Of je nou beneden zit of boven Kerkdiensten gmBHEIE Brokken, slaven en organen Jan Schoenmaker 40 jaar organist in Oude Wetering ZATERDAG 17 JANUARI 1976 De jongerengroep The Lord's Folks verleent medewerking aan een eucharistieviering die vanavond om uur in de Leidse Hartebrugkerk begint. Het thema voor deze mis ter gelegenheid van de bidweek voor de eenheid is: "Eén in God". De heer J. van Rijn te Katwijk aan den Rijn is benoemd tot organist van de Grote Kerk in Rijnsburg. de heer S.A. Strating te Den Haag tot orga nist van de Bethelkerk, ook in Rijns burg. O Vandaag is het vijftig jaar geleden dat ds. J. Maaskant te Leiden Ds. J. Maaskant in het Friese Echten tot predikant van de Geref. Kerken werd beves tigd. Zijn uitdrukkelijke wens is dat aan dit jubileum niet veel rucht baarheid wordt gegeven. Hij is dan ook met zijn vrouw dit weekeinde niet aanwezig. Na Echten is ds Maas kant lange tijd in Brussel werkzaam geweest. In 1947 kwam hij als zieken huispredikant naar Leiden. Eind 1966 verkreeg hij emeritaat, maar hij heeft daarna nog veel pastoraal werk gedaan, zoals in het bejaar denhuis Groenhoven. Prof dr. H. Berkhof is opnieuw gekozen tot voor zitter van de Raad van Kerken. Beroepingswerk: Hcrv. Kerk beroepen te Gameren J. Maasland Middelharnis, te Doorn J. Gebraad Bleiswijk. geref. Kerken: aangeno men naar Zoetermeer kand. F.J. Boer aldaar, te Oosterend (Texel) Steenhuis Enschede, ehr. Geref. Kerken: beroepen te Maarssen J. Jonkman Drogeham. Geref. Gemeen ten in Nederland: betoepen te Chi- liwack (Canada) F. Mallan Vlaar- dingen. Er zal een begin worden gemaakt met een gesprek tussen Nederland en de Evangelische Kerk in West-Duitsland en tussen ons land en de Britse Raad van Kerken om te komen tot een gezamenlijk overleg over Europese problemen waarmee deze kerken worden gecon fronteerd. OUDE WETERING Als je in februari 1936 officieel bent aangesteld als kerkorganist en je vraagt met ingang van 1 januari 1975 dus 39 jaar later je ontslag ("omdat ze anders flink omhoog komen te zitten wanneer jij met je 70 jaren plotseling mocht uitvallen"), dan moet elk greintje behoefte om te jubileren je wel vreemd zijn. Er is geen be ter middel om een jubileum te ontlopen dan een tydig vertrek. Jan Schoenmaker, op 28 fe bruari 1905 in Oude Wetering ge boren, is zo'n man. Het is dat de kerkeraad van de remonstrantse mini-gemeente aan d'e Wetering nog steeds geen opvolger voor hem heeft kunnen vinden, anders zou hy de veertig jaar aan het uit 1841 daterende Gabry-orgel niet hebben volgemaakt. Niet dat het organist-zijn hem te veel be lastte, integendeel, hij demon streerde uit het goede hout te zijn gesneden toen hij dit be scheiden maar veel trouw vragende baantje in kerkelijke dienst typeerde als zijn "hobby". Maar die opvolging, hè, dat zit 'm een beetje dwars. „Zolang er niemand is, wil ik het nog wel blijven doen", zo heeft hij de kerkeraad na zijn ontslagaanvraag gerustgesteld. „Maar eens zal er toch een eind aan mot'en komen. Die ontslagaanvraag betekent in tussen wel, dat ik, als ik eens moet of wil verzuimen, niet meer verplicht ben voor een an dere organist te zorgen. Dat moe ten ze nu zelf doen. Nu kan ik met een gerust hart zeggen: heren, 't spijt me, maar ik moet weg. Ze hebben wel een plaatsvervanger