Koddige Feydeau bij de Haagse Comedie >fc (9ud êföe A De Generaal: De (aart Gestolen Rembrandt na negen maanden terugbezorgd MAANDAG 5 JANUARI 1970 VARIA PAGINA 15 DEN HAAG Na de revo lutie van een Jaar of zeven ge leden begint alles weer op zijn oude pootjes terecht te komen, ook in het toneelwezen. Het Publieks- theater begint al aardig op de Nederlandse Comedie te lijken en als we nog even wachten staan we op een volgende nieuwjaarsdag voor een schaal vol toneeloliebollen. U weet het nog wel: de avond na d'e lange nacht traden de gezelschap- Den op hun paasbest aan, liefst met het hele tableau in rijke uitmonste ring van doorgaans luchtige kost. Met aan het slot de rijmelaar voor de beste wensen. De Feydeau-klucht „Geen haar op 't hoofd", die de Haagse Com'edie zaterdag in de Koninklijke Schouw burg presenteerde, zou heel gemak kelijk onder die noemer hebben gekund. Breeduit schateren bij misverstanden om komische dames en heren, bekoord raken door oogstrelend mooie kostuums van Hans Noordhoek Hegt en toch weer verrast zijn door de kleuren en vormen, waarmee Harry Wich een wereld van een kleine eeuw geleden oppept tot iets heel monters. Een twee dagen verlaat nieuwjaarsfeest dus eigenlijk. Deze produktie zal de komende maanden bij een lachgraag publiek zeker stevig repertoire houden in die opeenstapeling van aantrekkelijke elementen. Toch valt overigens „Geen haar op 't hoofd" uit 1892 niet helemaal in de traditie te plaatsen, die de Haagse Comedie steeds met enkele jaren tussentijd voor Feydeau in stand houdt. Dat ligt in de eerste plaats aan de schrijver zelf, die in dit geval met Maurice Desvallières samenwerkte. Want tussen twee bedrijven, die men zonder meer als heel karakteristiek zal herkennen voor de man, die zijn kluchtige absurditeit met een onfeilbare precisie en logica liet verlopen, komt men plotseling een tuiltje militaire koddigheid tegen, dat het succes nummer „De burgerwacht van Knuppelveen" uit de voordrachten winkel in herinnering roept. Niets van die ijzeren vanzelfsprekendheid bleek in dat omvangrijke midden deel meer aanwezig. De figuren werden er ondanks de Nederlandse titel van „Champignol malgre lui" met de haren bijgesleept op een van zichzelf al onmogelijke lokatie, waar Harry Wich dan ook alleen maar iets kon bereiken dat de naam zonnig en kleurig mocht dragen. Voor Jules Royaards, die zich na Bob de Lange en Ko van Dijk, aan de volgende regie in de Feydeau- traditie zette, was het nog moeilijker. Het aantreden van rekruten en reservisten kon niet anders dan naar een koddige kermis worden geleid en dat moest natuurlijk gevolgen hebben, voor de rest, die meer aangezette kluchtef fecten meekreeg dan men gebruike lijk in de Feydeau-salons treft. Of Royaards er de kwetsbare affiniteit voor bezit of zich meer ontplooit in het pure, gezwinde clownswerk? Men twijfelt in dit geval al mag men op zijn amusante vindingrijk heid zelf weinig aanmerken. Guido de Moor beter op toeren in het samenspel dan in de terzijdes naar de zaal treedt als aspirant-minnaar binnen in de Parijse woning van Angèle (mooi kuis en verstoord gespeeld door Anne-Marie Heyligers). Het loopt direct uit de hand en dan begint wat als de grondslag van Feydeau kan gelden: het ene gat snugger met het andere stoppen. Voordat De Moor het weet is hij al in plaats van Angèles schilderende echtgenoot Champignol afgevoerd als onwillige dienstplichtige. Maar ook Champig nol verschijnt in de figuur van een hoofdschuddende Carl van der Plas steeds kaler op het militaire strijdtoneel met een van de beste vondsten van de schrijver in dit stuk. Wim van den Heuvel intervenieerde als domme Zwitser, Leo de Hartogh maakte bekwaam de autoriteit van zijn kapitein door zichtig, terwijl Sacco van der Made en Jan Grefe voor andere militairen eveneens de juiste toon troffen. Bij het lagere krijgsvolk vielen rollen echter te geforceerd uit in het door Paul Rodenko helder vertaalde pretwerk, dat nog iets meer de elektriciteit van de flipperkast moest gaan halen, maar deze zeker spoedig zal verweiven. PIET RUIVENKAMP T entoonstellingen Alex de Vrede schilderijen. Lenl ilntelo theaterpoppen Auke Blan- Leidse bioscopen LUXOR: „Jaws", dag. 2.30, 7.00 Tropez", dag. 7.00 en 9.15 uur. Nieuw jaarsdag en zo. ook 2.00 en 4.15 uur, vr„ za. en woe. (7 Jan.) 2.30. 