Hilversum IV begint sober
vandaag
...engisteren
Con Amore: in technisch
opzicht goed voorbereid
toegelicht
programma
Op zondag 28 december
TOP DERTIG TOP DERTIG
Welluidend concert
voor de burgerij
De jarige Boogschutter jaagt op'n Prisma.
PRISMA V
DONDERDAG 11 DECEMBER 1975
Op zondag 28 december 's mor
gens om acht uur gaat Hilver
sum IV, de ernstige muziekzen
der, de lucht in. Volgens het roos
ter zal Veronica het spits moeten
afbijten, maar daarover bestaat
nog geen zekerheid.
Het is best mogelijk dat de NOS
de officiële ingebruikstelling voor
haar rekening neemt bijvoorbeeld
via een toespraakje van minister
Van Doorn. De onderhandelingen
daarover zijn nog niet afgesloten.
Manus Willemsen, voorzitter van de
werkgroep muziek van de NOS.
tevens hoofd van de muziekafdeling
van de KRO-radio constateert: „Het
is laat geworden, te laat eigenlijk,
maar dat is niet onze schuld. Wij
konden niet eerder beginnen omdat
we niet wisten waar we financieel
aan toe waren. Bovendien was de
techniek niet voorbereid om zo'n
grote taak op zich te nemen". De
financien zijn ook de oorzaak dat d'e
klassieke zender sober van start
gaat. Voor elk programma-uur is
een bedrag van ƒ800,- beschikbaar.
„Te weinig", zegt Willemsen, „want
voor een programma op Hilversum I
of II is ten minste het dubbele
beschikbaar". Dat impliceert een
programmabeleid, dat voor een
belangrijk deel is gebaseerd op het
draaien van grammofoonplaten. In
een enkel geval zullen live-uitzen
dingen worden ingevoegd zoals het
KRO-programma op donderdag van
12—2 uur, dat over drie maanden
zijn eerste urtotending beleeft.
In dat programma wordt een
muziekkwis georganiseerd onder het
publiek dat voor die live-uitzendin
gen wordt uitgenodigd. Er zal een
ensemble spelen, er worden nieuwe
platen in besproken en interviews
gehouden met bekende uitvoerende
artiesten. Voor de presentatie van
dat programma zijn twee jonge
mensen aangetrokken, te weten
Jaane Krook, die bij de NOS enige
radio-ervaring heeft opgedaan en
Jurriaan Fransman, student muzie
kwetenschappen aan de universiteit
in Amsterdam.
Wanneer Veronica inderdaad op
zondag 28 december de zender opent
met wat zij noemt „een lichtvoetig
programma met als basis klassieke
muziek en met een knipoogje naar
het publiek dat zich binnen de
gebieden pop en klassiek bevindt",
blijft zij tot acht uur in de ether.
Vervolgens gaat de NOS <te lucht in
met een programma „Fur Elise", een
live-uitzending met publiek vanuit
het Vincent van Gogh-museum in
Amsterdan. Ook daarna blijft de
NOS het programma verzorgen tot
vijf uur 's middags. Tot zo laat mag
de klassieke-muziekzender zich ma
nifesteren. Op de normale werkda
gen betekent zulks dat grote
bevolkingsgroepen van klassieke
muziek verstoken blijven. Manus
Willemsen deelt die mening niet
geheel, omdat behalve huisvrouwen
en bejaarden ook vele autobezitters
op Hilversum IV. kunnen afstem
men. Bovendien heeft de ervaring
geleerd dat er ook in kantoren en
bedrijven naar de radio wordt ge
luisterd.
Op maandag is het de beurt aan de
VARA. Hans Kerkhof, hoofd serieu
ze muziek zegt: „Wij laten die
plaatrubrieken gaarne aan de
andere omroepen over". Op elke
maandagochtend lanceert hij het
programma „Feest der herkenning"
en 's middags om de veertien dagen
„Muziek van formaat" en „Zo klinkt
het nu, zo klinkt het vroeger".