achter de hand, hoor. maar dat is nog geen opvolger". Begonnen als trapper De kerkeraad weet heel goed dat Jan Schoenmaker iemand is die geen bescheidenheid voor wendt; "hy is het ook en het zal nieteenvoudig zijn hem tot spre ken te krijgen", had ds. Cossee ons al gezegd. Het hoeft dan ook niet te verwonderen als de kerke raad, om hem ongedwongen toch de veertig te laten halen, nauwe lijks ernst had gemaakt met het zoeken naar een ander. Nu wordt zijn jubileum officieel gevierd in de dienst van zondag 1 februari om kwart over tien. Dat is de voorlaatste dienst waarin de plaatselijk predikant kan voor gaan; op 15 februari moet hy af scheid nemen wegens vertrek naar Dordrecht. Schoenmakers jubileum krygt nog een extra klankrijk accent door de voltooi ing van de orgelrestauratie. Voordat Jan Schoenmaker zyn aanstelling als organist kreeg, is hij bij zijn voorganger, de in Rynsaterwoude wonende heer Bergshoeff, een tijdlang orgel trapper geweest. Het orgel had in die tijd nog geen motor voor de windtoevoer. Jan ging altijd met z'n vader naar de kerk. Die had tot 1928 aan de Wetering een textielzaak en verhuisde in dat jaar naar Rysenhout omdat hij daar de meeste klanten had. Bergshoeff, die later naar Utrecht vertrok, gaf in de streek orgel- en pianolessen, en zo maakte hy ook Jan wegwijs op het orgelklavier. Het gebeurde op een zondag morgen dat hij Jan, bij het uit gaan van de kerk, plompverloren aan het spelen zette. De leraar naar de trapper, de leerling aan het manuaal. Jan had geen keus. „Zo" beval de organist, „nu moet jij het maar eens doen". Het staat hem bij als de dag van gisteren. Toen Jan 12 was ging hij van school. „Een knappe zaak en de enige zoon, nou, dan weet je het wel. Ik moest met m'n vader mee uit venten. Maar dat is altijd te gen m'n zin geweest. Na de oorlog vroeg een vriend, die bakker was, me hem te komen helpen. Hij zat moeilyk met personeel. Toen heb ik 18 jaar in de broodbezorging gezeten. Op 't laatst werd het te gek; de wijken werden veel te groot. Daarna heb ik tot '72 elke dag voor een kweker planten naar de veiling gereden. En nu werk ik nog twee dagen in de week op een kwekerij". Harmonium êe deur uit Vader Schoenmaker had er uiteraard niets op tegen dat zijn zoon in de kerk speelde, maar het harmonium ging wel de deur uit toen de kinderen zich unaniem uitspraken voor een radio. „Als die radio aan staat, wordt er toch geen orgel gespeeld", zo redeneerde hy. Thuis heeft Jan dan ook niet kunnen oefenen. Nu gaf het éénklaviers kerkorgel hem weinig problemen. Van jongsaf kende hij het gebruik ervan. Maar nu het bij de restauratie de oor spronkelijke dispositie en het oor spronkelijke pedaal heeft terug gekregen, vindt hij wel, dat hij het niet zonder doordeweekse oe feningen kan stellen. „Ik zal er echt mijn best op moeten doen". werkstuk van de Goudse orgel bouwer Gabry is en mede daarom onder de bescherming van Monu mentenzorg staat, van een elek trische motor voorzien. Schoen maker zag toen nog maar één uit weg: óf een motor óf hy weg. „Het is meermalen gebeurd dat er geen jongen was om te trap pen. „Is er soms nog een liefheb ber?", heb ik weieens naar be neden geroepen". Volgens me vrouw Schoenmaker moet hij dat in wat netter bewoordingen heb ben gedaan In de oorlogsjaren