'Gebakken vensterbanken' boeiend jeugdprogramma Wat ziet een kind in een kinderprogramma? toegelicht ZATERDAG 23 'AUGUSTUS 1973 De geheimzinnigste televisiepro gramma's zijn voor mij de kinder programma's. Ik weet wel dat vol gens Nietzsche in iedere echte man een kind verborgen is dat wil spe len, maar kijkend naar kinderpro gramma's ben ik mij er elke keer weer van bewust hoe zelden het gebeurt dat mijn ogen dezelfde hoogte bereiken als die van kin deren (zoals Jean Colin d'Amiens een keer gezegd heeft, maar dat heb ik ook weer van horen zeg gen). Ik kijk naar de Minimolen en vraag me verbijsterd af waar om kinderen het leuk zouden moe ten vinden. Waarom moeten zij toch altijd opgezadeld worden met dieren die aldus uitgedost, en in deze omvang, nooit hun weg krui sen, laat staan dat zy hen in de vrije natuur ooit zouden kunnen betrappen op de avonturen die zij beleven? Dat denk ik, maar blijkbaar geldt dat niet in de wereld van de kinderen. Misschien weten zij helemaal nog niet dat er geen slakken bestaan die met een hoed je op autorijden, zoals er nog zo veel dingen zijn die zij niet weten en daarom aanvaarden, gezien ook hun ervaring dat zij iedere dag nog dingen ontdekken die ze een uur tevoren ook nog niet wis ten of waren tegengekomen. Als wij een paar bevers met schokke rige beweginkjes handige klusjes zien opknappen, dan denken wij dat zij menselijke loodgieters ver zinnebeelden, of menselijke elek triciens, terwijl je van kleine kin deren moet aannemen dat zy er naar zitten te kijken als naar we zens die zij toevallig nog nooit hebben ontmoet maar die wel de gelijk bestaan, evenals schoor steenvegers en sinterklazen die ze eens voor het eerst zagen, een kunstjes vertonende aap in een circus of een sprekend paard, en ga zo maar door. Herkenning Kinderen weten nog niet wat er te koop is in de wereld, en vooral wat er niet te koop is, en daarom slikken zij alles voor zoete koek. Omdat wij volwasenen in de loop der jaren al wel voldoende vergelijkingsmateriaal hebben bij eengegaard. verlangen wij origina liteit in onze tv-programma's, on verwachte wendingen in de plots, een onverwacht antwoord op een vraag, zodat wy in de lach kun nen schieten of geïntrigeerd kun nen raken in het verdere verloop, maar kinderen kunnen niet over al dat vergelijkingsmateniaal be schikken en zijn juist daarom al lang blij als ze iets herkennen. Herkenning is him vergelijkings materiaal. Vandaar dat ze hetzelf de verhaaltje liefst honderdmaal achtereen horen, en vandaar dat zij eindeloos de stripverhalen kun nen blyven lezen, ook al kennen zjj de tekeningen en de teksten in de balloons al uit hun hoofd (de verbluffende, onproduktieve kennis onder jongeren van de tekst met plaatjes in stripverha len bleek vorig of voor-vorig jaar in een kwis-programma waarin nagenoeg geen vraag gemist werd). Ik heb dit voorafgaande rook gordijn over de verschillende ma nieren van kijken en ontvangen door enerzijds kinderen en ander zijds volwassenen even zekerheids halve gelegd, omdat ik afgelopen woensdagmiddag met twee paar ogen naar het kinderprogramma van de NCRV had zitten kijken. Mijn eigen paar volwassen ogen, en een paar kinderogen dat ik steeds als plaatsbekleders van mijn eigen verkeerde ogen in mijn oogkassan plaatste. Het begon met een poppent'rucfilm van de Duitse televisie, waarin Roodkapje samen met Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen en Klaas Vaak'een roe del wolven