'Soft melodies': een van de beste Mike Oldfield duldt geen inmenging Hoogstandjes in popmuziek Piet Noordijk: overstapje naar 'achtergrond' Paul Simon en Art Garfunkel ras-artiesten van Zijp Freddie Fender heeft lang op zijn grote succes moeten wachten Springsteen heeft veel talent DONDERDAG 27 NOVEMBER 1975 EXTRA Soft melodies - Dick Bakker Orchestra - Omega 555.024 De Nederlandse platenmaatschappij Dureco is een maatschappij die veel achtergrondmu ziek in haar groeven perst. De afgelopen weken zijn niet minder dan zeventien nieuwe schijven op de markt gebracht met uitstekende muziek om lekker bij te relaxen. Een van die zeventien is "Soft melodies" van Dick Bakker. Een plaat, die - nu we toch bijna aan de jaarwisseling toe zijn - betiteld kan worden als een van de beste die in 1975 in dit genre is verschenen. Ik zou hem zonder meer op één rij willen stellen met andere "trend setters" in déze soort muziek, zoals Raymond Lefevre, Percy Faith, Ca- ravelli, Frank Pourcel, Paul Mau- riat. en Ray Connif. Voor wie Dick Bakker nog niet kent: hij is direc teurvan de Dureco-studio in Weesp en is daar zowel geluidstechnicus, producer en arrangeur.Vooral op dat laatste terrein excelleert hij met de plaat "Soft melodies". Een elftal ragfijne arrangementen waaruit een stukje muzikaal gevoel van de eerste orde spreekt. Tel daarbij op het feit dat hij voor de uitvoering de beschikking had over een aantal "grote namen" op mu ziekgebied en de conclusie dat "Spft melodies" een verrukkelijke plaat is ligt voor de hand. Nemen we bijvoorbeeld eens een nummer als"If" van David Gates. Wat mondharmonica-virtuoos Toots Tielemans, daarvan maakt mag ge hoord worden. Dat zelfde geldt voor gitarist Wim Overgaauw met de Lennon-McCartney-compositie "Here there and everywhere", voor Piet Noordijk, saxofonist met Mor ris Alberts nieuwe evergreen "Feel ings" en gitarist Peter Niewerf met het grote Sinatra-succes "Send in the clowns". De parade van topar tiesten is daarbij nog niet voorbij. Op "Soft melodies" treft u verder nog aan Guus Hautvast (english horn), vibrafonist Carl Schltze, pia nist Cor Schools, tenorsaxofonist Freddy Korsman, vocaliste Letty de Jong en niet vergeten de background-group The Secrets. Naast bekende nummers als Rain drops keep keep falling on my head, Sealed with a kiss (oud suc ces van Brian Hyland) en Despara- do. werk van Dick Bakker zelf Dick Bakker Elftal ragfijne arrangementen Zoals Wild Waves, Go and sleep now (die hij samen met Wil Lui- kinga maakte) en de titelsong van de plaat "Soft melodies". Zonder meer eén "dijk" van een plaat. B.v.L. Op deze pagina bijdragen van: Bram van Leeuwen Tom Maas Paul de Tombe Jan Preenen Eindredactie: René Vos Jeugdsentiment Het moet nu eens uit zijn met dat vervelende jeugdsentiment. Ge groeid uit een soort herfstmoeheid is het nu verworden tot angst en onvermogen. Angst voor de dag van vandaag en morgen, onvermo gen om zelf iets te verzinnen. Op de hoes van "So Fine" staan verteder ende foto's uit augustus 1957: ach gut, ja, toen bouwden we een zeep kist. Maar de nummers op deze elpee, allemaal oude bekende, hebben niets met die vertedering te maken: het zijn vlakke imitaties, zonder veel inspiratie gebracht in keurig kamerbreed stereo. Loggins en Messina hebben op vo rige elpees bewezen erg plezierige en goed verzorgde muziek te kun nen maken; het is jammer dat ze nu niets meer wisten te verzinnen. Wie die oude nummers wil hebben, kan beter proberen de originele uitga ven te pakken te krijgen; ook heel goed zijn de spectaculaire, ironi sche vertolkingen