'Geen zanger kan hier van zijn zelfrespect leven'' Ana-Maria (10) soliste in Mozarts pianoconcert ...en gisteren toegelicht /f|ft[)|(]\ programma Marco Bakker solist op Leids kerstconcert Vera Beths vertolkte Mozart magistraal HAARZUIVERE HELDENTENOR VRIJDAG 19 DECEMBER 1975 PAGINA 5 Het promenadec«ncert dat het Rotterdams Philharmonisch Orkest morgenavond in De Doelen geeft was binnen een uur totaal uitverkocht. Tweeduizend kaartjes, er werd bijkans om geknokt. Inderhaast „verdubbelde" het R.Ph.O. de prom. Een extra uitvoering, morgenochtend. Vanwaar die grote belangstelling? Het muzikaal bijzon dere programma? Nee. Alle aan dacht gaat naar de soliste in Mozart's pianoconcert nr. 8 in c. Ze heet Ana-Maria Vera en is tien jaar oud. Ze woont in Washington, haar vader is Boliviaan, haar moeder en daardoor komt het dat ze toch een heleboel van „ons" is is Nederlandse en oma woont in Capelle a/d IJssel. Een wonderkind dat woord wordt door iedereen die dezer dagen als geroerde volwassene achter het meisje aanhobbelt nogal eens gebruikt. Het gaat Ana-Maria langs haar kouwe kleertjes af. Want: ze heeft vriendjes en vriendinnetjes, ze zit op balletles, ze tekent graag, maakt wel eens een gedichtje, ze pianospelen kan Dirigent Hans Vonk na de repetitie van gisteren: „Het opvallende is dat Ana-Maria niet het aut.omaahie is dat een ingestampt lesje produceert. Ze luistert doorlopend naar het orkest, ze is erg muzikaal bezig. Een wondertje? Ze speelt kinderlijk goed". Willem Vos, muzikaal adviseur van het R.Ph.O.: „De lerares van Ana-Maria in Amerika pakt het goed aan. Ze laat haar alleen die stukken studeren die niet verder gaan dan haar geestelijk-muzikale horizon. Het pianoconcert van Mozart dat ze bij ons zal spelen is technisch niet zo verschrikkelijk moeilijk, alleen het slot is lastig, maar vraagt wel veel muzikaal gevoel". Relativerende uitspraken die het kraaiende „geweldig" van sommige repetitiebezoekers afzwakken. Moe der Vera is daar blij om. Ze zegt: „Het is echt niet zo dat Ana-Maria zeven uur per dag achter de piano zit. Ze studeert dagelijks anderhalf uur en daarnaast heeft ze een heleboel dingetjes die ze graag wil doen. En daar ik zelf pianolerares ben (ze geeft in Amerika les aan nog kleinere kinderen dan Ana-Ma ria) heb ik ook nog een beetje extra kennis om het allemaal in de hand te houden". Tot op heden blijkt dat gelukt te zijn. Ana-Maria laat bijvoorbeeld een groepje hoogst geïnteresseerde vragers voor aap zitten omdat ze ineens zin heeft om uitgebreid naar het kleinvee te gaan kijken dat achter De Doelen een omheind grasveld is toegewezen. Hoeveel concerten heeft ze al in Amerika gegeven? „Twintig of dertig", zegt ze achteloos terwijl ze en passant de van de koffie resterende klontjes verzamelt om er straks die diertjes beneden op te tracteren. „Een keer .speelde ik zelfs in een zaal die wel vijf keer zo groot als De Doelen was, er waren vierduizend mensen, geloof ik". Meneer Vera: „Zenuwachtig is ze nooit- Ze speelt gewoon". R.' 'V.' /Jil ^>2*'Aft'<v v-r-rt- - M' v. - HivJSV NEDERLAND I 18.15 Duits, les 26 (TELEAC) 18 45 Kortweg, kunst op komst (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Artiestengala (KRO) 19.55 De Van Speyk Show (KRO) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 De Van Speyk Show (KRO) 22 55 Interview met de minister-president (KRO) 23.05 Harmonie (KRO) 23.10 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Brigadier Dog (NOS) 13.05 Toppop Hitpaiade (AVRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.25 De Mountiesshow (AVRO) 21.25 De Gebroeders Hammond (AVRO) 22.15 Televizier Magazine (AVRO) 22.55 Sportpanorama (AVRO) 23.25 Journaal (NOS) Ana-Maria Vera: nooit zenuwachtig. LEIDEN Er zijn weinig zangers in ons land, die een carrière hebben opgebouwd als Marco Bakker. Velen verlaten een con servatorium, weliswaar met prachtige resultaten, een goede