'Mijn publiek is me niet vergeten' ...engisteren toegelicht /fjftOIOl programma Vierde huwelijk voor Roger Vadim (47) Echtscheiding voor Nina en Frederik 'PROTESTZANGER' ARMAND: Scholieren op concert getracteerd n Philips Hoogtezon zoigt o.a. vooreen zomerse kleur in de winter UNSDAG 16 DECEMBER 1975 PAGINA 5 Filmbutler overleden NEW YORK Arthur Treacher die in talrijke films (o.a. met Shirley Temple), het oertype van de butler vertolkte, is op 81-Jarige leeftijd in Manhasset in de staat New York overleden. Treacher die afkomstig was uit de Engelse stad Brighton, werd later ook bekend als eigenaar van een reeks cafétaria's. PARIJS De Franse filmregis- seus Roger Vadim is eind vorige week voor de vierde maal ge trouwd. Na Brigitte Bardot, An nette Stroyberg en Jane Fonda is hij nu gehuwd met Catharine Schneider. Het echtpaar heeft al een dochter, Vania. Vadim is 47 jaar, zijn vrouw 31. Door zijn nieuwe huwelijk is Va dim in de verte verwant geraakt met president Valery Giscard d'Estaing. Catharine Schneider is een kleindochter van de stichter van het bekende hoogovenconcern Creusot. De echtgenote van liet Franse staatshoofd stemt uit de zelfde familie. LONDEN Het vijftien jaar ge leden gesloten huwelijk van het zangduo Nina en Frederik is ont bonden. De 43-Jarige Deense Nina zag haar eis tot echtscheiding inge willigd op grond van het feit dat het paar al meer dan twee Jaar niet meer bij elkaar is. Het zang duo ging vijf Jaar geleden al uit- elkaar. Nina en de uit Nederland stam mende Frederik baron Van Pal- landt, hebben drie kinderen tus sen tien en veertien jaar. Frederik heeft een boerderij op Ibiza en Nina woont in Londen. Volgens Nina is hun huwelijk ge strand op verschillen in belang stelling. (ADVERTENTIE) Door Miep de Graaff Protestzanger Armand zoals hij altijd werd genoemd schopt niet meer zo hard tegen de maat schappij aan als tien jaar gele den. De keiharde teksten zijn ver leden tijd. Maar zijn problemen en teksten zijn aktueel en spre ken zijn publiek nog steeds aan. Na een onderbreking van een paar jaar treedt Armand in het dagelijkse leven Herman van Loenhout nu al weer vier jaar achtereen op. Armand zelf is een wat teruggetrokken figuur gewor den. Publiciteit hoeft van hem niet meer zo nodig. Na een optreden, in zijn kleedka mer, vraagt hij nvet een sterk Bra bants accent: "Wil je oSk thee?" Typerend voor de - overigens brood magere - Armand van nu. "Vroeger was ik agressiever, ik vloekte soms tegen het publiek, ik was veel onverschilliger. Ik schopte de mensen tegen hun schenen en dat pikten ze niet. Dan sloegen ze dicht." Dat zijn composities nooit "klas siek" genoemd zullen worden interes seert de nu 29-jarige zanger niet in het minst. "Als er maar iets overkomt bij mijn publiek. Daarom ben ik ook weer gaan optreden, het geeft me een kick, die mensen in de zaal". Van e'en come-back is volgens Ar mand dan ook nooit sprake geweest. "Er is geen terugkeer, zoals dat woord wordt uitgelegd. Ik ben nooit weggeweest. Mijn publiek is me ook niet vergeten. Een come-back heeft alleen technische betekenis: ra dio, de pers, tv. De mensen in de zaal blijven toch wel komen. Een paar jaar geleden, eind 1968 alweer, ben ik er wel een tijdje mee gestopt. Toen ik na een paar maanden de WW werd uitgetrapt ben ik maar taxichauffeur geworden, omdat ik geen zin meer had commerciële nummertjes voor Philips te spelen. Ondertussen is er nog een plaat uit gekomen, die goed liep. Mijn platen zijn eigenlijk altijd wel goed ver kocht. In '71 ben ik weer met op treden begonnen". Over zijn oude liedjes zegt hij: "Sommige vind ik nog wel leuk, en ik zing ze nog wel, omdat de men sen er om vragen. Alhoewel ik het wel schandalig vind, dat een liedje als "Ben ik te min" nog wordt ge draaid. Die tekst slaat nergens meer op. In die tien jaar is in dat opzicht (standsverschil, red.) zoveel veran derd. Mijn liedjes van nu moeten iets opwekkends iets humoristisch Rolling Stones niet welkom op Paaseilanden De Rolling Stones mogen niet op treden op de Paaseilanden. Het Chi leense ministerie van Toerisme heeft