Leids muziekleven biedt veel te weinig variatie toegelicht ...en gisteren] Eén akte kan ,De Speler' niet redden Concertgebouwfluitist Rien de Reede: VRIJDAG 17 OKTOBER LEIDEN "Het Is de taak van een gemeente om initiatieven van een culturele publieksorganisatie te 'stimuleren en daar ook gelden voor te voteren. Voor wat Leiden betreft heb ik het angstige vermoeden dat de cultuur teveel een sluitpost van de begroting is. Hoeveel raadsleden zouden er wezenlijk geïnteres seerd zijn in wat er in Leiden op artistiek gebied niet alleen gebeurt maar ook kan gebeuren. Eerst het brood dan de spelen, lijkt hier het motto te zijn. Maar het kan niet worden ontkend: Leiden is een stad met grote financiële problemen. Dat heeft tragisch genoeg zijn weerslag op het gehele uiterlijk van de stad en op de psychische status, waarin 'de bewoners van die stad verkeren". Deze somber klinkende woorden komen uit de mond van Rien de Reede, die sinds vijf jaar als fluitist is verbonden aan het Congresgebouworkest en wiens liefde voor de stad Leiden on danks zijn werk in Amsterdam en de tournees in het buitenland niet verloren is gegaan. Door Pieter C. Rosier Rien de Reede, die drieëndertig Jaar geleden in Leiden werd gebo ren en ooit deel heeft uitge maakt van het tamboer- en pijper- korps 'Kunst en Genoegen', zal mor- ^mS'de'flutt.KoU^löW van vader naar K en G gegaan. Er mee opgehouden omdat hij het "vre selijk" vond. Op zijn zeventiende toch maar weer terug naar wat later de kampioen van Kerkrade zou worden. Leerde er de eerste beginse len van het fluitspel. Moest na de hbs-tijd twee jaar bij.de Luchtmacht dienen, maar bleef hard studeren. Stond vervolgens voor een moeilij ke keuze: Frans studeren of door concert van het Jeugdkamerorkest Leiden, waarvan hij vijftien jaar geleden de inede-oprichter is geweest. Reden genoeg dus om te-praten over Riens muzikale loopbaan en té in formeren naar zijn opvattingen over het tegenwoordige muziekleven. Rien de Reede, die ook in het Nederlands diploma Blazersensemble speelt, blijkt veel diploma waarde te hechten aan de ontspan nen sfeer zoals men die tijdens me nig 'alternatief' concert kan proeven. Een sfeer, die door de de fluit. Nam les bij Johan Feitkamp, een vooraanstaand fluitpedagoog, die hem na bestudering van zijn hand schrift en na 't aanhoren van slechts één toonladder als "leerling accepteer de. Behaalde bij Koos Verheul, van ren jaar les kreeg, al zijn onderwijsakte, .orkestspel- solospeldiploma. Heeft misschien daarom een grote affini teit met moderne componisten als Varèse, Berio en Foekoesjima, die zelf geschapen moet worden waar met name de jeugd zo ontvan kelijk voor is. Vandaar het grote irtgever allen muziek voor dwarsfluit hebben noegen dat Rien de Reede beeld in schept om elk jaar opnieuw met het Blazersensemble een con certserie in het Amsterdamse Para- diso te verzorgen. Liever over het Leidse muziekleven dan overktiat in Amsterdam wil Rien echter praten. 'Je zou het Leidse muziekleven een heel ander aanzien kunnen geven door naast de keurig aangeklede avond concerten een steeds terugkerende se rie lunchpauzeconcerten te organi seren, met medewerking ook van Leidse musici. Dat er te weinig pu- geschreven. Speelt geregeld muziek, die speciaal voor hem door Nederlandse componisten wordt bijvoor- schreven. Vliegt gemiddeld één ke bliek de maand op zijn vrije zondag heen en weer naar Zürich om er een middagje les te nemen bij de Frans man André Jaunet. Doet dat geheel voor eigen rekening omdat hij zich de toonvorming, die vereist is voor het Franse repertoire, meer mees ter wil maken. BAROK Rien de Reede begint overigens zondag in de Waalse kerk in Amsterdam een cyclus van alle Bach-fluitsonates. Aan hem mag dus te vinden zou zijn is niet zeker de vraag worden gesteld wel- NEDERLAND I L in de komende week (NOS) 18.55 19.05 19.30 21.35 22.45 23.45 23.46 Duits, les 7 (TELEAC) Kortweg: kunst op kor Journaal (NOS) Tommy en Charlie, tv-serie (VARA) De Hollandse ronselaar, toneelstuk (VARA) Journaal (NOS) In Haagse kringen: Achter het nieuws ont\ onparlementaire salon (VARA) Hoe bestaat het. Introduktie tot een nieuw VARA- programma (VARA) detectivefilm (VARA) i