techniek en een groot repertoire, maar zonder ervaring. En omdat het hier aan een goede begeleiding van jonge zangers ontbreekt, gaan de meesten, voor zover zij niet naar het buiten land zijn vertrokken, roemloos in dit land met de hokjesgeest ten onder. Want men springt in Nederland wonderlijk slordig en zorgeloos met de muziekcultuur om. Er is weinig particu lier initiatief, behalve dan van de zijde van de koren, om eens iets te ondernemen. En de overheid kan niet alles. Een uitzondering op het zanger- slot is Marco Bakker, aan «wie ik enkele dagen voor zijn optre den met het Christelijk Rijnlands Mannenkoor in Leiden tijdens een gesprek in Den Haag enkele vragen heb gesteld. Ik heb van u eens een indruk wekkende Christus-partij, ge hoord in de Matthaus-Passion voor mij een openbaring na het toch wel heel erg populaire imago die u hebt. Heeft het u nooit ge hinderd, dat u na de serieuze klas sieke opleiding aan het Am sterdams conservatorium, een an dere richting bent gegaan dan u misschien hebt gewild? Marco Bakker antwoordt be dachtzaam, en dan heel eerlijk* "In het begin wel. Later zie Je het. anders. Geen zanger kan hier van zijn zelfrespect leven. Trou wens, wat is dat? Je moet alles kunnen zingen, waarmee je een zo groot mogelijk bereik hebt. En wat het imago betreft dat krijg je door anderen opgedrukt. Daar doe je zeil niets aan, althans niet bewust. Deuk niet, dat ik maar raak zing en alles aanneem. Ik heb mijn re pertoire heel zorgvuldig afgeba kend: een goede musical vind ik Jazz op zondag Ter afsluiting van dit kalenderjaar organiseert Jazz-zolder Hot House (Rapenburg 24) een speciaal kerst concert met de pianist Jasper van 't Hoff op zondagmiddag 21 decem ber. Vroeger maakte Jasper deel uit van een van de eerste Chris Hinze Com binations, daarna was hij enige tijd pianist bij de Rockjazzformatie As sociation P.C. en ook nu nog treedt hij geregeld met Pierre Courbois op. Een grote internationale naam begon hij echter pas op te bouwen toen hij met de Amerikaanse avant- garde saxofonist Archie Shepp een grote tournee door Europa maakte Omstreeks die periode richtte hij ook een eigen groep op, Pork Pie met Charlie Mariano, Philippe Ca therine en Aldo Romano. Maa/r de ze middag zal hij solo te beluisteren zijn, op piano, electrische piano en orgel en dit zal voorlopig weer een van zijn laatste optredens in Neder land zijn. Vóór het echter zover is, treedt vanavond (aanvang 10 uur) het boo gie-woogie kwartet van Rob Agerbeek op. net zo belangrijk als een operette. Men beschouwt dat hi^r neg steeds als muziek van het tweede plan. Maar dan ook alleen hier. Buiten on ze grenzen denkt men er anders over. Ik vind liet gewoon dwaas om je te beperken tot óf oratorium, óf ope ra. Met een goede techniek en een juiste instelling kun je alles zingen, ook een musical. Ik ben er trouwens mee begonnen aan het begin van mijn loopbaan, in My fair lady. Ik heb dat heel bewust gedaan. Je moet je op een toneel leren bewegen. Na tuurlijk leer je dat ook in de opera- klas, maar de praktijk is toch wel iets anders. En van dat ogenblik, kreeg ik overall contacten in de ra dio- en televisiewereld. Mijn ope rarepertoire werd groter; ik zong hier in Nederland, maar dank zij een goede impressario kreeg ik ook in het buitenland mogelijkheden. Ik heb rollen gehad in Glyndebourne, het bekende op'erahouse in Engeland, verder in Amerika, in Duitsland, in Wenen. In Glyndebourne kom ik vol gend jaar terug voor een rol in 'Intermezzo" van Richard Strauss, waarmee we ook een tournee door Amerika maken in 1977." U zingt veel opera. Vraagt men u nu minder voor het oratoriumreper- "B'eslist niet. Het is voor mij op het ogenlblik een drukke tijd. In het voorjaar heb ik in Nederland weer een paar Passionen. In Liver pool ben ik gevraagd voor het Re quiem van Fauré. Daarna moet ik naar Londen voor een plaat-opna- U zingt veel, bestaat