Lies Franken tussen twee c(Jy)vandaag bohémiens in spel van Coward c/RflfliÖ Onderzoek naar VAR A-ruzies ...en gisteren Balletten van Balanchine in zondagsserie op de tv toegelicht TV morgen] 90 CENT R LITER! DONDERDAG 28 AUGUSTUS 1975 Door Piet Ruivenkamp Lies Franken staat volgende week bij de Haagse Comedie tussen Guido de Moor en Jules Royaards om met hen een trio charmante bohémiens te verbeelden als veertig jaar geleden door Noel Coward in „Al wie .met ons mee wil gaan", uitgetekend op een cynisch levens patroon. De carrière van een van onze beste Nederlandse actrices heeft zo ongeveer om de tien jaar iets met Den Haag te maken. In het eerste geval was het dat zij er vurig naar verlangde bij haar eindexamen van de toneelschool door Cees Laseur naar de Haagse Comedie te worden gehaald. Dat gebeurde wel met haar jaargenoot Coen Flink, maar niet met haar. Zij ging met Robert de in Lies Franken: binnenkort in blijspel Vries' „Theater' pionieren en dat achteraf niet gespeten. Een tien jaar later, ii dan wel bij de „Ballet is vermaak. Het is zo gemakkelijk te ondergaan en mee te maken als toneel of het lezen van een roman. Het is eigenlijk net zo spannend als een voetbalwedstrijd". Het is een uitspraak van de Amerikaanse choreograaf George Balanchine, en Hans van Manen, de Neder landse choreograaf, citeert "hem zondagavond op Nederland 2 als inleiding op de reeks van vier balletten van Balanchine, die AVRO, KRO, NOS en TROS gaan uitzenden. Ook dat momentdie hebben samen verfilmde balletten aangekocht. Ze hebben de „buit" onderling verdeeld: de vier baletten, die de komende weken zondagavond zullen op ee tijdstip door de overige elf een historisch maar ook facetten van regie-opvat- zendgemachtigden ting, Toneeldans speelt zich in drie .1 serie van vijftien dimensies af, de televisie kan maar Balanchine twee van die dimensies weergeven, iedere regisseur probeert een oplossing te vinden voor het iedere probleem, hoe die derde dimensie worden uitgezonden, erbij moet worden gevoegd. Joes m ander te bepalen Odufré doet' in "Symphony in C" een beroep op de fantasie van de kijker: hij legt het ballet in een Najaar 1973 kwam het New York reportagevorm vast, de City Ballet, George Balan- weinig beweeglijk en de toeschouwer chine de leiding heeft, naar Berlijn om daar balletten voor Reiner Moritz-Pro- ductions fdie onder meer de gen te vinden, zondag-avondse dirigentenportretten Lindeman, maakten) op film te zetten, reeks binnen en buiten Europa kocht en in gedeelten uitgezonden. Zondagavond wordt de „Symphony in C" in een tv-regie van onze landgenoot Joes Odufré uitgezon den; zondag 7 september „Duo Concertant" geregisseerd door Hugo Niebeling, zondag „Concerto Barocco' Klaus Lindeman, en tenslotte op zondag 21 september „La Valse", geregisseerd door Hugo Niebe- ne en diens even unieke belicht. Dat de huidige huischoreo- graaf van het Nationale Ballet dit doet ligt voor de hand: drie van de vier vertoonde balletten (het Duo Concertant uitgezonderd) staan ook op het repertoire van het Nationale Ballet, en wie kan en wil vergelijken heeft er alle gelegenheid toe. Maar ook zonder die bijkomende attractie moeilijkste genre is. deze reeks voor een heel groot publiek zeer aantrekkelijk. Jaap Joppe inmiddels een actrice met een echt Rotterdamse carrière geworden en ,zij speelde als gast de titelrol in „Candida" van Shaw, een Brit met een vlijmscherpe conversatie in zijn dialogen. Net als die andere spotgeest, waar Lies Franken nu op het toneel mee kennis maakt. Nu kort na Cowards overlijden vindt een herleving en voor een deel ook een eerste erkenning te beleven in Engeland en ook hier. „Hoe hij nu gespeeld moet worden is heel moeilijk om te vinden, de stemming, de sfeer waarin het moet worden gedaan vraagt een precieze lijn. Aan de ene kant dreigt de kiucht en aan de andere kant dreigt Ibsen". „De tijd nu heeft zo'n