De huisbezoeker en het pilsje KERKDIENSTEN Eénrich tingverkeer ZATERDAG 30 AUGUSTUS 197 Zondagmorgen 10 uur neemt de hervormde pastorale medewerker van de Leidse Merenwijk Chr. de Jonge tijdens een dienst in de aula afscheid, wegens voortzetting van zijn studie. ■Zijn opvolger is mevr. S.T. de Meij- Meulendijk, theologe, die haar studie binnenkort beëindigt. Er komt bin nen afzienbare tijd in de Merenwiik een full-time herv. predikant. Ook de pastorale medewerker Luc van "Loo van de geref. Petra-gemeente <in Leiden (Kooi) gaat verder stu deren. Zondagmiddag 5 uur neemt "hij in de Petrakerk afscheid. Het in terkerkelijke Petra-koor zingt. •Zon dagmiddag 3 uur speelt de Dom-or- ganist Stoffel v. Viegen in de Dorps kerk te Wassenaar. Vanavond (zater dag) kwart over 8 concerteert het Ned. Blasersensemble in de herv. kerk te Woubrugge. Vrijdag 12 sep tember hoopt Joop Brons een orgel- concert te geven in de Leidse Pie terskerk. met medewerking van de hoboist Han Kapaan. In Katwijk is •een Chr. Jongerenkoor (dirigent San- der van Marion), opgericht. Maandag •avond 6.45 uur is de eerste repetitie (bovenzaal Weeshuis). Leeftijden: 18 35 jaar. Repertoire: volksliedjes, .negro-spirituals en nieuwe geestelil- *ke liederen. De cantorij van de Beth- lehemkerk in Leiden (Kooi) is om gezet in een "Algemeen Christenkoor'. Repetitie elke vrijdagavond van 8 tot 10 in Irene. Driftstraat 49. Eind .november verleent het koor mede- -werking aan een hervormde-geref. dienst. #Zondag 21 september wordt ds. Wagenvoorde bevestigd als part time predikant van de wijkgemeen- te Boshuizerwijk in Leiden. Ds. Boo- gert, de full-timer in deze wijk. zal hem bevestigen. Ook ds. Bovenberg, de geref. predikant, heeft een func tie in deze gemeenschappelijke dienst. •Ds. Van Eijk te Gouda gaat 1 avond per week catechisatie geven binnen de herv.-geref. modaliteit van de herv. gemeente in Wassenaar, "met goedkeuring van: de centrale kerkeraad. Ds. Blenk te Woubrugge is de leiding van een bijbelkring, 1 avond per maand, toevertrouwd. Met ingang van woensdag 3 sept. wordt in de oud-katholieke kerk aan de Cronesteinkade te Leiden elke week, van 7.15 tot 7.45 u., een oecu menisch avondgebed houden. Dit is ^een initiatief van de pastores in Lei- den-Zuid Het bejaardencentrum Haagwijk te Leiden (Beethovenlaan) bestaat 10 jaar. Op 17, 18 en 19 sept. wordt dat gevierd. ©Vandaag (zater dag) wordt Het Lied van de Week i op de televisie hervat, na het tweede journaal op Nederland 1. ©Volgens i de laatste telling zijn er in ons land 14.860 belijdende remonstranten, ver- ceeld over 35 gemeenten en 13 krin gen. In een liturgische brief heeft de paus het belang onderstreept van een veelvuldige biecht. Aan de eer ste communie moet altijd de biecht voorafgaan. ©Geref. Kerken: aange nomen naar Wimarsum kand. C. Versteeg aldaar, naar Zwammerdam kand. C.J. van der Heiden aldaar. Dr. Van der Meiden'Maak geen inefficiënt gebruik van de beschikbare mankracht" Het systematische huisbezoek is in de kerk een vertrouwd middel om met i tact te komen. Te ren. By alle