Lachwekkend sadisme in .Histoire (T O Record op filmfestival „Je kunt er je vrouw mee naar toe nemen'4 Film International Rotterdam jubileert Werk aan twee nieuwe versies 1 over aap King Konggestart Le Bistro VRIJDAG 16 JANUARI 1976 Udo Kier over veelomstreden „Histoire dO' Door Christl Visser In „Dracula" en „Frankenstein" de Warhol-protégé Paul Morrissey speelde Udo Kter afstotelijke wezens; in „Spermula" die op dit moment wordt opgenomen is hij opnieuw onherkenbaar. Daartussen door kwam dan nog „The house on straw hill" die weinig opzien heeft gebaard en „Histoire d'O", waarin hij de rol van René vertolkt, het vriendje van O. Hoewel de film door de critici gekraakt is, blijkt hij, zeker in Frankrijk, een commerciële voltreffer. Histoire d'O beschrijft de weg van vernederingen, zweepslagen en se- xuele mishandelingen die O aflegt vanaf het moment dat ze door Rene naar kasteel Roissy wordt gebracht om gehoorzaamheid te leren tot aan de dag dat ze naakt, geketend en gemaskerd op een feest verschijnt aan de arm van haar nieuwe „eigenaar", een zeker Sir Stephen. Pauline Reage, de schrijfster van het boek, laat de lezer in het ongewisse over de afloop van het verhaal. Om d'e weg te effenen naar een „continuing story of O" suggereert ze dat O de „liefde', van Sir Stephen zal verliezen en zich misschien wel van kant maakt. De film heeft een „happy end" gekregen, is trouwens over de gehele linie wat geromantiseerd, als Je daar in dit verband nog van kan spreken. Hoewel de naam Udo Kier de fanatieke filmganger niet geheel en al onbekend zal voorkomen, staat hij pas sinds Histoire d'O in kapitale letters op affiches en lichtreclames aangekondigd. Een beetje roem ruikt naar meer en vandaar dat hij, toen hij enige tijd geleden even in Am sterdam was, zelf de distributeur van Histoire d'O in Nederland bel de. Of er soms iemand belangstel ling had voor een gesprekje met hem. Udo Kier, een tengere Jongen in een gebleekte spijkerbroek. Een flauwe afspiegeling van de smetteloos-mooie René. Maar dat komt door het Amsterdamse uitgaansleven. „Ik kan me gisteravond tot twaalf uur vrij goed herinneren, daarna weet ik niets meer". „Vast een etter", hadden wij van te voren genadeloos vastgesteld, god weet waarom. Zijn vlakke celluloid-- gezicht, zijn weinig sympathieke rollen, zijn Duitse afkomst? Het blijkt erg mee te vallen. Wat vind je zelf van Histoire d'O? Een goede film? Hij aarzelt, probeert te ontwijken. Mompelt iets over prachtig camera werk en mooie muziek. Bij nader aandringen: „Over de acteurspresta ties kan ik niets zeggen". Even later vertelt hij de film alleen gemaakt te hébben omdat hij wist dat er andere contracten klaarla gen. „Ik merk nu al dat veel mensen het me kwalijk nemen dat ik in O heb gespeeld. Die vinden het een sex-film". Is het dat dan niet? „Nee, beslist niet. Het is een droom die anderhalf uur duurt. Natuurlijk zijn er mannen die er naar toe gaan in de verwachting dat ze iets heel opwindends te zien krijgen, maar ik weet zeker dat diezelfde mannen, als ze uit de bioscoop komen, denken; daar had ik mijn vrouw best mee naar toe kunnen nemen. Pornografi sche films, dat is wel wat anders. Ik heb er laatst twee in Parijs gezien. Daar zit niet eens een verhaal meer in. Dat is'een groot sex-gebeuren". Feministische vrouwengroepen zijn verschrikkelijk kwaad op de film. „Dat weet ik. In Berlijn hebben ze zelfs de bioscoopstoelen kapot gesneden uit protest. Ik kan het me wel voorstellen. Aan de andere kant: in Duitsland en Frankrijk vliegen <te leren halsbanden, kettin gen en ringen de sexwinkels uit". De aktiegroep Cinemien die strijd