mM
Belmondo speelt weer
de charmante boef
amro-jrierson fund
Pure beweging in Hans v. Manens Metaforen'
...en gisteren
...toegelicht
mma
Ik zou graag LucvartDam willen ontmoeten
BiProgra.
VRIJDAG 16 JANUARI 1976
AMSTERDAM Een feeste
lijke avond gisteren voor Hans
van Manen in de Amsterdamse
Stadsschouwburg. Hij kreeg
van het Holland Festival de
Mr. Hendrik Jan Reinink-pen-
ning wegens zijn verdiensten
op het gebied van de culturele
uitwisseling tussen Nederland
en andere landen.
Én hij zag zijn ballet "Meta
foren" dat hij in 1965 voor het
Nederlands Dans Theater
maakte, nu weer gedanst door
Het Nationale Ballek Een
groot kunstenaar, een sympa
thiek mens.
Zijn choreografie Metaforen is gezet
op muziek van Daniel-Lesurheel
melodieuze muziek, die in een
doorgaande golfbeweging door
stroomt. Datzelfde beeld geeft de
choreografie: een doorgaande bewe
ging. die in een golfbeweging wordt
opgelost in kleinere ensembles,
tweemaal twee. tweemaal drie. weer
terugkerend naar het grotere
ensemble. Die golfbeweging staat in
directe relatie met de golfbeweging
in de muziek, de muziek wordt
haast zichtbaar gemaakt. De duet
ten zijn prachtig van beweging:
fenomenaal is pas de deux van Han
Ebbelaar en Francis Sinceretti, zeer
mannelijk met fraaie liften, fors en
elegant. Het is een continuspel van
enkelingen en paren met grotere
ensembles, men kan zich daarbij
van alles voorstellen, maar het is
pure beweging, zich ontwikkelend,
weer oplossend uiterst boeiend.
Zeer fraai en geïnspireerd gedanst,
door beide genoemde dansers, door
Alexandra Radius en Sonja Mar-
chiolli, vier sterren van heel groot
Als opening van het programma een
herin6tudering van het Grand
Divertissement uit Paquita van
Petipa en Mazillier: oen klassiek
paradepaard op de circusmuziek van
Minkus «vele malen bijgevijld».
Altijd aardig om naar te kijken,
maar het moet wel absoluut feilloos
worden gedanst. ook in de
ensembles, en daar mankeert in ons
land altijd wel wat aan.
Niettemin terecht open doekjes voor
Maria Aradi en voor oen zeer
verrassend goede Zoltan Peter. En
dan wat je in opgewonden stemming
de sensatie van de avond kan
noemen: de Jonge Karin Schnabel,
èléve nog_ helemaal onder aan de
dranglijstvan danseressen, danst
bijzonder mooie solo's, uitstekend
menselijke uitstraling tussen al die
teohniek. Een verrukkelijke verras
sing, zo opeens, en heel veelbelo
vend.
JAAP JOPPE
Jean-Paul Belmondo stapt op
de Vlaardingse Westhaven-
kade uit een comfortabele
Mercedes, produceert een wel
overwogen boer ("sorry, ik
heb wat te snel ontbeten") en
kijkt apatisch-goedkeurend om
zich heen. "Mooi water, mooie
boten, mooi plekje"-
Dan steekt hij de handen in de
broekzakken, wandelt naar een
meerpaal en gaat tegen dat
stuk hout aanhangen met een
gezicht van "iemand zei me
dat ik hier komen moest, nou
ik ben er".
Tijdens de voorgaande uren dat
leden van zijn filmploeg en andere
belangstellenden beleefd wachtten
tot het moment dat Jean-Paul
genegen zou zijn het natuurlijk
beste bed van Hilton Rotterdam
te verlaten, was de mededeling al
rond gegaan: „Jean-Paul is een
eigenzinnig type, hij bekostigt deze
produktie, hij is de hoofdrolspeler,
de vedette, hij doet alleen waar hij
zin in heeft".
