ben betrekkelijk jong van huis
gegaan uit Amersfoort. Ik heb
ontzettend lieve ouders, maar ik zag
het toch niet zo zitten in die
provincieplaats. Voor ik het wist
stond ik als een van de boys in de
Folies Bergère in Parijs, nou spreek
ik toch ook al weer van zo'n
zevenentwintig Jaar geleden, toen
kon je de wereld nog aan. Daarna
heb ik met een van die meisjes een
nachtclubact gedaan, jaren heb ik
staan huppelen, dat vond Je als
jongen 'best leuk.
„Maar op den duur wou ik toch iets
anders, toen ben ik de mode
ingestapt, ik begon een grote zaak
in Amsterdam. Maar daar ben ik
knal aan failliet gegaan, op te grote
voet, he, jawel, ik had te veel
huisknechten en te veel auto's en
een huis met zestien kamers om in
te gaan zitten. Na een kleine twee
Jaar moest ik mijn huisknechten
opdoeken en ook verder werd me
alles
„Eigenlijk om mijn schuldeisers te
ontlopen ben ik in de travestie
terecht gekomen. Een vriend van me
ging bij Madame Arthur werken
waar Bettina een stel jongens had
ingehuurd om op mooi in een jurk
op te treden. Ik lag toen werkelijk
van armoe aan de broodpap, dus ik
heb me laten overhalen. Ik ging op
als een hele dikke negerin in een
pak van schuimrubber met van die
wiegbillen. Daisy Dynamite, Ja
een waanzinnig succes. Maar
intussen liep het water onder mijn
rokken vandaan, zo zweette ik in
dat rotpak en in een week verloor ik
vijf kilo.
„Toen dacht ik: ik wil ook op mooi.
dus heb ik van Daisy een heel lichte
mulattin gemaakt en daar heb ik
jaren mee gewerkt. Daisy, dat was
een goed mens. Ja. gek he, ik praat
altijd over haar alsof het een ander
mens is. Dat komt. ik identificeerde
me niet echt met haar omdat ik dus
helemaal niets met de werkelijke
travestie had te maken ik was
gewoon een vent in een jurk
H. J. OOLBEKKINK
DUITSE TV
NCRV. 18.30 Nieuws. 16.40 Zondag
avondzang. 19.05 De laatste der recht
vaardigen. 19.25 SKerkorgelconcert
Sacra, gewijde
7 45 Journaal. 17.48-18.30 Sport. (Re- gespet
NDR: 16.30 Uneere
19.15 Akt. 19.50 Infor-
isement.20.00 Journaal
0.15 Gezelschapsspelletjes
ïottogetallen.
■eer bericht en
Sonntag. 22.05 The Lon
den beat. Amerikaanse speelfilm uit
1972. 23.20-23.25 Journaal.
Duitsland II
17.00 Journaal. 17.05 Inform, en me
de Bondsrepubliek.
Jonge kijkers 19 00
Hitparade. 20.16 Les
speelfilm
21.50 Journaal. 21 55 Sport
ZONDAG 18 JAM \RI
Duitsland I
9.30 Journaal. 9 35-10.20 Buit*
journaal. 10.30 Programmaoven
delopende week. 11.00 Informatit
1973. sproken
show. 8.02 (S) Juist
NEDERLAND I
15.30 Journaal (NOS)
Het geheim van de Nijl (TROS)
TROS Sport (TROS)
Ren je rot (TROS)
TROS Sport (TROS)
TV inf. voor Marokkanen (NOS)
Journaal (NOS)
Toi, toi. toi bij Ted (NCRV)
The Eddy go round-show (NCRV)
Journaal (NOS)
Lied van de week (IKON-NCRV)
Farce Majeure (NCRV)
.Mensenleven (NCRV)
Exsultate Jubilate (NCRV)
Journaal (NOS)
NEDERLAND II
Paulus de Boskabouter (NOS)
Journaal (NOS)
Peppi en Kokki (KRO)
Q en Q (KRO)
't Zand 33 (KRO-RKK)
Journaal (NOS)
De nieuwe BB-Kwis (KRO)
Brandpunt (KRO)
Er zit muziek in (KRO)
Journaal (NOS)
EK Kunstrijden (NOS)
ZONDAG 18 JANUARI
NEDERLAND I
1100 Eucharistieviering (KRO-RKK)
14.00 Pech onderweg, les 22 (TELEAC)
14.30 Les Gammas les 2
15.00 AVetenschap in beweging, les 1 (TELEAC)
