Telt het mensenleven nog
Kerkdiensten
In vrijmetselarij
ontbreekt de
vrolijkheid niet
ZEKE
RING
ZATERDAG 4 OKTOBER
Dr. Oppenheimer: Verkeerscontrole schiet nog altijd schromelijk tekort'
„Vrijmetselarij is niet een gods-
dienst, een geheim genootschap,
een eliteclubje, een sociëteit of
een atheistische groepering. Men
behoeft er niet voor te worden
igevraagd, integendeel, men moet
het initiatief om toe te treden
zelf nemen. Vrijmetselarij is wel:
het geheel van symbolen, ritua
len, gebruiken en gewoonten die
onder vrijmetselaars in zwang
zijn. Een vrijmetselaar is iemand
die is opgenomen in een erkende
loge".
Op maandag 6 oktober wordt
in het Loge-gebouw, Steenschuur
6, Leiden, een informatie-avond
over de vrijmetselarij gehouden.
Wij vonden dr. M. Jacobs, secre
taris van de Loge, bereid bij deze
aankondiging een korte tolich-
ting over het ontstaan en het
kenmerkende van de vrijmetse
larij te geven.
„De vrijmetselarij ontstond in
Londen in 1717, toen vier loges
zich in een organiek verbond ver
enigden en een grootmeester ko
zen, Dat verbond breidde zich uit
uit, overal ontstonden loges, die
zich alle verbonden om te „wer
ken" met inachtneming van be
paalde punten. Op die werkwij
ze berust de erkenning, en wie in
die specifieke werkwijze is „inge
wijd" heeft in alle erkende loges
toegang.
Dat „werken" bestaat uit het
gezamenlijk opvoeren van een ri
tuaal, dat zich goed laat verge
lijken, met een toneelstuk van
hoog gehalte, dat alle aanwezi
gen kennen en op hun eigen ma
nier meebeleven, in dat stuk ko
men symbolen voor: passer en
winkelhaak zijn de meest beken
de. De spreekwijze dat iets „in
de haak" moet zijn, duidt de sym-
bolieke betekenis al aan die de
winkelhaak in het dagelijkse le
ven kan hebben.
De vrijmetselaar komt in aan
raking met een hele scala van
symbolen. Wie in zulke symbolen
iets ziet wat hem in zijn eigen
leven tot richtlijn kan dienen, die
is wellicht voor de vrijmetselarij
geschikt. Wat hij erin ziet, en hoe
hij ze te pas brengt, wordt aan
hemzelf overgelaten. De vrijmet
selarij legt haar leden geen
dwang op, integendeel, moedigt
hen aan tot zelfstandig zoeken
raar waarheid; wel eist zij van
haar leden verdraagzaamheid
De vrijmetselarij kan en wil
zich dan ook niet uitspreken over
ethische en sociale vraagstukken;
haar ritualen en symbolen bevat-
echter een overvloed aan
richtlijnen. Verbeter de wereld
en begin bij jezelf!, ziedaar de
kortste karakteristiek van de
'boodschap' der vrijmetselarij. Dat
verbeteren van de wereld bestaat
bestaat in eerste instantie in het
bevorderen van wat mensen ver
bindt en het wegnemen van wat
mensen zou kunnen scheiden.
De vrijmetselarij is een orde,
waarvan men lid wordt met de
bedoeling er levenslang lid van
te blijven. Vanaar de zorgvuldig
heid waarmee kandidaten voor
het lidmaatschap worden onder
zocht op de ernst en de kwaliteit
van hun motieven, vandaar ook
het respect dat de leden elkaar
verschuldigd zijn.
De vrijmetselarij is georgani
seerd in loges, bestaande uit 20-
100 leden die elkaar goed tot zeer
goed kennen. Eén van hen wordt
gekozen tot voorzittend meester,
voor een bepaalde tijd. Men komt
op gezette tijden bijeen, waarbij
de vrolijkheid niet ontbreekt,
waartoe de (overgeleverde) zegs
wijzen en gebruiken vaak aan
leiding geven.