7.00 en 9.15 uur. AL. LIDO: „Sherlock Jones", dag. 2.30, 7.00 en 9.45 uur. Nieuwjaarsdag en zo. ook 4.45 uur. AL. STUDIO: „Elckerlijk". dag. 2.30, 7.00 COU (hartbewaking) dag. i 18.30 tot 19.00 uur legewt. dinsdag en vrijdag 13— zondag» 1112 uur eD zondag» Annakllniek: Klasse afdeling van 13.00-14.30 uur van 18.30 tot 20.00 uur Derde klasse bezoekuur van 13.00 14.00 uur en 18.30-19.30 uur Wassenaar Tentoonstelling tekeningen van Herman Damen. schilderijen van Luuk Gransjean. Van 13 dec 8 Jan. (Tijdens de feestdagen gesloten). Ope- Ruip Hooglandse Kerk- positie litho's en tekenin- V Disco en Gerbraud Ble- De Lakenhal, Oude Singel. Tentoon stelling "Toverbeeldverhaal" t/m 29 febr. Dag. een korte film, woe., za., en zo. om 3 uur een voorstelling met een echte toverlantaarn. De Ruif Janvossensteeg 59. Lydla - exposere m 24 Jan. £.30 Rijksmuseum fooi. Tentoonstelling Volkskunst uit La- tuna Amerika* (Tot 26 aprh 1976) „De öcüerf" Nassaulaan 41. 9.45 uur. Nieuwjaarsdag s.40 uur, 18 Jaar. TRIANON: „Herble. deel II". dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. Nieuwjaarsdag en zo. ook 4.30 uur. AL. REX: „Ontucht In Tirol", dag. 7.00 en 9.15 uur. 18 Jaar Kindermatinee: ..Kuifje", dag. 2.30 uur. AL. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden S'behalve dag 13 00 uur tot woensdag 13.00 i (Dlacc 18.00 13.00-14 00 ultslul 8.30—19.3 (uitsluitend voor d» ACADEMISCH ZIEKENHUIS atlenten (behalve Klnt bezoekuren al9 volgt: Voor alle pal en) zUd de Elke dag: 14.101D.UU I 18.30—19.30 i Voor de prematurenardellng gelden Maandag i vrUdag: «rabetb ziekenhuis) Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten door. wordt toegestaan, kan Ludten en Pol Jong exposeren wand kleden en etsen t/m 24 Jan. (van 22 dec. t/m 5 Jan gesloten). Geopend van Bezoekuren Ziekenhuizen EUca da«: de hoofdverpleegkundige hterv< Bezoektllden kinderafdeling: MlddagDezoeruur; Avondbezoekuur; 18.3019.30 uur Kinderafdeling dage- lllks van 14.00—1900 uur alleen voor ouders zondag 14.0016.00 uur voor overige familieleden Kinderen beneden 14 Jaar bebben geen toegang od de kinderafdeling. 281 Werkd 10 i klasse-afdelingen uur. Kraamafde- Tentoonstelllng "Archeologen t een tn Zuid-Holland", opgravingen rondsten uit de laatste 15 Jaar. Tol net 22 februari '76. Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e Klas 11—11.30 13.30—14.10 en 18.30—19.30 u: 3e klaa 13.30—14.15 en 18 30—19.30 u Kraam- afdellng 13.8014.16 uut alleen voor echtgenoten 1920 u.; Kinderafdeling 15—15.30 u alleen voot ouders 18 18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klacbten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol 'ag en nacht worden gemeld informatiecentrum Geluids hinder 8chlpho) (0201760Ó0) Kinder- oij bet Lni teuws 5 januari 1976 Honderd jaar geleden stond in de krant: Na uitvoerige discussie over het al dan niet nuttige van bliksemafleiders, heeft de Haarlemsche gemeen teraad besloten géén blik semafleiders op het stad huis te doen plaatsen. Omtrent de vondst te Groenlo van steenen kannen met goud- en zilvergeld tvordt nog gemeld, dat bij de zilveren munten vele vreem de soorten waren: van Ba zel, Bremen, Lübeck, Thürin- gen, Brunswijk, Saksen, Hamburg, Weimar en Mentz. Voorts enkele van Zwolle. Het is opmerkelijk, dat de oudste stukken, vooral de goudstuk ken van Filips II, sterk zijn gesnoeid, zoodat het rand schrift moeilijk meer lees baar is. Twee der steenen kannen zijn gaaf, sierlijk en solied, en zeker niet zonder waarde voor liefhebbers van antiquiteiten. Het stuk land, waar dit alles gevonden is, was tot nu toe weiland, dat de tegenwoordige eigenaar tot behoorlijke diepte liet omspitteji om er twijgen op te