de groep verboden om op deze eilanden een festival te organiseren. Men was bang dat bij een invasie op het eiland door de toeristen het landschap en de cultuur van het ei land, dat aan Chili toebehoort, zou den worden geruïneerd. "Technische, culturele en administratieve redenen" gaf het Chileense ministerie als ex cuus op. NEDERLAND 13.15 13.45 Les Gammas, les 17 (TELEAC) Tv-informatic voor Spanjaarden (NOS) jg.55 Journaal (NOS) 19.05 Tommy en Charlie, tv-serie (VARA) 19.30 De Palissers, tv-serie (VARA) 20.25 2 voor twaalf, kwis (VARA) 2J.05 Aktuele dokumentaire van Achter het Nieuws (VAR 21.35 Journaal (NOS) 21.50 Spelen met muziek (VARA) 22.30 Ik groet u, gedicht van J. Greshoff (VARA) 22 31 Leger des Heils (SOCUTERA) 22.41 Journaal (NOS) NEDERLAND II 78.45 Brigadier Dog (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 Zij gingen de lucht in, tv-serie (NCRV) 19.30 Tweekamp (NCRV) 20.00 Journaal (NOS) 20 25 Briggs, de schrik van de geheime dienst, tv-serie (NCRV) 20.50 Herkent u deze tijd, spelprogramma (NCRV) 2150 Hier en nu (NCRV) 22.30 Nu na Nairobi, dokumentaire (NCRV) 22.55 Geestelijke liederen (NCRV) 23.05 Den Haag vandaag (NOS) 23.20 Journaal (NOS) Of behalve schoenmakers ook televisiepresentatoren zich bij hun leest moeten houden, vermeldt het gezegde niet, maar ik vind dat niet. De kampioen onder de multi-capa- bele presentatoren natuurlijk progra als Joop Zoetemelk of Pol van Himst, die even bereid zijn t.a vergeten dat zij wielrenner ot voetballer zijn en achter een pistool roeispaan plaatsnemen. Dit leert zelfs dat de Armand: „Het geeft me een kickdie mensen in de zaal. ker. Ik stamp die liedjes ook niet zo maar uit m'n hoofd, zoals vroeger. Het is nu niet meer zo van: je vindt 's nachts een kreet en springt met een je bed uit. Als er iets in je hoofd zit, onthoud je het toch wel. Ik ben soms weken met een idee be zig, voordat ik iets opschrijf". Het publiek: is dat veranderd? "Heel anders. Dat is dus ook de reden, dat ik weer optreed. Tien jaar geleden speelde ik alleen met m'n gitaartje en een mondharmo nica. Het publiek lette erg op de manier van spelen en hoe ik er uit zag. Nu komen de mensen alleen voor de teksten. Soms kennen ze de teksten uit hun hoofd. Ik vind het leuk, als ze meezingen. Een bewijs temeer dat ik nooit weggeweest ben. Maar ik treed niet zoveel op, ik wil het leuk blijven vinden. Eén a twee keer per week". Jij wordt steeds ouder, maar het publiek dat van jouw muziek houdt blijft ongeveer dezelfde leeftijd houden. Vind je dat niet storend? "Ik zie mijn publiek niet als kin deren. Op een gegeven moment sta je wat leeftijd betreft stil en dan maakt het niets meer uit. Wel valt me op, dat de jeugd van nu zo la biel is". En. na een stilte: "Maar ieder mens is goed. Ik voel me niet thuis bij ouderen. Laatst kwam ik een vriend tegen, die ik n0g van school kende. Stropdas, twee kinde ren aan zijn hand, kale kop. Praat te nergens anders meer over dan z'n lastige kinderen en z'n lijk". Je bent zelf getrouwd? "Jawel. Maar we hebben huwelijk. De mensen zouden los moeten komen van het oer-instinct: jaloezie. Ik wil trouwens geen kin deren, dat past niet in onze "deal". Ach, dat klinkt ook verve lend. Maar je kiest gewoon. Wat ik de hele dag doe? Het is nu te koud om op de hei te zitten hè. Ik knut sel, loop door de stad (Eindhoven) en maak muziek. Ja, daar ben ik veel mee bezig: muziek. Het is uniek, de manier waarop dat nu kan. Ik heb vier maanden in een studio gezeten met een aantal mu zikanten. In februari komt er een nieuwe elpee van me uit. Dat wordt wel tijd, na twee jaar. Rond om de titel "Treurig naar de aarde" schrijf ik nummers. Niet elektrisch, zelf akoestisch gitaar en accordeon spelen. Muziek die niet getoetst wordt op commerciële inhoud, zon der controle van bovenaf zoals toen bij Philips". EIGEN BROOD Zegt dan fel: "Maar daar heb ik wel tien jaar voor naar andermans pijpen moeten dansen. Er is veel veranderd. Ik heb een evolutie mee gemaakt. Ik ben er achter gekomen dat je veel meer moet doen dan alleen dat praten. Ik houd me af zijdig van