Vorming in de Vogelkop Kerkdiensten Kerk denkt te veel eerst aan zichzelf Jan Buikema naar de binnenlanden van Irian Loslaten ZATERDAG 23 AUGUSTUS 1975 LEIDERDORP Als Jan Buikema, toen hij nog een kleine jongen was, naar de kerk ging en er was een col lecte voor de zending, dan gaf z'n vader hem geen kwartje maar een gulden mee. De zending had in het gezin een ereplaats. Drs. J. H. Buikema, Oltmansdreef 4 Leiderdorp, is nu 34 jaar. Hij herinnerde zich die milde hand, toen wij hem vroegen, ivat hem heeft bewogen kadervormingspre dikant te worden in de Vogel kop van Irian Barat, het vroegere Nederlands Nieuw- Guinea. Buikema was tot voor kort le raar godsdienst aan het Leidse Visser 't Hooft-lyceum en voel de zich, met een voltooide theo logische opleiding achter de rug, in deze wetrkkring best op z'n gemak. Het lag goed in zijn lijn. Toen hij, na in zijn studietijd enkele jaren pastoraal mede werker van de gereformeerde kerk in het Noordhollandse An na Paulowna te zijn geweest, de balans opmaakte, kwam hij tot de conclusie, dat zijn belang stelling toch wel het meest uit ging naar de catechese. En dus was het begrijpelijk, dat hij in 1973 de gemeente en de pasto rie verwisselde voor het onder wijs. Deze keuze spijt hem niet. hadden verklaard eens in zen- dingsdienst te worden uitgezon- dx. Hij volgde daartoe in 1969 een zendingscursus voor studen ten, uitgaande van de zendings centra in Baarn en Oegstgeest. Zo werd Buikema benaderd voor uitzending naar Brazilië. Gezien de politieke situatie in dat land, die verbood dat zen dingspredikanten zich bemoei den met politieke en sociale vraagstukken, is hij daarop niet ingegaan. Maar met Irian Barat lag dat anders. Altijd op pad „Natuurlijk speelt in de be reidheid om je bestaan hier op te geven en in een totaal andere situaie verder te gaan, je op voeding een rol. Zending en so ciale problemen kregen in ons gezin veel aandacht. Mijn vader was altijd op pad. Voor kerk, school en maatschappij. De ge dachte daaraan draag Je mee. Daar komt nog bij, dat Je zelf ook weleens iets heel anders wilt. We hebben ook wel getwij feld. Maar toen de voorzitter van de synode van de christe lijke kerk van Irian, vorig Jaar juli in Oegstgeest, een uur met ons gesproken had en er aan het eind van dat gesprek op aandrong dat wij het toch maar Jan Buikema zouden doen was het besluit om te gaan niet moeilijk meer". En zo staat Jan Buikema, met vrouw en twee dochtertjes (5 en bijna 3), al een poosje klaar ken. Alleen het visum, dat elke om naar Manokwari te vertrek dag kan binnenkomen, moet het sein geven. Heeft hij dat, dan is het gezin Buikema ook bin nen enkele weken weg. Op 11 oktober is er namelijk een vergadering van de pro testantse kerk van West-Irian en die wil Jan Buikema graag bijwonen. Bovendien vindt de Raad van Kerken in Indonesië het belangrijk, dat hij eerst een reis van zes weken naar Java en Celebes maakt om te zien uit welke dichtbevolkt samen levingen de mensen die naar Irian verhuizen afkomstig zijn. transmigratie gepaard kan gaan, het hoofd te bieden, zal zij de culturele achtergrond van de landverhuizers moeten ken- Trek naar de stad Irian Barat (West-Irian) dat sinds 1963 deel uitmaaktvan het uit meer dan 3000 eilanden bestaande Indonesië, is tien- maai zo groot als Nederland, maar heeft slechts driekwart miljoen inwoners. De noordwes telijke punt, door zijn vorm de Vogelkop geheten, is anderhalf maal