Theaterschool ontslaat Koert Stuyf VRIJDAG 22 AUGUSTUS 1975 PAGINA 19 TRIJFEL Kissinger is blijkbaar weer be gonnen aan zijn -pendel-politiek in het Midden-Oosten, de Is raëliërs hebben de emmer met water al boven op de op een kier staande deur klaar gezet. Als vervoermiddel gebruikt Kissinger het vliegtuig, en dat betreur ik. Het toerisme raakt er één van zijn aardigste at tracties door kwijt. Ik weet niet precies wat Kissinger nu weer van plan is, of hij weer van Tel Aviv via Damascus naar Cairo vliegt en-terug, maar stel dat hij die pendeldienst inderdaad weer opzet en dat het hem werkelijk lukt om een duur zame vrede in het heilige land en (en 't heilige zand) tot stand te brengen, dan zal nog eeuwen lang de behoefte blijven be staan om Kissingers histori sche route na te volgen. Zoals Godfried Bomans eens voor de NCRV-tv de weg herhaalde die Jezus van Nazareth ging. en anderen de tocht van het Gul den Vlies kopieerden of de oversteek van Columbus naar de CIA (het vroegere USA) Ikzelf heb tioee jaar geleden de route nagevolgd die Napo leon naar Parijs nam, nadat hij van Elba was gevlucht, en in de jaren '50 hébsik nog eens met de beruchte universiteits querulant dr. Marrus Broék- meijer als gids, de route van Tito's partizanen tijdens het zogeheten vijfde offensief in Montenegro te voet nagevolgd wél met het afsteken van de lastige hoeken, neem ik aan. Maar hoe moet je in vredes naam de historische vredes missies van Kissinger recon strueren? Lopen, fietsen of autorijden geldt niet, want Kissinger vloog. Op het vlieg veld van Tel Aviv instappen en naar Damascus vliegen, even uitstappen en dan weer terug, dat is het toch ook niet hele maal. Het is wel de enig cor recte manier natuurlijk, maar de sjeu is eraf. De historie wordt op die manier door de techniek onthalsd. Halfling De Tijd heeft deze week ne gen toneelcritici gevraagd wat zij het afgelopen seizoen het beste Nederlandse toneelstuk vonden, welke voorstelling ze de beste en de slechtste von den, wie de beste regie leverde en nog zo ivat vragen. Uit de antwoorden blijkt hoe persoon lijk kritiek en lof zijn. Zo vind ik het al opmerkelijk dat drie verschillende Nederlandse stukken als het beste konden worden gekwalificeerd: De Ba byfoon van Herman Lugterink (6 stemmen), Parende Mussen van Gerard hemmens (twee stemmen) en Avondrood van Werktheater (een stem). Nog sterker is dat Hans van den Bergh van het Parool'„Emelia Galotti" bij Theater de beste voorstelling vorid, terwijl Jan Spierdijk van De Telegraaf dat de slechtste voorstelling vond. Spierdijk pond de regie van Leonard Frank voor „Rit over het Bodenmeer" van Handke de slechtste, en Joop Bromet van Elsevier vond die juist de beste. Dat niet iedereen het zelfde stuk het beste vond is logischmaar dat er bij zo'n groot aanbod toch zulke vol strekt tegengestelde visies zijn, bewijst dat de criticus ven een ling is. Minder nog, een half ling. Ik lees tot mijn grote schrik dat de opvolger voor kardi naal Alfrink, aartsbisschop van Utrecht, al op 5 augustus door de Nederlandse bisschoppen is voorgedragen. Dat is alweer twee en een halve week geleden en ik héb me nog steeds niet kwaad gemaakt. Ik