toegelicht
in het
"Herenleed" hoort thuis
totaalpakket
(JVJvandaag...
...en
vergeet dus
de kaas uit het
vuistje niet!
Sonja
savonds
ZATERDAG 27 DECEMBER 1975
PAGINA 8
(21.25-
AVRO Ned. 1)
De KRO-televisie brengt vanavond (20.25 uur, Nederland II)
„Welkom Thuis", een spelletjesprogramma naar een idee van
Gied Jaspers. Het spel xvordt gepresenteerd door Berend Bou-
dewijn en gespeeld door drie echtparen. Mannen en vrouwen,
die m Nederland geboren zijn, hier woonden, maar twintig
jaar of nog langer geleden emigreerden en sindsdien Neder
land niet teruggezien hebben. Kort voor het spel komen zij
uit Canada. Australië en Nieuw Zeeland terug naar „waar
hun wieg heeft gestaan". Zonder de kans te krijgen aan het
nieuwe Nederland" te snuffelen, zal Berend Boudewijn hen
in spelletjes konfronteren met Nederland.
Sonja Barend ontvangt morgenavond om 21.25 uur op Neder
land I in haar praatprogramma de schrijver A. den Doolaard,
de tennisser Evert Schneider en de kleinkunstenares Liselore
Gerritsen.
Sinds de jaren zestig hebben zich in het rooms-katholieke
kloosterleven grote veranderingen voltrokken. Vele leden van
religieuze orden konden en kunnen zich niet meer vinden
in de eeuwenoude leef- en denkpatronen en zochten nieuwe
wegen en vormen. Talrijke anderen keerden het klooster de
finitief de rug toe.
In het programma ,JZienswijze", dat „Waarom zijn zij geble
ven?" tot titel heeft en dat van 21.35 tot 2225 uur (Ned. II)
wordt uitgezonden, zullen drie leden van beschoitwende orden
een Benedictines, een Benedictijn en een Trappist ver
tellen waarom zij ook in deze tijd nog kiezen voor een leven
van gebed en afzondering.
Hans van Manen verraste de balletliefhebbers in oktober 1973
met een even ingetogen als intens dansstuk „Adagio Ham-
merklavier". De choreograaf had zijn inspiratie gevonden in
de buitengewoon subtiele, uiterst langzame vertolking, die de
pianist Christoph Eschenback op de grammofoonplaat heeft
vastgelegd xxin het Adagio uit Ludwig van Beethovens Ham-
merklavier-sonate (opus 106).
Met behulp van één elektronische camera, die het gehele bal
let met zijn drie grote duetten in één vloeiende beweging re
gistreerde, verzorgde regisseur Klaus Lindemann van de Duit
se televisie (WDR) een voorbeeldige opname van „Adagio
Hammerklavier"dat van 22.35 tot 23.05 uur (Ned. II) wordt
uitgezonden.
TROS: 7.00 Nieuwe. 7.02 (S) Ont
bijt soos (7.30 Nieuwe. 7.41 Aktua
8.30 Nieuws. 8.36 Gymn. voor de hxiis-
ouw). 10.00 (S) Voor de kleuters.
Sphinx. VPRO
presenteert
Nieuws. 12.41 Piet
enteert. 13.30 Mi
Permanent wave. 15.29 Nleu'
Nova Zembla. EO: 16.15 De EO deze
week. 16.20 (S) Licht en uitzicht. 17.00
EO-Metterdaad. 17.05 (S) Eigen wijs.
OverheLdsvo
samenleving
Klankbord.
Op deze pagina twee foto's van de actrice Ellen Vogel. De ene foto laat Ellen Vogel zien samen
met de beeldende kunstenaar Theo Swagemakers, die op het ogenblik de laatste hand legt aan
een schilderij van de actrice. Het schilderij zal aan de gemeente Amsterdam xvorden aangeboden
en een plaats krijgen in de Stadsschouwburg.
Op de andere foto ziet U Ellen Vogel met de acteur Ton Kuyl in de vijfde aflevering van de te
levisieserie „Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan", die morgenavond xvordt uitgezonden.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend-
gym. 7.20 Te Deum Laudomus. 7.54
Het levende woord. 8.00 Nieuws. 8.11
Hier en nu. 8.25 (S) Muziek ln uw
straatje. 9.00 (S) Plein Publiek (9.35
Waterstanden). 11.00 Nieuws. 11.03
Banden met muziek. 12.00 (S) Het
nuttigen van etenswaren is toegestaan.