zo groot als ons land. West-Irian bestaat uit grote moerasvlakten en bergketens. De Papoea's vormen een groot deel van de bevolking, die voor namelijk leeft van landbouw, viserij en Jacht. In de stedelijke gebieden Soroug aan de voorkant van de Vogelkop en Manokwari aan de achterkant is de industrie in opmars. De christelijke kerk in Irian, verdeeld in zeven classes (dis tricten), is ongeveer 170.000 le den groot. De classis waarin Jan Buikema, namens de gerefor meerde zending, werkzaam zal zijn omvat 70.000 leden. Elke classis telt 12 13 gemeenten. Het vinden van olie heeft een trek uit het binnenland naar de steden veroorzaakt. Hierdoor zijn twee probleemgebieden ont staan: een zekere ontwrichting van het gezinsleven in het bin nenland en een ontoereikende huisvesting in de steden, die, zij het op kleinere schaal, enigs zins vergelijkbaar is met de toe standen in de krottenwijken van Zuidamerikaanse steden. Buikema: „Het vervelende is dat de kerk weinig zicht heeft op de werkelijke oorzaken van de problemen en dus ook geen doeltreffende adviezen kan ge ven of maatregelen kan nemen. De predikanten hebben eenvou dig geen tijd het hele binnen land af te reizen. In heel West- Irian zijn er 107, onder wie nog een aantal evangelisten, die geen volledige opleiding hebben genoten. Om hierin te voorzien, heeft de synode van de christe lijke kerk een beroep op ons is ook de verhouding met de Islam. De transmigratie uit Java en andere delen van In donesië heeft ook de Islam het land der Papoea's binnenge bracht, en de kerk weet daar nog steeds niet goed raad mee. Er zijn predikanten die de be lijders van deze godsdienst nog steeds als „heidenen" afschilde ren. Buikema wil in ieder ge val proberen, een bijdrage te leveren aan het op gang bren gen van het gesprek met de Islam. Alleen helpen Doorlichting In het eerste halfjaar zal voor Jan Buikema dit binnenland het object van observatie zijn. Hoe leven de mensen daar; in hoeverre hebben de industriali satie van de steden en de trans migratie van Javanen en bewo ners van Celebes naar Irian de plaatselijke samenlevingen ver anderd? De transmigratie uit de overbevolkte gebieden geeft ook spanningen binnen de kerk. De meer ontwikkelde Javanen heb ben het nogal gauw over „die domme Papoea's". De verschil len in afkomst, ontwikkeling en leefwijze hebben wel niet tot af scheidingen geleid, maar de pre dikanten hebben het zeker niett gemakkelijk en klagen er dan ook over, dat ze verwaarloosd worden. „Mijn taak is, het hele gebied van de Vogelkop kerkelijk in kaart te brengen, de kerk als het ware door te lichten en mo gelijkheden te overwegen die het proces van terugval ombui gen. Ik vind het heel verstan dig van deze Jonge kerk, dat zij daarin niet alleen voor een theoloog maar ook voor een cul tureel anthropoloog een taak ziet. Drs. J. Miedema uit Wom- mels heeft zich hiervoor be schikbaar gesteld. Hij is al on derweg naar Irian. Met hem zal ik nauw samenwerken". Drs. Buikema meent, dat de Neder landse kerken van deze brede visie wel wat kunnen leren. De kerk van West-Irian doet een beroep op niet-theologische des kundigheid om erachter te ko men waar in de samenleving de knelpunten zitten. Een volgende taak van Jan Buikema zal zijn. vormingscur sussen te geven voor predikan ten ouderlingen, diakenen en leidsters van de vrouwenbewe ging. Een punt van bezinning binnen de kerk van West-Irian „Mijn opdracht loopt, zoals