'Majoor Barbara' houdt geest en geldigheid TRIJFEL Leids Kamerkoor zong verrukkelijk II MAANDAG 24 NOVEMBER 1975 PAGINA 17 In onze huidige telefoongid sen staat links in de kolom eerst de naam van de abonnee in hoofdletters, gevolgd door zijn voorletters of zijn voor naam (maar die dan in kleine letters op de eerste na). Naam en voorletters worden soms gevolgd door een beroepsaan duiding (zaadh of aann of d- en h kapper), daarna komt een kommaf,), de straat ivaar de abonnee woont (zonodig in gekort: Zutph str) en het abonneenummer. Het kengetal staat bovenaan de bladzij, dus Oostzaan 02984. Nu ivas ik kort geleden een paar dagen in Kopenhagen, en daar ontdekte ik dat het ook anders kon. In de Deense tele foongids staat de achternaam (vet gedrukt, met een hoofd letter en de rest kleine letters) links in de kolom, gevolgd door de voorletters (soms) of de voornaam (in verreweg de meeste gevallen). Dan volgt sterk afgekort het beroep of kwaliteit (fys. terap. of fru of damefris) en dan het nummer. Het verschil met de Neder landse methode schuilt dus vooral in het feit dat er veel meer gébruik wordt gemaakt van de gehele voornaam, en dat het beroep vrijivél altijd wordt genoemd, wat in Neder land slechts zelden het geval is. Maar er is nog een groter verschil, en dat bevalt me enorm. Elk rijtje met dezelfde achternaam begint met die achternaam, waarna de vol gende naamgenoten worden aangegeven met een streepje (voor die achternaam), ge volgd door de voornaam en de rest. Je krijgt daardoor heel overzichtelijke ziaamblokjes, en je spaart ruimte. Ik héb de telefoondienst in Den Haag opgebeld en hoorde dat men bezig is aan een nieu we typografie, die vermoede lijk over een jaar of tzoee zal worden toegepast. Er bleek al een drukproef te zijn van een bladzij met Oostzaan (02984) erop. Vergeleken met de hui dige typografie zijn er twee enorme verschillen: de namen staan (vet gedrukt) niet lan ger in hoofdletters maar in kleine letters (een die alleen maar vergelijkbaar is met de operatie in Zweden toen men van de ene dag op de andere in plaats van links op eens rechts ging rijden), en wat vermoedelijk de belang rijkste vernieuwing is: het abonneenummer staat pal voor de achternaam en niet rechts ervan. Dat lijkt me een grote verbeteringomdat dan niet langer de afleidende voorlet ters, beroep en adres tussen achtrnaam en nummer staan, ivaardoor je dat nummer ge makkelijker kunt vinden in de brij van ivoorden, namen en letters. De achternamen staan nog alfabetisch gerangschikt, maar gelijke achternamen staan niet meer via de voorletters alfabe tisch, maar via de straatna men. Dus achtereenvolgens Dr. d Boerstr. J. Corneliszstr, Haal, Kerkbuurt, Noordeinde. Ik ge loof dat ik de voorkeur geef aan alfabetisatie via de eerste, voluit geschreven voornaam, want je weet gauwer iemands voornaam dan zijn adres. Ik moet daar nog eens over na denken NICO SCHEEPMAKER Shaw dreigde de laatste jaren wat in het vergeetboek te raken, vooral waarschijnlijk door overwonnen geachte thema's in een groot deel van zijn werk. Het Publiekstheater durfde het dit weekeinde echter in de Amsterdamse Stadsschouwburg met zijn zeventig jaar oude „Majoor Barbara" toch weer aan en die keuze bood voldoende rechtvaardiging, al was het maar door d'e fonkelende paradoxen van de Ierse spotter, die regisseur René Lobo als nieuw wist op te poetsen. Goed, dat