Rogue: pop voor veïen
Twee stijlopvattingen in één 'Orfeo,
Camel 20
is weer terug
De Appel* stelde diep
teleur met Dubbelkruis'
toegelicht
...e/? gistl
C/RflPIQ \/2rogramm§)
Voorlopig alleen op de plaat
¥oorde
vuist weg
uit het vuistje
maar klaar!
TV morgen]
VRIJDAG 28 NOVEMBER 1975
Er is tijdens het Holland Festival
van dit jaar nogal wat opschudding
veroorzaakt door de weinig orthodo
xe benadering van Gluck's opera
„Orfeo ed Euridice" in de enscene
ring van Rhoda Levine door de
Nederlandse Opera Stichting. Nu de
stormen rond deze „verknipte" Gluck
- zonder de opgewekte ouverture en
het „happy end" - wat zijn geluwd,
blijkt ook de belangstelling nogal tc
zijn teruggelopen. Iets wat niet
helemaal terecht is, want door
producti'e is niet alleen moedig,
maar in bepaalde opzichten ook
waardevol.
Het grote probleem van 'deze opera
is. dat Gluck soms weer teruggrijpt
naar de antieke tragedie, terwijl hij
op andere momenten weer volledig
een 18e eeuwse opera schrijft. Dit
tweeslachtige werd gisteravond tij
dens de premiere van deze ni'euwe
instudering in het Circustheater nog
versterkt door het feit, dat de twee
nieuwe hoofdrolspeelsters twee ver
schillende opvattingen over deze
opera bleken te hebben.
De Duitse alt Otrun Wenkel sloot
het beste aan bij de interpretatie
van Levine en Jose Varona, wiens
even simpele als suggestieve decors
in adembenemend mooie kleuren
samen mföt de stijlvolle kostuums
alleen al de gang naar het
01 stormachtige Scheveningen waard
s waren. Zij interpreteerde Orfee
zowel vocaal als qua spel als een
antieke, tragische held: haar vocale
dramatiek, gedragen door een
t prachtige warme stem, groeit de
hele opera naar de aangrijpend
gezongen slotaria toe, maar wordt
geen moment theatraal.
De Euridice van Amerikaanse
sopraan Annette Parker is niet
alleen een mens van vlees en bloed,
maar een regelrechte operadiva
model Verdi-Puccini. Goed stemma-
teriaal. maar stilistisch in dit milieu
een flop. Barbara Hendricks was als
Amor weer bescheiden en sympa
thiek.
Afgezien van genoemde 2 debuten
bij de Operastichting is er in deze
produktie, die morgenavond nogmaals
Iin Scheveningen gaat, nauwelijks iets
veranderd. Het Residentie Orkest
speelde onder Hans Vonks leiding erg
mooi en vaak spannend, de bijdragen
van de Eurythmiegroep uit Stuttgart
waren soms erg suggestief, soms wat
eenvormig en het Nederlands
Kamerkoor had wat meer klank
kunnen produceren,
PETER VISSER
ADVERTENTIE
Toch culturele
activiteiten in
Witte Poort?
Orfeo et Euridice met in de hoofdrollen v.l.nr.: Ortrun Wenkel, Annette Parker
LEIDEN De Culturele Raad
zal worden uitgenodigd een voor-
stel te maken waarin wordt aan
gegeven door welke verenigingen, in
stellingen of particulieren gebruik
kan worden gemaakt van de Witte
Poortkazerne aan het Noordeinde en
I wat dat financieel kan gaan ople
veren. Tussentijds bestaat in prin-
cipe de mogelijkheid dat de ontspan
ningszaal van deze voormalige ka
zerne in gebruik wordt genomen
door de R.K. Harmoniekapel, die
sinds enkele maanden dakloos is.
Aldus het resultaat van een dis
cussie gisteravond tijdens een ver-
gadering van de commissie voor
cultuur, die naging welke mogelijk-
heden er zijn om de Witte Poort
kazerne zo nuttig mogelijk te ge
bruiken. Zoals bekend trok zich on-
r langs een bedrijf als kandidaat voor
een gedeelte van het pand terug
en sindsdien zijn er, hoewel er wel
wordt onderhandeld, nog geen defi
nitieve kandidaten in de bedrijfs-
sfeer voor in de plaats gekomen.