zijn NEDERLAND II 18.45 Brigadier Dog (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 AVRO's Toppop (AVRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.25 AVRO's wie kent kwis (AVRO) 21.45 De gebroeders Hammond (AVRO) 22.35 Tele vizier Magazine (AVRO) 23.20 Journaal (NOS) De VARA maakte een reportage van "De Hollandse Ronse laar", zoals dit stuk van de 17e-eeuwse Engelsman George Farquhar in de bewerking van Chiem v. Houwenrnge door liet Publiekstheater op de planken werd gezet. "De Hollandse Ron selaar" wordt vanavond om 19.30 uur via Nederland I uitge zonden. De handeling is verplaatst naar Enkhuizen. De schepen van onze veelgeroemde vloot uit de 17e eeuw moesten bemand worden. De burgers van Enkhuizen hebben daar weinig zin in. De Ronselaar Ab Abspoel) past dan ook de gemeenste methoden toe om het schip van kapitein Wimpel (Cor van Rijn) te bemannen. In het spel, met gekruide taal en op muziek van Harry Bannink, speelt ook de liefde een belangrijke rol. Met ondermeer Petra Laseur; Sigrid Koetse, Nell Koppen, Celia Nufaar en Jan Retèl. De V AR A-televisie begint vanavond (21,50 uur, Ned. I) met "In Haagse kringen". Deze vierwekelijkse uitzending geeft een omlijsting aan het gebruikelijke gesprek met de minister president. Presentator Joop van Thijn ontvangt als gasten politieke prominenten. Vanavond zijn in de studio oppositie leider Hans Wiegel, minister Van Agt, de PvdA-fractieleider Van Thijn en de AR-fractieleider Aantjes. Het televisie-team van de omroepen geeft vanavond (22.35 uur, Ned. II) in AVRO's Televizier Magazine informatie uit Suriname. Jaap van Meekren hoopt een gesprek met premier Arron te kunnen hebben. Verder in dit programma een reportage over het schip "De zeven provinciën" dat uit de vaart wordt genomen. waar, want de lunchpauzeconcerten in Amsterdam trekken per keer wel tweeduizend mensen. Je bereikt er in elk geval een breder publiek mee dan met de traditionele concerten' De "klassieke" avondconcerten, die geregeld in Leiden worden ge geven, zijn naar de mening van Rien de Reede te weinig gedifferen- ke uitvoeringsproblemen er bij ba rokmuziek overwonnen moeten wor den. Het probleem bij barokmuziek schuilt daarin dat in de zeventiende en achttiende eeuw op volmaakt an dere soorten blaasinstrumenten werd gespeeld dan nu. Rien de Reede wijst in dit, verband op de totaal andere stijl van spelen dan Rien de Reede: Leidse concerten zijn veel te statisch Eu de VPRO-avond zag ér op papier zo mooi uit. Vijf program ma's. en ten minste drie waren humoristisch bedoeld: Laurel en Hardy, het Simplisties Verbond en Monty Python. Dat verliep allemaal prima, lachen in drie toonsoorten. Een film over de heilige plaatsen in Israël was door maker Hans Verhagen meer in de hand gehouden, dan het interview, dat Netty Rosenfeld eerder op de avond had met de ex-journalist Henri Faas. Op uitnodiging van het blad Televizier zag ik deze film al een paar weken geleden, en de revisie imponeerde minder. Dat zegt niets over de kracht van Hans Verhagen, maar meer over het wezen van zijn emotionele benade ring. Zes televisiecritici hebben Televizier een korte recensie heilige plaatsen geschreven. En daar staat het al in hemelse cliché's: „een voltreffer" en „een meesterwerkje". De een zegt: „Prachtige opnamen, maard aar blijft het bij", de ander vond de film: „Indringend, sugges tief en emotioneel". Ik werd door al die beelden van vermeende sporén, die Jezus Chris tus zou hebben nagelaten, niet ontroerd. Het is een beetje deprimerend dat gelovigen al deze symbolen nodig hebben, het lijkt onvermijdelijk dat al deze reli kwieën het zicht op de christelijke filosofie moeten belemmeren. Dat is een mogelijke interpretatie. Iedere andere ervaring kan de film „Heilige plaatsen" alleen tieerd zowel wat de programmering ongeveer twintig jaar geleden het aanbod van de ensembles be- wend treft. Rien vindt bovendien veel te statisch, doordat nieuwe presentatievormen van mu ziek hier niet of nauwelijks worden aangegrepen. Rien de Reede verdui- derland rangspraktijk. Musici als Gustav Leon- hardt en Frans Brüggen hebben •volgens aan die praktijk in Ne- gegeven. Zij speuren symfonie-orkes- in oude