was het soms moeilijk. De afstand van zijn huis tot de kerk is nog altijd tien kilometer. „Op een keer kreeg ik twee kilometer van huis een lekke band. Kreeg toen een fiets van mensen daar om thuis een andere op te halen". Hij heeft ook meegemaakt dat tijdens een kerkdienst de dominee de mannen van onder de 40 moest aanzeggen de kerk on middellijk te verlaten omdat er in Roelofarendsveen een raz zia was begonn'en. Er stoof aahterin een man de kerk bin nen recht op de prekende dominee af. De organist had nog een kleine kans de dans te ont springen; hij beschikte als "ker kelijk beambte" over een "Aua- weisz", en dat wilde nog weieens helpen. Dienst ging niet door In die tijd is hij ook eens voor niets naar de Wetering gereden. De dienst ging niet door en men had, door een misverstand, ver zuimd hem dat te melden. Het is ook wel voorgekomen dat er zo weinig kerkgangers waren dat de dienst maar werd afgelast. „Het is een gemeente waarvan de leden zeer verspreid wonen. Te genwoordig hebben velen eigen vervoer. Als vroeger de omstan digheden, bijvoorbeeld het weer, erg tegen zaten, lieten ze het soms afweten. Nu heb je constant gemiddeld 30 men-sen in de kerk. Op oudejaarsavond was het toch helemaal vol. En wat was het weer tóén niet slecht". Het nieuwe liedboek, waarvoor ook de remonstranten hun eigen bundel inruilden, heeft deze op merkelijke vitale en jeugdig-be jaarde organist niet aan het wan kelen gebracht. „De grootste moeilijkheid met dit boek zijn de oude melodieën met afwijkingen. Ze denken dan al gauw: de organist zat er van morgen weer goed naast. Het nieuwe lied komt er wel in. We hebben een onderwijzer Van Tol die voor de dienst het lied van de week doorneemt. Dat wordt dan tijdens de dienst weer gezongen. En dat klinkt in de meeste ge- valen echt goed. Bovendien heb ben we eens in de maand op dins dagavond een zangoefening voor belangstellende gemeenteleden en vrienden al moet ik er wel bij zeggen dat die belangstelling heel matig is". Geen tierelantijnen Van het orgelspel na het amen van de preek maakt Jan Schoen maker nooit een tierelantijntje. „Ik heb het gehad dat een gast- dominee uit Vlaardingen door dat naspel op een idee gebracht werd voor de slotzang. Maar wat hy eerst in z'n hoofd had stond al wel op het bord aangegeven. Hy veranderde dat gewoon. En een vrouwelijke dominee be sloot haar preek eens met een paar woorden uit een bekend Duits lied dat ik me tijdens de preek al voornam na het amen te zullen spelen. Na de dienst vroeg ze me verwonderd, hoe ik dat vers zo onmiddellijk had kunnen in zetten. Ze was wel een beetje ver rast toen ik haar zei dat de preek zelf me al aan dat lied had her innerd en dat ik dus tijd genoeg had gehad om de juiste registratie daarvoor te vinden. Ik vind dat je als organist, al zit je dan niet tussen de mensen, bij de hele dienst betrokken moet zijn. Je moet in je registratie en in je tempo ook laten uitkomen dat de woorden je niet koud la ten". Als een gemeente dat van een organist weet, zal ze hem niet graag laten gaan. Zo is het ook in Oude Wetering. Iemand heeft Jan Schoenmaker rechtuit gezegd: „Man wat maakt het uit, of je nou boven zit of beneden". Ze riepen hem zelfs te rug van een vakantie in Ermelo om in een doordeweekse dienst te spelen. Voor