toegelicht in het "Herenleed" hoort thuis totaalpakket (JVJvandaag... ...en vergeet dus de kaas uit het vuistje niet! Sonja savonds ZATERDAG 27 DECEMBER 1975 PAGINA 8 (21.25- AVRO Ned. 1) De KRO-televisie brengt vanavond (20.25 uur, Nederland II) „Welkom Thuis", een spelletjesprogramma naar een idee van Gied Jaspers. Het spel xvordt gepresenteerd door Berend Bou- dewijn en gespeeld door drie echtparen. Mannen en vrouwen, die m Nederland geboren zijn, hier woonden, maar twintig jaar of nog langer geleden emigreerden en sindsdien Neder land niet teruggezien hebben. Kort voor het spel komen zij uit Canada. Australië en Nieuw Zeeland terug naar „waar hun wieg heeft gestaan". Zonder de kans te krijgen aan het nieuwe Nederland" te snuffelen, zal Berend Boudewijn hen in spelletjes konfronteren met Nederland. Sonja Barend ontvangt morgenavond om 21.25 uur op Neder land I in haar praatprogramma de schrijver A. den Doolaard, de tennisser Evert Schneider en de kleinkunstenares Liselore Gerritsen. Sinds de jaren zestig hebben zich in het rooms-katholieke kloosterleven grote veranderingen voltrokken. Vele leden van religieuze orden konden en kunnen zich niet meer vinden in de eeuwenoude leef- en denkpatronen en zochten nieuwe wegen en vormen. Talrijke anderen keerden het klooster de finitief de rug toe. In het programma ,JZienswijze", dat „Waarom zijn zij geble ven?" tot titel heeft en dat van 21.35 tot 2225 uur (Ned. II) wordt uitgezonden, zullen drie leden van beschoitwende orden een Benedictines, een Benedictijn en een Trappist ver tellen waarom zij ook in deze tijd nog kiezen voor een leven van gebed en afzondering. Hans van Manen verraste de balletliefhebbers in oktober 1973 met een even ingetogen als intens dansstuk „Adagio Ham- merklavier". De choreograaf had zijn inspiratie gevonden in de buitengewoon subtiele, uiterst langzame vertolking, die de pianist Christoph Eschenback op de grammofoonplaat heeft vastgelegd xxin het Adagio uit Ludwig van Beethovens Ham- merklavier-sonate (opus 106). Met behulp van één elektronische camera, die het gehele bal let met zijn drie grote duetten in één vloeiende beweging re gistreerde, verzorgde regisseur Klaus Lindemann van de Duit se televisie (WDR) een voorbeeldige opname van „Adagio Hammerklavier"dat van 22.35 tot 23.05 uur (Ned. II) wordt uitgezonden. TROS: 7.00 Nieuwe. 7.02 (S) Ont bijt soos (7.30 Nieuwe. 7.41 Aktua 8.30 Nieuws. 8.36 Gymn. voor de hxiis- ouw). 10.00 (S) Voor de kleuters. Sphinx. VPRO presenteert Nieuws. 12.41 Piet enteert. 13.30 Mi Permanent wave. 15.29 Nleu' Nova Zembla. EO: 16.15 De EO deze week. 16.20 (S) Licht en uitzicht. 17.00 EO-Metterdaad. 17.05 (S) Eigen wijs. OverheLdsvo samenleving Klankbord. Op deze pagina twee foto's van de actrice Ellen Vogel. De ene foto laat Ellen Vogel zien samen met de beeldende kunstenaar Theo Swagemakers, die op het ogenblik de laatste hand legt aan een schilderij van de actrice. Het schilderij zal aan de gemeente Amsterdam xvorden aangeboden en een plaats krijgen in de Stadsschouwburg. Op de andere foto ziet U Ellen Vogel met de acteur Ton Kuyl in de vijfde aflevering van de te levisieserie „Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan", die morgenavond xvordt uitgezonden. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend- gym. 7.20 Te Deum Laudomus. 7.54 Het levende woord. 8.00 Nieuws. 8.11 Hier en nu. 8.25 (S) Muziek ln uw straatje. 9.00 (S) Plein Publiek (9.35 Waterstanden). 11.00 Nieuws. 11.03 Banden met muziek. 12.00 (S) Het nuttigen van etenswaren is toegestaan. 13.00 Nieuws. 