de maatschappij. Leef heel gezond, bak mijn eigen brood Of, zoals Armand in een van zijn nieuwe liedjes zingt: "Ik ben lief voor iedereen die me niet pest". OEGSTGEEST Het Rijnlands Ly ceum, dat twee volle tienen op het levensrapport oogstte, tracteerde zijn pupillen op een z.g. Dilxgentia- concert door leden van het Residen tie Orkest. In concessies voor de Jeugd werd daarbij niet voorzien. Vier taferelen volgden elkaar op. 1) Een fluitsonate van Wilms die ons vaderland na 1813 met het eind van de eeuw afgeschafte Wien Neerlands Bloed opscheepte. Maar deze kamer muziek verschaft hem daarvoor 'n eervolle absolutie. Geen R.O.-man is de pianist uit Groot-Leiden Jan v.d. Mteer, die het samen deed met zijn grote vriend Koos Verheul. Dat spreekt niemand ons tegen, twee fenomenen op hun gebied. 2) Een mooi strijkwartet van Julius Röntgen ook landgenoot, heeft dunkt ons toch universeler geldigheid. Wie wie waren weten we niet, het doet er niet toe: Res. Orkest. Zij betrachtten en von den ook de bezielde spanningen, al was er een lichte onrust merkbaar, omdat niet al hun toehoorders het volhielden om met gestrekte oren roerloos op de rand van de stosl te verblijven. 3) Een Trio-Serenade (2 violen, altviool) van de Hongaar Kodaly paJkte veel gemakkelijker door vitale ritmiek, wijdsheid van de fantasie, kleuring, soms bijna folklore-cabaret. 4) De Hongaar Geörgy Ligeti, maar een van ander kaliber. Tien stukken voor houtblaas-kwintet fluit is t-Veriieul) Hypermodern glad ijs, maar de con centratie bleek volmaakt. Vitaliteit is hier een ding op zichzelf, slag kracht. Signalen uit een bevreem dend heelal. Het is vooral dat, wat de titel utdrukt van Schönbergs "Farbenmelodie", wil hier zeggen kortschriftmelodie. Pure inschuiven de fysieke klankenvelden. En wat een vinding in de geheel eigen struc turen. Ongelooflijk. KEES VERHOEF Willem Duys, wielrenner, musico loog, acrobaat, parachutist, enz. Speciale kansen voor presentatoren die wel eens wat anders willen, bieden programma's over vrijetijds besteding. Ik ben dan geneigd gauw tevreden te zijn: als Maart je van Weegen in Studio vrij alleen maar even met het bloemschikken mee doet. ben ik al blij. Groot was mijn teleurstelling toen ik gisteravond eens extra aandachtig naar de verrichtingen van Eveline Velsen. presentatrice van het AVRO-programma 3 x 20, had gekeken, in het deel anti-leest-theorie, tot in de uiterste vorm toegepast, succes nog niet garandeert, want na drie afleverin gen kan het Super-Stars-gebeuren niet anders dan volslagen spannings loos genoemd worden. Er is geen sfeer als zo'n wedstrijd wordt opgenomen op een septemberdag in Brugge. Ik heb nog een ander voorbeeld in de categorie. Een aanta 1 artiesten uit de stal (ja, zo heet dat) van producer Peter Koelewijn hebben een plaatje opgenomen. Willeke Alberti, Ronnie Tober, Nico Haak, en vakantie" ontving Eveline meneer in een trainingspak, die enige thuisoefeningen voor skiers kwam demonstreren. Dat was een „Reizen Ciska Peters, hebben allemaal meegedaan. Leuk, leuk. Vrijdag zong dit clubje de muzikale kerstwens in Toppop, en hoewel ik vooral een fan ben van Ciska Peters (ik vind haar leuk gezicht. Die meneer voerde hele eigenlijk wel precies te bewegingen zijn) viel het lied mij gisteravond, bij Op lo6se groeven, pas op. Dat is de betekenis van sfeer. Een schoenmaker die zich onder zoals die extreme omstandigheden bij zijn „kippekon- leest hield heet Ger Vaders, hoofdredacteur van het Nieuwsblad van het Noorden, die in de gekaapte trein een dagboek bijhield. Aktua besteedde de volle aflevering aan het verhaal van deze journalist. Met enige honderdduizenden, misschien wel een paar miljoen andere Nederlanders had ik het verhaal al in de krant gelezen. Verbazingwek kend aan het verslag vond ik vooral de berichten over gedragingen van de buitenwereld. Niet eeas zozeer gerechtvaardigde kritiek op details. Stamppot krijgen, maar geen bestek, een autoriteit die na „de explosie" in de trein via de veldtelefoon over een gewonde vraagt: „Is het een zwarte?". Aktua ging op deze zaken onvol