'We zijn er niet voor een
mooi stukje na de preek'
Kerkdiensten
Hiitinnriiiiaiajp
Staalwijk
hele week
kerst-inn
voor ieder
SLTSSM1 fspanf'VERWACHTING
PAGINA 4
ZATERDAG 20 DECEMBER 19'
Beroepimgswerk: Hervormde
Kerk bedankt voor Nieuw-
Stadskanaal J. L. W. Koppenhol
Huizen. Geref. Kerken: beroepen te
Lutten A. E. N. de Bruin te Pae-
sens, te Noordeloos kand. B. J. G.
Roolvink Kollum, aangenomen naar
Korhorn kand. J. C. Pockens al
daar. Geref. Kerken Vrijgemaakt
aangenomen naar Wetsinge, Sauerd
Winsum, Obei'gum kand. H. Veld
man Zwolle. Geref. Gemeenten: be
roepen te Amsterdam-centrum J.
Karens Opheusden.
Cantorij van Hooglandse kerk krijgt een vaste zondag
LEIDEN "Onze ervaring is
dat een kerst-inn die met name
mikt op bejaarden en eenzamen,
niet aanslaat. Vorig jaar hebben
we hier een 130 mensen ontvan
gen en daarvan waren er niet
meer dan zes bejaard of een-
De man die ons dit vertelde was
ds. R. Steenstra, hervormd pre
dikant in Leiden. Hij is als wijk-
predikant betrokken bij de vol
gende week in het wijkgebouw
"Staalwijk" aan de Herenstraat
te houden kerst-inn, waarvan de
organisatie berust bij het diens
tencentrum Tuinstadwijk en het
Experimenteel Kerkewerk.
Die 130 mensen vindt hij ook
wat aan de lage kant, vandaar
dat men nu een, wat hij noemt
"agressieve" reclame in de wijde
omgeving van Staalwijk heeft ge
voerd: er zijn niet minder dan
5000 folders met het volledige
programma verspreid.
De kerst-inn is dus bedoeld
voor iedereen. "Het is gebleken,
dat er ook in andere bevolkings
groepen behoefte aan bestaat. Bo
vendien willen we het niet tot de
Tuinstadwijk beperken".
Als mensen gehaald willen wor
den. kan dat. Ze hoeven maar te
bellen (telefoon 144112) en er
komt terstond een auto. En zijn
er soms kerst-inn-gangers die een
hele dag willen bijven, met eten
erbij, dan zal geen gastvrouw of
gastheer daar een stokje voor ste
ken. Een van de gastheren heeft
al iemand gesproken die dat vast
van plan is. Ds. Steenstra raakt
er niet van uit zijn evenwicht.
"Alles kan. Wonderen vervullen
we direct. Alleen het gewone werk
moet op die dagen even wachten.
Er zal wel een beroep gedaan
worden op ons improvisatiever
mogen, maar geregeld wórdt het.
gewoon bij het organisatiepakket
van het ontvangst-team. We heb
ben een keuken waar wat klaar
gemaakt kan worden, en als het
nodig is kunnen we ook rekenen
op hulp van buiten".
„Ik red me wel"
Maar hoe zit het dan met de
eenzamen en bejaarden?
"Er zijn er veel die zeggen: laat
mij maar thuis zitten, ik red me
wel. Toch wil ik hun nog eens
zeggen :u bent welkom. Elk ogen
blik van de dag kunt u.binnen
vallen. Zolang de kerstweek er
LEIDEN De cantorij van
de Hooglandse kerk, die dinsdag
avond met de hoboist Han Ka-
paan 'n adventsconcert geeft, gaat
met ingang van januari op de
eerste zondag van elke maand
meewerken aan de morgenkerk
dienst, ongeacht de predikant die
er voorgaat. Daarnaast blijft zij
haar incidentele medewerking aan
andere diensten verlenen.
Met deze regeling is de canitor-
organist Joop Brons, aan wie in
1969 de leiding over dit nu 25 le
den tellende koor werd toever
trouwd, erg ingenomen. "We kun
nen ons nu beter op de dienst
instellen. En de koorleden hebben
meer zekerheid wanneer ze zingen
moeten. Het geeft ook een grotere
verbondenheid met de kerk".
Alle predikanten krijgen van 't
koor hiefover een brief, want het
is natuurlijk wel de bedoeling,
dat zij het aandeel van de can
torij in de dienst op zijn waarde
weten te schatten.