een ongebreidelde wapen fabrikant en zijn dochter als heilsoldate de degens kruisen lijkt nu lieve folklore, al is dat zelfs betrekkelijk sinds een Krupp-doch- ter mij een vijftien jaar geleden medisch de pols voelde: als Jurysecretaresse in een progressief filmfestival! De jasjes mogen veranderen, wat erin zit zeker niet. De wapenleverancier is een multina tional geworden de fiere prediker met pet een PPR-baard. Inbegrepen de gevaarlijks bijkomstigheid, dat mensen zijn opgegaan in de anonieme onherkenbaarheid van een ingewikkelder structuur. De kern van Shaws komedie blijft onverlet: idealisme in de jeugd blijkt vaak een wassen neus bij gebrek aan beter en de geloofsver andering kan bij zo ongeveer 25 mille beginnen, zoals Wim Kan het eens ni'et helemaal waardevast formuleerde. Shaws prikken kunnen dus nog even stekelig aankomen. Nu valt er op Shaws werk wel meer af te dingen. Zelf niet helemaal vrij van een zeker salonsocialisme liet hij zich vaak al te graag gaan in een tomeloze redeneerlust sn dan Petra Laseur bekeert en verovert Hans Boswinkel bij het bevriezen vooral zijn ger des Heils. sprcckpoppen, hoeveel esprit hij ze ook meegeeft en hoeveel zelfspot hij ook over de hele situatie uitspreidt. Het publiekstheater stelde zich daar met e'en heldere en puntige bekorting door Peter Verstegen succesvol tegen te weer. Het werd een spits steekspel, waarbij ander maal bleek dat Mary Dresselhuys voor een onlogisch logische Shaw- dame in de wieg is gelegd. Petra Laseur wa s voornamelijk een beminnelijke, maar niet zo vurig militante vertegenwoordigster van de heilsarmee. Of de regie dat bewust had nagestreefd? Hoe dan ook, het hoofdaccent kwam nu meer bij de wapens smedende Realpoliti- ker van Max Croiset te liggen. Misschien heeft dat trouwens iets te maken met onze eigen evolutie van Het Heilig Ideaal totcynischer mensbeeld. Hans Boswin kel maakte zich voor de klassikus Cusins een aangepaste Zeus-kop, rijp voor Shaws tirades. Er waren meer aardige typeringen zoals de levendige vechtersbaas van Albsrt Abspoel, die zich dan wel snel bekeerde, van Chiem van Houwenin- ge en Johan Ooms ondermeer Complete menselijke figuren moet men bij Shaw altijd minder verwachten. Jan Kieboom bezigde verschillende stijlen in zijn aantrek kelijke decors. Dat hij voor het slotbedrijf een universeel-klassieke achtergrond vond betekende nog wel een ironiesterretje bij de dan niet meer in te tom'en praatzucht van Shaw, maar kon de afsluiting niet meer redden. „Majoor Barbara" was in drie bedrijven daarvoor echter al een overwinning op punten gewor den voor het publiekstheater. PIET RUIVENKAMP Intensieve verpleging: dag. v. 14.00 tot 14.30 u 1.30 u en van 18.30 tot 19.00 uur Tentoonstellingen "Winnetou tegen Witte Buffel", za. en woe. 2.30 uur, zo. 2.00 en 4.45 uur. AL. Nachtvoorstelling: "Women in love", Kndegeest: dinsdag zondags 1112 klasse: de gehele Vlist, Botermarkt 3, Wassenaar Tentoonstelling wandkle den van Ans de Groot; foto's van Wassenaar Tentoonstelling schilderijen, linosneden en gouaches van Albert Elirlich. Van 22 nov.—11 dec. Ope ningstijden van de bibliotheek of na afspraak: tel. 01751-13397 Burgers. Burgsteeg 2a expositie schilderijen van Roel van Straten, tot eind november Open van 4.00-0.100 Pieter Holstein t/m 13 december. LIDO: ''The great Waldo Pepper", Annakllnlek: Klasse afdeling dag. 2.30. 