1 Intussen is het exploitatieverlies
van het gebouw tot een fors be
drag opgelopen. Reden waarom het
raadslid Duyvesteijn (PvdA) zich
afvroeg of er tussentijds geen cul-
turele activiteiten in het gebouw
konden worden ondergebracht, om-
li dat dat wat het exploitatietekort be-
- treft weinig zou uitmaken. Een amb-
tenaar van de gemeente sprak dat
- tegen: in elk geval zou als het ge-
- bouw in gebruik zou worden ge-
nomen, het buitenonderhoud moe-
j ten worden gedaan; op deze post
werd bij leegstand een bedrag van
f 10.000 bespaard.
De Nederlands-s markt schijnt meer
en meer een aantrekkelijk afzetge
bied te worden voor nieuwe
buitenlandse groepen, die het
eventuele welslagen alhier beschou
wen als een graadmeter. Neem een
groep als Rogue, vrij vertaald
Schurk, Schelm, Snaak, Guit en als
pikante bijzonderheid ook nog "alleen
rondzwervende olifant".
Rogue is Engels. Het achterland is
Londen, het noorden (Lancashire)
en Cornwell, waar componist/key
boardspecialist en zanger Guy
Fletcher, zanger John W. Hodkinson
en gitarist/zanger Big Al (an) Hodge
respectievelijk vandaan komen. Bij
het horen van de naam Guy
Fletcher zal bij menigeen een
lampje gaan branden. Blonde Guy
was de man die twee jaar actief was
bij The Anita Kerr Singers en
daarna zichzelf solo ging exploiteren
onder de leiding van Anita's
Zwitserse echtgenoot.
Die solo-activiteiten resulteerden in
hits, op het vaste land, als "Mary in
the morning" en "One Man Band".
Achter de schermen, nu al tien jaar,
bleef Fletcher in die Kerr- en
solotijd ook trouw aan mede-com
pagnon in het componeren, Doug
Flett. Met Flett had hij al een
aanzienlijke rij hits voor anderen
gemaakt. Fletcher: "Cliff Richard,
Elvis, Blue Mink en Hollies zongen
werk van ons". Enkele nummers:
„Sing a song of freedom", „Can't tell
the bottom from the top" en "In the
eyes of a child". Aanzienlijke
wapenfeiten, daar niet van. Guy was
echter niet zo tevreden.
Guy Fletcher, eind vorige week met
Rogue in Nederland om de
promotie-molen op gang te brengen:
"Anita Kerr was een uitstekende
ervaring, maar ik hield niet zo van
die muziek. Solo ging het leuk,
vooral hier, in België en Scandi
navië. Ook de Engelse markt
reageerde, maar toch niet al te
sterk. Doug en ik slaagden er wel in
om hits voor anderen te maken, dus
leek het nu eindelijk de tijd om de
exploitatie van die composities in
eigen hand te houden en om niet
meer te wachten op wie er toevallig
langs kwam. Zingen deed ik toch al,
want sinds we schrijven, maak ik
demo's - banden - van die geestes
kinderen".
Roque met v.l.n.r. Al Hodge, Guy Fletcher en John W. Hodkinson.
Hodkinson, die, maanden mee
draaide met het gezelschap Woolf
met in de gelederen ex-Curved
Air-mannen, zag brood in het
Rogue-projekt. Alan Hodge, die zich
het liefs-t voorstelt met een roffel op
z'n spekbuik onder het noemen van
de naam Hoss Cartwright, maakte
Rogiue daarna compleet. Hij kwam
van The Onyx, een groep die het,
naar zijn zeggen, nooit helemaal
maakte omdat BBC's Radio One de
singels grijs draaide en zodoende
niemand behoefte had om Onyx in
huis te halen. Alan: „Men hoorde
ons toch al 52 weken van het jaar".
Ruim tien maanden geleden werd
Rogue geformeerd. Het visitiekaartje
is klaar: de elpee „Rogue". Een goed
klinkend debuut, pop voor velen,
maar desondanks niet opgebouwd uit
al te clichématige klankkleuren. Er
wordt geknipoogd naar de West
Coast-muziek en er zijn invloeden te
bespeuren van de Bee Gees.
Guy Fletcher: „Dat klopt wel. Ik ben
beïnvloedt door de sfeer daar, was
er afgelopen jaar vier keer. De
Eagles en zo. Met die Bee
Gees-vergelijking ben ik ook eens.
Rogue werkt met 'breed materiaal,
zang- als hoofdschotel zonder het
instrumentale te verwaarlozen".