13.11 (S) Hier en Nu. 13.30 (S) Onder schooltijd in de va kantie. NOS: 14.50 Den Haag deze week. 15.00 Kijk op buitenland NCRV: 15.30 (S) In t zl'lver. (16.00 Nieuws). 17XX) (8) The Millers. 17.25 (S) Draaitafel. 17.65 Med. Hilversum III KRO: 7.02 (S) Drie op Je boterham. AVRO: 9.03 (S) De Negen Uur Show. 1003 (S) Pep op drie. 11.03 Radio journaal. 11.06 (S) Poetbus 700. 12.03 (S) Joost den Draayer. 14.03 Radio journaal. 14.06 (S) Pop-Kontakt I. 15-03 (S) Pop-Kontakt n, 16.03 (S) De Hltmeestere. (17.03 Radiojournaal Hilversum IV VARA: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Groot en klein. 9.00 Nieuws. 902 Wonen, ver schil tussen huls en thuis. 9.35 Kinde ren een kwartje? 10.00 (S) Peest der herkenning. 12.00 (S) Omroeporkest. 13.00 (S) Maak nader kennis met de serenade. 14.00 Nieuws 14.02 Keu ren en kiezen. 14.30 Gedichten van zojuist. 15.00 (8) Muziek van formaat. je wilt, een paar vrienden van wie verwacht mag worden dat zij ook in dat speciale programma geïnteresseerd zijn laten zich de zoutjes en stukjes leverworst sma ken, en als het ook maar enigs zins mogelijk is moet als specia le eregast een van de medewer kers aan 't programma aanwe zig zijn, al is het maar een ka belsjouwer.... gelooft u me, op die manier ds ieder kijkavond een feestavond. Die video-opname die ik van Herenleed zag, zag ik ten huize van de regisseur, bovendien ken ik Duyne, Armando en Selfkdc- ker persoonlijk, en als ik dus zeg dat ik die proef opname van He renleed indrukwekkend vond, zegt dat lang niet alles. Zo min als het veel zegt dat ik de eerste aflevering die metterdlaad van het henezen Herenleed werd uitgezonden, minder imponerend vond. Wat was inmiddels ge beurd? De KRO had de proef op name die door Berend Boude wijn geregisseerd was gezien, had het vermoedelijk machtig mooi en interessant gevonden, maar zag niet tegelijkertijd een drom van kijkers opdoemen, en besloot daarom van de eer af te zien. De proefopname kwam vervolgens terecht bij de VPRO, wat niet zo verwonderlijk is, want Cher ry Duyns was al verbonden aan de VPRO via "Berichten uit de samenleving". Bovendien is het een soort minderheidspro- gramma, dat Je tegenwoordig al leen nog maar bij de VPRO ver wacht: het Mickery van de tele visie. De VPRO zag er wel heil in, had echter na het Herodotus- fiasco geen geld meer voor een free-lance-regisseur, en liet het karwei daarom klaren door re- gisseur-dn - vaste-dienst Krijn Terbraak, die zijn woestijnerva ring in Egypte meebracht voor de zandverstuivingslokiatie van He renleed. Puttend uit mijn herin nering wat die proefopname be treft, zag ik weiinig verschil in re gie-aanpak tussen Berend Boude wijn en Krijn Terbraak, het zal dan ook niet daaraan hebben ge legen dat ik deze eerste officiële Herenleed-aflevering minder als een overrompelingsactie onder ging dan de eerste officieuze. Ik denk toch dat de verrassing er een beetje af was. De verrassing van de "acteurs" die geen acteurs zijn, mar in dit genre, waarin 't er op aan komt op onnatuurlijke wijze korte zinnetjes te zeggen die hun lading ontlenen aan een ab surdistisch mengsel van Becket Wachten op Godot), Ionesco (De kale zangeres) en Laurel and Hardy (Sons of the desert), en perfect op him plaats blijken. De verrassing ook van het totaal an dere. Er zijn wel meer programma's die niet op een groot pu- "Herenleed" met Armando, Johnny the Selfkicker en Cherry Duyns. bliek mokken, maar program ma's die op een minimaal publiek en dan nog raak schieten ook, die zijn uiterst zeldzaam. Ik ben be nieuwd of de aanvankelijk wat weggeëbde spanning bij de volgen de aflevering weer terugkomt. Ik hoop het. Want programma's als Herenleed horen ook in het ge wenste totaalpakket thuis. Totaal