In het adgemeen gesproken: je
zult de dominees te eten moeten
geven die vlak voor de dienst de
organist het lijstje met te zin
gen liederen in de hand laten
frommelen. In dat geval ontbreekt
elke voorbereiding. Een serieus
organist probeert daarin verande
ring te brengen en niet altijd zon
der resultaat.
Heel anders wordt het als een
cantorij gaat meedoen. Die moét
zich wel degelijk preparen. Joop
Brons neemt al een paar weken
tevoren contact met de predikant
op. Pas zo krijg je een goed sa
menspel, waarvan - en dat is
puur de opzet - de gemeente on
middellijk de vruchten plukt.
Brons: "Wij zijn er als canto
rij op uit, een dienende taak te
vervullen. Een cantorij moet func
tioneel zijn. Als je 't verschil met
een koor zou moeten aanduiden,
kun je zeggen, dat een cantorij
helemaal meewerkt in de dienst
en dat haar aandeel niet als een
verfraaiing moet worden gezien.
Geen mooi stukje zingen na de
preek, al kan dat natuurlijk heel
aardig zijn".
Is een cantorij, vooral met het
oog op het nieuwe Liedboek, ei
genlijk niet onmisbaar?
Joop Brons: "Ik geloof zeker
dat het Liedboek met de aanwe
zigheid van een koor geen pro
blemen geeft. Onze ervaring in
de Hooglandse kerk is niet anders
Zonder canttorij duurt het alle
maal veel langer. En dan geven
de bekende liederen die na de in
voering van het Liedboek iets
anders gezongen moeten worden,
nog de meeste moeilijkheden. Ja
krijgt die oude melodieën er bij
na niet meer uit.
Om een gemeente te oefenen,
is een koor haast nog belangrij
nog niet is, kunnen ze er nogal
makkelijk over praten, maar zit
ten ze er middenin, dan kan het
verlangen naar menselijk contact
weieens te sterk worden. Welnu
dan staat Staalwijk open".
De kerst-inn loopt van maan
dagmiddag 22 december 3 uur tot
en met vrijdagavond-26 december.
Aan de opening werken het zang
koor van het dienstencntrum, een
acoordeonist en een conferencier
mee. De Leidse cantorij van Joop
Brons komt maanagavond zingen.
Dinsdagmorgen 10 uur koffie
drinken, 3 uur kerstukjes maken,
8 uur films. Woensdag 24 decem
ber 10 uur koffie met volksdansen,
's middag kerstspel en 's avonds
gewoon open, tot de volgende
morgen. Na de nachtdienst in de
Marekerk koffie en soep van 12
uur af.
Donderdag (eerste kerstdag) 10
uur koffie. 3 uur kerstmaaltijd
(Lorentzhof verzorgt 40 maaltij
den), 's avonds gewoon open.
Vrijdag 10 uur koffie, 3 uur film,
8 uur bingo.
Het programma laat alle ruimte
voor onderling contact, gesprek,
spelletjes en eigen initiatief.
Heel Staalwijk zal deze dagen
gonzen van activiteit. „Project
Staalwijk" (sociëteit voar ka
merbewoners) is boven in de weer
het dienstencentrum en Experi
menteel Kerkewerk beneden.
Overal zullen gastheren en gast
vrouwen, herkenbaar aan een
corsage, de bezoekers ten dienste
staan.
Ds. Steenstra: "Zij zullen pro
beren, demensen het gevoel te ge-,
ven dat ieder, zonder uitzonde
ring erbij hoort.
Een hele week kerst-inn voor
ieder.
Een van de vele in onze stre
ken.
•Misschien ook iets voor u?
DE Gr.
ker dan een orgel. Een orgel
laat alleen de melodie horen. Een
koor zingt ook de tekst. Dat is
een geweldig pluspunt. Wij doen
het vaak zo, dat we vóór de dienst
een lied zingen, dat tijdens de
dienst in beurtzang met de ge
meente terugkomt. Het eerste cou
plet zingt het koor, het tweede
de gemeente, enzovoort. Elke keer
als de geeente zingt gaat het
dan beter. Is het lied heel moei
lijk, dan zingt het koor een paar
coupletten voor. Je moet het als
het ware spelenderwijs doen".
Eigen zettingen
Er zijn, qua melodie, toch ook
wel minder geschikte liederen. De
kritiek op het Liedboek komt toch
érgens vandaan.