veranderingen is er nog steeds geen kerk die het waagt het af te schaffen. Maar het staat wel danig op de tocht. Zowel de vanzelfsprekendheid en het nut ervan als de bedoeling en de methode zijn in bladen en boeken, kerkeraden en kringen in discussie. Soms heeft de huisbezoeker (ster) het gevoel dat mensen naar dit persoonlijke contact werkelijk hebben verlangd. Mis schien wel te lang. De kerk is in aantal nog zo groot dat zij zich onmogelijk met de regelmaat van de klok bij haar leden kan aandienen, nog wèl voor finan ciële acties maar niét voor be langeloos huisbezoek. Het be- zoekteam zou een veelvoud moe ten zijn van wat het nu is. In het algemeen echter zijn de teleurstellingen van de huisbe zoeker talrijker dan zijn positie ve ervaringen. Hij wéét van dichte deuren en harten. Het besef kan hem bekruipen dat de tijd en de energie die hij in deze vrijetijdsbesteding steekt, ver geefs zijn. Het stelt hem op de proef. Toch probeert hy aan die verlammende gedachte te ont komen. Immers, wie kan de uit werking van een gesprek ook al gaat het "maar" over koetjes en kalfjes meten? De wasdom heeft hij nu,--eenmaal niet uit te delen. Hij is op en top een "last hebber" in dienst van de Heer. De huisbezoeker is eigenlijk blindelings bezig. Hij gaat. En het hangt niet af van het resul taat of hij straks wéér gaat. Grote toekomst Dr. Anne van der Meiden is een man die de huisbezoeker nog wel een hart onder de riem wil steken. Niet goedkoop, van uit een gemakkelijke weten schappelijke positie, maar als één van hen, als een kenner van dit werk van-binnenuit. Volgens hem heeft het huisbezoek niet afgedaan. "Het is een oude en beproefde, maar tegelijk moder ne methode om met mensen te praten", zegt hij. .Veel wordt in de kerk ver ouderd verklaard, maar dat is vaak helemaal niet verifieer baar. Ik verbeeld me weieens dat er een zekere terugkoppeling aan de gang is van het massale naar de kleine groep, waar de mens zichzelf niet verliest. Over tien Jaar kijken wij niet meer naar Nederland 1 maar naar onze eigen regionale televisie. Er is een decentralisatie in de com municatie aan de gang Waar schijnlijk zal zich dat tot in de kerk doorzetten. Dan kan er voor het huisbezoek nog weieens een grote toekomst zijn wegge- Meiden redenen om te adviseren bfj het huisbezoek selectiever te werk te gaan. Het heeft geen zin de kaartenbakken van a tot z af te werken, nog afgezien van de vraag of er ook maar één huis bezoeker is die ooit zover komt. "Begin by wat er nog is. By de getrouwen. Maak geen ineffi ciënt gebruik van de beschik bare mankracht. Schakel alle medewerkers in om de leden lijsten te saneren en ga dan wer ken binnen de kern en zo mo gelijk later van die kern uit naar de omtrek. Heel zakelijk Als Van der Meiden praat over het bezoekwerk Aan de kerk, doet hij dat heel zakelyk. Niet omdat hij het uitdragen van de bybelse boodschap louter ziet als een stuk kennisoverdracht, waaraan het hart nauwelyks te pas komt, maar omdat het huis bezoek in zijn visie geen uitzon dering maakt op de regels die in het communicatieproces van