13.00 Nieuws. 13.11 (S) Hier en Nu.
13.30 (S) Onder schooltijd in de va
kantie. NOS: 14.50 Den Haag deze
week. 15.00 Kijk op buitenland NCRV:
15.30 (S) In t zl'lver. (16.00 Nieuws).
17XX) (8) The Millers. 17.25 (S)
Draaitafel. 17.65 Med.
Hilversum III
KRO: 7.02 (S) Drie op Je boterham.
AVRO: 9.03 (S) De Negen Uur Show.
1003 (S) Pep op drie. 11.03 Radio
journaal. 11.06 (S) Poetbus 700. 12.03
(S) Joost den Draayer. 14.03 Radio
journaal. 14.06 (S) Pop-Kontakt I.
15-03 (S) Pop-Kontakt n, 16.03 (S) De
Hltmeestere. (17.03 Radiojournaal
Hilversum IV
VARA: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Groot en
klein. 9.00 Nieuws. 902 Wonen, ver
schil tussen huls en thuis. 9.35 Kinde
ren een kwartje? 10.00 (S) Peest der
herkenning. 12.00 (S) Omroeporkest.
13.00 (S) Maak nader kennis met
de serenade. 14.00 Nieuws 14.02 Keu
ren en kiezen. 14.30 Gedichten van
zojuist. 15.00 (8) Muziek van formaat.
je wilt, een paar vrienden van
wie verwacht mag worden dat zij
ook in dat speciale programma
geïnteresseerd zijn laten zich de
zoutjes en stukjes leverworst sma
ken, en als het ook maar enigs
zins mogelijk is moet als specia
le eregast een van de medewer
kers aan 't programma aanwe
zig zijn, al is het maar een ka
belsjouwer.... gelooft u me, op die
manier ds ieder kijkavond een
feestavond.
Die video-opname die ik van
Herenleed zag, zag ik ten huize
van de regisseur, bovendien ken
ik Duyne, Armando en Selfkdc-
ker persoonlijk, en als ik dus zeg
dat ik die proef opname van He
renleed indrukwekkend vond, zegt
dat lang niet alles. Zo min als
het veel zegt dat ik de
eerste aflevering die metterdlaad
van het henezen Herenleed werd
uitgezonden, minder imponerend
vond. Wat was inmiddels ge
beurd? De KRO had de proef op
name die door Berend Boude
wijn geregisseerd was gezien, had
het vermoedelijk machtig mooi
en interessant gevonden, maar
zag niet tegelijkertijd een drom
van kijkers opdoemen, en besloot
daarom van de eer af te zien. De
proefopname kwam vervolgens
terecht bij de VPRO, wat niet zo
verwonderlijk is, want Cher
ry Duyns was al verbonden aan
de VPRO via "Berichten uit de
samenleving". Bovendien is het
een soort minderheidspro-
gramma, dat Je tegenwoordig al
leen nog maar bij de VPRO ver
wacht: het Mickery van de tele
visie.
De VPRO zag er wel heil in,
had echter na het Herodotus-
fiasco geen geld meer voor een
free-lance-regisseur, en liet het
karwei daarom klaren door re-
gisseur-dn - vaste-dienst Krijn
Terbraak, die zijn woestijnerva
ring in Egypte meebracht voor de
zandverstuivingslokiatie van He
renleed. Puttend uit mijn herin
nering wat die proefopname be
treft, zag ik weiinig verschil in re
gie-aanpak tussen Berend Boude
wijn en Krijn Terbraak, het zal
dan ook niet daaraan hebben ge
legen dat ik deze eerste officiële
Herenleed-aflevering minder als
een overrompelingsactie onder
ging dan de eerste officieuze. Ik
denk toch dat de verrassing er
een beetje af was. De verrassing
van de "acteurs" die geen acteurs
zijn, mar in dit genre, waarin 't
er op aan komt op onnatuurlijke
wijze korte zinnetjes te zeggen die
hun lading ontlenen aan een ab
surdistisch mengsel van Becket
Wachten op Godot), Ionesco (De
kale zangeres) en Laurel and
Hardy (Sons of the desert), en
perfect op him plaats blijken. De
verrassing ook van het totaal an
dere.
Er zijn wel meer programma's
die niet op een groot pu-
"Herenleed" met Armando, Johnny the Selfkicker en Cherry Duyns.
bliek mokken, maar program
ma's die op een minimaal publiek
en dan nog raak schieten ook, die
zijn uiterst zeldzaam. Ik ben be
nieuwd of de aanvankelijk wat
weggeëbde spanning bij de volgen
de aflevering weer terugkomt. Ik
hoop het. Want programma's als
Herenleed horen ook in het ge
wenste totaalpakket thuis. Totaal
is immers totaal, en niet: totaal
minus die programma's waar
niet al te veel mensen plezier aan
beleven. Al blijft het maar be
perkt tot die kleine groep men
sen die André van Duin niet zien
zitten en daarvoor gecom
penseerd worden door Herenleed,
dan hebben we dank zij die com
pensatieregeling toch weer iets
bereikt van een totaalpakket voor
een totaalpubliek.