Opmerkelijk is dat de Rogue-elpee
hier twee maanden eerder uitkomt
dan elders. Rogue maakte de elpee
in eigen beheer. Karei Hendrikse
van Negram, op bezoek bij de heren,
was zo enthousiast over het produkt
dat hij de groep claimde voor ons
land. Behalve de elpee is nu ook een
single van Rogue uit."Fallen Angel".
Hoe denkt Rogue met drie man hun
(ADVERTENTIE)
(21.15-
AVRO Ned. II)
LEIDEN U dringt aan? Welnu, ik
zal u twee voorbeelden geven. De
waanzinnig begaafde cabaretier Her
man van Veen maakt plotseling het
spel in vier verwevingen 'De Spinse'
en stelt publiek en critici voor een
raadsel. Ik noemde het destijds een
artistieke blamage. Tweede voor
beeld: Coen Flink en Jules Croiset.
Twee begaafde acteurs (de laatste
gaf o.a. 'n boeiende interpretatie van
het leven van Vincent van Gogh)
die zich met de revue 'Grote Bek en
Grote Buik' met open ogen in een
artistieke afgrond stortten. En gis
teravond in het LAK-theater aan
het Levendaal het derde voorbeeld:
Peter van der Linden en Robert
Prager met 'Dubbelkruis'. Wie 'Kis
ten' en 'Tafels' kent, heeft geen en
kele behoefte aan een vervolg op een
volkomen leeggeschud thema. Zil die
gisteravond voor het eerst kennis
maakten met de toneelgroep 'De Ap
pel' (hetgeen nauwelijks voorstel
baar is, omdat Je eenvoudig niet om
stukken als 'Don Juan' en 'Peer
Gynt' heen kan) moeten deze eer
ste kennismaking diep hebben be
treurd. Hoe moet een recensent
hier op reageren? Moet hij het stuk
volkomen negeren? De capaciteiten
van Peter van der Linden zijn in het
verleden zo afdoende bewezen, dat
hiermee de manifestatie geen recht
wordt gedaan. Maar kan hij iets zin
nigs schrijven over een toneelpres
tatie, die waarschijnlijk ook door 'De
Appel' is bedoeld als een financieel
sluitstuk? Kwam niet heel nadruk
kelijk naar voren, dat 'Dubbelkruis
een zgn. „low-budget-produktiev
moest worden? En waarom mijden
beide acteurs de dialoog? Van dei-
Linden, die een enorme expressie in
zijn handelingen kan leggen, heeft
NEDERLAND
18.25 Duits, herh. les 23 (TELEAC)
18.45 Kortweg: kunst op komst (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 De man van zes miljoen (TROS)
19.55 Alles of niets (TROS)
20.40 Pepper, politieserie (TROS)
21.35 Journaal (NOS)
21.50 Wordt u al geholpen, tv-serie (TROS)
22.20 Pablo Festival (TROS)
23.20 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Brigadier Dog (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 AVRO's Toppop (AVRO)
20.00 Journaal (NOS)
20.25 De gebroeders Hammond (AVRO)
21.15 Voor de vuist weg (AVRO)
22.35 Televizier Magazine (AVRO)
23.00 Journaal (NOS)
In het Congresgebouw in Den Haag werd onlangs een con-
cret gegeven in het kader van het „Pablo Festival"De TROS
zendt vanavond (22.20 uur, Nederland I) het-eerst deel uit
waaraan o.a. meewerken: Ella Fitzgerald, het Oscar Peterson
TrioMilt Jackson, Louie Bellson, Joe Pass en het orkest van
Count Basie.
Televizier Magazine gaat vanavond (22.35 uur, Nederland II)
in op het geheim van het monster van Loch Ness. Binnen
kort wordt er een congers over dit verschijnsel gehouden en
daarover wordt gepraat met Sir Peter Scott, natuurhistori-
cus. Voorts is er het ivekelijkse gesprek met de minister-pre
sident over actuele kabinetszaken.
Tussen de Verenigde Staten en
Nedprland bestaan talloze verschil-
lee. Laten we ons vandaag tot een
facet, beperken: de vakbondsleider.
Bij de VPRO kwamen gisteren twee
vertegenwoordigers van deze men
sensoort in beeld. Eerst de heer
Frars van Bakel. vice-voorzitter van
het NKV. Later viel in een
BBC-film over New York City een
Amerikaanse vakbondsheer te be
luisteren. Mijnheer Van Bakel bleek
een lieve keuvelaar met een
ontwapenende oogopslag. Samen
niet Netty Rosenfeld mijmerde hij
in café De Papegaai in Utrecht over
heden, verleden en toekomst, onder
het genot van een glaasje cognac.