De samenkomsten spelen zich af
in een bepaalde ruimte, naar ze
kere regels en sty lering, met dia
logen en elementen van verras
sing. Kortom, het maconnieke ge
beuren beantwoordt geheel aan
de criteria van Spel in de zin van
Huizinga's Homo Ludens. Vrij
metselarij is een spelelement der
cultuur, met een wereldomvattend
referentiekader.
Recente verschuivingen en be
wustwordingen in de Nederlandse
vrijmetselarij hebben dit „ludie
ke" element recht gedaan. Door
dit spel-element vindt de vrijmet
selarij moeiteloos aansluiting bij
nieuwe stromingen in onze cul
tuur (al ontsnapt zij aan tegen
stellingen van politieke aard), en
het is vermoedelijk daarin 'dat
haar aantrekkelijkheid voor jonge
mensen gezocht moet worden...
jonge mensen van alle leeftijden".
St: Joseph 50
LEIDEN De
r.k. kerk ,Onze
Lieve Vrouw
Hemelvaart en
Sint Joseph"
aan de Heren
singel bestaat
vijftig jaar.
Haar eerste
naam was
St. Josephkerk,
de tegenwoor
dige naam da
teert van 1934.
Het gouden
kerkjubileum
wordt zondag
2 november ge
vierd. Dan gaat
om ll uur de
bisschop van
Rotterdam,
mgr. A. J. Simo-
nis, voor in een
eucharistie
viering.
LEIDEN „Het liefst zou ik
een kort geding aanspannen te
gen minister Van Agt omdat de
controle op het verkeer nog al
tijd schromelijk tekortschiet. Tus
sen Leiden en Amsterdam of Rot
terdam en Breda rijden automo
bilisten ongehinderd 140 kilome
ter. Dat kan ieder zo zien.
In het algemeen vind ik dat
de overheid niet of te weinig
actief is in haar beleid. Haar taak
is, de chaos te beteugelen, de
anarchie te voorkomen. Slechts
zo kan men de democratie ver
dedigen. Dat is des te klemmen
der als het om mensenlevens
gaat. Elk mensenleven telt".
Dat schreef dr. K. E. H. Op
penheimer te Leiden onlangs in
het blad „In de Waagschaal",
waar hij de balans opmaakte van
een in 1973 begonnen actie tot'
verhoging van de verkeersveilig
heid. Hij voerde die actie met
drs. W. J. H. Baart, werkzaam bij
de Universiteitsbibliotheek te Lei
den, en ds. A. A. Spijkerboer,
hervormd predikant te Amster
dam.
Dr. Oppenheimer was van 1948
tot 1961 hervormd studentenpre
dikant in Leiden en van 1961
tot aan zijn emiritaat, in 1971,
universiteitspredikant.
Hij meent, dat van de verschil
lende problemen waarvoor de
ontwikkeling van de techniek ons
stelt, het verkeersvraagstuk een
van de schokkendste is. De vraag
is eenvoudig: telt het mensenle
ven nog of telt het niet?
Drang tot actie
Als het om zulke vragen gaat,
kan dr. Oppenheimer zijn drang
tot actie niet bedwingen.
„Dat is geen zonderlinge hob
by van me. Het vindt zijn oor
sprong in de jaren 1933-1934, toen
ik als jong academicus, opge
groeid in een burgerlijk gezin,
door de politieke veranderingen
in Duitsland plotseling met de
ontrechting en de dood van
mensen werd geconfronteerd.
In februari 1973 drong het drie
manschap Baart - Oppenheimer
Spijkerboer er bij de Raad van
Kerken in Nederland en het mo-
deramen (bestuur) van de Her-
vormdé Kerk op aan, een klem
mend beroep te doen op de over
heid om snel afdoende maatre
gelen te nemen ter beteugeling
van de noodtoestand op verkeers
gebied.