het zich nu laat aanzien, over ongeveer vier jaar af. Het is de bedoeling^ dat eigen predi kanten, die 'daarvoor speciaal worden opgeleid, het werk over nemen, Dat past helemaal in de strategie van de moderne zen ding. Wij willen wel helpen, maar het gaat niet om functies die alleen door Europeanen ver vuld kunnen worden. De zen ding biedt, als erom gevraagd wordt en het verzoek blijkt voldoende gemotiveerd te zijn, graag haar diensten aan. Dat betekent, dat daarin tegelijker tijd de afbouiw v is verdisconteerd. De Buikema's hebben ver trouwen in de toekomst. „Soci aal gesproken is dit geen waag stuk. De voorzieningen bij de zending zij^x bijzonder goed. De kinderen kunnen in Mano kwari naar school. En laten zij in vergelijking met Neder land nu eens een Jaar achter komen, dan is dat zo erg niet; zij doen ook ervaringen op die andere kinderen missen' Om hun aanpassing te ver gemakkelijken zijn Jan Buike ma en zijn vrouw een Jaar ge leden begonnen, de Indone sische taal te leren. Daarmee kun je in West-Irian, dankzij het integratieprogramma van de centrale overheid, vrijwel overal goed terecht. Hun opneming in de kerk zal evenmin moeilijkheden geven, al zijn de Buikema's zich er wel van bewust, dat zij daar een ker kelijke situatie zuil enaantreffen die ongeveer overeenkomt met de kerk van dertig Jaar geleden in eigen land. Jan Buikema heeft de indruk, dat de kerk van Irian aan de godsdienstige vormen nog te veel waarde hecht. Daardoor wordt het evangelisch élan soms belemmerd. "Ik veronderstel dat het mij zeker kwalijk genomen zou wor den als ik niet 2 keer op 'n zon dag naar de kerk ging. En dan duren deze diensten zeker ander half uur. Als ik mijn werk goed wil doen, is er een vertrouwens relatie nodig. Dat zal van ons de haar steun nodige aanpassing vragen, al wil ik er uiteraard wel voor waken dat het geen trucje wordt. De verhouding tussen vorm en vrij heid in de geloofspraktijk zal ze ker ter sprake komen, maar dat kan pas als je elkaar kent en hebt herkend als leden van de ene kerk van Christus." S. J. DE GROOT Dit kerkje (links) wordt het centrum van de kader vorming die Jan Buikema in het gebied van Manokwari ter hand gaat nemen. Op dit terrein is ook de woning voor het gezin Buikema in aanbouw. Dick de Heer na afscheid LEIDEN Dick de Heer, tot voor kort gereformeerd Jeugdhaven- predikant in Leiden en nu directeur van de Telefonische Hulpdienst in Breda, geeft in een deze week ver schenen eindverslag een overzicht van zijn werkzaamheden als pasto raal werker in de periode 1974-1975. Hij laat zich daarin over de kerk nogal scherp uit. De kerk, zegt hij, is nog steeds in zichzelf gekeerd. Zij legt nog heel veel tot schade van haarzelf en van de wereld naar zichzelf toe uit. Ik ervoer dan ook heel sterk het verschil in denkwijze, in mensvisie, in de manier waarop je mond Jeugddi De Vrr Kerk erk zat. afd. Rijnsburg 10 ds. De Vreugd Haaf ten, 6 Geref. K< - RK kerk it; Ontmoetingskerk taaften, 6.30 ds. Vink 5 ds. v. Beek (HA) •nd. 9.30 en 11.45; zond. 10.30. Bonaventura 6.30. zond. 8, 10 en zondag i 7 ds. Bech. Ned. OUD ADE RK Kerk, 8.30 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING Geref. 9.30 ds. Be: Herv. 9.30 ds. Lalleman. Geref. 9.30 t 6.30 hr. Schoenmaker. RK Kerk ze Bond: 10.30 «is. Wi WOUBRUGGE Herv. 9.30 ds. 6.30 ds. Hage Voorburg. Be zebosch. RK Kerk: I.LIDEN Herv. Gem. H ogi. kerk Heils 10 en 6.30 Baptistengem. 