een "hobby" moet je wat over hebben. Je weet dat als je ermee begint. Maar dat kan niets afdoen aan de voorbeeldige trouw waarmee Jan Schoenmaker in deze dienst heeft gestaan. En ook niet aan zyn respect verdienende wens om, nu hy de 70 is gepas seerd, het orgel aan een echte op volger over te dragen. Maar eerst gaat hy Jubileren. Er is niemand die hem dat niet van harte gunt. S. J. DE GROOT 11 ds. Dijkstra, RK Kerk zat. 5.3< Lelden Herv. Gem. Hoogl. Kerk 10 ds. Langexibach Jeugddienst, 11 oec. studen. dienst. 7 ds. Pannekc Marekerk 10 ds. De Jong HA. 5 O. Rijn 3, 3 hr. Bap*iatengem. O. Rijn 3. Blenk Woubrugge (dankzegging HA, ter vervanging van ds. v.d. Sluys), Maranathakerk 10 dr. Vlijm, Ko- ningskerk 10 ds. Werner Wassenaar, i Heila, 10 en 7.30 kap. Leijs- phen, Geref. K. 10 en 6.30 hr. r nyenhuis, Chr. Gerei'. K. 9.30 ontm. koentrum 8.45, 10 en 11.30 i de kerk. Hazerswoude Herv, Gem. 9.30 ds. Bouman te Katwijk a. Zee, 6.30 ds. v. Achterberg Leiden Jeugdd., Ge ref. Kerk 10 en 5 kand. Laernoes A.dam RK Kerk Mlchaelkerk zat. 7, zo. 9. Bernarduskerk zat. 7. zo. 10.30. Ridderhof 10.30, Haz. dorp. zat. 7, zo. 8. 10 en 11.2 Hillegom Herv. Gem. 10 Soheppingskerk 9.30 en 11 mer. Reu- gebrlnk, 5 dienst, Bapt. Gem. 10 evang De Leeuw. 5 br. De Vries. RK Kerk Westra-Francke 5 dr. Vlijm, Petrakerk 10 Alphen aan den Rijn Herv. Gem. Adventskerk 10 ds. Hanemaay- er, 5 ds. Fokkema, Kruiskerk 10 ds. Fokkema, Opst. kerk 10 ds. De Ruy- Hoogmade Herv. Gem. 10 dr. v. filet. RK Kerk zat. 7. zo. 9 en 11. De Kaag Herv. Gem. 10 ds. Car ds. Hortensius, 5 ds. Bezemer Ter kerk 10.30 ds. Hoogendljk. De Bron 9 ds. Koolstra. Bevr. en 5 ds- Hoogendijk. Oudshoorneeweg ïzemer. 5 ds. Siltsma. *9 Groenhoven 10 Katwijk aan den Rijn Herv. Gent. Dorpshuis 10 en 6 ds. Teygeler HA Ontm. kerk 10 en 6.30 ds. Hey mans HA. school Narcisstraat 10 in- terk. evangellsatiedienst, Geref. Kerk 10 en 5 leesd.. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 prof. dr. Boertlen. Geref. Gem. 4.30 ds. Boogaard. Geref. Gem. melen, Salv k< rk 10 6.30 ds. 't Hart, G. Herderkerk 9 ds. De Ruiter, 6.30ds. v. Ree, De Bron 10.30 ds. v. Ree, 6.30 ds. De Ruiter, Geref. K. Vrijg. 10.30 ds. Hagens, Gem. schap 10 hr. werk Middernachtsroep, Zoeterw. Brouwer Den Zijlsingel 2. 10 hr. Zijlstra. 20 jan. 8 hr. Zijlstra. 23 Jan. 8 Jeugdsamenkomst. Nwe. Apost. Kerk. H. Rijndijk 24. 9.30 Dijk, Chr. Geref. Kerk ist, Oud Geref. Ge. Jan. 7.15 ds. Kamp ang. Niemeyer. 6.30 ds. Koekoek. Noord (Sportlaanl hr. Bapt. Gem. 10 RK Kerken Haagweg 0.45, 12 en 8.30. Steehscb. Haarlemmerstraat zat. 7. zo. 9.30, 40.45. 12 en 8.30. Rijndijk 281 zat. 7. fo. 9.30 en 11.30. Boshnizerlaan zat. 7. zo. 9.30, 11 en 12.15. Herensingel De Bron zat. 6.30, zo. 9 Benthuizen Herv. Gem. 9.30 en 6 dienst. Geref. Gem. 9.30 dienst, 2.30 ds. Honkoop Rotterdam. Bodegraven Herv. Gem. Dorps kerk 10 en 6.30 ds. v. Embden, Salv. Kerk 10 en 6.30 ds. De Vreugd. Bethl. kerk 9.30 en 6.30 ds. Droogers. In al le morgendiensten HA. Geref. Kerk 11, Pliiksterge- versluys Hazerswoude, De In veel huiskamers hangende nieuwe kalenders w»eer aan de muur. Kalenders met prachtige natuuropnamen, met afbeeldin gen van zeldzame bloemen, his torische monumenten, kalenders gekocht om een of ander "goed doel" te steunen, kalenders