De dinsdag is voor de TROS. die 's
morgens om 7 uur begint met het
programma „Capricco", waarin o.a.
nieuwe uitgaven worden besproken
en diezelfde ochtend van 10 tot 12
het programma „Opus 10 tot 12".
De NCRV op woensdag draait van
10 tot 12 uur nieuwe platen.
Bovendien brengt deze omroep een
op Hilversum IV afgestemd muzie-
kweekblad op de markt, voorlopig
alleen a!s bijlage in de NCRV-gids.
De KRO, is op donderdag aan
de beurt. En op vrijdag is de NOS in
de lucht van 71 uur. Daarna
neemt de EO het over tot 3 uur. De
laatste twee uur worden verzorgd
door de VPRO. De NOS op vrijdag
lanceert van 7—9 uur een nieuwe
platenrubriek „Vroeg klassiek" gehe
ten. De EO brengt het programma
„Klankspiegel", waarin uitsluitend
klassieke platen worden gedraaid.
Van de AVRO (op zaterdag) is
alleen bekend dat zij van 7 tot 9
uur 's morgens de nieuwe platenru
briek „Klassiek Reveil" uitzendt.
Er is aan de ingebruikneming van
Hivlersum IV een schier eindeloete
reeks besprekingen met alle omroep-
componenten voorafgegaan. Voor
een juiste programmering werden
ook de sociologische diensten van de
omroepen ingeschakeld. Belangrijk
was het te weten op welke uren
door welk publiek wordt geluisterd
ec welke sfeer de programma's
moeten ademen op de verschillende
uren van de dag.
Er werd het volgende ovareengeko-
ven: van 79 uur 's morgens korte
klassieke werkjes bijvoorbeeld van
Mozart en Vivaldi. Van 9—10 uur
gesproken woord dat geen cultureel
karakter behoeft te dragen. Van
10—12 het zwaardere genre. Dat kan
zijn de complete uitvoering van een
opera, of oratorium, maar ook
piano- en vioolconcerten.
Van 12—2 uur zal het programma
lichtvoetig zijn, rekening houdend
met het feit dat iedereen op weg is
naar of terugkeert van de lunchpau
ze. Van 23 uur gesproken woord
en van 3—5 uur ruimte voor de
specialisten om zich uit te leven in
het draaien van bij voorbeeld
avant-gardemuztek.
Het eerste jaar zullen de program
ma's zoals reeds gezegd is
sober van opzet zijn. Manus
Willemsen had om die reden nog
wat langer willen wachten met de
ingebruikneming van Hilversum IV.
„Wij hebben te weinig tijd gehad
om ons degelijk voor te bereiden". In
de toekomst zal meer het accent op
live-uitzendingen worden gelegd via
bij voorbeeld het uitzenden van
concerten zowel van het Concertge
bouworkest als andere orkesten in
het land. Uitnodigingen zullen dan
ook uitgaan naar ensembles en
solisten om in de studio te komen
optreden. Het ingebruik namen van
Hilversum IV betekent overigens
niet dat de bestaande klassieke
muziekprogramma's op Hilversum I
en n worden afgeroomd. Manus
Willemsen heeft van de omroepen
de verzekering gekregen dat die
programma's niet naar Hilversum IV
worden overgeheveld.
Om het luisterpubliek zoveel moge
lijk bij de uitzendingen te betrekken
zullen in de verre toekomst ook
Jeugdconcerten worden uitgezonden
georganiseerd door de omroepen zelf
of door anderen. De moeilijkheid is
om goede inleiders te vinden.
Mensen als Bernstein zijn zeldzaam.
De meeste dirigenten zien er
vreselijk tegenop om behalve
dirigeren ook nog een praatje te
houden.
Aandacht zal er op Hilv. IV ook
zijn voor de muziekbeoefening in de
vrije tijd. De AVRO besteedt de
zaterdagmiddag aan het laten
optreden van harmonie- en fanfare
korpsen. In dat programma is ook
een cursus opgenomen. In het
KRO-programma tussen 12- en 2
klassieke stijl zullen ook amateurs
in de gelegenheid worden gesteld
solistisch of in een ensemble te
spelen.