doende in, interviewer Ad Horvers begaf zich te weinig buiten het dagboek. Tal van krantelezers kregen het verhaal nu dubbelop. Het had ook voor deze kijkers naar Aktua interessanter kunnen zijn. Het bleef wel een aangrijpend verhaal. BERT VAN DER VEER Als Eveline oefening had meegedaan, zij zou zich een eeuwig plaatsje in mijn hart hebben verworven, indien meneer dat noemde, tje" had (krom staan met de bips ferm naar achteren, maar nee. ze stond erbij als een schemerlamp uit het volgende onderdeel „Wonen en ons huis". Ja, kijk, op deze manier wordt 3 x 20 natuurlijk nooit meer dan een bar onnozel programma met teksten als „Recht door zee, zo moet je de Wadden-eilanden wel benaderen, anders kom je er niet", met propaganda voor tamelijk pompeuze verlichtingsrails die „ontsierende het onbegrip voor de houding verlengsnoeren" kunnen vervangen, de regering, maar of met een tip als: bewaar de kerstboom met kluit op het balkon, dat verbetert meteen het uitzicht. Het is dan wel geen grote ontdekking, maar toch zeker opval lend, dat in menig tv-programma effecten nagestreefd worden met allerlei mensen die zich bewust niet bij hun leest houden. En niet alleen met mensen, politieman Tony Baretta heeft een vogel en dat beest neemt de telefoon op voor zijn baasje en dat beest zegt dan „Hallo". Of neem de Super Stars: dat hele programma staat of valt met huwe- i vrij (ADVERTENTIE) i. Philips Hoogtezc PHILIPS Vorige week eindigde de vijfde assemblee van de Wereldraad van Kerken. De vergadering werd ditmaal gehouden in Ke- nia's hoofdstad Nairobi. De NCRV zendt vanavond om 22.30 uur op Nederland II een programma uit onder de titel „Nu na Nairobi". Twee vragen staan daarin centraal, te weten: Wat zijn de besluiten waard en in hoeverre komen de uit spraken over bij de kerkleden. Onderbroken door een aantal filmimpressies kan men onder meer gesprekken verwachten met dr. Marga Klompé en de secretaris-generaal van de Nederlands Hervormde Kerk, dr. A. v. d. Heuvel. NCRV's Hier en Nu" zal vanavond voor het grootste deel zijn geicijd aan een terugblik op de treingijzeling in Wijster en de situatie van de gijzeling in Amsterdam. Verder toont „Hier en Nu" een korte film over de Russische Nobelprijswinnaar Andrej Sacharow. DINSDAG 16 DECEMBER Hilversum I P.P.: 18.19 Ulitz. van D'66. KRO: 18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 Pro grammavoorbeschouwing. 19.00 (S) - 1975. 19.25 (S) Zin 23.00 (S) Trio Lajos Hor- vath. 23.20 (S) Er floot een vogel ln de wel. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II AVRO: 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojour naai. 18 25 (S) Jeugd en ritme. 18.45 Toppers van toen. 19.30 De zorg om onze gezondheid (2) NOS: 19.50 Den H;iag vandaag. KRO: 20.00 (S) Nieuws. soos. (7.30 Nieuws. 7.32 Aktua). 8.30 Nieuws. 7.36 Gymnastiek v. d. huis- ).30 Nieuws. Sphinx. 11.45 (S) sport. 13.15 (S) Omroep Kamer koor. 14,15 (S) Close-up. 15.30 Nieuws. 15.33 (S) After sesjun. NCRV: 16.00 HIJ komt. adventsdlenst. 16.20 (S) Een uur natuur. Overheidsvoorlichting: 17. Mens en samenleving. NOS: 17.30 Nws. VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) In de roode cir kel (8.00 Nieuws). 9.00 Licht orkest lezen of Gedrag Babels. 23.00 (S) iuassieKe pianomu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum III NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S) Joost mag niet eten. VARA: 19.02 (P)opdonder. 23.02 (S) Wachten op (S) Jazz blues. 22.02 (S) (P) opdonder. 23.02 (S) Wachter op middernacht. (S) Nacht-drle- Sonja Baremd heeft gistermiddag het door Theun de Winter geschreven boekwerkje „De billen van Jan Cremergepresenteerd. Een en ander geschiedde in een door enkele ontklede etalagepoppen „in sfeer gebrachte" afdeling van de Bijenkorf. Op de foto v.l.n.r.: Jan Cremer, Sonja Barend en Theun de Winter tijdens de presentatie. 13.25 (S) Een middagje Stoomradio. 16.00 Nieuws. 16.03 (S) Moordbrigade de middag 14.C TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontijt tak.t.16.03 De Hitmees

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5