er geen ge vaar dat u teveel van uw stem vergt? Hij beaamt dit. "Maar", zegt hij, "het is een kwestie van techniek. Als een stem op een verantwoorde ma nier wordt gebruikt, dan kun je er niet alleen veel mee doen, maar ook lang mee doen. Dit vereist veel stu die en een goede lichamelijke con ditie". Nog steeds neemt Marco Bakker les sen. zoals trouwens iedere zanger of zangeres. Bij de bekende Haagse zangpedagoge Lucie Frateur tech niek en in het buitenland zo hier en daar een interpretatie-les. Hij vertelt het alles heel rustig, zon der enige ophef. Binnenkort vertrekt hij naar Amerika. Maar voor die tijd zingt hij eerst nog even in Leiden: morgenavond in een kerstprogramma van het Christelijk Rijnlands Mannenkoor in de Stads gehoorzaal. BEP RIJNDERS Marco Bakker: „Denk niet dat ik maar raak zing". De Westduitse actrice Romy Schneider is gisteren in West Berlijn in het huioelijk getreden met haar 28-jarige Franse se cretaris Daniel Biasini. Op de foto het paar tijdens een ont moeting met de pers, vlak na hun huwelijksplechtigheid, waariby Romy een bloemenkrans in het haar droeg. LEIDEN Enkele decennia ge leden was het niet ongebruikelijk, dat een recensent zijn kolom wijd de aan een speciaal onderdeel van een concert en de rest afdeed met de mededeling, dat dit en dat ver der werd gespeeld, uiteraard tot groot genoegen van 't aanwezige pu bliek. Het concert, dat gisteravond voor K en O gegeven werd door het Rotterdams Philharmonisch Or kest, deed me naar die tijd terug verlangen. Het „aitumpie", zoals W. F. Her mans 'het zo treffend kenschetst in "Onder professox*en", zou dan gaan over Vera Betlhs, die het vioolcon cert K. 219 van Mozart vertolkte. Ze werd begeleid door een zo klein mo gelijk gehouden orkest, hetgeen his torisch volkomen juist was. Het his torisch verantwoorde probeerde Vera Beths ook in haar interpretatie te behouden. Technisch tegen bijna al le problemen opgewassen (slechts in de "Turkse" passage van het rondo raakte zij iets uit haar evenwicht) vertolkte zij dit concert, op magistra le wijze. In het allegro werd de ca dens van Joachim gehandhaafd, de duidelijk romantischer in de andere delen vervangen door ten dele op hem geïnspireerde. Dat een verstandelijk benaderde in terpretatie kan leiden tot een grote expressiviteit bteek met name uit het adagio, dat stoelend op de Singstil toch uitmondde in een ontroerende lyriek. De perfecte begeleiding van de Rotterdammers maakte dit viool concert tot een nieuwe belevenis. De omlijsting werd gevormd dooi de ouverture L'Italiana in Algeri van Rossini en 'balletmuziek uit Tsjai- kofski's Doornroosje. Onder de gast- dirigent Hans Vonk werden deze wer ken weliswaar niet indrukwekkend, maar toch aanvaardbaar verklankt. Een iets minder groot "understate ment" zou deze werken geen kwaad hebben gedaan. RON HARMS. Tafeltennis Bettine Vrisekoop is opgesteld in het bondsteam tafel tennis dat maandagavond in Den Haag een vriendschappelijke ont moeting tegen de Joegoslavische club STK Proleter speelt. Paardesport Alwin Schocke- möhle (W.Dld.) heeft gisteravond een internationaal springconcours gewonnen in Londen. Schockemöhle en Santa Monika bleven foutloos in de barrage tussen vijf combinaties. Schockemöhle maakte een tijd van 35.9 sec. LEIDEN Wanneer Ton Lensink tot je favoriete acteurs behoort, de getalenteerde en mijns inziens vaak onderschatte Hidde Maas de hoofdrol vervult en één van de be langrijkste bijrollen wordt vertolkt door Rein Edzard, die als regisseur zon wezenlijke indruk heeft achter gelaten, is het uiterst moeilijk een volstrekt objectieve recensie te schrijven over „De Heldentenor" van de theaterwerkgroep 'Fact'. De kwa liteiten van Paul Vermeulen Wind- sant (als regisseur) waren mij tot heden volstrekt onbekend en ik heb ook moeite gehad het aandeel van Frank Wedekind te scheiden van Windsaut's interpretatie. Maar vast stond gisteravond