En voor het overige ben ik van
mening dat er minder slordig
met de kijkers moet worden om
gesprongen. De KRO koopt 50
minuten aan van 'het Gala de 1'
Union des Artistes 1975. Een vast
terugkerend nummer, het als de
prorns. Altijd leuk, altijd aardig.
Weliswaar zie je in een door
snee-piste circus toeren van een
minstens even hoog niveau,
maar het aardige is nu juist dat
geen circusartiesten aan de
trapeuze hangen of zich in de
leeuwenkooi wagen, maar ac
teurs en actrices, bekend van het
toneel, de film, de televisie of het
ballet. Zij trainen maanden om
voor enkele minuten de blits te
maken bij hun collega's en hun
publiek, ten bate van de armlas
tige collega-acteurs die zij eerder
het brood uit de mond hebben
gestoten. Zo ongeveer moet je
cat Zien.
Ik herinner me nog levensge
vaarlijke toeren in de nok van
het circus van Jean-Paul Bel-
mondo en Alain Delon, Jongens
die het zich, gezien hun eigen
carrière, niet konden veroor
loven zich te beperken tot de rol
van de goochelaar die een dun
ne actrice met behulp van een
kist van een echte goochelaar
weet weg te toveren. Of Marie
ne Dietrich, die de hele avond
verkleed als staljongen de rom
mel in de piste bleek te hebben
opgeruimd. Leuke dingen voor da
mensen. Maar ja, niet al die op-
tredenen zijn even beroemd als
Delon en Belmondo, dus als ik
Marcha Grant schier naakt in
de touwen zie hangen, en als
Sydne Rome zich in de leeuwen-
kooi waagt, en als Marie Dubois
de tanden van de poedels trot
seert en als Annie Duperrey en
Francis Perrin inderdaad bloed
stollend te werk gaan aan de
trapeze, dan wil ik wel eens we
ten wie dat eigenlijk zijn.
Als wij zo'n programma maak
ten met Ko vain Dijk en Ted de
Braak en Pleuni Touw en Pier
re Janssen en Martine Bijl er in,
dan zou de Franse televisie bij
eventuele overname toch ook de
moeite moeten nemen om al die
voor ons overbekende maar voor
de Fransen onbekende artiesten
even te situeren. De Fransen
deden het zelf een keertje, toen
zij terloops mededeelden dat
Michael Deemard eter danser
van de opera was, blijkbaar om
dat zij vreesden dat veel Fran
sen hem anders niet zouden
kunnen thuisbrengen. Want dat
is immers de thrill van zo'n pro
gramma: Sydne Rome speelt,
verleidelijke rollen in speelfilms,
en nu staat ze tussen de leeu
wen. Pas als je weet dat Wille-
ke Albert! nooit eerder aan de
trapeze heeft gehangen, is het
interessant haar daarin bezig te
zien. Andens kun je net zo goed
denken dat je naar een zwak
begaafde trapeze-werkster zit te
kijken. Conclusie: een program
ma aankopen en ondertitelen is
vaak niet voldoende. Je moet
het ook nog hapklaar maken
voor de Nederlandse kijkers.
De eerste aflevering van Heren
leed-nieuwe-stijl (dus nog steeds
geschreven door Oherry Duyns en
Armando, maar niet langer door
door de beide schrijvers zelf, plus
Johnny the Selfkicker als deftige
dame) zag ik alweer een klein
jaar geleden op de video. Het
was een proefopname, gemaakt
door Berend Boudewijn voor de
KRO, en ik was behoorlijk on
der de indruk. Nou zegt dat niet
alles. Vroeger ging ik nog wel
eens naar een "previewing" van
een programma, een voorbezichti
ging waarbij je door de omroep
vereniging die iets nieuws te bie
den heeft allerhartelijks ontvan
gen wordt, als het even kan in
een uitspanning waar drank en
zoutjes worden verstrekt, en na
tuurlijk in het bijzijn van de re
gisseur, de schrijver, de hoofdrol
spelers, de scriptgirl, het hoofd
van de betreffende afdeling in
nog iemand, zodat het buitenge
woon veel geesteskracht vereist
om a) halverwege de vertoning
in slaap te vallen, b) hardop te
geeuwen, c) na een kwartier op
te staan en na een gemompelde
groet te vertrekken, d) hoofd
schuddend en mopperen de ver
toning te verstoren, of e) na af
loop te zeggen dat je ver in Je
herinnering moet teruggaan om
zoeits mallotigs banaals en on
machtigs tegen te komen. Ter
wijl dit toch de normale, na
tuurlijke reacties zijn van een
tv-critacus als hij thuis zit te kij
ken.