Manus Willemsen, die zegt blij te
zijn met Hilversum IV had toch
liever de voorkeur gegeven aan
uitbreiding van de klassieke muziek
programma's in het totale omroep-
pakket op Hilversum I en II.
Voorkomen dient te worden dat de
klassieke muziek een soort behang
wordt zoals cte pop op Hilversum
Hl, al vindt hij het niet erg dat
bepaalde programma's op Hilversum
IV niet meer zijn dan behang.
Immers, het publiek moet meer
vertrouwd worden gemaakt met
klassieke muziek. Het image dat
klassieke muziek zwaar is en
ontoegankelijk voor de gemiddelde
burger moet verdwijnen. In dat
kader zou het zelfs mogelijk zijn
met een mobiele discotheek op pad
te gaan langs kantoren en bedrijven
in de lunchpauze.
NEDERLAND I
18.15 Chemie, herh. les 12 (TELEAC)
18.45 Toeristische tips (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Laurel en Hardy (VPRO)
19.25 Landgenoten! (VPRO)
19.40 All in the family, tv-serie (VPRO)
20.05 Zendtijd van het Simplisisch Verbond (VPRO)
20.20 De hofhouding van de president, documentaire (VPRO)
21.00 Monty Python, tv-serie (VPRO)
21.35 Journaal (NOS)
21.50 Deadline USA. film (VPRO)
23.20 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.15 Voorlichting schooltelevisie-serie (NOS)
19.00 Journaal (NOS)
19.05 De eilanden van de rode vogels (VARA)
19.30 Oorlogswinter, jeugdserie (VARA)
20.05 Journaal (NOS)
20.25 Achter het nieuws (VARA)
20.40 De Pallisers, tv-serie (VARA)
21.35 De ombudsman (VARA)
22.00 Man over de vloer, tv-serie (VARA)
22.25 Achter het nieuws (VARA)
23.00 Gedicht (VARA)
23 00 Den Haag vandaag (NOS)
23.15 Journaal (NOS)
1 3) Mississippy; Pussycat.
2 1) That's the way I like; KC
Sunshine Band.
3 7) Calypso; John Denver.
4 (11) Space Odditty; David Bowie.
5 2) Do it anyway you want it;
People's Choice.
6 4) Lady Bump; Penny McLean.
7 5) I'm on fire; 5000 Volts.
8 (10) When you're gone; Maggie
McNeal.
9 9) Sausolito; Rosie en Andres.
10 8) Nights on Broadway: Beegees
11 (16) Zing, went the string;
Tramps.
12 (24) Gone girl-.Jack Jersey.
13 6) Als de dag van toen; Rein-
hard Mey.
14 (17) Aggessus; Alexander Curly.
15 (28) Fly Robin fly; Silver Con
vention.
16 (14) Dansez maintenant; Dave.
17 (13) Almost persuaded; Sommer-
18 (12)
set.
19 (26)
20 (19)
21 (30)
22
24
25 (20)
26 (29)
27
28 (22)
29 (18)
30 (27)
Everything's the same; Billy
Swan.
Johanna; Rijk de Gooijer.
Little Darling; Rubettes.
Mamma Miav; Polydor.
Vliegen als een vogel; Peter
Schaap.
My little town; Simon and
Garfunkel.
Same ol' story; Chip Taylor.
My dear rose; Albert West
Show me you're a woman;
Mud.
You set my heart on fire;
Tina Charles.
Don't play your rock;
Smokey.
Sjakie van de hoek; Connie
Vandenbos.
