Kees Hoogeveen: kwart eeuw achter het Leidse (toneel)scherm De liras mobiel ATERDAG 17 JANUARI 1976 Hij begint aanstekelijk te lachen. Zijn ogen krijgen die pretlichtjes, die aankondigen, dat er weer ten 'mooi verhaal' zal volgen. En men wordt hierin niet teleurgesteld. Aan het woord is Kees Hoogeveen, 25 jaar verbonden aan de Schouwburg. Kees Hoogeveen kijkt terug en haalt een aantal komische situaties op uit zijn rijk geschakeerde leven 'achter de schermen'. "Piet Römer bijvoorbeeld", begint 'Kees' (want zo heet hij voor velen), "heeft eens aan me gevraagd of er tijdens de voor stelling een televisie opzij van het toneel mocht staan. Dan kon hij tus sen het spelen door snel wat van een belangrijke voetbalwedstrijd zien, die dezelfde avond werd gespeeld". Kees moest dan wel het geluid afzetten. 'Anders was het zo'n rot gehoor voor het publiek'. Kees Hoogeveen is ook een goede bekende van Llselore Ger- ricsen, echtgenote van Paul van Vliet. Liselore is een tijd lang lid geweest van de Toneelvereniging van Vrouwelijke Studenten Leiden (TVSL)Als Kees dan aan Liselore vroeg of ze weer eens mee deed, kreeg hij steevast tenantwoord: 'Ja, ze hadden weer eens een hoer nodig'. Kees Hoogeveen staat ook graag even stil by de vele nacijfcrepetities die hij met 'Litteris' heeft meege maakt. Kees heeft altijd, wat de op bouw van de décors betreft, veel moe ten improviseren, omdat de toneel ruimte vaak niet berekend was op de grote decors, die door de gezel- appen waren meegenomen. Vaak 'moesten halve decors worden weg roten. Kees Hoogeveen hootH, dat d t altijd voor het publiek verborgen ebleven. Met K?es Hoogeveen F ten over het toneel en dan in het t vAn- bet 'leidse toneelleven' is - aangename bzigheid, omdat Kees i voel pleo'er over zijn werk var- tr'd. Behalve anecd"tes, die hy ach- t lka-r kan vertellen, V3lt er over d- carrière Hoogeveen zelf ook wel ic s te vermelden. Zo Kees al vanaf 1928 'bij het toneel'. Dat is mischien een wat wijdse benaming voor de toenmalige situatie, maar een feit is, dat de grootvader van Kees Hooge veen jarenlang toneelmeester is ge weest. Kees ging dus al vroeg mee naar de schouwburg, waar hij aan vankelijk slechts tussen de stoelen 'speelde. Maar later kwam hij tot de ontdekking, dat als je op die stoeten ging staan er aan het einde van de ryen stoelen een verhoging was. Dat noemden de mensen 'het toneel'. Wellicht heette het in de dagen, dat Kees Hoogeveen als kiene Jongen tij dens een opvoering van "Boefje' in de Leidse Schouwburg de konijnen uit het hokje losliet, zodat ze tussen de décors rondliepen, nog wel het Tooneel'. Kees bewees dus aj vroeg het begrip 'deus ex machina' te ken nen. De konijnen werden gevangen en Kees zal ongetwijfeld van zijn grootvader op zijn broek hebben ge kregen. Maar dat heeft zijn liefde voor het toneel niet doen afnemen. Integendeel. Kees was pas tien jaar tocn zijn grootvader 35 Jaar als to neelmeester werkzaam was. Dat was Kees Hoogeveen: hart voor zijn werk in 1934. Daarna heeft Kees Hooge veen het werk eigenlijk min of meer van zijn grootvader overgenomen. In 1950 werd hy aangesteld als part time medewerker en in 1962 kwam hij volledig in dienst van de Leidse Schouwburg. In 1966 werd hem de totale leiding, dus eigenlijk het ge hele beheer van de schouwburg toe vertrouwd. Dit duurde tot 1969, teen de tegenwoordige schouwburgdirec teur Hans van Dam ten tonele ver scheen. In datzelfde jaar werd de Schouw burgvereniging opgeheven. In 1969 zag men daarin ge'en heil meer. Er was wel nooit subsidie gegeven, maar de tekorten werden steeds betaald. Tot dat ogenblik organiseerde de Leidse Schouwb. Verenig, zelf acht abonnementsvoorstellingen. De rest werd verhuurd aan amaiteurtoneel- groep'en, beroepstoneelgroepen en aan KenO. Kees Hoogeveen: Het was nog de tijd van de kaarten voor de vermakelijkheidsbelasting, die je bij het stadhuis moest afhalen. Na de pauze vond de afrekening plaats en dan werden de onverkochte kaar ten weer meegenomen door de amb tenaren. In 1969 kwam de Schouw burg in handen van de gemeente, maar Kees Hoogeveen bleef in vas te dienst aan de Leiidse