Hun motief: „Dagelijks wordt
het levensgeluk en levensontwerp
van mensen met één slag door
het moderne verkeer vernietigd".
Concrete suggesties (onvermij
delijk in dit geval) waren: zwaar
dere straffen bij rijden onder in
vloed, bij rijden na ontzegging
van de rijbevoegdheid, bij duide
lijke schuld (roekeloosheid en
technische gebreken aan de au
to) en bij doorrijden na het ver
oorzaken van een ongeluk; inten
sivering van het toezicht op het
verkeer; speciale controle op het
voldoende afstand houden; straf
baarstelling van onverantwoord
inhalen en opjagen van voorlig
gers; toezicht op het verkeer ook
door politie in burger, eventueel
controle door burgers met be
perkte politiebevoegdheden (geen
aanhouding, wel rapportering van
overtredingen)speciale aan
dacht voor de jeugdige wegge
bruikers; verantwoorde snelheids
limieten.
Dr. Oppenheimer: „Wij wilden
niet, dat de zin van het leven
nog langer door de gewelddadig
heid van het technologische sy
steem geschonden wordt. Men
kan schatten, dat jaarlijks ze
ker 100.000 mensen gebukt gaan
onder de gevolgen van verkeers
ongelukken. in tien jaar zijn dat
er 1 miljoen.
Het behoort tot de taak van
de kerk, de gewenning aan deze
rampsituatie tegen te gaan en het
mensenleven te beschermen. De
kerk moet spreken voor hen die
niet spreken kunnen: de doden,
de zwaargewonden, de levens
lang-invaliden en hun gezinnen.
Zij moet iets zichtbaar maken
van wat christen-zijn betekent.
Anders valt zij terug in een getto-
bestaan".
Intensiever toezicht
Het was de opstellers van dit
schrijven vooral te doen om de
intensivering van het toezicht.
Voor sommige van hun con
crete punten bestond wel een
straf, maar werkelijke bestraffing
gebeurde door gebrek aan con
trole niet of nauwelijks, en de ge
middelde automobilist kende ook
de strafmaat niet zodat de pre
ventieve werking van de regels
gering was. Men leert zoiets niet
op de rijles. Is er sindsdien iets
verbeterd?
De verkeersactie, die geen re
geling van detailkwesties beoog
de maar radicale, desnoods im
populaire maatregelen op korte
termijn, is, volgens dr. Oppen
heimer, „zeer moeilijk" geweest,
ofschoon de initiatiefnemers van
alle kanten instemmende reacties
kregen, zoals van 30 hoogleraren
95 predikanten en 22 kerkelijke
regionale vergaderingen. Waar
schijnlijk is het een fout geweest,
dat zij zich tot de Raad van Ker
ken hebben gewend. Nu moest
het stuk te veel schijven passe
ren.
Deze raad achtte zich niet com
petent over de concrete punten
in het schrijven een uitspraak te
doen, en verwees de zaak naar de
sectie „sociale vragen", die weer
een subcommissie benoemde, waar
„de drie" aanvankelijk nauwe
lijks gehoor vonden.
Dat was voor hen een reden zich
in december 1973 tot de Tweede
Kamer te richten. Uit deze brief
de volgende regels:
„Door de oliecrisis is gebleken
dat de overheid zeer sterk in het
verkeer kan ingrijpen: hoge boe
tes, inbeslagneming van het voer
tuig, snelle berechting en publi-
katie in de pers. Het is bescha
mend, dat dit wel gedaan wordt
om olie maar niet om mensen
levens te sparen".
De brief besloot met een drie
ledig voorstel: meer toezicht,
snelheidsvermindering en een
doeltreffend strafbeleid.
Kerk voorop
ter nog de fractieleiders van de
politieke partijen in de Tweede
Kamer benaderd. In dit stuk
wordt speciaal de nalatigheid
ten aanzien van het politictoe-
zicht aan de kaak gesteld.