I'll be your everything; Percy
Sempre Crescendo:
De Evangelische Omroep hield er
gisteren danig de spanning in. Aan
het begin van de avond' was via het
NOS-journaal meegedeeld dat de
EO zich als bemiddelaar voor Beilen
en Amsterdam had aangemeld. Een
gloednieuwe ontwikkeling? Het
duurde tot half elf voor directeur
Dorenbos op het scherm verscheen
om zekerheid te brengen. Maar toen
was het ook snel duidelijk: de
Evangelische Omroep staat vierkant
achter alle eisen en wensen van de
Zuidmolukkers. En men stelt daar
ook zendtijd voor beschikbaar,
indien gewenst.
„Wij zijn bereid", zei meneer
Dorenbos, „om op waardige wijze
aandacht te besteden aan de
Zuidmolukse zaak". Hij achtte dat
zijn plicht als Christen. Bovendien
vreesde de directeur dat zonder zijn
aandacht de zaak weieens zou
kunnen escaleren. Op het ministerie
van Justitie had de heer Dorenbos
een gesprek gehad, zei hij. Voorlopig
is het afwachten geblazen: zal de
regerging ingaan op deze EO-sugges-
tie? Oh ja, de heer Dorenbos had
een voorwaarde aan de Zuidmoluk
kers gesteld: als deze in de toekomst
blijven doorgaan met gewelddaden,
dan is de Evangelische Omroep niet
thuis.
De EO trok gisteren meteen maar
flink van leer, na de toespraak van
de directeur. Een stoet van
Zuidmolukse kopstukken kwam ge
tuigenis afleggen. Dominee Metiari
zag ik nu ook voor het eerst van
dichtbij. Hij zei onder meer: „Zelfs
door gerechtelijke straffen en zelfs
door de dood zal de Zuidmolukse
ziel niet in de boeien geslagen
kunnen worden. Duizenden Moluk-
kers zijn destijds gevallen voor de
Nederlandse zaak. Enkele Nederlan
ders zijn nu gevallen voor de
Zuidmolukse zaak. Waarbij ik wel
de kanttekening maak dat dit niet
de bedeoling is geweest". En
opbouwwerker Metekohy zei op
dreigende toon: „Als het signaal van
Beilen niet goed wordt verstaan,
dan vrees ik dat er signalen zullen
komen die destructiever zijn".
Doordat ik zat te wachten op het
grote nieuws van de EO, pikte ik
ook nog een programma mee dat
anders aan mijn aandacht ontsnapt
zou zijn. „Het kleine huis op de
prairie" namelijk een Amerikaanse
serie van het genre „De Waltons".
Uiterst zoetsappig, anders kan ik het
niet omschrijven.
De EO-omr oeps ter vestigde er nog
even de aandacht op. dat een
hoofdrol was weggelegd voor de
jonge acteur Dirk Blocker. Nooit
van gehoord? Hij is de zoon van
wijlen Dan Blocker, beroemd als
Hoss uit „Bonanza". De zoon bleek
een exacte kopie van zijn vader: het
zelfde bolle hoofd, de zelfde
stierenek Die gaat dus nog een
grote toekomst tegemoet.
Overigens was het een matte avond.
Herman Kuiphof had het bij het
voetballen voortdurend over herha
lingen die we niet te zien kregen.
En de Brusselse NOS-correspond^nt
Hans van der Werf had met
Sinterklaas een stropdas gekregen
waarvan duizenden mensen hoofd
pijn moeten hebben gekregen:
oranje, rood, wit en gifgroen. Made
in Belgium.
Tot slot deelt de meester nog een
pluimpje uit, en wel aan de makers
(IKOR) van de opnieuw uitstekende
aflevering van „Heeft de regen een
vader?" Dit keer ging het over
werkende kinderen in Columbia.
Wat ik alleen niet begrijp, is dat
zo'n sfeervolle film halverwege wordt
afgebroken door een heer in een
coltrui, die met een rood (revolu
tie?) gordijn als achtergrond
plotseling een verbeten lied a la
Jaap van der Merwe gaat staan
zingen. Moet dat nou?
GERARD PAQUES
Zanger-acteur Sammy Davis Jr. en zijn vrouw Altovise staan hier breed lachend bij een enorme
verjaardagstaart ter ere van de 50ste verjaardag van de superster. Het feest had plaats in Las
Vegas, waar Sammy twee weken op de planken staat.
