„Iedere tuin een natuurlijke zaak" „Ze hebben tenslotte kathedralen met een schepje gebouwd" ZATERDAG 18 OKTOBER 1975 ALPHEN AAN DEN RIJN - Louis Le Roy is er altijd sterk op tegen geweest dat "Heerenveen" het stempel van "bedevaartplaats" opgedrukt zou krij gen. "Dan zou er zoiets ontstaan als het geval Em- men. Jarenlang een "must" voor architecten, die wilden zien hoe je in Nederland eigenlijk zou moe ten bouwen. Terwijl de heren in en over Emmen mediteerden, kon in het westen rustig doorge bouwd worden. Ik bedank ervoor dat de Kennedy- laan een bedevaartplaats zou worden waar men kan zien hoe het eigenlijk zou moeten, terwijl niemand meer de kans zou krijgen het zelf zo te doen". Le Roy heeft dan ook altijd geprobeerd zijn ideeën ook in andere steden doorgevoerd te krijgen. Het noorden en oosten van het land werden welhaast stormenderhand veroverd, de hoofdsteden Leeu warden en Groningen voorop. Het westen volg de Aan de lange Ljst met "volgelin gen" gaat binnenkort ook Alphen aan den Rijn toegevoegd worden. Leerlingen en leraren van het (ka tholieke) Asramcollege aan het Marsdiep zijn hier bezig een eco logische tuin te realiseren rond hun gloednieuw schoolgebouw. Louis Le Roy begeleidt, maakt schetsen, geeft aanwijzingen. Het is voor het eerst dat hij met scho lieren werkt. De meesten van hen hebben, wanneer de muurtjes moeten worden gemetseld, nooit een troffel in handen gehad. Le Roy komt het ze leren. Als zij zich nog wat huiverend in de hal van de school ophouden vanwege de stromende regen, mengt Le Roy buiten al zand, cement en water. "Ik ben hier gekomen om te met selen, dus metsel ik", zegt hij wat stug. "Er zijn er zovelen in Neder land die er de ballen van snappen en het verkeerd doen De Haagse kunstenaar Peter Kor- tekaas kondigt aan dat hij een bulldozer nodig heeft om zijn werk te kunnen doen; het maken van een monumentaal houts culptuur, welke komt de staan in de tuin van het Alphense Ashram-college. Le Roy is daar fel op tegen: "Op dit stuk grond géén machines.Desnoods graven "Ik ben gekomen om te metselen, we zelf een kuil van vijf meter diep". Kortekaas werpt hem voor de voeten dat hij dan wél leerlin gen als slaven gebruikt. Le Roy reageert direct: "Binnen twee jaar heb ik hier in mijn eenlje met mijn blote poten een tuin aange legd. Ze hebben tenslotte ka thedralen met een schepje ge bouwd dus metsel ik". Dat juist deze Alphense school voor een dergelijke aanpak heeft gekozen is niet zo verwonderlijk, wanneer je iets weet van de on derwijsfilosofie die de school voorstaat. "Kennis moet voort komen uit ervaring. Is niet sec overdraagbaar. Lessen moeten zo worden gegeven dat leerlingen worden gebracht tot een vorm van echte ver-wonder-ing. Niets is vanzelfsprekend. Alle vakken zijn even belangrijk omdat zij stuk voor stuk invloed uitoefe nen op het leven, de dagelijkse werkelijkheid". "Ashram" staat dan ook voor een gemeenschap van mensen, die hoe verschillend ook van stand, geloof of levensbeschouwing, voor langere of kortere tijd sa menkomen in de meest eenvou dige levensomstandigheden om te zoeken naar de zin van het le ven, het Absolute, de Waarheid, God. Het accent ligt er op het le ren samenwerken en leren waar deren van ieders mogelijkheden, zonder competitie-element, zon der prestatiezucht. De ecologische tuin van Le Roy in Alphen groeit, langzaam maar gestaag. Het stuk grond is klein, de uitdaging des te groter i ik Le Roy in zijn tuin in Oranjewoud: twaalf jaar geleden slechts