Klein maar dapper groepje gaat oud schuurkerkje restaureren Vrees 8SS3I1I3BED Weteringse remonstranten staan voor zware opgave ZATERDAG 15 NOVEMBER Er zyn in de laatste weken ver schillende reacties op mijn stukjes binnengekomen. Wat wordt er in de onmiddellijke nabijheid toch ook veel geleden! Het lijkt wel of er geen vreugde meer te vinden is. Waar "hoor je nog een harte lijke lach, waar is nog het twin kelende oog van het in blijde vrede levende mensenkind? Er wordt geleden door langdu rige ziekte, door uitzichtloosheid, door verlies van een geliefde. En wat is er daarna weer een leed en verdriet om het weinige be grip dat anderen hiervoor kun nen opbrengen. Men vraagt vaak wel even: hoe gaat het?, maar men wacht nauwelijks op een antwoord. Tijd om stil te staan bij de onnoemelijke leegte waarin iemand verzeild is geraakt, is er niet. Op leed hebben we geen pasklare antwoorden. Daar past alleen begrip en toewijding. Treurt iemand te lang, dan klinkt het al gauw: kop op, na regen komt zonneschijn, Je moet toch weer verder. Treurt men te kort, dan deugt het ook niet: nou, nou, is ze er nu al overheen? Heb je oog en oor voor het leed om Je heen, dan sta Je onmiddel lijk in de problematiek van: hoe vang Je dit leed op? Hoe kan Je helpen in de uitzichtloosheid, die lijders aan een bepaalde fobie, een levensangst, doormaken? Re deneer Je deze angst weg door te zeggen, dat ze flink moeten zijn, dat ze er tegenin moeten gaan, dat ze deze gedachten uit hun hoofd moeten zetten, dat ze eens moeten kijken naar anderen, die het zoveel moeilijker hebben? Help Je hen door ze te wijzen op het leed, dat ze niet alleen zich zelf aandoen, maar ook oneindig veel schade en leed berokkenen aan hun geliefde allernaasten? Ben Je daarmee klaar? Zijn ze daarmee geholpen? Of kom je tot de ontdekking, dat ze dit alles niet los kunnen laten en niet los willen laten, doordat ze in liefde en begrip tekort gekomen zijn, dat ze niet werkelijk door hun omgeving serieus worden geno men en dat ze daardoor met deze ziekte in de aandacht willen staan? Ze hebben iemand nodig om te genaan te praten, om zich te kunnen uiten op hun manier. Maar het uitzichtloze van dit lij den ligt mijns inziens hierin, dat ze de mogelijkheden om deze angst kwijt te raken niet kunnen aanvaarden, deels omdat ze zich hierin ingekapseld hebben, deels omdat ze niet weten, hoe te le- leven zónder deze angstgedach ten Er is er Eén, die het leed niet uit de weg ging. En die begrip had voor de angst van ons mensen. Eén die gezegd heeft: Kom tot Mij allen, die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven. Eén, over wie de apostel Petrus veel geschreven heeft, die ons aan raadt: werp al uw moeilijkheden op Hem, want Hij zorgt voor u. Jezus vraagt ons echter wel, om alle zorgen aan Hem toe te ver trouwen, en niet een gedeelte er van zelf te blijven dragen en koesteren. Dan kan Hij niets be ginnen. Alleen als we ons volle dig overgeven, kan Hij ons hel pen. Dan zet Hij ons weer recht op! Hjj zegt ons door de woorden van de dichteres Nel Benschop heen: „Wees niet bevreesd, wanneer de nacht gaat vallen Wees niet be vreesd, wanne'er het donker wordt; Hier is Mijn hand - wees maar niet.bang te vallen: Ik houd u vast, Mijn macht schiet nooit tekort. Wees niet bevreesd, wanneer de golven