LEIDEN Of Cecilia, de be
schermheilige der musici, hetzelfde
lot heeft ondergaan als Nicolaas,
en derhalve niet meer heilig is, heb
ik niet kunnen nagaan. De musici
he ben haar in de loop der tijden
niet al te hoog geschat, getuige het
geringe aantal composities dat aan
deze maagd is opgedragen. Con
Amore had er gisteravond twee
van op het programma staan; bui
ten deze kan ik me er slechts twee
andere voor de geest halen: Pur-
cell's Ode on St. Cecilia's dav en het
6chone lied Gildebroeders maakt ple-
ziere...
Het zal Bert Lassing ongetwijfeld
moeilijk zijn uitgevallen, in de voet
sporen te treden van zijn voorgan
ger Jan Pasveer, die zich in Leiden
een goede reputatie had verworven
als veelzijdig dirigent; of - zoals hij
zelf zegt - als dirigent, want een
koordirigent bestaat net zo min als
een orkestdirigent, er zijn alleen
goede en slechte dirigenten.
Naar aanleiding van het debuut
van Lassing zou ik deze uitspraak
willen aanvullen: hoeveel dirigenten
krijgen in deze tijd van specialisa
tie de kans om voldoende ervaring
op te doen in beide categorieën? Las
sing staat aan het begin van zijn
carrière en heeft bij Con Amore nog
niet veel meer kunnen doen dan
"noten stampen", wat hij overigens
grondig gedaan heeft.
Het leiden van het Gewestelijk
Orkest leverde hem de nodige moei
lijkheden op, met name in H&ndels
Ode on St. Cecilia's day, die stroef
en nogal reöht-toe-recht-aan klonk.
Intussen had men van een orkest,
dat zich speciaal richt op koorbe
geleiding, wel mogen verwachten
dat het de partituur bij wijze van
spreken zonder dirigent naar beho
ren had kunnen uitvoeren, welke
Indruk nu helaas niet gewekt werd.
In de Messe solennelle Ste. Cécilie
van Gounod leek Lassing wat min
der gespannen en kon hij meer van
het orkest gedaan krijgen, terwijl
ook het geheel iets genuanceerder
klonk.
Zoals gezegd was het koor tech
nisch goed voorbereid en aan de en
kele ontsporinkjes was de begelei
ding mede schuldig. De vocale so
listen hadden in de Ode alle gele
genheid hun kwaliteiten te tonen, zij
het dat de componist de sopraan
lyrischer partijen heeft tcfóbedeeld
dan aan de tenor, die het meer met
de beruchte Hi-Ha-Handel moest
stellen. Annete de la Bye en Chris
van Woerkom vormden een rots in
de branding der onwennigheid, die
des te heviger was nu de aria's niet
gerepeteerd hadden kunnen worden.
Dat de tenor leed aan een keelont
steking was niet te merken dan aan
het feit dat hij een enkele maal
zijn stem scheen te sparen in het
lage register. Beiden poogden van
Dryden's tekst meer te maken dan
de componist er van overliet.
Gounod had meer werk gemaakt
van het koor-aandeel. De solisten,
inmiddels versterkt met de bas
Ruud van der Meer, werkten naar
voldoening samen met het koor,
hoewel ook nu de nietzingende
medewerkers soms de naam mede
werkers niet verdienden. Grappig
overigens, dat Gounod bij de Prière
de l'armée terug is gevallen op het
procédé van de "Turkse" muziek,
onsterfelijk gemaakt door Haydn
(Symfonie nr. 100) en Beethoven
(96 symfonie)een anachronisme
dat ook later nog (Grieg, Peer Gynt)
actueel bleek.