ver sierd met bijbelteksten of met wijze spreuken. Vooral die laatste zijn "in". Teksten, ook al zijn ze uit hun "omgeving" genikt, kunnen vaak erg vertroosten en moed geven. Maar spreuken spreken eenieder aan, welke denkvormen men ook nastreeft. Spreuken met Joodse, Chinese, Indiase, kortom ooster se wijsheid kunnen tot diep na denken stemmen. Leefden we er maar wat meer naar, wat zou dat al 'n verlichting betekenen in de menselijke samenleving. Zo moest ik aan de volgende spreuk denken, toen ik dit stukje schreef: "God woont waar men Hem binnenlaat." Nu is ieder vrij op zijn eigen ma nier over God te denken. Men is volkomen vrij om te zeggen, dat Hij niet bestaat. En velen zullen tot de conclusie komen, dat in derdaad die eigenbedachte God niet bestaat. Dat Hij in ieder ge val niet voldoet aan hun wensen. Maar wie God in zijn eigenhart binnenlaat, en Hem de heer schappij over ziln leven geeft. Hem in alles volgt volgens de Samen verder door Hem gestelde wetten, die ge lóóft niet alleen, maar die wéét ook zeker, dat Hij er wezenlijk is. God woont inderdaad daar waar men Hem binnenlaat. Voor allen die Hem wezenlijk binnenlieten in hun leven, is op nieuw de internationale bidweek voor de eenheid aangebroken. Men komt in veel gemeenten samen uit verschillende kerken, bidt sa men voor de nood in de wereld, bidt voor de eenheid der kerken, zoekt naar nieuwe wegen, buigt zich gemeenschappelijk over het Woord van God en probeert daar na in eigen kring meer begrip te krijgen voor dit samen verbon den zijn door die éne God, die men in zijn leven toeliet. Toch ziet de buitenstaander er nog zo weinig van. Inderdaad, daar waar het goed gaat, gaat men stil zijn weg. Alleen als er iets mis gaat, als men elkaar ver wijten doet, als er onbegrip en wantrouwen heerst, dan komt het in de krant. Immers, dat is pas niéuws. Dat het wereldcongres van de Wereldraad van Kerken het uiteindelijk van de vele in tieme gespreksgroepen moest heb ben, waai- werkelijk iets ge béurde, dat kwam niet in de openbaarheid, wel dat een Schot se voorganger schreeuwde dat de antichrist aanwezig was; dat was nieuws. Dat de plaatselijke ge meenten elkaar steeds beter en vaker kunnen vinden, dat interes seert velen niets, maar dat bv. in Beiroet christenen en moslims elkaar op beestachtige wijze af maken, dat wordt ons wel voor de voeten gegooid. Buitenstaanders begrijpen dan ook weinig van de betekenis die een bidweek voor de eenheid kan hebben, maar er zijn ook nog heel wat binnenstaanders, die er niet aan meedoen, die nog Steeds niet door hebben, dat Christus niet gedeeld kan worden, dat we eenvoudig bij elkaar hóren, dat dit uitsluitend Góds wil is. En niet een hobby van wat gelovigen uit verschillende milieus. Ik ben met een spreuk begon nen, ik wil er ook mee eindigen. In mijn agenda staat cp deze datum: "De slappeling zegt: "nu ja", de enthousiast zegt: "ja nu". Ik wil niemand kwetsen, wil daarom liever spreken van de on geïnteresseerde, die "nu Ja" zegt, maar de enthousiaste, die door God gegrepen is zegt: "JA NU!", Samen verder J. T. Koopmans-Sohotanus, Vendels tr. 10 Lisse Herv. Gem. gr. kerk 10 ds. Bosman. Noordwijk, geen opgave, Geref. Kerk 10 Wit. Chr. Geref. Kerk 10 dienst, 4.3 berg. Geref. K. Vrijg. 