wist te omzeilen. Tech nisch was het best aardig gedaan, maar ik vraag me, ook ten aan zien van Minimolen trouwens en vfi.n de Fabeltjeskrant en Paulus de Boskabouter af, waarom kin deren de gebrekkige manier van voorstellen van zulke poppentruc- fxlms accepteren, als zij ook regel matig de vlekkelozer tekenfilm- techniek onder ogen krijgen? De populariteit van de Fabeltjeskrant bij oudere jongeren school voor myn gevoel voornamelijk in de tekst en de stemmen, niet in de gebruikte poppen, die bij vervan ging door een tekenfilm visueel doeltreffender geweest zouden zijn. Als volwassene heb ik het gevoel dat de poppen een concessie zijn aan de produktiekosten, maar als ik mijn kinderogen opzet kan ik me indenken dat. die driedimen sionale poppen op het twee dimen sionale beeld dank zij hun slakke - gangetje juist voor kleine kinde ren veel herkenbaarder zijn dan tekenfilm figuren die te veel kun nen om nog navolgbaar voor ze te zyn. Ik had als volwassene trou wens al de grootste moeite om te volgen wat er met Roodkapje en Sneeuwwitje aan de hand was. Er zat suggestieve muziek achter, net als bij "Peter en de wolf" van Pro kof jef, maar bij "Peter en de wolf" is er ook nog tekst waarin je uit gelegd krijgt wat Je hoort en soms ziet. De poppenfilm van woensdag had dringend behoefte aan een moeder als bijzit, die haar kind naar vermogen uitlegde wat er gaande was. "Wat doet die kabou ter nou?" "hy blaast geloof ik op een gieter" "Waarom doet- ie dat?" "ik denk omdat-ie denkt dat het een trompet is" "maar ik hoor geen trompet" "Nee, Je hoort suggestieve aan zwellende orkestmuziek, en zit niet zo op je duim te zuigen Na dit poppenfilmpje van Deh- rendt kregen we een instructief filmpje over het gebruik van wa terverf te zien. "Als je een verf doos en penseel hebt, let goed op want in het programma wordt Je geleerd op hoeveel manieren Je waterverf kunt gebruiken." Het bleek een Engels filmpje voorzien van Nederlands commentaar van Ad Hazewinkel. Je kreeg (naam loos) een aantal voorbeelden van waterverfschilderingen uit de we reldkunst te zien, en we hoorden dat een schilderij met waterverf op nat papier een aquarel heette. Is dat eigenlijk zo? Ik noteerde ook de zin: "Omdat waterverf doorschijnend is, moet je altijd van licht naar donker toewerken." Uit een en ander bleek nu wel duidelijk, dat de NCRV verwacht te dat de eerste ploeg van de pop penfilm na een kwartier vervan gen was door een tweede ploeg die gemiddeld ongeveer tien jaar ouder moest zijn. Ik begreep uit de hiervoor geciteerde zin. dat Je eerst de lichte verf en daarover heen de donkere verf moest aan brengen en niet omgekeerd, maar wordt dat ook door een kind be grepen als het hoort dat hij van licht naar donker moet toewer ken? En wat heb je nu eigenlijk in de praktijk aan de mededeling dat de penseel veerkrachtige ha ren moet hebben die een punt moeten vormen? Met die omschrij ving verval Je meteen in penselen met marterhaar van gemiddeld een tientje per stuk. terwijl de kinderpenseeltjes vanaf 55 cent kosten tot ongeveer een gulden. Ik bedoel maar: op welke kinderen mikte dat filmpje nu eigenlijk? Op de wonderkinderen, de aanstaande Paul Klee's, of op alle kinderen die met hun verjaardag een wa- Swiebertje "Daar torn je niet aan". terverfdoos gekregen hebben? Het derde onderdeel, de poppen kast, leek me in alle opzichten prima. Het poppenteejater Hans Schoen (regie nog van wijlen Peter Holland) speelde