Maar nog afgezien, van die
"sociale druk" waaronder je zo'n
previewing bekijkt, is er ook nog
het verschijnsel dat Je een pro
gramma dat niet tussen een ac-
tualiteitenrdbriek en een toppop-
programma ineengeklemd zit,
maar dat speciaal voor jou en
enkele andere uitverkorenen on
der de best denkbare omstandig
heden ("kan Je de kleur nog even
scherper afstellen, en het geluid
is ook niet optimaal") en in het
halfduister wordt afgedraaid, au
tomatisch 30 pet mooier, beber,
spannender en intrigerender lijkt
dan het ls. Of 'beter gezegd1: dan
het later, als het gewoon op het
scherm komt, blijkt te aijn.
Misschien zou daar deze les uit
te leren zijn, dat als je optimaal
van je tv-apparaat wilt genieten
je dan elke avond een program
ma moet selecteren, en dat dan
met alle egards moet ontvangen.
Het scherm blijft dus zwart tot
aan het afgesproken tijdstip, er
staan zoutjes klaar en een blad
met verschillende drankjes waar
Je vanaf kunt nemen zoveel als
■ekplaten. 21.00 (S) Voor
wil. veel muziek in aue va-
(22.30-22.40 Nieuws). 23-56-24.00
Hilversum H
VARA: 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van
»rtjes. 19.20
verzoekpla-
20.05 (S)
k wenspro-
kunst. 22.45 (S) Gulta-
i-kl'ankbeeld. 23.30
DB televisie bood tijdens de kerstda
gen geen argumenten om- thuis te
blijven. Geen spectaculaire show of
eenmalige dramaproduktie van eigen
makelij. HaJserna en Gerard Cox bij
de VARA, dat was de topper. Ze zijn
vaak op radio of buis, hun show is al
bekend door theater en plaat, maar
wanneer deze nadelen even overboord
worden gezet, dan blijft een best on
derhoudend programma over. Over
Gerard Cox's zelfbespotting in ,,'t
Is weer voorbij die mooie zomer" had
ik gelezen, maar het bleek leuker dan
verwacht. Lachen geblazen dus. Het
viel me wel op, dat het tweetal nogal
eens de aandacht vestigde op hun
beider geslachtsdelen, maar ach, leder
programma heeft zijn zwakke plek
ken.
Zowaar had de VARA ook nog een
aflevering (uit 1974) van die pracht-
serie „Daar komen de schutters" in
petto, waarin een neergeschoten kal
koen figureerde. Dus zeg niet dat
Hilversum niet op het kerstfeest, in
speelt. Zo was gisteravond „White
Christmas'* met Bircg Crosby en
Danny Kaye nog bij de TROS te zien.
Voor de derde keer op tv.
Willem Duys is zo'n tv-man die nooit
vergeet op de kalender te kijken. Hij
pleegt dan ook van een kerst-vuist te
spreken: met sneeuw, veel dieren en
Willem Duys persoonlijk in smoking.
Speciaal voor deze gelegenheid had
den de vuist-producers de Blue Dia
monds tijdens een vakantie op de
Can arische eilanden gestoord, en dat
het zangduo voor drie minuten in
zo'n show helemaal naar Nederland js
gevlogen. Dat vind ik het gekste, dat
ik tijdens de kerstdagen hoorde.
Het indrukwekkendste programma
van de drie tv-avonden werd woens
dag door de NOS uitgezonden. Een
Engels tv-spel uit 1973, een bewerking
naar de hedendaagse realiteit toe van
Shakespeares toneelstuk Julius Cea-
sar. In de BBC-versie van John Bo-
wen werd door een klassieke vorm*
geving (zowel in het uiterlijk van de
acteurs als ln de modern-wonen-in
terieurs) en met handhaving van be
staande elementen (het verhaal, de
filosofie, zelfs complete zinnen) zowel
Shakespeare als de tv-kijker keurig
behandeld. Een waar genot.
NOS: 18.03 (S) Joost, mag niet eten.
NCRV: 19.03 (S) Discorama. 20.02 (S)
Filter Furore Show: afscheidsprogram.-
ma. 22.02 (S) Sbrlotly Country Style.