totaal andere sfeer, is veel grover geworden. Je bent meer "in" als je strapatsen maakt. Het taalgebruik is achteruit gegaan. De Neerlandici zeggen dat ook. Het verruwde lopen, verruwde kleren zijn in. Het is een reactie op het al te verwende leven. Kinderen krijgen er de pest in en trekken een oude broek aan" zegt de actrice, die daar ook best weer doorheen kan kijken. „Witte pakken moeten er worden gekocht" zegt zij kennelijk doelend op haar beide zoons. Zij weet het nog uit haar toneelschooltijd: „Je liep toen allemaal Juliette Greco-tje te spelen. Met zwarte colltruien en zwarte broeken. Iedere generatie spiegelt zich aan het plaatje". Mode Het is een mode, veel komt terug. „Er leeft een hang terug naar de romantische dertiger jaren. De antiekmarkt floreert". Drie kunstenaars, die elkaar toeval lig tegenkomen in „Al wie met ons mee wil gaan". Als het stuk het doet is het door de gekke situatie, die door Jan Teulings met een knipoog vanuit het heden is aangepakt. Lies Franken speelt een binnenhuis- architecte tussen twee succesvolle mannen, die zij met lede ogen door dat succes ziet veranderen. Zij voelt zich in blijspelen eigenlijk het meest op haar gemak, al geeft zij ook toe dat het bovendien het En dat nu in betekenissen, want er klinkt soms nog wat bitterheid in haar stem als zij spreekt over een recent moet maar denken dat hij twee studio's de vijftien theater zit. De anderen proberen andere, meer televisionaire oplossin- Regisseur Klaus grote naam in Duitsland en daarbuiten, zoekt het inmiddels door vele landen daarbij in heel persoonlijke oplos singen, waarbij de camera los en vrij opereert en probeert in het ritme van het ballet mee te komen. Even interessant is wat Hugo Niebeling doet in de verfilming van het duo: hij probeert met de camera een eenheid te scheppen september tussen het dansende en het regie van musicerende duo. dat lukt soms wel en soms niet. maar ook als dat niet helemaal lukt blijft het beeld boeiend. En even boeiend is de oplossipg van dezelfde regisseur van de problemen, die „La Valse" stelt. De schrille dreiging van de dood, die het ballet overheerst, wordt bij hem ling Het zijn vier schitterende ballet films: het veelzijdige talent van Balanchine wordt er even veelzijdig in getoond. De "Symphony in C" op niet. zoals in veel theaterprodukties, muziek van Bizet is een meeslepen de, vrolijke aangelegenheid, met in door het gebruik va het derde deel een boerendans suggestieve beelden, zonder folkloristische kledij, maar De gigantische en unieke onderne- plezier gedanst. Het „Duo Concer tant" van Balanchine's lijfcomponist Strawinsky is al even speels, heel vrij verfilmd en jong en liefelijk gedanst door Kay Mazzo en de ballet zorgt voor haast prachtige danser Peter Martins. Het ensembles, de solisten deze vier producties, bijzonder geslaagd, en dat kon alleen door de schitterende bezetting door het New York City Ballet. Het corps de perfecte in soms „Concerto Barocco" is op de muziek indrukwekkend. Voortreffelijke dan- Bachs dubbel-vioolconcert, waarvan de struktuur geniaal noemde, zichtbaar wordt gemaakt, en het slot- en klapstuk is het theaterstuk „La Valse" op muziek van Ravel: romantisch, decadent, koket, eind van dit al is de dood. Vier balletten kleur: facetten ik Peter Martins al technisch perfecte danseressen als Karin von Aroldin- gen, Sara Leiand en Patricia McBride. het De reeks uitzendingen wordt zon dagavond ingeleid door Hans Rotterdams toneelverleden„In Rotterdam werd het verboden. Daar werd niet voor gesubsidieerd zeiden ze. We probeerden steeds maar vooruitstrevender te worden. Dat is de ondergang geworden". De actrice, die nu met haar gezin in Capelle woont heeft zich jarenlang met hart en ziel gegeven in Rotterdam, maar ook in haar woonplaats, waar zij buiten haar drukke repetitie- en speelpraktijk schoolkinderen „spelles" gaf tot dat zoveel opgang