voor een groep van kleine meelevende kinderen een mengsel van poppen- en men- senspel. Hans en Leo kwamen eerst uitleggen wat ze gingen doen, ze vertelden dat de koning die we straks als pop te zien zouden krij gen Jan heette, en jawel, een van de jongetjes in de zaal riep dat hij ook Jan heette, dus contact kwam makkelijk tot stand. Ik snap niet dat mensen als Wim Kan altijd zo moeizaam doen over het veroveren van de zaal. hij deelt in het begin van de voorstel ling gewoon mee dat de koning of de premier Jan heet, en dan roept er altijd wel iemand dat hij ook Jan heet maar geen premier is. Het aardige en ook gemakkelijke van die poppenkast was. dat je voortdurend te, zien kreeg hoe de kinderen meeleefden, dus je kreeg de recensie bij wijze van spreken meteen al in beeld. Het was wel v/eer een voorstelling voor kinde ren die nog niet aan het aquarel len met marterhaar toe zijn, maar de ouderen kwamen weer aan him trekken met "Radu, jongen van Roemenië", een mooi gefilmd ver haal vol folklore en voor Neder landse stadskinderen onbekende zaken, die bij mij als kind menige vraag zouden doen oproepen, zon der dat die in het filmpje meteen beantwoord werden. Dat lijkt me ook niet nodig in zo'n avonturen- filmpje, je moet niet overal een instructiefilm van willen maken, maar het kwam me voor dat ook zo'n film die niet didactisch be doeld is voor een onderwijzer min stens een uur lang gespreksstof kan zijn. Swiebertje Voor Swiebertje, waarmee de NCRV het kinderprogramma van twee uur en een kwartier besloot, geld dat waarschijnlijk minder, maar deze herhaling (regie weer van Peter Holland die 's avonds ook "Andersen in Amsterdam" bleek te hebben geregisseerd, hij deed zo stiekemweg toch meer dan je bij zijn leven besefte) was na tuurlijk voor alle kinderen en voor alle volwassenen waarin een kind verborgen zit een gevonden maal tijd. Daar tom je niet aan. Daar heb je geen kritiek op. Daar kijk je zelf niet naar. dat is zo boven alle lof en misprijzing verheven dat uitzending eigenlijk al over bodig is. NICO SCHEEPMAKER herinneringen van mensen NEDERLAND I 15.00 Journaal (Noj) 15.02 Zo hoor je nog eens aan vroeger (AVRO) 15.35 Prof. Balthazar (AVRO) 15.45 Een bezoek aande verdwijnende Bcdocïncn, docu mentaire (AVRO) (6.15 AVRO's Sportpanorama 17.25 C.H.I.O.-Rotterdamspringconcourr om de Prx des Nations en wereldkampioenschappen wielrcnnt n in België (NOS) 18.4a Minimolen (NOS) Journaal (NOS) De man van zes miljoen (TROS» Journaal (NOS) Dag, dag heerlijke lach, lv-revu» (TROS) Nieuwsgierig als een kind (TROS; 22.30 Sterren kijken (TROS) 23.10 Journaal (NOS) 2315 Lied van de week (IKOR-NCRV) NEDERLAND II 18.55 21.20 RADIOPROGRAMMA'S „Hallo? Met 'Gebakken venster banken?' Dag juffrouw, ik ivil een klein bokje ruilen voor een voet bal". Wie niet op dinsdag- en donderdagmiddag afstemt op het AVRO-kinderprogramma 'Gebak ken vensterbanken (en andere smoezen)' moet deze tekst uiterst zonderling in de oren klinken. Bovendien is het radio en daar luisteren steeds minder mensen naar. Boude wyn Klap. hoofdafdeling Jeugduitzendingen van de AVRO mag zich verheugen in een geweldige aan hang uit jeugdland. Hij kan dat niet met cijfers staven-daarvoor is het programma nog te vers maar hij constateert dat uit de vele schrif telijke en mondelinge racties. Gebakken vensterbanken is een uitdrukking die vaders en moeders vroeger gebruikten als zij hun kin deren figuurlijk het bos in stuurden. Voorbeeld: "Moerde, wat eten we vanavond". Wat we eten? Gebakken vensterbanken di ar.dere smoezen. Boudewijn Klap las de uitdrukking in een artikel van Nico Scheepmaker en hoefde niet langer meer te pein zen over de naam van het program ma, dat anderhalf jaar geleden van e*-rt ging. Wetenschappelijk Toen de AVRO besloot het succesvolle radio-kinderprogram ma "Mikadoo" door iets nieuws te vervangen werden andere wegen bewandeld dan in voorgaande jaren. Inplaats van "wij ouderen maken een programma voor de kinderen" wilde men eerst antwoord hebben op de vraag: "Wat denken kinderen van een kinderprogramma en welke voorkeur hebben zij. De eerste aan zet was een wetenschappelijk onder zoek in de leeftijdsgroep van 9 tot en met 13 jaar. De resultaten daar van werden weer getoetst aan een half jaar durend onderzoek door de afdeling jeugduitzendingen zelf. Al le leden van de staf brachten maan delijks een bezoek aan verschillen de scholen in den lande om te regis treren wat kinderen aenken, waar ze over praten, hoe ze het leven om zich heen ervaren. Voor de stafle den die bijna allen uit het onderwijs afkomstig zijn leverde dat onder zoek nauwelijks problemen op. De kinderen praatten honderd uit. Sail lante uitspraken werden door een ob servator genoteerd en als nuttige wenken in de voorbereiding van het programma betrokken. Boudewijn: "Die onderzoeken zijn voor ons enorm belangrijk gewor den. Wij hebben eruit geleerd dat vele zaken waarvan wij denken dat kin deren ze aardig vinden door kinde ren worden opgepakt. Zo meenden we aanvankelijk dat Gebakken Ven sterbanken door kinderen gepresen teerd moest worden. Fout. De kinde ren wilden dat helemaal niet." De uiteindelijk geconstrueerde for mule werkte vruchtdragend. Niet schools Boudewijn Klap:: "Kinderen ko men om vier uur uit school. Ze heb ben de hele dag informatie gekregen. Wat moet je dus niet doen? Infor matie verstrekken zoals het op school gebeurt. Dus een andere presentatie. Daar hebben we Karei van de Garaf voor. Uiterst bekwaam. De kinderen mogen hem graag zoals ze een onderwijzer aardig vinden. Hij praat gewoon met ze ziet hen voor vol aan. Behalve een goed afgewogen presentatie gebruiken we Hilversum III-achtige muziek. Het programma zelf bestaat uit vaste onderdelen. Die onderdelen zyn vrucht van onderzoe ken. Het zijn onderwerpen die kinde ren interesseren. Zoals bijvoorbeeld het onderdeel "Voor ons gemaakt, door ons ge kraakt. Noem het een recensieru briek. Wij bespreken een boek, een film, een tentoonstelling of gewoon speelgoed. Dat doet Paula Romijn. Dan onze schaakrubriek. Bob Har- tog, schaakmeester, geeft met het schaakbord voor zich een bepaalde stelling op. De kinderen moeten zor gen voor de oplossing. Goede oplos singen worden beloond met 'n boe ken of 'n platenbon. Wisten wij veel dat er zoveel kinderen schaken? Een geweldig populaire rubriek. 'In "Gebakken vensterbanken" zit ook een kwis. Titel: "Wie eet met paul Keet?" Paul Keet gaat eten met be kende Nederlanders. Niet in een keurig restaurant, maar in een pa tattent of een automatiek. De kin deren moeten raden wie de bekende Nederlander is." Boudewijn: „We hebben ook me.t strafwerk moesten ons telefonisch de aard! van het strafwerk komen vertellen. Wij hadden slechts de be doeling de belachelijkheid van hon- der keer "Ik mag nietaan te tonen. Geheel nieuw maar nog in voorbereiding is een strip waarin door kinderen verlde dromen wor den gedramatiseerd. Een