stij gen zodat het water tot de lip pen komt Want met één wenk doe Ik de winden zwijgen en zee en aarde liggen als verstomd. Wees niet bevreesd, wanneer uw krachten mind'ren: want ik uw zwakheid wordt Mijn kracht vol bracht. Ik heb véél werk te doen, ook door Mijn zwakke kin- d'ren. En alles kunt ge, als ge, Mij verwacht. Wees niet bevreesd, want Ik zal voor u zor gen. Denk aan de leliën, de mussen die Ik voed. Ik ben de God van heden en van morgen, do God, Die teeft en Die u leven doet! J. T. KOOPMANS-SCHOTANUS. Leiden. Vendelstraat 10, telefoon 071-141009. 5 ds Couvee Voorburg; Pe- pn u ds Hortensius; O. 5 ds Bovenberg: Mar .kerk 10 ds Hofman. 5 ds Kool- "i ds Bovenberg. 5 ets OUDE WETERING Als je 70 belijdende leden, een 20-tal vrien den en gemiddeld 30 kerkgangers (en dan nog om de 14 dagen) hebt, moet je wel begenadigd zijn met moed en vertrouwen om een orgel restauratie van f 50.000 en een kerkrestauratie van rond f 400.000 te durven beginnen, ook al komt Monumentenzorg nog zo scheutig over de brug. Zo'n moedige gemeente heeft dominee E. H. Cossee (31), remon strants predikant in Oude Wete ring. Een klein maar dapper groepje, dat ook nog zeer verspreid woont over een groot aantal ge meenten. Juist die geringheid vindt ds. Cossee (op de foto staande bij de preekstoel) een verklaring voor het voortbestaan van zijn minige- meente. Dat heeft hij ook in een ledenvergadering, waar over het restauratieplan beslist moest wor den, overtuigend gezegd, toen vrees voor een zo gigantische on derneming sommigen beving. „Mensen",i zei hij, „jullie zijn er juist, omdat je zo klein bent. Ik heb een geweldige betrokkenheid bij jullie gezien. Ieder heeft het gevoel dat, als hy het laat afwe ten, dit de doodsteek voor de ge meente zou zijn, en daarom hou den jullie elkaar overeind". De pastorale oppepper had het gewenste effect. Het ledenberaad zei met algemene stemmen ja, ar chitect Piet van der Sterre (Lei derdorp) maakte zijn restauratie plan af en alle papieren zijn nu, met een dringend subsidieverzbek, bij Monumentenzorg. Deze rijks dienst, gaf als een soort voorproef je, al geld voor de orgelrestauratie. Dankzij de overheid en het Anjer fonds zullen de kerkleden zelf voor het uit 184i daterende orgel nog maar een kleine f 5.000 moeten op brengen. Orgelrestaurateur A. H. de Graaff uit Leusden doet z'n best het instrument vóór de Kerst bespeelbaar te maken. Dat zal or ganist J. Schoenmaker, die in fe bruari zfjn gouden jubileum hoopt te vieren, deugd doen. Straf en vervolging Geschiedenis is leerzaam, maar kan ook hoopgevend zijn. Logisch geredeneerd had aan de zelfstan digheid van de Weteringse remon stranten allang een eind moeten komen, maar de wil om vol te houden en de trouw aan elkaar en aan de voor deze gemeenschap za karakteristieke beginselen van geloofsvrijheid en verdraagzaam heid, waren altijd weer sterk ge noeg om de gemeente door perio den van neergang en stilstand heen te dragen. De spirit waarmee zij de vervolging van weleer door stond, werd het cement dat het „gemeentehuis" beschermde tegen vijandigheid van buiten en verval van binnen. Toen de synode van Dordrecht in 1618 de remonstranten (een re monstrantie is een betoog tegen iets) om hun vrije leeropvattingen had veroordeeld en 200 px-edikan- ten de Hervormde Kerk