10. ma, 2 30 ds. v.d. Haar. Ge: gemaakt B. Verband 9 •.huurman. Ou i 3 leesd., 22 j; RK Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. Katwijk aan Zee Herv. Gem. 10 ds. Hcrvius HA, 6 ds. Boer. Oude K„ ds. De Vos HA, 6 ds. Catsburg, Haitsma Woerden. G kerk dr. Wind Lelden, RK Kerk Halsema. Triumfatoi kerk 10 ds. De Sitanal, RK 'Kerk Bcxnifaclus- Vries, 5 ds. Pijlman. Geref. Kerk 3 Vrijg. 8.30 dienst, 3 ds. Hoff. Geref. 11.45, K. Vrijg. Bulten - ref. Kerk 10 en 5 ds. v.d. Ent. Ge ref. Gem. 10 leesd., 7 ds. Hakken berg. 21 jan. 7.30 ds. Ligtenberg Ter- Evang. Gcm. Voorstraat De Vries. Katwijk, open r-dlenst, GK 10 ds. Swierts, 7 zie Haar. Geref. K. VrlJ- Schuurman, Oud Geref. Gem. 9.3 RK Kerk Agathakerk zat. 7. zo. 8.30, 10 en 11.30. Poelhuls zat. 7. zo. 9 en 11.30 en 5.30. Bngelbew. 7.30, 9.30, 11 en 5.45. Gouda. G. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Baas, A.dam. Chr. Geref. K. 9.30 dienst, 2.15 ds. v.d. Ent Katwijk, RK Kerk "We hebben de tijd van de fusies in het bedrijfsleven achter de rug, nu zijn de kerken aan de beurt", zegt Thys Booy i redacteur vai LAND. Booy was indertijd particulier se cretaris van prinses Wilhelmina en ondervond als gereformeerd man in de Jaren na de oorlog niet alleen K. Vrijg. 10 en 5.15 leesd.. Chr. Ge- Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.30 en 7 ds. Goverts. HA. Geref. K. 9.30 ds. Boonstra Amstelveen 4.30 ds. Wijngaarden. Chr. Geref. K. 9.30 en ref. K. 10 8.30. 9.30 en 11. Ter Aar Gem. 10 ds. Lin- Nooteboom, RK Kerk zat. 7.30, zo. 9 en 10.30. Noordwijk a. Zee Herv. Gem. Hoofdstraat 10 hr. Geursen Haarlem kapel 5 ds. Keunlng. De Rank 10 prof. dr. Graafland, 7 ds. v. Vliet. I'apendrecht, Sole Mio 9 ds. Keunlng Geref. Kerk 10 drs. Verschoor Lei derdorp. 5 ds. Warnink. Ned. Prot. Bond 10.30 hr. Hulsbos S.heim, RK kerk zat. 7, zo. 9. 11 en 7. Noordwljk-Blnnen Herv. Gem. gr. kerk HO kand. Bakker S.heim, 7 ds Brokerhof Voorhout. Geref. Kerk 9.30 ds. Warnink, 6 drs. Verschoor Leiderdorp, v.d. Bergh stichting 11 ds. Warnink, RK Kerk zat. 4 in ka pel kerkhof, 7 in kerk, zo. 8. 10 en 11.30. Noordwijkerhout Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. Streefland HA. KR kerk Jozef zat. 7. zo. 8. 10. 11.30 en 6. Viktor zat. 7. zo. 8. 9.30, 11 en 6. De Zilk zat. 7. zo. 8.30. 10 en 11.30, S. Maria zat. 7.15 zo. 10. S. Bavo 9.30. Oegst geest Herv. Gem. Gr. kerk 10.30 prof. dr. Berkhof en kap Poelma. oec. dienst van schrift en tafel, Pauluskerk 10 ds. Wagenvoor de. gem. centrum 10.30 hr. Da Costa, gem. centrum 10.30 hr. Nauta Jeugs- kerk. dlac. huls 10.30 ds. De Zeeuw. Geref. K. 10 ds. Heule Den Haag, 7 ds. Meijer Uithoorn. Geref. K. Vrijg. 9 en 3, Geref. K. Vrijg.. Bulten v. 8.45 en 4 ds. v.d. Berg. Volle Evang. Gem. gem centr. 4 hr. v.d. Brugge Den Haag. RK Kerk Wllllbrordkerk zat. 7. zo. 10 en 12. Bonaventurakapel zat. 6.30. zo. 9 en 11. Oud Ade RK Kerk zat, 7, zo. 8.30 n 10.30. Oude en Nieuwe Wetering Hen'. Gem. 9.30 en 7 ds. Lalleman. Geref. Kerk 9.30 ds. Cziria. 5 ds. Huizebosch Woubrugge. Rem. Gem. 10.15 ds. Cos see. RK Kerk zat. 7. zo. 8.15. 9.45 en 11 Roelof arendsveen RK kerk S. Petr. Banden zat. 7. zo. 8. 9.30. 11 en 12.15. M. Pr. zat. 7. zo. 8. 9.30 en 11. Rijnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 ds. Wolthaus Aarlanderveen, 7 ds. v. Hoegee Alphen. Chr. Geref. K. 9.30 dienst. 