Schatten van het Symbolisme Pasolini-film verboden ■fSH toegeficht ...en gistl ^WÉ[MQgranvfïa] wineenKips' leverworst! TV morgen] DONDERDAG 13 NOVEMBER ROTTERDAM In het Rotter damse gemeentemuseum Boy mans van Beuningen opent prin ses Beatrix morgenochtend de tentoonstelling „Symbolisten in Europa", een expositie van 270 werken van ruim 80 kunstenaars uit alle delen van dit werelddeel. Een kleine twee jaar heeft een in ternationaal werkcomité met ver tegenwoordigers van diverse mu sea nodig gehad om de voorberei dingen te treffen van wat gerust een unieke en zeer waardevolle tentoonstelling genoemd mag worden. Behalve in Boymans Is „Symbolisten in Europa" later ook te zien in musea in Brussel, Ba den-Baden en Parijs. Het symbolisme vindt zijn oor sprong in de Franse literatuur. Als belangrijke voorloper moet de dich ter Charles Baudelaire gezien wor den, terwijl de term symbolisme voor het eerst werd gebruikt in een door de Grieks-Franse dichter Moréas ge schreven en in 1896 in Le Figaro ge publiceerd manifest. Andere be langrijke -vertegenwoordigers in Frankrijk zijn dichters als Mallar- mé, Verlaine en Rimlbaud. Het werk van symbolisten werd be heerst door het pogen het niet-visue- le, datgene dat voor de mens niet als waarneembaar geldt, vorm te ge ven en zichtbaar te maken. Daarbij ging het om het accentueren van die factoren, die volgens hen van grote invloed zijn op het menselijk hande len en het leven in 't algemeen. Her kenbaar in die vormgeving zijn mythologische en bijbelse motie ven, als ook bij een aantal de uit de boeken van de aan het begin van de vorige eeuw werkende Amerikaanse schrijver E. A. Poe sprekende, ma cabere sfeer. In de literatuur richt ten de symbolisten zich tegen de van elke gevoel ontdane, naar hun smaak te intellectualistische poëzie van de Parnassiens. Hoewel literatuur en muziek (Wagner en Mahler) een belangrij ke rol spelen in deze stroming, heeft de organisatie zich beperkt tot het symbolisme in de schilderkunst. Niet zo verwonderlijk, wanneer je bedenkt dat het binnen deze tak al moeilijk is te bepalen wie wel en wie niet tot het symbolisme gerekend moeten worden. Min of meer tege lijkertijd bloeide immers het impres sionisme en na het impressionisme en na het zien van deze expositie zal het duidelijk rijn, hoezeer dez? stro mingen elkaar hebben beïnvloed. Nave Nave Moe (Zoete dromen) of Verrukkelijk water, een uit ADVERTENTIE Met Kips kun je feestelijke dingen doen. Een voorbeeld Zelf een idee voor een smakelijk hapje of snackje met Kips* leverworst? Schrijf 'm op. stop 'm in een open enveloppe ZÓNDER postzegél en adresseer aan: Kips, antwoordnummer 8276 Amsterdam: Elk bruikbaar idee wordt met zo'n ouderwets lekkere Kips' leverworst beloond. Het werkcomité heeft ook het een en ander afgebakend in tijd. Gekozen is voor werk dat is gemaakt in de pe riode tussen 1860 en 1910. Al is de bloei rond de eeuwwisseling voorbij met name in de Oosteuropese lan den zet het symbolisme nog iets lan ger door. Eerst wordt aan de hand van werk van schilders als Millais, Ros- setti en Jones een beeld gegeven van de voorlopers van het symbo lisme in de schilder kunst, bekend onder de naam "Preraffaëli'eten. Zij vormden in Engeland een apar te groep romantici, die in hun stre ven naar natuurlijkheid en eerlijk heid, teruggrepen naar Italiaanse vroeg-renaissancistische schilders. Opvallend bij deze groep is de rui me aandacht voor de natuur en het emotionele leven in zijn meest au thentieke vorm (later ook terug te vinden bij andere symbolisten en v/eer later in de Neo-romantiek Een goed voorbeeld van Preraffaë- litische schilderkunst is "De schone slaapster" van Edward Burne Jo nes, terwijl in een werk als "Het dal van de eeuwige rust" van Millais al, zij het nog zeer bedekt, die ma cabere sfeer opvalt. Echter zo per fect gedoseerd en zo knap geschil derd, dat ze een opvallend contrast vormen met het werk van latere symbolisten, waarin die sfeer juist als te beladen en te gespannen overkomt. Vervolgens komen de ei genlijke symbolisten aan bod en krijg je als bezoeker een beetje het gevolg door de bomen het bos niet meer te kunnen zien. Er is zoveel vertegenwoordigd, en met name zo veel van wat in West-Europa vrij wel onbekend en nog nooit te zien is geweest, dat ook bij dit overzicht de noodzaak aanwezig is om in la tere stadia een paar keer naar het museum terug te keren om greep op het geheel te krijgen. Al zijn er wellicht voor iedere bezoe ker schilderijen die na een korte confrontatie de rug toe kunnen worden gëkeerd, het blijft te veel om in een bezoek te verwerken. Van een beelschoon geschilderd "De Hoop" van Chavannes, loop je via de wat kitscherige en bid- prentjesachtige werken van Elisa beth Somel, naar wat voor mijzelf de ontdekking van deze tentoonstel ling is geworden: "De schatten van satan" van Pelville. Werkelijk sym bolisme in zijn boeiendste vorm, zo ongelooflijk knap geschilderd, met zoveel gevoel voor detail en dosering, dat alleen dit schilderij je al dwingt nog vaker terug te komen. Opvallend overigeas dat geen stijl de symbolist vreemd is. Van alles wat eerder is geweest vind je iets te rug, terwijl aan de andere kant blijkt hoe groot het stempel is dat deze schilders op het werk van hun collega's die in de twintigste eeuw volgdea heeft gedrukt. Een schilderij als "Na de storm" van Willumsen toont het surrealis me in zijn prilste, maar daardoor toch niet minder opvallende vorm en het bekijken van "De verlaten stad" van Khnopff roept direct as sociaties op en doet je vraagtekens zetten achter de oorspronkelijkheid van een toch zeer gewaardeerde schilder als Margueritte. Eens te meer releveert de opvatting dat al tijd alles ergens goed voor is ge weest en het een nooit los te zien is van het ander. Voor velen jon geren 'biedt de expositie een goede mogelijkheid om kennis te maken met een in de kunstgeschiedenis toch altijd wat moeilijk te plaatsen en te omschrijven groep als die van de symbolisten, voor de ouderen de kans om werken, waar ie vroeger veelal niet naar mocht kijken omdat ze zonder enige aarzeling van stem pels als "slecht", "kitsch", en "on interessant" worden voorzien opnieuw aan oordeel te onderwerpen. Boy- mans heeft na de in het verleden getoonde overzichten van de gro ten onder de surrealisten opnieuw laten blijken op het gebied van mo derne kunst op belangrijk niveau te werken. De tentoonstelling is ze ven dag per week geopend, duurt tot 11 januari en is gratis toegan kelijk. Tegen de geringe prijs van f 18,90 is een in kleurendruk uitge voerde catalogus verkrijgbaar, be vattende een drietal inleidingen over de plaats van het symbolisme in de schilderkunst en afbeeldingen en be schrijvingen van alle tentoongestel de werken. Elke zondagmiddag wor den in de aula van het museum speciale evenementen georganiseerd, nauw samenhangend met het the ma. Op het programma staan on der meer voordrachten, concerten, lezingen en filmvoorstellingen. TON VAN BRUSSEL ROME <APJ De Italiaanse film keuring heeft het vertonen van ce laatste film van de onlangs bij Ro me vermoorde regisseur Pier Paso- lini verboden. Het gaat om de film "Salo of de 120 dagen van Sod om". Het Italiaanse publiek, aldus de ADVERTENTIE mededeling is voor dergelijke films nog niet rijp. De film, vol sex en gewelddadigheden, is gebaseerd op een boek van de Franse Markies De Sade. Aan de naam van die 18e - eeuwse edelman is het