RON HARMS
LEIDEN Het studenten mu
ziekgezelschap "Sempre Crescen
do" gaf, onder directie van Bas-
tiaan Blomhert, zijn zogenaamde
burgerijconcert in de Marekerk, die
goed bezet was met eigen en ande
re supporters. Alleen het titelblad
van het programma met de sierlij
ke vignetten en gearchaïseerd on
derschrift herinnerde nog aan de
oude tijd. Men moest op het eerste
trompetgeschal "zijne plaatsen we
der innemen" en op het "mede
brengen van honden" stond een
boete van 25 guldens. Overigens
gaat tegenwoordig alles gewoon toe,
als daar tenminste het Leidse
kwartiertje ook toe behoort. Verder
was aan het applaus te bemer
ken. dat men zich echt "onder
ons" gevoelde.
Het komt niet zo vaak voor, dat
een recensent in staat is, twee kort
op elkaar volgende uitvoeringen
met hetzelfde programma bij te
wonen. Ik moet zeggen, dat cie van
gisteravond, voor orkest en koor,
door de betere ruimtewerking van
de Marekerk. gunstiger uitviel dan
de Warmondse van maandag jl.
Misschien voelde men zich ook ze
kerder van zijn (technische) zaak.
Al dadelijk vielen mij de rust en
de nauwlettende samenwerking in
Debussy's "Prelude a l'aprèe-midi un
faune" op. Ik vind, om een paar re
denen, dit uitermate fijne, symbo
liserende, met kleuren en lijnen to
verende werk géén geschikt begin
van een concert. Maar de weergave
was. ook door de mooie, harmo
nisch inpassende fluit- en hobo-so-
li, voor een amateur-gezelschap,
zéér verdienstelijk.
De "5 nocturnes" van Mozart «op
elegant-gevoelige teksten van Me-
tastqsio) werden door het koor, on
der de voortreffelijke leiding van
Louis van Wijngaarden, beschaafd
en kleurig gezongen. Ze zijn oor
spronkelijk (door de componist aan
zijn luchthartige vriend Gottfried
von Jasquin opgedragen) echter
niet voor koor, doch voor trio be
stemd. De begeleiding door drie
blazers was historisch wél juist.
Van het "cello-concert" van de
Napolitaan Leonardo Leo (eerste
helft 18e eeuw) begreep ik weer niet
veel. Het is 5-delig en de zeker be
gaafde soliste Marijke Meyer hoef
de niet echt te "concerteren", maar
was voortdurend samen met het
strijdkorkest bezig. Ook vond ik de
tegenstellingen (voor zover aanwe
zig) niet duidelijk ;erealiseerd en
de snelle gedeelten misten de nodi
ge vaart. Marijke kreeg, terecht,
een geweldig applaus en mooi®
bloemen.
Het koor (samen met het gemo
tiveerde orkest) zong verder de
nogal gruwelijke en geëmotioneerde
"Ballade van Zwartbaard" van Jan
van Dijk, héél suggestief en het or
kest eindigde met een Boheemse
Suite van Dvorak, waaruit de mu-
siceervreugde van "Sempre", onder
Blomlierts bekwame leiding, zich
vrij kon uiten.
JOHAN VAN WOLFSWINKEL.
De VPRO zendt vanavond (20.20 uur. Nederland I) het tweede
deel uit van fords America". De Verenigde Staten van
Noord-Amerika vormen wel een republiek, met een democra
tisch gekozen staatshoofd, tevens regeringsleider, aan de top,
maar diens hoofdkwartier vertoont opvallend veel overeen
komsten met het paleis van een vorst. „Het presidentschap
heeft monarchale trekken", zegt John Ehrlichmann, assistent
van ex-president Nixon, in deze impressionistische documen
taire van NET-Television. Het eerste deel van .ford's Ameri
ca" werd vorige week uitgezonden in Machiavellihet derde
en laatste deel volgt op 25 december.
V.4fJA's actualiteitenrubriek échter het Nieuwsbevat van
avond een gesprek met de voorzitter van het NVV Wim Kok
in Spanje Voorts een interview met de minister-president
van de Nederlandse Antillen J. M. G. Evertsz. Indien de gijze
lingsacties geen groot gedeelte van de uitzending in beslag
nemen, zal ook de uitgestelde reportage over Angola worden
uitgezonden.