hoorspel letje van tien minuten. Een geliefd onderwerp in "Gebak ken vensterbanken" is de show. De shows hebben namen die herinneren aan de "Stratemakeropzeeshow". Voor de kinderen die een bril dragen werd de "Kijk-uit-je-doppenshow" samen gesteld. Afgelopen donderdag ging de "Terug-van-weggeweest-show" de' lucht in geënt op vakantieherinne ringen. Boudewijn: "We hebben onze beurs berichten. We kozen daarvoor het meisje dat vroeger de berichten van Beursplein 5 voorlas. In die rubriek geven we informatie over de nieuwste KRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Overweging. 8 15 (S) Badinerie. 9.00 Nieuws. 9.10 Waterstanden. 9.15 (S) Laudate. 10.00 Eucharistieviering. 10.58 Nieuws. 11.00 (S) Salzburger Festspiele. 12.35 Nieuws. 12.45 Echo. 12.50 Buitenlands kom- kamermuziek. 17.00 Gereformeer de kerkd 18.10 Schriftnoten. IKOR Verantwoording van de Hoop. Wilde Ganzen. NC~" l ensemble en orge telijk onderwijs. 19.30 ons te wachten. AVRO: 12.00 (S) Muzikaal Onthaal. 13.00 Nieuws. 13.10 De toestand in de wereld. 13.19 Radio journaal. 13.30 (S) Delta-zomer. 14.00 (K) Tenor en piano. NOS: 14.3 20.20 21.10 21.40 Minimolen (NOS) Journaal (NOS) Twietie- de avonturen van een (KRO) The Flintstones (KRO) Verhalender-wijs 't Zand 33 (KRO) Journaal (NOS) De Wrekers (KRO) Mijn vrouw de buurvrouw (KRO) Brandpunt (KRO) ondeugend .ogellje 22.00 Great Mysteries: „De biecht" (KKO) 22.25 Journaal (NOS) 22.30 W.K. Wielrennen in België en Prof. Ronde van Ne derland (NOS) 23.05 Het lied van de week (IKOR-NCRV) ZONDAG 24 AUGUSTUS NEDERLAND I 14.00 Archeologie (TELEAC) 14.30 Les Gammas (TELEAC) 16.00 Journaal (NOS) 16.02 Ti-ta-tovenaar (NOS) 16.27 C.H.I.O. Rotterdam en Wereldkampioenschap Wielren nen op de baan in Rocourt (NOS) 16.55 Voetbal-en toto-uitslagen (NOS» 17.00 Appèl korte dienst van het Leger des Heils (CVK) 17.30 Reportage van het springconcours in Rotterdam en wereldkampioenschappen wiclrocncn op -ie baan in Rocourt (NOS) 18.15 Grands Savants (TELEAC) 18.55 Minimolen (NOS) 19.00 Journaal (NOS) 19.05 De zomer in het hoofd: toeristische informatie (AVRO) 19.15 Der Wildschutz, komische opera van Lortzing ,'AVRO) :it.l0 De gebroeders Hammond (AVROi 21.55 Hammerveld Jazz Festival 1975 (AVRO) 22.45 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.30 Woord voor woord (IKOR-KRO-RKK) 18.35 Minimolen (NOS) 18.40 Sam and the river (NOS) 19.05 Studio Sport (NOS) 20.20 America (NOS) 21.10 Journaal (NOS) 21.15 Panoramiek (NOS) 21.40 De Tijgerbrigade (NOS) 22.35 Satyricon musicale satire van Bruno Maderna (NOS) 23.25 Suriname deze week (NOS) 23.30 Journaal (NOS) "Nieuiosgierig als een kind" (Nederland I, tien voor half tien) is de titel van een (Duits) tv-spel van Theodor Schü- bel. Centraal staat het meisje Brigitte, dat er achter komt dat haar moeder er een minnaar op na houdt. Ofschoo?i zij in haar eigen wereldje als "modern" bekend staat reageert het meisje nu instinctief conservatief y Begin deze maand werd voor de tiende keer het "Hammer veld Jazz Festival" gehouden. Va?i deze gebeurtenis heeft de AVRO opnamen gemaakt; het eerste deel daarvan wordt morgen (vijf voor tienNederland I) uitgezonden. Men ziet en hoort The Mike Carr Set. Cousin JoeJohnny Griffin en Eddy "Lock Jaw" Davis. (S) Louis e.a. 18.30 Etablissement media. 22.20 Var 22.30 (S) Over musici gesproken. 23.00 (S) Repertorium. 23.55 Nieuws. Vitaminle ,,S". 9.02 Juist op zondag. 