handleidingen uit de ten draaien over het algemeen rond gere tijd hetzelfde repertoirekringetje Je zou daarin veranderingen ten aanbrengen door ook en bles aan te trekken, die de bijvoorbeeld Hotteterre en Quantz op kopieën van oude instrumenten tot klinken. Wanneer ik de sonates van Baoh het symfonie-repertoire spqel dan doe ik dat op mijn eigen, vorderen. Men zou bijvoorbeeld het cellist en gambist Harnoncourt elk Nederlands Blazersensemble in Lei- dén kühnen laten optreden met programma blazersmuziek jaar ter voorbereiding van de pas sion uitvoeringen bij het Concertge- gerenommeerde bouworkest doet, probeert om met componisten als dat moderne instrument zoveel Strawinsky. Bovendien gelijk het klantoresultaat te bereiken zal er dan waarschijnlijk een pre sentatievorm van deze muziek uit de bus komen, die een andere aanblik dat je ook zou krijgen een oud barok instrument speelt'. Rien de Reede is een zeer druk be de bekendheid van het Neder lands Blazersensemble en geeft hij zelf gemiddeld ruim twintig fluitre- citals per jaar. meestal in combina tie met piano of claveoimbel. De uit eLiden afkomstige fluitist werkt bovendien geregeld mee aan radio programma's en som® ook aan tele visie-uitzendingen. Voor de televisie maakte hij bijvoorbeeld een kamer- muziekprogramma met Willy en Jan Goudswaard achter het slagwerk. Rien heeft ook platen gemaakt, met Chris Hinze, met Willem Breu- ker en met Theo Loevendie. Over de tournees naar Amerika en Japan wil Rien de Reede eigenlijk niet veel meer kwijt dan dat die reizen bij zonder vermoeiend waren. 'De tour nees naar het buitenland zijn eigen lijk krachtmetingen met je eigen platen. Je speelt in miljoenensteden, meestal voor een verwend én dus kritisch publiek'. Rien zegt van Ja pan maar betrekkelijk weinig gezien te hebben omdat hij het risico van een tekort' aan slaap en 'rust niet wilde nemen. LERAAR Rien de Reede is behalve uitvoerend kunstenaar ook hoofdleraar aan het conservatorium in Arnhem. En dus goed op de hoogte van het .feit, dat er een sterk toenemende belangstel ling bij de jeugd bestaat voor de dwarsfluit- De moeilijkheid is vol gens Rien de Reede dat er te wei nig bevoegde leraren zijn ,om de groeiende stroom leerlingen te kun nen opvangen. 'Het gebrek aan Tefra- ren doet zich vooral voor in de ge bieden buiten de Randstad. Ik vind overigens wel dat je als leerling vol doende gemotiveerd moet zijn om fluit te gaan spelen. Ik persoonlijk vraag dan ook altijd aan een nieuwe leerling op welke gronden hij zijn keus gemaakt heeft, temeer omdat de mogelijkheden om in een orkest te spelen beperkt zijn. Toen ik zelf bij het Concertgebouworkest voor moest spelen waren er nog zestien andere kandidaten. Alternatieven zijn er niet zo erg veel: je kunt pro beren een carrière als solist op te bouwen, je kunt je heil gaan zoe ken in de kamermuziek en je kunt altijd nog' les gaan geven op een muziekschool of conservatorium". Kan je als kind meteen al de dwars fluit ter hand nemen of verdient het aanbeveling om eerst met de blok fluit te beginnen? Conservatoriumle raar De Reede: "Dat hangt hele maal af van de grootte van de han den. De vingers moeten wat betreft de dwarsfluit groot genoeg zijn om alle kleppen op een ontspannen ma nier te kunnen afsluiten. Kinderen van tien jaar hebben meestal nog te kleine handen om met een dwars- Halverwege de vierde akte dreigt Prokowjews „De Speler" toch nog 'n echte opera te worden. Dat is als Prokowjew tijdens de obsederende roulette-scene de tekst van Dosto- jewski's novelle, waarop het werk gebaseerd is, niet meer volgt en zijn eigen theatergevoel laat spreken. Maar het is te laat om het werk te redden. Zo bleek ook tijdens een lofwaardige poging van de Neder landse Opera Stichting, die "De SDeler" gisteravond in de Amster damse Stadsschouwburg in première bracht. ,,Igrok" ofwel „De Speler", 'n pro ject waarmee Prokowjew al in zijn conservatoriumtij d mee rondliep, heeft de componist niet veel plezier bezorgd. In 1917 werd de première van het werk door de februari-revo- lutie verhinderd, en Prokowjew heeft tof ""19 moeten wachten, voordat de eerste opvoering te Brussel plaats vond. De tweede opvoering vond pas