2.15 ds. Bouw. Rijnsburg Herv. Gem. gr. kerk 9.30 ds. v. Niel, 5 ds. v.d. Bogerd. HA ln beide diensten, Bethelkerk 9.30 ds. v.d. Bogerd, 5 ds. Van Niel. medew. Haags koor. Geref. K. Petrakerk 9.30 ds. Damsma. 5 ds. Hulsman, Imma- nuël 9.30 ds. Huisman, 5 ds. Baayen, Mar. kerk 9.30 ds. Baayen. 4.30 ds. Landheer Z.meer, jeugddienst, Geref. denburg. 6.30 hr. Goedhart Nieuw Valkenburg Herv. Gem. 10 en 6.30 ds. Overgaauw. HA, Geref. K. 9.30 en 6.30 dr. v. Oeveren Rijnsburg, Geref, K. Vrijg, 9.30 ds. Meijering, 7 ds. v.d. Schoot, Hulp 5 ds. Reedijk. Ge- rer. K. vrijg 10 en 5 ds. v.d. Hoe ven, RK Kerk Laurentlus zat. 7. zo. 8 30. 10.30 en 12. aula NH 11.30, M. Godskerk zat. 7, zo. 8, 10 en 11.30. Waddinxveen Herv. Gem. Brug- kerk 9.30 ds. Schipper Ede, 6.30 ds. veel waardering maar ook scherpe verguizing voor zijn vurige pleidooien voor een heeniging van de Her vormde Kerk en de Gereformeerde Kerken. Hij schreef ook teen aantal boeken. "De vraag die lk me stel", aldus Booy in het vraaggesprek, "is: een kerk die nu niet meer gesticht zou worden, heeft die nog bestaansrecht? Het is uiterst belangrijk dat de be sturen van de beide synodes regel matig bijeen komen. De hervormden zullen nooit kunnen of willen zeg gen tegen de gereformeerden: "jul lie moeten terugkomen". Dat zou ge weldig pretentieus zijn. Maar de ge reformeerden kunnen wel zeggen: "wy willen terug in de kerkbanken waar onze voorvaderen zaten". We moeten nu proberen tot een losse federatie te komen en geleidelijk meer taken toevertrouwen aan dat federale orgaan. Dan groei Je de kant uit van een fusie. Als men plaatselijk aan hereniging toe is, moet dat kun nen, als teken". Een van Booys levensmotto's is altijd geweest: doe vandaag wat morgen pas kan. "Natuurlijk loop je dan de kans dat er brakken van ko men. maar ik geloof dat er geen enkele vernieuwing mogelik is zon der brokken. Ik hoop dat het in 1986, een eeuw na de Do lean tie, rond is. En dat de herdenking van de Dolean tie het feest van de hereniging zal zijn". Qp de vraag of hij gerefor meerd is in hart en nieren, ant woordt Booy"Goeiedag nee. Ik heb een gewoon menselijk hart en men selijke nieren. Ik voel me een mens die sterk betrokken is bij de Man van Smarten". Slaven van welvaart 5 ds. Flink. Geref. Kerk Kruiskerk 10 en 5 ds. Koekoek. HA, Ontm. Kerk 9.45 en 5 ds. Modderaar. HA. Chr. Af- gesch. Gem. 9.30 en 5 ds. VeFlop, Oud 9.30 kand. Snijder R.dam, Geref. Kerk 10 en 5 ds. v.d. Meulen, Zuid 10 en 5 ds. Bech. Ned. Prot. Bond 10.30 ds. Brulnsma Den Haag. Woubrugge Herv. Gem. 9.30 en Ned. Prot. Bond 7 naarkerk zat. 7. zo. 8.30. 10, i: 6. Rijndijk zat. 7. zo. 10, 12 en 6. Zwammerdam Herv. Gem. 10 hr Drijver, 6.30 ds. Mostert, Geref. Kerk 10 en 6.30 ds. v.d. Helden. In CENTRAAL WEEKBLAD van 5 dr. Broekhuis de Geref. Kerken schrijft prof. dr. K. Runa (Kampen) 'n artikelenserie over de eind vorig jaar gehouden vergadering van de Wereldraad van Kerken in Nairobi, die hij ook bij woonde. Als hij het heeft over de structu ren die de belijdenis van de kerk verduisteren, waarschuwt hij: "La ten we de documenten van Nairobi niet te veel vanuit onze westerse si tuatie en met onze westerse ogen lezen, maar voortdurend denken aan de mensen uit de derde