10 ds. - - - Koekoek, 6.30 ds v. Berghem; Noord (Sportlaan) 10 de hr. De Looy. Volle- Marekerk Schoot V.schoten, 11.45 Koekoek, 6.30 ds v. Berghc oortlaan) 10 de hr. De Lc ang. Gem. (Kindenvreugd) Leeuwen. Stol. Prot. Kerk y.ou as. Woerden; Mol. Evang. Kerk (Dennenlaan) RK 7, zond. 8.30, 10, Rijnsburg. Geref. Kerk 10 Swierts. Dorpskerk 10 ds. 7 zond. 7.45, 9.15 en 11 i ,amplng; Bethiehemkerk 10 ds 10 ds. Eekhof. Waalse kerk 10.30 Ribs; Acad, ziekenh. 10 ds. v. M'alssen; Diao.huis 10.31 dienst; oec. werkpl. Gemeente: 10 ds. Fockema Andreae FeDgelo. RIJNSATERWOUDE Herv. 9.30 dr. De Ru, 7 ds. Oostenbrug. RIJNSBURG Herv. Grote Kerk zond. 10 Gemeente Alblas. RK 1 Ds. J. Wagenaar, die van 1948 tot 1967 predikant van de gereformeerde kerk. te Zwammerdam is geweest, is in 't Harde op 73-jarige leeftijd overleden. Vandaag is hij daar be graven. In Ede is op 73-jarige leeftijd ds. W. H. Kelder overleden, die van 1944 tot 1949 hervormd pre dikant in Leiden (Pniël) was. Na nog 10 jaar in Utrecht predikant te zijn geweest, legde hij (in 1959) zijn bediening neer. Het Geref. kerk koor te Leiden en het hervormde kerkkoor van de wijkgemeente Bos- huizerwijk zijn samengegaan. De leden komen uit heel Leiden, Zoe- terwoude, Voorschoten en Leider dorp. Dirigent is de heer J. Arnoldus. De repetities zijn op maandagavond van 8 tot 10 uur in de Bevrijdings kerk aan de Montgomerystraat (Zuid-West). Dé gemeente Hil versum stemt in met de herbouw van de in 1971 door brand verwoeste Grote Kerk als de Stichting Her bouw er vóór 1 oktober in slaagt f 800.000 op tafel te brengen. Er is al ruim 7 ton binnengekomen. De reformatorische scholengemeenschap De Driestar in Gouda is het nieuwe leerjaar begonnen mét 1700 leerlin gen. De Pedagogische Akademie heeft 17 klassen, de kleuterleidsters - opleiding 6, de mavo 25 en de havo 23. De internaten tellen 300 leer lingen. Meer dan 90 procent van de rooms-katholieken in de Ierse Republiek gaat ten minste eenmaal per week naar de kerk, zo is uit een onderzoek gebleken. Ook de jongeren gaan trouw. De meeste rooms-katho lieken zijn sterk voorstander van in voering van de volkstaal in de liturgie. De Poolse regering heeft de katholieke theologische akademie in Warschau de status van 'hogere beroepsopleiding' gegeven en alle rechten en voorrechten van een universiteit toegekend. De Rus- sisch-orthodoxe kerk heeft er geen bezwaar tegen als haar traditionele datum voor Pasen (de zondag na de tweede zaterdag in april) door de andere kerken zou worden overgeno men. De Zuidafrikaanse regering is van plan geleidelijk aan alle par ticuliere ziekenhuizen van de chr. kerken over te nemen. Zij vergoedt nu al bijna 100 procent van de ex ploitatiekosten. De Lutherse Wereldfederatie heeft zich bij monde van haar dage lijks bestuur, dat in Amsterdam ver gadert, solidair verklaard met de Lutherse Kerk in Zuid-Afrika. In Gemeen- het bijzonder geldt dit i de i 11 ds. Lerk: Bonifacius s 9.80 ds. v. Niel, 5 ds. v.d. Bogerd, Beth, kerk 9.30 ds. v.d. Bogerd, 5 ds. v. Niel; camping Koningshof 10.30 hr. Ravens- beigen. Geref. Kerk: Petrakerk 9.30 H Geest zat. 6 80, zond. 9 e i 11. de Herder jeugdkapsl jeugdkapel 0.30 hr Robbers; Plantage 16 11.30; jeugdkapel De Goe. ds. Den BENTHUIZEN Herv. Gem. 9.30 LEIMUIDEN ef. RK Kerk Geref. 9.30 dr. Gilhuis, 7 Oeveren; Mar. acin a.ou ui. v. uowc», 5 ds Damsma. Geref. Kerk Vrijg. 