Gevolg is dat helpers en apparatuur
voor de Nederlandse ronde van de
filmproduktie „l'Alpaqueur" (De Pre
miejager) om negen uur 's morgens
in de aanslag staan en dat
Jean-Paul tegen elf uur mag komen.
Niemand klaagt, geen „foei" of „dat
is geen afspraak". Regisseur Philippe
Labro: „Tenslotte is Belmondo de
topster van Europa, als je een film
met hem kan maken is dat mooi
meegenomen".
Jean-Paul Belmondo. Bijna 43 jaar
nu. Nog steecs cue vierkante kaxen
en ae ogen met het immer
scuemerenae „planar d'amour", maar
hij is toen wat vleziger geworden, de
hiatorisciie ilitsenue vogel cue
spierpijn in de vleugels tracht te
vernuiien en daar niet meer
fanatiek in slaagt.
Wel nog de achteloos slingerende
gang die het vermoeden geeft dat
nij s morgens altijd paard rijdt en
de middaguren er bij voorkeur op
een zeesleper aoorbrengt, nog steeas
die pet en de lange sigaar die goed
zyn voor het bedachtzame joyeuse.
Belmonda, verveeld vooral. Ik heb
nu al met zestigduizend verslagge
vers van zesduizend verschillende
kranten gesproken, iedereen weet
alles van me en op al net andere
onzinnige gevraag zeg in consequent
„non".
En dan toch ineens interesse. Een
waag die verbijstert. „Hoe is het
met Luc van Dam?" Enja
Luc van Dam eh de bokser
bedoel je? „Juist", zegt Belmondo
voldaan, „die bedoel ik. Ik heb hem
ooit in Parijs een gevecht zien
leveren. Die man was prima. Een
fantastisch mooie technische bokser.
t Jean-Paul Belmondo was gisteren in Vlaardingen om filmopnamen te maken. Tussen de opna
men door werd een glaasje Hollandse jenever duidelijk op prijs gesteld.
Ik zou hem graat willen ontmoeten".
Het antwoord dat Van Dam
waarschijnlijk te treffen is in een
Rotterdams rusthuis stelt Jean-Paul
enigszins teleur. „Oh, is het
werkelijk? Nou ja, ik zie wel".
De opnamen voor l'Alpaqueur' duren
voor zover het Vlaardingen
betreft tot en met morgenoch
tend. Het gaat om de laatste shots
voor de film, die hoe vreemd dat
bij de leek ook zal overkomen
gebruikt zullen worden als eerste
ebelden. Dit aanstaande bioscoop-
avontuur, waarin Belmondo zoals te
verwachten weer een oneindig
charmante boef speelt, begint nog
voor de titeling in het Rotterdamse
havengebied en gaat daarna als de
raphazen naar Parijs en omstreken
waar de verdere verwikkelingen zich
zullen ontrollen.
„Mijn jongens"
Vlaardingens burgemeester Wim
Kieboom, die even komt toekijken,
heeft dan ook niet de geringste
hoop dat zijn gemeente in de film
als een duidelijk stukje Hollandse
aantrekkelijkheid zal overkomen.
„Ik ben hier niet voor Belmondo of
voor de film", zegt de burgemeester,
„maar een aantal van mijn
politiemannen en brandweerlieden
zitten in de figuratie. Ik wil weten
hoe mijn jongens het er van
afbrengen".
De eerste draaidag levert bij elkaar
twee tot drie meter bruikbare film
op. Meer lijkt ook niet de bedoeling.
Belmondo blijft landerig, komt
alleen tijdens de twee uur durende
lunch in een aan de Vlaardingse
kade belendend Chinees restaurant
tot enig leven. „Ik vind jullie haven
prachtig", zegt hij, het raam
uitkijkend over de Nieuwe Waterweg
met vrijwel geen schip er op. „Als
we haast maken met de opnamen
krijg ik misschien de tijd om een
rondvaart te maken. Dat zou ik
graag willen".