had uitge wezen, richtten zij in Antwerpen hun Broederschap op. Ook de pre dikanten van Leimuiden en Rijn- sa terwoude kwamen wegens hun remonstrantse sympathieën in moeilijkheden. Ze werden ervan beschuldigd, de calvinistische leer te ondèrmijnen. Afzetting was hun straf en hun aanhangers werden vervolgd. Die vonden aan de west kant van de Wetering, die in han den van rooms-katholieke am bachtsheren was gebleven, een vei lige woonplaats. Omstreeks 1630 kwam aan de vervolgingen een bind. Toen kregen de remonstran ten verlof, schuilkerken op te rich ten. Zo'n schuil- of schuurkerk moest aan het gezicht onttrokken zijn. Achter een pand aan de Kerk straat in Oude Wetering bouwden de Veense remonstranten hun schuurkerk. Van het begin af heeft deze een volledig interieur gehad. Pas in de vorige eeuw kreeg de kerk haar tegenwoordige vorm Het gebouwtje behield toen, ge heel in overeeixstemming met de kleinheid van de gemeente, zijn bescheiden afmetingen, maar een eenvoudige halsgevel met raam- partij en een xiitspringend portaal ontnamen er het schuurkarakter aan. De remonstx-anten hebben altijd elkaar nodig gehad'om temidden van de andere kei-kelijke stromin gen staande te blijven. Toen er in de jaren 80 van de vorige eeuw een grote gereformeerde kerk zou wor den gebouwd in de onxxiiddellijke nabijheid van de remonstrantse tent der samenkomst, kwamen beide groepen scherp tegenover elkaar te staan. De remonstrant se dominee, die persoonlijk heel goed kon opschieten met zijn ge- reformeerde collega, wilde voor komen, dat zijn zondagmorgen dienst door de massale zang der afgescheidenen zou worden ge stoord. Dat is uitgelopen op een proces bij de Kroon. De rechter snapte er niks van. De predikan ten spraken elkaar voortdurend aan met „vriend", maar wilden zakelijk van geen wijken weten. De partijen berxxstten ten slotte in een compromis, dat de gereformeerden verplichtte hun kerkmuur aan de kant van het remonstrantse kerkje eens zo dik te maken. De verwijdering tussen de ker ken is er nog altijd. Daarom ziet ds. Cossee het als winst dat on langs voor het eerst een remon strants initiatief een interker kelijke bijeenkomst over het thema „nieuwe levensstijl" bij de an dere kerken weerklank heeft ge vonden. Jammer dat hij dit schuchtere begin van een andere ver stand houding zelf niet meer tot ont wikkeling kan brengen; 'hij •heeft namelijk een beroep naar Dordrecht aangenomen, waar hij in februari zijn intrede hoopt te doen. In maart 1974 in hij als part timer dn Oude Wetering begon nen. Hij woont daar ook, in een klein huisje schuin achter de kerk Sinds liet vertrek van dr. Heijn in 1946 had er aan 'die Wefteihiig geen remonstrants predikant meer gewoond. De gemeente kan een volledige predikaiïtsplaats niet betalen, als is zij een van d'e vijf remonstrantse gemeenteen in j ons land waar nog groei in zit, Ds. Cossee is daarom ook voor- j ganger van de afdeling Lisse- Sassenheim van de Nederlandse Protestanten-Bond en geeft ver der nog les aan enkele scholen. De Dortse gemeente is groot ge noeg voor een hele predikants plaats. Ei* komt in Oude Wetering wel een opvolger, maar die gaat daar niet wonen. De aard van zijn gemeente ken nende, vernacht ds. Cossee ech ter, dat dit niet in mindering komt op haar waakzaamheid en activiteit. 