15.30 Voorlichtingsprogramma: Bedreigde landschappen (TE
LEAC)
16.00 Journaal (NOS)
16.02 Sesamstraat (NOS)
16.27 Reportage van de schaatsinterland Nederland-Rusland
voor dames in Assen (NOS)
16.55 Voetbal- en totouitslagen (NOS)
17.00 Vesper (IKON)
17.30 AVilde Ganzen (IKON)
18.15 De eerste 365 dagen van het kind (TELEAC)
18.55 TV-informatie voor Turken (NOS)
19.00 Journaal (NOS)
1905 Dei riek, tv-serie (TROS)
20.05 Muziek uit duizenden: populair-klassiek programma
(TROS)
Een heer doet zoiets
Martine (TROS)
.Aktua-special (TROS)
Werk voor mensen: programma
arbeid (HUM. VERBOND)
Journaal (NOS)
tv-spel (TROS)
NFDERLAND II
5 Wooid voor woord (IKON-KRO/RKK)
0 Paulus de Boskabouter (NOS)
5 Rogues rotseiland, tv-serie (NOS)
0 Panoramiek (NOS)
5 Studio Sport (NOS)
0 Antillen, informatief programma (NOS)
Antenne, gericht op Noorwegen: rep. van het Ja
festival van augustus 1975 (NOS)
0 Journaal (NOS)
5 Frontaal (NOS)
5 Beeldspraak (NOS)
0 Journaal (NOS)
Het leven is hard. Jill Hammond,
dat uit de kluiten gewassen vrouw
tje van de branieschopper David,
is niet meer. Gelukkig bereidde de
AVRO-omroepster ons op deze slag
met de nodige piëteit voor. Jill was
bij een auto-ongeluk om het leven
gekomen. Helaas. Ann Hammond,
die zich zo driest in de armen van
Fox had geworpen, en de zojuist
benoemde opper-directeur Martin
Farrell, bleken trouwens ook niet
meer in de serie terug te komen.
De scheiding tussen Ann en Brian is
nu een feit en Farrell is naar Zwit
serland overgeplaatst
Ja. er kan in drie maanden de
periode die in Engeland ligt tussen
twee bundels Hammond-afleverin
gen heel wat gebeuren. Maar wat
doe je als eenvoudige kijker: je legt
je er bü neer. Maar leuk is 't alle
maal niet.
Op hetzelfde moment dat via het
ene net het aangrijpende nieuws
over de verwikkelingen binnen de
Britse transportonderneming werd
verkondigd, viel er op het andere
net eveneens een slachtoffer van een
auto-ongeluk te betreuren. Dit
slachtoffer echter was niet dood. het
leefde. Het bleek Ton Lensink in de
rol van beroemd kunstenaar, die met
de moed der wanhoop naar de keu
ken van Berend Boudewjjn was ge
strompeld. Hij zat nog onder het
bloed, had de meest afschuwelijke
breuken en kneuzingen opgelopen,
maar BB. zorgeloos als altijd ging
driftig door met interviewen en het
aanmaken van het beslag. Een aller
aardigste parodie op deze knusse
vorm van heldenverering met Frans
Halsema in de hoofdrol.
Het tafereeltje maakte deel uit
van Aad van den Heuvels Van
Speyk-show, die met onderbreking
van Journaal en reclame zoals ge
bruikelijk bijna 3 uur voortduurde.
Hartelijk gelachen? De adem inge
houden? Nou nee. Wel een opeen
volging van losstaande, min of meer
aardige, min of meer interessante
onder werpj es.
Allemaal stukjes programma die
op zich zelf best aardig waren, maar
waar je je vanaf vraagt waarom ze
aan elkaar zijn geplakt tot een Van
Speijk-show Een erg vervelend ge
zicht blijft, dat de aan de show mee
werkende acteurs alle van papier
oplezen. Dat scheelt vijftig procent
van de grap. De teksten zijn name
lijk wel leuk neem het samen?
spraakje over het met gastarbeiders
bemande beroepsleger maar als
ze worden uitgesproken door veel
van de NOS-nieuwslezers weg heb
bende personen, blijft er snel weinig
te ginnegappen.