is immers totaal, en niet: totaal minus die programma's waar niet al te veel mensen plezier aan beleven. Al blijft het maar be perkt tot die kleine groep men sen die André van Duin niet zien zitten en daarvoor gecom penseerd worden door Herenleed, dan hebben we dank zij die com pensatieregeling toch weer iets bereikt van een totaalpakket voor een totaalpubliek. En voor het overige ben ik van mening dat er minder slordig met de kijkers moet worden om gesprongen. De KRO koopt 50 minuten aan van 'het Gala de 1' Union des Artistes 1975. Een vast terugkerend nummer, het als de prorns. Altijd leuk, altijd aardig. Weliswaar zie je in een door snee-piste circus toeren van een minstens even hoog niveau, maar het aardige is nu juist dat geen circusartiesten aan de trapeuze hangen of zich in de leeuwenkooi wagen, maar ac teurs en actrices, bekend van het toneel, de film, de televisie of het ballet. Zij trainen maanden om voor enkele minuten de blits te maken bij hun collega's en hun publiek, ten bate van de armlas tige collega-acteurs die zij eerder het brood uit de mond hebben gestoten. Zo ongeveer moet je cat Zien. Ik herinner me nog levensge vaarlijke toeren in de nok van het circus van Jean-Paul Bel- mondo en Alain Delon, Jongens die het zich, gezien hun eigen carrière, niet konden veroor loven zich te beperken tot de rol van de goochelaar die een dun ne actrice met behulp van een kist van een echte goochelaar weet weg te toveren. Of Marie ne Dietrich, die de hele avond verkleed als staljongen de rom mel in de piste bleek te hebben opgeruimd. Leuke dingen voor da mensen. Maar ja, niet al die op- tredenen zijn even beroemd als Delon en Belmondo, dus als ik Marcha Grant schier naakt in de touwen zie hangen, en als Sydne Rome zich in de leeuwen- kooi waagt, en als Marie Dubois de tanden van de poedels trot seert en als Annie Duperrey en Francis Perrin inderdaad bloed stollend te werk gaan aan de trapeze, dan wil ik wel eens we ten wie dat eigenlijk zijn. Als wij zo'n programma maak ten met Ko vain Dijk en Ted de Braak en Pleuni Touw en Pier re Janssen en Martine Bijl er in, dan zou de Franse televisie bij eventuele overname toch ook de moeite moeten nemen om al die voor ons overbekende maar voor de Fransen onbekende artiesten even te situeren. De Fransen deden het zelf een keertje, toen zij terloops mededeelden dat Michael Deemard eter danser van de opera was, blijkbaar om dat zij vreesden dat veel Fran sen hem anders niet zouden kunnen thuisbrengen. Want dat is immers de thrill van zo'n pro gramma: Sydne Rome speelt, verleidelijke rollen in speelfilms, en nu staat ze tussen de leeu wen. Pas als je weet dat Wille- ke Albert! nooit eerder aan de trapeze heeft gehangen, is het interessant haar daarin bezig te zien. Andens kun je net zo goed denken dat je naar een zwak begaafde trapeze-werkster zit te kijken. Conclusie: een program ma aankopen en ondertitelen is vaak niet voldoende. Je moet het ook nog hapklaar maken voor de Nederlandse kijkers. De eerste aflevering van Heren leed-nieuwe-stijl (dus nog steeds geschreven door Oherry Duyns en Armando, maar niet langer door door de beide schrijvers zelf, plus Johnny the Selfkicker als deftige dame) zag ik alweer een klein jaar geleden op de video. Het was een proefopname, gemaakt door Berend Boudewijn voor de KRO, en ik was behoorlijk on der de indruk. Nou zegt dat niet alles. Vroeger ging ik nog wel eens naar een "previewing" van een programma, een voorbezichti ging waarbij je door de omroep vereniging die iets nieuws te bie den heeft allerhartelijks ontvan gen wordt, als het even kan in een uitspanning waar drank en zoutjes