tegen de discriminatie van de vrouw in de film wilde geen commentaar geven. „We zijn nog bezig met een rapport waarin we precies uiteenzet ten. waarom we tegen die film zijn. Zolang Histoire d'O nog in Nederland draait willen we er niets over zeggen. Je loopt altijd de kans dat iemand naar aanleiding daarvan denkt: hé, dat moet ik zien. En dat willen we tot iedere prijs voorko- Udo Kier zelf praat ook liever over vroegere films, toekomstige films en de filmindustrie in het algemeen dan over de rol van René. Het is niet dat hij zich er voor schaamt maar hij denkt met duidelijk meer genoegen terug aan zijn Dracula- en Frankenstein vertolkingen. Je speelt nooit in Duitse films. „Duitsland heeft mij niets meer te bieden. Ik kom er eens per jaar, met Kerstmis om mijn moeder op te zoeken. Toen ik pas begon, wilden ze me niet hebben voor de film. Je moet daar eerst in het buitenland beroemd zijn. En nu kunnen ze me niet meer betalen. Bovendien, Duitse films dat zijn voor het merendeel porno-films. Als Je daar eenmaal aan begint.Twee Hausfrauenre- ports en ik kan mijn carrière wel vergeten. Dan moet niemand me Waarom altijd van die vreemde „Daar hou ik van. Die films van Morrissey, fantastisch! Ze kunnen me krijgen met groen haar en met paars haar. Dat maakt me niets uit. Ik ben helemaal niet verknipt of zo hoor. ik heb alleen wat vreemde trekjes die pas voor de camera naar buiten komen. Misschien dat ik best nog wel eens een brave echtgenoot speel, maar zelfs dan is het er waarschijnlijk een met een afwij- kinkje". Toekomstdromen „Ik zou graag een heel zoet liefdesdrama willen doen. Zoiets als Love-story. Thé life of Rudolf Valentino, dat was ook een wens, maar daar hebben ze Nuryew voor gevraagd". En dan moet hij weg, naar een andere afspraak. Op de valreep zegt hij nog dat Sylvia Kristel een prachtig lichaam heeft. Histoire d'O is een morbide ge schiedenis van het meisje "O". His toire d'O is het verhaal van de to tale onderworpenheid van de vrouw. Histoire d'O is een combinatie van 6adisme, masochisme en brutaliteit. Just Jaeckin is de maker van de film. Hij tekende eerder voor de film "Emmanuelle" met Sylvia Kristel. Corinne Clery speelt de rol van O en heeft goede tegenspelers in de fi guren van René (gespeeld door Udo Kier), Sir Stephen (Anthony Steel) 3ierre (Jean Gaven). René is haar vriend, die haar absolute lief- [de voor hem wil bewijzen door haar voor de meest absurde liefdes te laten misbruiken. Jaeckin heeft [er een duidelijke Franse film van gemaakt met accenten, die waar schijnlijk vooral de Fransen enorm zullen aanspreken. Mooie vrouwen met lange Jurken, die .van onderen op de grond eindigen en van boven vlak onder de borsten. Het aldus ont stane effect is vrij suggestief. De vrouwen mogen Pierre, de eerste meester van o, niet in het gelaat zien. Zij worden gebruikt, wanneer de meester daar zin in heeft. Hij knipt met zijn vingers en één van de vele mooie dames vleit zich voor hem neer, maakt enige dubieuze ge luidjes, en biedt zich vervol gens ondubbelzinnig aan. De dames is het verboden de benen over el kaar te slaan en worden gestraft met de zweep, wanneer zij een ge bod binnen het uiterst strenge regi me overtreden. Als René, de vriend van O, haar weer komt halen, ziet men een hautaine Pierre, met ster ren van flonkerend zonlicht om zich heen, een mooie langharige hond aaiend, die een zekere band met zijn "slachtoffer" lijkt te hebben. Regis seur Just Jaeckin suggereert hier, dat het sadistische spel O aan Pier re bindt. De hele film is een constan te aaneenschakeling van haast ge sorteerde, oogverblindend mooie