Iemand vraagt bruusk hoe het met
zijn vrouw is. Regisseur Labro: „Hij
is niet meer getrouwd, Laura die nu
bij hem is is gewoon een vriendin.
Maar luister goed, ik ben er alleen
voor de film, ik houd me niet op
met zijn priveleven". Belmondo
verlaat de tafel, doet nog twee
passen voor de camera, modelleert
een handtekening rond de navel van
een giechelende Vlaardingse dochter
en houdt het verder wel voor gezien.
„Ik ben moe, ik ga in bad en ik
kom er niet meer uit voordat ik
weer daglicht zie".
Philippe Labro verontschuldigende
„Ik kan nu wel de regisseur zijn,
maar ik ben ook maar een
werknemer. Belmondo is de produ
cent van t'eze film, ik word door
hem betaald".
In Hilton knipoogt Belmondo op
zijn kamer inderdaad uit een bad,
vol schuim. „Nogmaals. Luc van
Dam, die zou ik wel willen
ontmoeten".
„L'Alpaqueur" zal een Belmondo
vertonen die Jarenlang in Afrika op
groot wild jaagde, van die activiteit
genoeg krijgt, naar Europa terug
keert en voor de verandering op
mensen gaat jagen. Niet om te
doden, maar om het plezier dat hij
met zijn slachtoffers kan hebben,
aldus de verstrekte beschrijving.
In Rotterdam besluit Belmondo
verder zo weinig mogelijk mensen te
willen zien. „Ik ben ik en daarmee
basta". Philippe Labro: „Wat niet
wegneemt dat hy de grootste
filmster van dit continent is en
blijf Als Belmondo in bad wil
liggen dan doet hij dat, al is het
midden tussen de opnamen".
Belmondo zelf: „Opvallend vind ik
het dat iedereen hier zo geweldig
vriendelijk is".
ADVERTENTIE
Een totaal-pakket van zorgvuldig
geselekteerde aandelen met een
evenwichtige internationale spreiding.
Dat maakt dat u met het Amro-
Pierson Fund een risiko-spreiding
verwerft, waaraan een fundamentele
lange termijn visie ten grondslag ligt.
NEDERLAND I
18.45 Kortweg: kunst op komst (NOS)
18 55 Journaal (NOS)
19.05 Billy Smart's Kindercircus (KRO)
19.55 De Van Speyk-show (KRO)
.11.35 Journaal (NOS)
21.50 De van Speyk-show (KRO)
22.55 Alg. Loterij Ned. KRO)
23.00 Interview met de Min.Pres. (KRO)
2.°.10 Late visite (IKON)
23.35 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Paulus de boskabouter (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 AVRO's Toppop (AVRO)
20.00 Journaal (NOSl
20.25 De Mountiesshow (AVRO)
21.25 De Gebroeders Hammond (AVRO)
22.15 Tele vizier Magazine (AVRO)
22.55 AVRO's Sportpan. (AVRO)
23.25 Journaal (NOSl
23.30 E.K. Kunstrijden (NOS)
VERBETERDE
LOHENGRIN'
W agner - lief hebbers die vier jaar
geleden gretig op de voorstellingen
van „Lohengrin" door de Nederlandse
Operastichting afkwamen en wel
licht enigszins teleurgesteld huis
waarts keerden moeten het nog
maar eens proberen.
Bij de reprise van deze door Filiuuo
San just geregisseerde 'en door Edo
de Waart gedirigeerde produktie is
van een zodanige kwalitatieve
verbetering sprake dat deze „Lohen
grin" :n g-;-r enkel prominent
operahu's, waar dan ook ter wereld,
zou misstaan.