7,00 en 9.1 REX: "Ik ben 4.30 Derde klasse woensdagavond (uitsluitend Kindermatinee: "50jaar Walt Dis- Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden 3). T/m 13 december exposiitie van kunstkring „Zevenster". Dagelijks van 9—17 uur Galerie De Ruip, Hooglandse Kerk- gracht 40, expositie Gerard de Reus □stelling Volkskun Ongevallei dag Oeastgeest. tel 150220 Academiegeb Rapenburg 73 Ten toonstelling „Boccaccio, leven en werk' Tot 5 dec Geopend ma. t/m vr van 10—12 uur v.m. en van 2—5 uur nam., ma., dl en do. ook van 79 uur nam. LeiHse hiosropen LUXOR: "The streetfighter", dag. ssenbuls) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Eli sabeth ziekenhuis 1 Bezoekuren Ziekenhuizen Diaconessenüuls: Mlddagbezoesuur; 13 4514 30 uur Avondbezoekuur: 18 3019 30 uur Kinderafdeling dage-- 4.00—19 00 uur alleen voor 00—16 00 alle patiënten (behalve klnde- volgende bezoekuren (alleen de hoofdverpleegkundige hiervoor spe- laai enne 18.30 ook 11.15 tot 12.00 ling: dag. van 11.15 Kraamafde- .00 uur (al- echtgen.) v. 15.00 tot 16.00 Alphen aan den Rijn béneden Rijnoord: le en 2e klas 1111.30 13.3014.16 en 18.30—19.30 u: 8e klas 13.3014.15 en 18 3019.80 u Kraam- afdellng 13.3014.16 uur alleen voor echtgenoten 1920 u.; Kinderafdeling 1615.30 u alleen voor ouders 18 18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol •-afdelingen Kri 12.00 CCU (hartbewaking) dag. dag i gemeld 415 bij het Informatiecentrum Gelulds- xur. Hinder Schiphol (020—175ÖO01 (9ur/ ?)iieuws 24 november 1975 Honderd jaar geleden stond in de krant: Sedert eenigen tijd is ook hier te lande de "Type Writer" ■ingevoerd, eene schrijf-, of liever drukmachine van eene even eenvoudige als vernuftige samenstelling. Vier rijden pistons dragen de letters van het alphabet, de leesteekens en de cijfers. Een lichte druk van der vinger brengt de pis ton in beweging en tegelijk zoordt de letter, het teelcen of het cijfer door een hefboom op een vochtig gekleurd lint ge bracht, dat, door dezelfde be- zoeging met het papier in aan raking gebracht, den indruk doet overnemen. Een druk van den vinger op een bovenpedaal brengt de afscheiding tus- schen de woorden teweeg. Is de regel vol, dan komt vanzelf een klokje in bezoeging. Daar- dor gezvaarschyiud brengt één druk vazi den voet een bene- denpedaal in beweging en vangt 'n nieuwe regel aan. Het zverktuig levert desgezoenscht kopie van hetgeen is geschre ven en zeel door overdruk door middel van potloodpapier. Op die zoijze kan zelfs een zestien- - tal exemplaren tegelijk wor- den voortgebracht. Welke rol deze nieuzve vinding geroepen is te spélen, valt op dit oogen- blik moeilijk te voorspellen. In elk geval blijft de uitvinding, geheel op zich zelve be- schouzod zeer vernuftig. Vijftig jaar geleden: De christelijk-sociale "Reichspost", het officieuze orgaan van de Oostenrijksche regeering brengt het opzienba rende ziieuzos, dat de socialis tische "Republikanische Schutzbund" zich allengs tot een geregeld leger heeft ont- zoikkeld. Voor Weezien en om geving zijn 60.000 man militair georganiseerd en gezvapend. Dit leger staat onder leiding van 't dagelijksch bestuur der Socialistische partij en dient voor het verzvezenlijken van revolutionaire doeleinden en geenszins voor verdediging te gen het buitenland. Wel be schikt de Schutzbund niet over geschut, maar deze troepen zijn veel sterker dan liet bonds leger en vormen