wereld, uit Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Bijvoorbeeld als gezegd wordt: "Waar kerken geïdentificeerd zyn met rijk dom en privileges, wordt zowel de pre diking als het horen van het evange lie belemmerd en wordt Christus ver duisterd. Tenzij wij die tot de kerk behoren Hem zelf ontmoet hebben en door Hem veranderd zijn, zullen we niet in staat zijn, zijn Naam te noemen met kracht en authentici teit". Maar er is ook een woord voor ons, met onze consumptie-economie, waarin alle nadruk gelegd wordt op produktiviteit. competitie en mate rialistische waarden: "Dit maakt de kloof tufefiea geïndustrialiseerde Herv. Gem. 9.30 i landen en de derde wereld almaar groter en vermindert de kwaliteit van het leven in onze eigen maat schappij. Wij mogen dan spreken over een Christus die bevrijdt en verenigt, maar in werkelijkheid le ven we in economische structuren die ons tot slaven van de welvaart maken en die ons scheiden van mensen in andere delen van de we reld. Niemand mag dit naast zich neerleggen als een typisch voorbeeld van het "sociale evangelie" dat de Wereldraad predikt. Ik geloof dat hier juist duidelijk gemaakt wordt, dat het evangelie ook consequenties heeft voor de sociale structuren waarin we leven" Menselijke organen In een artikel in het blad DE WAARHEIDSVRIEND (Geref. Bond in de Hervormde Kerk) over het overplanten van menselijke orga nen (transplantaties) merkt de chr. gereformeerde hoogleraar W. H. Ve- lema op, dat niet alles wat medisch- tcchniseh mogelijk is daarom ook geoorloofd is. De wil van de patiënt kan niet het laatste woord betekenen. "Een patiënt is onderworpen aan de wil van God. Bovendien lijkt het ons voor de arts een weinig aantrekke lijke gedachte, dat hij niet anders te doen heeft dan de wil van de patiënt uit te voeren. Wanneer de weten schap zover is voortgeschreden dat men een nier kan transplanteren en daarmee het leven van een me demens kan verlengen, lijkt mij dat niet ongeoorloofd. Voor mijn besef wordt daar de grens bereikt waar de individualiteit van de mens in het geding is. Wanneer iemand bijvoor beeld de hersenen van een ander overgeplant zou krijgen, zou dat, voorzover ik kan zien. zijn hele per soonlijkheid wezenlijk beinvloeden. Zodra dat gaat optreden, lykt mij de grens bereikt te zijn waar we niet overheen mogen gaan. Er mag niet naar hartelust met mensen en organen van mensen wor den geëxperimenteerd. Het moet na al het voorbereidende onderzoek ook een redelijke kans van slagen heb ben. Het is denkbaar dat men in het begin meer risico's moet nemen dan later nodig is. Maar een transplan tatie waarvan men bij voorbaat weet dat ze zinloos is. mag men niet "om het maar te proberen" uitvoeren. Een mens is geen proefkonijn. Waar het leven van een mens ver lengd kan worden door transplan tatie, mag geholpen worden door do nor en arts, mits de mens die ge holpen wordt het individu blijft dat hij is", aldus prof. Velema. die aan het slot van zijn artikel ook het on geoorloofd uitspreekt over bekorting van het leven van de één (in dit ge val de donor) ten gunste van de ver lenging van het leven van de ander. "Men kan in de verleiding komen, het levenseinde te bespoedigen om het hart in goede staat te trans planteren".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 4