dames, die zich allen hebben onder worpen aan de sexuele riten en dat blijkbaar als logisch «-varen. De regisseur suggereert een discipline tussen de meester en zijn vrouwe lijke onderworpenen, die volkomen gespeend is van de realiteit. Het op zichzelf staand gegeven Van een sadistische verhouding is ac ceptabel. Uiterst bedenkelijk wordt het echter, wanneer het motief zich vijftien maal herhaalt op steeds wis selende manieren. O wordt op alle mogelijke wijzen gebruikt en ver nederd. Op bevel van Sir Stephen wordt haar zelfs een ring aangeme ten op een hoogst ongebruikelijke plaats en wordt zij tevens gebrand merkt. Wanneer een dergelijke film be slist gemaakt moet worden, kan dit, eerlijk gezegd, beter door een Frans filmteam dan door bijvoorbeeld een Duits of een Engels team gedaan worden. De "zachte benadering" van Just Jaeckin spreekt wel aan. De film wekt beslist geen ergernis op. De veelvuldige herhaling van het sa distische en masochistische thema werkt eerder lachwekkend. Bovendien is de film uiterst pro fessioneel gemaakt. Jaeckin heeft met de film in ieder geval bereikt, dat sadistische neigingen als lach wekkend zijn ontmaskerd. Dat hij met zijn film zonder enige twij fel hot tegendeel heeft willen benei- Blijvers Luxor "De zomer van de witte haai" ("Jaws") blijft nog een tijdje om iedereen te laten griezelen. Lido "Earthquake", een vrij tamme aardbeving, die weinig schokkends heeft. Studio "Lenny", met Dustin Hoffman als de legendarische Lenny Bruce. Terug in Leiden Kindermatinee Camera 'Tarzan in New York". Rex "Pinocchio". Nachtfilms Camera "Deserto Rosso". Rex "Jouw duivel in mijn hel". Rex Levend in het lijkenhuis, griezelen op een ouderwetse ma nier. Als afwisseling van sex wel aardig. Goede films in andere steden "Satyricon" (Federico Fellini) Tuschinski 2, Amsterdam. "EIckerlyo" (Jos Stelling) Al- hambra 2, Amsterdam. "Alice doesn't live here any more" (met Ellen Burstyn), Kri- terion, Den Haag. Haagse bioscopen Apollo 1: "Jaws", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. Apollo 2: "De Klokkenluider van de Notre Dame", dag. 2.00, 7.30 en 10.00 uur. zo. 2.30, 5.00, 7.30 en 10.00 uur. 14 jaar. Asta: "Jaws", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur. zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur .14 jaar. Bijou: "Het vlees van de or chidee", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur. zo. ook 4.15 uur. 18 jaar. Calypso: "Sneeuwitje en de 7 dwergen", dag. 2.00 en 8.00 uur, AL. Camera: "Une Dartie de plai- sir", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur. 14 jaar. Cineac: "The Sting", dag. 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. Kindermati nee: "Kuifje en het Haaienmeer" dag. 11.30, 1.30 en 3.30 uur. AL. Corso: "De wreker van Shao Lin", dag. 2.00 en 8.15 uur, za. 2.00, 7.00 en 9.14 uur, zo. 2.00 4.15 7.00 en 9.15 uur. 18 jaar. Du Midi: "Butch Cassidy and the Sundance Kid", dag. 8.15 uur, vr za. en zo. 7.00 en 9.30 uur. 14 jr. Kindermatinee: "Kuifje en de blauwe sinaasappel", za zo. en woe. 2.00 uur. AL. Euro: "Lawrence van Arabië" dag. 1.30 en 7.45 uur. za.. zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. AL. Kinder - "Stad op stelten", za. 1.30 t AL. Flora: „Rolls Royce baby', dag. 2 00, 7 00 en 9.15 uur. 18 jr. Kriterion: „Alice doesn't live here anymore", dag. 7.00 en 9.30 uur. za. en zo. ook 3.00 uur. 14 Jaar. Metropole: "Lenny", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. Odeon 1: 'The bridge over the river Kwai", dag. 2.00 en 8 00 uur. 14 jaar. Odeon 2: "Het verborgen geweer dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45 4.15, 6.45 en 9.15 uur. 18 jaar. Olympia: "Samen uit, samen thuis", dag. 2.00 en 8.00 uur. AL. Passage: „Histoire d'O" 2.30, 7.00 en 9.30 uur, za. en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 jr. Rex: "Veel liefs uit Moskou dag. 11.30, 1.45, 4.