Dr. Oppenheimer meent, dat
men bij de intensivering van het
toezicht kan volstaan met een
beperkt korps van slechts enkele
agenten per provincie, mits deze
controle regelmatig wisselt op de
meest gebruikte wegen en deze
met niet als politiewagen her
kenbare auto's gebeurt. Het ef
fect van regelmatige bekendma
king van de controle-resultaten
wil hij niet onderschatten.
Uiteindelijk (augustus 1974)
kwam ook de subcommissie van
de sectie „sociale vragen" van
de Raad van Kerken met een bro
chure. Pas in januari van dit
jaar, bijna twee jaar na het eer
ste verzoek van het driemanschap
Baart - Oppenheimer - Spijker
boer, verscheen er een „Verkeers-
manifest", dat zich tot kerk en
overheid richtte en waarin ook
de voorstellen van „de drie" wa
ren opgenomen.
Dr. Oppenheimer: „Ons stand
punt was: de kerk behoort in
haar spreken voorop te gaan, niet
achteraan te hinken".
Overigens waardeert hij de in
houd van het manifest zeer posi
tief. Punten voor het verkeers
veiligheids beleid zijn daarin: be
scherming van de meest kwets
baren in het verkeer, verbetering
en uitbouw van het openbaar ver
voer, verhoging van de veilig
heidseisen voor autö*s en brom
fietsen, handhaving van de hui
dige maximumsnelheden, duide
lijkheid in de voorschriften, stren
gere eisen bij de rij-opleiding en
het opnemen in de rij-opleiding
van enige kennis van het gedrag
van mensen in het verkeer.
Brochure en Verkeersmanifest
hebben, naar de indruk van dr.
Oppenheimer, in de kerken nog
te weinig aandacht gekregen.
„Een proces van bewustwor
ding kan men kennelijk niet in
leiden met raDporten. Er zijn er
te veel van. Daarom voelden wij
er ook veel minder voor. Door ra
dicale eisen te stellen, waar dit
beslist nodig is, maakt men meer
mensen wakker".
Wat immoreel is
Dr. Oppenheimer erkent graag,
dat de regering nu veel meer
aandacht heeft voor het hele
vraagstuk.
„Toch blijft er nog veel te wen
sen over. De Groningse politie is
er onlangs toe overgegaan, bij de
verkeerscontrole te onderscheiden
tussen gevaarlijke en minder ge
vaarlijke overtredingen. De eerste
categorie (geen afstand houden,
onverantwoord inhalen, te hoge
snelheid) controleert zij het
strengst. Dit voorbeeld verdient
navolging. Dat zijn nu precies de
punten die wij genoemd hebben.
Minister Van Agt heeft in april
vorig Jaar in de Eerste Kamer
gezegd, dat het toezicht op de na
leving van de maximumsnelheid
overminderd van kracht blijft.
Maar ieder kan zien dat er op
grote schaal te hard wordt gere
den.. De verkeerscontrole schiet
nog altijd schromelijk tekort".
Dr. Oppenheimer maakt zich
hierover zorgen.
Het gaat om het leven van men-
„WiJ raken zo gauw gewend aan
wat immoreel is".
S. J. DE GROOT
LEIDEN Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 lukse Evang. Kerk 11 ds Sltanala. Rk
>t; Marekerk 10 ds. De Jong. 5
7, zond. 8.30, 10 en 11.30; Poelhuis
zat. 7. zond. 9, en 11.30, Mariakerk zat
7. zond 8.30, hoogmis, 10.30, 12 en
5.30 stille missen; Engelbewaarders
zat. 7. zond. 7.30, 9.30, 11 en 5.45.
NIEUWKOOP Herv. 9.30 ds Brons-
Ter Linden, gem.