PETER HUYSMAN
AVRO: 20.30
eeld 22 30 Nws '22.40 Radiojour-
23.00 Vanavond laat sport 23.55-
8.10 Overweging.
24 00 r
Hilversum II
KRO: 8.00 Nieuw
8 15 Badinerie. 9.00 Nws 9.10 Water
standen. 9.15 Laudate. 10.00 Eucharis
tieviering. 11.00 Da Capo. 11.50 Buiten
lands commentaar. 12.00 Nws 12.10
Echo. NOS 12.20 (S) Het zwarte schaap
13.20 Programma voor buitenlandse
werknemers. VARA: 17.00 (S) Klass.
planomuz. 17.55 Med. en SOS-berich-
ten. 18.00 Nieuws. 18.15 Dingen van de
dag. 18.20 (S)
uitend: Kinderprogr. 18 00 Magazine (S) Promenadeorkest20.30 Journalls-
1.15 Close-up. 21.55 Adop-
25 (S) Over musici ge-
2.50 J SHobbyseoop23.25
(S) NOS-Jazz. 23.55-2
Hilversum III
AVRO: 7.02 (S) Ko. de boswachter-
<S) Willem
VARA (9) Wa
getrouwd. 12.02 (S) Klink
S) NAR. NOS: 14 02
agazine. 15.30 Kinderprogr.
ïppenkast 15.30 Showconcert,
ereldkampioenschappen
13.15 Week- plank 19.02 (S) Tombola 23 02
Brandpunt besteedt vanavond (22.00 uur, Ned. II) aan
dacht aan het gesprek tussen leden van de regering en een
delegatie van de Zuidmolukse gemeenschap. In Rome en in
Nederland peilt Brandpunt reacties op de brief over sexuali-
teit van de Romeinse congregatie voor de geloofsleer. Er zal
ook een ontmoeting zijn met de hoogstbetaalde filmacteur
uit Frankrijk Jean Paul Belmondo, die twee dagen in Neder
land was om te filmen in het Vlaardingse havengebied.
De derde uitzending over de Nederlandse Antillen van
de NOS-televisierubriek "Panomariek" is morgenavond om
19.00 uur op Nederland 2 te zien. Er wordt onder meer ge
sproken over de behartiging van de buitenlandse betrek
kingen van de Antillen en de erkenning van deze eilanden
als zgn. preferentieland door de Verenigde Staten.
In het NOS-televisieprogramma Frontaalzal morgen
avond om 21.35 uur op Nederland 2 worden gedebatteerd over
de stelling "Het huidige regeringsbeleid is een goede garan
tie voor een evenwichtige ontwikkeling van onze economie".
Voor- en tegenstanders zijn: drs. Ed van Thijn, fractieleider
PvdA in de Tweede Kamer en mr. C. van Veen. voorzitter
van het Verbond van Nederlandse Ondernemingan 'VNO).
Mit der Ka-
3.33 Sport. 19.20 Reportage:
22 45-22.50 Jour-
ichappehjk progr
Seemöwe. film.
o Musicus. 15.20 Journaal,
zorgenkind. 15.30 Buffalo
17.02 Sport. 18.00
eMmet,Carond. 12.00
nu 13.00 (S) ZondagmoJddagouve:
7.00 Nws. 7.02 (S) Kom
ns uit (7.30 Nieuws. 7.41 A
Nieuws. 8.36-8.45 Gymn. v.
Nederland en
lerde wereld. 17.30
EO: 17.32 (S) Klankbord.
ham. AVRO: 9.03 (S) Pep-op-drlei
10.03 (S) Pep op drie. 11.03 Radiojour^
naai. 11.06 (S) Drie draalt op verzoek-
12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.0$
Radiojournaal. 14.06 (S) Popkontak»
I. 15.03 (S) Pep-kontakt II. 16.03
(17.03-17 06 Radiojour*
10.00 (S) Kal
3 10 33 (S> Sphinx. RVU:
7.54 Het levende woord. 8.00 Nieuw
8.11 Hier en nu. 8.25 Muziek in uw
straatje. 9 00 Als ze geld nodig heb- VARA
ben. 10.50 Schoolradio. 11.00 Nws. 11.03 en kleir
Banden met muziek. 12.00 Lunchpro- verschil
gramma. 13.00 Nieuws. 13.11 Hier en deren e
nu. 13.30 Onder schooltijd. NOS: 14.50 herkenn
Den Haag deze week. 15.00 Kijk op dag Ru
buitenland. NCRV: 15.30 In 't zilver eens n.
16 00 Nieuws 1700 <S) The Millers.
17.25 Draaitafel. 17.55 Mededelingen.
Hilversum in
KRO7 02 (6) Drie op Je boter-
i IV
2 00 (S) Tussen
zen. 14.30 Linkse en rechtse dlctatu-*
ren 15.00 (S) Zo klinkt net. nu. 15.45»
17 00 (S) Zo klonk het vroeger: ope-