maak me altijd ontzettend kwaad als iemand iets onaangenaams zegt over Alfrink. of iets aan genaams over Gij sen, of als er weer een déken is kaltgestellt door Roermond. Ik loop dan een dag lang met een rooie kop rond en kan 's nachts de slaap niet vatten. Hoe zou dat ko men? Ik ben niet in het minst katholiek, ik heb niet in Nij megen gestudeerd, mij ouders en grootouders waren niet ka tholiek, ik heb nooit gevoetbald voor een club wiens lettercom binatie met rk begon, ik héb kortom niets met het katho lieke geloof te maken. Waarom word ik dan toch zo nijdig als er vanuit Rome of Roermond (anagram van rond Rome) iets gedecreteerd wordt waar Al frink öf Bluvssen hartpijn van krijgen? Wat kan het me sche len? Zou ik dan toch een all roundprogressie f voor alle ge zindten zijn? Ik denk toch dat ik me deze keer maar eens niet meer druk maak. zelfs niet als Gerard Reve („Ik ambieer die positie niet-, omdat de nalaten schap hiaten vertoont") voor de vost van aartsbisschov van Utrecht gepasseerd wordt. NICO SCHEEPMAKER AMSTERDAM Het bestuur van de theaterschool in Amsterdam deelt mede dat het Koert Stuyf heeft ontheven van zijn taak van studie leider van zijn studierichting eigen tijdse dans. Het ontslag gaat welis waar officieel pas op 1 november in, doch het bestuur heeft Stuyf met onmiddellijke ingang ge schorst. Het gevolg is geweest, dat de dansleraar bij de aanvang van het schoolseizoen, dat deze week begon, niet meer is verschenen. Naast een 10-tal studieleiders be schikt de theaterschool voor zyn 400 leerlingen over de losse medewerking van bijna 200 docenten. Het bestuur zegt bereid te zijn Koert Stuyf als docent in zijn eigen studierichting eventueel aan de school te handha ven. Blijkens zijn wegblijven voelt Stuyf daar weinig voor, zo krijgt het bestuur de indruk. Hij onderwees zijn eigentijdse dans aan een 30- tal pupillen. Het bestuur zal nu po gen voor deze leerlingen een moge lijkheid te vinden hun studie des alniettemin aan de school voort te zetten. Het besluit tot ontslag werd geno men op unaniem advies van de overi ge studieleiders en de directie. In de afgelopen jaren-is het onmogelijk gebleken met Stuyf samen te wer ken, aldus de verklaring van het be stuur. Alle pogingen in deze situatie verbetering te brengen, faalden door dat Stuyf weigerde zich aan gemaak te afspraken te houden. AMSTERDAM Marga de Boer, die in het afgelopen jaar als zigeu nerin in de operette Grafip Mariza carrière maakte, zal in de'volgende produktie van de Hoofdstad Operet te met Nora Zoon de hoofdrollen ver vulden. Het gezelschap zal de pre miere van "Der Bettelstudent" in 'n nieuwe bewerking en onder regie van de Oostenrijker Alexanrer Pichier op zaterdag 30 augustus a.s. geven in Amsterdamse Stadsschouw burg. Marga gaat de rol vervullen van de mooie gravin Laura Nowalska, Nora speelt haar jongerezuster Bro- nislava. In dit 31ste seizoen gaat de door de directrice Netty Hamel geleide Hoofdstad Operette van Der Bettel student 200 voorstellingen opvoeren in een 100-tal plaatsen in ons land. Vuile egoïst in première DEN HAAG Coen Flink re gisseert ,'n Vuile egoïst', van Fran- ?oise Dor in, dat Joop van den