begrip "sa disme" ontleend. Pasolini had het verhaal doen spe- y «M. P 1 f CRM heeft gistermiddag in de Vondelstraat in Amsterdam het Schrij- alle organisaties die zich bezig houden met de belangen van schrijvers Minister Van Doorrt vershuis" geopend, i onderdak hebben gevonden. Om toegang te krijgen tot het „Schrijvershuis" moest de bewindsman een sonnet dat aan de voor deur van het pand bevestigd was, voltooien. De minister schreef met vaardige hand de laatste re gel, waarmee de officiële opening een feit werdHet Schrijvershuis is 'de zetel van de Stichting SEBA, Stichting tot Exploitatie en Bescherming van de Auteursrechten. De auteur Hans Keuls werd bij deze gelegenheid onderscheiden met het Ridderschap in de Orde van Oranje Nassau. De onderscheiding is hem toegekend voor het vele werk, dat hij voor de Stich ting tot Exploitatie en Bescherming van Auteursrechten heeft verricht. 1 (3) That's the way I like it, K.C. Sunshineband 2 (2) Danaez maintenant, Dave 3 (1) Morning sky, George Baker Sel. 4 (7) Als de hard Mey 5 (4) Can't give you anything (but my love), Stylistics 6 (8) Everything's the same, Billy Swan 7 (6) Fame, David Bowie 8 (11) Sjakie van de Hoek, Conny Vandenbos 9 (18) Thanks for the love, Earth and Fire 10 (5) lTLucy, Mud 11 (17) I'm on fire, 5000 Volts 12 (19) M'n beste vriendin, Mieke 13 (15) Foot stompin music, Hamil ton Bohannon 14 (29) Do it anyway you want it, People's Choice 15 (9) Goodby love, Teach-in 16 (16) In Hamburg, Zangeres zon der Naam 17 I can see the sun in late de cember, Lucifer 18 (27) Bad times, Barry and Eileen 19 (20) Sky high, Jigsaw 20 (21) Chanson d'Amour, Kamahl Mevrouw Margot Klausner, hoofd van de Israëlische filmstudio en een bekende spiritualiste, is op 70-jarige leeftijd in Tel Aviv overleden. Mevrouw Klausner die afkomstig was uit Berlijn was ook voorzitster van het Israëlische Genootschap voor Parapsychologie. Zij heeft een aantal boeken over het spiritualisme alsmede toneelstukken en korte ver- alsmede toneelstukken en korte ver halen geschreven. Tennis De Argentijn Vilas heeft voor de tweede achtereenvolgende maal de grand prix-tennis gewon nen. Na zijn zege in de tweede ron de van het toernooi om de Zuid Amerikaanse kampioens happen op zijn landgenoot Caaruthers is Vilas onbereikbaar geworden voor zijn naaste belager Manuel Orantes. IJshockey Het Nederlands ijs hockey team speelt op 16 en 17 de cember twee oefenwedstrijden tegen Bulgarije. Dit ter voorbereiding van een internationaal toernooi in Inss- brück waar Nederland voor uitge nodigd is. Nights on Broadway. Bee Gees Calypso, John Denver (10) Stan the gunman. Hank the Knife The Jeta I an Gogh achterna NEDERLAND I 18.15 Chemie, les 8 (herh.) (TELEAC) 18.45 Toeristische tips (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19 05 EO-kinderkrant (EO) 18.45 Toeristische tips (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 EO-kinderkrant (EO) 19.20 Windkracht 16, religieus programma (EO) 19.55 De Waltons. filmserie (EO) 20.45 Muziek-motief, muziekprogramma (EO) 21.25 Tenslotte (EO) 21.35 Journaal (NOS) 21.50 Machiavelli, of hoe het in de wereld toegaat (VPRO) 23.10 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Brigadier Dog (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Guyana-waterland, serie natuurfilms (VARA) 19.30 Oorlogswinter, jeugdserie (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.25 Achter het nieuws (VARA) 20.40 De Pallisers, tv-serie (2) (VARA) 21.35 De Ombudsman (VARA) 22.00 Man over de vloer, komische tv-serie (VARA) 22.25 Achter het nieuws (VARA) 23.00 Gedicht (VARA) 23.01 Den Haag vandaag (NOS) 23.16 Journaal (NOS) Vanavond presenteert de VPRO via Nederland I van 21.50- 