Laten we hopen dat de Operastich
ting nooit een eigen orkest krijgt
dat iedere productie van dat
instituut zal gaan verzorgen. De
huidige situatie met diverse roule
rende symfonieorkesten is, al levert
deze ook organisatorische problemen
op, artistiek veel interessanter.
De manier waarop het Rotterdams
Philharmonisch Orkest gisteravond
in het Circustheater tijdens de
eerste van de nieuwe serie
voorstellingen de Lohengrin-parti-
tuur weergaf was zelfs nog een
fractie homogener en geïnspireerder
dan in 1972. Op vele plaatsen in dit
werk - met name het voorspel -
heerst het gevaar dat de orkest
klank bij het streven naar sonore
verfijningen bloedeloos wordt. Bij
Edo de Waart was daarvan geen
sprake. Juist de intensiteit van de
orkestklank gaf dewe Lohengrin een
sterke zeggingskracht.
Wat de enorme verbeteringen in de
productie betreft, die trof men aan
bij enkele hoofdrollen. Was Hanneks
van Bork indertijd een intelligente
en correcte Elsa, nu bij Soinja Poot
breekt er eindelijk in deze vaak zo
popperig of schools weergegeven rol
iets persoonlijks door.
Zij heeft hier de Italiaanse
belcanto-stijl die zij zo schitterend
beheerst net zo omgebogen, dat, met
behoud van de vocale voordelen van
die stijl «glans en welluidendheid»,
een werkelijk geloofwaardige Elsa-
interpretatie is ontstaan. Bovendien
is Sonja Poot in het kleinste gebaar
een opera-actrice met een sterke
theater-presence. Eva Randova en
Gunther Reich (het demonische duo
Ortrud-Telramund) waren eveneens
nowel wat zingen als wat acteren
betreft imposant en Matti Salminen
deed alles wat binnen de mogelijk
heden van de statische rol van ko
ning Heinrich ligt.
De enige echte misser in deze
productie is weer de Zweedse tenor
Sven O lof Eliasson «Lohengrin zelf),
een cliché-ridder met een zwak
geluid. Deze Lohengrin-opvoenng
die morgenavond in Scheveningen
en op 30 januari in Rotterdam
herhaald wordt is, door het aandeel
van regisseur en dekorontwerper
Filippo Sanjust, ook als kijkspel
bijzonder indrukwekkend.
AAD VAN DER VEN
'Agamemnoon
trekt veel
belangstelling
DEN HAAG De toeloop voor
de voorstellingen van "Agamem
noon" van toneelgroep "De Appel"
in haar Theater aan de Haven in
Scheveningen is overstelpend. Het
gezelschap heeft besloten op de
terdagen 17 en 24 Januari extra
voorstellingen te geven die 's
avonds om half elf beginnen en
rond middernacht zullen eindigen.
Tot eind januari gaat het stuk
in Scheveningen, daarna in Haar
lem en van 10 februari tot het eind
van de maand andermaal in het
Theater aan de Haven.
Afgelopen maandag maakten de
drie Nederlandse Gulf-adviseurs
zich in het duister los. Die dag be
steedde de televisie er aandacht aan,
maar meteen daarna trad de grote
stilte in. Pas gisteravond was er
weer een actualiteitenrubriek van
mening, da: er nog wel iets uit te
zoeken vieL Dat was dan "Achter
het Nieuwsdat bij het Gulf-hoofd
kantoor in Brussel was gaan infor
meren wanneer het adviseursschap
van de heren precies was ingegaan.
Het antwoord: 1972. Pikant, want
toen was de heer Schmelzer nog mi
nister van Buitenlandse Zaken. Zelf
houdt Schmelzer het op 1973, toen
hij inmiddels minister-af was.