Brons: „Ik geef toe dat het Lied
boek, waar ik overigens heel blij
mee ben - er staat toch niiet voor
niets in de spalmen: zingt de
Heer 'n nieuw lied - houterig
zettingen bevat. Technisch zal er
niets op aan te merken zijn, maar
ze klinken zo schools en vorme
lijk. In zulke gevallen probeer ik
er een eigen zetting aan te ge
ven, die naar mijn gevoel, wat
muaikaler is en wat prettiger in
het gehoor ligt. Dat hoeft hele
maal niet sentimenteel te zijn.
maar sommigen hebben gewoon
een zekere angst voor gevoelig
heid, en daardoor worden ze hoe
langer hoe strenger. Ik probeer
het zo te doen dat alle stemmen
een aantrekkelijke partij hebben.
Een koor is per slot van rekening
geen orgel. Dat kun je naar je
hand zetten; het toetsenbord is
geduldig. Maar mensen willen
toch ook wed wat leuks".
Joop Brons voelt het ook niet
als een "zonde" als hij het "lied
van de week' eens verzaakt. 'Je
moet je door een schema niet de
wet laten voorschrijven. Een ef
fectieve invoering van het Lied
boek vraagt een soepel en speels
gebruik'.
Een specialiteit van de Hoog
landse cantorij is het zingen van
onberijmde psalmteksten. Cantor
Brons in wiens gang aan het
Van Banchemhof stapels Bach-
muziek de toegang naast versper
den, doet hiervoor veel inspiratie
op in de Engelse kerkmuziek. Hij
heeft familie in Engeland wonen
en als hij door dat land zwerft,
verzuimt hij niet zich te verza
digen aan kerke nen koren. Zijn
psalmen 42 èn 43 zijn rechtstreeks
aan deze kerkmuzikale traditie
ontsproten.
Veel gedaan
De Hooglandse cantorij. kwam
in 1969 zonder dirigent te zitten.
Dominee Schoonheim, zelf uitge
sproken muzikaal vroeg de orga
nist Brons toen, óf hij de leiding
voor een poosje wilde overnemen.
Dat "poosje" duurt nog altijd
voort.
Joop Brons: "Dat kwam ook
omdat wij al direct een goed aan
deel in de dienst kregen. Schoon
heim had er veel gevoel voor. We
werkten heel fijn met elkaar.
Toen hij wegging, was dat voor
ons een ramp. Maar het is mee
gevallen. We hebben de afgelo
pen jaren veel gedaan. Gemiddeld
treden we 24 keer per jaétr op,
in kerken, ziekenhuizen en be
jaardenhuizen. Ook hebben we
een keer tijdens een IKOR-dienst
in de lutherse kerk gezongen. We
doen eerder te veel. Daarom heb
ben we al verscheidenen verzoeken
om medewerking moeten af wij-
Normaal repeteren we één keer
per week, maar met het advents-
concert voor de deur doen wè het
al een poosje twee keer, van kwart
voor 8 tot kwart voor 11 Een
flinke ruk, dat geef ik grif toe,
en we laten geen tijd verloren
gaan".
Kunnen de koorleden dat wel
volhouden?
"We hebben er allemaal plezier
in. Er is ook een concreet doel.
Over de samenstelling van het
koor ben ik erg tevreden. Er is
geen onderbezetting in verschil
lende groepen. De tenoren zijn
het kleinst in aantal, maar die zij
zo sterk dat ze het gemakkelijk
aankunnen. En de bassen geven
er een goede ondergrond aan.
Nee, versterking hebben we niet
dringend nodig. Maar enthousias
te zangers zullen we nooit afwij
zen. Je moet altijd proberen de
kwalitiet te verbeteren. De leef
tijden van de leden variëren van
ongeveer 20 tot 45 Jaar. Dat be
tekent dat er een natuurlijk ver
loop is, bijvoorbeeld door huwe
lijk. Je moet daarop bedacht zijn.
Maar met het opvullen hebben we
nog geen moeite gehad".
Beperkte mogelijkheden
Kostert de cantorij nog hoog
gestemde plannen? "Hilversum"
of een plaat bijvoorbeeld.
Brons: "Nee. We voelen ons
prettig zoals het nu gaat. Je moet
niet méér willen doen dan Je mo
gelijkheden zijn. En die zijn be
perkt".