23.10 uur het programmaMachiavelli of hoe het in de wereld toegaat" met medewerking o.a. van I. F. Stone, bekend Ame rikaans commentatorGeorge Brown, ex-minister Buitenland se Zaken van Engeland, M. Heikel, Egyptische publicist, Zjoe- koiv, Russisch commentator en Ad 's Gravensande, Rob Klaas man. Emile Fallaux, Cherry Duyns en vele anderen. Machiavelli was een ambtenaar-diplomaat in het Venetië uit de vijftinede eeuw, die in een schokkend boek heeft vastge legd welke misdadige praktijken er in die tijd al werden toe gepast om een machtspositie te verkrijgen en te behouden. De VPRO lüil in een aantal uitzendingen nagaan in hoeverrx er nu nog sprake is van Machiavellisme. VARA's „Achter het Nieuws" bericht vanavond o.m. over de situatie in Angola. Prof. dr. Lou de Jong zal ingaan op het conflict tussen de Oostenrijkse kanselier Bruno Kreisky en Simon Wiesenthal. Kreisky verwijt Wiesenthal nazi-contacten te hebben gehad in de Tweede Wereldoorlog. Tenslotte be steedt „Aphter het Nieuws" aandacht aan de actie van de Marokkanen in de Mozes en Aaron-kerk in Amsterdam. len in de tegenwoordige tijd in Salo, de stad in Noord-Italië waar Benito Mussolini nog een "staatje" had gesticht voordat hij, voor het eind van de Tweede Wereldoorlog, werd afgemaakt. De film zou op 22 november in Italië in première zijn gegaan. ..Wat betekent televisie voor u?" Er zijn, afhankelijk van allerlei persoonlijke omstandigheden, duizen den antwoorden mogelijk. Gisteren was er op het scherm een meneer, die vertelde dat hij de komst van de televisie destijds met grote zorg tegemoet had gezien. Wat, zou dat blauwe oog allemaal voor ellende over ons land gaan brengen? Maar hij was van mening veranderd, de televisie betekende voor hem nu „een geweldige vooruitgang" Want de vaste vloerbedekking, die zich uitstrekt tussen de driezitsbank en het tv-toestel, slijt razendsnel. En dat is een factor van belang wanneer je, zoals de spreker, woninginrichter van beroep bent. „Klassefoto 1925" heette het pro gramma, waarin dit onvermoede aspect van het medium televisie werd belicht. Het was een van de jubileumprodukties van de KRO. Op 1 september 1925 (het jaar waarin de KRO werd opgericht) vulden 46 jongetjes, allemaal ongeveer zes jaar oud, voor de eerste keer het klaslokaal van een Amersfoortse lagere school. Regisseur Leo Akker mans kwam op het idee om die 46 weer een keer bij elkaar te halen, om een antwoord te vinden op de vraag: Wat is er van hen geworden? Tijdens de reünie (30 man was komen opdagen) en via wat dieper gaande gesprekken met een zestal van hen, kreeg dat antwoord tamelijk duidelijk vorm. Ik werd er niet vrolijker van, eerlijk gezegd. De leuke, frisse jongenskoppies van de klassefoto hadden nog maar weinig gemeen met de vermoeide, middel bare mannen, die elkaar na zoveel jaren weer terugzagen. Hoewel er tijdens de reünie veel werd gelachen, en onder grote vrolijkheid herinneringen werden opgehaald aan die dekselse kwajongenstijd. En weet je nog, wat de kapelaan zei, toen ik hem vroeg wat „besnijdenis" was? Een sneetje in je duim. Maar tijdens de gesprekken met de heren afzonderlijk kwam een hoop verdrietigs naar boven. Hartinfarc ten, zenuwinstortingen, afgekeurd voor alle werkzaamheden. „De meesten van onze generatie zijn overspannen", zei een van hen, „wij hebben geleefd om te werken, en niet andersom, en daar heb ik spijt van". Zo werd „Klassefoto 1925" het zeer geslaagde, melancholieke por tret van een teleurgestelde genera tie. die leefde in een tijd waar niet naar terugverlangd moet worden. Vooral niet wanneer je katholiek was- GERARD PAQÜES. (14) Get sexy, Paul Kelly (12) Give it up, Husky Lady Bump, Penny Mc Lean (24) There goes another lovesong, Outlaws toen, Rein- 25 (26)Veenhuizen, Alias Berger Daddy Grandpa, Limousine Almost Persuaded, Sommer- DONDERDAG 13 NOVEMBER 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije tijd. 18.30 Nieuws. 