in het altijd weer intieme LAK-theater, dat de liefheb ber van het traditionele toneel aan zijn trekken kwam. De strekking van dit stuk, dat op 6 november van dit jaar in liét Piccolo-theater in première ging en gisteravond de laatste yoorstelling beleefde, is voor de kenners van het oeuvre van We dekind een talentbepalend stuk. Re levant is bijvoorbeeld de uitspraak, die Wedekind ontlokt aan Oscar Gerardo (Hidde Maas). Gerardo zegt op een gegeven ogenblik, dat er geen miskende genieën bestaan en doelt daarbij op het feit, dat in de behan ger, die hij vroeger was de tenor reeds stuitend duidelijk aanwezig was. Wedekind stelt met zoveel woorden, dat eigenschappen, welke de ene mens in positieve zin van de andere mens onderscheiden, zichzelf bewijs baar maken. Hidde Maas heeft die genius en de kwalijke kanten, welke er aan verbonden zijn, haarzuiver aangevoeld dn op het, helaas in zeer geringe mate aanwezige publiek over gebracht. Rein Edzard, die Müller, een hotelbediende, speelde wist door subtiel spel deze relatief belangrijke bijrol uit te laten groeien tot een ondersteunende rol voor Gerardo. De wat 'weltfremde' professor Düh- ring (Ton Lensink) relateert de uit zonderlijke kwaliteiten van Oscar Gerardo aan de werkelijkheid. Het verschil tussen Gerardo en Dühring is niet in de eerste plaats het on derscheid in jaren, maar eerder de artistieke affiniteit met de kunstui ting. De professor, op de kruk en achter de piano van de tenor geze ten, is bij voorbaat hulpeloos. De heldentenor zal geen vinger uitste ken om hem te redden. Die afwij zing betekent voor de professor het noodlot. Het noodlot van het dwar relende geld. door de professor fa natiek afgewezen. Zijn geesteskind is hem meer waard. A C KOEKEBAKKER JR. Er is geen enkele reden om naar het heengaan van Netty Rosenfelds in terviewprogramma Landgenoten te verlangen. Want wie had nou kunnen vermoeden dat dieirare Netty in deze turbulente tijden prof. Piet Steenkamp de gelegenheid zou geven uit het abc van het CDA te gaan vertellen? Nu zijn er een hoop zaken gaande waar ik het, fijne niet van afweet, grondpolitiek is knap ingewikkeld, met die kernreactoren «schijnt ook van alles aan de hand te zijn, maar zeg nou eens eerlijk: is dat g'epraat binnen het CDA over het evangelie als richtsnoer totaal onbegrijpelijk? Toch wist Netty Rosenfeld de CDA-leider danig in verwarring te brengen, ,,'t Is een warboel", zei de VPRO-journaliste. „We gaan het nog eens proberen", zei Steenkamp. Zijn vrouw w'erd erbij gehaald, ze had een aarzelende tred over zich. „We komen er langzamerhand", zei de professor, maar intussen werd ook in deze hedendaagse mini-ope rette niet uitgelegd hoe nu vanuit het evangelie de richtsnoeren naar de grondpolitiek en de kernreacto ren leiden. Verbazingwekkend, dus aanbevolen. Al evenmin alledaags valt het gedrag van Cherry Duyns en Armando in het nieuwe VPRO-pro- gramma „Herenleed" te noemen. Ze zagen er al merkwaardig uit in hun keurige pakken en met hun verzorgde snorren, ze bevonden zich op twee stoelen in een zandvlakte en ze converseerden aldus: „Dag. meneer. Ja, slaat u maar. Wat zegt u, meneer? Slaat u maar, links en rechts in mijn gezicht. Ik kan het niet, meneer. Het is anders heel gemakkelijk, hoor, dat doet u zo en zo". Armando als de bangebroek scoorde hoog door snuffelend aan een stoel op te merken: „Het ruikt naar plantkunde". Bepaald indruk wekkend bullebak groet: „Dj Als ik u dan verder vertel dat de bullebak zijn keel prachtig schraap te, dat de bangebroek „een vent van niks" is omdat hij de ander niet aan het schrikken wist te maken en dat beide heren ook nog even samen gehuppeld hebben, dan zal het toch duidelijk zijn dat zelfs het aangrijpende epos over de Pallisers op het andere net minder te bieden had. Ik heb me kostelijk geamuseerd met Herenleed, elke wandeling of tekst was aardig genoeg om na te vertellen, maar