Het was een goed idee van "Ach
ter het Nieuws" om nog een keer op
te halen wat er zich een paai- jaar
geleden rond Gulf in de Rijnmond
afspeelde. Het was een verslag waar
in de trefwoorden waren: roet,
stank, vuil. storingen, gaslucht en
lekkages. In 1971 waren er 1405 of
ficieel geregistreerde klachten te
gen het Amerikaanse bedrijf. Vol
gens de Rotterdamse PvdA-wethou-
der De Jong moeten Rooi vink,
Schmelzer en Hoogendijk al in 1971
een rol bij Gulf hebben gespeeld.
Een NVV-voorman zei boos: "Het is
een schandelijke zaak dót een ex-
CNV'er als Roolvink hierbij betrok
ken is. Ze zijn er in elk geval wel
in geslaagd om ons, de vakbond, bij
Gulf buiten de poort te houden".
De VPRO begon haar uitzending
met een kerstboodschap van de heer
Roolvink, eerder vertoond op eerste
kerstdag vorig Jaar. Meteen daar
na werd een andere zaak aangesne
den. die voor journalisten een aardi
ge kluif moet zijn. VPRO-correspon
dent Emdle Fallaux sprak in New
York met Ernest Hauser, ex-werk
nemer van de vliegtuigfabriek Lock
heed. Het verhaal van Hau
ser kwam hier op neer: via de Ne
derlandse Lockheed vertegenwoordi
ger Teengs Gerritsen, en mogelijk
ook nog via andere kanalen, zijn
forse sommen geld in handen ge
raakt van Bernard, prins der Ne
derlanden. En dat had te maken met
de levering van Amerikaanse vlieg
tuigen aan Nederland en Duitsland.
Ik kan niet zeggen., dat het ver
haal van Hauser stijf stond van de
spijkerharde bewijzen. Het weekblad
"Nieuwe Re vu" van deze week gaat
veel uitvoeriger op deze kwestie in,
met onder meer dagboekfragmen
ten van Hauser. Voor de camera van
de VPRO rekende Hauser voor. dat
Teengs Gerritsen een percentage
ontving van 9 a 10 procent, en dat
er in de loop der jaren een totaalbe
drag van circa 100 miljoen dollar
naar Teengs Gerritsen en-of prins
Bernhard moet zijn gegaan.
Dat is niet mis. dus de VPRO had
nog even commentaar gevraagd bij
de Rijksvoorlichtingsdienst. Maar
dat leverde niet meer op dan de
mededeling dat zolang er niets
"hard gemaakt kan worden" nie
mand in staat van beschuldiging ge
steld mocht worden De VPRO
vroeg daarop of de RVD de aantij
gingen wilde ontkennen, maar dat
was na half zes. en toen was het
RVD-personeel al naar huis.
Nog een affaire, die veel opwin
ding heeft veroorzaakthet ontslag
van Roel van Duijn. Burgemeester
Samkalden Ls weer terug van va-
kantie, en ontving Hans Jacobs in
audiëntie. Mijn hemel, w
view. Hebt u er Iets va
Samkalden is
om tamelijk zakelijke
handig onder te smerer
vracht van woorden, waarii
"enerzijds" als "anderzijds"
bod komen, maar waarbij ik me
voortdurend afvraag: waarom geeft
die man niet een keer gewoon ant
woord? "Ik denk niet dat de Amster
dammers me aardig vinden", zei
Samkalden. "omdat, wat ik te peg
gen heb meer appelleert aan het*ge
zond verstand dan aan het gevóel".
Meteen hierna liet het Amsterdam
se ballon-gezelschap van Theo Kiev
een ballon boven de stad op, met
daaronder bungelend een groot, rood
vraagteken. Treffend in al zijn een
voud.
GERARD PAQUES
t een inter-
m begrepen?
meester in
vragen zeer
onder een
zowel
"Ja, zo is het leven; rozegeur en terpetijn". Aldus Adèle
Bloemendaal in haar nieuwste creatie, die traditiegetrouw
weer alle elementen bevat om het aanstaande carnavals
gebeuren een hitgevoelige injectie te geven. Het publiek
kan die sfeer opsnuiven in de Mountiesshow. die de AVRO
vanavond op ht tv-scherm presenteert van 2025 tot 21.25 uur
via Nederland 11.