mens tot mens geldigheid heb- "De huisbezoeker mag ervan uitgaan dat het christelijk ge loof in zichzelf al communicatie is. Wat God te vertellen heeft, heeft Hij gedaan in Christus. In Hem toont Hij ons Zijn com municatieve wil. Het is Hem om mensen te doen Daarom moet dat evangelie verkocht worden. Overgedragen. Zoals onderwijs naar het kind en de idealen van, een politicus naar een partij lid. Het is gewoon een kwestie van propaganda. Dat is Jezus in zekere mate gelukt. In de verkondiging van mensen gaat het dooi-". Over een geheel aparte rol van de "Heilige Geest" in de voort planting van de christelijke boodschappen "het evangelie houdt verscheidene boodschap- schappen in" laat dr. Van der Meiden zich nogal sceptisch uit. "Als een mens niet gelooft, is de poging tot overdracht ijdel. Als wy niet in staat zijn men sen te winnen, sterft het uit. Nooit heeft het evangelie een vruchtbare bodem gevonden, ten zij ménsen het gepredikt hebben. Door de woorden van ménsen krijgt het gestalte in andere mensen. Prediking en huisbezoek hebben als doel de mensen bij het geloof te houden". De weg van een produkt naar de consument heet het "marke ting-proces". Hoe vindt een ar tikel ingang by de eventuele ko per? Voor dr. Van der Meiden ligt dat by het evangelie niet anders. "Veel evangelisten menen dat zij de hele wereld bekeren moe ten, maar dat is, markt-tech- nisch gezien, onmogelijk. Het aantal mensen dat een open in valsweg heeft voor het evange lie, is beperkt. Er is geen reden Dr. A. van der Meiden, die deze week in het Gemeentecen trum te Oegstgeest de inleider was op een bijeenkomst van het regionale contactorgaan van de hervormde gemeenten Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest en Voor schoten, is docent in de leer van de massacommunicatie aan de Utrechtse universiteit. Hy werd in 1929 te Enschede gebo ren en behoorde vroeger tot de Chr. Geref. Kerken. Na de theologische studie in Apeldoorn en Utrecht was hy tien jaar werkzaam als hoofd van de afdeling publiciteit van het instituut Kerk en Wereld te Driebergen. In 1955 publi ceerde hy "Het gezicht van de Kerk," een studie over de pu blic relations en de publiciteit van de plaatselijke gemeente. Een ander boek van zijn hand is "De zwarte-kousen-kerken." Daarmee wilde hy, boven het anekdotische van het krante- bericht uit, een antwoord geven op de vraag wat deze afge scheiden bevolkingsgroepen be zielt. blic relations-chef aan de uni versiteit van Utrecht. In 1972 legde hy zyn bevindingen neer in een proefschrift getiteld: "Mensen winnen een ver kenning van de relatie tussen ethiek, propaganda en aposto laat." Hy heeft dat later be werkt voor een bredere lezers kring. Wel zijn i dr. Van der om te van het evangelie een andere la dan die van welke boodschap ook, sociaal-psychologisch ge zien". Mens is bekeerbaar Waarmee moeten kening houden als zjj proberen anderen voor Christus te win- "Een niet-kerkelijk onderzoek in Engeland heeft uitgewezen, dat in principe mensen bekeer baar zijn. Maar we weten nog maar weinig van de omstandig heden