'De restauratie', zegt hij, 'kan een dubbel effect hebben. Ze bindt als gemeenschappelijke op gave en doelstelling de leden nog hechter samen, en roept bij de andere inwoners een bijval en me deleven wakker die nodig zullen zijn om dit grote werk tot een goed eind te brengen1. De restauratiecommissie, waar van de heer A. R. Meima voor zitter is en de heer J. W. Wan- ninkhof secretaris. staat wijd open voor ideeën en aanwyzigin- gen. Binenkort wordt, als eerste actie, op grote schaal begonnen met de verkoop van speciale as bakjes (f 3,50). De heer Groot- hoff, voorzitter van Vreemdelin genverkeer, heeft daartoe het iml ti'atief genomen. Voor de geldwer ving kan een persoonlijke relatie tussen dit kerkje en het Wete ringse toerisme nog weieens van nut zijn. Het gironummer van het restauratiefonds is 197783 (Restauratiefonds Remonstrantse Gemeente, Huigsloterdijk 88, Ab- benes). Beste herinneringen Architect Van der Stetre ls het niet eens met de vermelding in de voorlopige lijst van monu menten anno 1915 dat het 'kerkje in Oude Wetering een architec tonisch onbelangrijk gebouw is. „We zijn in onze tijd met der gelijke kwalificaties wat voorzich tiger geworden. Ik meen dat deze kerk beslist niet onbelangrijk is. De uiterlijke verhoudingen zijn goed, hoe.wel de indertijd ver minkte vexisters afbreuk doen aan het gezicht. Het ingangsportaal met zijn ornamenten en mooie deuren in omlijsting moet zelfs waardevol worden genoemd. Het (interieur is fijn van verhoudingen en is dankzij het gewelfde plafond toch nog een kerkruimte, ondanks de kleine afmetingen. De betim meringen, de orgelgalerij, de oude meubels en het koper geven het eexx buitengewone bekoring. Een paar jaar geleden maakte ik hier een avonddienst mee; juist ook aan het gebouw bewaar ik de beste herinneringen". Volgens Van dor Sterre is, wil men deze kerk behouden, aaneen ingrijpend herstel niet te ontko men. Dan kunnen ook latere ver anderingen, die nadelig voor het gebouw zijn gebleken, ongedaan worden gemaakt. 'Als je ziet hoe de kerk is ge fundeerd, ls hot onbgrijpelijk, dat ze niet totaal is verzakt. De fun deringen zijn dan ook nummer 1 op het programma'. Het restauratieplan noemt ver der de dakconstructie met dak bedekking, de goten, ook het dak van de consistoriekamer, negen nieuwe vensters, die waarschijn lijk worden zoals ze oorspronkelijk zijn geweest, het plafond (weer van planken), pleisterwerk bui ten en binnen, een vloer van pla vuizen, een nieuw dakje op het ingangsportaal, 'n nieuwe krooxi- lijst op de voorgevel, het interiexxr van de consistoriekamer en de aanleg van een verwa'rmiinigshi- stallatie. 'Het huisje waarin nu ds. Cos see wooxit en dat aansluit op de consistoriekamer, voldoet nauwe lijks aan de. meest bescheiden eisen van bewoning', zo oordeelt de architect. Hij heeft de kerk leden voorgesteld, een grondige restauratie ook daarvan ernstig te overwegen. De heer Van der Sterre geeft toe, dat dit restauratieplan voor deze kleine gemeente eexx heel zware opgave is. "Maar', voegt hij er meteen aan toe, 'naar verhou ding is dit niet veel meer dan wat andere gemeenten voor een grotere kerk moeten opbrengen. Er is geen doorslaggevende reden om restauratie te ontraden'. De hoogste offervaardigheid zal het echter zonder hulp van buiten nooit redden. Daarom zien