10 er 5.15 ds. Blokland. Evang. Chr. Ge meente (mavo) 10 ds. Agtereek. RIJPWETERING RK kers zat. 7, zond. 7.30, 9 en 10.30. SASSENHEIM Herv. 9 en 10.30 ds Oostlnga Lisse 6.30 ds. Koole Den Haag. Geref. 9.30 ds. v.d. Berg, 7 ds. v. Santen. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 cs. Rebel. RK Kerk zat. 7, zond. 8, 9.30 en 11 uur. TER AAR Herv. Gemeente: 9.30 ds Lindenburg, 6.30 ds. Mostert Zw.- dam. Geref. Kerk 9.30 ds. Huizebosch, 6.30 ds. Bezem. r. RK Kerk Langeraar 12.lt» uur. ;rk 9.30 dr. v. Oeveren n^Mara 5 ds. Koolstri; Bevrijdingskerk 9 ds. Sotoch, 5 Aagtekerke. BODEGRAVEN 9.30 ds. 10 ds. Pouweló- ;rg; Groenhi De Mirt 10 hr. Jcng; Mlerenn -st 10 mej. Owêl; I huls 10.30 ds. v. Loenen. Geref Kera. Vrijg. 10 en 5 ds. Zemel. Chr. Geref. Kerk 10 ds. Reoel R.dam, 5 ds v Dijk Ccuda. Lutherse kerk 10.15 ds Happee. Loopsgez.-ReiK.nFtr. Gem. Herv. dorpskerk Gorkum, 6.30 ds. Embden; Salv. kerk 9.30 ds. De Jong van Laar (W.-Puitsland), 3.30 ds. v.d. Velden Doorn; Bethl. kerk 9.30 ds. V es tra; Pauluski (HA). Geref. Gei kenberg. Geref. Vrijg. Pr. vemen uuutu, jdcuiii. b.cib. ».ou uo. v. oq - vy,it» Embden, 6.30 ds. De Jong. Geref. Kerk r r. on wrnv «in ric en 5 ds. öcnui irran. c. Wijk Nieuwkoop, 6.30 ds. Dijk A.foort. RK kerk Var ïilderbei O. R Christïngemeenschao 3, 10 hr. Dikkers, zendingswerk. 27) BOSKOOP Herv. 9.30 ds. Heij- fefd. Poelpolder zet. 7, zond. 9 en 11.30; nanB, 6.30 ds. Stelwagen; De Stek 9.3" - -- - Dijkstra. Geref. Kerk 9.30 ds. Bui Oud-Geref. Gem. 9.30 en 3 leesdienst. aktie kruistochten ndeel. RK Kerk Agatha zat. 7, zond. 8.30, 10 en 11.30; "ilDolder zet. 7. zond. 9 en 11.30; zond. 7.30, tenhuls, 5 hi Mameren. 9.30 en 4.30 k< '1— Verg. Ter Hoeve A.dam. lovigen 9.30 en 5 (Nieuwstr. Middernachtsroep, Zoetw.singel 21 x 6 7.30 Evangeiicenti Verwoerd. Geref. Gei Zijlsingel 2 10 kerk dorp 8 id> F jeugdamenkomst. "Geref. •gem. (Concordii eref. Gem. 9.30 en o 9.3'« hr. Modderkolk. Zijlstrt ïgdame: ïijn, 10 e dem, 29 aug. 1C.30, 12. en 5.30. NIEUWKOOP Herv. ging ds. Bronsgcest, 2.30 6.30 kand. v.d kerk: zat. 7, zend. 7.30, 9 NIEUWVEEN Herv. 9.Ï Krispijn Leiden, 6.30 kand'. Van Osch .d. Heiden. RK ut;echt. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. ~s'_?°TS^Aerf:_®K ^lrk.ln.d2£p lutie van de Zuidafrikaanse Luthe ranen, waarin gezegd wordt, dat in de gegeven situatie van apartheid, politieke afzijdigheid en onverschil ligheid een even grote zonde zijn als moord, omdat afzijdigheid en on verschilligheid bijdragen tot vergro ting van het onrecht.' St. Jan Christus Dienaarkerk s 8.30, 10 en 6; Rijndijk Kerk 9.30 hr. ds. Koekkoek Waddinxveei 10 ds. Ter Aar. «ïraan, 6.30 benadert en ook in de wijze waarop Je met je uitgangspunten omgaat. Zo voelde ik met steeds meer een vreemde in het kerkelilke pakhuis met zijn vergaderingen op klassikaal niveau, zijn kerkeraadsvergaderingen, zijn bijeenkomsten van predikanten. Zelfs als het ging over pastoraat en kerkelijke structuur, groeide het besef van machteloosheid en ver vreemding om in mijn positie iets te doen waar zowel de kerk als het clubhuis profijt van kon hebben. Totdat ik besloot zo duidelijk te worden en zo radikaal te kiezen als ik metterdaat heb gedaan. Aldus Dick de Heer, die, zoals wij toen uit voerig hebben bericht, enkele maan den geleden het ambt van predikant neerlegde. De Heer is van oordeel, dat in de kerk de individuele hulpverlening vaak het kind van de rekening wordt. Er wordt te veel naar aan tallen gekeken en