Joop Brons is ook nog orga
nist. Buiten Leiden wordt hij
steeds meer gevraagd. In Ensche
de gaf hij een serieconcert na
Charles de Wolf en in Lisse kwam
hij met Asma in een rijtje voor.
Van dat laatste was Brons - hij
bekent het eerlijk - echt niet on
dersteboven, hoewel hij het Lisser
orgelcomité prijst om zijn brede
opstelling, waardoor het een heel
gevarieerd orgelpubliek weet aan
te trekken.
Werk genoeg dus.
Maar over het orgelconcert in
de Pieterskerk dat de NCRV op
1 februari van hem zal uitzen
den, hoeft hij zich geen zorgen
meer te maken. Dat is al lang
enbreed opgenomen.
In een lekkere luie stoel zal
Joop Brons straks zijn eigen kri
tische luisteraar zijn.
S.J. DE GROOT
Herv. Gem. Hoogl.
Alphen. GK
Hass#
Vennep, CGK 9.80
i, Baptistengem. 10'
merlingh R.dam, 6.30 ds. v. Embden,
GK 10 en 6.30 ds. Buitenhuis.
Boskoop HG 9.30 ds. De Leeuw,
6.30 ds. Heymans, De Stek 11 ds. De
Leeuw, GK 9.30 ds. Den Hengst
Hoofddorp, 5 ds. Swiertts Koudekerk.
Hazerswoude HG 9.30 ds. Kok
Zoe termeer, 6.30 ds. Van der Plas
Delft, GK 10 ds. Huizebosch Wou-
brugge, 5 ds. Versluys, RK Michael
de K. 10 ds. Koelman,
Rijn, 6 ds. Bouman Heerde, Gr. v. Pr.
school 10 ds. De Vos, Overduln 2 ds.
Baas, Geref. Kerk Vredeskerk 10 ds.
Pijlman, 5 ds. v. Halsema, Triiumfa-
9, Bern ar dus
10.30, Ridderhof 10.30,
7. zo. 8, 10 en 11
Hillegom
Boonstra, GK 10
Ribs,
ziekenhuis 10 ds. Brederveld,
huis 10.30 ds. Pouwels Hille-
jeugdkapel Vredeskerk 10 hr.
Petrakerk 10
Vlijm, Maranaithakerk 10 ds.
stra, 5 ds. Hortensius, Bevrijuiu&&-
kerk 9 en 10.30 ds. Bovenberg, 5 ds.
Boogert zaaigdienst, Groenhoven 10
ds. Verschoor, De Mirt 10 ds. Post,
Mierennest 10 hr. Spijker, Petrakerk
>0.30 ds. Franken,
Boogaard, Geref. Gem.
in Ned. 11.3U en 5.30, Chr. Geref.
Kerk 10 en 5 ds. Rebel S.helm,
Evang. Luth. Kerk 10.15 kinderkerst
feest. Renistr. Doopsgez Gem. 10.15
ds. Meijering, Evang. Christengemeen
schap 10 hr. Dikkes, Zendingswerk
Mlddernaohtsroep, Zoeterw. singel 21,
a„ Baptlstengemeente 10 ds.
l bijbelavond en bidstond, Chris-
15. 12 en 6.30. Steen-
schuur zat. 7, zo. 10, 11.30. 6 en 7,
Lammenscbansweg zat. 7. zo. 9. 10.30
12 en 6. Haarl. straat zat 7. zo. 9.30,
10.45 12 en 6.30. RUndlIk 281. zat. 7,
zo 9.30 en 11.30. Boshulzerlaam zat.
7. zo. 9.30. 11 en 12.15, Herensingel
pl. Evang. Kerk 11 ds. Si- CGK 10
Den Bosch, RK Kerken: Bonifacius
zat. 7. zo. 8.30. 10 en 11.30, Plus zat.
7. zo. 9, 10.30 en 11.45. De Bron zat.
6.30, zo. 9 en 11, Leger des Heils 10
en 6.30.
Benthuizen HG 9.30 en 5 ds.
Den Dikken. GG 9.30 leesd., 2.30 ds.
Honkoop R.dam.
Bodegraven HG Dorpskerk 10
Droogers, 6.30 ds. De Vreugd. Sal-
Hoff, GK Vrijg. Bult. Verb. 10 ds.
Ent, Geref. Gem. 10 en 5 ds. Hof-
Rouikema, 7 ds. Blokhuis Schiedam,'
Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds. v.d.