kweekgras en rabarber. H,®yo§ do D® tofs dl@tf lhi©tf IP(§liF(a)(dl5Ji> ©@fe k §<Mn)(s](§ilklf ALPHEN AAN DEN RIJN - "Een tuinarchitekt zei me eens dat ik geen tuinarchitekt ben. Dat klopt, maar vergeet niet dat het paradijs ook is gemaakt zonder tuinarchitekt." Het is al weer een jaar of tien geleden dat de Heer- enveense tekenaar Louis G. Le Roy een storm van 'reacties veroorzaakte met zijn ideeën over een nieuw soort landschap: de ecologische "tuin". Over zijn theorieën zijn boeken vol te schrijven. Eén van zijn meest wezenlijke ideeën is, dat bij het inrichten van een landschap de natuur weer moet worden ingeschakeld, zijn eigen gang moet kun nen gaan. "We hoeven niet bang te zijn voor een chaos. De natuur wordt beheerst door een orde nend beginsel. De mens mag alleen in het begin begeleiden, maar dan moet hij zich snel terugtrek ken." Terug naar de natuur dus? Nee, geen sprake van zegt Louis Le Roy. Om de dood eenvoudige reden dat er vrij wel nergens meer werkelijke natuur te vinden is. "Het woord natuur is in zijn letter lijke betekenis in Nederland niet meer hanteerbaar. Dat geldt eigenlijk voor heel Eu ropa, uitgezonderd misschien enkele nauwelijks bereikbare kleine gebieden in Centraal- Europa. Bovendien is de wer kelijke natuur voor de mens onverdraaglijk, omdat een volstrekt natuurlijk land schap gewoon niet is afge- stemd op de menselijke aan wezigheid. Ons landschap is voor hon derd procent cultuurlijk be paald. Iedere tuin is een cul- tuurlijke zaak, ook de mijne. Ik beweer alleen dat ik op de meest natuurlijke manier met planten omga. Te grondig Ik ben géén aanbidder van de natuur in die zin, dat ik elke handeling in de natuur per de finitie fout zou vinden. Ik zeg alleen: de handelingen die nu worden verricht zijn té gron dig en tasten alle fundamen ten aan Zo'n werkwijze is al leen nodig vooi gebieden waar we ons voedsel vandaan ha len. Mijn theorie is dat al die andere gebieden die werk wijze niet nodig hebben. Laat die gebieden dus groeien naar een situatie die wél menselijk bepaald zal zfjn, maar minder stringent dan op het ogenblik gebeurt." Louis Le Roy is drastisch gaan snoeien in zijn tuingereed schap. "Nadat ik begonnen was tuingereedschap aan te schaffen zoals men geacht wordt dat te doen, namelijk tevéél en bij nadere beschou wing geheel onnuttig mate riaal, ben ik nu aangeland bij nog maar drie essentiële stuk ken: spade, zaag en snoei- schaar. de spade om planten en bomen in de grond te zetten; de zaag om eventueel func tieloos beplantingsmateriaal om te zagen, én ter plaatse te laten liggen, om slechts een enkele boom te kappen als het te vol wordt. "Maar laat die boomstam alsjeblieft liggen. Door het natuurlijke rottings proces keert hij wel terug in de bodem"; de snoeischaar om hier en daar takken die in de weg hangen te verwijderen. Ook hier niet weggooien, maar meteen verkleinen en weer op de grond uitstrooien. Kwijt? Voor het overige: niet snoeien, sproeien of spitten, is het de vies van Le Roy: "Als ik zelf iemand zie spitten heb ik altijd de neiging om te vragen: "Bent u soms iets kwijt?" Onkruid wieden? "Geen sprake van. Onkruid is óók na tuur. Het beantwoordt alleen niet aan onze economische wetten van nut en rendement Onkruid vegetatie moetje zien als een soort noodverband om de kale grond zo snel mogelijk te bedekken. Wanneer je deze onkruidvegetatie met rust laat, zullen de "primitiefste" vormen spoedig plaats maken voor "hogere" planten. Je kunt het een beetje