er ligt te grote na druk op het groepswerk. Niet dat ik wat tegen groepswerk heb, zeker niet wanneer het een duidelijke re latie heeft met de omgeving en geen inteelt-toestand is, maar veel pro blemen, die men met elkaar heeft zijn persoonlijke problemen, die ook persoonlijk worden verwerkt. Bij de clubhuisbezoeker is een identiteits zwakte aanwezig. Hij moet zich wa penen tegen de bedreiging van zijn persoonlijkheid die uit de maatschap pij op hem afkomt. Probleemstad Dick de Heer karakteriseert Lei den als een "enorme probleemstad". De structuren politieke, maat schappelijke, maar ook kerkelijke zijn daar mede oorzaak van. Zij hou den de problemen in stand, want ae geboden oplossingen zijn meestal schijnoplossingen. Men is te weinig bereid zichzelf te discussie te stellen van de ander uit te denken. Wie de macht hebben, denken doorgaans in de eerste plaats aan zichzelf, aan hun eigen belang of aan het be lang van him eigen groep of soort. En maken zichzelf wijs, dat dit eigen belang nu Juist het belang van de ander is. De arbeider zou welvaren bij de voorspoed' van de industrieel. Het be lang van de kerk zou ook het belang van de wereld zijn. Misschien zou het zo moeten zijn, maar het is, aldus De Heer, zelfbe drog. Ik had, zo gaat hij verder, altijd gehoopt, dat de kerk en haar leden aan de kant van de verdrukten zou den staan, als partijgangers der ar men, maar de kerk identificeert zich nog te veel met de machtheb bers. Ondanks het evangelie. Ik was naar Leiden gekomen in de hoop dat ik hier in de clubhuis- wereld mijn invulling van het ambt kon waarmaken. Aanvankelijk leek dat ook zo te zijn. Maar steeds dui delijker werd mij, dat Je door het ambt zelf al niet vrij bent. Aan het clubhuis heeft het niet gelegen. Maar naar de kerk toe lukt het niet. Kon het ook niet lukken, zolang de kerk de instelling heeft toch weer eerst aan zichzelf te moeten denken. Ik denk,' dat het hard nodig is dat men alleen een agoge (leider in vormings werk vraagt om iets over mogelijke hulp aan de jeugd te vertellen, maar dat men zelf voor langere tijd onder leiding van een deskundige een ago gisch proces aangaat om te zien wat er allemaal aan de knikker is, om te zien waarom de miensen afhaken, om zelf in despiegel te kijken. Dick de Heer besluit: Juist, omdat ik zielsveel van die kerk gehouden heb, ben ik zo teleurgesteld. En Je zus en alle profeten lieten evenmin na, juist deze dingen te zeggen. Als ze niet gezegd mochten worden, heeft de kerk hiermee zichzelf ge schaad. Als ze zichzelf tracht te red den, zal ze het loodje leggen. Pinksteri Kfrk (H. Rijnd. 24) 9.30 tian Science (8-teenschu RK kerken: H. Lodewijk 1"> en 11.30, s-ond. 9.30, 11 Vreewijkstr. •Ïieuw-Apost ;n 4. Chris- 10.30 wijk. RK Kérk: Michael zond. 9; Bernard us zat. 7, zond. 10.3 dorp zat. 7, zond. 8, 10 en 11.30; Rid- Antoniuskerk derhof Koudekerk zond. 10.3 HILLEGOM Hef. 10 ds. v. Brug- zond. gen. nam. Jeupadiens in geref. kerk. tiiiuc.iiiu0B.-iB. zat. 7. Geref. 10 prof. Kunla Kampen, 7 Jeugd 12.15: Hartebrugkerk dienst. Chr. Ger. 10 dienst. 7 ds. Rebel nd. 8, 9 30. 10.45, 12 en 6.30; S.teim. RK Kerken Martlnus zat. 7, k zat. 7, zond. a. 10.30, 12 zond. 8.30, 10, 11.30, 12.45 en 7; Jozef 6; Leonar iusterk zat. 7, zond. 9, zat 7, zond. 8.30, 10 en 11.30: Eloems- .45. 12 en 6.30. kerk H Middelares waard zat. 7, zond 8 en 10. kerk Herensingel za. HOOGMADE Herv. Gem. 10 ds. AARLANDERVLEN Herv. 10 Volthaus, 7 ds. Fennekoek Leiden C nd. 7,30, 10.30. Dorpshuis Ter Aar z Geursen L. Dorp RK Kerk zond 8 en 11.30. 