Ende theaterprodukties b.v. op 8 september in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag in pre mière brengt. Het stuk wordt ge speeld dooi- Guus Hermus. Ko van Dijk, Georgette Hagedoorn, Bep Dekker, Leontien Ceulemans, Paul van Gorcum en Ad Hoeymans. De hoofdrolfiguur is een vrijge zel, die een comfortabel rustig le ventje leidt. Dit bestaan wordt be dreigd als diverse verwanten "tij delijk" by hem intrekken. De han deling spitst zich toe op het de deur uit werken van de familie leden. Manifestatie DELFT Het actiecomité "Be houd Gewesteiyk Orkest" wil mor gen op de Grote Markt in Delft een manifestatie houden. Ook zal ondei* de Delftse bevolking een handtekeningenactie worden ge houden. Doel hiervan is minister Van Doorn van CRM verder on der druk te zetten om de rijks subsidie te verstrekken, zodat het voortbestaan van het Gewesteiyk Orkest voor Zuid-Holland is ge garandeerd. Het gaat om het vul len van een "gat" in de subsidie van een half miljoen gulden. Een aantal bekende artiesten heeft medewerking toegezegd. dag. 2.30. 7.00 en 9.15 i REX: Flossie", dag. 7.00 uur, 18 Jaar. Kindermatinee: „Plpl ln Takatuka- land", woe. 2.30 uur. Nachtvoorstelling: „Frank en Eva", vr. en za 11 30 uur 18 laar. ijaaennai: isxposltie Bruno de Klerk r\j- (achilder^Mi tekenaar) en Stefan Buys UngevallenclienSt ziekenhuizen Leiden Annakllnlek: Klasse afdeling T entoonstellingen Lakenhal: Expositie Bruno de Klerk (schilder en tekenaar) en Stefan r (beeldhouwer) t/m 21 september. duslaaai Heuff (Hoflaan 7. Wasse naar). Aguareiien Maaike Braat en keiamiek van Gerda Wymana (t/m30 augustus). uuiei UJe Scherf' Nassau!aan 41 Oergeest. Ml 60220. Ans v. d. Helde— werk o.a glas Oudheden (Rapen- On ge vallen dienst dag Acade- bu r 28) Werkd 10 r voorin.5 orukkerq ue Blnx, Roueeveltatraat i expositie G 1 O ran den Bere Galerie "De Rulp (Hooglandse misch ziekenhuis behalve dag 18.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Dlaconessenhuls) en van vrydag 13.00 uur tot zaterdag 18.00 uur (Eli sabeth ziekenhuis) Bezoekuren Ziekenhuizen Olaoonessenhuls: Middag bezoekuur; 1.45—14.80 uur Avondbezoekuur; 18.8019-80 uur (Onderafdeling dage- echllder 13 45—14.80 UJks 4.00—19.00 UUi i ;racht 40): schilderijen Henk Holle- ouders eondaa 14.00—16.00 - plastiekenanS Derde klasse 14.00 uur en Knderzaal woensdagavond (uitsluitend ouders) van 18.3019.30 uur ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde ren) r(jn de bezoekuren als volgt: Elke daf4: lft__15 qq 18.30—19^30 uur! Voor de pre ma turen afdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor oudere) Maandag t/m vrydag: 18.30—18 45 uur Zaterdag en zondag: 14.45—15.00 uur Bezoek aan ernstige patiënten it-m 27 september) Sociëteit Burgers, Burgsteeg 2A: Foto expositie Ernst Kloek (tot eind augus tus). Leidse bioscopen LUXOR: „Flesh-Gordon" dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 18 lopend bezoek patiënten door. Klasseafde- 1 ineen Volwassenen dag. v 11.16 ooi 12 00 uur van 14 tot 14.46 uur en vari 18.80 tot 19.30 uur Kraamafdeling; de hoofdverpleegkundige 14.15—15.00 i 18.30—19.00 i Kra&m&fd: dag „The towering Inferno", dag. 8.00 uur. 14 