van Sha Na Na. "So Fine" doet me denken aan sponzig fabrieksbrood. Nep. T.M STEEDS DE NIEUWSTE GRAMMOFOONPLATEN HAARLEMMERSTRAAT 279 LEIDEN - TEL. 071 - 24010 Piet Noordijk You are so beautiful - Piet Noordijk 8 Omega Saxofonist Piet Noordijk is in de Nederlandse jazz-wereld een begrip. Geboren in Rotterdam en stammend uit een uiterst muzikale familie be gon hij na zijn conservatoriumopleiding zijn loopbaan als klarinettist bij 't Rotterdams Kamerorkest van Piet Ketting. Zijn grote belangstelling voor de jazz-muziek mondde tenslotte uit in een overstapje naar dé jazz. In de loop der jaren kreeg hij op dat terrein zo'n grote bekendheid, dat door Johnny Griffin, Lee Konitz en Oliver Nelson werd uitgenodigd om deel uit te maken van hun groep. De bekroning voor zijn muz. vakmanschap kreeg hij in 1965. In dat jaar werd hij uitgeroepen tot beste saxofonist van Nederland en kreeg de Wessel Ilcken Prijs. Op zijn onlangs verschenen langspeelplaat "You are so beautiful" heeft Piet Noordijk het jazz-terrein verlaten. Ongetwijfeld tot groot verdriet van de jazz-fanaten. En tot grote vreugde van de liefhebbers van heerlijke ach tergrondmuziek, want ook daar lenen de klanken van 'n saxofoon zich uitstekend voor. Piet Noordijk pakte een tiental, merendeels overbekende nummers, bij de kop en Tony Nolten zorgde voor de arrangementen. Het resultaat is geworden een plaat, die zich vooral in de late avonduurtjes het best laat waarderen. Het recept daarvoor is bekend, de gemakkelijke stoel, de lamp op een laag pitje, en een glaasje binnen handbereik. Van de nummers op deze plaat noemen we u: "Misty", "Everybody is talkin'", "Old fashioned way", "And I love you so", "My eyes adored you" en "If' B.v.L. Ommadawn - Mike Oldfield Virgin Records (Ariola( V 2043. De muzikale kracht van Mike Old- field lag in zijn twee vorige LP's in de opbouw van zijn stukken. Op de magnifieke langspelers Tu bular Bells en Hertest Ridge nam Oldfield een basismelodietje dat hij als een architect uitbouwde tot een groots instrumentaal geheel, waarin het eenvoudige basisgege ven steeds herkenbaar bleef. Rust pauzes op die platen kwamen al leen voor omdat de LP's, waarop Oldfield een veelheid van instru menten zelf bespeelde, nou een maal moesten worden omgedraaid, öf werden gebruikt als aanloop naar andere variaties op het ge bruikte thema. Op Ommadawn, zijn derde plaat, heeft Oldfield meer 'aparte' stukken in de groeven gezet en duldt hij meer inmenging van anderen. Nog bespeelt hij zelf zo'n zestien instrumenten, maar de lijst van medewerkers is toch al sterk uitgebreid. Met Afrikaanse drummers bijvoorbeeld, maxar ook met meer vocalisten (onder wie opnieuw zijn zuster Sally) Daar naast zijn er dus meer aparte stukken. Het leek bijna onmogelijk na de vorige twee muzikale kracht proeven, maar het komt Oldfields soms mysterieuze, soms kristalhel dere muziek alleen maaar ten goe de. De instrumentale gedeelten van Ommadawn, in een zeer bijzonder sfeertje opnieuw perfect van ti ming, blijken de aanlopen tot grootse vocale finales. Op kant één is dat het geraffineerd eentonig Ommadawn, dat als titelsong met die Afrikaanse drummers en de vo calisten een werkelijk briljant hoogtepunt betekent - op kant twee doet de Horse Song vrijwel niets daarvoor onder. Oldfield heeft zichzelf andermaal overtroffen Indiscreet-Sparks. 