het is onvermijdelijk dat deze humor niet voor alle mensen gemaakt wordt. Maar dat doet Andre van Duin ook niet. Het programma Herenleed werd niet voor niets bij de AVRO en de KRO geweerd, een programma als Heren leed is het recht van een minderheid. De Evangelische Omroep wijdde een extra uitzending aan de Zuidmoluk- se zaak. Dat begon heel merkwaar dig met een zeer verwarrend filmpje, van commentaar voorzien door ex-nieuwslezer Bob Meier. De Baader-Meinhoffgroep. de Palestij- nen, de erkenning van de regering in Vietnam, de protestdemonstratie tegen Franco, de revolutionaire krachten in de kerk, het volgde elkaar allemaal zonder logisch verband op. De eindtekst was: „Een land, dat vrij van God wil zijn, een land van ongehoorzaamheid, chaos en geweld". Allengs, In de volgende filmpjes, werd mij duidelijk dat de EO in alle heftigheid aan het proberen is de schaapjes weer op het geweldloze droge te krijgen. De bijbeltekst: „Zalig de zachtmoedi- gen, wane zij zullen de aarde beeerven" verscheen secondenlang in beeld. BERT VAN DER VEER Ingrïd Bergman, Jane Birkin en Jean Claude Brialy presen teren vanavond (Nederland I: 19.05 uur) het „Gala de l Union des Artistes 1975". Het betreft hier de jaarlijkse liefda digheidsvoorstelling van de Franse artiesten voor hun oudere collega's. In de registratie, die de KRO uitzendt, zijn onder meer Leslie Car on, Nathalie Delon, Isabelle Adjani en Claude Brasseur te zien. De show van de Mounties vanavond van 20.25 tot 21.25 uur via Nederland II voor de AVRO speelt rond een „cowboyfilm". In een nagemaakte saloon beleven de heren uiterst merk waardige avonturen. Trouwens ook in een vuurtoren doen zich allerlei incidenten voor. Tussen al die verwikkelingen door ontvangen Piet en Rene ook gasten als Mieke Telkamp, Imca Marina en The Cats. Voorts wordt medewerking ver leend door Leontien Ceulemans, Will van Seist, het stuntteam ..Hammie de Beukelaar" en de Robert Kaesen Dancers. VRIJDAG 1!) DECEMBED 18.58 Marktberi 16.03 (S) Het Zw ADVERTENTIE een miljoen gulden aan prijzen Nieuws. 22.40 "(S) Goal 23.55-24.00 Nws. Hilversum II VPRO: 18.00 Nieuws. 18.11 VPRO- vrijdag. P.P.: ARP. VPRO: 18.30 VPRO- vrijdag. 19.30 Radio Vrij België. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 (S Nederlands Kamer orkest. 21.20 Boekennieuws. 21.30 (S) 17.55 Mede- heel uur nieuws. V: 7.02 (S) Drie op Je boter- B.02 (S) Drie op je boterham. S) Tot uw dienst. 10.03 (S i kaartje. 16.03 Sportshow. DUITSE TV 24.00 Nieuws. Hilversum UI NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S Joost mag niet eten. 19.02 (S) Drie loopt achter. AVRO: 20.02 Ra diojournaal^ 20.05 (S Burengerucht. 23.02 Radiojournaal. 0.05 (S) ïuziek-magazine. 1.02 (S J.S.A. 2.02 (S) Continu de r. 4.02 (S) Voor dag en Duitsland I 17.55-18 00 Journaal (Regionaal pro gramma: WDR: 8.05 tot en met 11.50 Schooltelevisie). (Regionaal program ma: NDR-RB18 00 Sport. 18.30 Akt. 18.45 Zandmannetje 18.55 Nordschau magazine. 19.26 Es 1st noch was zu retten. 19.59 Programmaoverzicht. WDR 18.05 Kerstverhaal. 18.40 Akt. 19.20 Sis baiurten eln Abblld des Hinimels tv- 19.35 Kronen liegen im Staaib. •volg. 23.45-23.50 Journaal. 9.00 (S Wegwezen. 9.30 (S) Tien-oi I Vast TROS: 12.26 Med. t.b.v. land bouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Aktua. 13.00 (S Tross-country. 14.00 (S) Steiger B. 15.30 Nieuws. 15.33 (S Als dat zou kunnen. 17.30 Nieuws. 17.32 Aktua. Hilversum II VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend- S) Z O. 8.00 Nieuws, e dag. 8.23 (S) ZO. 3.00 ivoorl'icht ing 7.20 Over- °P v>'lJdag. 23.00 Muziek programma. 23.40 Journaal. wedstrijd voor de halve finales van het toernooi om de Europese tafel- tennisbeker voor landskampioenen (dames) tegen Statisztika niet in Boedapest spelen maar in Amster dam. De ontmoeting is vastgesteld op zondagmiddag a.s.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5