In Televizier Magazine is vanavond een gesprek met
Mosje Dayan opgenomen. Het zal niet een gericht politiek
gesprek zijn. Verder is er een interview met de Amerikaanse
ambassadeur bij de VN Monyhan, die opvalt door de krasse"
taal die hij gebruikt.
Hilversum 1
18.30 Nieuws. 18.41 Marktberichten.
8 44 (S) Mod. muz. ia.50 Sprong in
platen
(S) Goal. 23.55 Nws. Ie). 12.03 (S)
mentsprogr. 16.00 Nws. 16.03 De Ne
derlandse top-40. 17.55 Med.
Hilversum III
NCRV: 7.02 (S) Happy sound: epn
ÏSft
bij de koffie 11.03 (S) Hollands Kwar
tiertje. 11.15 (S) Strictly Country Sty-
NOS: 20.00 Nws. 20.05
OS-cultuur met klaas, muz. 22.30
Gamma van Alpha en Beta. 23.00 Met
het oog op morgen. 23.56 Nieuws.
AVRO: 7.00 Nws.
23.02 (S) Radio vrij |S|
3> '9'
DUITSE TV
door (1.02 (S) Paul van Schalk."
CS) Ad Visser. 4.02 (S) Cees
Zijtveld. 5.02 (S) Krijn Torringa).
VARA: 7.00 Nieuws. 7 02 (S) ZO het
zaterdagochtendprogr. vo<
(7.30 NWS. 7.41-7.53 Din
Dag. 8.30 Nws. 8.35-8.45
(S) Kleine Zaal
12 30 Im-
i Muziek-
toylsten. 13.39 (S) Kinderen ma-
i muziek. 14.00 Nws. 14.02 (S) Gou-
15.30 (S) Muslca
Aspectenku:
Radiojournaal.
19 59 Progr.overz. WDR: 14
uit N<x>rdrijnland-westfalen.
progr. 18.20 Rep. 19.15 Akt
Rest des Lebens.
21.60 Ber. uit Bonn. 22.15 Journaal.
en lnf. voor wintersporters,
owl and the pussycat A-
speelfilm uit 1960. 0.05
Journaal voor
an muz. 18.20 Va-
.00 Journaal. 19.30
5.33 (S) Het
TROS: 7.00 Nws. 7.11 0<
-7.20 (S) Kom er maar een
zikaal kopje koffie. (8.00
I: Dansmuziek.
B.30 AJtua. 9.35-9
Duitsland II
17.00 Journaal. 17
de Jeugd 17.40 Akt.
ter der Klamotte. 1
Rep. van korr. in h
Aktenzelchen: XY.
rich. 22.20 Sport
lsjes. 10.30 Aktua-sport.
11.30 Hartje Amst
_ienitngen en muzle
voorlichting: 12.49 Vast
Mariene Diet-
Sociale Verzekeringen. TROS:
ungeloet. vervolg. 23.45 Jour-
woonplaten. 14.30 Steiger B:
De tweede-kamerleden Even
huis en Keja (beiden VVD) heb
ben donderdag minister Van Doorn
van CRM schriftelijk gevraagd te
motiveren, waarom de uitzendingen
van het klassieke Hilversum 4 1I
radioprogramma overdag plaatsvin- 1
den en niet in de avonduren. Voorts
is gevraagd waarom de bewinds
man besloten heeft bij het invoeren
van Hilversum 4, dat Hilversum 2 1
niet meer via het FM-knaal doch
slechts via de middengolf te beluis
teren kan zijn.
De kamerleden willen van minis- 1
ter van Doorn weten of er techni
sche motieven voor de ontkoppeling
zijn en of die ontkoppeling van tij
delijke of van blijvende aard is.