Scheveningen, Volle-Evang.
Hoogmade HG 10 dr. Van Vliet,
IK zat. 7, zo. 9 en 11.
Kaag HG 10 ds. Westra
7 ds. v.d. Velden Lisse.
Heymans, Ontmoetlngskerk 10 ds.
Embden, 6.30 ds. evangelis'atiedienst, RK
n. CGK 9.30 leesd..
Brandsma Ermelo. RK zat. 7, zo. 7.30
en 10.30. Aardam 9 en 12.
Alphen aan den Rijn HG Ad
ventkerk 10 ds. Bogers, 3 kerstzang,
s. v. Harmeien. 6.30 ds. Ha-
Maramathakerk 4.45 zang,
5 open-deur-dlenst, ds. Bracks van
Youth for Christ. G. Herderkerk N„
9 dr. v. Santen (HA), De Bron 10.30
ds Verploeg. 5 dr. v. Santen (HA).
Geref. Kerk: Maranathakerk 10
1 hr. Te.nvenhuts 5 zie Herv. Gem.. Sa'-
1 vatorlkerk 10 en 6.30 ds. Booy, G.
Herderkerk 10.30 ds. Dijkstra Bos-
Mensen. die leven met een ze-
ning, die hun kracht geeft, hun
hoop stimuleert, die hen dromen
doet dromen, waardoor het „ge
wone" leven aan rykdom wint en
die hen tijdelijke moeilijkheden
beter doet overwinnen. Zij hebben
iets om voor te leven, iets om
naartoe te leven en zij bezien ook
vaak gewone gebeurtenissen met
andere ogen.
Zo hebben de Joden eeuw in
eeuw uit geleefd. Zij verdroegen
de dagelijkse moeilijkheden, om
dat ze in de verwachting leefden
dat éénmaal hun verlosser zou
komen, zoals hun profeten dat
hadden voorspeld. Deze verlosser
zou hun werkelijk eens recht doen,
hen laten leven tussen de om
ringende volkeren als een volk
met een ruggegraat, waar anderen
ontzag voor zouden hebben. Naar
deze vervulling leefden zij toe,
zagen ze uit.
Toch, terwijl ze leefden in de
verwachting van zijn komst, en
wisten dat dit eens gebeuren
zou, lieten zij de Wijzen uit het
Oogten rustig verder trekken naar
de plaats waar dit Kind, die de
vervulling zélf was, geboren was.
De verwachting was zo'n deel van
hun leven geworden, dat ze aan
de vervülling ervan geen werke
lijkheid meer toedachten. Daarom
konden misschien gewone herders,
n, die zich om theologie of
godsdienst weinig bekommerden,
zich spontaan neerbuigen bij de
kribbe, waarin dit Kind was neer
gelegd en eenvoudig aanvaarden
dat deze geboorte hun leven vol
komen zou veranderen.
Wij kunnen al dit gebeuren
tijdens die wonderlijke nacht zo
heel lang geleden achteréf be
schouwen en overdenken. Wij
kunnen weten uit de geschriften,
die achteraf werden geschreven,
hoe alles zich heeft toegedragen
en wie dit Kind was, dat toen in
Bethlehem werd geboren. Wij
kunnen weten, dat dat Kind de
Messias was, de beloofde verlosser
van het volk Israël.
Maar voor hen was het veel
moeilijker. Wie in Hem geloofde,
Hem volgde, toen Hij, volwassen
geworden, rondtrok door het land,
begon te begrijpen, dat zijn leven
niet langer paste in het gewone
patroon van elke dag. Dat met de
komst van deze Messias alles ra-
dikaal veranderd was in zijn le
ven. Maar voor de meesten was
Hy alleen een wonderdoener,
iemand, die speciale gaven had
zieken te genezen, een buitenge-
Gelukkig geeft ons de Bijbel een
plaats aan, waar we uit Jezus'
mond zelf horen, wie Hij in wer
kelijkheid was: de Messias, de
door God aangewezene, om men
sen rechtop te zetten, blinden het
gezicht te hergeven, gevangenen
vrijheid te schenken en om te
verkondigen hoe men in vrijheid
en vrede met elkaar zou kunnen
leven (Lukas 4).