de Weteringse remonstranten met spanning uit naar het antwoord van de mininster, die dankzij de werkverruimingsmaatregelen waf. •meer geld voor monumentenzorg mag uitgeven. Het is echter de vraag of de werkgelegenheidssi tuatie ün deze streek een reden is om het Weteringse kerkje onder deze regeling te brengen. S. J. DE GROOT. Heiligen der L. dagen Steenschuur 6, Bodegraven Kerkdiensten dentendienst; Marekerk 10 ds Panne- koek. 5 ds De Jong; Maranathakerk huis 10.30 ds V. Nlel: Jeugdkapel Vre. deskerk 10 dhr v Duuren: jeugdka pel G Herder 10.30 mej Burggraaf: 19 10.30 h mis Oud Kath. Kerk 10 h. mis. RK Kerken; Haagweg zac. 7. zon dag 9. 10.45. 12 schuur zat. 7, zoi Lamme nsc h a nsw e 10.30 12 en 6; Haarlemmerstraat zond. 9.30, 11 en 12.15 Herexisingel zat. 7. zond. 8.30, 9.30 en 11. Aarlandervecn Herv. Gem.; 10 u ds Wolthavis, 7 ds Parmekoek. Leiden; GK 10 dhr. Tenyenhuis, 6.30 ds Wier- singa Winterswijk. Chr. GK 9.30 dienst Aardam 9 en 12, Alphen aan den Rijn HG 10 dis De Vreugd, 6.30 d'hr Van Gallen Arnhem; Salv.kerk 10 ds Kool Utrecht 6.39 ds V. Embden; Bethlehemkerk 9.30 ds v. Embden. 6.30 ds De Vreugd. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 ds Kooien IJsselstein. 6.30 ds Linden- burg Ter Aar jeugddienst. Geref. K. 10 Gem. Dox-pskerk Koudekerk aan den Rijn Herv. Koelman Katwijk aan Zee; Oude K. Valkenburg, 5 ds 10 ds Carstens De Kaag; De Rank 10 Gooyer Zeist, 3.30 ds V. Eyk Gouda; Mar. kerk 9.30 ds Huisman, 5 ds Damsma. Geref K. Vrijgem. 10 en 5.15 d's Boxman. 0.30 Haz-d' ag. RK Michael- cerk 9.30 5 mr. Reugebrink. Baptistengem, evang De Leeuw. 5 br. De Vries. ds Warnink; Vinkenlaan 9.30 ds V. d. Svti'in^BYkkVr Meulen Wassenaar. 5 ds Elgersma; oysnng ölKKer, Rm,mn Stirhtinrck- Hillegom Herv. Gem. 10 ds Boon- ds V. Bruggen. GK 10 en 5 zêfkerk'zat, 7, zónd. 8.30 10 en 11.2 Hoog made Herv. Gem. 10 dr Van Vliet. RK Kerk zat 7. zond. 9 en 11. Lisse Herv. Gem. gr. kerk 10 ds v. d. Velden; Pauluskerk 10 ds. Oos- tinga gezinsdienst. 7 ds Oostinga, Geref. K. 10 en 5 ds Post te Oegst- geest, Chr Geref K. 10 en 4.30 ds De Stichtingskerk hr. Hoffenaar Voorhout; De Zilk 10 ds Streefland HA RK Kerken St Jo zef zat. 7. zond 8. 10 11.30 en 6; Vik tor zat 7, zond 8. 9.30. 11 en 6: De 7, zond. 8.30, 10 Kerk 10.30 ds Ter Linden, HA; Pau- Bvang. Chr Gerneen- aula mavo. 10 ds Agtereek. RK ge meenschap aula tuinbouwschool, zat. zond. 7.30. 9 en 10.30. Sassenheim Herv. Gem.: 9 en 10.30 ds. Westra. 6.30 ds Boonstra Hlllegom HiUle A'dam. Volle Evang. Gem, 9.30 dhr v. d. Heijden. Warmond Herv. Gem. 10 ds Den Tonkelaar RK Kerk zat 7 zond. 8.30. 10 en 11.30. Wassenaar Herv. Gem. Dorpskerk 10 dr. Frederikse, 4.30 ds. Korevaar R'dam, 7 ds Wiersma: Kievietskerk 10 ds Wiersma; Messiaskerk 10 ds Den Ouden R'dam; Dorpscentrum 9.30 ds Stolk Den Haag. Geref, Kerk 10 ds sink. RK Kerk zat.' 7. zond! 8.30. 9.30 Oegstgeest. Ned. Prot. Bond: 10.30 opendeur-dien9t; G. Herderkerk 10.30 dr. v. Santen; De Bron 9 dr v. Santen Verploeg; Driehoorne 7 ds De veningen; Dorpshuis 6 i Schuurman, 5 dienst. Oud-Geref. Gem. zond 8.30. 10 en 11.30; Bijkerk Poel- huls zat. 7, zond. 9 en 11.30; Maria- kerk zat. 7, zond 8.30, 10. 11.30 en 5.30; Engelbewaarders zat. 7. zond. 7.30. 10.30 ds Heemskerk jeugdkerk. Geref. Kerk: 10 ds Vegter 7 ds Brokerhof. Geref. K. Vrijgem. 