vergelij ken met de korst op een wond. Onder de korst kan zich op rustige wijze een nieuwe huid vormen. Als de huid sterk ge noeg is valt de korst afDe natuur houdt er haar eigen wetten op na." Twaalf jaar geleden bevatte de tuin van Le Roy in Oranje woud, onder de rook van Heerenveen, slechts kweek gras en rabarber. Nu bevat diezelfde tuin zo'n zeshonderd verschillende planten. In de loop der jaren werden be paalde planten verdrongen door andere. Sommige soor ten verdwenen, nieuwe ver schenen. Le Roy heeft er ook gecultiveerde planten inge bracht, met de achterliggende gedachte: "Als ze zich hand haven vind ik dat voortreffe lijk. Lukt het met, dan ver dwijnen ze vanzelf" De aanzet van zo'n tuin is moeilijk, omdat er direct een "explosie" ontstaat. "Ik heb destijds 500 vingerhoeden ge plant. Ze werden manshoog. Zeven jaar later stonden er nog maar 2 vingerhoedskrui den; de planten verstikten el kaar." Een bewijs voor de stel ling van Le Roy dat wieden overbodig is. "De natuur schakelt het veel effectiever uit. De natuur kent geen mo nocultuur." Standplaats Je kunt de natuur op twee manieren beheren, vindt Le Roy: dynamisch of statisch. In het laatste geval gaat de ont werper uit van een vastom lijnd plan, waarin bomen en planten een vaste standplaats krijgen toegewezen. Groei mogelijkheden zijn er alleen nog in de lengte of de dikte. (Geplande) open ruimten tus sen planten moeten door voortdurend ingrijpen open worden gehouden. Feitelijk blijkt er dus weer erg veel werk aan de winkel te zijn. We zijn gedwongen te spitten, schoffelen, harken, spuiten, sproeien etc. om de zaken er maar vooral ordelijk en ge zond te doen uitzien. Door de enorme activiteit die wij mensen menen te mogten ontplooien, wordt de aanwe zige activiteit die schuil gaat achter de relatie van alle na tuurelementen onderling,ver stoord, is één van de stellingen van Le Roy: "Ik heb bijvoor beeld 300 ton stenen in mijn huis gebracht. De stenen die de boeren uit hun land hebben gegooid. Daarmee heb ik de kalk weer teruggehaald. En dus ook de worm. And ré Visin heeft eens gezegd dat wormen de "grootste ploeg der mens heid zijn". Die gedachte mag je dan wel eens boven je bed hangen vindt Le Roy. "Daar wordt je rustig van Kosten Wanneer je de natuur zelf het werk laat doen, werkt dat be hoorlijk kostenbesparend. Le Roy is vaak voor de voeten ge gooid dat zijn eerste openbare project, de Kennedylaan in Hee ren veen, méér gekost heeft dan de aanleg van een normale groenstrook of plant soen. Dat klopt, zegt Le Roy. "In zoverre, dat dat aanvanke lijk inderdaad het geval was. Maar daar hebben we van meet af aan duidelijk rekening mee gehouden. Tegelijk was echter ook duidelijk dat na een jaar of zes, zeven de arbeid tot nul zou dalen."Vanaf dat moment komen die basiskos ten er dubbel en dwars uit. Heerenveen gaat op deze één kilometerlange "strook" zo'n f 10.000 per ha besparen, heeft Le Roy berekend (op basis van f 1 per meter, per man, per jaar). "De gemeenten hebben het voor het kiezen: óf een eeu wigdurende netheidscultuur door middel van stupide ar beid, óf de ontwikkeling van een volwaardige creativiteit, waarby de inbreng van de kunstenaar weer volledig tot zijn recht komt." Louis Le Roy is realist genoeg om te weten dat Nederland nooit één grote ecologische tuin zal worden. Dat hoeft ook niet "Maar de cultuur gaat doorHet enige dat we kunnen doen is er een tegen cultuur tegenaan leggen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 13