10.02 (S) Willem Duys Muziek (Si Nar. NOS: 14.02 Langs de lijn 18 02 (S) Het is altijd het oude liedje. 1.02 De week in. MAANDAG Still of the night. Boudewijn Klap (met koptelefoon) en Burny Bos (met sigaret) in de controlekamer tijdens "het bakken van de venster banken". 7.30 Nieuws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 S) Aangestipt: programma-overzicht. uitgekomen strip of nieuwe postze gels. We geven ook informatie over dieren en over de natuur. Dat inte resseert de kinderen enorm. Het meest aansprekende onderdeel van "Gebakken vensterbanken" is de ruilbeurs. Kinderen hebben iets aan te bieden in ruil voor iets dat zij graag zouden willen bezitten. Ie dere dinsdag en donderdag ontstaat er een levendig contact tussen kin deren uit het hele land die via de telefoon, voor de luisteraars hoor baar, een volwassen ruilhandel ple gen. Vijf telefonistes zorgen voor de verbindingen. Boudewijn Klap herinnert zich een verrassend voorstel van een meisje dat vroeg: "Kan ik geruild worden met een ander meisje. Ik op een boot en zij op onze boerderij. In de uitzending kwam de schipper van een Rijnaak aan de telefoon. "Laat ze maar komen", zei de schip per, "dan gaat mijn dochter naar de boerderij". "Gebakken vensterbanken" - waar van de regie beurtelings in handen is van Piet Geelhoed. Jan Raven- stein en Burny Bos - mochten wij ervaren als een voortreffelijk pro gramma loopt soepel de toon is ge moedelijk en de liefde voor kinderen is bij alle medewerkers oprecht. ZATERDAG 23 AUGUSTUS TROS: 18.30 Nieuws. 18.41 Toeraktua 19.00 (S) Plaatvaeria. VARA: 20.00 (S) Door de jaren heen: gevar progr. over het Jaar 1964 22.30 Nws. 22.40 (S) Door de jaren heen. Etablissement 23.55-24.00 Nieuw Hilversum 11 VARA: 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen muziek 10.30 Nieuws. 10.33 Volksmu ziek progr. 10.50 Schoolradio. 11.00 (S) In 't zilver: progr. voor oudere luis teraars. 12.00 (S) De Kilima Hawaaiians en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en Nu. 12.55 (S) In memoriam Robert Stolz: zijn mooiste melodieën. 13.30 (S) Onder schooltijd: middagprogram ma voor luisteraars in de school en daarbuiten. TROS: 15.00 (S) Het kind en wij. 15.30 Nieuws. 15.33 (S) Ka mermuziek. 16.00 S() Een mondje Frans: Franse muziek 16.30(S) Buiten het werk. 16.55 (S) Binnen 't werk Het is niet onmogelijk dat men zich met televisie kan vermaken, het is nog verder uitgesloten dat men zich zonder televisie kan vermaken. Hier ontbreekt de ruimte voor een uittreksel uit het groot hedendaags winterspelletjesboek, maar als er van de 18 e's in het scrabblespel werkelijk nog maar twee over zijn, en als alle pionnen van het ganzebord wit geverfd blyken te zzijn, dan biedt de televisie wel wat inspiratie. Neem nou het gisteravond elkaar beconcurrerende VARA's Top of flop en AVRO's Wie-kent-kwis, respectie velijk gepresenteerd door Herman Stok en Fred Oster, twee onberispe lijke heren met het voorkomen van het type verkopers dat men het best kan observeren in de glimmende autopaleizen. Voor je het weet, heb je toch een super-de-luxe met drie mistlampen, een quadrofo- nie-installatie en een trekhaak voor een bungalowtent in bestelling. Stok en Oster zijn met hun tv-amuse- mentsprogramma's hard bezig zich zelf overbodig te maken. Een mooi streven. Top of flop is daar het helderste voorbeeld van. Jaren geleden vertoonde kijken en luiste ren naar Top of flop overeenkom sten met een ongewoon bezoek aan een