maakte dat het haar boven het hoofd dreigde te groeien. "Ik wilde geen kleine toneelspeler tjes van ze maken. Als ik ouderen gefrustreerd zie rondlopen, zou ik willen dat ze zich wat lekkerder zouden gaan voelen in hun eigen huid. Dat ze dat gewoonweg van hun eigen school af al zouden hebben geleerd. Ambitieus „Ik had me al voorgenomen om als ik na vijf jaar nog brieven op zou moeten brengen om dan maar naar de hotelvakschool te gaan of zoiets". „Ik was dus wel ambitieus", zegt zij bijna streng kritisch. Dat was geen alternatief met een diepere beteke nis. Met haar gezin mijmert zij wel eens over ver weg trekken, een restaurant ergens beginnen. Maar dat zijn maar dagdromen. De realiteit van twintig jaar geleden was al een snelle carrière. In het eerste seizoen van „Theater" al (hard werken maar een prachtige geest) grote rollen: bijvoorbeeld Alma in Tennessee Williams „Een zomer smeult tot as". Het werd een wedstrijd met Lize Homans, de regisseuse, om die maar voor te blijven in haar eigen interpretatie welke in de praktijk trouwens samen viel. Zij spreekt over de prachtige jaren in Rotterdam vooral van een jaar of vijftien geleden. Er was voor haar een intermezzo van vijf jaar dat zij zich met haar kinderen bezig hield en het toneel eigenlijk niet zo miste. Wonderlijk was dat „Don Carlos", het stuk was waar ze mee weg ging toen zij terugkwam stond zij er weer in. „Het was net of ik in een droom liep". Toneelgezelschappen en daar vast aan verbonden zijn, het heeft haar schichtig gemaakt. Als ze aan het einde van het NRT denkt krijgt zij het weer benauwd: „Als je een keer op straat hebt gestaan, ga je wel even nadenken". Daarom is zij gast geweest in „Cyrano de Bergerac", waar zij Ko van Dijk voor het eerst als regisseur heeft leren kennen en is zij nu ook weer gast in het blijspel van Coward. Veel mensen leren kennen en niet in een klein kringetje blijven hangen, het zijn voor Lies Franken zeker belangrijke drijfve ren. Nederland I 18.45 Minlmolen 18.55 Journaal 19.05 Gala de 1'Union des Artistes 1975.20.00 Journaal. 20.20 Mijn vrouw de buur- 20.50 Michel Fugain et le big ÉÊttÊÊ met prof. dr. de bazar. 21.55 In- Nederland II 18.45 Minimole: 19.05 Toppop. 20 Kung Fu. 21.55 22.35 Sportpanora 18.55 Journaal. Journaal. 20.21 23.05 Journaal. ADVERTENTIE De acteur Peter Sellers babbelt hier met de dochter van de Amerikaanse president Susan Ford over hun gezamenlijke hobby: fotograferen. Commissie van goede diensten HILVERSUM (ANP) Het perso neel en het dagelijks bestuur van de VARA hebben gisteren in een ple naire vergadering unaniem besloten een commissie van goede diensten in te stellen die de geschillen tussen ondernemingsraad en leiding moet onderzoeken, die verleden week leid den tot het aftreden van de onder nemingsraad. Voorts werd besloten zo spoedig mogelijk een nieuwe on dernemingsraad te kiezen. De com missie van goede diensten zal wor den gevormd door een nog aan te wijzen lid van het bestuur van de VARA, een lid van het personeel en een door beide partijen tezamen ge kozen derde. De commissie moet OP korte termijn rapport uitbrengen aan de VARA-medewerkers en aar het verenigingsorgaan over de onder havige problemen. Ter vergadering voerde de afgetreden ondernemings raad aan, dat in het huidige kli maat van de VARA geen vruchtbaar georganiseerd overleg mogelijk is. De raad erkent de beperkingen welke de wet de ondernemingsraad oplegt alsmede het feit dat de yerenigings- raad het hoogste college bij de VARA is, maar meent niettemin dat er meer ruimte moet zijn voor per- soneelsopvattingen over het reilen en zeilen in het bedrijf. Als voorbeelden van onvoldoende kansen op overleg werden genoemd de herstructurering bij de televisiedienst. de Vogelvrij dag-affaire, de instelling van het hoofdredacteurlijk college' en de Por- tugalkwestie bij de Info-groep. Ook zei de afgetreden raad, dat het per soonlijk