worden verstrekt, en na tuurlijk in het bijzijn van de re gisseur, de schrijver, de hoofdrol spelers, de scriptgirl, het hoofd van de betreffende afdeling in nog iemand, zodat het buitenge woon veel geesteskracht vereist om a) halverwege de vertoning in slaap te vallen, b) hardop te geeuwen, c) na een kwartier op te staan en na een gemompelde groet te vertrekken, d) hoofd schuddend en mopperen de ver toning te verstoren, of e) na af loop te zeggen dat je ver in Je herinnering moet teruggaan om zoeits mallotigs banaals en on machtigs tegen te komen. Ter wijl dit toch de normale, na tuurlijke reacties zijn van een tv-critacus als hij thuis zit te kij ken. Maar nog afgezien, van die "sociale druk" waaronder je zo'n previewing bekijkt, is er ook nog het verschijnsel dat Je een pro gramma dat niet tussen een ac- tualiteitenrdbriek en een toppop- programma ineengeklemd zit, maar dat speciaal voor jou en enkele andere uitverkorenen on der de best denkbare omstandig heden ("kan Je de kleur nog even scherper afstellen, en het geluid is ook niet optimaal") en in het halfduister wordt afgedraaid, au tomatisch 30 pet mooier, beber, spannender en intrigerender lijkt dan het ls. Of 'beter gezegd1: dan het later, als het gewoon op het scherm komt, blijkt te aijn. Misschien zou daar deze les uit te leren zijn, dat als je optimaal van je tv-apparaat wilt genieten je dan elke avond een program ma moet selecteren, en dat dan met alle egards moet ontvangen. Het scherm blijft dus zwart tot aan het afgesproken tijdstip, er staan zoutjes klaar en een blad met verschillende drankjes waar Je vanaf kunt nemen zoveel als ■ekplaten. 21.00 (S) Voor wil. veel muziek in aue va- (22.30-22.40 Nieuws). 23-56-24.00 Hilversum H VARA: 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van »rtjes. 19.20 verzoekpla- 20.05 (S) k wenspro- kunst. 22.45 (S) Gulta- i-kl'ankbeeld. 23.30 DB televisie bood tijdens de kerstda gen geen argumenten om- thuis te blijven. Geen spectaculaire show of eenmalige dramaproduktie van eigen makelij. HaJserna en Gerard Cox bij de VARA, dat was de topper. Ze zijn vaak op radio of buis, hun show is al bekend door theater en plaat, maar wanneer deze nadelen even overboord worden gezet, dan blijft een best on derhoudend programma over. Over Gerard Cox's zelfbespotting in ,,'t Is weer voorbij die mooie zomer" had ik gelezen, maar het bleek leuker dan verwacht. Lachen geblazen dus. Het viel me wel op, dat het tweetal nogal eens de aandacht vestigde op hun beider geslachtsdelen, maar ach, leder programma heeft zijn zwakke plek ken. Zowaar had de VARA ook nog een aflevering (uit 1974) van die pracht- serie „Daar komen de schutters" in petto, waarin een neergeschoten kal koen figureerde. Dus zeg niet dat Hilversum niet op het kerstfeest, in speelt. Zo was gisteravond „White Christmas'* met Bircg Crosby en Danny Kaye nog bij de TROS te zien. Voor de derde keer op tv. Willem Duys is zo'n tv-man die nooit vergeet op de kalender te kijken. Hij pleegt dan ook van een kerst-vuist te spreken: met sneeuw, veel dieren en Willem Duys persoonlijk in smoking. Speciaal voor deze gelegenheid had den de vuist-producers de Blue Dia monds tijdens een vakantie op de Can arische eilanden gestoord, en dat het zangduo voor drie minuten in zo'n show helemaal naar Nederland js gevlogen. Dat vind ik het gekste, dat ik tijdens de kerstdagen hoorde. Het indrukwekkendste programma van de drie tv-avonden werd woens dag door de NOS uitgezonden. Een Engels tv-spel uit 1973, een bewerking naar de hedendaagse realiteit toe van Shakespeares toneelstuk Julius Cea- sar. In de BBC-versie van John Bo- wen werd door een klassieke vorm* geving (zowel in het uiterlijk van de acteurs als ln de modern-wonen-in terieurs) en met handhaving van be staande elementen (het verhaal, de filosofie, zelfs complete zinnen) zowel Shakespeare als de tv-kijker keurig behandeld. Een waar genot. NOS: 18.03 (S) Joost, mag niet eten. NCRV: 19.03 (S) Discorama. 