7.30, zond. 7.30, 9 NOORDWIJK Herv. Grote kerk 3innen 10 ds. Ko< l0 ds. Keuning ds. Keuning; De I gpr A. foort, 4 ds. v.d. Bergh; Oude Kerk 7 ds. Keuning; Grote Kerk Bin nen 7 ds. Allers; De Rank a Duitse dienst. Geref. Kerk Hoofdstr.kerk 10 ds Warnink, 7 ds. Elgersma; Vinken- laan 9.30 ds. Flgersma, 5 ds. Warnink. RK kerk Zee zat. 5, zond. 8, 9.30 en 11; Binnen zat. 4 in kapel kerkhof, 7 in kerk. zond. 8. 9.30 en li en 12.45. Rooze. Geref. Kerk Vrijg. 9.30 ds Hoff. VOORHOUT Herv. 10 vlc. Berk hof Voorschoten. RK Kerk zat. 7. zond. 9. 10.30, 11.45 en 5.30 u. VOORSCHOTEN Herv. dorpskerk 10 ds. Meijering, 7 ds. Lentz; aula Noord-Hofland 9 ds. De Zeeuw; kapel Rijndijk 10 hr. Jansen Voorburg. Ge rei. Kerk 9.30 ds. Heemskerk O.geest, 7 ds. Lentz; aula NH 9 ds. De Zeeuw. Geref. K. Vrijg. 10 en 5 ds. Drost. RK Kerken: Laurentius zat. 7, zond. 8.30, 10.30 en 12; aula NH 10.30; Moe- der-Godskerk zat. 7, zond. 8, 10 en 13.30. WADDINXVEEN Herv. Brugkerk 9.30 ds. Baars (HA), 6.30 kand. Rlpha- ge Reeuwljk; De Hoeksteen 9.30 en 6.30 ds. v.d. Heuvel (HA); Bethelkerk 9.30 en 5 ds. Verboom (HA) Hoogendijk, 6.30 alt .kerk zat. 7 Herderkerk 9 d— Opst. kerk 9.30 KATWIJK AAN ZEE Herv. Nieuwe Kerk 10 ds. De Vos, 6 ds. Ho- vius; Oude Kerk 10 ds. Catsburg, 6 ds. Boer; Ichtb.Tskerk 10 ds. Hovius, 5 as. Koelman; Pniëlkerk 9.30 ds. Boer, 6 ds. Catsburg; Gr. v. Pr. school 10 ds Vroegindewey; Overduln 2 ds. Ieperen; De Hoeksteen 9.30 en 7 ds. Flink. Geref. Kerk Kruiskerk voorm. -Is. Koekkoek. 5 ds. Groeneveld; Ontm.kerk 10 Groeneveld, 5 ds. Koekkoek; Chr. Afgescheiden Gemeente 9.30 Goudt. RK Kerk: Jozef it. 7, zond. 3, 10 en 11.30; Vikor zat. zond. 8, Groeneveld, 5 ds. Koekkoek; Chr. Afgescheiden Gemeente 5 ds. Verloop. Oud-Geref. Gem. 10 7, zond 8.30, 7. zonl. 10; kapel Geref. Kerk: Mar. kerk 10 kand. t.cl Woude; Go )t'p-H.kerk 10.30 as. De Ruiter, 6.30 idem. De Bron 9 ds. Mul oer N Bulnen, 6.30 ds. Schneider Den Dolder. Geref. Kerk Vrijg. 10.30 kand. 5 ds. Tan is. en 5 leesdienst, 28 aug. 7.30 ds. Karens. Volle-Evang. Gem., Voorstr. 100, 9.45. 10.30 ds. Hulsman Zoet-ri Gem. centruin 7 dr. v. Oeveren Rijns burg; Groene Kerk 9.30 ds. Hemstede gem. centrum 10.30 ds. v. Rossum Voorburg. Geraf Kerk: zie herv. ge meente. Geref. Kerk Vrijg. 10.30 ds. Kuiper, 5 ds. Hordijk. Oud-Geref. Herv. Gem. leesdienst. Leger dee RIJN Hof 10.30 ds. Bou- 6.30 ds. Den Tonkelaar War- :rk zat. zónd. 8.30, 11.45 en 6.30; Viktor zat. 7, zond. 10 Volle-Evang. Gemeente, Lindengaarde L'i a, 9.30 hr. v.d. Heiden; Tesselschadelaan 28 4 jeugdbij een. komst, dinsd. 8 bijbelstudie. WARMOND Herv. Gemeente: 10 ds Den Tonkelaar. RK Kerk zat. 7, zond. 8.30, 10 er 11.30. WASSENAAR Hervormde Ge meente, dorpskerk, 10 dr. Emmen, Den Haag, 4.30 ds Kolijn Krimpen a.d. IJssel, 7 ds. Wier erna; Klevietkerk 10 ds Wiersma; iJessiaskerk 10 ds v. Zanten; Dorpscentrum 9.30 kand. v. Oorschot; gebouw Shalom 10 Jeugd kapel. Geref. Kerk: 10 en 7 prof. Veen- Het wordt voor veel ouders en hun opgroeiende kinderen zo langzamerhand tijd elkaar los te laten. De vakantie is geno ten, het nieuwe werk wacht of het studieseizoen breekt aan. Duizenden studenten maken momenteel kennis met de we reld in en rond de universiteit. Veel wordt voor de nieuwkomers gedaan. Naarstig wordt naar woonruimte gezocht. De een is hier gelukkiger