optreden van de heer Kloos als voorzitter van de VARA en van de ondernemingsraad vaak bijgedra gen heeft aan gevoelens van slechte overlegsfeer. Uit de discussie die op deze verkla ring van de afgetreden ondernemings raad volgde, kwam onder meer naar voren dat de actuele vertrouwens crisis mede zou kunnen worden ver klaard uit de omstandigheid dat het VARA-hoofdbestuur en de vereniging raad geen behoorlijke afspiegeling zouden geven van wat in links Ne- t politieke opvattin- Na de vergadering gaven VARA- medewerkers als commentaar, dat de heer Kloos te formalistisch vast houdt aan de statuten van de VARA en te snel debatteert om goed te kunnen luisteren. De heer Kloos van zijn kant zei, dat het primant van de vereniging niet altijd voldoende wordt erkend door sommige mede werkers. Men weet wat de statuten van de vereniging bepalen en daar op is men aangenomen bij de VARA. de eis mag dus worden gesteld dat men zich daaraan houdt, aldus het commentaar van de VARA-voor- zitter. NEDERLAND I 18.15 Chemie, voorlichtingsprogramma (TELEAC) 18.45 Minimolen (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19 05 Traliënkolder, tv-serie over dieren in gevangenschap (TROS) 20.00 Journaal (NOS) 20 21 Marooned, Amerikaanse speelfilm (TROS) 22.3G Avond der piano's: concert (TROS) 23.0? Journaal (NOS) NEDERLAND II Minimolen (NOS) 13.45 Minimolen (NOS) 13.55 Journaal (NOS) 19.05 Dokters ter zee, tv-serie (VARA) J9.3C Terra Africa, zesdelige serie (VARA) 20 00 Journaal (NOS) 20.20 Zo was het: herhaling, programma (VARA) 21.15 Duikenpolitie, tv-filmserie (VARA) 22.05 Achter het nieuws (VARA) 22.35 Den Haag vandaag (NOS) 22 50 Journaal (NOS) k "Op drift in de ruimteeen speelfilm van Amerikaanse makelijkij toont de moeilijkheden van drie ruimtevaarders, die op de terugweg niet in een baan om de aarde kunnen komen. Dat roept allerlei reacties op: zenuwuitbarstingen van bange echtgenoten, de astronauten, die hun zelfbeheer sing verliezen. Een nog niet uitgetest reddingsschipdat hen naar de aarde moet terugleiden. Richard Crenna. Gene Hackman en James Franciscus spelen de drie ongeluks astronauten. (Nederland 1, tien voor half negen). k Om tien voor half negen is de laatste uitzending van "Zo ivas het" te zien. Vanavond onder andere beelden uit de populaire "TV-rechtbank"Koos Postema met Simon Car- migelt in een "Groot uur U", de Panorama Woensdag Show, en een kunstprogramma van Wim Schippers. Nederland II. Heel wat programma's staan op mijn lijstje die best zouden mogen verdwijnen. Het overzicht van zendgemachtigden die best een schop onder de zuil zouden mogen krijgen ziet er geheel anders uit. Dat is totaal blanco. Het IKOR bijvoorbeeld zou ik echt missen. Vooral omdat geen andere rubriek dan „Kenmerk" zich oprecht zorgen maakt over de Zuidafrikaan- se streek Namibië of «zoals gisteravond) prof. Jan Tinbergen een half uur de gelegenheid geeft te vertellen over zijn boek „Inkomens verdeling". De zomerserie „Jouw wereld - Mijn wereld" was ook zo'n mooie daad van het IKOR. De reeks werd nu besloten met een eigen produktie, die maar matig aansloot bij prachtfilms over kinderen in relatie tot Noord-Ierland, huwelijk, discri minatie, sportfanatisme of lichame lijke gebreken. Het betrof hier een liedjesprogram ma, samengesteld door Ernst van Altena, waarin Willem Nijholt en Jenny Arean over kinderen zongen. Maar ook voor kinderen, zoals respectievelijk programmablad, om- roepster en een titelkaart aan het begin van het showtje aankondig den. Kletskoek, jongens en meisjes. Annie Schmidt kan liedjes voor kinderen schrijven. Ernst van Altena gaat dat minder goed af. Er is maar droevig weinig IKORS aan een programma dat zo pretentieus is, dat hele tussentek sten door Henk van Ulsen gelezen worden, alsof er in eigen huis geen mannetje met een heldere stem te vinden is. Het was verder een mooie avond, want eindelijk kwam de VPRO