dierentuin, alsof men per parachute midden op de apenrots terecht was gekomen. Wat een herrie, wat een rare koppen. Nu liggen de zaken anders, Top of flop staat nu gelijk aan een 30 minuten durend shot van het eigen achtertuintje. Een plaatje op de draaitafel en verstand van muziek is volstrekt overbodige ballast bij de persoonlijke beoordeling van een nieuwe single. Top of flop in de huiskamer, de presentator zal gemist worden, maar misschien dat de VARA-gids op rie middenpagina's na Pipo deze week ook Herman Stok eens als trekpop kan brengen: "Bij het rechterbeen knoop je het touwtje in de splitpen. Ziezo, je trekpop is klaar. De zelfwerkzaamheid die uit pro gramma's als de Wie-kent-kwis voort kan vloeien, is van eenvoudiger aard. Zelfs de alleraardigste tv-quiz ten het AVRO-spel maakt weinig kans op dit predikaat) kan niet op tegen een huiskamerquiz. Waar gaat de zon op in het Verre Oosten? Hoeveel kost een postzegel van een kwartje tegenwoordig? Welke kleur heeft roze? Sport op de tv, dat is een heilige, onuitputtelijke bron. Gewoon mag het allang niet meer zijn. Het begon al met de spelverruwing, dan was er nog het spel zonder grenzen en het minivoetbal. Er rest nog slechts een tv-bewerking van het blaasvoetbal. De AVRO heeft in het buitenland gekeken en is er weer een variatie in opkomst: negen sportsterren bekampen elkaar op diverse (tien) onderdelen in de strijd om de titel Superstar 1975. Het idee bleek voortreffelijk uitge werkt. Het is altijd aardig beroepslieden buiten het eigen terrein aan het werk te zien, zo is een stille wens van mij omröepster Viola van Emmenes ooit nog eens van de hoge duikplank te zien schoonspringen. Intussen is het goed behelpen met Ard Schenk, die wijdbeens het verspringen wint. Ruud ter Weijden is de ideale presentator/commentator voor zo'n superstar-spektakel, en door de montage verliep de wedstrijd lekker snel en flitsend. BERT VAN DER VEER 18.20 (S) De VARA feli citeert: verzoekplatenprogram. TROS: 20.00 Nieuws. 20.05 (S) Concert a la carte: klass. wensprogramma. 22.15 (S) Om de kunst. 22 45 (S) Klaviert NOS: 18.03 Joost mag niet eten. NCRV 22.55 Med. 23.02 (S) Sportshow 0.02 (S) Late date. 2.02 (S) Bent u daar nog? AVRO: 6.02-7.00 Als je niet opstaat, dan blijf Je maar liggen.' dag). 9 00 (S) VARA-dansorkest. 9.35 Waterstanden. 9.40 (S) VAR A-Gram presenteert. NOS: 9.50 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance. 10 30 meer over minder: de sprekende min derheid. (11.00 Nieuws) RVU: 11.40 Educatief progr. NOS: 12.00 Den Haag |m week. 12.15 Svmbiose. 12.25 (S) icht: gewijde ma 16.40 (S) Eigen Wijs, kinderprogr. 17.00 (S) Na vijven: speciaal voor automobilisten en vrachtwagenchauf feurs. 17.40 (S) Koorzang. 17.55 Me- AVRO: 7.02 Drie op j« 8.06 Radiojournaal). 9.03 (S) Pep op drie: arbeidsvitaminen en populaire verzoekplaten. 1103 Radiojourn. 11.05 Drie draait op verzoek. De volgende Nieuws. VARA: 13.11 Dingen van de programma's tot 18.00 komen recht- TV MAANDAG fotograaf, jongeren- The New Dick van Dyke Show. 20.00 Journaal. 20.21 Te xas in Holland. 21.00 Alle Hens. 21.50 Sadat, president van Egvpte 22.40 Uitzending van Svmbiose. iw.tt Journaal. 22.49 W.K. Wielrennen in Rocourt en Prof. Ronde vnn Ncder- lerland II land: report, en kommentaren uit alle 117.03-17.06 Radiojournaal). 20.00 Journaal. 20.21 FBI. 2110 Ma' de 21.40 Aktua TV. 22.20 Zomer "7 22.50 JournaaL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 5