(ADVERTENTIE)
Waarom? Omdat
elk Prisma horloge
een perfekte vormge
ving heeft. Omdat er
een Prisma is voor
elke prijs.
Omdat 'n Prisma
gemaakt is met
Moderne kwaliteitshorloges.
ongelooflijke predsie.
En hierom:
Als u in de periode
van 23 november
t/m 22 december een
Prisma koopt.
DONDERDAG 11 DECEMBER
Hilversum I
NCRV: 18.00 (S) Tijd vrij voor i
:~1- to vrije tijd. 18.3"
zoekplatenprogr.
gewijde muziek. 19.55 Overdenking
20.00 (S) Muziek muziek muziek: licht
platenprogramma. 21.50 Bij de tijd:
de oudere werknemer. 22.10 De kerk
vandaag: nieuws en commentaar 22 30
3.00
Romantiek. 23.55-24.0
Hilversum II
AVRO: 18.00 Nieuws 18.11 Radio-
19.00 (S) Bariton
programma. 20.15 (S) Het
(S) Dat zit goed
ludieke-kuiturele happening. 23,05 (S)
Vanavond laat kultureel. 23.50 Radio
journaal. 23.55-24.00 Neluws.
Hilversum III
NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18JO (S)
Joost mag niet eten. TROS: 19.02 (S)
Sesjun: Jt
ren. 22.02 (S) De Hugo van Gelderen
show met Nederlandstalige top 10 en
kwlswijs. 23.02 (6) Jazz-sir: Jazz night
cap. 0j02 (S) De Hugo van Gelderen-
Religlon: Blue Grass Gospelmusic. 5.0
KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende
woord. 7.07 (6) Badimerle. (7.30 Nwa.
7AL Ech°)- 8.24 overweging 8.30 Nws.
8«35 Gymn. v. d. huisvrouw. 8.46 De
wonderlijke letter M. 9.40 Schoolradio.
10.0 (S) Aubade. (10.30 Nieuws). NOS
11.30 Blik op de derde wereld. 11.45
Blik op Europa. KRO: 12.00 (S) Van
t waalf tot twee. 12.26 Med. 12.30 Nws.
12.41 Echo). 14.00 De eredienst. 14.15
Schoolradio. 14.45 (S) Interlokaal op
vrijdag. (15.30 Nieuws). 17.00 Zonder
grenzen 17.10 (S) De hutsgeklutste
kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32 Echo-
magazine.
Hilversum II
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend-
gvm. 7 20 (S) Dag met een gaatje.
(.8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.30
De groenteman). 9.00 Schoolradio. NOS
9.20 Wat heeft dat kind. 9.35 Water
standen 9 40 (S) Toertsmo AVRO:
10.00 (S) Kletuertje luister. 10 15 (S)
en mono) Arbeidsvitamm (li.co Nws.
11.03 Radiojournaal). 11.30 (S) Knip
perlicht. 11.55 Beursplein 5 12.00 (S)
Muziek uit de Weense barok. Over
heidsvoorlichting: 12.30 Uitzend in voor
de landbouw. AVRO: 12 40 Kwintet
Cees Smal. 12.66 Radiojournaal. VPRO
13.00 Nieuws. 13.11 Vandaag dit, mor
gen dat. 13.25 Programmaoverzicht.
13 30 Interview. 14 00 Muziek. 15.30
Permanent Wave 16.00 Nieuws. 16.03
Vandaag dit. morgen dat 16.05 Nova
Zembla. 17.30 Welingelichte kringen.
17.55 Med.
Hilversum III
EO: 7.02 (S) Gospelsound. 8.03
Klankbord. 8.10 (S) Tussen thee en
koffie. 9.03 (6) De muzikale fnilt-
(S) Drie tussen de middag.
Hier en nu. 13.06 (S) Drie tu
middag. NOS: 14.03 (S) Pop-I