WADDINXVEEN Herv. Gem Brug-
kerk 9.30 kand. v. Harten 6.30 ds
Heuvel. De Hoeksteen 9.30dsv.d. Heu- en 7 hr. Knotters. Rk kerk:
Goedhart, jeugddienst, kerkgeboiiw. Geref. Kerk Vrijg. Buit nten. Rk
RIJP WETERING Rk kerk: zat. 7,
7.30 9 en 10.30.
SASSENHELM Herv. Gem. 9 en
10.30 ds Westra. 6.30 ds Fokkema. Ge-
Kerk 9.30 en 5 ds v. Santen
Wagenvoorde, gezlnsdienst; Vredeskerk
10 ds. Steenstra; Waalse kerk 10.30
en 11.45; De Bron zat. 6.30.
BENTHUIZEN Herv. 9.30 ds Den
Dikken. 6 ds Kok Zoetermeer. Geref.
Gem. 9.30 leesdlenst, 2.30 ds Honkoop
kerk 9.30 ds Schrijver Woerden, 6.3
Ger. 9.30 ds Nooteboom 6.30 kand. Te
ds v.d. Berg. Volle-E
7,V ZOND, 8, 9.30 en 11.
6.30 ds Verboom; Bethelkerk 9.3.
ds Verboom, 5 ctr Broekhuis Imma-
nuelkerk 9.30 en 7 ds Flink. Geref.
Kerk; Kruiskerk 9.30 ds Modderaar.
Koekkoek: Ontmoetingskerk 10
Gem. 9.30 en 5 ds Verloop. Oud-Gen
clr. Posthumus Meyes; Jeugdkapel Vre- ds v. Embden, Salvatorkerk 9.30 ds.
deskerk 10 ds Hemstede; jeugdkapel De
er rv„' m ,ic *»vr,-3*vv»v»r nerv. \jexii. y.ou cue.
m? 6 30 ds Stelwagen, De Stek 9.30
ma, 5 u ds Binderveld, Maranatha- Heilmans Geref Kerk or
V, Dam. 5 da. Bovenberg; SfjSrT cSlLfrKeft
Droogers. 6.30 ds Oosterom Oudew
Bethlehemkerk 9.30 ds v. Embden,
6.30 ds Droogers. Geref. Kerk 10 kand
Den Braber, 6.30 ds Swierts.
BOSKOOP Herv, Gem. 9.30 dienst,
6.30 ds Stelwagen. De Stel
Heijmans. Geref. Kerk 9.30
Bevrijdingskerk 9 ds Schoch. 5 ds Wa
genvoorde; Groenhoven 10 ds. De
Ruiter. De Mirt 10 hr. De Jong; Mle-
4.30 ds Boogaard. Geref. Gem i:
Leger des Hells: 10 en 7.30. Christian
Rk kerken: Haagweg zat. 7, zond.
Lammenschansweg
8.30, 9.30 en 11.
AARLANDERVEEN Herv 10 ds.
10.30; Ter Aar Dorpshuis 9 en 12.
ALPHEN AAN DEN RIJN Herv.
7.30, 9, 10.45
NIEUWVEEN Herv. 9.30 ds Kaai,
6.30 de Lissenburg R-dam jeugddilenst
NOORD WIJK Herv. Grote Kerk
Binnen 10 dr
10 ds Boanstre
hr Visser. 5 ds Post. 7 dr. Jansen; Gro
te Kerk Binnen 7 ds Oostinga. Geref.
ntrum) Rk kerl
7. zond. 10 hoogmis en 12; kapel Bo-
naventura zat. 6.30, zond. 10 en 11.
OUD-ADE Rk kerk zat. 7, zond.
8.30 hoogmis enl0.30.
OUDE EN NIEUWE WETERING
Herv. 9,30 ds Lalleman. Geref. kerk
9.30 ds Bezemer, 6.30 ds Cziria. Rk
kerk zat. 7, zond. 8.15, 9.45 en 11.30.
ROELOFARENDSVEEN Rk kerk;
St. Petrus Banden zat. 7, zond. 8. 9.30
TEK AAK —Herv. 9.30 <ts Bouman JO en ,6-3« leesdlenst. Rk kerk.