89434 XOT (ILPS 9345). Originaliteit is een van de opvallendste kenmerken van de muziek van de Sparks. De Engels /Amerikaanse formatie laat zich niet vergelijken met een al eerder naar de top doorgestoten groep, of het moest zijn in een nummer als Hospitality on parade, dat wat overeenkomst vertoont met het jaren geleden door de Scaffold van een goudlaagje voorziene Lily the pink. Al te lang bij die vergelijking stilstaan zou evenwel niet fair zijn ten - opzicht van de Sparks. De over de toonladder dansende solozanger Mael, die hoge en lage tonen inet opvallend gemak aaneenrijgt, zorgt er voor dat Hospitality on parade in ieder geval veel gevarieerder is. Het nummer fungeert als ouverture van de lang speler Indiscreet. Na Propaga nda", dat vorig jaar door de groep werd afgeleverd, opnieuw een LP, waarvan de "vonken" afspatten. De songs zijn zo mogelijk nog gecompliceerder dan de vorige elpee. Aangezien de teksten soms nauwelijks verstaanbaar zijn door het vocale gegoochel van Russell Mael is het geen overbodige service dat alle werkjes op de binnenkant staan afgedrukt. Vooral omdat ook deze teksten hoogstandjes in de popmuziek kunnen wor den genoemd. Begeleid door gitarist Trevor White, drummer Dinky Diamond en bassist Jan Hampton vertolkt Russell met zijn broer weer de hoofdrol. Russell vanwege zijn sfeerbepalende, exclusieve stemgeluid en de nauwelijks be wegende pianist Ron Mael o.a. vanwege het feit dat hij (met uitzondering van Pineapple) voor alle teksten tekende. r Freddie Fender J.P. Over 'Born to run" schreef ik enige tijd terug dat het een verplette rende elpee is. Deze plaat gaf Bruce Springsteen die faam waar hij recht op heeft. Daarvoor had hij al wel een elpee gemaakt, maar "Greet ings from Asbury Park" viel niet op in de grote stroom muziek van nieuw talent. Toch is het een plaat die zeker niet onder hoeft te doen voor "Born to run". Opvallend is het beperkte muzikale vocabulaire van Springsteen. Maar bij hem is het geen hinderlijk ge brek, omdat de nadruk steeds valt op de gedrevenheid van de zang en op de tekst. Deze teksten zijn op "Asbury Park" naar mijn smaak - wat kinderlijker, wat flauwer dan op "Born to run". Het lijkt of Springsteen nog moet leren hoe hij de effecten moet dose ren, hoe hij zijn talenten het best uit kan buiten. Op "Born to run" zijn de teksten heel direkt en beeldend. op "Asbury Park" wil Springsteen zich nog wel eens te buiten gaan aan kletspraat. We moeten het ons eigenlijk wel kwalijk nemen dat wij indertijd deze eersteling van Springsteen over het hoofd hebben gezien. Want de teksten mogen dan wat overdre ven zijn, de muziek is swingend en scherp omlijnd. En het staat als een paal boven water dat Springsteen een enorme zeggingskracht heeft en veel talent. T.M. "Are you ready for Freddy" - Freddy Fender - ABC/DOT- records 2044. Freddy Fender heeft lang op zijn succes moeten wachten. Al zo'n 20 jaar was hij een muzikale bekend heid in de omgeving van Houston, maar veel verder reikte zijn roem ook niet. Bij een kleine platenmaat schappij uit de buurt nam hij het "Before the next teardrops fall" op. Het werd een regionale hit in de VS, maar het maatschappijtje was te klein om de plaat over heel Ame rika te distribueren. ABC/DOT nam die taak over en dat betekende voor Freddy Fender de start van een internationale carrière die in korte tijd resulteerde in twee we reldhits: "Before the next teard rops fall" en "Wasted days and was ted nights". In Nederland bracht hij het inmiddels tot een tweede el pee getiteld "Are you deady for Freddy". De plaat bevat een aantal "oudjes" die langzamerhand uit ons ge- zichtveld waren verdwenen, maar die door de zanger met de weelde rige haardos en de besnorde boven lip nieuw leven wordt ingeblazen, zoals Cielto Lindo, waarmee Trini Lopez eens succes boekte. How much is that doggy in the window en What'd I say. Ook "Secret love" dat reeds op de single is uitgebracht hoort zeker in dat rijtje thuis. Freddy Fender is moeilijk een be paald etiket op te plakken. Het ene ogenblik zijn het de Zuidameri- kaanse ritmes die hij vocaal bege leidt en het andere ogenblik is het weer country wat de klok slaat. Dat laatste is bijvoorbeeld het geval in een nummer als "Loving cajun sty le". Meer in de romantische stijl ligt "Begging to you".