Maar de mensen die naar Hem
kwamen luisteren waren helemaal
niet gekomen om de vervulling
van hun dromen te zien. Zij voel
den zich niet arm, niet blind, niet
gevangen en ze wisten best zélf
hoe ze hun leven moesten inrich
ten. Hun verwachting was een
sterke héld, die met geweld zijn
koninkrijk op aarde zou stichten
en eindelijk eens zou afrekenen
met allen, die er altijd op uit wa
ren het volk te onderdrukken.
Alleen als wij bereid zijn ons
bij Zijn beslissingen neer te leg
gen, als wij verlangen da/t onze
ogen geopend worden en we wer
kelijk mogen zién, als wij bevrijd
willen worden van alle banden,
die ons verhinderen werkelijk
méns te zijn, dan zal onze ver
wachting vervuld worden en
zal Kerst 1975 een radikale om
keer betekenen in ons leven.
J. T. KOOPMANS-SCHOTANUS,
Vendelstraat 10,
Vendelstraat 10,
Leiden,
telefoon 071 - 141009.
Lelden, 7 kerstzang in Spant., GK 9.30 5 ds. Baayen, Petrakerk 9.30 ds.
ds. Averes, 7 kerstzang in Spant, Baayen, 5 ds. Damsma, Maranatha-
RK zat. 7. zo. 7.30, 9.30 en 11.15. kerk 9.30 ds. Damsma, 5 ds. Huls
man GK Vrijg. 10 en 5.15 ds. Haak.
CGK 9.30 en 5 kand. Germs Amers
foort, Evang. Chr. Gem. (aula ma
vo) 10 hr v.d. Brink, RK gemeen
schap (aula tuinbouwschool) zat. 7,
Gerf. Gem.
GK Vrijg. Pr. str 10 en 4.30 dienst,
GK Vrijg. Bult. Verb. (Salv.) 10.45 ds.
Schuurman, 5 dienst, Oud-Ger. Gem.
9.30 en 3 leesd., Aktie Kruistochten
ma. 7.30 ds. Gravendeel, kerstdienst
jong en oud, Mariënburcht, RK Aga-
10.30.
Sassenheiin HG
Carstens, 7 open-deur
en 5 ds. Carlier Leiden,
klnderkerstfeest, RK zat,
7.30, 9.30, 11
Koudekerk aan den Rijn HG 10
ds. v.d. Linden, 7 hr. Stroo, GK 10
en 7 ds. Swlerts.
Leiderdorp Dorpskerk 10 ds.
hart, 6.30 ds. Bronsgeest, GK
Loenen, 6.30 dr. v. Oeveren Rijnsburg
Schepplngskerk 9.30 en 11 mevr.
Sysling, 5 ds. Van Loenen, Baptls-
Leimuiden HG 9.30 ds. Boogert
zo. 7.30, 9, 10.45
Nleuwveen Në 9.30 ds.
6.30 ds. Gebraad, GK 9.30 d
Wijngaarden Mijdrecht, 7 ds
Kooy, GK 10 en 7
gom, RK zat. 7.30, zok y en iu.au.
Noordwljk Grote Kerk 10 ds.
Keuning, 7 dr. Jansen, vesperdienst,
RK Langeraar
0 en 6.30 ds.
9.30 en 6.30 ds. Roo-
i, GK Vrijg., 9.30 dienst, 5 ds. Hoff.
Voorhout HG 10 ds. Brokerhof
HG Dorpskerk 10
Lentz, Paus Johannesschool 10 Jon-
Haag, 2.30 ds.
Hoofdstraatkerk
10 ds. Heinen Utrecht, 5 ds. War-
ntnik, Vlnkenlaan 9.30 ds. Warnink,
n, Stichtingskerk 7.30
Waddinxveen HG Bragkerk 9.30
ds. Verboom, 6.30 ds. Bogaard Rot-
io ds. 6.30 ds. v.d. Heuvel,
T, zo. 8, ós. v.d. Heuvel, 5 ds. Verboom, Im-
Vlktor zat! 7! zo! 8! manuëlkerk 10 en 5 ds. Flink, Ge-
6, i>e Zilk zat. 7, 'zo. 8.30,' ref. Kerk Kruiskerk 10 ds. Modde-
S. Maria zat. 7.15, zo. 9.30 raar, 5 ds. Den Hengst Hoofddorp,
Streef land, RK Jozef
S. Bavo i
Oegstgeest HG Groene Kerk
10.30 kap. Poelma en ds. Sasse, oec.
dienst van schrift en tael, Paulus-
kerk HO ds. Ter Linden, gem.