VtaM» Ger. 9.30 ds v.d.
leljden 6.30 ds Bezemer Rk kerl
7, zond. 8. 9.30 f
9.30 ds Bouma 6.3
ds Rooze.
VOORHOUT Herv. Gem. 10 ds.
okerhof, Rk kerk zat. 7. zondag
de 17a 9.30 hr. v.d. Heijden; Tessel-
schadelaan 28: 4 jeugdbijeenk. dinsd.
11 en 12.15, Maria Presentatie zat. 7 hoogmis, 10.30, 11.45
(Nieuwste. 27) Bethel 9.30 hr Mod-
dernachtsroep:
gel 21) Evangeliecentrum Zijlsingel 2;
evang. Zijlstra, 7 okt. 8 evang. Zijl-
10 okt 8 Jeugdsamenkoms. Oud-
I mMj| VriJ-Kath.
zond. 8. 10
ds Geertsema. Geref. Kerk 9.30 zond, 8, 9.3(
Versluys 5 ds Swierts Rk kerken:
7. zond. 9; Bërnardus z
i 6; De Zilk
i dienst, 2.15 ds Bouw, Schev.
RIJNSBURG —Herv. Gem grote kerk
9.30 ds v.d. Bogerd, 5 ds v. Niel, Be
thelkerk 9.30 ds V. Niel. 5 ds v.d. Bo
gerd, Geref. Kerk: Petrakerk 9.30
ds Huisman, 5 ds Baayen, Immanuel-
7, kerk 9.30 ds Baayen, 5 ds Damsma;
7. Damsma: Maranathakerk 9.30 ds Dams
7, ma 5 ds Hulsman. Chr. Geref. 9.30 en
HILLEGOM Herv. Gem. voorm. ds
v Bruggen, nam, ds Boonstra. Geref.
Kerk 10 en 5 ds Pouwels. Rk kerken:
11.30.
HOGGMADE Herv. Gem 10 dr Van
Vliet. Rk kerk zat. 7. zond. 9 en 11.
DE KAAG Herv. 10 ds Carstens.
jeugddienst.
KATWIJK AAN DEN RIJN Herv
Gem. Open Hof 10.30 ds Teygeler;
Dorpshuis 6 dB Heymans; Ontmoe-
Ingskerk 10 ds Heymans.
i 6.30, Rijndijk 281 zat. 7. zond. 9.30
en 11.15.
KATWIJK AAN ZEE Herv. Gem.
N Kerk 10 ds Vink, 6 ds Catsburg;
Oude Kerk 10 ds Vroegindewey 5.45 ds
Kool jeugddienst: Ichthuskerk 10 ds
Hovtus, 5 ds Boer; Pniëlkerk 9.30 ds
Koelman. 6 ds Vroegindewey: Gr. van
Pr. school 10 kand. Plaizier. Gere. kerk
Vredeskerk 10 dr v. Oeveren, 5 ds.
De Vries; Trlumfatorkerk 10 ds v.
Halsema, 5 dr v. Oeveren.
KOUDEKERK AAN DEN RIJN Het
Gem. 10 ds v.d. Linden 7 d v.d. Vel
den v Lisse, geref. Kerk 10 ds Swierts
de-Herderkerk 9 en 10.30 ds v.d. Ree;
euchar-avondmaalsviering.
Geref Kerk: Mare Kerk 10 ds. v. Har-
melen', 6.30 ds Nooteboom; Salv. kerk
10 kand. Teneyenhuis, 6.30 ds v. Hou
ten; Goede-Herderkerk 9, 10.30 en 6.30
ds v.d. Ree; De Bron 9 en 10.30 ds
Volle-Evang. Gem; 10 hr. v. Leeuwen
(Avondmaal) in Kindervreugd. Bap-
Molukse Prot. Kerk 9.30 ds Molle. 1
10 u br De Vries (HA) 5 u br De Leeuw
brug. Geref. 9.30 mr Reugebrlnk 7 ds
Huisman. Rk kerk zat. 7, zond. 7.30,
9.30 en 11.15.