waaronder dat gebeurt De mens is bekeerbaar als zijn omgeving (man, vrouw, familie, werk, aarzelingen) het hem toe staat zich te bekeren. Mensen bekeren zich alleen als hun een acceptabel voorstel wordt ge daan. Zo zal de boodschap van de kerk moeten uitmonden in een concrete handeling. De be- keerbaarheid wordt hoger naar mate het aanbod meer aansluit op de behoeften en prioriteiten van de ontvanger. Kerkmensen zien het evangelie vaak haaks staan op onze menselijke behoef ten en gedragingen, maar als de prediking niet aansluit op de be staande behoefte, is er geen ge hoor. Is de presentatie van een bood schap massaal gericht, dan zal ze ondersteund moeten worden met persoonlijke 'reclame. Ker kelijk gezien is Juist dét de func tie van het huisbezoek. Dat is ook de kracht van Billy Gra hams optreden. Uit de massa laat hy enkelen naar voren ko men om met hun eigen getuige nis zijn op velen, gerichte ver kondiging te bevestigen". Dr. Van der Meiden zou graag zien dat er aan het gezeur in de kerk over het verouderd zyn van bepaalde methoden nu eens een eind kwam. Prediking, huisbe zoek, catechese en evangelisatie zyn naar zijn mening nog steeds geschikt om het evangelie aan de man te brengen. „Ze behoren alle tot het be proefde communicatiepakket van de kerk en er zijn geen redenen om aan te nemen dat dit zyn bruikbaarheid heeft verloren. Veel wordt zomaar verouderd verklaard, soms ook omdat men het zelf niet meer wil, maar wie kan dat nu werkelijk aantonen? Als middel om met mensen in contact te komen moet het huis bezoek zelfs modern worden ge noemd. Er zijn natuurlijk boek jes die Je veel kunnen leren over moderne communicatie- en ge sprekstechnieken, maar huisbe zoek kun Je nooit beter leren dan door het te doen. Daarmee wil ik niet zeggen, dat er geen gerichte instructie nodig zou zyn. Maar het spontaan-menselijke doet 't altijd nog. Vroeger stelde de huisbezoeker zich antithetisch op. Zo in de trant van: als gelovige doe je dit en dat niét; er moet nu een maal onderscheid zyn met de niet-gelovige. Toen kwam de the- tische methode: doe dat en gij zult leven De huisbezoeker van nu zoekt in de wensen, behoef ten, noden, gedachten en erva ringen der mensen een invals poort om mogelijk iets over het geloof en over God te zeggen". Niets te bieden Dr. Van der Meiden kwam voor een kerkelijk huisbezoek zelf eens bij iemand die hem al bij het tuinhek te verstaan gaf, al les te hebben wat zyn hart be geerde. Goeie baan, bungalow, boot, eigen aanlegsteiger, kinde ren, gezondheid en nog zo 't een en ander. Zijn levensmaat was vol en wat de kerk aan hem kwijt wilde kon er echt niet meer bij. 