-Al met al een zanger die van vele markten thuis ^^^ADVERTENTI^™ Speciaalzaak graiofoonpiaten Lange Pleterskerkchoorsteeg 11 Leiden, Telefoon 071-22184 Paul Simon - "Still crazy after all these years" - CBS 86001; Art Garfunkel - "Breakaway" - CBS 86002. "Simon en Garfunkel" zijn nog steeds een begrip, want wie kent niet hun verrukkelijke composities als Mrs Robinson, The Boxer, The sound of silen- oe, Homeward Bound, Ameri ca, Bridge over trouble wateren For Emily, whenever I may find her. Iedere liefhebber van de muziek van dit duo betreurde dan ook het besluit van het tweetal om niet meer gezamen lijk op te treden. De de schei ding toch niet helemaal defini tief werd blijkt uit de twee solo-elpees die dezer dagen van Paul Simon en Art Garfunkel zijn verschenen. Want op beide elpees prijkt een nummer als "My little town". Een gezamen lijke produktie, die inmiddels ook al op single is verschenen. Nadat ik de beide nieuwe schij ven beluisterd had ging mijn persoonlijke voorkeur uit naar die van Art Garfunkel. Maar dat is waarschijnlijk toe te schrij ven aan het verschil in genre dat er tussen die twee bestaat. De meest romantische ballads van Garfunkel spreken mij meer aan dan de nummers van Simon die duidelijk onder invloed staan van soul, jazz en gospel. Daarmee is niets ten nadele van de plaat van Paul Simon ge zegd. Beiden zijn rasartiesten en het persoonlijke stempel dat ze steeds weer op hun platen drukken is een bewijs van hun muzikaal vermogen. Voor Paul Simon was het de eerste studio-elpee na verscheidene jaren. Als ik me goed herinner was Live rhymin' de laatste live-elpee. Als ik een keuze zou moeten maken uit de nummers op Pauls elpee dan gaat mijn voorkeur uit naar "Silent eyes", "Have a good time", "Night game" en "Gone at last". Mocht u Paul Simon live willen zien: op 6 december geeft hij een concert in het Amsterdams Concertgebouw. "Breakaway" van Garfunkel is een zeer fraai album waarop onder meer materiaal staat van Stevie Wonder (I believe), Al- bert Hammond (99 miles fro L.A.) en Antonio Carlos Jobim ("Waters of March"). De hele el pee ademt een sfeer van roman tiek dankzij de kristalheldere stem van Garfunkel en de ar rangementen van Richard Per- Paul Simon Bolland Bolland en Bolland - Philips 6410 089 Wie kent niet de grote hits van de broertjes Bolland waarmee ze de afgelopen jaren grote suc cessen behaalden? Summer of '71, Wait for the sun, Florida, Leaving tomorrow, Themefor blue. Lekker in het gehoor lig gende wijsjes die wel eens de den denken aan het begin van de jaren zestig toen de duo's zo populair waren. Wie de nieuwe elpee van Bolland en Bolland beluistert merkt direct dat er iets veranderd is aan het duo. Meest opvallende punt is dat het repertoire een veel grotere variatie in zich bergt dan voor heen. Hoe het ook zij, het overstapje dat Rob en Ferdv maakten van Negram naar Philips heeft wel enig resultaat afgeworpen. De muziek is volwassener gewor den. De invloed van Phonog rams producer Hans van He- mert zal daar wel niet helemaal vreemd aan zijn. Wat