LISSE Herv. grote kerk 10 ds v.d
Ook na vier eeuwen van her
denken heeft Leiden achter het
3-oktoberfeest geen punt gezet.
Het is eenvoudig niet meer uit
Leiden weg te denken. Het hóórt
bij de stad, het is er gewoon in
gebakken. Wie zich aan zn'ii feest
onttrekt, is nooit écht „Leijenaar"
geworden.
Je staat er wel van te kijken
wat er op zo'n feesMag naar-
binnen wordt gewerk. We
eten niet alleen, hutspot,
het wordt van binnen ook
hutspot; haring, bier, paling,
ruiven, nougat, zu irstokken,
Jenever, suikerspinnen, bana
nen met slagroom en wa er
allemaal nog meer te koop
wordt aangeboden. En aan met
die hutspot-maag ook nog de gek
ste buitelingen maken op ue ker
mis. Het hóórt allemaal bij dit
unieke feest.
Ik weet dat er vele gezinnen
zijn die een tijd sparen om op
die éne Leidse feestdag het nodi
ge geld uitgeven te Kunnen. Ik
gun het al de neringdoenden, de
ze gulheid van het Leidse volk. In
deze tijd, waarin steeds m *er aan
dacht wordt gevraagd voor een so
berder levensstijl, zal ik toch voor
déze dag niet pleiten vooi ver
mindering van uitgavm. Maar
weet u waar ik dit jaar we' steeds
aan moet denken? Als we nu eens
eenzelfde bedrag als we op b okto
ber uitgaven, zouden overmaken
op bv. een „neutraal" gironummer.
En ik denk dan aan een yereni-
ing wier werk door iedereen ge-
Twee sleutels
steund kan worden, ongeacht
welke levensovertuiging men
heeft. Aan AMNESTV INTER
NATIONAL, de organisatie die
zich overal in de wereld inzet
voor gevangen medemensen, in
oost en west, noord en zuid, in
communistische, in fascistische
landen en in de z.g. vrije we
reld. Mensen, die om hur; geloof
gevangen zitten, die om hun po
litieke overtuiging zijn vastgezet,
mensen die onrecht lijden, die
gemarteld worden.
Zouden inwoners van een stad,
die zelf honger heeft gekend en
die jaar in jaar uit de bevrijding
daarvan viert, niet sam-neenbe
drag bijeen kunnen brengen voor
anderen, die hongere, voormen
sen die gevangen zitten? Door
het werk van Amnesty Interna
tional kunnen zulke gehangene
vrijkomen, wordt hun ^echt ge
daan. Maar dat kost geld. Wat zou
onze feestvreugde vergroot wor
den, als wij hén hielpen met een
zelfde bedrag als waarmee wij
ónze feesten vieren.
Hier is het gironummer: Alg.
Bank Ned. no 9013 t.g.v. no
56.67.34.168 t.n.v. Amnesty Inter
national werkgroep Leiden
3 Oktober feest. Ik houd u op de
hoogte van het resultaat van dit
voorstel.
Het stadswapen draagt twee
sleutels. De een is de sleutel tot
het hart van de mensen, dat nooit
door ons verstand, mair altijd
door Ie liefde zal woeden ge
opend, de tweede is dc sleutel
tot het geheim van dit volks
feest, het haec liberta^s ergo,
dit alles terwille van de vrijheid.
J. T. Koopmans-Schotanus,
Vend Straat 10,
Leiden, tel. 071-141009.
10.45.