't Hoefde ook niet. Wat hebt u eigenlijk nog te bieden, waar mee u mij van dienst zou kun nen zijn?, vroeg de man, kenne lijk beducht dat hy bij de ver vulling van zijn idealen zou wop- den gestoord. Ik heb u ook niets meer te bieden, was het laconie ke antwoord van Van der Mei den. Maar misschien hebt u een pilsje voor me, waait 't is warm en ik heb dorst. "Als er helemaal geen bodem* is, moet de bode zich terugtrek ken. Wat weer niet wil zeggen dat hy nooit meer moet terug komen". Zulke ervaringen maken Anne van der Meiden allerminst pes simistisch. "Het is ook geen si necure het christelijk geloof te willen verkopen. Je moet er, als je iemand wilt winnen, eerlijk heidshalve wel bij zeggen dat het zeker geen vrijblijvende zaak is. Dat het niet alleen je geld, maar ook je inzet vraagt". Van der Meiden schaart zich conse quent niet in de rijen van hen die het christendom wegpraten en afschrijven. "Integendeel, er is nog nooit zoveel belangstelling voor reli gieuze zaken geweest. Een uit gever vertelde me laatst dat de eerste druk van een godsdienstig boek al vóór de verschijning was uitverkocht. En nog steads gaan er zondags tweeëneenhalf mil joen mensen naar de kerk. In Dokkum zaten er onlangs in zes diensten maar liefst 4800. Moet u zich eens even indenken wat een demagoog daarmee zou kun nen doen. Ik zou zeggen: het gaat uitstekend!" S. J. DE GROOT wels (HA), Chr. Geref. 10 en 5 ds. Den Boer. RK Kerken Martinus zat. 7. zo. 8.30, 10 en 11.30, Bloemswaard Bethlehemkerk 10 ds. Hey mans Boskoop, Bevr. kerk 10.30 ds. "Wagenvoorde, Vredeskerk 10 ds. Lam ping. Waalse Kerk 10.30, ds. Ribs, Acad, ziekenhuis 10 ds. Brederveld, /Diac. huis 10.30 ds. Hemmes Oed. werkpl. Plantage 16 11.30, Jeugd- kapel Vredeskerk 10 mevr. Westra, jeugdk. De Goede Herder 10.30 ds. Hemstede: Merenwijk 10 ds. Hor- tensius en Chr. de Jonge. Geref. Kerk Zuiderkerk 10 ds. Heule, 5 ds. Sijts- "Van Embden ,6.30 ds. Droogers, Salv kerk 9.30 ds. v.d Velden Woerden. 6.00 ds. Hoogendijk, Bethl. kerk 9.30 RK Kerk zat. 7, zo. 8 én 10.30! De Kaag Herv. 9.30 ds. 10 ds. Bergsma ds. Honnef, Hoofdstraatkerk 10 6.30 ds. v. Netten, Schepplngskerk 9 Chr. Geref. 9.30 i en 10.30 ds. Geursen, 5 ds. Honnef, Baptistengem. 10 hr. De Leeuwe, 5 hr. (HA), RK Kerk Kooy, RK Kerk Droogers, 6.30 en 5 u. i RK Kerk ds 't Hart, 7 hr. Ilof, RK Kerk zat. 7, zo. 8, 10 Katwijk aan den Rijn Herv. Open Hof 10.30 ds Teygeler, Dorps huis 6 ds. Heymans, Ontm. kerk 10 ds. Heymans. 6.30 ds. Teygeler, Ge- ief. 9 ds. Hoornstra, 5 ds. Heemskerk, Petrakerk 10 ds. Sijtsma, 5 hr. 9.30 en 1115. Katwijk aan Zee Herv. N. Kerk 10 ds. Vroegindewey, 6 ds. Vink, Ou- 5 ds. Bakker, De Stek 9.30 ds. Dijk- dekerk 10 ds. Boer, 6 ds. W. Schaap stra, Chr. Geref. 9.30 mes, Geref. Gem. 9.30 Rem. kerk 10 Laarse, Pink- Bouman i hr. Verwoerd, Verg. Ge lovigen 9.30 en 5 (Nleuwstr. 27), Be thel 9.30 hr. Modderkolk. RK Kerk dorp zat. 7, zo. 8.45, 10 en 11, Ontm. school, 10 ds. De Vos, v Ieperen, Hoeksteen 10 Duitse d., Geref. Kerk Vredeskerk 9.30 ds. De Leimulden Herv. 9.30 ds. Boogert Leiden, Geref. 9.30 en 7 ds. Buiten huls. RK Kerk zat. 7, zo. 7.30, 9.30 en 11.15. Lisse Herv. Grote kerk 9 en 7 ds. Oostinga, Pauluskerk 10.30 ds. Oos- tinga, Geref. 10 en 7 ds. v.d. Poel, Chr Geref. 10 en 4.30 stud. Oosten broek, Ger. Gem. 10 en 4 ds. Hakken berg, Geref. K. Vrijg. Pr i De Vries, 4.30 dienst, Sal en 5 ds. Schuurman, Oud Geref. Gem. 9.30 en 3 leesd., 4 sept. 730 hr. Moer kerken, Aktle Kruistochten 11.30, Engelbew. Pakker, De Rank 10 dr~ Bout, 5 ds. v.d. Hoef, 8 Duitse dienst, Sole Mio 9 ds. Keuning, Geref. Hoofdstr. 