behouden is gebleven, is de eigen inbreng van Bolland en Bolland. Ook op de nieuwe elpee is tweederde van het dozijn nummers uit de eigen trommel. Van de overige vier zijn er vier van de hand van Hans van Hemert en wordt het twaalftal gecompleteerd door het kennelijk nooit roestende nummer van Petty en Holly: True love wavs. Kwalitatief Art Garfunkel steekt het allemaal goed in el kaar. Een woord van lof tens lotte voor Hans Hollestelle en Harry van Hoof die zorg droe gen voor zeer fraaie arrange menten en een uitstekende or kestbegeleiding. Land en water Land en water- Sido Martens- Negram 119 In het spoor van het Fungus succes is dezer dagen een elpee van Sido Martens verschenen. Een in 1949 geboren Fries, wo nend in Snakkerburen bij Leeuwarden, die in verschil lende folkgroepjes heeft ge speeld en tijdelijk de groep Fungus versterkte. Op de elpee "Land en water" bespeelt Sido de 6-en 12-snarigeaccoustische gitaar, de mandola, percussie, mandoline, elektrische gitaar, sitar gitaar, basgitaar, mond harmonica, autoharp en Gloc kenspiel. Vocaal kreeg hij de steun van Hanneke Luxem bourg, een zangeres uit Venlo. Zij zingt op de elpee de num mers "Searchin' for lambs" (een bewerkte traditional) en "How cruel reigns the sea". De ritmesectie bestond behalve uit Sido Martens uit twee leden van de al eerder genoemde groep Fungus, namelijk Bob Dekenga en Louis Debij. Op de plaat vindt u drie bewerkte Friese dansen uit de vorige eeuw "Hup aide guts", "Skotse tye" en "De Valeta". Helaas ver toont het bijgesloten tekstvel in de hoes nogal wat fouten, maar Negram heeft verzekerd dat de fouten bij een tweede oplage zullen worden gecorrigeerd. Dat het wad veel inspiratie voor Sido Martens heeft opgeleverd blijkt wel uit de titels: "The flood", "A lover at sea","Land en water" en "How cruel reigns the sea". Country-toppers Country-toppers - ABC DOT - NAF306; Feelin' allright-Om ega 777019 De platenmaatschappij Ne gram, die in ons land de platen van het Amerikaanse ABC- DOT-label op de markt brengt heeft dezer dagen een verzame- lelpee geperst waarop eengroot aantal country-artiesten te vin den zijn. Dat is bijvoorbeeld Don Williams, waarvan al drie langspelers op de markt zijn gebracht met succes. Hij is op de plaat vertegenwoordigt met het nummer "You're my best friend". Verder is op de elpee Freddy Fender te vinden met een nummer dat in Nederland een grote hit werd, namelijk Before the next teardrop falls. En als we het over country- fenomenen hebben mag Hank Thompson zeker niet onver meld blijven. Trouwens de an dere namen op de plaat liegen er ook niet om: Ray Pillow (met Countryfied), Donna Fargo (met Hello little bird), Diana Tras (lean it all on me) Joe Stampley (Penny), Ray Price (Farthest thing from my mind) en Roy Clark (You're gonna love yourself in the morning). Iets heel anders is de verzame- lelpee van Dureco getiteld: "Feelin' allright". Naast een aantal jazzy-nummers is er ook flink wat stampwerk aanwezig. Verder wisselen instrumentale en vocale nummers elkaar af op de plaat. De plaat begint met het zeer melodieuze Chicago Theme gespeeld door Hubert Laws gevolgd door Do it again gespeeld door Deodato samen met Airto, die later afzonderlijk nog op de plaat terugkomen met respectievelijk Also'sprach Zarathustra en Parana. Bob James en Groover Washington jr. zijn elk met twee nummers vertegenwoordigd. Voor Esther Phillips blijft het er maar bij één, maar dat is dan ook een fors stukje hitwerk: "What a diffe rence a day makes". B.v.L.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 23