dan met een Duitse propagandafilm, „Triumph des Willens", die hoofdza kelijk op naam staat van Leni Riefenstahl. Het feit dat deze filmmaakster recentelijk het slacht offer is geworden van een herwaardering en zelfs avantgardis- tische verering, heeft te maken met haar vrouw-zijn. In een twee pagina's lang artikel van Susan Sonntag, dat het weekblad Vrij Nederland in februari publiceerde, wordt Triumph des Willens „de meest succesvolle en meest puur- propagandistische film die ooit is gemaakt" genoemd. Het is een goede zaak, dat de VPRO dit historische werkstuk nu op het programma heeft genomen. Een verpletterende ervaring. Leo Kool zei het al in de inleiding, als die man ooit nog eens langer dan twee minuten het woord krijgt, maakt hij de tv-kritiek totaal overbodig. Bezwaarlijker vind ik de willekeur en de gemakzucht waarmee de VPRO de reeks presenteert. Van wezenlijke aspecten aan propagan dafilms (montage, dramatisering, effecten en het resultaat) is te weinig verduidelijkt. Leni Riefen stahl is een helder voorbeeld. Niet alleen maar techniek is illustratief voor het genre, ze staat voor een hele wereld. De films waarin zij rond 1930 als ster fungeerde, mogen worden beschouwd als een bloemle zing van pseudo-nazigevoelens (Su san Sonntag.) Haar film over de Olympische Spelen van 1936 in Berlijn is al even interessant. Een Engelsman bewerkte het materiaal van Triumph des Willens tot een parodie en dan is er nog die uiterst merkwaardige rehabilitatie van Leni Riefenstahl. Er is (met meer moeite, tijd en geld, toegegeven) een serie te maken die dieper raakt aan vragen over de macht en de methoden van een medium. Dick Cavett nam een andere kunstvorm onder de loep: goochelen. Het verschil tussen wat de VPRO met de propagandafilms doet en wat ook met het materiaal gedaan zou kunnen worden, is het verschil tussen een show met louter goocheltrucs en een programma waarin Dick Cavett daar vragen over stelt. Dick Cavett zal zelden een interview hebben gemaakt waarin zo weinig beantwoord werd en zoveel raadselachtig bleef. Zijn ogen begonnen allengs steeds meer het formaat van schoteltjes' aan te nemen. Een truc, die niet iedereen kan leren. BERT VAN DER VEER DONDERDAG 28 AUGUSTUS NCRV: 18.00 (S) Tijd vrij voor mu ;iek in vrije tijd. 18.30 Nieuws. 18.4 houden. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade: klass. muziek. (10.30 Nieuws). NOS: 11.30 Blik op de derde wereld: inform, progr. 11.45 Blik op Europa: progr. KRO: 12.00 S) Van twaalf i lof. 19.55 Overdenking. 20.00 (S) 23.55-24.00 Nieuw 23.30 (S) Album. i vijf: gevar. progr. (12.3 len. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo maga- llilversum II AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend- gym. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (8,00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal). 9.00 Schoolradio NOS: 9.20 Wat heeft dat kind? pedagogische rubriek. 9.35 Wa terstanden. 9.40 (S) Toerismo: Toeris tische inf. AVRO: 10.00 (S) Kleuter tje luister 10.10 Arbeidsvitamine 11.00 ng (S) Trad- volksmuziek vandaag. Ovt gentljdse muziek. 21.40 (S) Radio Fil- heidsvoorlichting: 12.30 Terzake. AVRO: 12.40 (S) Koninklijke Lucht macht Kapel 12.55 Radiojournaal 13.00 16.05 Tabiti. 17.30 Welinge lichte kringen: rechtstreeks debatpro gramma. 17.55 Mededelingen. Bij BouwVaria Zoeterwoudseweg 11 Leiden De Gelderenshow 1.02 De Nacht wacht. EO: 5.02 (S) Old time reli gion. 5.30 (S) Matinata. VRIJDAG 29 AUGUSTUS Hilversum I KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende EO: 7.02 (S) Gospelsound, muziek voor jonge mensen. 8.03 Klankbord. 8.10 (S) Tussen thee en koffie. 9.03 (S) De muzikale fruitmand verzoek programma. van en 10.03 Pep-op-drie. op verzoek NCRV12.0 zieken. TROS iveglng 8.30 Nieuw I Gyn Kontakt. 16.03 De Hitmeesters i nationale Hit.na.raAo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5