10 ds. 10.30 en 12, aula NH 10.30, Moeder- Godskerk zat. 7, zo 8, 10 en 11.30 Waddinxveen Herv. Brugkerk 9.30 ds. Verboom 6.30 kand Van Her ten, Hoeksteen 9.30 ds. Roelofsen, 6.30 ds. v.d. Heuvel, Bethelkerk 930 hr. ry H Vroegindewey, Mlddelharnls, 5 ds. irC -.r! -7 «n o Verboom, Immanuëlkerk 9.30 ds. JO, 20. 7.3U, a Voors (HA| u ds sllnk Geref Kruskerk 9,30 ds. Booy, 5 ds Herv. Hoofd- Modderaar, Ontm. kerk ds Modde- 5 ds. Meljnhardt, Chr. Afgesch uBiu. 930 en 5 ds. Verloop, Oud Ge ref. Gem In Ned. Zuidkade 10 en 6.30 leesd., RK Kerk Ontm. kerk zat. Noordwljk-Blnnen Herv. 10 Keuning 7 ds. Boogert Lelden, Gerei. €.30 ds. Verschoor 5 ds. Elgersma, v.d. Pergh-kerk 11 ds. Bosman, RK Kerk Jeroen 8, 9.30, 11 en 12.15. Noordwijkerhout Herv. 10 ds. Streefland, RK Kerken Jozef zat. 7, 11.30, Victor zat. 7. zo. 8, Zee c'engaarde Tesselschad- ds komst, di. 8 bijbelstudie. 5.45, Mariakerk g.30,'ll en 6, De'zilk - Herv. dorpskerk 10 dr. Van Vliet, Papendrecht, dorpscen- 9.30 ds. Stolk, Geref Kerk 10 Groenhoven 10 ds. irugge, Mierennes De Vries, Chr. Geref. Kei 10 i ds. Geertsema, Geref. 9.30 ds. Ver- sluys, 5 ds. v. Hall, RK Kerken Mi- Hoff, Geref. K. Vrijg. BV st, 7 ds. Roukema, Ger. Gem. i ds. Boogaard. Volle Evang. Gem. 100, 9.45 Soefi-beweging Brong, ningskerk) 11.30 en 5.30 leesd., therse Gem. 10.15 pater Vreeburg, Baptistengem. (O. Rijn 3) 10 ds v. Mameren, Rem. Doopsgez. Gem. 10.15 dr. Meiering. Evang. Chr gemeen schap 10 hr. Dikkes, Zendingswerk Middernachtsgroep (Zoeterw. singel 21) 5 u nam. dienst, Leger des Heils 10 en 7.30, Evang. centrum. Zijlsingel 2 10 hr. Leeflang, 2 sept. 8 u. evang. Zijlstra. 5 sept. 8 Jeugds Koudekerk Nieuwveen Herv. 9.30 en 6.30 ds. (aay, Geref. 9.30 en 7 ds. Verburg HA), RK Kerk zat. 7, zo. 9 en 11. Nieuwkoop Herv. 9.30 u. ds. 6.30 ds. Oliemans, Geref. Sijk, 630 ds. Baas, Chr. Oegstgeest Herv. Groene Ke: 10.30 ds. Verdonk, Pauluskerk 9 10.30 ds. Sasse, Gem. centrum 10.30 c Noorman, 7 ds. Heemskerk. Geref. z Herv. Gem.. Geref. K. Vrijg. 8.30 Bond 10.30 ds. Spelberg Utrechc. Woubrugge gaauw, 6.30 ds Geref. 9.30 ds Huizebosch, Bezemer, RK Kerk zat. 7. Pinkstergem. (O. Rijn Koppelle, Christian Science (Steen- schuur 6) 10.30. Nieuw-ADOSt. Kerk (H. Rijndijk 24) 930 en 4, woe. 8, RK 3 evang. Maria Middelares 9.30. Leonarduskerl st, 3 ds. Kok Eemdijk, RK kerk :at. 7, zo. 7.30 en 10.30, dorpshuis Ter iar zo. 9 en 12 u.. Geref. Kerk 10 (n 6.30 u. ds. Den Braber. Alphen aan den Rijn Herv. Ad- Opst. kerk 9.30 Hoogendijk, 5 ds. Verploeg 6.30 ds. v. Santen (met Trumpets of the Lord) Oudshoornsekerk 10 ds. Oort, Slons- 9.30 dienst, 2.30 ds. v.d. Ent, Oud-Ger. Gem 9.3 (Kindervreugd) 10 hr. Mol Evang. Kerk 11 ds Sitanala, ds. v Wijngaarden, Salv. kerk 10 i, 630 ds. van Ree, v. Achterberg Leiden Tenijenhuls, De Brc ken: Bonifacius s Santen, RK ker- In ons land, waar zoveel men sen wonen op een betrekkelijk klein grondgebied en waar zo veel auto's op de weg de ruimte nog kleiner maken, is om ver keerstechnische