in dan de ander. De een heeft zich reeds min of meer ingesteld op deze nieuwe periode van het leven, de ander is er nog nauwelijks aan toe. Maar het zelfstandig zijn, het ritme van eigen leven zelf te bepalen, het op eigen benen staan is een sensatie op zich zelf. Anderen Jongeren beginnen met de diploma's in hun zak aan een baan in de maatschap pij. Ook zij zoeken in 't algemeen naa,r eigen onderdak. Ook zij maken de banden los met het ouderlijk huis. Waren deze banden over en weer prettig, was er aandacht voor elkaar, dan zal dit geen problemen met zich brengen. Dan voelen zij zich ook op afstand met elkaar verhonden. Dan zal de genegen heid voor elkaar eerder toe- dan afnemen. Dan zal er blijdschap zijn bij ieder behaald succes, bij iedere nieuwe levenservaring van hen die zelfstandig verant woordelijkheid gaan dragen voor hun eigen leven en voor dat van hun medemensen. Er zijn echter ook ouders, die met angst in hun hart hun kin deren moeten loslaten. Die we ten, dat als dezen hun be- schermd milieu ontgroeien, zij hun eigen weg gaan zonder om te kijken naar hen die hen tot zover op weg hielpen. Die wat ze meebrengen aan geloofswaar heden en geloofsonderricht, meteen overboord gooien en het als onnodige ballast wegwerpen. Of die op zichzelf staande, het ook zelf willen onderzoeken op hun manier en er mee willen leven op hun manier. Die zelf naar wegen willen zoeken, om dat meegekregen geloof te be leven en in praktijk te brengen. Ouders mogen hier niet door in paniek raken. Zij mogen blijven geloven in de oprecht heid van hun kinderen, in hun zijn in deze wereld, in hun aanvaarden van de problemen waarvoor zij gesteld worden. Zij behoeven hen niet af te schrij ven, want dat doet de Heer, in wie zij hun kinderen willen laten geloven,, ook niet. Hij gaat met ieder van hen zijn weg. Hij laat hen niet los. Vaak is dit losmakingsproces reeds op de middelbare school begonnen. Daar kwamen onze kinderen met nieuwe gedachten over geloof en godsdienst in aanraking. Daar werden nieuwe inzichten verduidelijkt en we ken deze vaak af van de kennis die ons, ouderen, vroeger was bijgebracht. Voor ouders en kin deren waar geen generatiekloof tussen was, werd dit een aparte belevenis om samen hierover van gedachten te wisselen, voor de ouders om deels de nieuwe inzichten te aanvaarden, deels de waarschuwing te laten horen waar zij meenden dat die nodig was. Waardoor ze echter ook begrepen dat de jongelui zelf veel meer met deze levenswaar den bezig zijn, dan zij vroeger misschien op hun leeftyd van groei naar volwassenheid. Ds. Buskes, de bekende Am sterdamse predikant, gaf eens een prachtig gedicht door over dit probleem. Misschien kan het ook u die in dit probleem be trokken bent helpen, wanneer ik het hier laat volgen. Zij zijn zo bang om mij alleen te laten. Beducht, dat ik in duisternis verdwaal, zetten zij lampen uit in alle straten, opdat ik bij hun licht mijn weg bepaal. Zij meten mij met hun ge ijkte maten. Geringschat sta ik meestal op hun schaal. Zij pogen mij te redden mét hun praten, in een voor mij toch onbe grepen taal. Maar Gij die lang geleden mij formeerde, en in de armen van mijn moe der lei, die mij uw ongeweten wetten leerde, maar zonder dorre dogma's zoals zij Gij werd het Lichtpunt, waar ik mij naar keerde, Gij blijft mijn Gids en toch Gij laat mij vrij. J. T. KOOPMANS— SCHOTANUS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4