Jaar. Kindermatinee: „Wlm^etou^Qgroot op- ïs'ifSS? "^ei- vr. en za. 23.30 uur. 1444 aUt en 19 i LIDO: ^Brannlgan". dag. 2.30, 7.00 eu STEfSifö/S iV B.15 uur. zo. ooi 4.30 uur. 14 Jaar. amsa.a en vnjdae 13- iur, zondag» 11—12 uur en uur. eerste klasse: de gehele Alphen aan den Rijn Rynoard: le en 2e klas 11—11.30 13.80—14.15 en 18.30—19.80 u; 3e klas i 18.30 tot 19.30 13.80—14.16 en 18.30—19.30 u Kraam - afdeling 13.8014.16 uur alleen voor echtgenoten 1920 u.; Kinderafdeling 1615.80 u alleen voor ouders 18 18.30 uur Geluidshinder Schiphol STUDIO„The 4retürnr'of4 the'pin* panther", dag. 2.30. 7.00 en 9.15 uur. vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld by het informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020—176ÖOO) (§uél Oïteuws* 22 augustus 1975 Honderd jaar geleden stond in de krant. Hetgetuid der volksme nigte, die telkens oi] den Keulschen dom stond te wachten Oj de keizzrsklok eindelijk aan het luiden ge bracht zou kunnen wrden, is in den arond van 16 aezer eindelijk beloond. Te half ze ven begonnen omstreeks vijf tig in den dom werkzame ar beiders te luiden. Lang?aam zette het metalen gevaarte zich in beweging; de klepel maakte de bewegingen van de klok mee. Mismoedig schudden de toeschouwers hunnen hoofden en fluister den elkander toe: "Het is alweer mis" Maar Jl harder trokken de aan de touwen geplaatste mannen. al krachtiger slingerde de reu- zenklok heen en weder. Daar klonk plotseling een krachti ge bastoon door de lucht, toen nog een. De stomheid der klok was geweken, de klepel sloeg aan. Handyeklap en juichtonen verkondigden de blijdschuv der menigte Londen, sinds lang verre weg de grootste stad der we-- reld, gaat voort met zich op reusachtige schaal uit te breiden. In den loop van 1874 is het aantal huizen met 7764 vermeerderd. De lengte der nieuwe straten, in de iongste 25 jaren aangelegd, bed* aagt 1181 Eng. mijlen, een arstand als van Amsterdam tot Mos kou. Vijftig jaar geleden: Een vijftienjarige jongen, die op de pier te Weymouth in Engeland zijn hengel had uitgeworpen om een .vischje te verschalken, haalde op ze ker oogenblik wat zwaorders op dan een vischje: een geld kistje met een daaraan ge bonden reticule is: handtas Red.). Het kistje bleek stuk ken van een oorlogsleening, cheques en schatkistbiljetten van groote waarde te bevat ten. Het geheel bleek bij on derzoek te zijn gestolen bij een dame in Southampton. De bankbiljetten en een gou'den broche, die toen nog aanwe zig waren, waren er door de dieven uitgehaald, waarna zij het kistje in het water wier pen. PANDA EN DE WA WEI-PLANT 65—129 Jollipop schakelde het telvisie-toestel in. "Het is tijd voor de nieuwsberichten, meneer Panda", sprak hij. "We moeten tenslotte op de hoogte van het wereldgebeu ren blvven ook al hébben we éhbezoekers". Het scherm lichtte op, en tot grote verrassing van Panda en Joris werd het landgoed zichtbaar waarin Joris woonde. Hier werden hedenmiddag de belangrijkste leden van een grote bende gearresteerd, sprak de nieuwslezer. "De politie stélt een onderzoek in naar de gevallen van omkoping, ajpersing en chantage waar de schurken zich mee bezig hielden. Meer arrestaties zijn te