22.30 (S) Jazz time. 23.02 (S) Sport-
show. 0.02 (S) Late date. 2.02 (S)
Bent u daar inog? 6.02 (S) Al wakker?
6.45-7.00 (S) Zondagmorgen.
ZONDAG 28 DECEMBER
Hilversum I
VARA: 8.CO Nws. 8.10 Weenof
Jaar kerkelijke zendtijd 19.58 Wilde
ganzen. NOS: 20.00 (S) Promenade
Orkest: licht klass. muz. 20.30 Gast
college. 21.15 (S) Nordrlng Radio Priz
weer 9.30 Humanistisch Verb.
f geen
IKOR:
10.00 Onderweg. 10.30 Evangelische
kerkdienst. 11.25 Wilde ganzen. 11.30
Wilde ganzen 1975. AVRO: 12.00 (S)
Muzikaal onthaal. 13.00 Nieuws. 13.10
De toestand in de wereld. 13.19 Ra
diojournaal. 13.30 Delta: muz en in
formatie. KRO: 14.00 Kruispunt, in
formatief mag. 14.30 (S)
ziek. 15.15 (S) Aan dt
mentsprogramma. 16.15 (S) Souvenirs.
AVRO: 7.02 (S) Ko, de boawachter-
show.8.02 (S) Juist op zondag met
sport informatie. 10.02 (S) Muz, Mo
zaïek. VARA: 11.30 Cabaretprogramma.
12.20 (S) Klink Klaar. 13.02 (S) NAR:
Nederlandse Artiesten Revue. NOS:
14 02 (S) Play-Baok: het hitjaar 1975.
16.30 Totouitslagen, 18.02 (S) NOS-
Ichte muziek. 16.45 Hoe gaat het, wel-
CVK: Schriftnoten, nwe
platen. N
18.40 (S) Zondagavo:
^a^m^00nplaten- NCRV: 18.30 Nws.
tor vogels. 1.02-7.00 (S) De week
Hilversum IV
Veronica: 8.00 Nieuws. 8.02 (S) Ve
ronica op 4: Het eerste uur. NOS:
9-Oo (S) Discotabel. 10.00 (S) Musi ca
Religiusa 11.00 (S) Pür Ellse met
Artiestengala
Door
Nico Scheepmaker
NEDERLAND I
15.30 Journaal (NOS)
15.32 Twee jaar vakantie (KRO)
18.50 De rode autobus (KRO)
17.40 Kunt u me de weg naar Hameien veitellen merleerf
KRO)
18.45 Tv-informatie voor Marokkanen (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 't Spant er om (VARA)
20.00 Niks voor niks (VARA)
21.35 Journaal (NOS)
21.50 De liefde voor het leven (VARA)
22,20 Simon Carmiggelt (VARA)
23.30 Journaal (NOS)
23.35 Het lied van de week (IKOR)
NEDERLAND II
18.45 BrigadieT Dog (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Wickie de Viking (KRO)
19.30 The Flintstones (KRO)
20.00 Journaal (NOS)
20.25 Welkom thuis (KRO)
32.00 Na de droogte (KRO)
22.40 Elton John (KRO)
23.30 Journaal (NOS)
ZONDAG 28 DECEMBER
NEDERLAND I
16.00 Journaal (NOS)
16.02 Het programma met de muis (NOS)
16.28 Osibisa hits Holland, muziek programma (NOS)
16.48 Supermuis (NOS)
16.55 Voetbal- en toto-uitslagen (NOS)
17.00 Vesper (IKOR)
17.30 Wilde Ganzen (IKOR)
17.32 Vier op één rij (NOS)
18.55 TV-informatic voor Turken (NOS)
19.00 Journaal (NOS)
19.05 Het wonder der natuur: Guatemala (AVRO)
19.30 Jonge mensen op het concertpodium (AVRO)
20.25 Hier Parijs, hier Jan Brusse (AVRO)
20.35 Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan (5)
(AVRO)
21.25 Sonja *s avonds (AVRO)
22.15 Tekstpierement (AVRO)
22.45 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.25 Woord voor woord (IKOR-KRO/RKK)
18.30 Brigadier Dog (NOS)
18.35 De zwarte pijl (NOS)
19.00 Panoramiek (NOS)
19.15 Studio Sport (NOS)
20.00 Dokter Ja, dokter nee (NOS)
20.05 De Canadese popgroep Beau Dommage (NOS)
20.30 Dokter ja, dokter nee (NOS)
21.06 Reportage 2e helft BarcelonaReal Madrid (NOS)
21.45 Journaal (NOS)
21.50 Zienswijze (NOS)
32.56 Adagio Hammerklavier (NOS)
23.20 Journaal (NOS)