in Prokowjews sterfjaar 1953 plaats en is deze eerste serieuze operapoging van de jonge Rus pas onlangs uit de ijskast gehaald. Na de opvoering van gisteravond begrijpt men, waarom deze opera zo onbekend is.,gebleven. Tot halverwe ge de vierde acte is dit werk op een enkele uitzondering na een "praat stuk", waarbij je vaak de indruk kreeg, dat de gezongen dialogen even goed - en zelfs verstaanbaarder - gesproken hadden kunnen worden. Probeert men door dit gepraat heen de vele financiële transacties in het libretto zijn trouwens om te zingen vaak even boeiend als de koersen van Wall Street - naar het orkest te luisteren, dan hoort men wed niet Prokowjew op zijn sterkst, maar er zitten toch markante, soms zeer realistische momenten genoeg in deze partituur. Het Utrechts Symfonie Orkest had er onder de leiding van Hans Vonk de handen aan vol, want gemakke lijk is deze vaak geraffineerd georkestreerde opera zeker niet. Overigens groeiden de prestaties van Vonk en het orkest met het werk mee: de vierde acte was af en toe beslist spannend, ook al, omdat Prokowjews persoonlijke motoriek Alexej, hier een sterke rol gaat spelen. vooral Het was ditmaal eens 'n volkomen Nederlandse bezetting die „De Spe ler" presenteerde. Op de regie na, in de laatste acte vocaal Voldoende daarvoor de David Pountney van de Schotse benutte. hoofdrol van de jonge gouverneur uitstekend voor de dag, vooral qua spel, terwijl zijn tegenspeelster, de in stilte op hem ^e JPauhne,Anne Haenen pas Rotterdamse "schouwburg 1 1-1 oktober in Scheveningen hier niet onbeken- kansen gaf, die zij daar ook het best theater) Opera overgekomen. Maar wat Je als regisseur met zo'n litérair gegeven aan? Pountney bracht vaart en variatie op het -toneel waar dat mogelijk was, maar pas in de vierde aote, en ook aan het slot van de tweede - de groteske opkomst van de schatrijke, doodgewaande groot moeder - kon men zien, dat hij zeker wel theaterbloed heeft, ook al zijn z'n oplossingen niet altijd even origineel. Het was de genoemde grootmoeder, moment. Zeer acceptabel die in de bijzonder suggestieve prestaties vertolking van Jennie Veeninga voor een paar echte opera-fragmenten in de tweede en dèrde acte zorgde; ook vocaal was dit beslist de beste prestatie. Maar ook de tenor Jan Blinkhof kwam ditmaal in de Tom Haenen vertolkte de spil van de handeling: de verbannen Russi sche generaal, die langzamerhand aan zijn speelwoede ten gronde gaat en volkomen ineenstort, als zijn rijke grootmoeder haar fortuin, dat de redding moest brengen, ook al op de roulettetafel achterlaat. Maar deze ineenstorting werd door Tom Haenen verre van overtuigend gerealiseerd: echt tragi-komisch,- Is bij Dostojewstoi werd hij geen de Nico Boer als de markies, Anke Brokstra als de kokette Blanche en John Vierkens als M. Astley. Tenslotte nog een oud pro bleem: is zo'n Nederlandse bewer king vaak nauwelijks beter te fluit om te gaan en kunnen beter eerst blokfluiülessen nemen. Zijn ze dertien of veertien jaar dan is er geen bezwaar om meteen naar de dwarsfluit te grijpen". Hoe staat Rien de Reede als uitvoe rend kunstenaar tegenover muziek- n trekt hij zich er iets Wat dat laatste betreft geeft hij grif toe dat kritieken hem niet onberoerd laten. Over recen sies in het algemeen: 'Een criticus moet een hulp voor de uitvoerende kunstenaar zijn door hem te wijzen op artistieke en technische oneffen heden. Hij moet een integere manier van spelen weten te onderscheiden van niet-integere. Hij moet niet al leen in staat zijn om een valse of een verkeerde noot te signaleren, maar hij moet ook heel duidelijk over uitvoeringspraktische en mu ziektheoretische zaken kunnen oor delen. Kortom, een duizendpoot, die bijna onvindbaar is en voor benijdenswaardige verantwoordelijke STAMITZ Voor wie het nog niet. weet: Rien de Reede speelt morgenavond op het feestconcert van het Jeugdka kest Leiden een concert voor fluit vam Stamitz. Het zal het aanhoren ongetwijfeld waard zijn. vefrstaan dan de Russische tekst te verkiezen boven het origineel zijn sterkere woord - muziekrelatie? De Speler" komt op 21 oktober in de op 25 [Circus- Jan Blinkhof

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5