verwachten". "J-je had gelijk, Joris"! riep Panda uit. "Je baas was een schurk"! "Natuurlijk had ik gelijk", zei Joris opstaande. "Maar nu ga ik naar bed. Dit was een vermoeiende dag en morgen wach ten ons nieuwe inspanningen". Hij verliet de kamer, en Jollipop schraapte de keel. "Toch moeten we hem niet teveel vertrouwen, meneer Pan da", sprak hij. "Daar hébben we al vaker moeilijkheden door gekregen". ZOETZUUR UIT MONA CO De tyd van de zilverui tjes is weer aangebroken. Ia Monaco legt men ze in samen m^t kleine champignons. Breng wa ter met Vfat zout aan de kook en dompel daarin, voor niet lang v cian 1 min 500 g schoonge maakte zilveruitjes. Schep ze uit de pan. Breng apait aan de kuok een mengsel van 2 dl water, 1 halve dl dragonazijn en 1 halve dl gewon:; azijn, 4 eetl olijfolie, ee* afge streken eetl tomatenpu ree, een snufje ma.toraan en basilicum, 1 eetl sui ker, een verkruimeld blaadje laurier, snufje zout en versgemalen pe per en 100 g rozijnen. Temper het vu'ir als de vloeistof kookt on voeg de uitjes toe en aa 30 min 200 g kleine cham pignons. Laat het geheel nog 20 min trekken. De vloeistof amg absoluut niet gaan borrelen maar moet wel tegen de kook aanble ven. Laat het zoetzuur afkoelen en minstens 24 uur staan. Nist langer dan 2 weken bewaren. FRED BASSET 2Sg dat dan toch meteen! ft®, veeret JIJ T* CEAJS HOE- J 6 CEM C(B.Z.\OHT SCHILDEIZ-T J «fcepiE Bec,/nrr -Del nwef TE f /vAfcrCAj, D*4A) HET I BLAUM J De Generaal en het Bombardon De avonturen van Jommeke Maar, Flip'Het /s niet zo maar de eerste de beste versleten Hoed Die mag n/et verloren gaan Dit i9 een zeer waardevolle bezienswaardigheid y Wij brengen hem ierug naar j -ynrT Het museum J KLEINE VAART IMBER. 21, 60 w Sardinië n Sfax. JOHANNES, 19 v. Warren Point. JOLANDA SMITS 20 te Lagoe, SEINEHAVEN. 20 v Rotterdam n SPITHEAD 20 dw Cromer nr Umui- den. GROTE VAART ACILA 20 vn Durban nr Mombasa, ALCOR 20 te Rottendam, ALKMAAR 20 vn Pto Cortes nr St. Thomasdecaatilla. AMELAND 21 te lie of Grain, AMERSFOORT 20 1440 no Trinidad nr Port of Spain. AMSTELVELD 20 vn Bombay nr MARE SILENTUM 20 vn Rotterdam ARCHIMEDES 21 PALLAS 20 vn Istanbul nr Izmir, BANDA 21 te Belawan. CHEVRON NAPLES 23 te Balboa, CHEVRON THE HAGUE, 20 te Rot terdam, DAPHNE 20 310 w Melbourne nr Syd- dKadrecht 20 vn Rio Grande nr Rotterdam, DUIVENDRECHT, 20 V Venetië n Port Churchill. ESSO BONAIRE 20 te Aruba, GARDENIA 21 te Rio Halna, HOLENDRECHT 20 330 wnw Bishop- rock nr Hamburg, HOLLANDSBURCHT 19 vn Durban nr Seaforth, INCA 20 120 wnw Bermuda nr Stan- drews. KATWIJK 20 te Sant Lorenco, KENNEMERLAND 20 120 Z Recife nr 20 rede Madras. NEDER ELBE 20 rede Bahrain, SEINELLOYD 20 te Dubftl, SINOUTSKERK 20 te Rottterdam, SOCRATES 20 te Amsterdam, SPAARNEKERK 21 te Hamburg, STRAAT BALI 20 vn Mossamedes nr Walvisbaai. STRAAT FRAZÉR 21 te Auckland. STRAAT FREMANTLE 20 100 vzw Penang nr Port Louis, STRAAT HOBART 20 vn Yokohama London, STRAAT NAGASAKI 20 vn Santos nr Paranagua, ULYSSES 22 te Maracaibo. WAARDRECHT 20 te Bombay, NEDLLOYD DELFT, 20 115 z Jamaïca WONOSOBO 21 te Tauranga. nr Rotterdam. ZAANKERK 20 te Lattakla.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 19