7.30 prof.
On tmoetingsker k
Breda. 7 ds.
Heemskerk, GK 10 ds. Heemskerk. 7
(in gem. centr.) ds. Heemskerk, GK
Vrijg. Buiten verb 8.45 en 4 ds. v.d.
Volle Evang.
dienst, Rem. Geref. Gem. 4 kerst
feest zo.-school, RK Ontm. kerk zat.
7. zo. 8.30. 11.45 en 6.30. Viktor zat. 7.
zo. 10. Volle-Evang. Gem. Sion, Lin-
dengaarde 17a, 9.30 hr. v.d. Heijden.
v.d. Brugge, gem.
Nieuwe Wetering
M5, 9.45 en 11.30.
Roelof arendsveen RK St. Pe
trus Banden zat. 7, zo. 8, 9.30, 11 en
12^16. Maria Presentatie zat. 7, zo. 8,
Rijnsaterwoude HG 9.30 ds. De
Vree, 7 ds. Fokkema Alphen, CGK
9.30 en 2.15 ds. Bouw Scheveningen,
"kennis der ijdelheid", RK
8.30 10 en 11.30.
Wassenaar Geref. Kerk 10 en 5
ds v.d. Meulen, Zuid 10 ds. Flinter-
Den Haag, 5 gezinskerstfeest,
6.30
de, 6.30 ds. Hulzebosoh.
Zevenhoven HG 9.30 ds.
Geref. K. 9.30 mevr. GK
A.dam, 7 ds. Vegh Aalsmeer,
Zoeterwoude HG 10 ds. Schoch,
RK St. Janskerk zat. 7.30, zo. 7.30,
9.30 en 11.30 Chr. Dienaarkerk zat.
7. zo. 8.30, 10, 11.30 en 6. Meerburg-
1 HG 10 er
Mostert, GK 10 en 6.30 hr.
Rotterdam.
Morgenavond (zondag) om 8
uur is er een kerstviering voor
iedereen in de Scheppingskerk in
Leiderdorp. Medewerking van bur-
meester M. A. van der Have. ds. R.
Steenstra (Leiden) en het jonge
renkoor, de tekstgroep en het com
bo "De Menswording". Thema:
"Redden we het nog? Bevrijding"!
Om half 8 morgenavond wordt in
de Marekerk in Leiden een advents-
zangdienst gehouden met ds. G.
Toornvliet (Bloemendaal) als voor
ganger. Zijn onderwerp is: "De bo
ze machten hebben het spel verlo
ren". Medewerkenden: Teke Bijls-
ma orgel en de chr. oratoriumver
eniging Exultate Deo (Katwijk). De
deuren gaan om 6.45 uur open. Nog
een mededeling over het werk van
ds. Toornvliet: met ingang van zon
dag is hij op Radio Mi Amigo In
ternationaal (259 meter midden
golf) te beluisteren van half 10 tot
10 uur 's morgens (niet meer 's
middags dus). Ook op 25 december
en 1 januari. Het Katwijks Chr.
Mannenkoor "Jubilate" geeft
maandag om kwart over 8 in de
Immanuëlkerk in Rijnsburg een
kerstconcert. Koos Bons uit Maas
sluis zit aan het orgel. Na al de
ze feestelijkheid een bericht uit een
heel andere sfeer. Het college van
kerkvoogden van de hervormde ge
meente in Alphen aan den Rijn is
in zijn geheel afgetreden. Er was
al geruime tijd sprake van een
conflictsituatie tussen dit college
en de plaatselijke predikant J. h.
Bogers. Tijdens een laatste ge
sprek werd niet de goede basis ge
vonden om tot een voor alle be
trokkenen vruchtbare samen
werking te komen. Het comité
Kerken voor Angola" (Driebergen)
heeft een beroep gedaan op christe
nen en kerken om een kracht pro
test te laten horen tegen de buiten
landse inmenging in dit land. De
oproep is ondertekend door 400
Personen.
Paus Paulus VI heef de chris
tenen in een boodschap opgeroepen
de wereldbevolking te bevrijden van
hongersnood, onrechtvaardigheid en
economisch en cultureel neo-kolo-
nialdsme. Hij waarschuwde, dat de
weg naar deze bevrijding niet door
geweld mag worden gekenmerkt.