poten. Door dat diepe gra ven is de schat ontdekt, die anders wellicht nog honder den jaren verborgen was ge bleven. Vijftig jaar geleden: In het afgeloopen jaar hebben in de Vereenigde Sta ten achttien gevallen van lynchen plaats gehad, te genover zestien in 1924. Alle slachtoffers waren negers en met één uitzondering had den de gevallen in de zuide lijke staten plaats. Omtrent den watersnood, zooicel hier te lande als over de grenzen, wordt gemeld, dat het water op til van plaatsen begint te vallen, al betekent dit nog allerminst, dat de periode van verschrik king nu ook spoedig voorbij zal zijn. Bovendien worden nieuwe doorbraken gemeld, zooals hier te lande te De venter. Te Maastricht is werkelijk eenige verbetering ingetreden. Het water is er namelijk vele centimeters ge zakt. waardoor de meeste straten weer droog zijn. PANDA EN HET MEESTER-MONSTER Panda hield even op met het blazen op de autotoeter,om adem te halen. En in de invallende stilte hoorde hij een soppend geluid achter zich. ,Zou dat die vreemdeling met de duikershelm zijn?" vroeg hij zich af Wnarom zou die toch in het meer rondscharrelen Hij draaide zich o water verrees een enorm lichao ogen aan, en zwiepte traag met zijn staart, zodat er het meer ontstond. ,fi-hoei!" riep Panda hevig ontsteld. H-helpHet r SOEP VAN KIKKERERWTEN 2et 250 g kikkererwten een nacht in de week en kook ze dan gaar in 1 1/4 1 water met zout en een snufje zuiveringszout. Reken maar op enkele uren koken. Bak 200 g verkruimeld varkens gehakt, samen met een versnipperd uitje onder voortdurend roeren in 50 g boter, niet langer dan vijf minuten. Voeg dit aan de erwten toe als ze een uurtje hebben gekookt, evenals een flinke eetl tomatenpu ree, 1 teentje knoflook, een theel Chilipoeder, een volle theel suiker en 1 theel even in een droge koekepan geroosterde sesamzaadjes. Wrijf de- gare erwten door een zeef en roer deze bo- nenpuree weer door de soep. Laat enkele kik kererwten heel als vul ling van de soep drijven. WINA BORN tueSAi APMOIP+ ffVAJIBK au TE HEeeeM DAT lEhAMV EEAJ BC6T IS 'BEH STICKE*- op Z-lyAJ EUCy PtAKIZCH /7CT tflET wooet> +eceP« &scp GF3 BOSTON <UPI) Een gestolen Rembrandt, het portret van diens zuster Elizabeth van Rijn ter waar de van vijf miljoen dollar. Is vrijdag avond in het geheim teruggegeven aan de Amerikaanse autoriteiten, zc heeft de Amerikaanse Justitie zater dag meegedeeld. Het schilderij was bijna negen maan- den geleden bij een gedurfde ovei val bij daglicht gestolen uit het mu seum voor schone kunsten in Boston. Het is volgens een functionaris van het museum slechts licht bescha digd. De Amerikaanse Justitie zei dat er geen geld voor is betaald en dat daar ook met niemand over is onder handeld. Het schilderij is op 14 april 1975 ge stolen door twee mannen, die het van de muur op de tweede verdie ping haalden en er mee naar een auto renden, ondertussen een wach ter met een pistool neerslaand en enkele schoten in de lucht vurend. Er zijn geen arrestaties verricht, maar het onderzoek wordt voortge- -**. GLINSKI OVERLEDEN Giste ren is na een korte ziekte op 83- jarige leeftijd overleden de Chopin- kenner Matteo Glinski. Glinski, een Pool, vestigde zich in 1939 In Italië waar hij adviseur op muziekgebied werd van het Vaticaan, alsmede cri ticus van twee kranten. In 1956 reisde hy naar Amerika en vestigde te Detroit de internatio nale Chopin-stlchting. Hy werd latei- directeur van de afdeling-muziek van de Assumption Maria Hemelvaart) universiteit te Windsor, in de Ca nadese provincie Ontario. Toen hy daar met pensioen ging trad hy op als dirigent van het Nia gara symfonie-orkest en zette zich aan het schryven van zyn memoires. Glinski heeft haast 30 boeken ge schreven waarvan vele over zyn landgenoot de pianist en componist Chopin. Wim van den Heuvel en Anne-Marie Heyligers in het legermilieu. FRED BASSET KEUR'5 AU&S iS KLAAR EN ViE-r PgZE VÊRMOWMINJG ZAL N.&MAN? OMS MERKENDEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1976 | | pagina 15