Schouwburg verbonden. Hij heeft sindsdien veel amateur- en professionele toneelstuk ken met zijn inventiviteit gered. Vooral wat de opbouw van grote dé corstukken betreft heeft hij altijd veel improvisatietalent aan de dag gelegd. Dat gold ook voor studenten lustrumstukken als 'De Getemde Feeks', 'Faust' en (in 1965) Tijl Uilenspiegel' op het PieterspCein. Kees Hoogeveen denkt nog met veel genoegen terug aan één van die stu- d'entenstukken. waarbij hij werd voorgesteld aan de voltallige konink lijke familie, die destijds aanwe zig was. Hij zegt het met een zekere trots: Kees Hoogeveen, die aan de ene kant geen pardon kent, wanneer een suppoost eens geen zin heeft om décors te sjouwen en aan de an dere kant de toeschouwers met raad en daad terzijde staat. Die er voor zorgt dat de bussen van de NZH op tijd aanwezig zijn om alle bezoekers, die geen eigen vervoer hebben van de toneelzaal weer naar huis te bren gen. Kees Hoogeveen, die zich met hart en ziel inzet voor de Leidse Schouwburg en dat enthousiasme ook op een ander weet over te bren gen. Kees Hoogeveen, die het toch niet aandurfde zijn verhaal aan de ze krant te vertellen zonder eerst ruggespraak te houden met de schouwburgcommissie. Dat is Kees Hogeveen ten voeten uit. Liever dekt hij zich in dan roekeloze stappen te ondernemen. Die eigenschap is een goede garantie voor de uitvoering van het beleid van de Leidse Schouwburg, waar hij op zijn eigen, Joviale wijze een steentje toe bij draagt. "Maar zonder de suppoosten was het allemaal niet zo vlekkeloos verlopen", zegt Kees bij het afscheid nemen, wanneer de balpen het klik kende geluid al heeft laten horen. Kees Hoogeveen: een man met hart voor zijn werk. Terecht wordt hij gehuldigd voor zijn veelzijdige acti viteiten op die paar vierkante me ters hout: Het Toneel. A. C. KOEKEBAKKER Jr. Leidse bioscopen LUXOR: "Jaws", dag 2.3 CAMERA: "The battle of the bulge»' Sport-Medlsch Adviescentrum. Spr. uur: ma. en do. 19.30-20.30 uur in het St. Ellsabeth-Ziekenhuis. en vrijdag 18— Bondage 11—12 1 entoonstellingen New das iHkllnlek: Alison Metterrich-Korthals Altes, t/m 4 februari Openingstijden van de bibliotheek of na afspraak; tel. 07151_ Rooselveltstrt fcenhal, Oude Singel. Tentoon- "Toverbeeidverhaal" t/m 29 s toverlantaarn. Nachtvoorstelleng: "Deserto Rosso", r. en za. 11.30 uur. 18 Jaar LIDO: "Aardbeving*', dag. 2.30. 7.00 in 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 14 Jaar. STUDIO: "Lenny Bruce" dag. 2.30, TRIANON: "Hlstoire d'O", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.30 uur. 18 J"ré: lag. Kindermatinee"Pinocchio", AL. Naschtvoorstelling: "Jouw duivel in Klasse afdeling van 13.00-14.30 uur van 18.30 tot 20.00 uur Derde klasse bezoekuur van 13.00— 14 on uur en 18.30-19 30 uur Knderzaal; van 13 00-14 00 uur Op woensdagavond (uitsluitend voor cl» ouders) van 18.3019.80 uur n) z(|n de bezoekuren al9 volgt: 14.15—10.00 11.30 uur. 18 Jaar. volgende mijn hel", t Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade- 18 30—18 45 i De Ruif Janvos8ensteeg 59. Lydia (Dla< Luyten en Pol Jong exposeren wand- 18.00 kleden en etsen t/m 24 Jan (van 22 sabet dec t/m 6 )an gesloten) Geopend t ag 13 00 i woensdag 13 00 vrUdag ziekenhuis) Tentoonstelling voor Volkenkunde: Volkskunst uit Li Tot 26 apriJ 1976) ..De Scherf" Nassaulaan 41, tel 16(1220 Ans v d Helde rgeels en mi Bezoekuren Ziekenhuizen Diaconessen tl uis Middag Oezoes uur; Avondbezoekuur; zondag 14.0016 0 :enhuls volwasse- i ernstige patiënten r ernstige patiënten d de hoofdverpleegkundige hiervoor 18 3019.00 uur Alphen aan den Rijn 13.30—14.10 Kraamafde- 2e klas 11—11.30 Kinderafdeling x>r ouders 18 uur en van 18 30 tot 19 30 ui afdeling dag van 15.00 tot C^U (hartbewaklng) dag Kinder- Geluidshinder Schiphol 1.30 i 18.30 1 19.00 uur Klachten over geluidshinder by het Informatiecentrum Geluids hinder Schiphol 020176ÖOO ^ur/ teams 17 januari 1976 Honderd jaar geleden stond in de krant Te Long-Island City, New- York werd de vorige maand een pachterszoon in hechtenis genomenonder verdenking een hemd gestolen te héb- hen. Bij onderzoek bleek de "jongen" eene achttienjarige vrouw te zijn. vier jaren te voren gehuwd, doch van ha ren man. na de geboorte van het eerste en eenige kind, wegens mishandeling ge vlucht. Sedert had zijals vrouw nergens werk kunnen de vinden, in manskieeren achtereenvolgens als boek houder, daglooner en kajuits jongen haar brood verdiend. In deze laatste gedaante we gens eene overtreding der scheepstucht in boeien gesla gen en op water en brood ge zet, wist zij naar een ander vaartuig te ontsnappen. Van dat schip stierf de gezagvoer der op zee, waarop zij het schip behouden te Netu-York binnen bracht. Daar zij on schuldig bevonden wend, is Alice Holnies, zooals de hel din van dit romantische ver haal heet. op vrije voeten ge steld, onder voorwaarde van zich te Long-Island City niet meer als man te vertoonen. Zij behoort tot eene fatsoen lijke familie en is eene bru nette van vijf voet, acht duim. Vijftig jaar geleden: In Japan zijn achttien personen gedood en twintig zwaar getoond, toen een tram wagen op de helling van den berg Myanosjita door het weigeren van de remmen ze ventig meter naar beneden raasde en tenslotte uit de rails liep. Daarna sprong de wagen nog over een afgrond en botste tegen de muur van een boerderij. De inzittenden waren vakantiegangers, die een uitstapje maakten. Men vreest, dat nog verscheidene gewonden zullen sterven. PANDA EN HET MEESTER-MONSTER Panda stond juist op het punt om de thee in te schenken, toen doktor Han Sopp zijn donkere kamer uit kwam rennen. "Moet je kijken!" riep hij, terwijl hij met een fotoafdruk zwaaide. "M'n Sopposaurus! Ha! Bah!" Panda keek nieuwsgierig naar de afdruk - en toen zette hij grote ogen op. "M-maar d-dat is degene die zei dat hij doktor Sopp was!" stamelde hij. "Hij heeft professor Kalker meegenomen! M-misschien wordt de professor wel in dat kasteel gevangen gehouden!" "Is dat alles, watje te zeggen hebt?!" riep de monsteroloog beledigd. "Zie je niet, dat die foto niets waard is? De saurus staat er niet op. Die plaat had de vrucht van jarenlange onderzoekingen moeten zijn. De bekroning i MACARONIESCHOTEL Deze boerenschotel uit Piemonte draagt de schilderachtige naam 'hooi en stro". Het "stro" is spaghetti en het "hooi" groene lint- Verder hebt u er ge droogde Italiaanse pad destoelen voor nodig. Zet de gedroogde pad destoelen 30 min. in de week en snijd ze in stuk jes. Ze zijn zeer licht van gewicht en sterk van geur, zodat u aan 50 gr. dan genoeg hebt. Kook apart spaghetti en aroni nèt gaar en laat ze goed uitlekken. Bak de paddestoelen in boter gaar. Snijd 200 gr. re ham in flietertjes. Vermeng spaghetti en flinke lepel boter door, de paddestoelen en de snippers rauwe ham. Voeg zout en versgema len peper naar smaak m wat Parmezaanse kaas. Dien het mengsel goed heet op. WINA BORN. t&ECTlVB 8ue£/H/ •ffVKAJOUH ARA106P, WAT IS PET BESTÉK //«Mnce potirie S<JEL IM EEA) AIOOttfEl/AL V_TE 1ATEM J HET BS>JTE 14 BWtELE TftfJUTEM ucöe «er AJOOD- 660EM EA1 EEAJ DOIDE- PÊ AOTO/yAT/SCKE TEueFOCVU- 'Bewriuoogpee- Oberon/Haarlem. Tekenaar Peter de De Jomrrie Kleine Vaart Albert-V 15 v Rotterdam Dutch Spirit 15 v Rotterdam nr Grangemouth Fiduola pass 16 Great Yarmouth Ameland 16 v Los Angeles Amersfoort 16 te Alicante Amstelstad 16 te Antwerpei Amstelveen 15 r< üllderdljk 15 4 Bremerhaven Chevron Arnhem 16 te BJoforden Curacao Neder Lek 15 v Panama Papeete Neder Rijn 16 te Alexandrië Las Palmas Antares 16 50 no Oran nr Algiers Auriga 15 50 burg Tunis nr Ham- Great Barendsz. 16 50 o Kp Bon nr Ter- Bothnia pass 14 Holtenau Breehees 16 30 nw "tobroek nr Gi- Caraveile 16 te Maassluis land nr Antwerpen Mercurlus pass 16 Longstone Tyro 16 te Rotterdam Aalsum_ 15 v Houston nr Aqaba Chevron Naples 15 270 zzo San Pe dro nr San Pedro 0-^- Chevron Rome 15 1080 ozo Bermu- Scherpendrecht 15 v Taranto da nr Perz. Golf Coral Maeandra 15 te Dongea Cumulus 15 v Rotterdam Oceaan Eemhaven 16 v Bremen nr Janeiro Gaasterdllk 15 te Huil Talamanca 16 te Porto Thameshaven 16 te Buenos Aires Aludra 16 v Bremei Wonogiri 15 420 zzo Slnganore Zafra 16 te Rotterdam

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 27