een onzoetti- ge formatie. PANDA EN DE HULPVAART 73 - 130 "Wat bedoel je, dat je mijn laatste kans bent?" vroeg B'zoalla achterdochtig. "Jij bent een bedrieger - en ik ga je zzoaar straffen!" Dit is mijn aanstelling tot diploma-uitsclirijver van de Uni versiteit. En zo'n certificaat liegt er niet om. Maar ja... Ge zoerpt mij liever voor de krokodillen, dan van mij uw dokters bul te ozitvangen. Heel jammer. Nu zult ge nooit de achting van uzo stamgenoten krijgen die u als gediplimeerd medicijn man toekomt." Bobo had niet veel van deze zvoorden begrepen - en omdat zijn toverdokter er aarzelend uit zag, besloot hij om zelf han delend op te treden. Leg ongeveer 250 g. zwezerik 10 min. in ko kend water met een snufje zout en een schijfje ui en citroen. Fruit een gesnipperd stukje ui in 3 eetlepels olie licht goudgeel en roer er dan 1 klein blik je tomatenpuree en 1 eetl. bloem door. Laat 't mengsel even bakken, meng er dan geleidelijk 2 dl water door. Blijf roeren, boven laag vuur, tot een gebonden saus ontstaat. Kruid met een ziertje knoflook, een snufje basilicum, snufje paprikapoeder en zout naar smaak. Kook 400 g. elleboogmacaroni net gaar en giet af. Snipper 200 g. gekookte ham en 100 g. ontbijtspek en 1 ui. Fruit dit enkele min. in wat boter. Leg in een be boterde vuurvaste schaal om en om laagjes maca roni, bestrooid met Par mezaanse kaas, ham mengsel. macaroni met kaas, in stukjes gesne den zwezerik, macaroni. Giet de saus er over en strooi er nog wat kaas De Generaal: Het estafette stokje Copyright: Oberon/Haarlem. Tekenaar: Peter de Smet De avonturen van Jommeke De Gras mobiel OEGSTGEEST De jongste Vesper in de Groene Kerk ten bate van het orgelfonds werd verzorgd door het Leids Kamerkoor en de eigen orga nist Egbert van Goor. Onze mening over het L.K.K. slagvaardig ensem ble op het hoogste niveau is bekend In het verukkelijke spinnen van de toon, de veelheid van graduaties binnen een sterktegraad, naast de aanzienlijke techniek, vinden werd mooier nog dan het officieel en pro fessioneel Nederlands Kamerkoor (dat uiteraard productiever is). Aangedurfd zijn de Lamento's Las- ciate mi morire eu O Tesco, Tesco mio uit Monteverdi's opera Ariadne. Een gestelde vraag is, wie dat vijf stemmig maakte. Monteverde zelf uit eigen ontroering. Dit madrigaal- werk is martelend moeilijk. Maar het L.K.K. is expert in Monteverdi. Het had nog meer van hem en tus sen het beroemde Ave Christe immo late van Josquin des Prés en Mo- zarts Ave Maria (dit laatste van stiijlers voorzien) spande zich nog een snoer van beeldingen uit de geniaalste a cappella literatuur: van een naamloze als ick u vinde, van Arcadelt en van Gibbons elk een stervende zwaan (II bianco en The Silver Swan) en van John Bennet Weep on mine eyes. Behalve Mo zart alles muziek van wat voor 1500 tot wat na 1600. Egbert van Goor moet het nog een half jaartje stellen met de vijf stemmetjes van zijn Metzier. Maar hoe helder welluidend staat dit mi ni-orgel borg voor indrukwekkende •verfijning in de belijning. Zoals de organist dit vol geweten en getrouw heid liet horen in Sweelincks (klave cimbelstuk) Baletto di Granduca. in een Toccata van Frescobaldi en in de Partita O Gott frommer Gott van Bach, variaties wijselijk uitgekozen, onidat dit zonder pedaal verlopen kan. KEES VERHOEF FRED BASSET uaceö.'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 17