Maar zijn Amerikaanse collega: dat
was andere koek. Geen gezellig
cafeetje, maar gewoon een kantoor.
En hij had geen alcohol nodig om
zijn tegenstanders voor „schoften"
uit te maken, en in het vooruitzicht
te stellen dat hij „de pens" van deze
of gene te zijner tijd nog wel eens
zal open rijten. Hij was boos
geworden, die Amerikaan, omdat de
brandweerlieden en vuilnisophalers
de schuld kregen van de financiële
problemen van New York. En
mijnheer Van Bakel had het over
de nieuwste aanwinst van het
vakbonrsjargon: parasrataal. Hij
wist zelf ook niet wat het betekende,
de schat.
De vraag blijft natuurlijk: waarom
moest mijnheer Van Bakel zo nodig
geïnterviewd worden? Het gesprek
leverde daarover geen aanwijzingen
op Netty Rosenfeld leek wat meer
op haar gemak dan voorgaande
keren. Ze is dan ook teruggekomen
van de tamelijk verwarrende recht
streekse studiogesprekken. Nu was
er dus weer een filmpje van
gemaakt, en dat is in elk geval een
verbetering. „Groenevelt is Groene-
velt, en het NKV Is het NKV", dat
was zo ongeveer de krachtigste
uitspraak die uit zijn mond te
noteren viel. Maar ja, Utrecht is
natuurlijk ook geen New York.
Die Engelse film over de problemen
van New York vormde deel twee in
de Amerika-cyclus van de VPRO.
Een uitstekende, zeer heldeve
produktie was het, over een materie
die op het eerste gezicht toch niet
zo erg overzichtelijk en visueel-aan-
tiekkelijk in beeld te brengen lijkt.
Fel. Newyorkse gemeentepersoneel
(340.000 man) kreeg een groot deel
van de schuld in de schoenen,
geschoven. Een vuilnisman verdient
20.000 dollar per jaar. en krijgt een
voortreffelijk pensioen. En een
brandweerman vangt 600 gulden per
week, maar er breken in New York
meer branden uit dan er geblust
kunnen worden. „Het bankroet van
New York City" heette de film, maar
burgemeester Beame zei: „Belache
lijk, New York zal nooit failliet
gaan." Intussen heeft president Ford
weer garanties voor geldleningen
toegezegd.
De VPRO had trouwens tussen
zeven en half tien (daarna kwam de
EO) een prima lijstje. Ga maar na:
Laurel en Hardy. All in the family,
Monty Python, Netty (nou ja), New
York, en dan nog het Simplisties
Verbond. Heer Kooten en Heer Bie
beieikten, naar mijn gevoel, al een
seizoentop met hun „demonstruktie-
film" inzake het gevaar van haaien.
Ze waarschuwden alvast om de film
"Jaws" (binnenkort in de bioscoop)
niet te bezoeken: ga niet met de
angst in zee. Als u begrijpt wat ze
bedoelen. Tips voor het bestrijden
van haaien: 1. niet scheren: 2. vlug
op uw droge: 3. rugwaarts
verwarren: 4. een schot op zijn
neus: 5. zijn ogen eruit halen. U
GERARD PAQUE3
Guy: "We gaan werken met tapes,
anders is het onmogelijk om de
mensen datgene te geven wat op de
plaat staat. Zoveel mogelijk blijven
we echter zelf doen. Die tapes zijn
geen bezwaar. Veel groepen doen
hetYes, Pink Floyd, Financieel
zou het al geen doen zijn om het
geheel, met violen en dergelijke,
op te trommelen".
Rogue lijkt een kennismaking
waard. Voorlopig is Rogue nog
alleen op de plaat te beluisteren en
(play back) te zien in NCRV's
''Herkent u deze tijd"van dinsdag 2
december. Guy Fletcher: "In Rogue
zit veel energie, geld en tijd. We
hopen dat het de moeite waard is".
1.03 (S) schrijf
DUITSE TV
heelal, hoorspel. 20.10
rd op uw schrijven.
humor en jolijt. 22.25
Goal. 23.55 Nie
18.00 Nieuws, 18.11 VPRO-Vrijdag.
Vry België NOS: 19.50
21.1o Zondagsschrijvi
i piano. 22.25 (S)
17.55-18.00 Journaal (Regionaal pro-
Regionaal prog
Sport. 18.30
„e. 18.55 Nordsc
agazin. 19.26 Es ist noch wa.
privee, speelfilm. 21.50 Der 7. Sinn.