20.02 (S) Filter Furore Show: afscheidsprogram.- ma. 22.02 (S) Sbrlotly Country Style. 22.30 (S) Jazz time. 23.02 (S) Sport- show. 0.02 (S) Late date. 2.02 (S) Bent u daar inog? 6.02 (S) Al wakker? 6.45-7.00 (S) Zondagmorgen. ZONDAG 28 DECEMBER Hilversum I VARA: 8.CO Nws. 8.10 Weenof Jaar kerkelijke zendtijd 19.58 Wilde ganzen. NOS: 20.00 (S) Promenade Orkest: licht klass. muz. 20.30 Gast college. 21.15 (S) Nordrlng Radio Priz weer 9.30 Humanistisch Verb. f geen IKOR: 10.00 Onderweg. 10.30 Evangelische kerkdienst. 11.25 Wilde ganzen. 11.30 Wilde ganzen 1975. AVRO: 12.00 (S) Muzikaal onthaal. 13.00 Nieuws. 13.10 De toestand in de wereld. 13.19 Ra diojournaal. 13.30 Delta: muz en in formatie. KRO: 14.00 Kruispunt, in formatief mag. 14.30 (S) ziek. 15.15 (S) Aan dt mentsprogramma. 16.15 (S) Souvenirs. AVRO: 7.02 (S) Ko, de boawachter- show.8.02 (S) Juist op zondag met sport informatie. 10.02 (S) Muz, Mo zaïek. VARA: 11.30 Cabaretprogramma. 12.20 (S) Klink Klaar. 13.02 (S) NAR: Nederlandse Artiesten Revue. NOS: 14 02 (S) Play-Baok: het hitjaar 1975. 16.30 Totouitslagen, 18.02 (S) NOS- Ichte muziek. 16.45 Hoe gaat het, wel- CVK: Schriftnoten, nwe platen. N 18.40 (S) Zondagavo: ^a^m^00nplaten- NCRV: 18.30 Nws. tor vogels. 1.02-7.00 (S) De week Hilversum IV Veronica: 8.00 Nieuws. 8.02 (S) Ve ronica op 4: Het eerste uur. NOS: 9-Oo (S) Discotabel. 10.00 (S) Musi ca Religiusa 11.00 (S) Pür Ellse met Artiestengala Door Nico Scheepmaker NEDERLAND I 15.30 Journaal (NOS) 15.32 Twee jaar vakantie (KRO) 18.50 De rode autobus (KRO) 17.40 Kunt u me de weg naar Hameien veitellen merleerf KRO) 18.45 Tv-informatie voor Marokkanen (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 't Spant er om (VARA) 20.00 Niks voor niks (VARA) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 De liefde voor het leven (VARA) 22,20 Simon Carmiggelt (VARA) 23.30 Journaal (NOS) 23.35 Het lied van de week (IKOR) NEDERLAND II 18.45 BrigadieT Dog (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Wickie de Viking (KRO) 19.30 The Flintstones (KRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.25 Welkom thuis (KRO) 32.00 Na de droogte (KRO) 22.40 Elton John (KRO) 23.30 Journaal (NOS) ZONDAG 28 DECEMBER NEDERLAND I 16.00 Journaal (NOS) 16.02 Het programma met de muis (NOS) 16.28 Osibisa hits Holland, muziek programma (NOS) 16.48 Supermuis (NOS) 16.55 Voetbal- en toto-uitslagen (NOS) 17.00 Vesper (IKOR) 17.30 Wilde Ganzen (IKOR) 17.32 Vier op één rij (NOS) 18.55 TV-informatic voor Turken (NOS) 19.00 Journaal (NOS) 19.05 Het wonder der natuur: Guatemala (AVRO) 19.30 Jonge mensen op het concertpodium (AVRO) 20.25 Hier Parijs, hier Jan Brusse (AVRO) 20.35 Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan (5) (AVRO) 21.25 Sonja *s avonds (AVRO) 22.15 Tekstpierement (AVRO) 22.45 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.25 Woord voor woord (IKOR-KRO/RKK) 18.30 Brigadier Dog (NOS) 18.35 De zwarte pijl (NOS) 19.00 Panoramiek (NOS) 19.15 Studio Sport (NOS) 20.00 Dokter Ja, dokter nee (NOS) 20.05 De Canadese popgroep Beau Dommage (NOS) 20.30 Dokter ja, dokter nee (NOS) 21.06 Reportage 2e helft BarcelonaReal Madrid (NOS) 21.45 Journaal (NOS) 21.50 Zienswijze (NOS) 32.56 Adagio Hammerklavier (NOS) 23.20 Journaal (NOS)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5