redenen het éénrichtingverkeer ingesteld. Dat is een goede maatregel, want de wegen zyn vaak te smal om elkaar uit beide rich tingen te passeren.» Maar het is wel een saaie bedoening. Almaar achter de rug van een ander te rijden, nooit eikaars gezicht te zien, soms elkaar voorbij te racen, dan weer by een stop licht de uitlaatgassen van onze gemotoriseerde medeweggebrui kers in te ademen. Een tijdje heb ik meegedaan aan dit éénrichtingverkeer. Op verzoek van de redacteur van de rubriek 'geestelijk leven' heb ik drie maanden lang tegen u aangepraat en mijn eigen ge dachten weergegeven over ver schillende facetten van ons le ven. U mocht alleen in mijn kielzog meerijden of mij voorbij racen. Maar nooit zagen we el- kaars gezicht, nooit had er een echte ontmoeting plaats. Wel kreeg ik soms bemoedigende woorden als: ik geniet van uw stukjes; ik zie alweer naar uw volgende stukje uit; uw woorden zijn me uit het hart Maar toch zou ik u nu een voorstel willen doen, dit in overleg met mijn opdrachtge- Ik zou zo graag dit éénrich tingverkeer willen omzetten in tweerichtingverkeer. Ik zou u graag willen tegenkomen, ik zou zo graag uw gezicht eens willen zien, bij herkenning de hand willen opsteken ten teken van groet, een ommetje met u willen maken, een eindje met u willen ópfietsen of even afstappen om een praatje te maken aan de kant van de weg, even infor meren naar uw gezondheid, naar uw blijde en droeve erva ringen. U, als 't kan moed in spreken, u helpen met Gods hulp door de verkeerschaos van dit leven heen te komen, u hulp te bieden, waar mogelyk, als u uw gevarendriehoek hebt uit gezet, kortom als een heel be scheiden wegenwacht te func tioneren in het verkeer tussen ons mensen onderling. U mag my in dit tweerich tingverkeer gaan schrijven, u mag my ook opbellen. Niet om te discussiëren, niet om te de batteren, maar om een afspraak te maken voor een gesprek van hart tot hart. De telefoon mag alleen een middel zijn om dit gesprek mogelyk te maken, niet voor het gesprek zelf. Dat kan ik namelijk niet. Ik zit tegen die telefoon te knikken, te glim lachen, maar de mens zie ik niet die bij de stem hoort. En juist om die menselijke ontmoe ting gaat het mij. Pretenties dat ik in ieder geval kan helpen, heb ik beslist niet. Maar ik wil wel als praatpaal dienst doen in geval van nood. Ik wil wel voor u een luisterend oor zyn, een begrijpend hart. En misschien is uw vraag ook wel de vraag van een ander. En kan ik later in deze krant hier op ingaan, zodat ook anderen, die aan de kant van de weg zijn komen te staan, weer op gang kunnen worden geholpen. Meester, men zoekt U wijd en zijd, komend langs velerlei wegen. Ouderen gaan rustig, welbe reid, Jongeren aarzlend U tegen. Maar vroeg of laat, 'tzy dag of nacht, eens vindt Ge ons moe in eigen kracht. hunkerend naar Uwen zegen. J. T. Koopmans-Schotanus, Vendelstraat 10, Leiden, teL 071-141009. Wetering Herv. ref. 930 ds. Kuljk, 7 zie Herv. Gem. n. RK Kerken St. Rijnsaterwoude Herv 9.30 ds. Den Tonkelaar Warmond. 7 ds. Oos- lenbrug, Chr. Geref. 