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. vanaf 11.30 uur. 14 Jaar. Royal *70: "Across the 110th street", do. t/m zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, ma. en di. 2.15 en 8.00 uur, woe. 2.15 uur. 18 Jaar. Royal: "De meedogenloze do der", do. t/m za. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. zo. 2.00, 4.30. 7.00 en 9.3 Ouur. ma. t/m woe. 2.15 en 8.00 uur 18 jaar. Studio: „Emilienne". dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00 7.15 en 9.30 uur. 18 jaar. Studio 2000: "The front page" dag. 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 1.00 14 Jaar. Kindermatinee "Dik Trom knapt het op", za. en woe. 2.00 uur. AL. ROTTERDAM (ANP) Film In ternational in Rotterdam viert vol gende maand zijn eerste lustrum met *n record aantal voorstellin gen. Gezien de groeiende belang stelling voor het enige jaarlijkse filmfestiva ldat Nederland kent, is de capaciteit aan zitplaatsen met 20.000 uitgebreid. De meer dan tweehonderd voorstellingen worden gegeven in vijf zalen, waar in totaal 50.000 zitmogelijkheden zijn. Voor het festival, dat van 20 tot en met 29 februari wordt gehouden heeft Film International een wereld première. Het is de film 'Central Ba zar' van de Engelse cineast Steve Dwoskin. Het heeft als thema men selijke onverdraagzaamheid en het onvermogen -tot communiceren. Vijf weken lang heeft Dwoskin op twee kamers in zijn eigen huls acteurs en studenten gefilmd, die hun fantasie studenten gefilmd, die hun fantasie uit moeten leven met behulp van kleding, drank en sigaret/ten. De Griekse regisseur Theo Angelo- poulos, die de veelbesproken film 'O Thiassos* over dertien Jaar Griek se geschiedenis (1939-1952) maakte zal bij de vertoning van zijn film in Rotterdam aanwezig zijn. In de be handelde periode ligt ook de Girek- se burgeroorlog. Dit was er onder an dere de oorzaak van, dat 'O Thiassos' in Cannes niet als offcaële Griekse inzending is gepresenteerd. Film International vertoont voorts 'Bianco e nero' van de Italiaanse cineast Pietrangeli. Het is een- docu mentaire over het fascisme, waarin een aantal interviews met de lei ders van de fascistische partij. De Hongaarse cineaste Judit Elek, die in 1969 internationaal bekendheid kreeg met haar eerste speelfilm 'Sziget a Szarasfoldan' (De dame uit Constantinopel), zal in Rotterdam aanwezig zijn met twee nieuwe films. Robert Kramer en John Douglas uit Amerika maakten een film over de mensen in hun land tegen de achtergrond van de oorlog in Viet nam. De titel van deze film, die in Rotterdam zal worden vertoond, is "Milestones". Op het festival van Cannes oogste de film veel succes. 'Cria ouervosf van de Spaanse re gisseur Carlos Saura veroorzaakte moeilijkheden met de censuur, zodat niemand hem nog heeft kunnen Een van de klassieke f ilms die nooit in Nederland zijn uitgebracht is "La du jeu" van Jean Renoir. De film, die nu op het festival te zien Is, dateert uit 1939. De première werd indertijd door het publiek zeer slecht ontvangen. Hij werd kort daarna zelfs verboden. Veel later kreeg de film meer waardering. Een andere klassieke film is "Les enfants terribles" van Jean-Pierre Melvüle. Een Europese première is de Ja panse film Karayuki-san" van Sho- hei Imamura. Voorts worden films vertoond uit Duitsland, Canada, Zwit serland, België, Perzië en Marokko. "Sonate" is de titel van een Neder landse film vervaardigd door Frans van der Staak, van wie nog twee andere films worden gedraaid. Dick Maas komt met "Picknick". Een andere Nederlandse film is "Botsend onderwijs", die gemaakt is onder regie van Harry Swinkels, Joost Sternheim, Ralf van Doorn en Marike Willekens. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland is de belang stelling voor het Rotterdamse festi val in de afgelopen vijf Jaar enorm toegenomen. Het begon als een plaatselijke gebeurtenis. Vorig Jaar was het festival al praktisch uitver kocht voordat het goed en wel was begonnen. Ongeveer 17.000 mensen kwamen naar het festival, waarop 55 films in drie zalen werden ver toond. Film International is een onder deel van de Rotterdamse kunst stichting en wordt gesubsidieed door het ministerie van CRM en de gemeente Rotterdam. Er worden op het festival films vertoond, die uit cultureel, sociaal of politiek oog punt belangrijk zijn te bevorderen. Film International vertoont uit sluitend films, die voor Nederland nieuw zijn. Evenals in voorgaande jaren zullen de films van het festi val ook in Antwerpen worden ver toond. ADVERTENTIE O, vernederd en geboeid, om haar onvoorwaardelijke liefdv aan haar onderwerpers te bewijzen. ken en het sadisme (onbewust?) lemaal heel anders bedoeld heeft, heeft willen stimuleren staat ir.- Titel: "Hfcfoire d'O"; regie: Just middels vast. Een onvermijdelijke Jaeckin: hoofdrollen: Corinne Cle- film, waarin de onderworpene de on- ry en Udo Kier) theater: Trianon; derwerper overwint. Tegen de wil leeftijd: 18 jaar. van regisseur Jaeckin in. Die hét al- A. C. KOEKEBAKKER JR. HOLLYWOOD, CALIFORNIË (Reuter) De Italiaanse producer Dino de Lauentiïs is gisteren in Hollywood begonnen aan de eerste opnamen van "Battle of the apes", zijn moderne versie van de klassie ke monsterfilm "King Kong". Maar de concurrent van De Lau rentiïs, de filmmaatschappij Uni versal, zal er zich niet door laten weerhouden haar eigen versie te maken onder de titel: "The legend of King Kong". "Bij ons is het werk er ook al aan begonnen", zei haar woordvoerder. De Laurentiïs stelde de actrice voor die de rol zal spelen van de vrouw die door de aap wordt ont voerd. Zij is de 25-Jarige Mhel Jes sica Lange uit Minneepolis. In King Kong uit 1933 speelde Fay Wray de rol. Gekleed In een zwarte, laag-uit- gesneden cocktailjurk poseerde miss Lange voor publiciteitsfoto's op een 1.3 meter hoge glasvezelhand van King Kong. De Laurentiïs deelde mee dat de bouw aan een 17 meter hoog, twee miljoen dollar duur robotmodel van de aap verder gaat. De robot zal passen maken van vijf meter lengte. '"Battle of the apes" zal ongeveer zestien miljoen dollar kosten. De Laureniïs spreekt Universal voor negentig miljoen dollar in rechten aan wegens copyright schending. Universal heeft een te geneis van 25 miljoen dollar inge diend. Volgens haar rust op het oorspronkelijke King Kong-boek geen copyright meer. De filmploeg van De Laurentiïs gaat ook opnamen maken op het Hawaiïaanse eiland Kauai en in New York, waar de aap zijn laat ste strijd gaat strijden op het dak van het World Trade centre, in plaats van het Empire State Buil ding dat indertijd het hoogste ge bouw in do stad was. Oud t Leyden Filmfestival BRUSSEL België krijgt binnen kort zijn eerste festival, gewijd aan de vrouw in de filmwereld. Dit evenement heeft onder de titel „La femma dans le cinéma" plaats in Brussel van 19 tot 22 februari aan staande. Initiatiefneemsters zijn en kele Belgische vrouwen die zich be roepshalve mot he% maken "ar llms bezig houden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 17