21.50 Reportage uit Bonn. 22.20 Jour-
'eerbericht. 22.35
18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S)
Joost mag niet eten. 19.02 (S) Drie
loopt achter. AVRO: 20.02 Radiojour
naal. 20.05 (S) Burengerucht. 21.02
(S) De Negen-Uur-Show. 22.02 Radio
journaal. 22.05 (S) Superclean Dream-
v-film. 015-0.20
17.00 Journaal. 17.10 Die lieben Haus-
tiere, tv-serie. 17.40 Akt. en muz. 18.20
Zwei Herren dick und Doof. 18.40 Man
ner ohne Nerven. 19.00 Journaal. 19.30
Buitenlands journaal door ZDF-cor-
2.02 (S) Contiir
1.02 (S) Soulttme USA.
ht door. 4.02
NCRV: 6.02
22.30 Dei Stn
i Umwelt e
fout begaan: Wan
neer hij en Robert Prager het slechts
moeten hebben van non-verbale
overdracht is de betrokkenheid van
het publiek uitermate gering. Een
van der Linden, die niets zegt is
eigenlijk niet zo bijster interessant.
Twee acteurs, die van kwart over
acht tot tien uur niets tegen elkaar
zeggen en slechts wat met koffers
stoeien, zijn per definitie oninteres
sant- Het is uitermate merkwaardig,
dat Van der Linden en Prager zich
dit niet gerealiseerd hebben. Twee
acteurs, die hun artistieke kwaliteit
moeten bewijzen bij de gratie van de
dialoog hebben plotseling gezwegen
en daardoor uw recensent met stom
heid geslagen. Acteurs kunnen vaak
wonderlijke mensen zijn. Talent
blijkt een grillige eigenschap.
A.C. KOEKEBAKKER Jr.
IERDAG '29 NOVE.M
TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ont-
bijtsoos. (7.30 Nieuws. 7.41 Aktua. 8.30
Nieuws. 8.36-8.45 Gymnastiek voor de
huisvrouw)9.00 Wegwezen. 9.30 (S)
Tien-om. minimagazine voor jongens
en meisjes. 10.00 (S) Akt-ua-sport met
uheidsvoorlichting12.16 lichtingsprogr:
van Volksgezondheid en Milieuhygiëne.
TROS: 12.26 Med. 12.30 Nieuws. 12.41
Aktua. 13.00 (S) TROS-Country. 14.00
(S) Steiger B. 15.30 Nieuws. 15.33 (S)
ieuws. 7.11 Ochtendgymn.
voor alle kinderen. 8.00
Dingen van de dag. 8.23
verder voor iedereen.
-- 10.30 (S) ZI muziek-
en inf. show met om 11.00 Nieuws.
13.00 Nieuws. 13.11 (S) In
TELEAC). 15.30
NOS). 15.32 O, gaat dat zo
VARA) 16.15 Jong geleerd, oud ge-
(NOS). 18.55 Journaal (NOS). 19.05
't Spant erom (VARA). 19.55 Man over
de vloer (VARA). 21.35 Journaal (NOS)
21.50 Een fraai stuk burengerucht (VA
RA). 22.25 Jazz en show VARA i
23.10 Simon Carmiggelt leest voor uit
eigen werk (VARA) 23.20 Journaal
Europa. 17.30 (S) Kwart uur ama
teur. 17.45 Voor Blinden en Slecht
zienden. 17.55 Med.
Hilversum III
NCRV: 7.02 (S) Drie op je boter
ham. 8.03 (S) Drie op Je boterham
9.03 (S) Tot uw dienst. 10.03 (S) Mu
ziek bij de koffie. 12.03 (S) Drie tus-
18.45 Brigadier Dog (NOS). 18.55
Journaal (NOS). 19.05 Wickie de Vi
king (KRO). 19.30 Mensen zonder
grenzen (KRO). 20.00 Journaal
(NOS). 20.25 Bij ons in Noord-Hol
land (KRO) 21.30 The Lady from
Shanghai (KRO). 22.55 Brandpunt
i KRO23.35 Fanfare muziek iKROi.
23.40 Journaal (NOS). 23.45 Avond-
gedachte (KRO).