9.30 dienst, 2.15 ds. Bouw. Rljnsburg Herv. Grote Kerk 9.30 ds. v.d. Bogerd, 4.45 ds. Abelsma Wa teringen. Bethelkerk 9.30 dr Al ders Den Haag. 5 drs v.d. Bogerd, cam ping 1030 hr Leenhouts. Geref Pe trakerk 9.30 dr Oeveren ds. :ref 9.30 dienst, 7 Oo6terbroek, Evang. Chr. G?m. (au la mavo) 10 ds. Agtereek. RK Kerk zat. 7, zo. 10.30. Rijpwetering RK Kerk zat. 7, zo. Zwammerdam Herv. 10 hr Christ, 6.30 hr. v.d. Kraan, Geref. 9.30 en 6.30 hr. vd. Kraan. Steeds kleinere groep studenten theologie naar bisdom of orde 7. zo. 8. 9.30 Prot. Bond 10.30 ds. Roos (Jul. Kerk Langeraar Het aantal r.k. theologiestuden ten in Nederland! is de laatste jaren vrijwel constant gebleven. Een steeds kleineren froep theologie-studenten heeft zich echter gebonden aan een bisdom of een congregatie. Dit blijkt uit het rapport "Katho liek wetenschappelijk theologisch on derwijs in Nederland 1964-1974", dat door De Horstink is uitgegeven, e," Geref. K. Vrijg. Uit het cijfermateriaal blijkt, dat in het afgelopen jaar ruim 1000 men sen theologie studeerden. De laatste •3U jaren is het aantlal theologie-stu- Voorsclioten Herv. dorpskerk 10 denten weer gestegen. Alleen op de universiteit van Nijmegen is sprake van een flinke daling. De meeste ref 9.30" ds "De Zeeuw. 5 "ds. Toren- theologie-studenten (246) zitten op ref6 k v?ag." 8aMae?H3 de universiteit van Nijmegen. Daar- RK Kerken Laurentius. zat. 7. zo 8.30 na volgen Tilburg (218 studenten), tenberg Vooi Tonkelaar Warmond, jeugdd.,Geref. ds. v.d Schoot (HA), Hulp e De stichting Oecumenische Hulp aan Kerken en Vluchtelin gen in Utrechtwaarin elf Neder landse kerken samenwerken en die in ons land de afdeling hulp verlening van de Wereldraad van Kerken vertegenwoordigt, heeft vorig jaar in totaal f 8.220.457 ont vangen en doorgeven. Het geld kwam van de kerken, van Kom over de Brug, andere nationale en interkerkelijke acties, de overheid en particulieren. Het ging o.a. naar doelen in Zuid-Amerika, Afrika, de Sahel ook AfrikaIn dochina, Bangladesh, overig Azië en Europa. „In Azië, Afrika, Euro pa en Laijtns-Amerika zijn nog altijd grote groepen opgejaagde mensen die om redene van gods dienst, politiek of ras huis en land moeten verlaten", aldus het jaar verslag van de stichting. In Ne derland verblijven nog 32 Russi sche vluchtelingen uit de periode 1950-1960) en 280 uit Chili. Het aantal Portugese vluchtelingen is belangrijk afgenomen. De SOH moet financieel soms bijspringen. Ook dit jaar heeft de stichting zo ruim mogelijk deelgenomen aan programma's waarmee de kerken in andere landen willen bijdragen aan leniging van nood en aan opbouw in eigen omgeving. Een van deze projecten is het dorpsontwikkelingsiverk (zie foto) in Afrikaanse gebieden. Jongeren worden geholpen bij hun maat schappelijke voorbereiding op het leven. Utrecht (209), Amsterdam (206) en Heerlen (165). Het aantal studenten dat zich niet heeft ^angesloten bij een orde, congregatie of bisdom is de laatste Jaren sterk toegenomen. Ook het aantal vrouwelijke studen ten in de theologie neemt toe.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4