ZOETERWOUDE Herv. 10 ds Bo
venberg. Rk kerk St. Janskerk zat. 7.30
zond. 7.30, 9.30 en 11.30, Chr. Dlenaar-
v.d. Ent; Nieuw-
geref 9.30 leesdlenst, 3 ds. Drechsler;
kerk 10 ds Wiersma (HA) Messlaskerk rk kerk zat. 7. zond. 9.30, 11
v. Zanten; Dorpscentrum 9.30
kapel Rijndijk 10 ds Meijerlng
i zat. 7, zond. 8.30, 10.30
kerk zat. 7, zond, 8, 10 en 11.30.
WARMOND Herv. 10 ds Den Ton-
kelaar. Rk kerk: zat. 7. zond. 8.30, 10
kand. Snijder Geref. Kerk: 10
prof. dr. Berkhouwér. 7 u dienst: Zuid
10 en 5 ds Bech. Ned. Prot. Bond 10.30
ds Werner.
YOUBRUGGE Herv. Gem. 9.30 i
Blenk. 6.30
Hoegee. Geref. Kerk
9.30 en 6.30 ds Huizebosch (HA).
Beroepingswerk: Hervomde kerk-
aanggenomen naar Waginingen (stu
dentenpastoraat) J.H. Diepersloot te
A.dam. naar Hardewijk R.J. v.d. Hoe
te Zeist: bedankt voor Barneveld en
Wilnis J. Westland te Schoonreword.
Geref. Kerken: beroepen te Ede C.
Padmos té Maasland. Chr. Geref.
Kerken: aangenomen naar Middel-
harnis kand. L.W. van der Meij te
Apeldoorn.
Het bestuur van de Hervormde
Vrouwengroep (HVG) is een brie-
venaktie begonnen om meer vrou
welijke afgevaardigden voor de her
vormde synode te krijgen.
ADVERTENTIE
fauto-inzittenden
brand
glas
inbraak
ongevallen
rechtsbijstand
reis
storm
wettelijke aansprakelijkheid voor
particulieren
ziekte
ziektekosten
....om zéker te zijn!
vraag Inlichtingen aan uw assurantieman
of eventueel aan
brakelijkheid voor
verzekeringsmaatschappij
\»-flrav6mlljhwal 68 r~dam-3 tel. 010-366844^
Zondagmorgen om half 12 ver
leent de jongerengroep The
Lord's Folks medewerking aan
een eucharistieviering in de
kerk aan het Haagse Schouw.
Het thema van de dienst is:
"Heersen of beheren". Ds. J.
Langenbach, hervormd studenten
predikant te Leiden, is verhuisd naar
P. J. Blokstraat 18 Leiden. De
hervormde kerkeraad Staalwijk
Vredeskerk en de gereformeerde
wijkraad Zuiderkerk te Lelden heb
ben besloten, in het komende seizoen
weer een viertal cantatediensten in
de Zuiderkerk te houden. De eerste
is op zondag 19 oktober om 5 uur.
Medewerkenden: het Leids Kamer
koor en de organist Joop Brons.
Het nieuwe kerkcentrum van de rk
parochie De Menswording te Leider
dorp (aan de Gallaslaan) zal op
zaterdag 1 november om 11 uur offi
cieel worden geopend. Het eeu
wenoude boek van John Bunyan.
"Een christenreis naar de eeuwig
heid", zal een uitgangspunt zijn voor
een serie veertiendaagse zondagavond
diensten in de hervormde kerk te
Warmond, te beginnen op 12 okto
ber. Ds. Den Tonkelaar in het kerk
blad: "Wij willen proberen de ak-
tualiteit van dit bijzondere boek ook
voor de mens van deze tijd onder
woorden te brengen". In de eerste
dienst zal het gaan over "het begin
van de reis". De stichting Men
sen in Nood heeft f. 50.000 overge
maakt voor hulpverlening aan 20.000
vluchtelingen in kampen op Timor.
Verwacht wordt, dat er nog 60.000
vluchtelingen bij komen. Het giro
nummer van Mensen in Nood te Den
Bosch (1111222 - viermaal 1, drie
maal 2) staat voor bijdragen open.