8.30 ds De Vries. 3 ds Brandes Geref. K. Vrijg. Buiten Verband, gem. centrum, 8.45 en 4 ds zat 7. zond. 8, 9.30. 11 en 12.15 Valkenburg Herv. 10 en 6.30 Overgaauw (avonddienst in geref Geref. K 9.30 ds v. Oeveren Rijnsburg. Geref Kerk 10 en 5 ds Carlier. Geref. Gem 10 en 4.30 ds Boogaard. Geref. Gem in Ned.. Koningskerk. 11.30 en 5.30 Evang Luth Gem. 10.15 prof. dr. Boendermaker. Dooosgez.-Remon- kaDt. Leijssenaar) om 7.30 medewer- kine leugdmuziekgroep Rijnsburg-Lei- 'j en dings Den Burg* Baptistengem. O. Rijn 3, vang Zijlstra Christian Science. Steenschuur 6 10.30 Nieuw Apoet. Kerk. H Rijndijk. k, 6.30 ds Verploeg. Geref. Kerk Berkhof, Kerk: 9 ds V. Halsema. 5 - Herv. Gem. 9.30 Salv.kerk 10 ds Wie Noordiwljk. RK 1 it. 7. zond. 9.30 6;30 dg Nooteboc Matter; G. Herderkerk .twyk aan Zee Herv. Gem. N. 10 ds Koelman 6 ds Vroeginde- wey; O. Kerk 10 dhr Stuurman Vlaar- dingen, 6 ds Vink; Ichtuskerk 10 ds Catsburg. 5 ds De Vos; Pniëlkerk Kaai GK 9.30 e ds Vink, 6 ds De Hoeksteen Niei Evang. Gem., Kindervreugd. 10 dhr V. Leeuwen Remonstr. Kring: 5 uur ds Dulnker Molukse Prot. kerk 9.30 ds Molle Den Bosch; Mol Evang Kerk 11 kerk zat. 7, zond. 9. 10.30 en 11.45; Pr. School 10 ds Hovius. Geref. Kerk: Vredeskerk 10 ds Pijlman. 6 ds V. Halsema: Triumfatorkerk 10 ds De Vries. 5 ds Pijlman. Geref. K. Vrij gem. 8.30 en 3 ds Hoff. Geref. Kerk Xo Vrijgem. Buiten V. 10 ds Boukéma. 7 ds Moggrce Rijswijk. Geref. Gem 10 Jd Ade iRK Kerk Gem. 9.30 ds Lalleman. GK 9.30 en 5* ds Aalders 't Harde. Remonstr. mevr. Haarlem, zond. 8.15, 9.45 Roelof arendsveen RK Kerken St Petrus Banden zat., 7, zond 8, 9.30, 11 en 12.15; Maria Presentatie zat. 7 zond. 8. 9.30 en 11. Rynsaterwoude Herv. Gem. 6.30 ds Overgaauw. Geref K. Vrijg. beide diensten ds Hoff. Voorhout Herv. Gem. 10 ds Bro kerhof 10 jeugdkerk ln Boerhaave- school; RK Kerk zat 7 u zond. 9, 10.30. 11.45 en 5.30 Voorschoten Herv. Gem Dorps kerk 10 ds Meijering HA. 7 ds Lentz: Hulp en Heil 10 ds Lentz: aula NH 9,30 ds De Zeeuw; kapel Rijndijk 10 ds v. d Schoot; P. J. school 10 jongeren- dienst. Geref. K 10 ds Reedijk. 5 ds s Blenk Geref. Kerk 9.30 ds.'Huize bosch, 6.30 dhr. Tenyenhuis Aiphen. Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 ds ds Schoch. RK Kerken: Janskerk zat. 11.30 en 6; Rijndijk Meerburg ds Mostert. Geref. Kerk 10 kancl. Den Braber Breuikelen. 6.30 uur ds Schaafsma Utrecht. De Wit Lisse. Geref. K. Vrijgem i 5 ds Brandes, RK Kerken: d's Baas te Katwijk 7 ds v. d. Kooij Noorden. Chr Geref K. 9.30 dienst, 2.15 ds Bouw. ds Den Dikken. 6 Evang. Gem,' Voorstraat 1009.45. Soefiebeweging 4 i Rijn, RK Kerk en 10.30. Xoordwijk Herv. Gem. Grote kerk Binnen 10 ds Keuning, 7 uur ds kerk 9.30 ds V. Niel. 5 ds v. d Bogers. »t; Immanuelkerk 9.30 ds Rooze kerk 9.30 ds Quartel Gouda, 6.3 Verboom; De Hoeksl HA Chr. Afgesch. Gem. Het Inter kerkelijk Vredesbei-aad zegt in een brief aan premier Den Uyl, dat me dewerking aan de bouw van kern centrales in Zuid-Afrika zeer incon sequent is. Immers het IKV steunt de reging het fonds van de Wereld raad tegen racisme. Herv. Kerk: beroepen te Werkendam J. L. Ra- vesloot te Oostermeer, te Epe dr. C. A. Tukker Kamerik. Geref. Ge meenten: bedankt voor Tholen, Den Haag en A'dam J. v. Haaren Amers foort.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4