18.41 Wereld panorama. 18.53 Zojuist verschenen. 19.00 (S) Leger des Heilskwartier 19.15 (S) De wereld zingt Gods lof. 19 55 Overdenking. 20.00 <S) Muziek, mu ziek. muziek. 21.50 Bij de tijd. 22.10 De kerk vandaag. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Hier en nu. 3.00 Diabetes en wat nu? 23.20 Album 23.55-24.00 Nws. Hilversum II den. 9.40 (S) Toerismo: toeristische iit- formatie. AVRO: 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 (S en M) Arbeidsvita minen populair verzoekplatenprogram-. mo linn xt 11.03 RadlOjOUC- Oude orgelmuziek. 19.16 (S) Klass. orgelmuziek. 12.55 RndlOjourn VPRO 13.00 Nieuws. 13.11 Vandaag dit, mor gen dat. 13.25 Programma-overz. 13 30 Interview. 14.00 Muziek. 15.30 Per manent Wave. 16.00 Nieuws. 16.03 Van daag dit. morgen dat. 16.05 Nova Zem- bla. 17.30 Welingelichte kringen: recht streeks debatprogT. 17.55 Meded. AMSTERDAM Aan de talrijke boeken, die over Vincent van Gogh zijn verschenen is er een toege voegd. Essayist en journalist Mari- nus Schroevers uit Amsterdam en fotograaf Dirk de Herder uit de Rijp stelden het levensverhaal van de in juli 1890 in Frankrijk door zelf moord om het leven gekomen schil der samen, door 80 jaar later diens rondzwervingen tussen 1880 en 1890 door Nederland, Engeland, Belgie en Frankrijk op de voet te volgen. Hun boek kreeg 'dan ook de titel: "Van Gogh achterna". Het boek werd gistermiddag in het Van Gogh-Museum in Amster dam ten doop gehouden door staats secretaris Jan Schaefer, een vriend en vroegere buurman van de auteur. programma. 20.15 (S) Het levend ver leden. 21.30 (S) Residentie Strijkkwar- Vanavond laat cultureel. 23.50 Radio journaal. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum III NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S) Joost mag niet eten. TROS: 19.02 (S) Poster. 20.02 (S) Soul top-10. 21.02 (S) SESJUN. 22.02 (S) De Hugo van Gelderenshow met de Nederlandstalige top-10. 23.02 (S) Jazz.Sir. 0 02 (S) De Klankbord. 8.10 (S) Tussen thee TROS 10.03 (S) Pep-op-drie. 11.03 (S) Dj le _d raait op verzoek. NCRV: 12.03 de middag: bij Bn- ■Pl 13.03 (S> Hier en Nu. 13.08 (S) Drie tussen de middag: Eddy go Round NOS: 14.02 (S) Pop-Kontakt 16.03 (S) De Nationale Hitparade in de Daverende Dertig. DUITSE TV religion. 5.30 (S) Matlnata. VRIJDAG 14 NOVEMBER tje. 18.55 Nordschau-magaz. 19.26 Die schone Marianne. 19.50 Progr. 7.02 Het levende ederland I Tommy en Charlie (VARA). 19.30 De Pallisers (VARA). (VARA). 21.35 Jo Haagsche kringen Kommlssaris (VARA). 23.35 Gedicht (VARA). 23.36 Journaal (NOS) Nederland II 18 45 Brigadier Dog (NOS). 18.55 Jour- 1 Schoolradio. 10.00 inform, progr. 11.45 Blik op Europa: 2.00 Het klel- gaz. 21.00 Kojak. 21.45 Kult. magaz. 22.30-22.50 Journaal, kommentaar en 18.20 Berlin 0.00 bis 24.00 Uhr. 19.00 Journaal. f-spel. eln Hochzeltstag. 22 45 Nieuwe Levensstijl. 15.30 Nieuws. 17.00 Zonder grenzen: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour naal. 8.30 De Groenteman). 9.00 School radio. NOS: 9.20 Wat heeft dat kind?, pedagogisohe rubriek. 9.35 Waterstan- ür De recherche in de Westduitse stad Duisburg heeft een op 15 mei in Milaan gestolen doek van Paul Gauguin achterhaald. Het schilderij heeft een taxatiewaarde van 1,2 miljoen mark. Aangezien het onder zoek in deze kunstdiefstal nog voort duurt, onlangs werden in Duisburg twee Italianen en een Duitser ge arresteerd, weigerde de politie ver dere bijzonderheden vrij te geven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5